با وجود آنکه اعلام شده واحدهای نهضت ملی مسکن از ارزان‌ترین واحدهای مسکن کشور هستند اما حاشیه‌هایی در رابطه با اقساط تسهیلات این طرح، باعث نگرانی‌ متقاضیان شده است.تا کنون چندین بار از سوی مسئولان مختلف حوزه مسکن اعلام شده که قیمت تمام شده هر متر واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است، اما با اعلام اعداد مختلف برای میزان اقساط این طرح حاشیه‌هایی در این باره ایجاد شده است.طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت به شمار می‌رود طرحی که اعلام شده از طریق آن تمامی افرادی که خانه ندارند صاحب خانه می‌شوند.در قالب طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده بود دولت اقدام به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور کند بنابراین از مهرماه سال گذشته ثبت نام متقاضیان از طریق سامانه ثمن را آغاز کرد و تا ۲۹ اسفند ماه ادامه یافت.در طرح نهضت ملی مسکن تعدادی زیادی در دوره اول پذیرفته شده اند.

قاسمی، وزیر راه و شهرسازی: اکنون در سطح کشور ۸ میلیون مستاجر داریم، حدود ۵۰ درصد از هزینه سبد خانوار مربوط به مسکن است که تصمیم داریم در این ۴ سال به طور میانگین سالانه یک میلیون واحد مسکن بسازیم.

رستم قاسمی: در نهضت ملی مسکن هدف اصلی صرفا خانه سازی نیست بلکه شهرسازی است.  

تصمیم داریم برای مردم زمینه استفاده از تمامی امکانات در بخش های بهداشتی، آموزشی و ورزشی و حمل و نقل را فراهم کنیم.

قرار است امروز با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی ساخت ۱۰۰هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید کشور آغاز شود.

طبق اعلام شرکت عمران شهرهای جدید ایران قرار است امروز با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری و رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی عملیات ساخت 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن در 21 شهر جدید کشور آغاز شود.

بر این اساس بیشترین واحدهایی که ساخت آن آغاز می‌شود با 15 هزار و 320 واحد مربوط به شهر جدید هشتگرد (مهستان) است. در فولادشهر اصفهان 14 هزار و 750 و در شهر جدید گلبهار خراسان رضوی نیز 10 هزار و 829 واحد ساخته می‌شود.

در شهر جدید پردیس و پرند نیز به‌ترتیب عملیات اجرایی ساخت 2500 و 4497 واحد آغاز می‌شود. سهم دو شهر جدید اندیشه (تهران) و تابناک استان فارس از ساخت واحدها در این مرحله صفر است.

همچنین در شهر جدید سهند نیز 9251 واحد، بهارستان 6656 واحد، صدرا 7112 واحد، مهاجران 5000 و ایوانکی 4 هزار واحد ساخته می‌شود. نکته جالب توجه آغاز عملیات اجرایی 2000 واحد در شهر جدید رامین است. در این شهر واحدهای مسکن مهر ساخته شده که به‌دلیل مسافت زیاد با کلان‌شهر اهواز با استقبال چندانی برای سکونت از سوی مردم روبه‌رو نشده است.

 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن در 12 استان کشور ساخته خواهد شد.

در طرح نهضت ملی مسکن، ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند که از این تعداد در پالایش اولیه با بررسی سه شرط تاهل، عدم دریافت تسهیلات و نداشتن مالکیت خصوصی، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند.

محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پذیرفته‌شدگانی که سه شرط را داشتند برای کنترل شرط سابقه سکونت به عنوان شرط چهارم به کارتابل استان‌ها و شهر‌های جدید معرفی شدند.

پیش از این اعلام شده بود که میانگین ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است،  همزمان با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نرخ تورم در سال گذشته میانگین قیمت به ۴ میلیون تومان در هر متر مربع رسید، اما روز گذشته رئیس بنیاد مسکن میانگین حداقل قیمت مسکن در این طرح را ۴ تا ۶ میلیون تومان  اعلام کرد که متناسب با هر طبقه و در هر شهر متفاوت است.

مسئولان در وزارت راه و شهرسازی همواره اعلام کرده اند که این نرخ‌ها علی الحساب است و رقم نهایی بعد از اتمام پروژه‌ها مشخص می‌شود.

از همان ابتدا اعلام شده بود که متقاضیان باید آورده‌های خود را در ۵ مرحله پرداخت کنند و رقم آورده اولیه هم ۴۰ میلیون تومان اعلام شده، اما به نظر می‌رسد با افزایش نرخ‌ها و هزینه‌های ساخت، ممکن است میزان آورده‌ اولیه افزایش یابد.

دولت با ایجاد صندوق ملی مسکن سعی دارد بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن را جبران کند بنابراین با ایجاد این صندوق عملا مردم نباید چندان نگران هزینه‌های این بخش باشند اما برخی صحبت‌های مسئولان در این زمینه باعث نگرانی متقاضیان می‌شود به طور مثال اخیرا محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است قیمت تمام شده مسکن منهای تسهیلاتی که در نظر گرفته شده ، معادل آورده متقاضیان خواهد بود.

آورده بر اساس پروژه‌ها و در شهر‌های مختلف متفاوت خواهد بود. هرچقدر تراکم ساختمانی و تعداد طبقات بالاتر باشد قیمت تمام شده بالاتر است بنابراین قیمت در شهر‌های کوچک و در شهر‌های بزرگ، کلانشهر‌ها و شهر‌های جدید متفاوت است.

میزان اقساط  تسهیلات مسکن  ۱۰ میلیون یا ۳ میلیون؟!

معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: برآورد‌های اولیه از قیمت ساخت، روزی که متقاضیان انعقاد قرارداد می‌کنند به اطلاع متقاضی می‌رسد، اما در نهایت قیمت تمام شده، ملاک است. بدین معنا بعد از یک سال و نیم تا دو سال که اجرای پروژه زمان می‌برد به قیمت تمام شده به قیمت روز تسویه حساب می‌شود.

 انصرافی های نهضت ملی مسکن افزایش یافت

چند روز پیش سرپرست شرکت عمران شهر‌های جدید اعلام کرد که میزان اقساط نهضت ملی مسکن ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که همین موضوع با واکنش‌های زیادی از سوی متقاضیان روبرو شد به طوری که برخی از آن‌ها هم اعلام کردند که اگر سایت باز شود با این میزان اقساط ما انصراف خواهیم داد.

یکی از متقاضیان که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده بود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در ابتدا اعلام کردند که قیمت تمام شده ساخت نهضت ملی مسکن در هر متر مربع ۲ میلیون تا ۳ میلیون تومان است، اما به مرور این ارقام افزایش یافته و هنوز مشخص نیست که قیمت تمام شده هر واحد مسکن ملی چقدر خواهد بود.

او گفت: با هر بار اعلام ارقام متفاوت در خصوص اقساط و قیمت تمام شده، متقاضیان نگران می شوند، بسیاری از افرادی که در این طرح ثبت نام کرده اند جزو اقشار کم در آمد و طبقه پایین جامعه هستند واگر ماهانه ۱۰ میلیون تومان در آمد داشتند نگرانی بابت اقساط ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی نداشتند.

محمدی یکی دیگر از ثبت نام کنندگان در این طرح می گوید: میزان اقساط ۳ تا ۴ میلیون تومانی برای نهضت ملی مسکن هم زیاد است چراکه حقوق ماهانه اکثر کارگران در نهایت ۵ میلیون تومان است بنابراین اگر اقساط به بیش از ۱۰ میلیون تومان برسد قطعا بسیاری از متقاضیان انصراف خواهند داد.

همزمان با ایجاد این حاشیه ها و نگرانی‌های مردم در رابطه با اقساط واحد‌های نهضت ملی مسکن و با وجود تماس‌های مکرر، اما معاونت مسکن وساختمان هیچ پاسخی در رابطه با این شایعات به ما نداد.

 اقساط  نهضت ملی مسکن ۱۵ میلیون تومان  نیست

اما اقبال شاکری عضو کمسیون عمران مجلس می گوید: به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد و در صورتی که میزان اقساط نهضت ملی مسکن به ۱۵ میلیون تومان برسد، هیچ فردی قادر به پرداخت آن نخواهد بود.

او گفت: میزان اقساط طرح نهضت ملی مسکن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است که متناسب با سطح در آمدی اقشار جامعه در نظر گرفته شده است.

بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است

همچنین ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان کشور گفت: اقساط طرح نهضت ملی مسکن برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی مسکن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان با مدت باز پرداخت ۲۰ ساله است.

او می گوید:اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به هیچ عنوان ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان نیست چراکه با اجرای طرح صندوق ملی مسکن بخشی از این هزینه‌ها جبران شده است.

 از سال گذشته تاکنون چندین بار ارقام اعلام شده برای هزینه ساخت و همچنین میزان اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن تغییر کرده است و باعث شده که مردم تصور کنند که این طرح هم همانند طرح مسکن مهر با مشکلات و آسیب‌های زیادی مواجه باشد.

دولت باید تا پایان سال ۱۴۰۴ ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را در شهر‌های مختلف به اتمام برساند بنابراین باید همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات وجود داشته باشد.

شگفتانه مدیرعامل شهرهای جدید در یک برنامه تلویزیونی، اعلام قیمت متری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن بود که هزینه واحدها را به بالای یک میلیارد تومان می‌رساند؛ اگرچه روابط عمومی شرکت، این عدد را اشتباه لفظی دانسته اما محاسبات سازندگان بر اساس قیمت نهاده‌های ساختمانی و هزینه های مرتبط با ساخت و ساز مربوط به سال گذشته از عددهای بالای ۸۰۰ میلیون تومان برای واحدهای ۱۰۰ متری حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، هر روز اعداد و ارقام متفاوتی از قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی مسئولان شنیده می‌شود که منجر به سردرگمی متقاضیان شده است. پس از آن‌که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ و با اتکا به برآورد سازمان برنامه و بودجه از پروژه‌های دولتی هزینه هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴.۵ میلیون تومان اعلام کرد، روز گذشته رییس بنیاد مسکن گفت که نرخ هر متر از واحدهای واقع در بلوک‌های بالای شش طبقه کمتر از ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان نخواهد بود.

پیش از آن هم انبوه‌سازان و سازندگان با استناد به افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، نرخ دستمزد و سایر هزینه‌های مرتبط با صنعت ساختمان از قیمت‌های متری ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن سخن گفته بودند.

اما ماجرای سردرگمی متقاضیان نهضت ملی مسکن بین اعداد و رقم‌های مختلف به این‌جا ختم نمی‌شود. دیشب علیرضا جعفری - مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هزینه هر متر مربع از واحدهای پروژه مذکور را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده است. البته محمد نظری - مدیر روابط عمومی شرکت عمران به ایسنا گفت که این رقم باید اصلاح شود و احتمالا اشتباه کلامی صورت گرفته است.

از طرف دیگر، جعفری در سخنان خود به تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت که اقساط این تسهیلات بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است.

نکته دیگر صحبت‌های مدیرعامل شرکت عمران این بود که به طور تلویحی اعلام کرد هزینه زیرساخت‌ها باید توسط متقاضیان پرداخت شود. او در عین حال که تلاش برنامه‌ریزان تولید مسکن در وزارت راه و شهرسازی را به حداقل رساندن هزینه ساخت واحدها از طریق کاهش قیمت زمین عنوان کرد از خدمات و زیرساخت‌هایی سخن گفت که قیمت‌ها را بالا می‌برد.

او اظهار کرد: بسیاری از زمین‌ها نیاز به آماده‌سازی دارد. بر اساس تاکید وزیر، ما صرفا مسکن‌سازی نمی کنیم بلکه به زیربناها و مراکز خدماتی مورد نیاز در نگاه شهرسازی توجه داریم. شاید اشکال طرح‌های گذشته این بود که صرفا مسکن تولید شد و توجه به حوزه زیربنایی و روبنایی پروژه‌ها کمتر بوده است. ما باید بتوانیم هم زیست سکونتی متقاضیان را به صورت مطلوب درآوریم و هم زیست اجتماعی‌شان را توجه کنیم.

صحبت‌های جعفری در شرایطی عنوان شده که در طرح جهش تولید و تامین مسکن، اشاره‌ای به تامین منابع زیرساخت‌ها توسط متقاضیان نشده است. اما اگر قرار باشد این مبالغ توسط متقاضیان پرداخت شود قیمت واحدها چقدر خواهد بود؟

در این خصوص با یکی از سازندگان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد صحبت کردیم که گفت توسعه شبکه آب، برق، گاز، محوطه‌سازی و آماده‌سازی برای هر واحد بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

حال، مروری داشته باشیم به قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن؛ طبق صحبت‌های مدیرعامل  شرکت عمران شهرهای جدید هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری حدود ۱.۵ میلیارد تومان خواهد بود. اما با فرض بر اشتباه کلامی او بر اساس صحبت‌های کارشناسان و سازندگان، متوسط هزینه ساخت واحدهای ۱۰۰ متری با لحاظ مشاعات حدود ۸۵ متر خالص، برای پروژه‌هایی که از سال قبل آغاز شده ۷۰۰ میلیون تومان درمی‌آید. اگر وام ۴۵۰ میلیون تومان باشد متقاضیان باید ۲۵۰ میلیون تومان آورده بیاورند. اگر به این رقم هزینه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی زیرساخت‌ها را هم اضافه کنیم قیمت یک واحد ۱۰۰ متری، آن هم بر اساس هزینه‌های سال گذشته بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ میلیون تومان خواهد بود که ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و حدود ۳۵۰ میلیون تومان توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

 

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: