طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

بانک اول - گرچه هنوز یارانه خرداد ماه قابل برداشت نشده، اما برای بسیاری این سوال مطرح شده است که یارانه تیرماه چه زمان واریز می‌شود و آیا اصلا یارانه‌ای در کار است؟

به گزارش بانک اول اگرچه هنوز یارانه خرداد ماه قابل برداشت نشده، اما برای بسیاری این سوال مطرح شده است که یارانه تیرماه چه زمان واریز می‌شود و آیا اصلا یارانه‌ای در کار است؟

دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. مرحله اول این کمک معیشتی قابل برداشت شده و مرحله دوم هنوز نه.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مرحله سوم یارانه جدید هم برای مردم واریز می‌شود و یا واریز نقدی متوقف می‌شود و قرار است به مردم کالابرگ داده شود؟

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوار‌ها تعلق بگیرد.

کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

اما روز گذشته مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی گفته است پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه اجرا می‌شود و بعد وارد اجرای فاز دوم که پرداخت کالابرگ است می‌شویم.

گفته این مقام مسئول به این معناست که یارانه نقدی در تیرماه حذف می‌شود و به جای آن کالابرگ پرداخت می‌شود.

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالا‌های اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالا‌هایی که یارانه آن‌ها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود، اما از آن تنها می‌توان کالا‌های یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوار‌ها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: تعبیر نادرستی از کالابرگ الکترونیکی شده است و سخت‌افزار جدیدی بنام کالابرگ ایجاد نمی‌شود.

مفتح گفت: سخت‌افزار جدیدی به نام کالابرگ ایجاد نمی‌شود، بلکه از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌های بانکی استفاده خواهد شد و در مرحله‌ای که سامانه تکمیل و اعلام شود، افراد مایل به دریافت کالای ارزان، می‌توانند به مکان‌های مشخص مراجعه کنند.

او می‌گوید: تا سه ماه آینده امکان ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات در سامانه وجود خواهد داشت و مبلغ یارانه برای افرادی که اطلاعات آن‌ها تائید شود از روز اول پرداختی‌ها، محفوظ است.

با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و واریز یارانه کمک‌معیشتی برای مردم، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی از ۲۲ اردیبهشت قیمت‌های جدید برای ۴ قلم کالای اساسی اعلام شد و قیمت مصوب ۴ قلم کالای مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات افزایش یافت. در ازای این افزایش قیمت یارانه‌ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر فرد برای خانوار‌ها واریز شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه امروز یکشنبه هیات دولت، از اقدامات وزارت بهداشت و درمان در برقراری بیمه همگانی سلامت برای ۵ میلیون نفر از هموطنان و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قدردانی کرد.

وی رئیس جمهور همچنین با قدردانی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، از مسئولان خواست که این اقدامات ارزشمند را با تسریع در پرداخت مطالبات بیمه‌ها و بیمارستان‌ها کامل کنند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش وزیر نفت درباره سفر به ونزوئلا و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با این کشور، اظهار داشت: آمریکای لاتین یک ظرفیت خوب برای کشورمان است که نباید در روابط خارجی از آن غفلت شود.

رئیسی افزود: توجه به آفریقا نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اولویت‌های سیاست‌ خارجی کشورمان بوده که باید در کنار توجه به تعامل با کشورهای دیگر، به آن اهتمام ویژه داشت.

وی همچنین بر لزوم توجه وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی به کارهای زیربنایی تاکید کرد و گفت: نباید کارهای روزمره موجب غفلت از کارهای اساسی شود.

رئیس جمهور با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری پیشرانان اقتصادی در پروژه های کلان کشور متذکر شد: در این حوزه باید در همین یک سال اول کاری دولت گام‌های موثری برداشته شود.

رئیسی از افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌وری، به عنوان الزامات رشد اقتصادی یاد کرد و گفت: همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری به موضوع سرمایه‌گذاری توجه ویژه داشته باشند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برگزاری آزمون سراسری جذب دانشجو و هیأت علمی آموزش و پرورش، تقویت نیروی انسانی در حوزه تعلیم و تربیت را اقدامی زیربنایی و مهم عنوان کرد و گفت: افراد کارآمد بر مبنای عدالت جذب آموزش و پرورش شوند و گزینش نیروها نباید مبتنی بر سفارش و چانه‌زنی‌ باشد.

وی در ادامه، افزایش‌ بی‌دلیل قیمت‌ها و رها شدگی بازار را موجب نگرانی مردم عنوان کرد و گفت: دولت خود را موظف می‌داند با تدابیر مناسب برای تنظیم بازار و نظارت بر آن و همچنین بازکردن گره‌های زندگی مردم به جامعه آرامش ببخشد.

رئیس جمهور در همین راستا متذکر شد: دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به معیشت مردم تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی مبالغی را به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت خواهد کرد.

 

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: