ارزش سهام عدالت در پایان معاملات امروز نوسانات و تغییراتی داشت؛ ارزش سهام عدالت در مقایسه با دیروز به میزان 4 درصد افزایش یافته است و ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی، 1 میلیون تومانی و 492 هزار تومانی برای سهام عدالت به مبالغ 12 میلیون و 648 هزار تومان، 23 میلیون و 825 هزار تومان و همچنین 11 میلیون و 722 هزار تومان رسید. به علاوه با توجه به این که در سال جاری امکان فروش سهام عدالت وجود داشت، بسیاری از سرمایه داران به دنبال اطلاع از قیمت سهام خود هستند تا آن را به فروش برسانند. ارزش سهام عدالت ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۸۹۲هزار تومان رسیده است. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۸۲۱هزار تومان و ۲۷ میلیون و ۹۱۷هزار تومان رسید. ارزش سهام عدالت در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت (اردیبهشت و خرداد سال گذشته) بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

ارزش سهام عدالت، ۰.۲درصد کاهش یافت

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۲درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۴۶۴هزار تومان، ۲۷ میلیون و ۲۴۶هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۴۰۸هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۶۷۸هزار تومان رسیده است.

واریز سودهای رسوب‌شده سهامداران از عید فطر آغاز می‌شود

ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت روز  یکشنبه به ترتیب۱۴ میلیون و ۲۹۰هزار تومان، ۲۶ میلیون و ۹۱۹هزار تومان   رسید.

روز چهارشنبه هم ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به  ١۴ میلیون و ۴۴۴هزار تومان، ٢٧ میلیون و ٢٠٩هزار تومان  رسید؛ بنابراین سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۱۵۴ هزار تومان و سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت ۲۹۰ هزار تومان در این هفته  رشد کرد.

به این ترتیب ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی که هم اکنون ۱۴ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان است، نسبت به یکشنبه که برابر با ۱۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان بود، یک  درصد رشد داشته است.

همچنین ارزش سبد سهام عدالت یک میلیون تومانی که حالا ۲۶ میلیون و ۹۱۹ هزار تومان است، نسبت به یکشنبه ابتدای هفته کاری که برابر با ۲۷ میلیون و ۲۰۹ هزار تومان بود ۱.۰۷ درصد رشد داشته است.

نام شرکت سهامی

قیمت هر سهم در معاملات 9   اردیبهشت (چهارشنبه) بر حسب تومان قیمت هر سهم در معاملات 4  اردیبهشت (یکشنبه) بر حسب تومان

فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس) 

831  797  

شگویا (پتروشیمی‌ شهید تندگویان)

 

1255 1238

شاوان (پالایش نفت لاوان)

 

15300  15435  

دانا (بیمه دانا) 

 

998 998

بنیرو (شرکت نیرو ترانس) 

 

207  203  

رمپنا (شرکت مپنا) 

 

1734  1665

اخابر (مخابرات ایران)  

 

813 819  

کگل (شرکت گل گهر) 

 

1270  1282  

حکشتی‌ (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)

 

1702  1634  

فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) 

 

1208  1191  

فولاژ (فولاد آلیاژی ایران) 

 

982 888

فخوز (شرکت فولاد خوزستان)

 

590  594  

ساراب (سیمان داراب) 

 

1956 1912

ورنا (سرمایه گذاری رنا) 

 

623  588  

حپترو (حمل و نقل پتروشیمی ) 

 

2265 2141  

کچاد (شرکت چادرملو)

 

1593  1591  

وپست (شرکت پست)

 

407  419  

مارون (پتروشیمی مارون) 

 

18820  18810  

شپنا (پالایش نفت اصفهان) 

 

628  592  

شتران (پالایش نفت تهران)  

 

565  567  

شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) 

 

885  868  

بسویچ (شرکت پارس سویچ) 

 

1539  1417  

وبملت (بانک ملت)

 

366  369  

وبصادر (بانک صادرات ایران) 

 

213  213  

خاور (ایران خودرو) 

 

187  173  

وتجارت (بانک تجارت)

 

211  212

 فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) 

 

1892  1878  

شراز (پالایش نفت شیراز) 

 

14215 14215

جم (پتروشیمی جم) 

 

4728  4828  

فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) 

 

759 750  

سدشت 

 

3292 2987

شبریز (پالایش نفت تبریز)

 

1590 4721

از سهام عدالت چه خبر؟

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جاماندگان سهام عدالت، گفت: برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرحی را تصویب کردیم و براین اساس کسانی که مشمول باشند، سهام عدالت دریافت می‌کنند.

پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار: با توجه به نزدیک‌شدن به فصل مجامع، یکی از موضوعات بسیار مهم در موضوع سهام عدالت؛ حضور نماینده مشمولان سهام عدالت است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

طبق هماهنگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده فقط افرادی می‌توانند به‌عنوان نماینده سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت در مجامع شرکت‌ها حضور داشته باشند که دارای معرفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه رسمی از کانون شرکت‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری سهام عدالت باشند.

نماینده ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: کارگروه ویژه سهام عدالت پیگیر واریز سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت برای سهامداران است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، طی امسال

پورابراهیمی گفت: حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که توافقات اولیه انجام شده است و افرادمشمول، طی امسال سهام عدالت را دریافت می‌کنند.

پورابراهیمی در دیدار با کارکنان بیمارستان فاطمه الزهرا (س) گفت: شهید سلیمانی، سال‌ها در عرصه جهاد چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از آن و در سال‌های اخیر که تغییرات منطقه‌ای ایجاد کرد و با اراده، تفکر موجود علیه شیعه را به فرصت به نفع نظام اسلامی تبدیل کرد، حضور داشت.

او به تحلیل شاخص‌های عملکرد ۸ ساله دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت و گفت: برخی افراد مسائل بیرونی را عامل اصلی وضعیت اقتصادی کشور می‌دانند و می‌گویند وقتی تحریم هستیم، وضعیت این است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: بله تحریم‌های دولت آمریکا و اروپایی‌ها که در دوره ترامپ به شدت افزایش یافت و اوج آن در سال‌های ۹۶ و ۹۷ موجب این اتفاقات شده و به اعتقاد بنده عوامل تحریم بر اقتصاد ایران اثرگذار است؛ اما هنر ما در مدیریت اقتصاد کشور این است، رویکرد تحریم را که تهدید اقتصاد است را به یک فرصت تبدیل کنیم و این امکان پذیر است.

او می‌گوید: اگر در تحریم برخلاف اینکه باید مدیریت کنیم، ضریب فزاینده به آن بدهیم، اوج بی هنری است و برخی تصمیمات حوزه اقتصادی دولت قبل، ضریب فزاینده دادن به اثر تحریمی ناشی از عملیات دشمن بود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: نرخ رشد اقتصادی در طول ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم تقریبا صفر است، در حالی که هدف گذاری ۸ درصد بوده و شاخص فقر مطلق در کشور در آغاز دولت قبل، ۲۵ درصد و در پایان دولت براساس گزارش رسمی کمیسیون اقتصادی قرائت شده در صحن مجلس که چند ماه روی آن کار شده به ۳۳ درصد رسیده است.

پورابراهیمی درباره اینکه آیا ما در مقابل تحریم اقتصادی دشمن دست بسته هستیم؟ می‌گوید: چرا تحریم در حوزه صنایع دفاعی اثر نگذاشته و امروز قدرت نظامی اول منطقه هستیم و دشمن این را می‌گوید؛ پس مشخص می‌شود اشکال جای دیگر است.

او گفت: نگاه راهبردی در دولت قبل این بود، مشکلات اقتصادی در پرتو نگاه خارجی حل می‌شود و مشکلات اقتصادی مردم به مذاکرات گره زده شد؛ البته ما مخالف مذاکره نیستیم و تاکید داریم حقوق ملت ما باید احصا شود و اخیرا نیز یادآوری کردیم و اکنون هم نباید ذره‌ای از منافع کشور کوتاه بیاییم؛ اما اینکه همه مسائل کشور را در سبد مذاکره بگذاریم، بزرگ‌ترین خطا و جفا به نظام جمهوری اسلامی است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: معیار مجلس بستگی به عملکرد دولت به ویژه در حوزه اقتصادی است و اگر وزرا خوب کار کنند، حمایت می‌کنیم و عملکرد ضعیف را ابتدا تذکر داده و اگر تصمیم گیری نشود، خودمان در مجلس تصمیم گیری می‌کنیم.

به گفته او شرایط کشور در نیمه دوم پارسال به تدریج رو به بهبود رفت و نرخ رشد صادرات حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و درآمد‌های نفتی وضعیت خوبی دارد و باید زمان بگذرد تا شاخص‌ها وضعیت بهتری بگیرند.

پورابراهیمی می‌گوید: بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، نرخ رشد ۳ درصدی را در اقتصاد ایران برای امسال پیش بینی کرده و این علامت حرکت خوب در اقتصاد است؛ اما تا وضعیت مطلوب خیلی فاصله داریم و باید هنر ما این باشد که سرعت را افزایش داده و تاب آوری نظام در مقابل دسیسه‌های دشمن افزایش یابد؛ اما در مجموع مسیر حرکت آینده اقتصاد را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

او درباره مذاکرات وین گفت: اکنون آخرین مراحل برای تضامین و ایفای تعهدات اقتصادی طرف مقابل در حال انجام است که البته جنگ روسیه و اوکراین بی تاثیر نبود و وقفه‌ای ایجاد کرد و پیش بینی این است طی هفته‌های آینده متن تضامین نهایی به سرانجام برسد و طی یک یا ۲ ماه آینده خبر‌هایی در برجام، برای انجام و توافق بین جمهوری اسلامی و طرف‌های مقابل اعلام شود.

تصمیمات برای واردات خودرو از زبان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس درباره واردات خودرو گفت: در بحث خودرو و برخی اقلام دیگر مخالفتی با واردات نداریم؛ البته معتقدیم شاید واردات خودرو به معنای واقعی نتواند رقابت ایجاد کند؛ اما در فضای کلان تعدیل تقاضا و تقویت زمینه شرایط رقابتی درست است.

او می‌گوید: اکنون مشکل، تامین ارز برای واردات است و باید اولویت بندی کرد و به دلیل محدودیت منابع ارزی، اولویت تخصیص منابع ارزی به خودرو از سال ۹۷ حذف شد؛ زیرا در ۳ سال اخیر برای اولین بار در تاریخ کشور چه قبل و بعد از انقلاب، تراز تجاری کشور منفی شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش بینی بنده این است امسال، تراز تجاری مثبت شود و با روند بهبود وضعیت، احتمال تخصیص سهمیه منابع برای واردات خودرو عملی شود؛ بنابراین مشکل خودرو مسائل داخلی نیست، مشکل آن منابع ارزی است.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره مسکن ملی می‌گوید: در بحث مسکن ملی، پیشنهاد ما این است دوره بازپرداخت اقساط طولانی‌تر شود و برای این امر، راهکار‌هایی در نظر گرفته ایم و ودولت ورود کرده و ساختار تامین مالی در نظر گرفته است.

پورابراهیمی درباره طرح صیانت از فضای مجازی گفت: این طرح در کمیسیون تخصصی جمع بندی شده و قرار است گزارش آن قرائت شود که ابهامات و نکاتی مطرح شده و در حال بررسی است و احتمال دارد، تعدیلاتی در کمیسیون مربوطه اتفاق افتد و بعد یا برگشت شود یا نشود.

او می‌گوید: در مجموع به دلیل اینکه نگران فضای مجازی در جامعه هستیم و با توجه به آسیب ها، موضوعات فرهنگی و عقیدتی و دینی حتما باید در این حوزه تصمیماتی بگیریم تا آثارمنفی به حداقل برسد و در کنار آن نباید ظرفیت فعالیت‌های اقتصادی را بگیریم و تفکیک این ۲ حوزه ضروری است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مخالفیم که امکان ظرفیت اقتصادی را از کشور بگیریم و در کنار آن حتما باید برای فضای فرهنگی، نگاه اعتقادی و دینی تصمیم گیری شود و جمع این ۲ امکان پذیر است و خیلی از کشور‌ها اعمال می‌کنند و برای آن قاعده دارند؛ اما در مجموع جمع بندی طرح صیانت هنوز از مجلس به شورای نگهبان نرفته است.

جاماندگان سهام عدالت به گوش باشند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرح را تصویب کردیم و براین اساس کسانی که مشمول باشند، سهام عدالت دریافت کنند.

او می‌گوید: بنده به رییس جمهور نامه دادم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد و دولت کلیات را پذیرفته و دولت باید آیین نامه اجرایی بنویسد و سامانه ثبت نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط ثبت نام کنند و فکر می‌کنم تا اردیبهشت ماه بانک اطلاعاتی موردنیاز را کامل کنیم و حتما بخش عمده‌ای امسال واگذاری انجام خواهد شد.

حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد شرایط هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام عدالت به آنها واگذار نشده و حتماً باید تعیین تکلیف شوند.

حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد باید تعیین تکلیف شوند. همچنین افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی که فاقد سهام عدالت هستند، باید حتماً از این سهام برخوردار شوند. حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد شرایط هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام عدالت به آنها واگذار نشده و حتماً باید تعیین تکلیف شوند.

با وجود اینکه پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پذیرفتن بار مالی این طرح توسط دولت خبر داده است، اما مسئولان دولت قبل بارها اعلام کرده بودند که منابعی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود ندارد و دولت فعلی نیز، هنوز جزئیات منابع این طرح را تشریح نکرده است.

پیش از نشست علنی ١۴ اسفندماه نیز، جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، از ابهامات تامین سهام برای جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که امکان واگذاری سهم‌های بازگشتی سهام عدالت را به دلیل تعهدات جدید ندارد. این موضوع، از جمله نکاتی است که به دلیل محدودیت‌های سازمان خصوصی‌سازی همچنان وضعیت مشخصی ندارد.

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۴درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۸۱هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۸۸۷هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۷۵۳هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۰۸هزار تومان رسیده است.

چگونه می توان از ارزش پرتفوی سهام عدالت مطلع شد؟

سهام عدالت متشکل از سهام 49 شرکت بورسی و غیربورسی می باشد که در یک سبد قرار گرفته اند و در حال حاضر صاحبان سهام می توانند سهام عدالت خود را از طریق همین سامانه (کاملا غیر حضوری و بدون نیاز به عضویت در کارگزاری یا داشتن کد بورسی) مشاهده کنند و در صورت تمایل فعلا تا 60% از آن را به فروش برسانند. لازم به ذکر است تنها سهامدارانی که در سامانه SamaneSe.ir  روش "سهامداری مستقیم" را انتخاب نموده اند قادر به فروش هستند.

با ثبت نام در این سامانه می توانید از تمامی جزئیات مانند تنوع ، تعداد و ارزش روز هر یک از سهم های موجود در سبد سهام عدالت خود، مطلع شوید و حتی روزانه پرتفوی خود را چک نمایید. اگر قصد فروش هریک سهم های خود را نیز داشته باشید این امکان برای شما به سادگی فراهم گردیده است.

محاسبه ارزش سهام عدالت

در پاسخ به سوال ارزش سهام عدالت چقدر است باید گفت که سهام عدالت یک سبد سهامی است که شامل سهام چند شرکت و کارخانه دولتی می شود. در واقع سهام عدالت هر نفر مجموعه ای از سهام های مختلف را شامل می شود . برای آنکه تعداد و قیمت سهام عدالت هر نفر مشخص شود، لازم است طبق جدول زیر تعداد سهم های هر کدام از شرکت ها و کارخانه ها را ضرب در قیمت روز سهام آن شرکت یا کارخانه کنیم و نهایتا قیمت تمام سهام ها را با یکدیگر جمع کرده تا ارزش دقیق سهم های هر نفر در سهام عدالت به دست آید. در ادامه صورت حساب سهام عدالت بر اساس قیمت پایانی سهام هر روز و بر حسب تعداد سهام برای برگه های 532 هزار تومنی قابل مشاهده است.

به تازگی سامانه ای تحت عنوان سامانه استعلام دارایی سهام عدالت طراحی شده است که سهامداران با مراجعه به آن می توانند از قیمت دقیق سهام عدالت خود اطلاع پیدا کنند . از آنجایی که ارزش سهام عدالت روزانه متغیر است قیمت مشخص و ثابتی نمی توان برای آن در نظر گرفت و به همین جهت به سهامداران توصیه می شود جهت اطلاع از ارزش روز سهام خود به این سامانه مراجعه کنند ، همچنین در جدول زیر ارزش روزانه سهام عدالت برای همه سهامداران به صورت حدودی درج شده است.

علت واریز نشدن سود سهام عدالت

اما این شماره برای افرادی است که اطمینان دارند، اطلاعات حساب و شماره شبای اعلام شده درست است. اما به گفته مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات بانکی حدود دو میلیون نفر اشتباه بوده است. یعنی حدود دو میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت شماره شبای خود را اشتباه اعلام کرده‌اند. یا شماره شبای اعلام شده به مدت شش ماه راکد بوده است.

بر این اساس دو میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، امسال از دریافت سود سهام عدالت محروم هستند، چون شماره شبای خود را نادرست اعلام کرده‌اند.

این گروه باید نسبت به اصلاح شماره شبای بانکی خود اقدام کنند. یعنی باید وارد سامانه سجام شوند و شماره شبای جدید را ثبت کنند تا در دوره بعدی این سود را دریافت کند.

البته ممکن است علت واریز نشدن سود سهام عدالت این باشد که بانک هنوز مبلغ سود را واریز نکرده است. چون واریز سود کلیه دارندگان سهام عدالت از روز گذشته آغاز شده و احتمالا هنوز ادامه دارد.

افزایش ارزش سهام عدالت

ارزش روز سهام عدالت در چند وقت گذشته تحت تاثیر افت و خیزهای ایجاد شده در معاملات بورس با نوساناتی شدید همراه شد و زمینه ضرر و زیان های مشمولان سهام عدالت را فراهم کرد.

در هفته‌ای که گذشت، شاخص بورس تغییر مسیر داد و به مدار صعودی بازگشت که این امر در ارزش سهام عدالت بی تاثیر نبود و به مراتب سبب افزایش بازدهی این سهام در پرتفوی سهامداران شد.

ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی در بازار دیروز به ۲۲ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و همچنین ارزش سهام ۴۹۲ هزار تومانی  هم به ۱۱ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان رسید. بر این اساس ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته حدود یک درصد افزایش یافت.

ارزش سهام یک میلیون تومانی تا قبل از شروع اصلاح بازار سهام در تابستان به بیش از ۳۸ میلیون تومان رسیده بود اما به مرور و قرار گرفتن روند معاملات بورس در فاز اصلاحی از ارزش این سهام در بازار کاسته شد.

آزادسازی سهام عدالت از جمله مسایلی بود که در چند سال اخیر مورد بحث بسیاری از مسوولان قرار داشت، عرضه آن در بورس به عنوان چالشی جدی در بازار مدنظر قرار گرفته بود و فقط در انتظار اجازه رهبر معظم انقلاب بود که در نهایت این اقدام در ۹ اردیبهشت ماه سال گذشته با صدور ابلاغیه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آزادسازی و از طریق دو روش با عنوان آزادسازی به روش مستقیم و نیز غیرمستقیم فرصت تصمیم‌گیری را در اختیار مشمولان این سهام قرار داد.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: