نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت ۵۶۷ هزار واحد مسکن در کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده مطرح شده است.

محمود محمودزاده با یادآوری این‌که تاکنون ۵.۶ میلیون نفر در  ۷ فاز اعلام شده در طرح‌های حمایتی دولت ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: ۹۰ درصد ثبت نام کنندگان، پالایش شده‌اند و اطلاع‌رسانی نیز توسط ادارات کل استان و شهرهای جدید برای طی مراحل مورد نیاز در تشکیل و تکمیل پرونده انجام شده است.

وی افزود: عمده ۱۰ درصد باقیمانده نیز شامل دو گروه می‌شوند که یا ثبت نامی‌های جدید و از ۱۵ تیرماه به بعد هستند یا خانواده‌های دارای بیش از ۳ فرزند هستند که مشمول قانون حمایت جمعیت می‌شوند و پالایش آن‌ها نیز در حال انجام است.

وی با بیان این که حدود ۵۶۷ هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است که حدود ۵۰ هزار واحد آن بافت فرسوده است، تصریح کرد:  ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۳۳۳ هزار واحد نیز خودمالک است، بیش از ۴۰۰ هزار واحد نیز در مراحل شروع یعنی خاک‌برداری و فونداسیون قرار دارند که مجموع آن‌ها یک و نیم میلیون واحد می‌شود. از ۴ میلیون واحد مورد تعهد ۳.۲  میلیون، مسکن شهری و مابقی آن مسکن روستایی است و برای مسکن شهری یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد زمین مسکونی تامین شده است.

وی افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد هم اراضی برای الحاق به محدوده یا شهرک و ... در مراحل بررسی کاربری در استان‌هاست که مجموع آن‌ها ۲.۹ میلیون استعداد تامین واحد دارد و بیش از ۹۰ درصد اراضی ۴ساله تاکنون تامین شده است.

توسعه فیزیکی شهرها مناسب نیست

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره شهرک‌سازی و مزایای آن در طرح نهضت ملی مسکن و در مواقعی که توسعه فیزیکی شهرها مناسب نیست، توضیح داد: سیاست ایجاد شهرک‌های جدید با دستورالعملی که در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد، بستر جدیدی را برای تسهیل ایجاد شهرک‌های جدید  توسط بخش خصوصی و بخش دولتی فراهم کرد.

محمودزاده  بیان کرد: برای بیش از ۴۰ شهرک مطالعات اولیه در سطح استان‌ها انجام شده و برای برخی، مصوبات اولیه و برای ۹ شهرک هم مصوبات نهایی شورای عالی مسکن دریافت شده که به عنوان فرصت‌های جدید توسعه شهری در طرح نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور باید کل زمین مورد نیاز برای ۴ میلیون واحد مسکونی تا مرداد ماه تامین شود، یعنی تا انتهای مرداد باید زمین یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد تعیین تکلیف شود و اگر این اتفاق رخ دهد ثبت نام جدید هم برای طرح نهضت ملی مسکن خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اهمیت کیفیت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن از امضای تفامنامه‌ای کلی با یک شرکت بیمه برای تضمین کیفیت ساختمان‌ها خبر داد و با اشاره به این‌که طبق مصوبه شورای عالی مسکن که در حال اجراست، تمام ساکنین بافت‌های فرسوده کشور می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند که این تسهیلات برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان به مدت ۲۰ سال و بدون نیاز به خرید اوراق و سپرده‌گذاری است.

محمودزاده افزود: پیشنهاد کاهش سود تسهیلات نیز مطرح شده که در صورت تصویب می‌تواند برای افزایش تعداد ساخت‌وسازها در بافت فرسوده کمک کند.

وی با اشاره به این‌که در حوزه صنعتی سازی هم برای افزایش رغبت سازنده‌ها، سقف تسهیلات با تصویب شورای عالی مسکن تا ۲۰ درصد اضافه شد، اظهار کرد: این یک عدد قابل ملاحظه‌ای است و با تفاهمی که با بانک مرکزی در حال انجام دست بیشترین حجم پرداخت در بخش اول خواهد بود که به نفع پروژه‌های صنعتی سازی است.

وی اضافه کرد: برخی تکنولوژی‌های صنعتی دارای مجوز، از نظر قیمت تمام شده قابل رقابت نیستند و چون جامعه هدف ما آورده محدودی دارند، ما باید از بین تمام تکنیک‌های صنعتی گروهی را انتخاب کنیم که مزایای قیمت تمام شده و کیفیت و سرعت را باهم داشته‌باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که از دیماه سال گذشته تا امروز  ۳۳۳ هزار مالک در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام و تقاضای تسهیلات کرده‌اند، گفت: در سنوات گذشته به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار واحد در سال‌های عادی پروانه صادر می‌شده اما طی چند ماه اخیر و در این پروسه، برای ۴۸ هزار واحد در شهر تهران تا کنون برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که حدود ۱۰درصد آن‌ها تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

محمودزاده ادامه داد: همچنین تفاهمی بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت وساز ۱۸۰ هزار واحد مشارکتی در بافت‌های فرسوده شهر تهران منعقد شده و تا امروز نیز  ۱۲۰ هزار واحد وارد فاز اجرایی شده‌اند که اتفاق بزرگی است و اینکه در یک سال ساخت و ساز بیش‌از ۲۳۰ هزار واحد انجام شود، رکورد بزرگی به شمار آمده و حتما در بازار مسکن تهران طی نیمه دوم سال تاثیر خواهد گذاشت.در این خصوص برای ۳۰۰ هزار واحد تسهیلات در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به این‌که یکی از راهبردهای وزارت راه و شهرسازی ساخت و ساز ۸۰۰ هزار واحد برای دهک‌های اول تا سوم با حداکثر حمایت دولت و تسهیلات ۵ درصدی است، افزود: راهبرد بعدی ساخت مسکن برای گروه‌های متوسط در حد استطاعت و با کمک نسبی دولت، راهبرد دیگر مسکن روستایی و راهبرد آخر نیز جاره‌داری حرفه‌ای است که این بسته در مجموع می‌تواند تاثیر قابل توجهی برای ایجاد تعادل بازار مسکن کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: دستورالعملی به تمام مدیران کل استان‌ها برای افزایش کیفیت ابلاغ شده که در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اولویت واگذاری زمین به شکل گروهی و یا فردی است و در شهرهایی مثل یزد و طبس این سیاست انجام شده و حتی در بسیاری از شهرها خانه‌ها به صورت ویلایی ساخته شده است.

وی افزود: در ۴ الی ۵ استان نیاز ۴ ساله تامین شده مثل سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و در برخی استان‌ها مثل استان‌های شمالی و برخی استان‌های غربی کوهستانی مشکل تامین زمین وجود دارد که هرچند در شرایط فعلی زمین بیش از ثبت نام شده‌ها تامین شده اما با توجه به دستور رئیس جمهور تا پایان مرداد ماه تامین زمین ۴ ساله به اتمام خواهد رسید.

محمودزاده درباره رعایت معماری ایرانی_اسلامی در طرح نهضت ملی مسکن گفت: با توجه به تاکید قانون جهش تولید مسکن بر اجرای معماری ایرانی_اسلامی وزارت راه و شهرسازی کارگروهی متشکل از نهادهای دولتی و دانشگاهی و صاحب نظران هر استان تشکیل داد تا طرح نهضت ملی مسکن در هر شهر و استانی مبتنی بر معماری بومی آن شهر و استان اجرا شود.

وی تاکید کرد: این کارگروه تمام طرح‌های معماری و تفکیکی پروژه‌ها را کنترل و تصویب می‌کنند اما مسولیت نظارت در نهایت بر عهده شورای مسکن استان می‌تواند باشد.

تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تا پایان شهریور ماه

محمودزاده با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور ماه اولین واحدهای طرح نهصت ملی مسکن تحویل داده شود، گفت: پیش‌بینی اولیه این است که حدود ۱۰۰ هزار واحد از استان‌های مختلف به عنوان اولین بخش به افرادی که زودتر در طرح شرکت کرده و آورده اولیه خود را واریز کرده اند، تحویل داده شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره مبلغ آورده طرح نهضت ملی مسکن و قیمت تمام شده گفت: مبلغ آورده برای هر دهک متفاوت است، دهک‌های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده و حدود ۸۰۰ هزار خانوار حدود ۸۰ درصد قیمت ساخت از طریق تسهیلات ساخت پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: برای دهک‌های متوسط حدود ۵۵ درصد هزینه‌ تمام شده از طریق تسهیلات انجام می‌شود.

تشکیل کارگروه ویژه تامین مالی نهضت ملی مسکن

محمودزاده از تشکیل کارگروه ویژه توسط معاون اول رئیس جمهور و با دستور رئیس جمهور برای تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن با توجه به توان خانوارها خبر داد و گفت: قیمت تمام شده ساختمان به بسیاری از مسائل بستگی دارد و دولت در تامین زمین، سود تسهیلات، یارانه انشعابات و ... کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آورده اولیه متقاضیان در استان‌های مختلف با توجه به تراکم ساختمان، زیربنا، زمان آغاز ساخت و ... متفاوت است، گفت: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر که زمین واگذار می‌شود، به نوعی مسکن تدریجی است و فشاری برای میزان آورده وجود ندارد اما در پروژه‌های انبوه‌سازی با توجه به تراکم ساختمان و ... متفاوت است و باید آورده زودتر پرداخت شود اما تلاش می‌شود قیمت‌ها درصد قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از واحدهای مجاور خارج از این طرح و ساخت بخش خصوصی شود.

محمودزاده درباره موضوع اساسی پایه قیمت گفت: این پروژه باید به نحوی انجام شود که هم صرفه اقتصادی برای سازنده‌ها داشته باشد و هم قیمت برای مردم به حداقل ممکن برسد. در برخی شهرهای جنوبی مشکل تامین مصالح و هزینه حمل وجود دارد که بر این اساس ضرایب در نظر گرفته شده و به قیمت پایه اضافه شده است.

محمودزاده انبوه سازان را بازوی فنی اجرای طرح نهضت ملی مسکن دانست و افزود: طی هفته‌های آتی جلساتی با هیئت مدیره جدید انبوه سازان خواهیم داشت تا از نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم‌.

وی همچنین این را گفت که با توجه به نقش صندوق ملی مسکن بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن قطعا کمتر خواهد شد و جزئیات آن به اطلاع خواهد رسید.

وزیر راه وشهرسازی، گفت: طی ۴ ماهه امسال در پایتخت ۴۸ هزار واحد دارای پروانه ساخت در سامانه وزارت راه درخواست وام داده اند که ۱۰ برابر سنوات گذشته است.

رستم قاسمی امروز در خبر ۱۴ به سوالاتی در رابطه با آخرین وضعیت تولید مسکن  پاسخ داد:

سوال: آخرین وضعیت تولید مسکن را اعلام کنید.

آقای قاسمی: اخیرا اعلام شده بود پروانه ساخت نسبت به ۱۸ سال گذشته بی سابقه است، اما باید اعلام کنیم که مرجع ارائه آمار تنها  شهرداری تهران است  و طبق این آمار که توسط شهرداری  ارائه شده در اوج صدور پروانه ساخت در پایتخت از سال‌های ۹۰ تا ۹۳ تعداد ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار پروانه صادر شده است که تعداد زیادی از این خانه‌ها هم ساخته نشده است.

با استناد به همین آمار در سال ۹۶ تعداد ۱۴ هزار و ۳۰۰ پروانه ساخت، در سال ۹۷ تعداد ۱۸ هزار پروانه ساخت و در سال ۹۸ تعداد ۱۹ هزار پروانه ساخت صادر شده است.

سوال: آمار‌های  ساخت مسکن در تهران چه میزان است؟

آقای قاسمی: در ۴ ماهه امسال  ساخت ۳۳۴ هزار واحد خود مالکی در کل کشور را شروع کرده ایم که زمین دارند و تنها تسهیلات  ساخت ۴۵۰ میلیون تومانی دریافت می کنند.

در چهار ماه گذشته در پایتخت ۴۸ هزار واحد مسکونی دارای پروانه ساخت در سامانه وزارت راه درخواست وام کردند. این رقم با توجه  به تعداد پروانه ساخت صادر شده در چهار ماه نخست امسال و تعمیم آن در طول سال است. پیش‌بینی ما این است که این آمار ۱۰ برابر سنوات گذشته باشد.

   ۱۸۰ هزار واحد مسکونی هم با شهرداری تهران قرارداد داریم که در قالب بافت فرسوده در حال ساخت است.

مردم تنها باید به آمار‌های رسمی در این بخش توجه کنند.

سوال: آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن را توضیح بفرمایید.

آقای قاسمی: تعهد دولت سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد شهری است.  یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد امروز در کل کشور از عملیات فونداسیون تا نازک کاری در دست کار داریم و مسکن مهر که کار بزرگی بود نیمی از این پروژه بود، اما در اقدام ملی ۷۰ هزار واحد فونداسیون  به بالا شروع شده و در اختیار  قرار گرفتیم  و براساس گزارشات رسمی ۸.۸ پیشرفت داشته است  که این پروژه‌ها هم  وارد نهضت ملی مسکن شدند‌.

سوال: آیا ثبت نام در شهر‌های دیگر آغاز می‌شود؟

آقای قاسمی: در استان‌های کشور زمین داریم متقاضی کمتر ثبت نام کنند و سامانه باز شده و به محض تامین زمین ثبت نام دوباره آغاز می‌شود.

ما ساخت یک‌میلیون و ۳۸۵ هزار واحد مسکن را شروع کرده‌ایم و در چند ماه آینده به ۲ میلیون واحد می‌رسانیم.  ما به این چهار میلیون واحد تعهد دولت هم اکتفا نمی‌کنیم و به طور قطع اگر نیاز باشد تولید خواهیم کرد.

سوال: وضعیت تولید مسکن‌های روستایی به چه شکلی است؟

آقای قاسمی:  ۸۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته خواهد شد که عملیات ۲۰۰ هزار واحد آغاز شده است و هفته آینده ۳۰۰ هزار واحد با بنیاد مسکن توافق خواهیم کرد  که ساخت آن‌ها شروع می‌شود

معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زمانبندی فاز هفتم ثبت‌نام نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه صادر شده، فاز هفتم ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از تاریخ ۱۵ تیر ماه سال جاری و بر اساس میزان واحدپذیری اراضی شناسایی شده در شهرهای کشور آغاز شده است به نحوی که در این مرحله، صرفاً امکان ثبت‌نام در شهرهای دارای اراضی مازاد بر تعداد متقاضیان حائز شرایط مراحل قبل وجود دارد.

بر این اساس پایان مهلت ثبت‌نام منوط به اتمام ظرفیت اراضی هر شهر است. خاطرنشان می‌شود پس از پالایش و احراز شرایط این متقاضیان و در صورت وجود ظرفیت مازاد، مجدداً ثبت‌نام برای ظرفیت مازاد اراضی انجام می‌شود.

لیست استان‌ها و شهرهای دارای ظرفیت ثبت‌نام در فاز هفتم طرح نهضت ملی مسکن

۷ هزار هکتار از زمین‌های شهری برای ساخت نهضت ملی مسکن به دلیل احتکار از سوی دستگاه‌های دولتی، هنوز برای ساخت مسکن اختصاص نیافته و وزارت راه و شهرسازی به‌تنهایی و از محل منابع خود تاکنون ۷۰ درصد زمین نهضت ملی مسکن را تامین کرده است.

۷۰ درصد اراضی زمین برای ساخت نهضت ملی مسکن تامین شده است، اما نه از محل انتقال زمین‌های مازاد دستگاه‌ها و سازمان‌ها، بلکه همه از محل اراضی وزارت راه و شهرسازی است که نشان می‌دهد بخش مهمی از vجهش تولید مسکن با کم‌توجهی سایر دستگاه‌ها در حال خاک خوردن است.

تکلیف قانونی تامین زمین ساخت مسکن برای دستگاه‌ها چیست؟

سال گذشته بود که با ورود مجلس برای حمایت از دولت در نهضت خانه‌سازی، قانون جدیدی مصوب شد که به غیر از وزارت راه و شهرسازی سایر دستگاه‌ها را به تامین زمین ساخت مسکن اجبار می‌کرد.

مطابق ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن که مردادماه ۱۴۰۰ تصویب و مهرماه همان سال به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد، تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی مکلف شدند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

ادارات ثبت اسناد و املاک نیز مکلف‌اند پس از اعلام وزارتخانه یاد شده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند؛ با این حال از وزارت راه و شهرسازی خبر رسیده است که دستگاه‌های دولتی نمی‌خواهند زمین‌هایشان را به طرح نهضت ملی مسکن اهدا کنند.

نقطه قوت «زمین‌های» ساخت نهضت ملی در چیست؟

دولت سیزدهم از ابتدا مطرح کرد که نمی‌خواهد خارج از محدوده شهری و در جایی که زیرساخت کافی وجود ندارد، خانه‌سازی کند، برای همین قرار شد دستگاه‌ها «زمین‌های شهری» خود را که در مکان مناسب است برای ساخت مسکن به پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن اهدا کنند. با این حال این زمین‌ها که حالا قیمت خیلی مناسبی هم دارد جزو علاقه‌مندی و دارایی‌های سازمان‌ها است و در انتقال آن مقاومت زیادی انجام می‌شود.

زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شد

حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ تامین قطعی شده؛ علاوه بر آن معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، زمین در بهار امسال شناسایی شده است که نیازمند تعیین کاربری یا الحاق به محدوده و یا بررسی فنی در سطح شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی بود. با تعیین تکلیف نهایی، زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است.

براساس این گزارش، از کل ۴ میلیون واحدی که قرار است طی ۴ سال توسط دولت ساخته شود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد روستایی است.

بنابراین با احتساب تعیین تکلیف نهایی زمین برای ساخت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی، ۷۰ درصد اراضی زمین برای ساخت مسکن تامین شده است و از آن جهت که تامین همه ۷۰ درصد اراضی مسکن سازی از محل اراضی وزارت راه و شهرسازی است کار بزرگی انجام شده است، اما سوال این است که سازمان‌ها به پشتوانه کدام قانون، زمین‌ها را احتکار کرده‌اند؟.

سازمان‌ها به پشتوانه کدام قانون، زمین‌ها را احتکار کرده‌اند؟

«محمود محمودزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال می‌گوید: در بودجه سالانه، حکمی تحت عنوان مولدسازی آمده است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد اراضی در اختیار خود را برای تامین اعتبار بفروشند و برای همین دستگاه‌ها زمین‌ها را خرج کسری اعتبارات خود می‌کنند.

وی درباره اینکه چه موانعی موجب امتناع سازمان‌ها از واگذاری زمین‌های خود به وزارت راه برای شهرک‌سازی شده است، گفت: دو قانون موازی وجود دارد، قانون نخست جهش تولید مسکن است که بر آزادسازی زمین برای ساخت مسکن تاکید دارد، دیگری قانونی است که در بودجه سالانه تحت عنوان مولدسازی آمده است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد اراضی در اختیار خود را برای تامین اعتبار بفروشند و برای همین دستگاه‌ها زمین‌ها را خرج کسری اعتبارات خود می‌کنند.

شناسایی ۷ هزار هکتار زمین و مقاومت دستگاه‌ها برای انتقال آن

آن‌طور که عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن نیز اخیرا گفته است تاکنون ۷۰۰۰ هکتار از اراضی دولتی شناسایی و درخواست انتقال سند آنها مطرح شده اما تنها ۴ درصد از این زمین‌ها در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته که این، عدد بسیار کمی است.

«ارسلان مالکی» می‌گوید که با مقاومت دستگاه‌ها در این موضوع مواجه شده‌ایم.

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن درباره استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تامین زمین نهضت ملی مسکن اظهار کرد:‌ بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش ملی مسکن، دستگاه‌های دولتی مکلف به در اختیار قرار دادن زمین‌های مازاد خود برای طرح نهضت ملی مسکن شده‌اند که البته با مقاومت دستگاه‌ها در این موضوع مواجه شده‌ایم. درحالی‌که این اراضی عمدتاً در داخل محدوده شهر قرار گرفته و از لحاظ زیرساختی و هزینه‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن بسیار به‌صرفه و مفید است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید بر اینکه حذف متقاضیان طرح نهضت ملی بدون دلیل موجه در هیچ یک از شرکت‌های تابعه قابل قبول نخواهد بود، گفت: در صورت وقوع این امر و اثبات اشتباه آن در هر یک از شرکت‌ها قطعا با کارگزار مربوطه برخورد خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری روز پنجشنبه در نشست شرکت عمران شهرهای جدید قرارگاه نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید با تأکید بر اهمیت فعالیت دفاتر توسعه فرهنگی و اجتماعی در شهرها به ویژه در ایام مناسبتی تصریح کرد: تمام شرکت های تابعه طی یک ماه آینده راه اندازی دفاتر توسعه خدمات اشتغال و کارآفرینی را در دستور کار قرار داده و به نتیجه برسانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعیین بسته سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای پروژه‌های مشارکتی در شهرهای جدید گفت: تمامی شرکت‌ها موظفند با قوت این حوزه را دنبال کرده و به ارزش افزوده شهرهای خود بیافزایند.

جعفری همچنین با تأکید بر اهمیت بحث مولدسازی در شهرهای جدید نیز خاطرنشان کرد: در این راستا همه شهرها باید زمین‌هایی را که قابلیت تأسیس شهرک دارند شناسایی و با انتخاب مشاور و اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان این مساله را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در این خصوص اضافه کرد: شهرها باید برای جذب سرمایه گذار جذابیت ایجاد کرده و با تکمیل بانک اطلاعات این حوزه از ظرفیت سرمایه گذاران داوطلب بهره ببرند. ما باید بتوانیم عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کرده و با تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری حداکثر تا پایان تابستان سال جاری در این مرحله تا حد قابل قبولی پیشروی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: مدیران عامل در شهرهای جدید سراسر کشور استانداران را از پروژه‌های مشارکتی و توجیه اقتصادی آن با خبر کرده و از این طریق ارتباط با سرمایه‌گذاران کلان استان‌ها را تسریع بخشند.

جعفری بر اهمیت مدیریت تهاتر در شهرهای جدید تأکید کرد و افزود: مهمترین اقدامات در بخش پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن اعم از پالایش متقاضیان، تعریف پروژه و زمین، انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی است که باید در تمامی شهرها با توجه به برنامه زمانبندی پیش رفته و در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه بدون شک حذف متقاضیان بدون دلیل موجه در هیچ یک از شرکت‌های تابعه قابل قبول نخواهد بود، گفت: در صورت وقوع این امر و اثبات اشتباه آن در هر یک از شرکت‌ها قطعا با کارگزار مربوطه برخورد خواهد شد.

جعفری همچنین با تأکید بر پیشبرد پروژه‌های نهضت ملی در حوزه مسکن و آماده سازی به صورت همزمان در شهرها بیان کرد: شهرها در این مسیر از ظرفیت پیمانکاران و انبوه سازان بهره برده و صدور پروانه برای ساخت شهرک‌ها را نیز با توجه به ضوابط و قوانین موجود در دستور کار قرار دهند.

نشست شرکت عمران شهرهای جدید قرارگاه نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید با حضور «علیرضا جعفری» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و مدیران عامل شرکت‌های تابعه از طریق ویدئو کنفرانس با هدف بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در مرحله اول، اقدامات شهرها برای مقدمات آغاز مرحله دوم، امور مربوط به پالایش متقاضیان و تأمین زمین و شهرک‌ها برگزار شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: ثبت نام در نهضت ملی مسکن تا ۳۱ تیر ادامه دارد و متقاضیان در شهر‌های اعلام شده می‌توانند ثبت نام کنند.

خانم پروانه اصلانی گفت: برای نهضت ملی مسکن دوره جدیدی از ثبت نام را از ۱۵ تیر آغاز کرده ا یم، تاکنون در  ۱۷ استان با توجه به اراضی  ظرفیت ثبت نام ایجاد شده است.

تاکنون در ۱۷ استان کشور اراضی برای نهضت ملی مسکن تامین شده و در شهر تهران تنها شهر ایوانکی در نظر گرفته شده است. پیش از این سایت نهضت ملی مسکن با مشکل مواجه شده بود وامکان ثبت نام در آن فراهم نشده بود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طی سه مرحله به متقاضیان نهضت ملی مسکن پیامک واریز آورده ارسال می‌کنیم و اگر پس از مرحله‌ی سوم وجهی پرداخت نکنند افرادی از لیست ذخیره را جایگزین آنها می‌کنیم، البته بنا به دستور وزیر فعلا پروژه‌ها با استفاده از وام بانکی پیش می‌رود تا اعتماد متقاضیان جلب شود.

علیرضا جعفری  اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در حال اجراست و امیدواریم تا اوایل مردادماه این تعداد را به ۲۰۰ هزار برسانیم. نکته‌ی مهم بحث آورده متقاضیان است که باید این حوزه مقداری جدی‌تر دنبال شود. از افرادی که ثبت نام کرده و تایید شده‌اند درخواست می‌کنیم موضوع واریز نقدینگی را مقداری تسریع کنند تا بتوانیم پروژه‌ها را به شکل مطلوب پیش ببریم.

ایشان افزود: برای پرداخت آورده سه بار به متقاضیان پیامک می‌فرستیم تا نسبت به  واریز آورده اقدام کنند. در صورتی که پس از بار سوم این اقدام صورت نگیرد قاعدتا متقاضیان غیرموثر حذف و افرادی از لیست ذخیره جایگزین آنها می‌شوند.

واریز نکردن وجه توسط برخی متقاضیان چالش ایجاد کرده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تاخیرهایی که در تامین آورده از سوی متقاضیان صورت گرفته منجر به چالشی برای پروژه نهضت ملی مسکن شده است گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی فعلا پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات بانکی پیش می‌رود تا اعتمادسازی بین مردم ایجاد شود و بدانند که پروژه‌ها در حال پیشرفت است. اما امیدوارم در مراحل بعدی متقاضیان، جدی‌تر پای کار بیایند.

۱۰ شهر جدید در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد

جعفری درباره چگونگی اجرای ۱۰۰ هزار واحد مرحله دوم تاکید کرد: با توجه به این‌که در بعضی شهرها متقاضی محدود است و کمتر ثبت نام کرده‌اند سامانه برای نام‌نویسی مجدد باز شده است. از ۱۶۳ شهری که در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد ۱۰ مورد آن شهرهای جدید هستند. اگر متقاضیان در این مرحله استقبال بیشتری داشته باشند به محض ثبت نام اولیه، پروژه‌ها را شروع خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: حدود۳ ماه طول می‌کشد تا به آن نقطه برسیم که متقاضیان برای واریز وجه دعوت شوند. مشکلی نیز درخصوص تامین زمین شهرهای این مرحله از  ثبت نام وجود ندارد.

مرحله هفتم ثبت نام نهضت ملی مسکن در ۱۷ استان

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. ثبت نام مرحله‌ی هفتم از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر آغاز شده است. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است

خلیل محبت‌خواه گفت: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهر جدید ایوانکی امکان ثبت نام مجدد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد گفت: در تمامی شهرهای استان، تامین زمین صورت گرفته، پیمانکار انتخاب شده و به محض کلنگ‌زنی، متقاضیان به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.

وی افزود: در این مرحله از ثبت‌نام در شهرهای دارای ظرفیت در برخی استانها نام‌نویسی می‌شود که در استان تهران شهر جدید ایوانکی دارای ظرفیت خالی است. متقاضیان برای نام‌نویسی به سامانه طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در ایوانکی زمین به صورت خودمالکی واگذار می‌شود گفت: به متقاضیان در قالب گروههای دو نفره زمین واگذار می‌شود که می توانند اقدام به ویلاسازی کنند. در واقع ساخت به عهده خود متقاضیان است که این نوعی مزیت محسوب می‌شود. در ایوانکی نوع واحدهای مسکونی به صورت ویلایی است.

به گفته محبت‌خواه، برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر تهران صرفا شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی و شهرهای پاکدشت، رباط کریم در نظر گرفته شده که در چهار شهر مذکور ظرفیت تکمیل شده و در این مرحله فقط امکان ثبت نام در ایوانکی وجود دارد.

وی درباره تعیین تکلیف متقاضیانی که هنوز پیامک برای آنها واریز نشده است گفت: زمین در تمامی شهرهای استان تهران شامل پیشوا، قرچک، دماوند، فیروزکوه، پاکدشت و رباط کریم تامین شده است. پروسه الحاق به محدوده به اتمام رسیده مشاور انتخاب شده است. در حال حاضر با پیمانکاران و انبوه‌سازان قرارداد بسته‌ایم تا پروژه‌ها را شروع کنند. به محض کلنگ‌زنی، نفراتی که ثبت نام کرده‌اند به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد در ۴۰ شهرستان از چهار استان گیلان، هرمزگان، بوشهر و سمنان آغاز شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تا روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ کل واحدهای پروژه‌ی مذکور یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد است. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد در مراحل اجرایی ساخت قرار دارد و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد کلنگ‌زنی شده است. برای ساخت یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶  واحد تامین زمین صورت گرفته است. تعداد ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: آن دسته از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که واجد شرایط هستند و برای آنها پیامک واریز وجه ارسال شده اگر نسبت به تامین آورده اولیه اقدام نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها خواهند شد.

خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: سهمیه استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن، سالیانه ۱۵۵ هزار واحد است که هیچ مشکلی در بخش زمین نداریم. زمین برای دو سال آینده تامین شده و تا چهار سال آینده هم تامین خواهد شد.

وی افزود: تا حدود ۴۵ روز قبل در حال بررسی مسائل مربوط به زمین در کارگروه و کمیسیون بودیم که این مرحله به اتمام رسیده است. هم‌اکنون مشغول تهیه طرح‌ها و مشاور هستیم. در بعضی مناطق پیمانکاران وارد فعالیت شده‌اند. در برخی نقاط هم زمین در اختیار پیمانکاران قرار گرفته که به زودی کارهای اجرایی شروع می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان تهران که تکلیفشان مشخص نشده است، گفت: به تمام کسانی که واجد شرایط شناخته شده‌اند پیامک داده‌ایم تا نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کنند. اگر آورده را به‌موقع واریز نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها می‌شوند.

محبت‌خواه تصریح کرد: اگر کسی واجد شرایط است و برای او پیامک ارسال نشده موضوع را از طریق سایت پیگیری کند. چنانچه نتیجه نگرفت به اداره راه و شهرسازی شهرستان مربوطه برود.

بیش از ۴۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است

وی درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران گفت: پروژه‌ها خوب پیش می‌رود. بیش از ۴۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده که به زودی چندین پروژه دیگر به این رقم افزوده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: در استان تهران به هر تعداد که متقاضی داشته باشیم واحدهای نهضت ملی مسکن احداث می‌کنیم. تا کنون ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که پالایش آنها تقریبا در حال اتمام است. ثبت نام جدید هم به زودی انجام می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد آغاز می‌شود. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسط های اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

وزیر راه و شهرسازی از آغاز مجدد ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی برای بهره‌مندی از توان انبوه‌سازان خوشنام نداریم.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵ تیرماه تمدید شده است، اظهار کرد: استان‌ها باید توجه داشته باشند متقاضیانی که با مکاتبه نسبت به تعیین تکلیف مدارک خود اقدامی نکنند با هماهنگی شورای استان از ادامه طرح کنار گذاشته شوند تا متقاضیان بیشتری امکان حضور در اجرای طرح را پیدا کنند.

وی افزود: بعد از ۱۵ تیرماه سامانه طرح‌های حمایتی مسکن برای متقاضیان جدید به مدت ۱۵ روز باز می‌شود تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان پالایش شده امکان ثبت‌نام از افراد جدید نیز فراهم باشد.

وی درباره افتتاح حساب متقاضیان پالایش و تایید شده که به بانک معرفی شدند نیز توضیح داد: مدیران کل راه و شهرسازی دقت کنند که حداکثر زمان لازم برای افتتاح حساب متقاضیان معرفی شده به بانکها دو هفته است که باید این زمان رعایت شود تا اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت لازم را پیدا کند.

وی با بیان این‌که با برنامه‌ریزی  در صددیم  تا پایان شهریورماه اجرای فونداسیون واحدهای طرح نهضت ملی مسکن از دو میلیون واحد عبور کند، گفت: طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن بانک‌ ها باید ۲۰ درصد سهم تسهیلات را به بخش مسکن اختصاص بدهند که در این خصوص ضرورت دارد تا بانک‌ها نهایت همکاری را داشته باشند. همچنین در بند ۵ ماده قانون جهش تولید مسکن نیز تاکید شده که برای تامین زمین از اراضی دولتی برای اجرای پروژه‌های قانون جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی در اجرای ماده ۱۰ قانون مذکور اقدام لازم را به‌عمل آورند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که هیچ محدودیتی برای بهره‌مندی از توان پیمانکاران و انبوه‌سازان خوش‌نام در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد اعلام کرد: در بیشتر استان‌ها پالایش‌ها در مرحله نهایی شدن است که باید اینکار سرعت بیشتری یابد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در تعدادی از استان ها، بررسی خاک زمین اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن به این آزمایشگاه ارجاع شده تا کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر مجید کیانپور مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به روش‌های نوین بررسی رویه آسفالت جاده‌ها، هزینه‌های نگهداری بعضاً تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد به خصوص که منابع مالی ما محدود است و باید در جاهایی که ضرورت دارد، برای بهسازی معابر و شریان‌های اصلی هزینه شود.

وی افزود: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کلیه محورهای مورد نظر را پیمایش مسیر کرده و توسط دستگاه‌های اسکنر برداشت مسیر می‌شود؛ سپس روی داده‌ها تحلیل انجام می‌شود تا نقاطی که بسته به نوع و درجه خرابی در کیلومترهای مورد نظر برای بهسازی به کارفرما اعلام می‌شود. این کارفرما هم می‌تواند دستگاه‌های تابعه وزارت راه باشد و هم شهرداری‌ها که به آزمایشگاه مکانیک خاک سفارش بررسی رویه راه‌ها را داده اند. در آزادراه‌ها نیز این موضوع هم شامل شرکت‌های سرمایه گذار و بهره بردار آزادراه‌های خصوصی و هم آزادراه‌های دولتی می‌شود.

کیانپور درباره بررسی کیفیت خاک پروژه‌های نهضت ملی مسکن ادامه داد: در پروژه‌های عمرانی که به آزمایشگاه مکانیک ارجاع می‌شود مشاور این پروژه‌ها، مواردی را به ما ارجاع داده و شرح خدمات مهندسی برای آن طرح تعریف می‌شود؛ ما هم شرایط خاک پروژه را به کارفرما اطلاع می‌دهیم.

به گفته این مقام مسئول، در برخی استان‌ها بررسی خاک پروژه‌های ساخت مسکن در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، به آزمایشگاه مکانیک خاک ارجاع شده است در این استان‌ها، تیم‌های کارشناسی ما بر اساس پروژه‌های فنی اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. مثلاً در استان‌های مرکزی، زنجان و البرز بررسی خاک محل اجرای پروژه به آزمایشگاه مکانیک خاک ارجاع شده است.

وی درباره ارجاع ریزش ترانشه ها در آزادراه تهران-شمال به آزمایشگاه مکانیک خاک یادآور شد: آزمایشگاه مکانیک خاک صرفاً به بررسی رویه آسفالت راه‌ها می‌پردازد و ریزش ترانشه ها در حوزه اجرای مشاور پروژه است؛ ممکن است در یک پروژه در یک قطعه حضور داشته باشیم و در قطعه دیگری نباشیم.

کیانپور درباره ورود آزمایشگاه مکانیک خاک به بررسی خاک پروژه‌های ریلی و فرودگاهی اظهار کرد: آزمایشگاه مکانیک خاک با توجه به قدمت حدوداً ۷ دهه‌ای آن، در اکثر پروژه‌های زیرساختی حضور داشته است خصوصاً پروژه‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی؛ ما در حال حاضر در پروژه‌های مرتبط با وزارت نیرو نیز حضور داریم که ۵ طرح آبی و سد سازی از جمله آنهاست؛ همچنین در ۱۹ فاز پارس از ۲۳ فاز آن حضور داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت بیش از ۶۰۰ نوع آزمایش مربوط به مکانیک خاک را انجام می‌دهد.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک درباره خصوصی سازی آن گفت: قرار بود از طرق اصل ۴۴ برای آن تصمیم گیری شود اما در حال حاضر تا کنون خبری از واگذاری آن نیست؛ ما معتقدیم این شرکت می‌تواند نقش حاکمیتی داشته باشد و فعالیت‌های اجرایی آن واگذار شود؛ مثلاً در تهیه دستورالعمل‌های قیر و آسفالت به عنوان همکار با مؤسسه استاندارد و نظام فنی اجرایی کشور در حال فعالیت هستیم به طوری که در بخش بررسی کیفیت قیر و آسفالت خدمات منحصر به فردی ارائه می‌دهیم.

وی تأکید کرد: ما ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات از دیگر دستگاه‌ها داریم که به دنبال تسویه مطالباتمان هستیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با بیان اینکه سه دهک اول درآمدی هیچ آوردهای در نهضت ملی مسکن ندارند، گفت: آورده سایر دهک ها ۳۵۰ میلیون تومان است.

پروانه اصلانی با یادآوری اینکه قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر طرح‌های حمایتی یک الگو را دنبال می‌کرد و همه اقشار جامعه در همه دهک‌ها یک جور و با یک حمایت دیده می‌شدند، اظهار کرد: در صورتیکه در طرح نهضت ملی مسکن تفاوت بین دهک‌های مختلف درآمدی دیده شده است. این تفاوت‌ها از نظر سقف تسهیلات، آورده و نرخ سود تسهیلات و از نظر کمک‌های بلاعوضی است که به متقاضیان می‌شود و اینها همه قانونی شده است.

 وی ادامه داد: برای دهک‌های یک تا سه (اقشار کم‌درآمدی) فرآیندهایی دیده شده است. نخست آنکه با تفاهم‌نامه‌هایی که امضا کردیم دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی به کمک وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احداث مسکن اقشار کم‌درآمدی آمدند. به عنوان نمونه قرارگاه امام حسن مجتبی، بنیاد مستضعفان در این طرح حضور دارند. بدین معنا آنها واحدهای مسکونی را می‌سازند تا به این طریق به آورده متقاضیان کمک کنند.

اصلانی افزود: در شورای عالی مسکن مصوب شد تا برای دهک‌های یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، اساسا در آورده نیاورند و با حمایت هایی که در خصوص آن اقشار در وزارت راه و شهرسازی در خصوص آماده سازی زمین انجام می‌شود،  کار احداث سرعت بگیرد.  همچنین در خصوص تسهیلات این اقشار نیز مصوب کردیم که در ابتدای انجام کار ۲۰ درصد تسهیلات بانکی پرداخت شود.

وی گفت: برای سایر حمایت‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی، وزارت راه و شهرسازی کمک‌های بلاعوض در صندوق ملی مسکن برای این دهک‌ها و سایر دهک‌ها دیده است. زیرا هم اکنون تا دهک‌های پنجم و ششم نیازمند حمایت هستن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند احداث طرح نهضت ملی مسکن و شرایط اجرای واحدهای این اقشار اعلام کرد: روال به این ترتیب است که دهک‌های اول تا سوم درآمدی در طرح نهضت ملی مسکن آورده اولیه را پرداخت نمی‌کنند و بقیه مردم باید ۴۰  میلیون آورده داشته باشند و در طول دوره ساخت که بین ۲ تا ۳ سال است متقاضیان باید آورده خود را تکمیل کنن

اصلانی تاکید کرد: هر چه قیمت تمام شده باشد منهای تسهیلات باید از محل آورده متقاضیان تامین شود که می تواند بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در طی سه سال دوره ساخت توسط متقاضیان تامین شود. نمی‌توان در حال حاضر پیش‌بینی کرد که قیمت تمام شده مسکن دقیقا به چه میزان می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی در خصوص قیمت تمام شده و آورده متقاضیان وجود ندارد گفت: هم اکنون آورده متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده است و در ابتدای اجرای طرح در سال گذشته قیمت تمام شده طرح نهضت ملی مسکن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود.

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: