سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از ششم اردیبهشت ماه، آیین نامه پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون امور عمومی هیئت وزیران در دستورکار قرار گرفته است و بلافاصله بعد از ابلاغ آیین نامه از سوی هیئت وزیران به جد اجرای رتبه بندی را در دستورکار قرار می دهیم گفت:همه معلمان از جمله نومعلمان مشمول رتبه بندی می‌شوند اما آنها که به عنوان نیروی اداری استخدام شده‌اند مشمول قانون نیستند؛ هرچند ما در آیین‌نامه پیشنهاد داده‌ایم که این گروه نیزمشمول رتبه‌بندی شوند.

به گزارش ایسنا، صادق ستاری فرد در نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته مقام معلم با بیان اینکه شهید مطهری اسوه و الگوی همه معلمان و معلمی انسان ساز بود گفت: معلمی انسان ساز است. شأن و مقام معلمی همراستا با شأن و مقام انبیاست. نقش معلم در جامعه همان نقشی است که قرآن و انبیاء ایفا می کنند. اولین معلم بشریت، خداوند قادر است.

وی افزود: پس از انبیاء، پدران و مادران نقش معلمی ایفا می‌کنند. در مرحله بعدی هرکسی که به فرزندان می آموزد حقی به گردنش پیدا می‌کند و لذا جایگاه معلمی هم ردیف جایگاه انبیاء و پدر و مادران است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در همه جوامع پیشرفته نقش محوری در توسعه را مدرسه ایفا می‌کند و از مدرسه در سندتحول بنیادین تحت عنوان کانون تربیتی محله یاد شده است گفت: در این میان، معلم محور همه پیشرفت هاست. اگر امسال سال دانش بنیان نامگذاری شده، معلم پیشران جامعه دانش بنیان و پایه ریز تمدن نوین اسلامی است.

ستاری فرد ادامه داد: اگر نیروی کارآمد تربیت شود حتما به تمدن نوین اسلامی دست خواهیم یافت.

حضور بیش از ۹۴ درصد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس 

وی با بیان اینکه بر همه معلمان که دلسوزانه تلاش کردند تا در مواجهه با بحران کرونا نقش آفرین باشند درود می‌فرستیم اظهار کرد: بسترسازی خوبی به ویژه در این دولت برای بازگشایی و ازسرگیری آموزش‌های حضوری انجام شد و بیش از ۹۴ درصد دانش آموزان ما در کلاس‌های درس حضور دارند.

برنامه‌های هفته معلم

دیدار رهبری با معلمان در ۲۱ اردیبهشت

معاون وزیر آموزش و پرورش مهمترین برنامه‌های هفته معلم را اعلام کرد و گفت: در روز ۲۱ اردیبهشت دیدار معلمان با مقام معظم رهبری را خواهیم داشت و در تلاشیم در روز ۲۰ اردیبهشت معلمان با رئیس جمهور دیدار داشته باشند. برگزاری نشست مجازی از بستر شبکه شاد با همه معلمان و دانش آموزان را در روز ۱۷ اردیبهشت خواهیم داشت. همچنین برنامه‌های تقدیر از معلمان فردا در شهر تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود. حضور معاونین وزارتخانه در استان های مختلف و دیدار با خانواده معظم شهدا در برنامه قرار دارد.

ستاری فرد ادامه داد: دیدار وزیر آموزش و پرورش با چهره‌های ماندگار عرصه معلمی و معلمان شاخص نیز انجام می‌شود. ۳۰۹۵ معلم در سطح منطقه، ۳۹۹ معلم در سطح استان و ۱۷ معلم نمونه در سطح کشوری تحت عنوان "جلوه‌های ویژه معلمی" معرفی و تقدیر خواهند شد.

وی روزشمار هفته بزرگداشت مقام معلم را نیز به این شرح اعلام کرد: روز دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم و اندیشه‌ی مطهر

روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی، روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم پیش‌کسوت، سرمایه نظام تعلیم و تربیت، روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ پرچمدار فرهنگ ایثار و شهادت، روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ وحدت‌آفرین هویت‌بخش، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ محور تحول و تربیت تمام ساحتی، روز یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱: معلم؛ پیش‌ران جامعه دانش‌بنیان نامگذاری شده است.

راه‌اندازی پویش «معلم خوب من»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی پویش "معلم خوب من" خبر داد و گفت: در تلاشیم فرهنگ تجلیل از مقام معلم را در نظام اجتماعی نهادینه کنیم.

ستاری فرد در بخش دوم این نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و با بیان اینکه مطالباتی که اخیرا از سوی معلمان شنیده شد به حق است گفت: یکی از مطالبات آنها استخدامی بود که بخش زیادی از آن انجام شد و بخشی هم در حال انجام است.

بررسی آیین‌نامه پیشنهادی رتبه‌بندی روی میز دولت؛ اجرا بعد از ابلاغ آیین‌نامه

ستاری فرد با اشاره به طرح مطالبه رتبه بندی از سوی معلمان گفت: در اسفند سال ۹۹ لایحه‌ای برای مجلس ارسال شد که مشخص کرد رتبه‌بندی باید سهمیه بندی شود و ۱۰ درصد آنها به رتبه ۴ می‌رسیدند، این لایحه نیاز به کار کارشناسی مفصلی داشت. لایحه پیش بینی کرده بود رتبه بندی باید سه ساله و با بودجه ۲۰ هزار میلیاردی اجرا شود. این لایحه بسیاری از نیروها را از دایره شمول خارج کرده بود. در آن لایحه معلمان استثنایی و معلمانی که در لایه اداری خدمت می‌کنند از دایره شمول خارج شده بودند و دارای نقاط ضعف و اشکالات بسیاری بود که یک سال زمان برد تا در مجلس تصویب شود. اگر لایحه به درستی نوشته شده بود شاهد این نارضایتی ها نبودیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در لایحه جدید، سهمیه بندی‌های قبلی حذف شد و در راستای توسعه عدالت و توجه به مناطق محروم عشایری و معلمان استثنایی امتیازات ویژه‌ای درنظر گرفته و تعجیل در رتبه پیش بینی شد. اینها اتفاقات خوبی بود که هیچ کجا گفته نشد.

ستاری فرد با اشاره به اینکه در روز ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در اثنای بررسی قانون بودجه، لایحه رتبه بندی تصویب و همان روز در جلسه شورای نگهبان به تایید رسید اظهار کرد: ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه بندی تصویب شد که با لایحه ارائه شده اولیه در دولت قبل قابل مقایسه نیست. آموزش و پرورش مکلف بود ظرف مدت یک ماه آیین نامه را تدوین و به دولت ارسال کند که در موعد مقرر یعنی روز ۲۳ فروردین ماه انجام شد.

وی ادامه داد: آیین نامه ارائه شده به دولت، آیین نامه پیشنهادی است و در دومرحله کمیسیون و هیئت وزیران امکان تغییر در برخی مفاد را دارد. از روز ششم اردیبهشت ماه، آیین نامه پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون امور عمومی هیئت وزیران در دستورکار قرار گرفته است. بلافاصله بعد از ابلاغ آیین نامه از سوی هیئت وزیران به جد اجرای رتبه بندی را در دستورکار قرار می دهیم.

نو معلمان هم مشمول رتبه‌بندی می‌شوند

پیشنهاد شمولیت نیروی اداری برای رتبه‌بندی  

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه معلمان از جمله نومعلمان مشمول رتبه بندی می‌شوند اظهار کرد: دو دسته نیروی اداری داریم گروه نخست معلم بوده اند که ۳۵ هزار نفر هستند و مشمول می‌شوند اما آنها که به عنوان نیروی اداری استخدام شده اند مشمول قانون نیستند. هرچند ما در آیین‌نامه پیشنهاد داده‌ایم که این گروه نیزمشمول رتبه بندی شوند.

آغاز توزیع شیر و تغذیه رایگان دانش‌آموزان مناطق محروم بعد از رمضان

وی با اشاره به اینکه موضوع تقویت مدارس عادی دولتی از جمله برنامه‌های کلیدی ماست اظهار کرد: اعتبار خوبی برای تغذیه رایگان به مبلغ ۱۱۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که به توزیع شیر و تغذیه دانش آموزان مناطق محروم اختصاص دارد و به صورت پایلوت بعد از ماه مبارک رمضان در برخی استان ها آغاز و از مهرماه به طور کامل عملیاتی می‌شود.

تکلیف آموزش دانش‌آموزان غایب

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تکلیف آموزش دانش آموزان غایب گفت: تاکید داشتیم که برای حفظ سلامت سه گروه از جمله مبتلایان به بیماری زمینه ای، دانش آموزان دارای علایم بیماری و مبتلایان به کرونا در مدرسه حضور نداشته باشند که البته این شش درصد ثابت نیست و طوری نیست که دانش آموز از تحصیل محروم بماند. پیش بینی کردیم آن سه دسته دانش آموز از بستر شبکه شاد در ساعات غیر آموزشی محتوای لازم را دریافت کنند.

تفویض نقل و انتقالات درون استانی فرهنگیان به استانها 

استثنائات در نقل و انتقالات 

ستاری فرد درباره تغییرات آیین نامه نقل و انتقال فرهنگیان عنوان کرد: سعی کردیم آیین نامه، خانواده محور تدوین شود. اگر معلمی احساس خوبی نسبت به آموزش و پرورش داشته باشد به نفع ماست. بخشی از نارضایتی ها ممکن است به همین نقل و انتقال بازگردد. آیین نامه اولیه مورد اعتراض قرار گرفت که تلاش شد آیین نامه مجدد بازنگری شود و چند تغییر جدی داشت. نقل و انتقال درون استانی به خود استانها تفویض شد. 

وی افزود: برای انتقال برون استانی نیز چند اتفاق افتاد، نخست آنکه شرط سنوات کاهش یافت و انتقال دائم منوط به انجام تعهد خدمت شد. برای انتقال موقت هم دارا بودن دوسال سابقه تجربی به عنوان شرط مطرح شد. استثنائاتی پیش بینی شده که نخست انتقال زوجین فرهنگی است که انتقال به محل خدمت همسر از شمول دوبند بالا به کلی حذف شد و آنها که همسرشان شاغل نیروی نظامی و انتظامی و یا جانباز هستند و گروه بعدی کسانی که در سال ۱۴۰۰ ازدواج کرده و صاحب فرزند شده اند انتقالشان تسهیل شد که بتوانند بهتر به امور خانواده برسند. همکارانی که خودشان همسر یا فرزند مبتلا به بیماری خاص و صعب العلاج هستند نیز جزو استثنائات هستند.

موج بازنشستگی فرهنگیان با اجرای رتبه‌بندی و تدابیر و مشوق‌های پیش‌بینی شده برای ادامه خدمت

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره وقوع موج بازنشستگی معلمان پس از رتبه بندی معلمان و بروز بحران کمبود معلم گفت: نکته درستی است، اما خب مجلس مصوبه خوبی داشت که همکاران ما می‌توانند تا ۶۵ سالگی در آموزش و پرورش بمانند و تلاش می‌کنیم با نگه داشت این نیروهای ارزشمند این موضوع را مدیریت کنیم. پیش بینی بازنشستگی ۵۰ هزار نفر را داشته ایم، اما در تلاشیم بتوانیم بخشی از کمبود نیرو را به طرق قانونی تامین کنیم. تلاش شده حق التدریس شاغلین ماهانه پرداخت شود که می تواند یک مشوق برای ادامه خدمت باشد.

ستاری فرد افزود: یک اقدام دیگر برای تامین نیروی انسانی جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی است. ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر از طریق آزمون استخدامی که ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود استخدام می‌شوند، چاره‌ای نداریم که آموزش دوره مهارت آموزی پذیرفته شدگان را ضمن تدریس در کلاس‌های درس داشته باشیم. همچنین ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان را داریم که به این جمع افزوده می‌شود. طرحی در دستورکار مجلس تحت عنوان تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش در دستورکار است که اگر تصویب شود در تامین نیرو می‌تواند کمک کننده باشد.

اجرای طرح مدارس مجازی برای دانش‌آموزان خارج از کشور

وی از اجرای طرح مدارس مجازی برای دانش‌آموزان خارج از کشور خبر داد و ادامه داد: در حال حاضر در ۳۷ کشور دنیا مدرسه داریم و با دستور وزیر آموزش و پرورش و هماهنگی سازمان مدارس غیردولتی و مدارس خارج از کشور، طرح مدارس مجازی برای دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور اجرا می‌شود.

اعلام جزییات بیمه طلایی فرهنگیان تا هفته آتی 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خاتمه اعلام کرد که عقد قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان در دست بررسی و اقدام است و جزئیات آن تا هفته آینده منتشر می شود.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: