دبیر کل اتحادیه بنکداران موادغذایی گفت: روغن با نرخ آزاد هر اندازه که مردم نیاز داشته باشند در بازار موجود است. دولت تمرکز اصلی خود را روی فروشگاه‌های زنجیره‌ای گذاشته که درحال‌حاضر مملو از روغن است.

بر اساس قانون نرخ کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان افزایش پیدا نمی‌کند و تولیدکنندگان در انتظار قیمت‌گذاری دولت هستند تا ضرر نکنند. به همین دلیل کالاها در صف طولانی قیمت‌گذاری ایستادند و هر روز کالایی دیگر به این صف افزوده می‌شود. اما حالا وضعیت بد بازار کالاهای اساسی این بار به روغن و ماکارونی رسید و در بازار خبری از روغن و ماکارونی نیست. عرضه روغن خوراکی در فروشگاه‌های سطح شهر به شدت کاهش یافته است تا جایی که شاید در مغازه‌های یک محله اصلا روغنی برای خرید پیدا نمی‌کنید. آخرین بار نرخ روغن در اردیبهشت ۱۴۰۰افزایش یافته و تولیدکنندگان با توجه به افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ روغن خام در بازار جهانی، منتظر دریافت نرخ جدید بودند که به دلیل ماه رمضان این انتظار طولانی شد در نتیجه برخی از آنها عرضه خود را در بازار کاهش داده‌اند تا محصولات خود را با نرخ جدید به فروش برسانند.

تولیدکننده در برابر حجم بزرگی از هزینه‌ها مانند انرژی، مواد اولیه، حمل‌ونقل، دستمزد و... تنها یک راه دارد، انبار کالا. شاید با عرضه در زمان درست و کمی صبر زیانی به تولید‌کننده وارد نشود. طرف دیگر داستان گرانی عرضه‌کننده است که بدون اینکه مورد اتهام قرار گیرد از این ماجرا سود می‌برد و توزیع خود را کاهش یا متوقف می‌کند و تنها یک پاسخ به مشتری دارد: نیست! از سوی دیگر نرخ آرد و گندم اعلام شد و تنها تیر هدف خود در بازار را به ماکارونی زد. مشخص نیست که این کمبود ماکارونی در بازار و اخباری که از افزایش نرخ آن شنیده می‌شود به نرخ گندم و آرد مربوط است یا انتظار برای افزایش قیمت. نتیجه همه این عوامل شد بازاری خالی از روغن و ماکارونی.

قاسمعلی حسنی در خصوص افزایش نرخ ماکارونی در بازار اظهارکرد: در حال‌حاضر هیچگونه تغییر قیمتی در بازار نداشتیم و ماکارونی با نرخ مصرف‌کننده قبل از عید عرضه می‌شود. ۱۰ هزار تن ماکارونی در انبارهای تولیدی منتظر یک توافق نهایی با سازمان حمایت برای قیمت‌های جدید است که با قیمت‌های جدید عرضه شود. با توجه به هزینه‌های زیادی که شامل حال تولیدکننده می‌شود و به علت ضرر نکردن منتظر افزایش نرخ هستند تا ماکارونی را به بازار عرضه کنند. اما کمبودی در زمینه تولید نداریم.

عرضه فراوان ماکارونی به بازار در راه است

وی پیرامون سهمیه بندی برای عرضه ماکارونی در فروشگاه‌ها گفت: بحث سهمیه بندی نیست بلکه مدیریت فروش است تا هر شخص با توجه به نیاز خود تهیه کند تا از این فضا سودجویی نشود.

دبیر کل اتحادیه بنکداران موادغذایی با بیان اینکه درحال‌حاضر ماکارونی در فروشگاه‌های بزرگ موجود است، افزود: ۲ برابر نیاز مصرف ماکارونی تولید میکنیم وصادرکننده بزرگ ماکارونی به کشور‌های افریقایی هستیم. در همین چند روز اخیر عرضه ماکارونی به بازار آغاز می‌شود.

وفور روغن در بازار!

وی در ادامه پیرامون کمبود روغن در بازار اظهارکرد: روغن با نرخ آزاد هر اندازه که نیاز داشته باشند در بازار موجود است. دولت تمرکز اصلی خود را روی فروشگاه‌های زنجیره‌ای گذاشته که درحال‌حاضر مملو از روغن است. اما یک گران فروشی در بحث روغن به وجود آمده است.

حسنی در خصوص تاثیر جنگ اوکراین و روسیه بر بازار فعلی گفت: ۹۰ درصد مواد اولیه روغن وارد می‌شود و گرانی روغن بحث جهانی است.۳۰ درصد روغن دنیا را اوکراین تامین می‌کرد و درحال‌حاضر هزاران تن روغن در بنادر اوکراین است که با توجه به تنش‌های اخیر اجازه خروج ندارند.

۵۰ کارتن کیک ببر تا روغن بگیری!

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پایان با اشاره به فروش کالاهایی در کنار روغن از طریق شرکت تولیدکننده اظهارکرد: شرکت‌ها کالا را با بن تخفیفی به بنکدار می‌دهند و ماهی ۱۰۰ کارتن سهمیه بنکدار است که در کنار آن ۵۰ کارتن تن ماهی، کیک، رب به آنها میدهند، به صورتی که ۵۰ کارتن از این کالاها را روز اول می‌آورند و روز بعدی ۵۰ کارتن روغن را تحویل می‌دهند. به همین دلیل بنکداران اصراری به فروش روغن با نرخ مصوب ندارند زیرا می‌توانند کالاهای مشابه را می‌توانند با نرخ پایین تر بخرند.

اعلام قیمت جدید ماکارونی

شب گذشته قیمت جدید ماکارونی اعلام شد. طبق اعلام سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده، حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد. قیمت قبلی ماکارونی ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و ۱۰۰۰ گرمی به ترتیب ۶۳۰۰، ۸۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

پیگیری مجدد از بازار روغن

پس از گفت‌وگو با دبیر کل اتحادیه بنکداران موادغذایی و ادعای وی در خصوص وفور روغن در فروشگاه‌ها باز هم به سراغ فروشگاه‌های اینترنتی و قفسه مغازه‌ها رفتیم که نتیجه‌ای مشابه با قبل حاصل شد، قفسه‌های خالی از روغن و عدم موجودی. مشاهدات میدانی ما چیزی غیر از فراوانی روغن در بازار بود.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: