مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وضعیت نامطلوب هوا از ابتدای هفته جاری در پایتخت گفت:  بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای منشا اصلی گرد و غبار کشور عربستان است که از روز جمعه وارد کشور شده است.

محمد مهدی میرزایی قمی تاکید کرد: تصمیم گیری درباره تعطیلی مدارس و توقف فعالیت‌ها توسط استانداری انجام می‌شود. بر اساس قانون هوای پاک کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شود سپس توسط استاندار یا معاون استاندار تعطیلی اعلام می‌شود.

میرزایی قمی اضافه کرد: بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای منشا اصلی گرد و غبار کشور عربستان است که از روز جمعه وارد کشور شده است؛ به‌طوری‌که روز گذشته نیز قسمت انتهایی توده به‌صورت کامل وارد ایران و باعث افزایش شاخص کیفی هوا در شهر تهران شد. انتظار داریم که همین وضعیت در تهران حاکم باشد و کاهش آن در روزهای آینده بستگی به وضعیت جوی و شرایط هواشناسی مانند وزش باد دارد.

میرزایی قمی اضافه کرد: این توده بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای بیشتر نقاط کشور را دربر گرفته و حتی به استان‌های شمالی کشور نیز رسیده است البته اگر سرعت باد و شرایط جوی مناسب باشد غلظت آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. چند باری که در ماه‌های گذشته آلودگی به این صورت در تهران مشاهده شده و شاخص به حد خطرناک رسیده بیشتر به علت منشاً خارجی گرد و غبار بوده است. این بار نیز منشا این آلودگی کشور عربستان است البته بخش کوچکی نیز مربوط به کانون‌های داخلی گرد و غبار است.

وی با اشاره به دو مشکل عمده در مدیریت موضوع گرد و غبار گفت: اول اینکه منشا خارجی است و باید دیپلماسی محیط زیستی مناسبی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه در سطح ملی انجام شود چرا که این مسئله کل کشور را دربرگرفته است. ما باید با کشورهای همسایه تعامل کنیم و درباره موضوعاتی که از کنترل ما خارج است با آن‌ها رایزنی کنیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه اظهار کرد: مسئله دوم اطلاع رسانی صحیح درباره موضوعاتی است که شهروندان درگیر آن‌ها هستند. موضوعاتی مانند تعطیلی و توقف فعالیت‌ها می‌بایست به‌طور دقیق و برخط به مردم ارائه شود.

وی درباره مدل‌های پیش‌بینی کیفیت هوا گفت: باید مدل‌های پیش‌بینی هوا با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هواشناسی تهیه شود. تا زمانی که ما مدل پیش‌بینی خود را نداشته باشیم، پیش‌بینی دقیق و مشخص گرد و غبار با منشا خارجی ممکن نیست.

میرزایی قمی با اشاره به تاثیر نظر شرکت کنترل کیفیت هوا بر اعمال تعطیلات اظهارکرد: کارگروه اضطرار آلودگی هوا اعضای متعددی از جمله نمایندگان وزارت بهداشت، اداره هواشناسی، شهرداری، وزارت آموزش و پرورش و غیره دارد که هر کدام بر اساس شرح وظایف و از منظر سازمانی دیدگاه‌های خود را اعلام می‌کنند و در نهایت استانداری پس از جمع‌بندی، نظر نهایی را صادر می‌کند. در همین راستا تحلیل‌های شرکت کنترل کیفیت به عنوان نماینده شهرداری شنیده می‌شود و مد نظر قرار می‌گیرد اما تصمیم‌گیری نهایی صرفاً بر اساس نظر این شرکت نیست.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: