قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید امروز به ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه دربازار امروز اعلام شد. قیمت سکه برخلاف هفته‌های قبل از روزهای قبل نزولی شده است. قیمت سکه همچنان دربازار کاهش قیمت را تجربه می کند. آخرین قیمت سکه امروز را در ادامه مشاهده کنید.

برخی از سکه بازان با اشاره به افزایش قیمت طلا از احتمال موج سواری سکه بازان در بازار امروز سخن گفتند به باور این دسته از معامله گران احتمال افزایش قیمت سکه به واسطه رشد قیمت طلا وجود دارد. با این حال عده ای از یخ زدن دلار ترسیده بودند .

قیمت سکه روز پنجشنبه گذشته تا محدوده ۱۵ میلیون تومان بالا رفت اما در ساعات پایانی معاملات نقدی  بر روی  پله نهم کانال ۱۴ میلیون تومان ایستاد.

تداوم افزایش قیمت طلا

روند افزایش قیمت اونس طلا که از اواخر هفته گذشته شروع شده بود به آخرین روز هفته هم رسید . فلز زرد رنگ جهانی دیروز در مقایسه با روز پنجشنبه تقریبا ۲۴ دلار افزایش پیدا کرد و تا ۱۷۶۴ دلار  پیشروی کرد.

ارزش ذاتی سکه دیشب بالا رفت  و حباب سکه اندکی پایین آمد. حباب سکه شب گذشته در محدوده ۱۲ درصد بود.

احتمال موج سواری سکه بازان

برخی از سکه بازان با اشاره به افزایش قیمت طلا از احتمال موج سواری سکه بازان در بازار امروز سخن گفتند؛ به باور این دسته از معامله گران احتمال افزایش قیمت سکه به واسطه رشد قیمت طلا وجود دارد.

ترس بازار سکه از یخ زدن قیمت دلار

با این حال عده ای دیگر معتقد بودند که نرخ دلار در هفته گذشته یخ زده بود  و اسکناس آمریکایی به کُندی حرکت کرده است.

این دسته از معامله گران باور دارند تا زمانی که یخ دلار آب نشود نمی توان انتظار افزایش قیمت سکه را داشت.

در شرایط کنونی بخشی از معامله گران علی رغم نا اطمینانی های سیاسی، باور دارند در صورتی که دلار زیر محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، سکه امامی نیز محدوده حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست خواهد داد.

از نگاه برخی فعالان، در شرایطی که روند قیمتی سکه بازار صعودی نیست، افزایش میزان حباب تنها جذابیت خرید را برای معامله گران پایین می آورد. در کنار این، سکه امامی در هفته های اخیر نتوانسته است از  مقاومت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند و گیر کردن فلز گران بهای داخلی پشت سر این مقاومت نیز تا حدی انتظارات صعودی را تضعیف کرده است.

در شرایط کنونی بخشی از معامله گران علی رغم نا اطمینانی های سیاسی، باور دارند در صورتی که دلار زیر محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، سکه امامی نیز محدوده حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست خواهد داد.

در این میان برخی معامله گران افزایشی امیدوار هستند که اخبار سیاسی منفی جهت انتظارات را تغییر دهد. به عنوان مثال دیروز برخی معامله گران سعی می کردند با برجسته کردن اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، خریداران بیشتری را وارد بازار کنند.

رافائل گروسی عنوان کرده است، اقدام ایران در قطع دوربین‌های آژانس چالشی جدی برای تلاش‌های ما ایجاد می‌کند و موجب می‌شود ما نتوانیم پیوستگی دانش خودمان درباره این برنامه هسته‌ای را حفظ کنیم. این ضربه‌ای مهلک به مذاکرات خواهد بود. با وجود برخی امیدواری افزایشی ها، بازار مدتی است که به این جنس از اخبار چندان توجهی نشان نمی دهد.  

به باور تحلیلگران در صورتی که نرخ دلار آرایش صعودی به خود بگیرد، قیمت سکه هم می تواند به بالای کانال ۱۵ میلیون تومان برسد

سکه بازان روز گذشته توان مقاومت در برابر کاهش قیمت را نداشتند و فلز گران بهای داخلی با کاهش قیمت دلار پایین آمد.‌

قیمت سکه عصر دیروز در محدوده ۱۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان معامله شد.ارزش ذاتی سکه هم در یک قدمی کانال ۱۳ میلیون تومان قرار گرفته است و حباب سکه در محدوده ۱۴ درصد بود.

به باور تحلیلگران در صورتی که نرخ دلار آرایش صعودی به خود بگیرد، قیمت سکه هم می تواند به بالای کانال ۱۵ میلیون تومان برسد.از نظر فعالان بازار سکه رسیدن دلار به کانال  جدید می تواند انتظارات صعودی در بین سکه بازان را تقویت کند.

در شرایط فعلی قیمت دلار با سقف جدید مقاومتی تقریبا ۳۰۰ تومان فاصله دارد.از نیمه دوم تیر ماه تا کنون بازار ارز شاهد تلاش‌های بی‌نتیجه دلار در جهت عبور از سقف جدید خود بوده است. عده ای از سکه بازان می گفتند در صورتی که این سقف بشکند به دنبال آن قیمت سکه هم افزایش پیدا خواهد  کرد.

با این حال برخی از معامله گران معتقد بودند در صورتی که سکه  به سمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عقب نشینی کند احتمال برگشت تا ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار  تومان هم وجود  دارد.

برخی از فعالان بازار سکه معتقدند در صورتی که نرخ دلار در بازار امروز به مسیر صعودی دیروز ادامه دهد و اسکناس آمریکایی در کانال جدید اولین مرز مقاومتی را تصرف کند این امر می تواند بر قدرت معامله گران افزایشی سکه بیفزاید.

 قیمت سکه در اولین روز از مرداد ۱۴۰۱ با اهرم افزایش قیمت دلار به سمت کانال ۱۵ میلیون تومان جهش پیدا کرد و بر روی کانال ذکر شده ایستاد.

ارزش ذاتی سکه  با قیمت نقدی  همچنان بیش از ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فاصله دارد اما به نظر می رسد سکه بازان به دلیل خوشبینی به آینده دلار در موقعیت خرید قرار گرفته بودند. قیمت دلار دیروز بعد از مدت ها یک کانال بالا رفت .

برخی از فعالان بازار سکه معتقدند در صورتی که نرخ دلار در بازار امروز به مسیر صعودی دیروز ادامه دهد و اسکناس آمریکایی در کانال جدید ، اولین مرز مقاومتی را تصرف کند این امر می تواند بر قدرت معامله گران افزایشی سکه بیفزاید.

در این میان تحلیلگران معتقدند حباب بالای سکه در این مدت از رشد قیمتی آن جلوگیری کرده و کاهش حباب سکه می تواند موجب افزایش تقاضای سکه امامی توسط خریداران اصلی شود.

به باور برخی فعالان، یکی از دلایل ثبات بازار سکه این است که معامله گران در شرایط نا اطمینانی کنونی جسارت زیادی برای فروش فلز گران بهای داخلی ندارند.

روز گذشته سکه امامی نتوانست بالای خط ۱۵ میلیون تومان نوسان کند ولی خبری از افت قیمت به زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز نبود. با توجه به کاهش دامنه نوسانات می توان گفت که سکه در دوران اوج حباب، به یک ثبات نسبی رسیده است.

به باور برخی فعالان، یکی از دلایل ثبات بازار سکه این است که معامله گران در شرایط نا اطمینانی کنونی جسارت زیادی برای فروش فلز گران بهای داخلی ندارند. این موضوع موجب شده است که فلز گران بهای داخلی بسیار بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شود. گروهی باور دارند که معامله گران بزرگی در بازار سکه حضور دارند که اجازه نمی دهند قیمت این فلز گران بها به راحتی افت کند.

شماری از معامله گران نیز باور دارند که احتمال افزایش قیمت دلار در آینده نزدیک وجود دارد و این موضوع موجب شده است که سکه افت معنادار را تجربه نکند. به عنوان مثال، دیروز عنوان شد که سقف فروش ارز مسافرتی برای کشور‌های با ویزا مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها تعیین شده و برای کشور‌ها بدون ویزا نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها است. این اتفاق در حالی رخ داد که قبل تر سقف فروش ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا و با سفرهای هوایی، ۲ هزار یورو بود. به نظر می رسد که بخشی از این نوع تقاضا باید از طریق بازار توافقی تامین شود و دیگر بازارساز مایل به فروش ارز با نرخ های بسیار پایین نیست.

این موضوع می تواند ذخایر ارزی بازارساز را تقویت کند و حتی به طور بنیادی به مدیریت قیمت کمک کند. با این حال،‌به طور سنتی انتظاری در میان معامله گران وجود دارد که بازارساز هر زمان در زمینه عرضه ارز دچار مشکل شده است، پرداخت ارزهای ترجیحی را کاهش داده است. چنین انتظاراتی در سایه کاهش احتمال احیای برجام موجب شده است که سکه با فاصله از ارزش ذاتی مورد معامله قرار بگیرد.

در شرایط کنونی برخی از تحلیلگران برای ترکیدن حباب سکه نسخه مهمی در نظر گرفته اند.

بازار سکه در چند وقت اخیر به تصرف حباب درآمده و به همین دلیل سکه بازان کمتر در موقعیت خرید قرار می گیرند. حباب سکه در مقاطعی محدوده ۲۰ درصد را هم لمس کرده است.

روز یکشنبه قیمت سکه بین دو کانال ۱۴ و ۱۵ میلیون تومان معامله شد و حباب سکه در روز یاد شده ۱۷ درصد بود.

در شرایط کنونی برخی از تحلیلگران برای ترکیدن حباب سکه نسخه مهمی در نظر گرفته اند.

با فرض اونس ۱۷۱۰ دلاری  قیمت دلار در تهران  باید چندین هزار تومان بالاتر از قیمت فعلی به فروش برسد‌  و اگر اونس طلا تا بالای ۱۸۱۰ دلار هم پیشروی کند باز هم قیمت دلار باید نزدیک به ۳ هزار تومان بالاتر از نرخ روز یکشنبه معامله شود.

امیدواری سکه بازان به قیمت دلار

فعالان بازار معتقدند که امیدواری سکه بازان به افزایش قیمت دلار باعث شده که برخی از معامله گران با وجود حباب ۱۷ درصد نسبت به خرید اقدام کنند به عقیده آن ها در صوتی که نرخ دلار عقب نشینی کند احتمال برگشت سکه تا محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد .

قیمت سکه دیروز تحت تاثیر دلار حرکت کرد اما معامله گران معتقدند که حباب مجال قدرت نمایی از سکه بازان افزایشی را گرفته است.

قیمت سکه در چند وقت اخیر گرفتار حباب بوده و سکه بازان در یک محدوده خاص اسیر شده اند.

محدوده فعالیت قیمت سکه

سکه  از طرفی در روزهای اخیر نتوانسته بالای مرز ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار بگیرد و از سوی دیگر از محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پایین تر نرفته است.

قیمت این فلز زرد رنگ روز گذشته بر روی پله اول کانال ۱۵ میلیون تومان ایستاد و این در حالی بود که عده ای از معامله گران با توجه ریزش قیمت اونس طلا در انتهای هفته تصور می کردند که قیمت سکه هم آرایش نزولی به خود بگیرد.

قیمت سکه دیروز تحت تاثیر دلار حرکت کرد اما معامله گران معتقدند که حباب مجال قدرت نمایی از سکه بازان افزایشی را گرفته است و بازار با چالش حباب روبرو شده است.

انتظارات صعودی در بازار سکه

ارزش ذاتی سکه دیروز ۱۲  میلیون و ۹۶۳ هزار تومان بودکه نشان می دهد که انتظارات صعودی است. با این حال، ظرفیت رشد زیادی نیز در هفته های اخیر در بازار سکه مشاهده نشده است.

شرط مهم برای ورود خریداران به بازار

برخی از فعالان بازار می گفتند قیمت سکه  در صورتی که به بالای خط ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد این امر می تواند زمینه ساز ورود خریداران جدید به بازار شود و در غیر این صورت، راه کم نوسان فعلی،‌ ادامه خواهد یافت.

اونس طلا در انتهای هفته گذشته به ابتدای مرز هزار و ۷۰۰ دلاری سقوط کرد و زمینه ساز افزایش انتظارات کاهشی در بازار فلز گران بهای داخلی شد.

 معامله گران سکه امامی در روزهای اخیر بارها توانسته اند که محدوده حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را حفاظت کنند. با این حال روز شنبه این خطر وجود دارد که کاهشی ها با جوسازی پیرامون ریزش بهای اونس طلا ،‌ سکه را به زیر حمایت حیاتی خود ببرند.

اونس طلا در انتهای هفته گذشته به ابتدای مرز هزار و ۷۰۰ دلاری سقوط کرد و زمینه ساز افزایش انتظارات کاهشی در بازار فلز گران بهای داخلی شد. اخبار غیررسمی نیز حکایت دارد که سکه در بازار پشت خطی تا محدوده ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پایین رفت و این موضوع احتمال افت فلز گران بهای داخلی در ابتدای هفته را جدی تر می کند.

با این حال،‌ شماری از سکه بازان باور دارند که این فلز گران بها در ابتدای هفته افت خاصی را تجربه نخواهد کرد و حتی شاید بتواند به بالای مرز ۱۵ میلیون تومانی بازگردد. این گروه امیدوارند که دلار در روز شنبه بالای خط جدید قرار بگیرد و از این طریق به سکه بازان فرصت دهد که بتوانند از ارزش دارایی خود حفاظت کند. با در نظر گرفتن دلار بالای خط جدید ، ارزش ذاتی سکه می تواند بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار بگیرد

قیمت سکه همچنان بالای مرز ۱۵ میلیون تومان قرار دارد و سکه بازان به دلیل انتظارات تورمی به راحتی در موقعیت فروش قرار نمی گیرند. آنها نسبت به فروش کالای سرمایه ای خود شک و تردید دارند.

قیمت اونس طلا بار دیگر افت کرد و تا نزدیک محدوده ۱۷۲۰ دلار پایین آمد. با کاهش قیمت طلای جهانی، بازار سکه با یک اتفاق عجیب روبرو شده است.

فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی به بالای ۲ میلیون و  ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. حباب سکه هم در یک قدمی ۲۰ درصد قرار گرفته است.

با این حال قیمت سکه همچنان بالای مرز ۱۵ میلیون تومان قرار دارد و سکه بازان به دلیل انتظارات تورمی به راحتی در موقعیت فروش قرار نمی گیرند. آنها نسبت به فروش کالای سرمایه ای خود شک و تردید دارند.

در شرایط کنونی می توان گفت که اگر شرایط سیاسی تغییر کند و انتظارات برای افزایش ارزش دلار عوض شود، به احتمال زیاد، سکه افت بیشتری را نسبت به سایر بازارها تجربه خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند اگر دلار کاهش چشمگیری پیدا کند سکه در شرایط سیاسی متفاوت،‌ توان افت قیمت تا ابتدای کانال ۱۲ میلیون تومانی را نیز خواهد داشت.

تحلیلگران فنی معتقدند در صورتی که مرز ۱۵ میلیون تومان شکسته شود احتمالا سکه به سمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد.

بازار سکه در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد رفت و برگشت این فلز گران بها بین دو کانال ۱۴ و ۱۵ میلیون تومان بود. قیمت هر قطعه سکه امامی در روز شنبه هفته جاری بر روی پله اول و دوم کانال ۱۵ میلیون تومان‌معامله شد.

حباب چشمگیر در بازار سکه

از نظر سکه بازان در شرایط فعلی نکته قابل توجه  حباب سکه است.ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی به بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده و حتی در مقطعی حباب سکه بالای ۲ میلیون تومان بوده است. فعالان بازار معتقدند همین امر موجب کاهش انگیزه خریداران شده است.

عده ای از معامله گران با اشاره به نرخ تورم می گفتند که دولت همچنان برنامه ی خاصی را برای کاهش انتظارات تورمی انجام نداده واین گروه از افزایش احتمالی قیمت سکه سخن گفتند‌.

سفر  قریب الوقوع جو بایدن به خاورمیانه هم به دقت زیر ذره بین سکه بازان قرار گرفته است.اخیرا سایت «نور نیوز»، نزدیک به شورای امنیت ملی ایران،‌در توییتی عنوان کرده است که 'ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه از سوی آمریکا با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان رژیم شرور صهیونیستی اقدامی تهدیدآمیز است.

از نظر معامله گران اجرایی شدن این طرح می تواند به افزایش تنش ها بین ایران و غرب منجر  شود و به تبع آن قیمت سکه هم بالا برود.

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته  رسما برای ایران خط و نشان کشید . بایدن در یادداشتی برای «واشنگتن پست» اعلام کرد، تا زمانی که ایران به برجام برنگردد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن ادامه می‌یابد.

به نظر می رسد چالش  برجام همچنان حل نشده و پیام تهدید آمیز بایدن می تواند انتظارات افزایشی را تقویت کند.

نگاه بازار سکه به قیمت دلار

تحلیلگران فنی معتقدند در صورتی که مرز ۱۵ میلیون تومان شکسته شود احتمالا سکه به سمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد.

با این حال عده ای از معامله گران می گفتند اگر در روز جاری قیمت دلار رشد کند این امر می تواند از کاهش قیمت سکه جلوگیری کند.

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی بر اساس نرخ بازار طلا، جواهر و سکه تهران ۱۵ میلیون تومان است.
امروز  (۱۹ تیر  ۱۴۰۱ ) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۵ میلیون تومان، سکه تمام طرح قدیم ۱۴ میلیون و  ۱۰۰ تومان، نیم سکه ۸ میلیون و۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۵   میلیون و ۲۰۰ هزار  تومان و سکه یک گرمی۳ میلیون تومان است. 
همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۷۴۳دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون ۳۸۳ هزار تومان معامله می‌شود.

 

 

 

 

محصول نرخ (تومان)
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 15.000.000
سکه تمام طرح قدیم 14.100.000
نیم سکه بهار آزادی 8.200.000
ربع سکه بهار آزادی 5.200.000
سکه گرمی 3.000.000
اونس جهانی یک هزارو 743 دلار و 44سنت 
طلای ۱۸ عیار 1.383.200

 

 

 

 

دیشب با در نظر گرفتن افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا کانال ۱۲ میلیون تومان پایین رفته بود.

قیمت سکه روز گذشته با وجود ریزش قیمت اونس طلا دربرابر معامله گران کاهشی مقاومت کرد. این فلز زرد رنگ داخلی دیروز در محدوده پله اول کانال ۱۵ میلیون تومان مبادله شد. 

قیمت جهانی طلا  دیشب تا ۱۷۳۲ دلار پایین آمد و عده ای از تحلیلگران معتقد بودند  که احتمال ریزش تا محدوده ۱۷۰۰ دلار هم وجود دارد. 

حباب سکه ۱۸ درصد شد 

با فرض طلای ۱۷۳۲ دلاری حباب سکه بزرگتر از روز چهارشنبه شد و بر روی ۱۸ درصد قرار گرفت.دیشب با در نظر گرفتن افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا کانال ۱۲ میلیون تومان پایین رفته بود.  ارزش ذاتی سکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با نرخ فروش بازار فاصله داشت و می تواند زمینه ساز عقب نشینی بازیگران بازار فلز گران بهای داخلی ازموقعیت خریدار شود. 

 تنها راه نجات سکه از ریزش

با این حال عده ای معامله گران معتقدند تنها راه نجات سکه از ریزش افزایش قیمت دلار است. در این شرایط خاص سکه بازان  به روند نرخ دلار چشم دوخته اند .  

در صورتی که قیمت دلار ر در روز جاری شد را تجربه کند  تا حدی سکه می تواند از قیمت خود در بازار دفاع کند. با این حال هم چنان حفظ مرز ۱۵ میلیون تومانی بسیار دشوار خواهد بود. 

دیشب با در نظر گرفتن افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا ابتدای مرز ۱۳ میلیون تومان پایین رفته بود.

ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی به زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلار رفت و حتی در مقطعی زیر محدوده هزار و ۷۷۰ دلار قرار گرفت. این اتفاق می تواند فضای بازار سکه در روز جاری را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد و زمینه ساز نزول بهای فلز گران بهای داخلی شود.

دیشب با در نظر گرفتن افت بهای اونس طلا، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا ابتدای مرز ۱۳ میلیون تومان پایین رفته بود. این محدوده قیمتی ۲ میلیون تومان با نرخ فروش بازار فاصله داشت و می تواند زمینه ساز عقب نشینی بازیگران بازار فلز گران بهای داخلی ازموقعیت خریدار شود.

ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی روز دوشنبه در محدوده ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار داشت و طبیعی است که با افت این ارزش به مرز ۱۳ میلیون، در بازار نیز تمایل برای خرید تا حدی کاهش پیدا کند. با این حال، سکه در شرایط خاصی می تواند از وضعیت قیمتی خود دفاع کند. این شرایط خاص بستگی به روند قیمت اسکناس آمریکایی دارد. در صورتی که دلار بالا برود تا حدی سکه می تواند از قیمت خود در بازار دفاع کند. با این حال هم چنان حفظ مرز ۱۵ میلیون تومانی بسیار دشوار خواهد بود.

به باور تحلیل گران فنی، سکه در صورتی که زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰هزار تومان قرار بگیرد،‌ با قدرت نمایی فروشندگان رو به رو خواهد شد و رفتن به بالای محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می تواند افزایشی ها را امیدوار کند.

حباب سکه در واقع نشان دهنده تقاضای مازاد در این بازار است و از طرفی شرایط را برای خرید سکه پر ریسک کرده است. با این حال عده ای از معامله گران با توجه به شکست نسبی مذاکرات دوحه در انتظار رشد قیمت دلار هستند.

برخی از سکه بازان معتقدند در صورتی که نرخ دلار امروز آرایش صعودی به خود بگیرد این امر می تواند بر قدرت معامله گران افزایشی بازار سکه بیفزاید و احتمال رسیدن سکه به مقاومت جدید ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز وجود خواهد داشت.

عده از تحلیلگران معتقد بودند درصورتی قیمت دلار به علت اخبار برجامی امروز دوشنبه در سراشیبی قرار بگیرد احتمال عقب نشینی سکه هم وجود دارد.

قیمت سکه دیروز از محدوده مقاومتی  ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان‌ پایین آمد و به سمت  سقف کانال ۱۴ میلیون تومان حرکت کرد.

در شرایط کنونی حباب سکه اندکی پایین تر از روزهای قبل است اما حباب همچنان بالاست.

فاصله ارزش ذاتی سکه هم با قیمت نقدی آن در بازار حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

برخی دیگر از سکه بازان به حباب و فاصله ذاتی سکه با قیمت نقدی آن اشاره میکردند و می گفتند که همچنان انتظارات کاهشی در بازار سکه وجود دارد.

عده از تحلیلگران معتقد بودند درصورتی قیمت دلار به علت اخبار برجامی امروز دوشنبه در سراشیبی قرار بگیرد احتمال عقب نشینی سکه هم  وجود دارد.

عده ای از سکه بازان معتقدند در صورتی که امروز قیمت دلار بالا نرود احتمال عقب نشینی سکه به دلیل حباب دو رقمی وجود خواهد داشت و ممکن است فلز زرد رنگ داخلی به سمت ابتدای کانال ۱۵ میلیون تومان حرکت کند.

حباب قیمت سکه همچنان بالا است و ارزش ذاتی سکه با قیمت بازاری آن فاصله چشمگیری پیدا کرده است. زیاد شدن حباب سکه باعث ترس خریداران فلز گران بهای داخلی شده است. آنها معتقدند در شرایط کنونی احتمال وقوع نوسان غیرمنطقی در بازار سکه وجود دارد.

روز گذشته قیمت دلار پایین آمد ؛ از سوی دیگر قیمت سکه رفاه نسبت به قیمت روز پنجشنبه ۶۰۰ هزار تومان کاهش را تجربه کرد. بازار جهانی طلا هم نوسان محدودی داشت. مجموع این عوامل باعث شد که قیمت سکه امامی نیز ریزش کند و در محدوده ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شود.

عده ای از سکه بازان معتقدند در صورتی که امروز قیمت دلار بالا نرود احتمال عقب نشینی سکه به دلیل حباب دو رقمی وجود خواهد داشت و ممکن است فلز زرد رنگ داخلی به سمت ابتدای کانال ۱۵ میلیون تومان حرکت کند.

با این حال بیشتر تحلیل گران فنی باور دارند تا زمانی که قیمت سکه بالای سطح ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد، انتظارات افزایشی به طور معنادار کاهش پیدا نمی کند. این دسته از تحلیلگران باور دارند سکه برای اینکه بتواند بالا برود باید نرخ دلار یکبار دیگر آرایش صعودی به خود بگیرد.

در معاملات آخرین روز معاملاتی هفته، قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته کاهش یافته ولی نسبت به معاملات صبح تغییری نداشته است.

به این ترتیب سکه امامی تا این لحظه  ١۵ میلیون و ۵۵۹ هزار تومان قیمت خورده است که نسبت به آخرین قیمت معاملاتی روز گذشته کاهش اندکی را ثبت کرده است.

همچنین نیم سکه در این ساعت از معاملات با قیمت ٨ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به آخرین قیمت روز معاملاتی گذشته معادل ٨ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، کاهشی حدود ۲۰ هزار تومان را ثبت کرده است.

ربع سکه با قیمت ۵ میلیون و ۴۸۶هزار تومان ثبت شده که در مقایسه با قیمت روز معاملاتی گذشته ۱۴هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

هر سکه گرمی نیز معادل ۳ میلیون و ۹۸هزار تومان قیمت خورده که در مقایسه با نرخ روز گذشته ۲هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

به این ترتیب هر سکه امامی یک میلیون و ۸۸۶هزارتومان، نیم سکه، یک میلیون و ۶۸۲ هزارتومان، ربع سکه، دو میلیون و ۶۰هزار تومان و هر سکه یک گرمی، یک میلیون ۴۱۰هزار تومان تعیین شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

یکی از عواملی که می تواند حباب سکه را کاهش دهد، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی است. با این حال حداقل در روزهای گذشته طلای جهانی علامت افزایشی خاصی را از خود نشان نداده است و این مساله می تواند به ضرر بازیگران افزایشی بازار سکه تمام شود.

دیروز در ساعات انتهایی معاملات، دلار توانست به کانال جدید  نزدیک شود. گفته می شود این اتفاقات ذهنیت معامله گران بازار سکه را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد که در فضای غیررسمی تقاضا برای فلز گران بهای داخلی بالاتر برود. دیروز سکه امامی در مقطعی حتی تا محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرد ولی با توجه به پیام رشد دلار، گفته می شد که فلز گران بهای داخلی در بازار پشت خط تا محدوده ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان رشد کرد.

گمانه زنی های افزایشی در حالی در معاملات غیررسمی وجود داشت که فلز گران بهای داخلی در روزهای اخیر توان صعود به کانال ۱۶ میلیون تومان را نداشت و بیشتر در همین کانال ۱۵ میلیون تومانی تغییرات خود را به ثبت رساند.

به باور تحلیل گران فنی در صورتی که سکه امامی بتواند خط ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را بشکند، بازار ظرفیت رشد تا محدوده ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را خواهد داشت. یکی از محدودیت های بزرگ در مسیر سکه امامی برای اینکه وارد کانال بالاتر شود،‌حبابی است که پیرامون این فلز گران بها وجود دارد

یکی از عواملی که می تواند حباب سکه را کاهش دهد، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی است. با این حال حداقل در روزهای گذشته طلای جهانی علامت افزایشی خاصی را از خود نشان نداده است  و این مساله می تواند به ضرر بازیگران افزایشی بازار سکه تمام شود.

حباب سکه به حدود ۱۱.۸ درصد رسیده است. اما معامله گران بازار سکه امروز ۳۰ خرداد را چگونه پیش بینی کرده؟ اند؟

حباب سکه به حدود ۱۱.۸ درصد رسیده است. این سطح از حباب در شرایطی که دلار در مسیر افزایشی حرکت نمی کند، برای بازیگران بازار فلز گران بهای داخلی پیام مساعدی ندارد. به باور برخی تحلیل گران در زمانی که قیمت دلار در مسیر صعودی قرار دارد، می توان گفت که سکه بازان به استقبال بیشتر نرخ ارز رفته اند. ولی در شرایطی که اسکناس آمریکایی در وضعیت افزایشی قرار ندارد، روز به روز احتمال شکست حباب سکه نیز بیشتر خواهد شد.

روز گذشته ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی در نزدیکی محدوده ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار داشت. این در حالی بود که در بازار ازاد فلز گران بهای داخلی در محدوده ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می شد و در بازار خرد سکه نیز کمتر معامله گری تمایل به فروش زیر  محدوده ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نداشت. به این ترتیب می توان گفت بین قیمت بازار و ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی در روز یک شنبه حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاصله وجود داشت.

به باور برخی تحلیل گران اگر قرار باشد سکه امامی در مسیر نزولی قرار نگیرد، دلار باید رشد کند  در غیر این صورت، در روز جاری احتمال دارد فلز گران بهای داخلی به راحتی به زیر حمایت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برود. البته امید برخی سکه بازان این است که تقاضا از بازار محدود شده دلار به بازار فلز گران بهای داخلی سرازیر شود. این عده به دلیل محدودیت های بازار ارز، حباب سکه را چندان غیرعادی تلقی نمی کنند.

به باور تحلیل گران، اگر در روزهای آینده قیمت سکه در مسیر صعودی قرار بگیرد، شرایط کنترل بازار ارز نیز دشوار خواهد شد.

در بازار سکه امامی، روز گذشته این فلز گران بها به کانال ۱۶ میلیون تومان نزدیک تر شد و در محدوده ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. این در حالی بود که بخشی از معامله گران حاضر بودند که سکه بهار آزادی خود را در ساعات انتهایی روز زیر مرز ۱۵ میلیون تومان به فروش برسانند. در حجم خرد، بیشتر فروشندگان، قیمت خود را بالای مرز یاد شده قرار داده بودند.

به گفته فعالان، سکه بهارآزادی بیشتر بر مبنای ارزش طلای به کار رفته در آن معامله می شود، حال آنکه سکه امامی جدا از این موضوع، تابع رفتارهای معامله گران قرار دارد. به همین دلیل است که سکه امامی معمولا از حباب برخوردار است و با ارزش ذاتی خود فاصله دارد. حال آنکه سکه بهار آزادی حباب زیادی ندارد و بیشتر بر مبنای طلای به کار رفته در آن و قیمت دلار خرید و فروش می شود.

به نظر می رسد به دلیل افزایش کنترل ها در بازار ارز،  برخی معامله گران به بازار سکه مهاجرت کرده اند. آن ها قصد دارند از طریق خرید فلز گران بهای داخلی از ارزش دارایی خود دفاع کنند. روز گذشته اسکناس آمریکایی جان زیادی برای رشد نداشت و بیشتر خبرگزاری ها نیز عنوان می کردند که قیمت دلاری موسوم به دلار توافقی به کانال ۲۹ هزار تومانی سرازیر شده است.

به باور تحلیل گران، اگر در روزهای آینده قیمت سکه در مسیر صعودی قرار بگیرد، شرایط کنترل بازار ارز نیز دشوار خواهد شد. با این حال، توقف سکه امامی می تواند سمت و سوی انتظارات در بازار دلار را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به نظر می رسد در شرایط کنونی این سکه است که به دلار سیگنال خواهد داد.

تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که سکه به بالای خط ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برود، شانس صعود تا محدوده ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را خواهد داشت. سکه تا زمانی که زیر خط ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است،‌می تواند به سوی سطح ۱۵ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان نیز حرکت کند.

تحلیل گران باور دارند در صورتی که اسکناس آمریکایی رشد کند سکه امامی نیز می تواند بالای مرز ۱۵ میلیون تومانی تثبیت شود.

سکه در انتهای هفته گذشته حتی وارد انتهای کانال ۱۴ میلیون تومانی شد ولی افزایش قیمت دلار در بازار پشت خطی موجب شده است  که انتظارات صعودی در بازار فلز گران بهای داخلی تقویت شود.

 تحلیل گران باور دارند در صورتی که اسکناس آمریکایی رشد کند سکه امامی نیز می تواند بالای مرز ۱۵ میلیون تومانی تثبیت شود.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نیز تا حدی فضای ذهنی معامله گران سکه را تحت تاثیر قرار داده است. بلینکن از تغییر نسبی سیاست های آمریکا خبر داده و عنوان کرده است که در نبود یک توافق، ما از اختیارات تحریمی‌مان برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی به خارج از ایران ادامه خواهیم داد. افزایشی ها سعی دارند با جوسازی پیرامون این اظهارات، سکه را در کانال ۱۵ میلیون تومانی جلو ببرند.

در سوی دیگر، افت قیمت فلز گران بهای داخلی به زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می تواند کاهشی های بازار را قدرت مندتر کند. ارزش ذاتی سکه زیر خط ۱۴ میلیون تومانی قرار دارد و از لحاظ بنیادی ظرفیت زیادی برای رشد ندارد. ولی به نظر می رسد تا زمانی که دلار رو به سوی سطوح بالاتر داشته باشد، سکه به حباب خود چندان اهمیت نمی دهد.

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی بر اساس نرخ بازار طلا، جواهر و سکه تهران ۱۵ میلیون و ۱۰۰هزار تومان است.

شما می‌توانید نرخ امروز طلا و سکه را در جدول زیر مشاهده کنید:

محصول نرخ (تومان)

 هر اونس طلا امروز چقدر قیمت خورد؟

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۵.۱۰۰.۰۰۰

سکه تمام طرح قدیم ۱۴.۴۰۰.۰۰۰

نیم سکه بهار آزادی ۸.۴۰۰.۰۰۰

ربع سکه بهار آزادی ۵.۴۰۰.۰۰۰

سکه گرمی ۳.۲۰۰.۰۰۰

اونس جهانی یک هزارو ۸۳۳ دلار و ۱۳ سنت 

طلای ۱۸ عیار ۱.۴۳۱.۲۰۰

پیش بینی جذاب از قیمت سکه

به باور تحلیل گران فنی در صورتی که دلار افت بیشتری را تجربه کند، حتی احتمال افت قیمت سکه به زیر حمایت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی وجود دارد.

سکه امامی تحت تاثیر فشار متغیرهای نزولی قرار گرفته است. دیروز فلز گران بهای داخلی از یک سو تحت تاثیر افت بهای اونس طلا از کانال ۱۶ میلیون تومانی دورتر شد و از سوی دیگر، کاهش قیمت اسکناس آمریکایی موجب شد که عمق افت سکه بیشتر شود.

به باور تحلیل گران فنی در صورتی که دلار افت بیشتری را تجربه کند، حتی احتمال افت قیمت سکه به زیر حمایت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی وجود دارد. این مرز برای بازار اهمیت زیادی دارد و در صورت از دست آن، فلز گران بهای داخلی به سوی محدوده ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد رفت. سکه برای اینکه به مسیر صعودی برگردد، نیاز دارد که بتواند خود را بار دیگر بالای محدوده ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت کند.

حباب سکه نیز در روز دوشنبه کاهش پیدا کرد. در شرایطی که در روزهای قبل فاصله ارزش ذاتی و قیمت بازاری فلز گران بهای داخلی روز به روز بیشتر می شد، روز دوشنبه این فاصله کمتر شد. حباب سکه دیروز نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان افت کرد و این از نگاه فعالان به معنای آن است که هیجان خریداران کاهش پیدا کرده است و فضا برای افت قیمت فلز گران بهای داخلی فراهم تر شده است.

افت قیمت سکه رفاه دیگر عاملی است که انتظارات کاهشی را افزایش داده است. با این حال، در صورتی که دلار رشد کند ، سکه نیز به حرکت در مسیر کاهشی ادامه نخواهد داد.

به نظر می رسد سکه بازان تصور می کنند که ایران نیز قصد دارد مانند ونزوئلا مسیر مقابله با آمریکا را طی کند.

 عبور ونزوئلا از ابرتورم‌ها و از سرگیری رشد اقتصادی نشانه خوبی است که به همه ثابت می‌کند، مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد. دیروز این بخش از صحبت های رییس جمهور ایران مورد توجه بخشی از معامله گران بازار سکه شد و سعی کردند با جوسازی پیرامون آن، قیمت فلز گران بهای داخلی را در کانال ۱۵ میلیون تومانی جلو ببرند.

به نظر می رسد سکه بازان تصور می کنند که ایران نیز قصد دارد مانند ونزوئلا مسیر مقابله با آمریکا را طی کند. با این حال، بخشی از معامله گران نیز باور دارند، ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام مقاومت سنگینی را بروز داده است تا خیلی زود در برابر طرف غربی خود را نبازد. این دسته باور دارند که به زودی توافق جدید هسته ای امضا خواهد شد و سکه نیز از کانال ۱۶ میلیون تومانی فراتر نخواهد رفت. این گروه بیشتر به صحبت های نماینده روسیه در مذاکرات وین اشاره می کنند که احتمال رسیدن به توافق هسته ای را دور از ذهن ندانسته است.

در حالی که برخی معامله گران انتظار اصلاح قیمت سکه امامی را دارند، در بازار بورس کالا، قیمت فلز گران بهای داخلی به محدوده ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جهش کرده است. افزایش خریدها در این بازار موجب شده است که توقعات افزایشی در بازار نقدی نیز بیشتر از قبل شود.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: منع معاملات کاغذی و فردایی ارز روند رشد قیمت طلا را متوقف کرد.

محمد کشتی آرای روز جمعه در خصوص وضعیت بازار طلا در هفته گذشته اظهار داشت: بهای انس جهانی طلا در هفته گذشته نوسان کمی داشت و در محدوده ۱۸۴۰ تا ۱۸۵۰ دلار معامله می‌شد، در نتیجه قیمت طلا در کشور تحت تاثیر نرخ ارز بود. 

وی افزود: نرخ ارز با وجود اینکه تحت کنترل بانک مرکزی بود اما در برخی روزها در فضای غیرواقعی سیر صعودی داشت و در این ایام با اطلاعیه های بانک مرکزی مبنی بر منع معاملات کاغذی و معاملات فردایی ارز روند رشد قیمت طلا متوقف شد. 

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: قیمت سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۳۵۰ هزار تومان کاهش قیمت و نیم سکه و ربع سکه هر کدام ۲۰۰ هزار تومان افت قیمت داشتند. 

به گفته وی در هفته گذشته سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی بدون تغییر قیمت داد و ستد می‌شد. 

کشتی آرای افزود: هر مثقال طلای آب شده ۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت. 

وی گفت: اینکه در هفته گذشته قیمت انواع سکه کاهش و طلا افزایش یافت، به دلیل کاهش حباب سکه بود که به دلیل اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و منع معاملات کاغذی ‌و فردایی بود. 

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران رشد نرخ ارز در بازار نیز به دلیل جو روانی و اخبار سیاسی رخ داد که بر قیمت طلا نیز تاثیر گذاشت. 

وی اظهار داشت: بهای انس جهانی طلا در هفته‌های گذشته تغییری نداشت و پیش‌بینی می‌شود افزایشی هم نباشد و دیگر متغیر موثر بر قیمت طلا نرخ ارز است که باید منتظر ماند و دید چگونه خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبر ممنوعیت بازار فردایی باعث قفل شدن بازار سکه فردایی شد و هیچ نرخی در در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه اعلام نشد.

روز پنجشنبه گذشته بود که خبر ممنوعیت معاملات فردایی در بین معامله گران برجسته شد. در این خبر آمده بود طبق یک مصوبه، معامله گران در بازار فردایی طلا به جرم اخلال در نظام اقتصادی، تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

سیگنال جدید به بازار

همچنین منابع آگاه اعلام کردند که سران قوا در جلسه‌ای که اخیرا داشته‌اند، به بانک مرکزی مجوز دادند تا به‌طور نامحدود در بازار مداخله کند.

علی صالح آبادی هم پیش از این،‌ از افزایش اختیارات بانک مرکزی خبر داده بود. او در حاشیه جلسه هیئت دولت عنوان کرد که اختیارات ویژه‌ ارزی به بانک مرکزی داده می‌شود.

مجموع این اخبار باعث قفل شدن بازار سکه فردایی شد و هیچ نرخی در در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه اعلام نشد.

پیش بینی بازار سکه با ممنوعیت معاملات فردایی

برخی از تحلیلگران معتقدند شاید این مصوبه در کوتاه مدت سد راه معامله گران افزایشی شود اما در بلند مدت بازار به این مصوبه پاسخ می‌دهد.

از نظر برخی از فعالان بازار حذف بازار فردایی تقاضا از این بازار به بازار نقدی مهاجرت خواهد کرد و همین امر می تواند زمینه ساز رشد سکه در کانال ۱۵ میلیون تومان شود.

اما عده ای دیگر می گفتند که با دخالت بازار ساز احتمال فروش در بازار امروز بیشتر شود.

برخی از معامله گران باور دارند که روند کلی بازار سکه در هفته های اخیر مثبت بوده است و پس از توقف روز شنبه، بازار به تدریج حرکت در مسیر صعودی را ادامه خواهد داد و حتی به کانال ۱۵ میلیون تومانی خواهد رفت. از نگاه آن ها، بازار کف بزرگ ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را محکم کرده  و پس از آن وارد فاز افزایشی بلندمدت تر شده است.

این دسته از سکه بازان انتظار دارند که در بازار ارز نیز دلار به رشد قیمت خود ادامه دهد اگر روز یک شنبه سکه بازان حرکت صعودی خاصی را در بازار دلار مشاهده نکنند، احتمال دارد که سکه  تا حدی به سوی محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب گرد کند. با این حال،‌ سکه بازان در مجموع برای شکست سطوح بالاتر لحظه شماری می کنند و چنین احساسی در بازار وجود دارد که سطح تقاضا نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.

حباب سکه امامی کاهش یافت تا بازار فلز گران بهای داخلی در مدار منطق قرار بگیرد. از نگاه فعالان هر زمان حباب سکه در مسیر نزولی قرار بگیرد، ظرفیت بنیادی برای خرید افزایش پیدا می کند، هر چند که برخی معامله گران ترجیح می دهند که در دوران هیجانی و حبابی در موقعیت خرید قرار بگیرند. به عبارت دیگر بازیگران بزرگ در شرایط حباب محدود، به آرامی خریدهای خود را صورت می دهند ولی نوسان گیران در دوران هیجانی وارد بازار می شوند.

روز دوشنبه حباب فلز گران بهای داخلی تا محدوده ۶ درصد کاهش یافت، حال آنکه سکه روز یک شنبه حباب در محدوده ۹ درصدی قرار داشت. دیروز بهای اونس طلا در بازارهای جهانی رشد یافت و تا محدوده هزار و ۸۳۰ دلار قرار پیش روی کرد. با وجود این رشد،‌ سکه در مسیر افزایشی قرار نگرفت و به سوی مرز ۱۴ میلیون تومانی عققب نشینی کرد.

از نگاه برخی فعالان، عقب نشینی فلز گران بهای داخلی در روز دوشنبه می تواند نشان دهنده تغییر انتظارات معامله گران باشد. در واقع افت روز گذشته می تواند در روز جاری ادامه پیدا کند و به زیر مرز ۱۴ میلیون تومانی برود. این اتفاق از این جهت در میان معامله گران جدی گرفته شد که دیشب در بازار پشت خطی، سکه تا محدوده ۱۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان عقب نشینی کرد. فلز گران بهای داخلی در صورتی در روز جاری افزایشی خواهد شد که دلار به بالای محدوده ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان برود.

از نظر برخی از تحلیلگران رشد قیمت دلار در بازار های همسایه و تهران و از طرفی پیشروی قیمت درهم موجب خوش بینی سکه بازان شده بود. این دسته از معامله گران معتقدند در صورتی که اسکناس آمریکایی امروز در مسیر روز گذشته باقی بماند و رشد را تجربه کند قدرت معامله گران افزایشی بیشتر خواهد شد و حتی می توان انتظار رسیدن سکه به محدوده ۱۳میلیون ۸۰۰ هزار تومان را داشت.

با این حال ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی آن در بازار تفاوت چشمگیری دارد و حتی به بیش از ۸۰۰ هزار تومان هم می رسد. حباب سکه در محدوده ۶ درصد بود.

در بازار پشت خطی هم شب گذشته قیمت سکه نسبت به روز شنبه پایین آمد و با ۱۳ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان مبادله شد که از نظر برخی از معامله گران می تواند نشانه نزول در بازار امروز باشد. به باور فعالان بازار سکه، عقب نشینی موقت معامله گران فلز گران بهای داخلی به دلیل کاهش قیمت دلار بود. دلار دیشب نه تنها محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را از دست داد که به زیر محدوده ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان رفت.

 پیش بینی مهم از قیمت دلار در روزهای آینده

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: انتظار می‌رود طلا از دیدگاه انس جهانی باتوجه به افزایش نرخ بهره دلار بین ۱۸۷۰ تا ۱۹۳۰ دلار بتواند نوسان داشته باشد.

او درمورد قیمت سکه ادامه داد: از آن سمت در بازار داخلی نیز سکه امامی در محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون ۳۰۰ هزار تومان می‌تواند نوسان داشته باشد مگر اینکه اخبار برجامی تاثیر یکباره‌ای بر آن بگذارد.

این کارشناس درمورد قیمت طلای داخلی نیز بیان کرد: هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز می‌تواند در محدوده کانال یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نوسان داشته باشد.

در میدان فردوسی درباره قیمت دلار معامله‌گران به یک پدیده‌ای اشاره می‌کنند، به گفته آن‌ها بازار سه‌شنبه تا حدی شلوغ شد البته منظور از شلوغی حضور معامله‌گران نبود بلکه حضور عوامل انتظامی بود.

بالاخره تاج از سر سکه افتاد. درحالی که روز گذشته سکه در بازار کم‌رمق دارایی‌ها تاخت و تاز داشت و تا مرز ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار عقب‌نشینی کرد. عقب‌نشینی قیمت سکه به خاطر کاهش قیمت اونس و تکرار نزول قیمت دلار در بازار داخلی بود.

قیمت اونس، موتور صعود سکه را خاموش کرد

بنا به گزارش اکوایران، البته برخی معامله‌گران می‌گویند آنچه که باعث کاهش قیمت شد اونس بود چون دلار در بازار دوشنبه هم نزولی بود ولی سکه بالا رفت و کاهش قیمت اونس همه موتورهای صعود سکه را خاموش کرد.

سکه بدون حامی داخلی و با اتکا به اونس از مرز مقاومت ۱۳ میلیون و ۴۰۰ رد شد اما در روز سه‌شنبه پس از نزول اونس از سطح مقاومتی پایین‌تر آمد و کاهش قیمت دلار سکه را به ابتدای دروازه ۱۳ فرستاد.

تردید سکه بازان

از نظر برخی معامله‌گران ماندن در کانال ۱۳ هنوز علامتی از امید به صعود است اما پس دادن سطح مقاومتی ۱۳ و چهارصد هزار تومان بازار با تردیدهای جدی‌ای درباره افزایش‌های آتی روبرو کرد.

قیمت دلار هتریک کرد

دلار در این هفته برای سومین بار نزولی شد تا به قول فوتبال دوستان هتریک کند. معامله‌گران اعتقاد داشتند خاک شدن قیمت دلار در بازار از جناح طلای آبشده بود.

قیمت هر مثقال طلای آبشده طی معاملات سه‌شنبه 48 هزار تومان پایین آمد. معامله‌گران به محض نزول آبشده در ابتدای بازار گفتند قیمت دلار نیز کاهش پیدا می‌کند.

بازار هرات نزولی شد

بازار هرات نیز کاملا بر مدار نزول است و حتی برخی می‌گویند قیمت دلار در بازار هرات تا ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان پایین می‌آید. در جال حاضر قیمت نقدی دلار هرات حوالی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان است.

در میدان فردوسی درباره قیمت دلار معامله‌گران به یک پدیده‌ای اشاره می‌کنند، به گفته آن‌ها بازار سه‌شنبه تا حدی شلوغ شد البته منظور از شلوغی حضور معامله‌گران نبود بلکه حضور عوامل انتظامی بود.

بگیر و ببند در بازار ارز

در بازار شایعه شده بود که نیروی انتظامی در میدان صادقیه یکسری از معامله‌گران را دستگیر کرد. این خبر وقتی  روز سه‌شنبه در فردوسی پیچید بازار را خلوت‌تر از روزهای قبل کرد، بطوریکه یکسری از معامله‌گران ترجیح دادند محل استقرار خودشان را ترک کنند یعنی یا تفریح کنند یا به مرخصی بروند.

تعقیب و گریز قیمتی در راه است؟

در نتیجه چنین اتفاقی خیلی‌هایشان می‌گفتند هزار تومان هم کار نکردیم. روند معاملات سه‌شنبه در بازار، انتظارات افزایشی را تضعیف کرد، اما در بازار معامله‌گران تصور می‌کنند بعد از هر تعقیب و گریز انتظامی امکان یک تعقیب و گریز قیمتی وجود دارد.

نکته بازار به نرخ دلار پشت‌خطی برمی‌گردد که دوباره نرخ پشت‌خطی در سلیمانیه بالاتر از تهران رفت.

بررسی ها نشان می دهد که ارزش ذاتی سکه در حوالی ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قرار دارد و با فرض حباب بالای یک درصد فلز گران بهای داخلی می تواند در محدوده ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، معاملات خود در سال جاری را آغاز کند.

ارزش ذاتی سکه با فرض دلار ۲۷ هزار تومانی به محدوده ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نزدیک شده است. در واقع حتی با به رسمیت شناختن افزایش قیمت دلار در تعطیلات نوروز نیز ارزش ذاتی سکه به اندازه ای نمی رسد که انتظار داشت فلز گران بهای داخلی از محدوده قیمتی اواخر اسفندماه فاصله معناداری بگیرد.

سکه تنها در صورتی در روز جاری می تواند رشد خود را به رخ بکشد که در بازار موازی، اسکناس آمریکایی پیشروی معناداری در کانال ۲۷ هزار تومان صورت دهد.

اونس طلا در تعطیلات نوروز نتوانسته است رشد خاصی را به ثبت برساند و در محدوده هزار و ۹۲۰ دلار قرار گرفته است. فاصله گرفتن طلای جهانی از مرز ۲ هزار دلاری یکی از مهم ترین عواملی بوده است که کار را برای افزایشی های بازار سکه دشوار کرده و ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی را کاهش داده است.

قیمت سکه در بازار اندکی افزایش یافت

سکه امامی امروز با افزایش ۰.۲۴ درصدی، از ۱۲,۴۵۲,۰۰۰ (دوازده میلیون و چهارصد و پنجاه و دو هزار) تومان به ۱۲,۴۸۲,۰۰۰ (دوازده میلیون و چهارصد و هشتاد و دو هزار) تومان رسید.

قیمت-سکه-۱۱-فروردین-۱۴۰۱

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۶ فروردین ماه  ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت نیم سکه ۷ میلیون ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۴۵۰ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۵۸/۶۷ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۳۵۵ تومان است.

بازار سکه در ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا آخرین روز سال تحت تاثیر متغیرهای قیمت دلار و قیمت اونس طلا پستی و بلندی های زیادی را تجربه کرد.

بازار سکه در ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا آخرین روز سال تحت تاثیر متغیرهای قیمت دلار، قیمت اونس طلا ، مذاکرات وین و افزایش تنش ها ما بین روسیه و اوکراین پستی و بلندی های زیادی را تجربه کرد. این فلز گران بهای داخلی که در ابتدای سال در کانال ۹ میلیون تومان به فعالیت می پرداخت در نیمه دوم سال از کانال ۱۳ میلیون تومان هم عبور کرد.

قله ۱۲ ماهه در بازار سکه

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمترین قیمت سکه در سال گذشته به ۱۵ اردیبهشت ماه اختصاص دارد که در این روز نرخ سکه بر روی ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان قرار داشته و بیشترین قیمت سکه در ۲۴ آذر ماه بود. قیمت سکه در روز یاد شده بیش از ۲۰۰ هزار تومان گران شد و با ۱۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان به قله ۱۴۰۰ رسید و روز طلایی برای قیمت سکه بود.

با نگاهی اجمالی به بازار سکه در سال گذشته می توان گفت که بیشترین کاهش قیمت این فلز زرد رنگ در نیمه اول سال و در ماه خرداد بوده است. قیمت سکه در روزهای پایانی این ماه بیش از ۴۹۰ هزار تومان ارزان شده و با ۱۰ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان نرخ گذاری شده بود. اما در نیمه دوم سال کمترین کاهش قیمت سکه به ماه های بهمن و اسفند بر میگردد. قیمت سکه در دو ماه پایانی سال قبل در روز های ۲۵ بهمن با ۱۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان و ۱۸ اسفند با ۱۲ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان فقط ۵ هزار تومان کاهش را ثبت کرد.

در میان روزهایی که در جایگاه بالا ترین افزایش قیمت سکه قرار دارند می توان به ۸ خرداد و ۱۳ آذر اشاره کرد. قیمت سکه در این روز ها به ترتیب ۳۷۰ هزار و تومان و ۳۹۹ هزار تومان رشد کرد. قیمت سکه در ۸ خرداد با ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد و در ۱۳ آذر با ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تومان مبادله شد. کمترین افزایش قیمت سکه هم در ۱۵ اسفند بود که تنها ۵ هزار تومان رشد را ثبت کرده بود.

بازار طلا و سکه امروز با وجود کاهش قیمت اونس جهانی و همچنین دلار آزاد، چندان کاهش قیمت را تجربه نکرد. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند تب و تاب شب عید در بازار باشد و اینکه تقاضا برای طلا و سکه بالا است. از طرف دیگر تنش‌ها میان اوکراین و روسیه همچنان جدی است و بیم این وجود دارد که بازارهای جهانی بار دیگر افزایشی شود و قیمت‌ها نسبت به کاهش بیشتر مقاومت می‌کنند.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان تومان رسید.همچنین قیمت نیم سکه ۷ میلیون ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان است.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۰۲۸/۶۵ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۵۸۴ تومان است.

اکنون قیمت اونس تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، افزایشی بوده و به ۲۰۱۸ دلار رسیده است.

بخشی از بازیگران بازار سکه امیدوارند که با ادامه تنش های روسیه و اوکراین، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند و این موضوع از قیمت سکه در بازار داخلی حمایت کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرد که با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشته است و فکر می‌کند که او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند. این بخش از صحبت های گروسی موجب شده است که خوشبینی در میان بخشی از معامله گران بازار سکه تقویت شود.

بیشتر رسانه ها و خبرگزاری ها تصور می کنند که طی روزهای آتی  برجام احیا خواهد شد. افت قیمت دلار در روز شنبه و از دست رفتن حمایت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی تا حدی برای بازیگران سکه نشان دهنده آن بود که توافق هسته ای جدید در راه خواهد بود. با این حال، سکه بازان هم چنان تا حدی احتیاط خود را حفظ کرده اند و حداقل در روز شنبه حاضر نشدند که حمایت حساس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست بدهند.

بخشی از بازیگران بازار سکه امیدوارند که با ادامه تنش های روسیه و اوکراین، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند و این موضوع از قیمت سکه در بازار داخلی حمایت کند. با اونس طلای هزار و ۹۷۰ دلاری، سکه به راحتی از لحاظ ارزش ذاتی در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی قرار می گیرد. در این شرایط سکه برای اینکه محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست بدهد، نیاز دارد که دلار به زیر خط ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نفوذ کند. با رفتن دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی حتی حمایت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

در صورتی که دلار امروز بتواند خود را بالای مرز ۲۶ هزار تومان نگه دارد، احتمال دارد که سکه به راحتی به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برود.

طلای جهانی در آخرین روز هفته جهشی خیره کننده را تجربه کرد، عاملی که می تواند زمینه ساز افزایش بهای فلز گران بهای داخلی در ابتدای هفته جاری شود. طلا در روز جمعه توانست بالای سطح حساس هزار و ۹۵۰ دلار خود را تثبیت کند و در اواخر روز به بالای محدوده هزار و ۹۷۰ دلار هجوم بیاورد.

با این سطح از قیمت اونس طلا، ارزش ذاتی سکه امامی به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی خواهد رفت. این در حالی بود که در روز جمعه در بازار پشت خطی، سکه در محدوده ۱۲ میلیون تومانی مورد معامله قرار می گرفت. به عبارتی می توان گفت که حباب سکه به صفر رسیده است و ارزش ذاتی و بازاری فلز گران بهای داخلی با هم یکسان شده است.

نبود حباب در بازار به طور سنتی می تواند زمینه ساز ورود تقاضای بنیادی معامله گران بزرگ به بازار شود. به نظر می رسد که افزایش قیمت طلا به دنبال تنش های روسیه و اوکراین جذابیت های بازار سکه را بالا برده است. این موضوع حتی میتواند موجب شود که در ابتدای هفته جاری، سکه با قدرت کار خود را بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی آغاز کند. با این حال، سکه بازان نسبت به روند آتی قیمت دلار تردید دارند و همین موضوع دست و پای خریداران بازار سکه را بسته است.

در صورتی که دلار امروز بتواند خود را بالای مرز ۲۶ هزار تومان نگه دارد، احتمال دارد که سکه به راحتی به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برود.

معامله گران بازار سکه معتقدند که در صورتی که نرخ اونس طلا امروز چهارشنبه بالای محدوده ۱۹۴۰ معامله شود احتمال افت نرخ سکه کمتر است.

قیمت سکه در روز دوشنبه هفته جاری بر مدار صعود قرار گرفت. این فلز گران بهای داخلی در روز یاد شده توانست ۱۰ هزار تومان بر ارزش خود بیفزاید و با ۱۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شود.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران نرخ سکه را برای امروز ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ چگونه پیش‌بینی کرده اند؟

بازار جهانی طلا شب گذشته شاهد صعود نرخ اونس طلا بود. این فلز زرد رنگ دیشب بالای ۱۹۴۰ دلار معامله شد. رشد شبانه نرخ اونس طلا به عنوان یک ضربه به بازار سکه عمل کرد.

قیمت سکه در معاملات پشت خطی روز گذشته کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست داد اما دیشب بار دیگر وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شد.این فلز گران بها شب گذشته با ۱۲ میلیون و ۱۵ هزار تومان معامله شد.

معامله گران بازار سکه معتقدند که در صورتی که نرخ اونس طلا امروز چهارشنبه بالای محدوده ۱۹۴۰ معامله شود احتمال افت نرخ سکه کمتر است. اما باتوجه به این نرخ دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته با کاهش همراه شد این احتمال هم وجود دارد که بازار سکه آرایش نزولی به خود بگیرد.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بر اساس اعلام اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران، ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است.

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر امروز (دهم اسفند ۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به ۱.۹۰۷ دلار (یک هزار و ۹۰۷ دلار) رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان معامله می‌شود.  شما می‌توانید نرخ امروز طلا و سکه را در جدول زیر مشاهده کنید:

 آخرین قیمت سکه و طلا در بازار 

نام محصول نرخ (تومان)  

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  11.980.000  

سکه تمام طرح قدیم 11.850.000  

نیم سکه بهار آزادی 6.770.000  

ربع سکه بهار آزادی 3.800.000  

سکه گرمی 2.350.000  

اونس جهانی یک هزار و ۹۰۷ دلار و ۵ سنت  

طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان

افزایش بهای طلای جهانی به دلیل حمله روسیه به اوکراین صورت گرفته بود. سکه بازان که حدس می زدند به واسطه جنگ در اروپا قیمت اونس طلا به رشد خود ادامه دهد و بالای مرز ۲ هزار دلاری قرار بگیرد،‌ در بازار داخلی تحرکات خود را بیشتر کردند. این تحرکات موجب شد که بیش از ۲۰۰ هزار تومان به ارزش بازاری سکه اضافه شود. با این حال، سکه بازان تصور نمی کردند که خیلی زود اونس طلا از فاز صعودی خارج شود و حتی به زیر مرز هزار و ۹۰۰ دلاری  ریزش کند. 

روز جمعه اونس طلا زیر مرز هزار و ۹۰۰ دلار بسته شد و این عامل موجب خواهد شد که در ابتدای روز جاری،‌ قیمت فلز گران بهای داخلی تحت فشار قرار بگیرد. در بازار پشت خطی نیز بازیگران سکه نسبت به ریزش اونس طلا واکنش نشان دادند ودر مقطعی حتی فلز گران بهای  داخلی زیر مرز ۱۲ میلیون تومان معامله شد. خریداران سکه در انتهای هفته، تنها از کانال افزایش قیمت دلار در روز جاری می توانند از ضرر خود جلوگیری کنند. 

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بر اساس اعلام اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران، ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان است.

براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر امروز (چهارم اسفند ۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ تومان رسید. قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به ۱,۸۹۸ دلار ( یک هزار و ۸۹۸ دلار) رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۱۹۲ هزار تومان معامله می‌شود.

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند در صورتی که قیمت سکه امروز بالای مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود این امر می تواند قیمت این فلز گران بها را به سمت کانال ۱۲ میلیون تومان سوق دهد.

بازار سکه روز گذشته شاهد افزایش قیمت سکه بود. این فلز گران بهای داخلی در سومین  روز هفته جاری توانست ۴۵ هزار تومان بر ارزش خود بیفزاید و بالای ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. دیروز سکه با ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان معامله شد.

افزایش قیمت سکه در معاملات پشت خط

قیمت سکه در  معاملات پشت خطی دیشب با ۱۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان معامله شد؛ این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی  یکشنبه شب ۵۵ هزار  تومان افزایش را نشان می دهد .قیمت سکه در معاملات پشت خطی  یکشنبه شب بر روی ۱۱ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان قرار داشت.

کشتی‌آرای، نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است قیمت طلا کاهش یافته اما بازار خریدار ندارد و مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.

بازار طلای ایران در هفته گذشته متاثر از اعیاد مذهبی و بازار جهانی طلا متاثر از تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین بود. اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین قیمت طلا را بالا برد. در نهایت کارشناسان معتقدند هستند جنگ بین این دو کشور سرنوشت قیمت طلا را مشخص خواهد کرد. در خصوص وضعیت فعلی طلا گفتگویی با یکی از فعالان بازار طلا در ایران داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

محمد کشتی‌آرای، نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اعیاد در شرایط فعلی معنی گذشته را ندارد. در گذشته مناسبت‌ها همراه با برپایی جشن‌ بود. با وجود بیماری کرونا اعیاد به شیوه گذشته برگزار نمی‌شود. در نتیجه این مراسم‌ها در بازار تاثیری ندارد و تقاضایی در بازار ایجاد نمی‌کند.

کشتی‌آرای ضمن اشاره به کاهش قیمت دلار در ایران اظهار کرد: نکته مهم در این روزها کاهش قیمت ارز است که تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه گذاشته است. قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهش داشته اما تقاضای  خرید نیز نزولی است. مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند. در شرایط فعلی دادوستدها روند عادی دارد. همچنین بازار تا به نتیجه رسیدن برجام سیر نزولی را ادامه خواهد داد.

وی افزود: در روزهای اخیر شاهد تاثیر جنگ احتمالی در اوکراین بر بازار طلا نیز بودیم. قیمت انس جهانی به واسطه مناقشه میان روسیه و اوکراین یک دلار افزایش داشته است. هر واقعه‌ای در مرز روسیه و اوکراین در روزهای آینده قیمت انس جهانی را افزایش خواهد داد. جنگ میان روسیه و اوکراین تا به این لحظه بیشترین تاثیر را بر قیمت نفت داشته و منجر به افزایش قیمت نفت شده است.

کاهش حباب سکه در بازار

نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکید کرد: اگر چه در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت در بازار ارز دیجیتال بودیم اما این ارز ها تا به این لحظه تاثیر چشم‌گیری بر قیمت طلا نداشته اند. بازار ارزهای دیجیتال در کشورها ساماندهی نشده است. تا زمانی که قانون‌مند نشوند، تاثیری بر بازار طلا و سکه نخواهند داشت.

کشتی‌آرای در پایان گفت: با توجه به کاهش قیمت ارز، انواع سکه نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شده است. به دلیل کاهش تقاضا، حباب سکه نیز کاهش چشم‌گیری داشته است. در نتیجه سکه در وضعیت آرامی به سر می‌برد. باید منتظر واکنش احتمالی بازار در روزهای نزدیک به عید نوروز باشیم. احتمالا شاهد افزایش تقاضا در بازار سکه باشیم.

در روز گذشته سکه در بالاترین قیمت ۱۱ میلیون و ۱۶۰ تومان و در پایین‌ترین نرخ ۱۱ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان بود. قیمت نیم‌ سکه شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد و قیمت ربع سکه سه میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در بازار تعیین شد.

قیمت سکه فرو ریخت

بازار جهانی طلا امروز هم شاهد افزایش نرخ اونس طلا بود. این فلز گران بهای جهانی امروز ۳ دلار بر ارزش خود افزود و به ۱۸۹۹ دلار رسید. این افزایش نرخ اونس طلا درحالی اتفاق افتاد که در بازار طلا ایران نرخ سکه مانند هفته گذشته فرو ریخت.

قیمت طلا ۱۸ عیار امروز با ۱ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد که نسبت به دو روز پیش ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان شده بود. در بازار سکه هم امروز نرخ سکه با ۱۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه ۱۲۵ هزار تومان پایین رفته بود. نرخ سکه در نیمه روز ۱۱ میلیون و ۷۹۵هزار تومان بود.

 با احتساب نرخ ۲۶ هزار و ۱۲۰ تومان برای دلار، اندازه نرخ واقعی سکه ۱۱ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان به‌دست آمد و حباب آن ۱ درصد به‌دست می‌آمد. که نسبتا کوچک بود.

شمارش معکوس برجام در بازار ارز

به نظر می‌رسد که شمارش معکوس مذاکرات هسته در وین به صدا در آمده است. اظهارات بازیگران سیاسی برجام حکایت از یک توافق دارد. ارزیابی‌های انها از روند مذاکرات برجام مثبت بوده است. مذاکرات هر روز به ایستگاه پایانی نزدیک تر می‌شود و حال باید کشورها تصمیمات سیاسی اتخاذ کنند. همین عامل توجه معامله گران بازار ارز تهران را به خود جلب کرده و نرخ دلار در سراشیبی قرار گرفته است.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته برای نرخ سکه چه اتفاقی افتاد؟

قیمت سکه در معاملات پشت خطی روز گذشته کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست داد و با ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان معامله شد؛ اما در نهایت شب گذشته بر روی ۱۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان قرار گرفت. این نرخ نسبت به معاملات پشت خطی یکشنبه شب ۱۴۰ هزار تومان ریزش کرده بود. نرخ سکه در معاملات پشت خطی یکشنبه شب بر روی ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قرار داشت.

تحلیلگران بازار سکه معتقدند این ریزش به دنبال خبر وزارت دفاع روسیه اتفاق افتاده است. روسیه اعلام کرد تعدادی از رزمایش‌های نظامی به پایان رسیده و انتظار می‌رود نیروها به پایگاه‌ها بازگردند. معامله گران معتقدند این خبر احتمالا موجب کاهش نرخ اونس طلا در بازار جهانی شود.

از طرفی هم بازار دلار شب گذشته در حال عقب نشینی بود. همین خبر باعث شد دست خریدارن سکه در معاملات پشت خطی دیشب بیشتر کوتاه آمده و با احتیاط بیشتری وارد بازار شوند. مهم‌تر آنکه مذاکرات هسته‌ای در جریان است و این موضوع موجب می‌شود که سکه بازان بی‌گدار به آب نزنند.

معامله گران می‌گویند در صورتی که مذاکرات برجام به بن بست بخورد نرخ سکه می‌تواند تا ۱۲ ملیون و ۸۰۰ هزار تومان هم پیشروی کند اما تا آن زمان به نظر می‌رسد مقاومت بزرگ پیش روی سکه بازان همان محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی است.

در روزهای اخیر قیمت سکه بیش از هر متغیری به روند بهای دلار دقت کرده است و در صورتی که در روز جاری،‌اسکناس آمریکایی به روند نزولی خود ادامه دهد، احتمال افت بیشتر سکه وجود خواهد داشت. 

تحلیل گران فنی نیز باور دارند تا زمانی که فلز گران بهای داخلی زیر محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد، نباید انتظار رشد معنادار در بازار را داشت. 

سکه در چنین شرایطی با یک فشار کاهشی مواجه است و تنها از طریق افزایش قیمت دلار می تواند افت ارزش بیشتری را تجربه کند. در این میان، شماری از سکه بازان باور دارند که افت قیمت دلار در روز شنبه بسیار هیجانی بوده است وبا آرام شدن اوضاع، انتظار برگشت قیمت دلار را دارند.

آن ها باور دارند که معافیت های تحریمی آمریکا سیگنال مثبتی در مورد احیای برجام بود ولی هم زمان عنوان شد که آمریکا قرار نیست برای لغو ماندگار تحریم ها تضمینی بدهد و این موضوع می تواند کاهشی های بازار را کمی محتاط تر کند.

در بازار سهام، شاخص ها پس از پایان معاملات هفته با افزایش بازدهی ها روبه رو شدند. معاملات این هفته با نکات مثبتی مثل افزایش ارزش معاملات و به تبع افزایش سهم معاملات خُرد روبه رو بود. البته چالش اصلی بازار همچنان خروج پول حقیقی ها از بازار سهام است که روی پایداری رونق معاملات اثر منفی گذاشته است. با این وصف نوسان گیری معامله گران بعد از یک هفته مسیر صعودی، از هفته آینده در کانال ۱.۳ میلیون واحد دنبال می شود.

در بازار خودرو، قیمت ها تغییری نکردند. نه محصول‌های پرتیراژ ایران خودرو و نه محصول‌های پرتیراژ سایپا هیچ کدام در معاملات دیروز کاهش قیمت نداشتند. این درحالی بود که قیمت ارز در مسیر کاهشی به سر می برد و قیمت خودرو همیشه به نحوی تابعی از نرخ دلار بوده است.

هر چند که خریداران و فروشندگان فعالی هم در بازار وجود ندارند. در ادامه روند اجرای طرح‌های فروش در سه‌شنبه‌های ایران‌خودرو، این هفته که چهاردهمین طرح پیش‌فروش یکساله ایران‌خودرو است، تنها محصول تارا اتوماتیک عرضه شده است؛ طبق روال مهلت ثبت‌نام از سه‌شنبه ۱۲ بهمن به مدت سه روز بوده و قرعه‌کشی آن شنبه هفته آتی (۱۶ بهمن ماه) برگزار خواهد شد.

قیمت طلا پس از افزایش ملایمی که روز گذشته داشت، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی ثابت بود.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۱۷۹۷ دلار و ۶۴ سنت ایستاد.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۷ دلار و ۶۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۹ دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۱۷۹۶ دلار و ۴۰ سنت بسته شد.

تغییرات محدود سکه امامی

بازار طلا و سکه روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با توجه به نوسانات محدود و ناچیز نرخ دلار در بازار داخلی، تغییرات کمی را شاهد بود، به‌طوری‌که سکه امامی روز گذشته با اندکی افزایش نسبت به معاملات روز دوشنبه در قیمت ۱۲‌میلیون و ۲۵۵‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

علاوه‌بر این لازم به ذکر است که عدم‌افت سکه را می‌توان به روند معکوس قیمت دلار در بازار داخلی و بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی ارتباط داد، به‌طوری‌که با افت دلار سکه تمایل به کاهش قیمت دارد، اما در مقابل افزایش ارزش طلای جهانی باعث می‌شود تا ترمز ریزش سکه کشیده شود و تحرکات بسیار ناچیزی برای این فلز گرانبهای داخلی شاهد باشیم. تحلیلگران فنی معتقدند که سطح فعلی این سکه یک سطح حمایتی قوی به‌حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.

قیمت سکه شب گذشته در معاملات پشت خطی بر مدار کاهش قرار گرفت

بازار سکه روز گذشته شاهد افت شدید قیمت سکه بود. این فلز گران بهای داخلی دیروز  ۱۲۵ هزار تومان عقب نشینی کرد و بر روی ۱۲ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان قرار گرفت. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که سرنوشت قیمت دلار آمریکا هم در بازار ارز تهران نزولی بود. قیمت اونس طلا هم که هفته ی گذشته تا ۱۸۵۰ دلار پیشروی کرده بود زیر مرز ۱۸۰۰ دلار بود.  

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: