نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در شهرهای جدید استان تهران ظرفیت سازی جدید برای ثبت نام نهضت ملی مسکن ایجاد شده است.

 آقای خلیل  محبت خواه گفت:  ظرفیت سازی  برای ثبت نام جدید  نهضت ملی مسکن در  کشور ایجاد شده و در استان تهران و شهرهای جدید تهران هم  ظرفیت جدید ایجاد شده و  ثبت نام برای شهرهایی  از جمله پرند، هشتگرد و ایوانکی هم ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران پالایش متقاضیان در استان تهران به اتمام رسیده و ارسال پیامک به متقاضیان از ابتدای هفته آغاز شده و متقاضیان باید ظرف مدت ۲ هفته آورده اولیه خود را که ۴۰ میلیون تومان است، واریز کنند.

او می‌گوید: در صورتی که متقاضیان آورده خود را تکمیل نکنند حذف نشده، اما به انتهای فهرست برای تکمیل واحد‌ها منتقل می‌شوند.

به گفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ثبت نام مجدد متقاضیان نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیر آغاز شده و با توجه به تامین اراضی در این بخش دوره جدیدی از ثبت نام‌ها در شهر‌هایی که ظرفیت سازی ایجاد شده آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی از آغاز مجدد ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی برای بهره‌مندی از توان انبوه‌سازان خوشنام نداریم.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵ تیرماه تمدید شده است، اظهار کرد: استان‌ها باید توجه داشته باشند متقاضیانی که با مکاتبه نسبت به تعیین تکلیف مدارک خود اقدامی نکنند با هماهنگی شورای استان از ادامه طرح کنار گذاشته شوند تا متقاضیان بیشتری امکان حضور در اجرای طرح را پیدا کنند.

وی افزود: بعد از ۱۵ تیرماه سامانه طرح‌های حمایتی مسکن برای متقاضیان جدید به مدت ۱۵ روز باز می‌شود تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان پالایش شده امکان ثبت‌نام از افراد جدید نیز فراهم باشد.

وی درباره افتتاح حساب متقاضیان پالایش و تایید شده که به بانک معرفی شدند نیز توضیح داد: مدیران کل راه و شهرسازی دقت کنند که حداکثر زمان لازم برای افتتاح حساب متقاضیان معرفی شده به بانکها دو هفته است که باید این زمان رعایت شود تا اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت لازم را پیدا کند.

وی با بیان این‌که با برنامه‌ریزی  در صددیم  تا پایان شهریورماه اجرای فونداسیون واحدهای طرح نهضت ملی مسکن از دو میلیون واحد عبور کند، گفت: طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن بانک‌ ها باید ۲۰ درصد سهم تسهیلات را به بخش مسکن اختصاص بدهند که در این خصوص ضرورت دارد تا بانک‌ها نهایت همکاری را داشته باشند. همچنین در بند ۵ ماده قانون جهش تولید مسکن نیز تاکید شده که برای تامین زمین از اراضی دولتی برای اجرای پروژه‌های قانون جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی در اجرای ماده ۱۰ قانون مذکور اقدام لازم را به‌عمل آورند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که هیچ محدودیتی برای بهره‌مندی از توان پیمانکاران و انبوه‌سازان خوش‌نام در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد اعلام کرد: در بیشتر استان‌ها پالایش‌ها در مرحله نهایی شدن است که باید اینکار سرعت بیشتری یابد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در تعدادی از استان ها، بررسی خاک زمین اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن به این آزمایشگاه ارجاع شده تا کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر مجید کیانپور مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به روش‌های نوین بررسی رویه آسفالت جاده‌ها، هزینه‌های نگهداری بعضاً تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد به خصوص که منابع مالی ما محدود است و باید در جاهایی که ضرورت دارد، برای بهسازی معابر و شریان‌های اصلی هزینه شود.

وی افزود: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کلیه محورهای مورد نظر را پیمایش مسیر کرده و توسط دستگاه‌های اسکنر برداشت مسیر می‌شود؛ سپس روی داده‌ها تحلیل انجام می‌شود تا نقاطی که بسته به نوع و درجه خرابی در کیلومترهای مورد نظر برای بهسازی به کارفرما اعلام می‌شود. این کارفرما هم می‌تواند دستگاه‌های تابعه وزارت راه باشد و هم شهرداری‌ها که به آزمایشگاه مکانیک خاک سفارش بررسی رویه راه‌ها را داده اند. در آزادراه‌ها نیز این موضوع هم شامل شرکت‌های سرمایه گذار و بهره بردار آزادراه‌های خصوصی و هم آزادراه‌های دولتی می‌شود.

کیانپور درباره بررسی کیفیت خاک پروژه‌های نهضت ملی مسکن ادامه داد: در پروژه‌های عمرانی که به آزمایشگاه مکانیک ارجاع می‌شود مشاور این پروژه‌ها، مواردی را به ما ارجاع داده و شرح خدمات مهندسی برای آن طرح تعریف می‌شود؛ ما هم شرایط خاک پروژه را به کارفرما اطلاع می‌دهیم.

به گفته این مقام مسئول، در برخی استان‌ها بررسی خاک پروژه‌های ساخت مسکن در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، به آزمایشگاه مکانیک خاک ارجاع شده است در این استان‌ها، تیم‌های کارشناسی ما بر اساس پروژه‌های فنی اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. مثلاً در استان‌های مرکزی، زنجان و البرز بررسی خاک محل اجرای پروژه به آزمایشگاه مکانیک خاک ارجاع شده است.

وی درباره ارجاع ریزش ترانشه ها در آزادراه تهران-شمال به آزمایشگاه مکانیک خاک یادآور شد: آزمایشگاه مکانیک خاک صرفاً به بررسی رویه آسفالت راه‌ها می‌پردازد و ریزش ترانشه ها در حوزه اجرای مشاور پروژه است؛ ممکن است در یک پروژه در یک قطعه حضور داشته باشیم و در قطعه دیگری نباشیم.

کیانپور درباره ورود آزمایشگاه مکانیک خاک به بررسی خاک پروژه‌های ریلی و فرودگاهی اظهار کرد: آزمایشگاه مکانیک خاک با توجه به قدمت حدوداً ۷ دهه‌ای آن، در اکثر پروژه‌های زیرساختی حضور داشته است خصوصاً پروژه‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی؛ ما در حال حاضر در پروژه‌های مرتبط با وزارت نیرو نیز حضور داریم که ۵ طرح آبی و سد سازی از جمله آنهاست؛ همچنین در ۱۹ فاز پارس از ۲۳ فاز آن حضور داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت بیش از ۶۰۰ نوع آزمایش مربوط به مکانیک خاک را انجام می‌دهد.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک درباره خصوصی سازی آن گفت: قرار بود از طرق اصل ۴۴ برای آن تصمیم گیری شود اما در حال حاضر تا کنون خبری از واگذاری آن نیست؛ ما معتقدیم این شرکت می‌تواند نقش حاکمیتی داشته باشد و فعالیت‌های اجرایی آن واگذار شود؛ مثلاً در تهیه دستورالعمل‌های قیر و آسفالت به عنوان همکار با مؤسسه استاندارد و نظام فنی اجرایی کشور در حال فعالیت هستیم به طوری که در بخش بررسی کیفیت قیر و آسفالت خدمات منحصر به فردی ارائه می‌دهیم.

وی تأکید کرد: ما ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات از دیگر دستگاه‌ها داریم که به دنبال تسویه مطالباتمان هستیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با بیان اینکه سه دهک اول درآمدی هیچ آوردهای در نهضت ملی مسکن ندارند، گفت: آورده سایر دهک ها ۳۵۰ میلیون تومان است.

پروانه اصلانی با یادآوری اینکه قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر طرح‌های حمایتی یک الگو را دنبال می‌کرد و همه اقشار جامعه در همه دهک‌ها یک جور و با یک حمایت دیده می‌شدند، اظهار کرد: در صورتیکه در طرح نهضت ملی مسکن تفاوت بین دهک‌های مختلف درآمدی دیده شده است. این تفاوت‌ها از نظر سقف تسهیلات، آورده و نرخ سود تسهیلات و از نظر کمک‌های بلاعوضی است که به متقاضیان می‌شود و اینها همه قانونی شده است.

 وی ادامه داد: برای دهک‌های یک تا سه (اقشار کم‌درآمدی) فرآیندهایی دیده شده است. نخست آنکه با تفاهم‌نامه‌هایی که امضا کردیم دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی به کمک وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احداث مسکن اقشار کم‌درآمدی آمدند. به عنوان نمونه قرارگاه امام حسن مجتبی، بنیاد مستضعفان در این طرح حضور دارند. بدین معنا آنها واحدهای مسکونی را می‌سازند تا به این طریق به آورده متقاضیان کمک کنند.

اصلانی افزود: در شورای عالی مسکن مصوب شد تا برای دهک‌های یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، اساسا در آورده نیاورند و با حمایت هایی که در خصوص آن اقشار در وزارت راه و شهرسازی در خصوص آماده سازی زمین انجام می‌شود،  کار احداث سرعت بگیرد.  همچنین در خصوص تسهیلات این اقشار نیز مصوب کردیم که در ابتدای انجام کار ۲۰ درصد تسهیلات بانکی پرداخت شود.

وی گفت: برای سایر حمایت‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی، وزارت راه و شهرسازی کمک‌های بلاعوض در صندوق ملی مسکن برای این دهک‌ها و سایر دهک‌ها دیده است. زیرا هم اکنون تا دهک‌های پنجم و ششم نیازمند حمایت هستن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند احداث طرح نهضت ملی مسکن و شرایط اجرای واحدهای این اقشار اعلام کرد: روال به این ترتیب است که دهک‌های اول تا سوم درآمدی در طرح نهضت ملی مسکن آورده اولیه را پرداخت نمی‌کنند و بقیه مردم باید ۴۰  میلیون آورده داشته باشند و در طول دوره ساخت که بین ۲ تا ۳ سال است متقاضیان باید آورده خود را تکمیل کنن

اصلانی تاکید کرد: هر چه قیمت تمام شده باشد منهای تسهیلات باید از محل آورده متقاضیان تامین شود که می تواند بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در طی سه سال دوره ساخت توسط متقاضیان تامین شود. نمی‌توان در حال حاضر پیش‌بینی کرد که قیمت تمام شده مسکن دقیقا به چه میزان می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی در خصوص قیمت تمام شده و آورده متقاضیان وجود ندارد گفت: هم اکنون آورده متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده است و در ابتدای اجرای طرح در سال گذشته قیمت تمام شده طرح نهضت ملی مسکن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: