سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند.مهمترین تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی سه شنبه ۲۳ فروردین به بیان مسائلی همچون گام عملیاتی برای مبارزه با فساد، جاماندگان امسال سهام عدالت می گیرند، فعلا نرخ کرایه ها افزایش نمی یابد، قطب نمای تورم ملکی ۱۴۰۱، پای وزارت اقتصاد در کفش بانک مرکزی، می پردازد. مهدی مسکنی در مورد اینکه برای دریافت سود سال ۹۹ سهام عدالت و توزیع آن بین ۴۹ میلیون نفر از  مشمولان سهام عدالت چه برنامه‌ای دارید.

کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد و وزارت تعاون برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تشکیل شده و اختصاص این سهام در سال جاری، قطعی است.

مشمولان سهام عدالت در ۲۰ گروه شناسایی شده بودند که شامل کارکنان شاغل، کمیته امداد، بهزیستی می‌شدند. در حال حاضر نیز باید استعلام صورت گیرد، اما برآوردها حدود ۵ میلیون نفر است.

همچنین  یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، این افراد، بخشی از جاماندگان هستند و بر اساس قانون باید سهام به آن‌ها واگذار شود که این سهام با تخفیف به آنها واگذار خواهد شد. نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰هزار از افراد تحت پوشش بهزیستی نیز، بخشی از جاماندگان سهام عدالت هستند.

افرادی که برای دریافت سهام در اولویت قرار می‌گیرند، حدود چهار تا پنج میلیون نفر هستند. اولویت بعدی، افرادی هستند که تحت پوشش نیستند، اما بر اساس قانون و اطلاعاتی که وضعیت دارایی، درآمد و شرایط زندگی آنها را تعریف می‌کند، با روش علمی شناسایی خواهند شد.

ثبت نام از جاماندگان سهام عدالت در هاله‌ای از ابهام و مسیری برای سوداگری قرار گرفته است.

«ثبت نام جاماندگان سهام عدالت کلید خورد.» این اخباری است که منجر به کنجکاوی جاماندگان سهام عدالت شده است.

برای بررسی این موضوع اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های استانی سهام عدالت مطالبی را مطرح کرده است.

جاماندگان سهام عدالت در چه سایتی باید ثبت نام کنند

این که بساطی توسط برخی سودجویان برای مراجعه به سایت و برخی از درگاه‌های اینترنتی شکل گرفته مصداق کلاهبرداری است مردم برای اطلاع از فرآیند قانونی و قطعی تخصصی سهام عدالت فقط به اطلاع رسانی رسانه ملی اکتفا کنند.

اخبار مختلفی از شهرستان‌ها دریافت می‌شود که با سوء استفاده از ناآگاهی مردم به بهانه پیش ثبت نام و ثبت نام سهام عدالت از مردم مبالغی اخذ و مدارکی دریافت شده است که غیر قانونی است.

اصلا سامانه‌ای برای پیش ثبت نام راه اندازی خواهد شد؟

تاکید ما این است که با توجه به سامانه‌های ارتقا یافته برای شناسایی مشمولان طرح سهام عدالت و تخصیص سهام به آن‌ها نیاز به پیش ثبت نام و ثبت نام نباشد و نهایتا بعد از اطلاع رسانی به مشمولان ممکن است که نیاز به مراجعه به تعاونی‌ها شهرستانی باشد و این نیز قطعی نیست و ممکن است غیر حضوری باشد و از خرداد ماه در این باره تصمیماتی اخذ می‌شود.

اساسا فرآیند تخصیص سهام به جاماندگان نیاز به ثبت نام و سامانه جدید نداشته و شناسایی از طریق سامانه‌های معیشتی انجام می‌شود، منتها ممکن است که مغایرت‌هایی وجود داشته باشد که بعد از طی شدن مراحل یک مدت برای رسیدگی درخواست مردم در نظر گرفته خواهد شود. همه این موارد منوط به اتخاذ تصمیمات در دولت است.

مسئول اجرای طرح تخصیص سهام به جاماندگان، دولت است و دولت تاکنون به طور رسمی چیزی را اعلام نکرده است.

زمان هم مشخص نیست؟ عده ای خرداد را موعد اعلام کردند!

تعیین هر نوع تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت را تکذیب می‌کنم و اصلا تاریخ قطعی برای ثبت نام سهام عدالت وجود ندارد.

آن چه که در رابطه با تاریخ خرداد توسط مسئولان امر اعلام شده زمان احتمالی برای تشکیل جلسات مرتبط با تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت است.

یعنی پیش بینی شده که در خرداد ترتیبات مورد نیاز شامل سهام قابل تخصیص، میزان آن، نحوه اجرای طرح، اولویت بندی مشمولان، تعیین تکلیف شود و خرداد تازه آغاز این فرآیند است.

در مرحله قبلی نیز اجرای طرح سهام عدالت ماه‌ها زمان برد تا ترتیبات این موضوع به دلیل پیچیدگی‌های زمانی، مکانی و جغرافیای مشخص شد.

اظهار بی اطلاعی از ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

 حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی نیز در مورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت گفته که هیچ چیز قطعی نشده است، هر فردی تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت اعلام کرده است باید پاسخگوی این موضوع باشد. بین سازمان خصوصی سازی و وزارت رفاه تعامل وجود دارد و جلسات برگزار می شود تا زمانی که به جمع بندی برسیم و رسما به مردم اعلام کنیم. اما شخصا از ثبت نام جاماندگان در خردادماه اطلاعی ندارم.

به گفته او، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تکلیف در قانون بودجه برای فروش سهام وجود دارد و باید بررسی کرد که چه موردی در اولویت قرار دارد.

 در بودجه امسال، دولت هزینه‌ها را چندان افزایش نداده و در تامین منابع تمرکز خود را از فروش اوراق برداشته و به سمت مالیات و البته نفت برده است. چراکه طبق آماری که در لایحه بودجه منتشر شده بود، واگذاری دارایی های مالی برای سال ۱۴۰۱، ۲۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان بود، کاهشی ۳۰ درصدی داشته است. البته هنوز جدول نهایی منتشر نشده است.

تنها موردی که درمورد سهام عدالت در قانون بودجه ذکر شده، در تبصره دو این قانون بوده که آمده است: دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و کلیه  افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیسات های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام کند.

پیش از این پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، امسال در دستور کار است که از خرداد فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

سرهنگ محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور با هشدار به شهروندان درباره هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری در پوشش سهام عدالت از آنان خواست مراقب پیامک‌های جعلی سهام عدالت باشند.

برای پیگیری موارد مربوط به سهام عدالت خود به سامانه الکترونیکی سهام عدالت به آدرس https:‌//samanese.ir و یا به سامانه جامع اطلاعات مشتریان به آدرس https:‌//www.sejam.ir مراجعه کنند.

ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت هرچند وقت یکبار از سوی یکی از مسئولان مطرح و پس از چندی به فراموشی سپرده می شود. اکنون نیز درحالی که اعلام شده است زمان ثبت نام در خردادماه خواهد بود، این تاریخ تایید نشده و همچنان منابع مورد نیاز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر این اساس، حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه هنوز درمورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده است، اظهار کرد: هر فردی تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت اعلام کرده است باید پاسخگوی این موضوع باشد. اما در این راستا، بین سازمان خصوصی سازی و وزارت رفاه تعامل وجود دارد و جلسات برگزار می شود تا زمانی که به جمع بندی برسیم و رسما به مردم اعلام کنیم. اما شخصا از ثبت نام جاماندگان در خردادماه اطلاعی ندارم.

وی به این سوال که ایا منابعی برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در نظر گرفته شده است، پاسخ داد: تعیین منابع نیاز به بررسی دارد زیرا تکالیف دیگری نیز در قانون بودجه وجود دارد. به طور کلی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تکلیف در قانون بودجه برای فروش سهام وجود دارد و باید بررسی کرد که چه موردی در اولویت قرار دارد.

ماجرای جاماندگان چیست؟

بر اساس این گزارش، با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت داغ شد. درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده ای که به گوش می‌رسد که چرا با وجود اینکه جزو دهک های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند.

در هر حال دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد؛ هرچند که مجلس نشینان هر از گاهی دوباره برگه وعده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را رو می‌کردند. با این حال و هرچند که سقوط آزاد بازار سرمایه باعث کاهش ارزش واقعی سهام عدالت شد و درحال حاضر نیز امکان فروش این سهام آنطور که باید و شاید وجود ندارد، اما سهام عدالت همچنان از ارج و قرب نیفتاده و افراد زیادی خواهان آن هستند.

شاید به همین دلیل است که هرچند وقت یکبار یکی از مسئولان، مخصوصا نمایندگان مجلس وعده های جدیدی درمورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت میدهند و اخیرا هم تاریخی را برای ثبت نام این افراد اعلام کرده اند. درمورد اینکه تعداد جاماندگان سهام عدالت چقدر است نیز روایت های مختلفی وجود دارد. برخی آن را ۴ میلیون نفر می‌دانند که شامل افرادی می‌شود که برگه سهام عدالت را از سالهای قبل در دست دارند اما به دلیل اینکه ثبت نام خود را کامل نکرده بودند، مشمول حساب نمی‌شوند. برخی دیگر هم بر این باورند که دسته دوم کسانی از شش دهک کم درآمد جامعه هستند که به هر دلیل در فرآیند شناسایی و پرداخت سهام عدالت قرار نگرفتند و اگر دولت بخواهد سهام جدیدی اختصاص دهد، باید به آنها توجه کند که این تعداد حدود ۲۰ میلیون نفر هستند که احتمال دارد ۴ میلیون از آنها کسانی باشند که کارت سهام عدالت دارند؛ بنابراین حداقل ۱۶ میلیون نفر هستند که مستحق گرفتن سهام عدالت بوده، اما تا کنون سهامی دریافت نکرده‌اند. برخی دیگر نیز تعداد جاماندگان را ۲۰ میلیون نفر تخمین می‌زنند.

قانون بودجه چه میگوید؟

اما مهمترین نکته درمورد ثبت نام جاماندگان، منابع مورد نیاز است. چراکه این سهام باید از سهم دولت به مشمولان اختصاص یابد. باید توجه داشت که در بودجه سال جاری، دولت هزینه‌ها را چندان افزایش نداده و در تامین منابع تمرکز خود را از فروش اوراق برداشته و به سمت مالیات و البته نفت برده است. چراکه طبق اماری که در لایحه بودجه منتشر شده بود، واگذاری دارایی های مالی برای سال ۱۴۰۱، ۲۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان بود، کاهشی ۳۰ درصدی داشته است. البته هنوز جدول نهایی منتشر نشده است.

تنها موردی که درمورد سهام عدالت در قانون بودجه ذکر شده، در تبصره دو این قانون بوده که آمده است: دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و کلیه افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیسات های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام کند.

لازم به ذکر است که پیگیری های ایسنا از شرکت سپرده گذاری مرکزی و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار نشان داد که به آن ها نیز موضوع جدیدی در این راستا ابلاغ نشده است.

زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت

پیرو پیگیری‌های انجام شده از سوی مجلس شورای اسلامی و با موافقت آقای رییسی رییس جمهور موضوع تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به نتیجه رسید.سازوکار اولیه ثبت نام ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت از خرداد آغاز شده و از اواخر خرداد اعلام می‌شود این افراد باید به کدام سامانه برای نام نویسی مراجعه کنند.ستادی باید تشکیل شود تا افرادی که در حاشیه شهر‌ها هیچ گونه لیست بیمه‌ای ندارند شناسایی شوند. پیش بینی می‌شود که این ستاد از اواخر خرداد شکل گیرد که از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می‌شود.

مردم خبر‌های مربوط به سهام عدالت را فقط از صداوسیما و خبرگزاری‌های معتبر داخلی دریافت کنند و یا از زبان رییس جمهور، وزرای اقتصادی مربوطه و دست اندرکاران سهام عدالت بشنوند.

۲۱ فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در امسال خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، مشمول سهام عدالت هستند یا می‌توانند باشند. اما این سهام را دریافت نکرده‌اند و دولت باید اقدام به واگذاری سهام عدالت به آن‌ها کند.

لازم به ذکر است که به گفته رییس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور مردم به خبر‌های دروغ و جعلی برخی سایت‌ها و کانال‌های غیر معتبر توجهی نکنند و نیازی نیست به این کانال‌ها شماره ملی و برخی مشخصات شخصی را ارائه دهند.

جاماندگان سهام عدالت سریع تر ثبت نام کنند

۱۸ میلیون نفر جامانده از سهام عدالت در کشور شناسایی شده است که این دسته از مشمولان می‌توانند از خردادماه سال جاری، اقدام به ثبت‌نام برای دریافت سهام عدالت کنند.

پس از آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح جاماندگان سهام عدالت را به جریان انداختند که در تاریخ ١٣ خردادماه همان سال اعلام وصول شد. 

اختلاف مجلس و دولت در موضوع جاماندگان سهام عدالت 

با وجود اینکه طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شد، دولت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و دلیل آن را، نبود منابع برای اختصاص به این افراد دانست. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز، کمیسیون تلفیق تعداد جاماندگان را به ۷ میلیون نفر کاهش داد. 

البته باید توجه داشت که بر اساس آخرین اعلام پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، امسال با هماهنگی دولت می‌توان کار واگذاری سهام عدالت به ۵۰درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان سهام عدالت را انجام داد.

یکی از اصلی‌ترین ابهامات، به محل تامین منابع برای اختصاص سهام به جاماندگان باز می‌گردد. با وجود اینکه پورابراهیمی از پذیرفتن بار مالی این طرح توسط دولت خبر داده است، اما مسئولان دولت قبل بارها اعلام کرده بودند که منابعی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود ندارد و دولت فعلی نیز، هنوز منابع این طرح را اعلام نکرده است.

در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱، کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد کرد که دولت از محل فروش شرکت‌‌های مشمول اصل ۴۴ به افرادی که جامانده سهام عدالت هستند، معادل ۵۰‌درصد سهام عدالت فعلی، اختصاص دهد؛ اما این پیشنهاد در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس تغییر کرد و قید ۵۰درصد حذف شد. از سوی دیگر، دولت به‌ جای اینکه مکلف به اختصاص سهام عدالت به جاماندگان شود، مجاز شد چنانچه بتواند از محل فروش شرکت‌‌های مشمول اصل ۴۴ درآمدی کسب کند، را به جاماندگان سهام عدالت اختصاص دهد.

زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت

۲۱ فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، مشمول سهام عدالت هستند یا می‌توانند باشند. اما این سهام را دریافت نکرده‌اند و دولت باید اقدام به واگذاری سهام عدالت به آنها کند.

مشمولان جدید سهام عدالت، چه اشخاصی هستند؟

حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد دریافت سهام عدالت هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و این سهام به آنها واگذار نشده است. همچنین،  حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

به گفته پورابراهیمی، پیشنهاد ما این است که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر است.

موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید سهام عدالت، توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، در اولویت دریافت این سهام قرار می‌گیرند.

۱۴ شهریورماه سال ۱۴۰۰ و پس از گذشت حدود یک سال از بلاتکلیفی جاماندگان از سهام عدالت، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از موافقت رییس‌جمهور با اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه خبر داد. به گفته وی، سهام‌ عدالت به جاماندگان اختصاص خواهد یافت و اولویت با سازمان‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی است. محل تامین سهام نیز از سبد دستگاه‌هایی است که سهام آنها برای سهام عدالت در نظر گرفته شده‌ بود و از همان سبد و از باقیمانده همان سهام شرکت‌ها، سهام جاماندگان تامین خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام عدالت به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولین را پوشش دهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا؛ محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری مساله تخصیص سهام به جاماندگان سهام عدالت، گفت: خوشبختانه کاری که ما در کمیسیون اقتصادی شروع و بررسی کرده بودیم، با هماهنگی که با دولت انجام شد به ثمر نشست و در نهایت به عنوان یک حکم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ این مسأله آمد و دولت مکلف شد که به جاماندگان سهام عدالت، سهام واگذار کند.

وی ادامه داد: قرار است آیین‌نامه اجرایی هم هرچه سریع‌تر تهیه شود و ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه را هم وزارت اقتصاد تدوین کند تا ان‌شاءالله روند واگذاری در سال جدید هرچه زودتر آغاز شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که این کار بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر و این‌هاست.

پورابراهیمی در رابطه با آمار و ارقام اجرای این مصوبه گفت: در کشور بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ما اکنون افرادی هستند که مشمول سهام عدالت بودند و یا می‌توانند باشند اما آن را دریافت نکردند که دولت باید به این افراد سهام عدالت واگذار کند.

وی ادامه داد: از نظر گروه‌های جمعیتی هم تقریبا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش بهزیستی هستند و سایر گروه‌های جمعیتی نیز مشمول این مصوبه هستند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان را پوشش دهیم.

جاماندگان سهام عدالت چگونه ثبت نام کنند

۲۱ فروردین ماه، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

جاماندگان سهام عدالت چگونه ثبت نام کنند 

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بنابر آخرین آمارها، حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد دریافت سهام عدالت هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و این سهام به آنها واگذار نشده است. همچنین،  حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی، طرح را تصویب کردیم و بر این اساس اشخاصی که مشمول محسوب شوند، سهام عدالت دریافت کنند.

وی افزود: بنده به رییس جمهور نامه دادم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد. دولت باید کلیات را بپذیرد و آیین نامه اجرایی بنویسد. همچنین سامانه ثبت‌نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط، ثبت‌نام نمایند و فکر می‌کنم تا اردیبهشت ماه، بانک اطلاعاتی مورد نیاز را کامل کنیم و بخش عمده‌ای از واگذاری در سال جاری انجام خواهد شد.

به گفته وی، آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری، در دستور کار است که از خردادماه فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

به گفته شجاعی، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز، از پیگیری ثبت‌نام مشمولان جدید سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد و گفت: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

پیش از این دولت دوازدهم اعلام کرده بود که سهامی برای اعطا به جاماندگان سهام عدالت ندارد، اما به گفته مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس فهرستی از شرکت‌های دولتی که امکان واگذاری آنها وجود دارد، تهیه کرده است که دولت می‌تواند از این منابع برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان اقدام کند.

مهدی مسکنی افزود: کارگروهی برای سهام عدالت تشکیل شده که ما هم عضو هستیم، در کارگروه سهام عدالت قرار بر این شد، شیوه دریافت سود و تقسیم سود سهام عدالت بررسی شود و ۷ بهمن‌ماه جلسه‌ای مجدد برگزار می‌شود که این سود چگونه به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

وی در مورد اینکه آیا سود عملکرد شرکت‌های سهام عدالت برای سال۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود، بیان کرد: طبق قانون باید تا قبل از پایان سال سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال گذشته بین سهامداران توزیع شود. ما هم مطالبه‌گر هستیم و این سود باید از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول و به روش متمرکز بین سهامداران عدالت توزیع شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بخش تعاون بسیار پیچیده و قابل تأمل و بررسی است، اتفاق‌های مهمی از جمله تعاونی‌های سهام عدالت، تعاونی‌های مرزنشینی، تعاونی‌های مسکن روی داده که مشکلات آن گواه بر پیچیدگی بخش تعاون است. 

به گفته مسکنی، مردم باید برای حضور در تعاونی‌ها آموزش ببینند و همچنین کارکنان مرتبط با بخش تعاون باید آموزش‌های لازم را بگذرانند.

معاون امور تعاون خاطرنشان کرد، در دولت نهم و دهم حدود ۲.۲ میلیون واحد مسکن طی ۶ سال ساخته شد که از این رقم ۱.۱ میلیون مسکن به شکل خودمالکی بوده و یک میلیون و ۹۰ هزار مسکن مربوط به تعاونی‌ها و انبوه‌سازان بوده است که از این رقم ۸۴۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن مهر ساخته شده است و تعداد ۳۹ هزار واحد مسکونی هنوز به نتیجه نرسیده، اما در عوض ۸۴۰ هزار واحد مسکونی به نتیجه رسیده است.

ثبت‌نام سهام عدالت

آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالتماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- قانون: قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی.

۲- هیأت واگذاری: هیأت واگذاری موضوع ماده(۳۹) فصل هفتم قانون

مشمولین سهام عدالت

اتباع ایرانی مقیم داخل کشور شامل شش دهک زیر که به صورت علمی شناسایی می شوند:

دو دهک پایین درآمدی کشور با اولویت روستانشینان و عشایر.

دهک های سوم تا ششم بعدی که مشمول طرح واگذاری سهام عدالت می شوند.

۴- شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی:شرکت هایی که با عضویت مشمولان طرح سهام عدالت درهر شهرستان تشکیل می شوند و وظایف ارائه خدمات به اعضاء و کمک به ایفای نقش در  اداره شرکت های سرمایه گذاری استانی را بر عهده دارند

۵- شرکت های سرمایه‌گذاری استانی:شرکت هایی که باعضویت(سهامداری)شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی هر استان به ‌صورت سهامی خاص قابل تبدیل به سهامی عام، در قالب  قانون تجارت تشکیل و اداره می شوند.

۶- سهام عدالت: سهام شش دهک درآمدی کشور که به شرکت های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌شود تا در ازای آن شرکت های مزبور معادل مبلغ آن، سهام شرکت سرمایه گذاری استانی  را از طریق شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی به مشمولین سهام مزبور(اعضای تعاونی ها) واگذار نمایند.

ماده ۲- سازمان خصوصی‌سازی مکلف است سهام عدالت قابل واگذاری مصوب دولت را در اجرای قانون و به منظور گسترش مالکیت عمومی و تأمین عدالت اجتماعی، حداکثر تا سقف چهل (40) درصد از مجموع ارزش سهام بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه (۲) ماده(۲) قانون، براساس مصوبات هیأت واگذاری به شرکت های سرمایه‌گذاری استانی متناسب با تعداد سهامداران شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی هر استان واگذار نماید.

ماده ۳- سهام عدالت به‌صورت مستقیم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار خواهد شد.سهام مزبور در توثیق سازمان خصوصی سازی خواهد بود و متناسب با کسر تخفیفات  قانونی و اقساط پرداختی از توثیق خارج می شود.

ماده ۴- در اجرای ماده(۳۵) قانون که مشمولین بندهای(الف) و(ب) ماده(۳۴) قانون را در قالب شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی و سرمایه گذاری استانی ساماندهی نموده است،  سازمان خصوصی سازی مکلف است کلیه سهام دولتی را که در اختیار شرکت کارگزاری سهام عدالت است با همان قیمت قبلی واگذار شده متناسب با تعداد اعضای شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار نماید.

تبصره۱- سازمان خصوصی سازی مکلف است ظرف مدت حداکثر سه ماه ترتیبات انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت را فراهم نموده و نسبت به تصفیه آن اقدام نماید.

تبصره۲- سهام موضوع این ماده، مشمول کلیه ضوابط و احکام مربوط به سهام عدالت خواهد بود.

ماده ۵- شرکت های مورد واگذاری فقط از شرکت های پذیرفته شده در بورس تعیین می‌شوند.مبنای قیمت‌گذاری سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس، بهای فروش نقدی سهام غیر بلوکی است  که مطابق آیین‌نامه جزء (۳) بند (الف) ماده(۴۰) قانون توسط سازمان خصوصی‌سازی تعیین می‌شود و به تصویب هیأت واگذاری می‌رسد.

ماده ۶- سازمان خصوصی‌سازی موظف است از طریق انعقاد قرارداد با شرکت های سرمایه‌گذاری استانی که ضمانت اجرایی لازم در آن پیش‌بینی شده باشد، نسبت به فروش سهام متعلق به  دولت و شرکت های دولتی به این شرکت ها اقدام کند.سازمان مذکور می‌بایستی در قراردادهای منعقده تصریح نماید ثمن معامله از محل سود سالانه شرکت های واگذار شده تسویه خواهد شد و متناسب با سود دریافتی یا تخفیفات اعطایی و بلافاصله پس از آن نسبت به تسویه و آزادسازی آن بخش از سهام که بهای آن توسط سازمان مذکور وصول یا مشمول تخفیف می‌شود، اقدام خواهد شد.

تبصره۱- کلیه افراد ثبت نام شده تا پایان سال ۱۳۹۴، مشمولان نهایی سهام عدالت محسوب می شوند و سازمان خصوصی سازی ضمن انجام فرایند لازم برای قطعیت سهامداری آن ها،  موظف است نسبت به تنظیم و ارائه صورتحساب تسویه اقساط به این مشمولان، پس از پایان دوره اقساط اقدام نماید.

تبصره۲- مشمولان نهایی سهام عدالت که در زمان ارائه صورتحساب، مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزیستی کشور و یا جزء روستائیان و عشایر فاقد شغل باشند،  از پنجاه درصد تخفیف در بهای سهام مورد واگذاری برخوردار می شوند. تخفیف موضوع این تبصره به حساب کمک های بلاعوض دولت به اقشار کم درآمد منظور می شود.

تبصره۳- دوره محاسبه اقساط سهام عدالت با لحاظ سال مالی شرکت های سرمایه پذیر، حداکثر ده دوره مالی از تاریخ ۰۱/۰۱/ ۱۳۸۵ تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۵ تعیین می شود.

تبصره۴- در صورتی که در پایان دوره تقسیط، بهای سهام مورد واگذاری به طور کامل تسویه نشده باشد، مشمولان می توانند حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۶، رأساً نسبت  به پرداخت بدهی و تسویه حساب سهام مورد خریداری اقدام کنند. در هر صورت به میزان مبلغ بدهی تسویه شده، سهام به مشمولان تعلق می گیرد.

ماده ۷- سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی مکلفند با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار و سایر دستگاه های ذیربط حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۸، تمهیدات لازم  برای پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را در بورس فراهم نمایند.در عین حال شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز می بایستی برای پذیرش در بورس اقدام نموده و بدین منظور باید ابتدا به شرکت های سهامی عام تبدیل ‌شوند. شرکت های مزبور مالکیت و مدیریت سهام عدالت هر استان را بر عهده خواهند داشت. در صورت عدم تحقق شرایط پذیرش بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است در اجرای ماده (۳۷) قانون تا پایان سال ۱۳۸۸، امکان خرید و فروش سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی را در فرا بورس فراهم نماید.

ماده ۸- در اجرای ماده (۳۸) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، دستگاههای اجرایی که تا قبل از واگذاری سهام دولت، مسئولیت اعمال مالکیت و مدیریت  سهام مزبور را برعهده داشته‌اند، صرفاً تا زمان آزاد سازی سهام به عنوان نماینده دولت تعیین می‌شوند.

هر چند از نظر قانونی فروش سهام عدالت امکان‌پذیر است اما از آنجا که بازار سرمایه در شرایط نوسانی و ریزشی به سر می‌برد، سهام عدالت نیز مانند سایر سهم‌ها متقاضی چندانی ندارد و فروشندگان این سهام در صف فروش ماندگار شده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد امکان فروش سهام عدالت برای افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، با توجه به سهام استانی آن‌ها، سهل تر باشد.

سهام عدالت امسال برخلاف اوایل سال گذشته و بعد از آزادسازی مشتری چندانی ندارد و حتی بسیاری از افرادی که سال گذشته سفارش فروش سهام عدالت خود را ثبت کردند، هنوز موفق به فروش این سهام نشده اند.

البته سهام داران عدالت پس از آزادسازی این سهام به دو گروه مستقیم ها (افرادی که مدیریت مستقیم را برای سهام خود انتخاب کردند و تعداد آن ها حدود ۱۹ میلیون نفر است) و غیرمستقیم‌ها (افرادی که روش غیرمستفقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده و سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت شدند و تعداد آن ها حدود ۳۰ میلیون نفر است) تقسیم می‌شوند.

طبق آخرین اخبار در حال حاضر امکان فروش بلوکی سهام عدالت مانند قبل وجود دارد اما به شرطی که این سهام خریدار داشته باشد و زمانی فروشنده پول خود را دریافت می‌کند که سهامش خریدار داشته باشد که حال و روز این روزهای بازار این امکان را فراهم نمی‌کند. از سوی دیگر نیز همچنان امکان لغو فروش برای مشمولان وجود دارد.

بر این اساس، افرادی که روش غیرمستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده بودند، برای فروش سهام خود ابتدا باید با ورود به سامانه WWW.SEJAM.IR ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کنند. سپس باید به سامانه معاملات کارگزاری مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنند تا نماد تا ۴۸ ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه شود. سرانجام فرد باید به پنل کارگزاری خود مراجعه کند، نماد خود را انتخاب کرده و به فروش برساند.

البته گذراندن این مراحل نیز تضمینی برای فروش سهام عدالت نیست؛ چراکه نمادهای استانی نیز مدت‌هاست در صف فروش قفل شده‌اند.

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برآورد ما این است که حدود ۱۰میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت هستند و تکلیف آن‌ها تا دو هفته دیگر در مجلس مشخص می‌شود.

حمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص جاماندگان سهام عدالت گفت: در بخش اول افرادی هستند که در ابتدا فرم پر کرده و ثبت‌نام هم کرده بودند، اما الآن جزو مشمولین نیستند که حدود دومیلیون نفر می‌شوند. در بخش بعدی طبق آمار سازمان بهزیستی و کمیته امداد حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از سهام عدالت جا مانده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برآورد ما این است که در کل حدود ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت هستند.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: