زمان دقیق قرعه کشی ایران خودرو در اسفند ماه 1400 مشخص شد. نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو پس از تایید نهادهای رسمی منتشر می‌شود. در طرح جدید قرعه کشی ایران خودرو در راستای حمایت از قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت، اختصاص خودرو به مادران با دو فرزند و بیشتر اجرایی می‌شود. موعد تحویل خودروها در قرعه کشی ایران خودرو تعیین شده است.در تصمیمات جدید قرار است قرعه کشی ایران خودرو حذف شود.

بانک اول - متقاضیان می‌توانند از امروز با ورود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نسبت به ثبت نام در طرح فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو اقدام کنند.

به گزارش بانک اول متقاضیان برای شرکت در طرح فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح امروز با ورود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (sale.iranecar.com) پس از ثبت اطلاعات شخصی و دریافت کد کاربری و رمز عبور اخذ شده از سایت، نسبت به انتخاب نوع خودرو و ثبت نام اقدام کنند.

شرکت در این طرح صرفاً از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو امکان‌پذیر بوده و در صورت استفاده متقاضی از سایر آدرس ها، عواقب آن بر عهده گروه خودروسازی ایران خودرو نخواهد بود.

بر اساس اطلاعیه ایران خودرو به متقاضیان و نمایندگی‌های مجاز شرایط پیش فروش محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو بدون قرعه کشی تا تکمیل ظرفیت در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به شرح جداول ذیل اعلام می‌شود.

طرح مشارکت در تولید برخی از محصولات ایران خودرو بدون قرعه کشی و در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ( تیرماه ۱۴۰۱)

طرح مشارکت در تولید فروش برخی از محصولات ایران خودرو بدون قرعه کشی و در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ویژه متقاضیان عادی

طرح‌های فروش بدون قرعه کشی برخی از محصولات ایران خودرو از سوی وزارت صمت اعلام شد.

بعد از سایپا، حالا شرکت خودروسازی ایران خودرو نیز برخی از محصولات خود (در طراح های پیش فروش  و مشارکت در تولید) را بدون قرعه کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه می کند.

فروش این محصولات از طریق سامانه خودروسازان بوده و سامانه یکپارچه فقط وظیفه هدایت به سایت خودروسازان را دارد.  هنوز محدودیت های فردی قبلی برای ثبت نام اعمال می شود.

همچنین تمام متقاضیان می توانند با انتخاب هر محصول به سایت شرکت‌های خودروساز راهنمایی شده و  از شرایط ثبت‌نام و محدودیت‌های مربوطه مطابق با بخشنامه‌های هر شرکت مطلع شوند. خودروسازی ایران خودرو اعلام کرده زمان ثبت نام بدون قرعه کشی این محصولات در هفته آتی اعلام می شود.

خودروهای عرضه شده شامل تارا اتوماتیک، تارا دستی، دنا پلاس توربو شارژ و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک می شود.

منتخبین ذخیره (رزرو) اولین مرحله قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، می‌توانند فرآیند ثبت نام نهایی و واریز وجه را انجام دهند. تمدید مهلت واریز وجه با توجه به دیر اعلام شدن اسامی برندگان و همزمانی مهلت ثبت نام با تعطیلات خرداد ماه، مهلت واریز وجه تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۸ خرداد تمدید شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از برنا، متقاضیان باید برای تکمیل ثبت نام و واریز وجه به سایت خودروساز مورد نظر مراجعه کنند. اعلام نتایج قرعه کشی در سامانه نتایج نخستین قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو، ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ اعلام شد. نتایج قرعه‌کشی در سایت سامانه ثبت نام خودرو قابل مشاهده است. در ۴۲ طرح از ۵۶ طرح، میزان متقاضیان از ظرفیت کمتر بوده و خودرو در این طرح‌ها بدون قرعه‌کشی ارائه می‌شود. ۱۴۵ هزار نفر واجد شرایط طرح جوانی جمعیت بودند.

اولین مرحله از قرعه کشی ایران خودرو در تاریخ 9 خرداد انجام شد. نتایج مرحله اول قرعه کشی ایران خودرو در 11 خرداد منتشر شد. ایران خودرو اعلام کرد: ثبت نام مجدد برای مخاطبین رزرو قرعه کشی ایران خودرو انجام خواهد گرفت. قرعه کشی ایران خودرو احتمالا در تیر ماه انجام بگیرد. در ادامه جزئیات ثبت نام مجدد قرعه کشی ایران خودرو را بخوانید.

ثبت نام مجدد برای شرکت در قرعه کشی ایران خودرو

بر اساس اطلاعیه روز ۲۵ خرداد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وابسته به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، با توجه به اتمام فرصت واریز وجه منتخبین اصلی، تمامی منتخبین ذخیره (رزرو) اولین مرحله قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو که نام آن‌ها در این سامانه اعلام شده، می‌توانند با مراجعه به سایت‌های فروش شرکت‌های خودرو ساز، نسبت به انجام فرآیند ثبت نام نهایی و واریز وجه اقدام کنند. مطابق با این اطلاعیه، مهلت ثبت نام منتخبین ذخیره این دوره از قرعه کشی خودرو، تا ۶ تیر ۱۴۰۱ خواهد بود.

نتایج قرعه کشی و اعلام برندگان محصولات ایران خودرو

پیش فروش و ثبت نام محصولات ایران خودرو در طرح‌های سه ماهه و یکساله اعلام می‌شود و بلافاصله بعد از اتمام ثبت نام، قرعه کشی خودرو انجام می شود و اسامی برندگان در سامانه فروش خودرو اعلام خواهد شد.

از اردیبشهت ماه 1401 اما روش قرعه کشی، ثبت‌نام و اعلام نتایج طرح‌های فروش ایران خودرو با تغییراتی همراه شده است وبه این صورت که کلیه ثبت نام و قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام می گیرد. متقاضیان می توانند با اطلاع از قیمت روز محصولات ایران خودرو و در نظر گرفتن بودجه مورد نظر جهت خرید خودرو اقدام کنند

با توجه به تغیرات صورت گرفته مبنی بر نحوه ثبت نام متقاضیان خرید خودرو از شرکت‌ ایران خودرو و الزام ثبت‌نام از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نحوه و زمان تحویل خودروها توسط خودروسازان به صورت هر سه ماه یکبار و بسته به شرایط هر طرح مشخص شده است.

اما یکی از سوالاتی که این روزها ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کرده این است که قرعه کشی خودرو فقط در ایران انجام شده است؟ کشور دیگری در دنیا وجود دارد که چنین کاری را انجام داده باشد. برای یافتن پاسخ این پرسش گفت‌وگویی توسط گسترش‌نیوز با حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو ترتیب دادیم. سنجری در پاسخ به این پرسش گفت: تجربه‌ای از قرعه‌کشی خودرو در دهه ۷۰ در کشور لهستان وجود دارد. کشوری که شرایط تولید و عرضه خودرو در آن خوب نبود. خودروی فیات را در آن زمان از طریق قرعه‌کشی به مردم واگذار می‌کردند. واقعیت این است که بنده خیلی موافق قرعه‌کشی نیستم زیرا تقاضاهای غیر واقعی را عملا تحریک می‌کند. حتی اگر خودرویی هم نخواهم و نیازی به آن نداشته باشم تحریک می‌شوم که در قرعه‌کشی ثبت‌نام کنم و شاید به صورت شانسی برنده شوم.

آخرین اطلاعیه درباره قرعه‌کشی ایران خودرو

ایران خودرو و سایپا روز گذشته اطلاعیه‌ای نیز در خصوص روند قرعه‌کشی منتشر کردند. یکی از مهم‌ترین نکات آن در خصوص زمان واریز وجه بعد از برنده شدن در قرعه‌کشی بود. در ادامه جزییات کامل را می‌خوانید:

۱- جهت اطمینان‌بخشی به افکار عمومی در صحت و دقت قرعه‌کشی، نهادهای نظارتی و رسانه‌ها در تمامی مراحل قرعه‌کشی، حضور خواهند داشت.

۲- بلافاصله پس از اتمام فرآیند قرعه‌کشی، اطلاع‌رسانی لازم در سایت هر یک از خودروسازان به تفکیک خودرو انجام خواهد شد.

۳- متقاضیان مکلفند ظرف ۴۸ ساعت پس از اعلام منتخبان از سوی خودروسازان، نسبت به تکمیل وجه اقدام نمایند؛ ضمن اینکه در صورت عدم واریز وجه، اسامی نفرات جایگزین از محل رزرو، توسط خودروساز و با تایید دستگاههای نظارتی اعلام می‌گردد.

۴- صرفاً سند فروش خودرو از سوی خودروساز، با درج عبارت «ترهین یکساله در فروش فوق‌العاده»، به خریداران تحویل و شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز) از سوی پلیس راهور تحویل خودروساز گردیده که پس از اتمام دوران ترهین، از سوی خودروسازان، تحویل خریدار خواهد شد.

۵- با توجه به مفاد قرارداد فروش؛ امکان فروش وکالتی خودروهای ثبت‌نامی از سوی متقاضیان در دوران ترهین وجود نخواهد داشت.

۶- متقاضیانی که ظرف ۳۶ ماه گذشته از خودروسازان، خودرو خریداری کرده یا پلاک فعال داشته باشند، از فهرست قرعه‌کشی حذف خواهند شد.

در این میان سوالات گوناگونی ذهن بسیاری از متقاضیان را درگیر کرده بود و پاسخ درستی نیز نداشتند اما ایران خودرو به یک سری از آنها طی یک خبر کوتاه پاسخ داد. از جمله مهم‌ترین سوال‌ها با پاسخ آنها در ادامه این خبر آورده شده است.

 ‍- مشتری باید به طور فیزیکی به نمایندگی مراجعه کند؟

خیر، ثبت نام صرفا از طریق سایت فروش اینترنتی به نشانی esale.ikco.ir است و لزومی برای مراجعه به نمایندگی وجود ندارد.

-آیا امکان ثبت نام برای افرادی که فک پلاک کرده اما سند خودرو را منتقل نکرده باشند وجود دارد؟

ملاک کنترل در ثبت نام داشتن پلاک فعال مربوط به اطلاعاتی است که در این هفته از راهور ناجا دریافت می‌شود.

-کسانی که از فروش‌های قبلی انصراف داده باشند شرایط ثبت نام را دارند؟

اگر در ۳۶ ماه اخیر ثبت نامی انجام نداده، یا خودرویی تحویل نگرفته باشد و پلاک فعال نداشته باشد امکان ثبت نام وجود دارد.

-زمان تحویل خودرو ۹۰ روز تعیین شده است، آیا منظور ۹۰ روز کاری است؟

خیر زمان تحویل گذشت ۹۰ روز با احتساب ایام تعطیل است.

-اگر مشتری تا ۷خرداد موفق به ثبت اطلاعات و احراز هویت نشود تکلیف چیست؟

امکان ثبت اطلاعات و احراز هویت (پیش ثبت نام) تا ۱۴ خرداد وجود دارد.

-مشتریانی که دارای خودروی سنگین باری و تجاری هستند امکان ثبت نام دارند؟

ملاک فعال بودن پلاک است اگر تصمیم دیگری اتخاذ شود اطلاع رسانی خواهد شد.

با توجه به این که هر دو خودروساز از یک سری دستورات مشخص پیروی می‌کنند به نظر می‌رسد که پاسخ سایپا نیز به سوالات ذکر شده در بالا مشابه باشد.

سخنگوی وزارت صمت گفت: آمادگی داریم برخی از خودروها از جمله شاهین، کوییک اس، کوییک آر، ساینا اس و ساینا را از ۲۵ خرداد بدون قرعه کشی و با سامانه یکپارچه بفروشیم.

امید قالیباف در یک گفت و گوی تلویزیونی در مورد توقف عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: وزارت صمت برای سیاست گذاری درست در بازار خودرو نیازمند بستری بود که در آن‌جا تمام عرضه و تقاضا تجمیع شود. در همین مورد بحث ایجاد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطرح شد که البته هم ناشی از گلایه‌های مردم از وضعیت قرعه کشی‌ها بود و هم مراجع قانونی مثل دادستانی، ریاست جمهوری و نهادهای امنیتی خواستار افزایش نظارت وزارت صمت بر قرعه کشی بودند.

سخنگوی وزارت صمت افزود: اگر قرار است بر بازار خودرو مسلط شویم و تمام عرضه کنندگان خودرو حضور داشته باشند، طبیعی است که عرضه خارج از سامانه یکپارچه نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد و به بازار لطمه میزند. از همین جهت طبق مصوبه سران قوا که اختیار تنظیم بازار را به وزارت صمت داده بود وزارتخانه با عرضه خودرو در بورس مخالفت کرد. البته در ماه‌های قبل به اطلاع بورس رسیده بود اما اجرا به دقیقه ۹۰ رسید.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی در مورد مخالفت وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس از قبل انجام شده بود؛ ما از دو قانون صحبت می‌کنیم. از سمت وزارت صمت مصوبه سران قوا را داشتیم و سازوکار بورس برای پذیرش و عرضه کالا، قانون خود بورس است و وقتی هیأت پذیرش تصمیم بگیرد کالا می‌تواند عرضه شود.

قالیباف اظهار کرد: علت عدم اطلاع رسانی همه جانبه، محرمانه بودن مصوبه سران قوا محرمانه بود، بنابراین از قبل به صورت شفاهی و مکتوب به اطلاع بورس رسیده بود.

وی در مورد عدم حذف قرعه کشی گفت: تا آخر شهریور ماه تقریباً ۵۰ خودرو از قرعه کشی خارج می‌شود؛ از ۲۵ خرداد هم منتظر اخبار خوبی باشید. وقتی بحث خودروهایی که قرار است تخصیص داده شود تعیین تکلیف شد، آمادگی داریم برخی از خودروها از جمله شاهین، کوییک اس، کوییک آر، ساینا اس و ساینا را از ۲۵ خرداد در مدل‌های مختلف فروش (پیش فروش، فروش فوق العاده و مشارکت در تولید) بدون قرعه کشی و با سامانه یکپارچه بفروشیم.

معاون وزیر صمت ضمن تشریح علل گران شدن کالاها در ایران، گفت: حمایت مالیاتی و تامین مالی از بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

سید مهدی نیازی امروز در نشست خبری اظهار کرد: امسال یک اتفاق ویژه ای افتاد که شاید تجربه کاری ما چنین شرایطی را نشان نمی‌دهد؛ اتفاقات اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی اغلب کالاها افزایش یافت. ثبت سفارش کالاها نسبت به دی و بهمن افزایش یافتندکه نشان دهنده افزایش قیمت جهانی کالاهای مختلف اعم از مواد غذایی و محصولات پایه است.

معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزیر صمت افزود: در کنار این موضوع نرخ ارز گمرکی از ۴۲۰۰ تومانی به ای تی اس تبدیل شد، دستمزدها افزایش یافت و یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاح شد که در نتیجه همه این مسائل قیمت کالاها در کشور افزایش یافت.

وی ادامه داد: از بهمن پارسال بسته‌های حمایت از تولید تدوین شد که بخش اعظمی در ستاد اقتصادی دولت تصویب شد که باید بخشی از آنها در هیأت وزیران هم تصویب شود و بخشی دیگر نیز نیاز به مجوز سران قوا دارد که مطرح شده و چند حکم خوب گرفتیم که یکی از آنها رفع مشکل انباشت بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی است. طبق مصوبه سران قوا مدت زمان بدهی مالیاتی از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه افزایش یافت. از این طریق می‌توان به احیای واحدها نیز اقدام کرد.

معاون وزیر صمت در مورد ایرادات قرعه کشی خودرو، افزود: در برنامه کاری ما حذف قرعه کشی خودرو است که پیش نیاز آن تجمیع قرعه کشی بود. حذف قرعه کشی خودرو در دستور کار وزارت صمت است، اما ابهامات آن باید برطرف شود.

بانک اول - - امروز در مراسمی با حضور نهادهای نظارتی، مشتریان نهایی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مشخص شدند و اسامی از ساعت ۹ صبح توسط خودروسازان به مشتریان اعلام خواهد شد.

به گزارش بانک اول ، پیرو مفاد نامه رییس‌جمهوری جمهوری (بند ۵ الف) در خصوص شفاف‌سازی فرآیند عرضه خودرو ، نخستین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف‌سازی فرآیند تخصیص خودرو به متقاضیان، تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کار خود را از ساعت ۹ صبح  سه‌شنبه ۲۷ اردیبشهت آغاز کرد و متقاضیان خودرو ظرف مدت یک هفته تا ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه (سوم خرداد) اطلاعات ثبت نامی خود را در این سامانه وارد کردند.     

با توجه به افزایش ۱۷۵ درصدی تولید خودروی کامل در خودروسازان بزرگ کشور تا خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (تولید کامل بالغ بر ۸۳ هزار خودرو  در مقایسه با  میزان ۳۰ هزار خودروی کامل تولید شده  در مدت مشابه سال قبل ) ۳۸ مدل خودروی مختلف از ۶ خودروساز کشور در این دوره  ارائه شد و چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر دراین سامانه ثبت نام کردند که سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۹۱ نفر در طرح عادی و۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده شرکت کردند.

پس از صحه‌گذاری اطلاعات مرتبط با طرح جوانی، قرعه‌کشی طرح‌های بالاتر از ظرفیت اعلامی  امروز انجام شد.

مجموع ظرفیت در نظر گرفته شده در خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب  ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق العاده، پیش فروش‌های کمتر از یکسال و مشارکت در تولید) عرضه شد. 

با توجه به پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی و همچنین کاهش ۶۰ درصدی آمار خودروهای ناقص در پارکینگ نسبت به مدت مشابه سال قبل و  از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار ، روند تخصیص خودرو در  سامانه تداوم پیدا خواهد یافت.

لازم به ذکر است که اجرای عملیات فروش توسط خودروسازان انجام می‌شود و سازمان حمایت، نظارت بر میزان عرضه و حسن انجام تعهدات خودروساز در خودروهای تخصیص یافته را به عهده خواهد داشت. 

لازم به ذکر است که در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  ۵۶ طرح متنوع تخصیص خودرو در حوزه "حمایت از خانواده و جوانی" ارائه شده است که باتوجه به آنکه میزان متقاضیان در  ۴۲ طرح مختلف، کمتر از ظرفیت تخصیص یافته بود نیازی به قرعه‌کشی در آن طرح‌ها نیست و خودروی مدنظر آنان بدون قرعه‌کشی،  به مادران واجدشرایط دراین طرحها اختصاص می‌یابد. 

از سوی دیگر سیاست‌گذاری عرضه در "سامانه یکپارچه تخصیص خودرو" در راستای ارتقای رضایت مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار، توانسته است تا مزایای زیر را نیز ایجاد کند:

   - تخصیص عادلانه خودرو

  -  بالا رفتن امکان دسترسی مصرف کنندگان بگونه ای که در آخرین عرضه یکی از خودروسازان داخلی ۱۱.۵ میلیون نفر به‌ازای عرضه ۵۰ هزار خودرو  ثبت نام کرده‌ان، در حالی که با عرضه یکپارچه خودرو میزان ثبت نام کنندگان محصولات آن خودروساز به سه میلیون و ۶۹۹هزار خودرو  به‌ازای عرضه صدهزارتایی، کاهش یافت و به عبارت دیگر احتمال دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروسازداخلی، به میزان هشت برابر افزایش یافته است

-  شفافیت و ایجاد رویه ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان

-  رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره‌چکانی خودرو و یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان

- افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان در هر دوره عرضه.

محدودیت های جدید برای ثبت نام در طرح قرعه کشی ها خودرو از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در سایت ایرانی کار (sale.iranecar.com/public/home) اعلام شد.

انطباق همزمان کارت ملی، گواهینامه، حساب بانکی و سیم کارت به نام شخص متقاضی برای ثبت نام

برای کلیه طرح های تا اطلاع ثانوی، محدودیت فاصله زمانی آخرین خرید، از سایر خودروسازها (۴۸ ماهه) ملاک است.

تبصره : در صورت اتصال به سامانه برخط راهور ناجا به سامانه فروش خودروسازان (صرفا برای فروش فوق العاده یا فوری) نداشتن پلاک فعال انتظامی ملاک قرار خواهد گرفت.

غیرفعال نمودن گارانتی خودرو پس از ۵ ماه و ۱۰۰۰۰ کیلومتر از تاریخ تحویل در صورت عدم مراجعه برای سرویس اولیه.توجه به آدرس درگاه پرداخت اینترنتی و اطمینان از اینکه آدرس آن، صرفاً و بدون هیچ حرف یا علامت اضافه و کم، با کلمهhttps شروع و صرفاً با عبارت .shaparak.ir به پایان می‌رسد.درصورت ثبت نام و برنده شدن در قرعه کشی و عدم واریز وجه تا ۲ دوره نمی توان در طرح های فروش بعدی شرکت نماید. از آنجا که به منظور شفاف سازی زنجیره نقل و انتقالات خودرو و جزییات معاملات آن؛ کلیه اطلاعات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطابق تبصره ۴ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی در اختیار سامانه جامع تجارت، قرار می گیرد؛ اینجانب با علم به کلیه مسولیتهای مترتب بر انجام این معامله بر فرد ثبت نام کننده مطابق مشخصات مندرج در سامانه فروش ؛ اقدام به ثبت نام می کنم.

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تغییر شیوه قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت، اظهار داشت: به اعتقاد بنده این موضوع نشان‌دهنده عدم اعتماد وزارت صنعت و مجموعه دولت به شرکت‌های خودروسازی است که مدیرانش را خود وزیر صنعت منصوب می‌کند، از سویی تغییر شیوه قرعه‌کشی نیز به هیچ عنوان مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است مشکلات بیشتری را برای شرکت‌های جاده مخصوص ایجاد کند.

سیر تا پیاز ماجرای تغییر شیوه قرعه کشی ایرن خودرو

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرده است: همه خودروساز‌ها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودرو‌های تولیدی فراهم شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای خطاب به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است: تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه فراهم شود.

این درحالیست که در اوایل دی‌ماه سال گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌های طراحی‌شده، اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ عرضه خودرو متناسب با تقاضا خواهد شد و بدین‌ترتیب دیگر قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد.

پس از آن در اسفندماه سال گذشته فاطمی‌امین بار دیگر اعلام کرد: از اواسط سال ۱۴۰۱ به‌تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود. البته اینطور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی نداشته باشیم، چراکه هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما زمانی که خودرو به اندازه کافی و متناسب با تقاضا باشد، دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تغییر شیوه قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت، اظهار داشت: به اعتقاد بنده این موضوع نشان‌دهنده عدم اعتماد وزارت صنعت و مجموعه دولت به شرکت‌های خودروسازی است که مدیرانش را خودِ وزیر صنعت منصوب می‌کند، از سویی تغییر شیوه قرعه‌کشی نیز به هیچ عنوان مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است مشکلات بیشتری را برای شرکت‌های جاده مخصوص ایجاد کند.

وی گفت: اگر قرار باشد مبالغ قرعه کشی نیز به حساب دولت یا خرانه واریز شود و از خزانه پول‌ها به خودروسازان پرداخت شود، این موضوع برای خودروسازان مشکل ایجاد می‌کند، زیرا آن‌ها با کمبود نقدینگی مواجه شده و ممکن است، دولت در چنین وضعیتی به شرکت‌ها بدهکار شود، مانند مسئله‌ای که در حال حاضر تامین اجتماعی با دولت دارد و دولت بدهی‌های این صندوق را پرداخت نمی‌کند.

مدنی افزود: در حال حاضر در هر قرعه کشی که توسط خودروسازان انجام می‌شود، حدود ۶ میلیون درخواست برای ۵۰ هزار خودرو در سایت ثبت می‌شود، قدر مسلم بسیاری از این درخواست‌ها به عنوان نیاز واقعی نبوده و تنها برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو صورت گرفته است. به نوعی تقاضا‌های کاذب باعث می‌شود که کسانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، نتوانند خودروی مورد نظر را خریداری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: به بیان دیگر از هر ده نفری که برای پیش فروش خودرو در قرعه کشی ثبت‌نام می‌کند، تنها یک نفر نیاز واقعی دارد، چنین تقاضایی باعث می‌شود، متقاضیان حقیقی مجبور شوند، در بازار آزاد حضور پیدا کنند، که این موضوع نیز باعث شده قیمت خودرو سر به فلک بکشد، بنابراین تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، مشکل بازار خودرو حل نخواهد شد. دولت باید به دنبال راهکاری باشد که تقاضای سوداگرانه در بازار خودرو را از بین برود، و این موضوع با شیوه فعلی قرعه‌کشی خودرو به هیچ عنوان محقق نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو افزایش تولید را شرط حذف قرعه‌کشی می‌دانند، بیان داشت: این موضوع تنها در صورتی محقق می‌شود که خودروسازان مورد حمایت قرار گیرند. در حال حاضر با توجه به اینکه آن‌ها با زیان انباشته بسیار زیادی روبرو هستند، نمی‌توانند به یکباره تولید خود را دو برابر کنند، در این زمینه دولت باید خودروسازان را به نوعی دریابد و به آن‌ها کمک کند.

مدنی ادامه داد: درحال حاضر بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد وضعی که خودروسازان در آن گرفتار شده اند تقصیر دولت است، زیرا مدیریت توسط دولت تعیین می‌شود، قیمت‌گذاری و نحوه فروش خودرو نیز به وسیله دولت مدیریت می‌شود، در چنین شرایطی دولت باید به وضعیت خودروسازان رسیدگی کند، در غیر این صورت بازار خودرو سامان نخواهد یافت.

این مدیر اسبق خودروسازی با تاکید بر اینکه قرعه‌کشی خودرو شبیه لاتاری است، تصریح کرد: قیمت‌گذاری خودرو باید آزاد شده و قیمت در حاشیه بازار تعیین شود، در این صورت بسیاری از تقاضا‌های کاذب از بازار خودرو خارج خواهد شد و پس از مدتی با متعادل شدن بازار و تامین عرضه توسط خودروسازان می‌توان قیمت خودرو را متعادل کرد و بسیاری از مردم دیگر خودرو را به قیمت‌هایی که امروز در بازار خریداری می‌کنند را نخواهند خرید.

ایران خودرو زمان قرعه کشی طرح پیش فروش عادی و ویژه مادران شامل تارا دستی، تارا اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو در اردیبهشت 1401 را اعلام کرد.

جی پلاس، گروه خودروسازی ایران خودرو طرح جدید پیش فروش محصولات خود را به روش قرعه کشی از روز سه شنبه 6 اردیبهشت ماه 1401 آغاز شد و تا پایان روز گذشته 8 اردیبهشت 1401 ادامه داشت. در این طرح 4 محصول تارا دستی، تارا اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو ارائه شده است.

بانک اول - دقایقی قبل قرعه کشی فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو ویژه مرحله سی و ششم و مرحله چهارم طرح مادران آغاز شد.

به گزارش بانک اول دقایقی قبل قرعه‌کشی طرح فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو مرحله سی‌ و ششم آغاز شد.

مراسم قرعه کشی طرح فروش فوری با قیمت قطعی ۴ محصول ایران خودرو ساعت یازده صبح امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه آغاز شده است

اسامی برندگان در طرح "مادران" تا ۷۲ ساعت آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

منتخبان به مدت ۳ روز مهلت خواهند داشت تا به واریز، مبلغ پیش پرداخت براساس بخشنامه اقدام کنند و در صورت واریز نکردن وجه، نفرات فهرست ذخیره، جایگزین خواهند شد.

ظرفیت محصولات در طرح ویژه عموم:

تعداد شرکت کنندگان

ظرفیت

شانس برنده شدن

پارس سال سفارشی XU۷P

۱.۵۹۲.۲۰۹

۱۵۰۰

۱ به ۱۰۶۱

پارس TU۵

۲.۵۴۰.۱۹۱

۱۵۰۰

۱ به ۱۶۹۳

رانا پلاس پانوراما

۴۸۴.۳۶۷

۵۰۰

۱ به ۹۶۸

رانا پلاس

۱۷۷.۳۹۹

۵۰۰

۱ به ۳۵۴

مجموع ۴.۷۹۴.۱۶۶ ۴۰۰۰ ۱ به ۱۲۴۳

ظرفیت محصولات در طرح مادران:

تعداد شرکت کنندگان

ظرفیت

شانس برنده شدن

پارس سال سفارشی XU۷P

۱۰۷.۸۷۲

۱۵۰۰

۱ به ۷۱

پارس TU۵

۱۷۱.۸۲۱

۱۵۰۰

۱ به ۱۱۴

رانا پلاس پانوراما

۱۸۲۱۲

۵۰۰

۱ به ۳۶

رانا پلاس

۸۷۷۶

۵۰۰

۱ به ۱۷

مجموع ۳۰۶.۶۸۱ ۴۰۰۰ ۱ به ۷۶

مراسم قرعه کشی سی و ششمین فروش فوق‌العاده ایران خودرو فردا یک‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه با حضور نمایندگان نهادهای ناظر برگزار خواهد شد.

به گزارش برنا، گروه صنعتی ایران خودرو در سی و ششمین فروش فوق‌العاده متقاضیان عادی و چهارمین فروش فوق‌العاده طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، چهار محصول خود را عرضه کرد.

در این طرح، چهار محصول پارس سال سفارشی، پارس با موتور TU5، رانا پلاس و رانا پلاس با موتورTU5P، سقف شیشه ای و گیربکس شش سرعته دستی عرضه شد.

با توجه به تعطیلی روز شنبه، سال‌روز شهادت حضرت امام علی (ع)، مراسم قرعه کشی یک‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه با حضور نمایندگان نهادهای ناظر برگزار خواهد شد.

دو شرط مهم برای حذف قرعه کشی ایران خودرو

سخنگوی ایران‌خودرو گفت: ما به دو شرط از شهریور سال ۱۴۰۱، قرعه کشی را حذف خواهیم کرد.بابک رحمانی، گفت:ما به دو شرط افزایش عرضه ۷۵۰ هزار دستگاه در سال و حذف قیمت دستوری یا همان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه، قرعه کشی ایران خودرو حذف می‌شود.

سخنگوی  ایران خودرو افزود: نیاز بازار خودرو سالانه ۱ میلیون ۲۰۰ تا ۱ میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه است که ایران خودرویی‌ها برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه شامل ۲۵ هزار خودرو سنگین و ۷۲۵ هزار دستگاه سواری برنامه ریزی کردند، ولی افزایش عرضه، یک دلیل حذف قرعه کشی است که مسلما به تدریج در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد.

رحمانی در خصوص افزایش ۴۰ میلیونی قیمت خودرو سمند دوگانه سوز گفت: بیش از یکسال است که سمند دوگانه سوز نه تولید و نه فروخته می‌شود و فقط مصرف تاکسی دارد لذا افزایش قیمت آن تابع قوانین خاصی نیست.

وی اضافه کرد: ما در دو ماهه پایان سال نسبت به ۱۰ ماهه قبل، ۱۷ درصد افزایش عرضه داشتیم و بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه عرضه شدکه ۶۸ هزار دستگاه خودرو تحویل مردم دادیم بنابراین افزایش قیمت خودرو ناشی از عدم عرضه نیست و عواملی مانند انتظارات تورمی سال ۱۴۰۱، افزایش قیمت ارز و لغو مصوبه واردات موجب افزایش قیمت خودرو شده است.

سخنگوی  ایران خودرو درباره واردات ۱۳ دستگاه خودرو سواری بنز E ۲۰۰ که ۶ ماه گذشته توسط شرکت زیرمجموعه ایران‌خودرو واردشده بود، گفت: این شرکت نمایندگی انحصاری واردکننده بنز آلمان که کل سهام آن مربوط به ایران خودرو است؛ ثبت سفارشات آن، قبل از تصویب ممنوعیت واردات بوده است.

وی افزود: قبل از تحریم ها، نمایندگی زیرنظر خود شرکت مرسدس بنز انجام شد و ۷۵۶ دستگاه از این دستگاه در ایران تولید شد و این اجازه را مستقیم از شرکت مرسدس بنز گرفتیم که توسط شرکت تجارت ستاره ایران، بنز تولید شود منتها بعد از تحریم نتوانستیم این همکاری را ادامه دهیم.

رحمانی نمایندگی رسمی بنز آلمان را شرکت تجارت ستاره ایران معرفی کرد و گفت: انتقال دانش فنی از سوی شرکت بنز فقط به شرکت تجارت ستاره ایران انجام شده و امروز درخواست دارند که با معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری، شرکتی دانش بنیان ثبت کنند.

سخنگوی  ایران خودرو با اشاره به موافقت ایران خودرو نسبت به واردات خودرو گفت: واردات خودرو، کمک کننده خودروسازان است، زیرا که تجربه نشان داده هروقت خودرو وارد شد ما بیشترین تولید را انجام دادیم.

اما به راستی مزایای خرید خودرو به صورت اقساطی چیست و چرا اینچنین خریدی بهترین گزینه برای ماشین‌دار شدن قلمداد می‌شود؟

در این مقاله سعی داریم درباره پاسخ به این پرسش مهم مطالب جامعی ذکر کنیم و با شما درباره شیوه خرید خودروهای جدید و زیبای ایران خودرو و سایپا یعنی تارا و شاهین به صورت اقساطی مواردی را در میان بگذاریم. پس خواندن هیچ یک از قسمت‌های این مقاله را از دست ندهید و با دقت آن را تا انتها دنبال کنید.

پول کمتر، ماشین بهتر

نخستین مزیت برای خرید اقساطی خودرو و شرکت در طرح‌های فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا این است که می‌توان با رقمی پایین‌تر خودرویی بهتر سوار شد.

مثلا تصور کنید کسی بخواهد با رقمی معادل یکصد میلیون تومان نسبت به خرید خودرو اقدام کند. اینجاست که بجز پراید دست دوم و کارکرده گزینه دیگری برای خریدار محترم باقی نخواهد ماند. اما همین فرد اگر سراغ شرکت‌های معتبر فروشنده خودرو مثل فرنام خودرو برود، می‌تواند با همان یکصد میلیون تومان خودروهای مختلفی مثل پژو ۴۰۵ و یا سمند از ایران خودرو و یا تیبا و ساینا از سایپا بخرد و آنرا فوری تحویل بگیرد.

شاید بگویید خرید نقدی دست دوم فقط یکبار هزینه دارد و تمام اما خرید اقساطی به پرداخت ماهانه موکول می‌شود و اگر کسی بخواهد در طرح فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا شرکت کند، باید در ادامه هم هزینه اقساط را بپردازد. اما این حرف درست و دقیق نیست؛ به عللی که در ادامه خواهد آمد.

خرید خودروی دسته دوم یعنی استقبال از هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات مصرفی خودرو. خرید خودروی دست دوم یعنی هزینه‌کرد برای تعویض تسمه تایم و یا هزینه برای تعویض رادیات پوسیده و سوراخ شده. شاید اگر کسی همین هزینه‌ها را باهم جمع بزند و از آن میانگین بگیرد، این میانگین از هزینه اقساط خرید قسطی خودرو بیشتر هم بشود!

سبقت گرفتن از حرکت سریع قیمت خودرو

بازار خودروی ایران یک بازار خاص و متفاوت از جاهای دیگر دنیاست، این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. عدم اجرای طرح فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا از سوی نمایندگی‌های کارخانه‌ها و بالا رفتن قیمت خودروها بیش از کیفیت لازمه آن، از جمله مولفه‌هایی است که گواه عجیب بودن بازار خودروی ایران است.

در شرایطی که قیمت خودرو با دلیل و بی دلیل مرتبا بالا می‌رود، تفکر پس انداز کردن برای خرید خودروی جدید و ارتقا خودروی زیرپای هر فرد، امری عبث و بیهوده است.

در این میان خرید اقساطی خودرو یعنی با قیمت امروز خرید کنید ، خودرو را به‌صورت فوری و آنی تحویل بگیرد ولی قیمت آن را در بازه طولانی بپردازید و اینگونه پول جمع کنید و گران شدن خودرو را دور بزنید.

چگونه برای خرید اقساطی خودرو به فروشنده اعتماد کنیم؟

در سایه عدم اجرای طرح فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا از سوی کارخانه‌ها، برخی  شرکت‌های مختلف در امر فروش اقساطی خودرو اقدامات خود را آغاز کردند و کار به جایی رسید که شیادان هم در لباس شرکت لیزینگی به مثابه یک گرگ به جان بازار و اعتماد مردم افتادند.

اینجاست که باید یک مجموعه با سابقه، مورد اطمینان و متعهد در زمینه اجرای تعهدات را یافت. ما این مسیر را برای شما کوتاه کردیم و قصد داریم یکی از معتبرترین فروشندگان اقساطی خودرو را به شما معرفی کنیم.

فرنام خودرو که نام آن یکی دو مرتبه در خلال متن مقاله آمد در سایه تجربیات گسترده و ارزشمندی که در بازار خرید و فروش خودرو کسب کرده، طرح‌های گوناگونی برای فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا در نظر گرفته است.

این مجموعه از آنجایی برتر و محل رجوع مناسبی برای خرید خودروی اقساطی است که متعهد به تحویل فوری خودرو برای تمامی محصولات است.

فرنام خودرو در گام‌ دیگر متعهد به این است که ما به ازای دریافت پیش پرداخت از مشتری، اصل سند و پلاک خودرو را به نام خریدار میزنیم تا او نیز بتواند با آسودگی خیال و ضمیری مطمئن‌ به رانندگی با خودرویش مشغول شود.

ویژگی دیگر فرنام خودرو تنوع بالا در محصولات قابل ارایه در طرح فروش اقساطی خودرو می‌باشد. علاقه‌مندان به خرید اقساطی خودرو از سراسر ایران می‌توانند نسبت به تهیه خودروی دلخواهشان اقدام کنند.

فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا در کنار محصولات گروه تولیدی بهمن تنها بخشی از طرح‌های فروش اقساطی در فرنام خودرو است.

تا چندی پیش زیباترین خودروی تولید داخل یا دنا پلاس یا موارد مشابه آن. اما به تازگی خودروهای جدیدی به خط تولید دو خودروساز بزرگ ایرانی پیوسته است.

تارا از ایران خودرو و شاهین از سایپا دو خودرویی هستند که طراحی ظاهری زیبا و جذابی نسبت به دیگر خودروهای ایرانی دارند.

متاسفانه این دو خودرو در طرح‌های فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا به هیچ عنوانی عرضه نشده است‌. اما این پایان راه نبود؛ چرا که مجموعه معتبر فرنام خودرو اقدام به فروش اقساطی شاهین و تارا نموده است.

شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر در زمینه خرید اقساطی ایران خودرو و سایپا توسط فرنام خودرو، به سایت مجموعه فرنام خودرو مراجعه کرده و از طریق گوشی با کارشناسان خبره و زبر دست این مجموعه ارتباط برقرار کرده و پاسخ پرسش‌های خود را برشمرید.

این مجموعه علاوه بر فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا و دیگر محصولات تولید داخل، امکان خرید اقساطی برای برخی خودروهای خارجی را هم فراهم کرده است

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۱۵ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: