رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه نمازجمعه ذکراللّه و حضور مردم را به عنوان دو عامل اساسی حیات طیبه به هم گره زده، تأکید کردند: نمازجمعه بخاطر خصوصیاتش فریضه‌ای صددرصد استثنائی و حتی استثنائی‌تر از حج است که هیچ چیزی شبیه آن نداریم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه‌ جمعه‌ سراسر کشور که در سالروز برگزاری اولین نمازجمعه پس از انقلاب اسلامی در پنجم مردادماه ۱۳۵۸ در حسینیه‌ امام خمینی (ره) انجام شد، بیان کردند: نمازجمعه بخاطر خصوصیاتی که دارد یک فریضه‌ی صددرصد استثنائی است؛ ما هیچ چیزی شبیه نماز جمعه نداریم. وقتی در عمق کار نمازجمعه وارد می شویم می‌بینیم با مجموع این خصوصیات، حتی استثنائی‌تر از حج است.

ایشان خاطرنشان کردند: یک خصوصیت این است که دو عامل اساسی حیات طیبه را به هم وصل کرده و گره زده؛ این دو عامل چیست؟ یکی ذکراللّه و دیگری حضور مردمی.

رهبر انقلاب اسلامی عنوان کردند: وقتی یک چنین اجتماعی مانند نمازجمعه وجود دارد که هر هفته جمع کثیری از مردم یک شهر یک جای معیّنی جمع می شوند دور هم، این می تواند یک پایگاهی یک قرارگاهی باشد برای همه‌ موضوعات مهم و مطرح یک جامعه. از مسائل فکری تا خدمات اجتماعی تا همکاری های مردمی و تا آمادگی‌ها و بسیج نظامی. همه چیز در این اجتماع هفتگی مستمر پشت سر هم تحقق می‌یابد و وجود پیدا می‌کند.

ایشان تصریح کردند: اجتماع و حضور مردمی یک چیز مهمی است؛ اینجاست که شما باید حسّاس  باشید. اگر چنانچه نمازجمعه‌ این هفته‌تان از نمازجمعه‌ مثلاً یک ماه قبلتان جمعیت کمتری دارد، باید احساس نگرانی کنید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بیان کردند: اصلاً اساس کار حضور مردم است. وقتی دسته‌جمعی ذکر گفتیم، آثار و برکات ذکر بر دسته‌جمعی نازل می شود. بر جمع نازل می شود. در قرآن دارد: «‌فَإِنَّ الذِّکْرَیٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ» این نفع می شود برای همه. بله، شما تنهایی هم که خودتان نماز شب می خوانید در اتاق تنها خدای متعال نفع می دهد به شما، اما اینجا این نفع، نفع عمومی است. همه‌ی مجموعه نفع می برند.

رهبر معظم انقلاب عنوان کردند: در نمازجمعه‌ همه جور آدمی شرکت می کنند؛ همه فرزندان شمایند. با همه پدرانه رفتار کنید؛ همه را سر سفره‌ دین و معنویت و شریعت بنشانید. بله، ممکن است شما به آن جوان انقلابی، جوان مجاهد و جهادگر علاقه‌ی بیشتری داشته باشید، حق هم همین است، عیبی ندارد اما آن کسی هم که این جوری نیست، او هم پسر شماست، آن هم فرزند شماست.

ایشان تصریح کردند: در این جشن غدیر که خیلی چیز عجیبی بود در تهران، حالا نمی دانم شما دیدید یا خیر، من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم، بعضی‌ها هم که رفته بودند آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید در این جشن میلیونی، همه‌جور آدمی شرکت کردند. اینها طرفدار دین‌اند، دوست دارند دین را.

رهبر انقلاب اسلامی بیان کردند: بنده یک وقتی در یکی از این سفرهای استانی به جمع علمای محترم آن شهر که با آنها جلسه داشتیم گفتم امروز یا دیروز که من می‌آمدم در این ماشین دوروبر ماشین خب جمعیتی می‌آیند اظهار محبت می کنند افرادی بودند بین اینهایی که اظهار محبت می کردند و گریه می کردند بعضی‌هایشان، کسانی بودند که اگر شما مثلاً با آنها برخورد کنید ممکن است که احتمال ندهید که حتی اعتقاد به دین هم داشته باشند، اما اینجوری است. معتقدند به دین.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بیان کردند: امام جمعه در روز جمعه مردم را امر به تقوا می کند با گفتار خود؛ من می گویم شما در روز شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هم مردم را امر به تقوا کنید با رفتار خود.

ایشان متذکر شدند: اگر ما روز جمعه دعوت به تقوا کردیم اما روز شنبه یک عملی از ما سر زد که این با تقوا سازگار نیست، این اصلاً به کلی باطل می کند. یعنی نه حالا فقط باطل می کند، اصلاً، یک اثر به عکس دارد. مستمع را سر لج می‌آورد که چه دارند می گویند اینها. کمترین کاری که ممکن است بکند این است که دیگر نماز نیاید. این کمترین کاری است که می تواند بکند. از این بیشتر هم کارهایی می کنند. آمر به تقوا بایستی در امر تحصیل تقوا در خود کوشنده باشد.

این خبر در حال بروزرسانی است...

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: