پرداخت یارانه معیشتی تجمیعی تصویب شده است. یارانه معیشتی ترکیبی است از چند یارانه که مجلس تصویب کرده است. یارانه معیشتی جدید به ۶۰ میلیون ایرانی برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید.زمان پرداخت یارانه معیشتی مشخص شد. یارانه معیشتی 20 ام هر ماه پرداخت می شود. همه چیز درباره یارانه معیشتی را در ادامه این مطلب بخوانید.

طبق اعلام سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، فرایند بررسی جهت پرداخت معوقات یارانه افراد مشمول، در حال انجام است و به زودی با تکمیل اطلاعات، به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

معوقه یارانه‌ها مربوط به دو گروه است؛ کسانی که تا اردیبهشت امسال یارانه نقدی دریافت می‌کردند ولی با واریز مبالغ جدید، به عنوان دهک پردرآمد یارانه آنها قطع شد و در سامانه hemayat.mcls.gov.ir  اعتراض خود را ثبت کرده و درخواست بازبینی دهک‌بندی را داشتند. گروه دیگر کسانی که تا پیش از این یارانه‌ای دریافت نکرده و از اردیبهشت ماه برای ثبت نام در سامانه my.gov.ir  اقدام کردند. درنهایت درخواست‌های هر دو گروه بررسی و افرادی که بین دهک اول تا نهم قرار گرفتند، به لیست یارانه‌بگیران اضافه شدند.

بر این اساس برای افراد معترض، همراه با یارانه تیرماه، اولین پرداخت انجام شد و حدود یک هفته بعد برای ثبت‌نام کنندگان نیز به تناسب دهکی که در آن قرار داشتند، یک پرداخت پرداخت صورت گرفت. قرار بود که یارانه اردیبهشت و خرداد (مبالغ جدید) نیز به عنوان معوقه برای آنها پرداخت شود که در اعلام اولیه اواخر تیرماه مطرح بود ولی تاکنون واریز نشده است.

در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت معوقات یارانه و زمان آن که مورد سوال افراد مشمول قرار دارد، حسینی- سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها - به ایسنا گفته است که این تاخیر به معنی عدم پرداخت معوقات نیست و حتما اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت مشمولان در حال انجام است، توضیح داد: در مورد افرادی که نسبت به قطع یارانه خود اعتراض کرده بودند، قبلا یک مرحله یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز و مسدود شده بود که این رقم متعلق به دهک چهار تا ۹ است، بنابراین باید برای کسانی که دهک اول تا سوم تشخیص داده شده‌اند، این مبلغ به تناسب پرداختی برای آنها که هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است، تغییر کند. از این رو باید فرایند بررسی و انجام محاسبات طی شده و پرداخت‌های انجام شده در قالب دهک‌بندی صورت گرفته انجام شود.

به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به محض تکمیل جریان بررسی و محاسبات، معوقه اردیبهشت و خرداد به حساب مشمولان واریز می‌شود.

یارانه‌های نقدی  از سال ۱۳۸۹ با شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر در حال پرداخت بود و از سال ۱۳۹۸ نیز با افزایش قیمت بنزین، یارانه معیشتی از محل این مابه‌التفاوت در دستور کار قرار گرفت که دولت حدود ۶۰ میلیون نفر از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر نقدی را گزینش و مبلغی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به تناسب اعضای خانوار پرداخت کرد.

اما از اردیبهشت امسال و با اقدام برای حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای، رویه پرداخت تغییر و با حذف حدود شش میلیون نفر تحت عنوان دهک دهم، پرداخت برای ۹ دهک دیگر شروع شد. برای دهک اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهار تا شش نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه پرداخت می‌شود.

متقاضیان دریافت یارانه همچنان می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض به دلیل قطع یارانه و یا ثبت نام برای ورود به لیست یارانه‌بگیران اقدام کنند.

پس از واریز یارانه مرحله ۱۳۷ (تیرماه) برخی سرپرستان خانوار اعلام کردند که به جای یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مبالغ کمتری به حساب آن‌ها واریز شده است. حالا هم یارانه بگیران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا در مرداد ماه، یارانه آن‌ها ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی خواهد بود، یا باز هم مبالغی از آن‌ها کسر می‌شود؟ اگر هم کسر می‌شود علت آن چیست؟

مسئولان سازمان هدفمندی یارانه هادر پاسخ به این سوالات دو هفته قبل اعلام کردند که کسر شدن مبالغ از حساب برخی سرپرستان خانوار، با دلیل کم شدن قسط وام کرونا از یارانه آن‌ها است. مبلغ هر قسط هم ۳۵ هزار تومان است. در مجموع نیز دریافت کننده تسهیلات کرونا باید یک میلیون و ۵۰ هزار تومان به دولت برگرداند.

در مورد میزان و مبلغ یارانه مرداد ماه ۱۴۰۱ هم، چنانچه وام کرونا دریافت کرده باشید، ۳۵ هزار تومان از مجموع دریافتی تان کم می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای دو نفری هستید و در دهک اول تا سوم قرار دارید. در این ماه به جای یارانه ۸۰۰ هزار تومانی، ۷۶۵ هزار تومان  به حساب تان واریز می‌شود. همین خانواده در دهک چهارم تا نهم، ۵۶۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

قسط وام کرونا تا کی از یارانه کم می‌شود؟

اگر به خاطر داشته باشید، دولت مرحله نخست وام کرونا را تیرماه ۹۹ پرداخت کرد و طبق آن قرار شد که به صورت ۳۰ ماهه از حساب سرپرستان خانوار کسر شود؛ بنابراین افرادی که این وام را دریافت کرده اند، تا کنون ۲۴ قسط این وام را پرداخته اند و فعلا ۶ قسط دیگر آن‌ها باقی مانده است و آخرین قسط آن‌ها هم دی ماه ۱۴۰۱ است.

مرحله دوم نیز آذرماه ۹۹ به حساب بخش دیگر یارانه بگیران واریز شد. این خانوار‌ها نیز تاکنون ۱۸ قسط را پرداخت کرده اند و باید ۱۲ قسط دیگر را هم پرداخت کنند.

با وجود اعلامهای صورت‌گرفته از طریق دستگاههای دولتی، همچنان معوقات یارانه نقدی به حساب جاماندگان واریز نشده است.

اخیراً سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود، قبل از واریز دور چهارم یارانه جدید معوقات مربوط به حساب جاماندگان از دریافت یارانه نقدی واریز خواهد شد، این درحالی است که تا کنون فقط یک یارانه نقدی ۳۰۰هزارتومانی به حساب متقاضیان که اخیراً به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند، واریز شده است، بر این اساس  معادل ریالی ۲ مرحله از یارانه نقدی جدید به حساب این دسته از یارانه‌بگیران واریز نشده است.

گفتنی است، تا کنون ۳ مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب یارانه‌بگیران واریز شده است، این درحالی است که حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اخیراً و بعد از بررسی اعتراضها مجدداً به صف یارانه‌بگیران اضافه شده‌اند، همچنین دولت شرایطی را فراهم کرد که متقاضیان دریافت یارانه نقدی که از سنوات قبل یارانه دریافت نمی‌کرده‌اند، امکان ثبت درخواست و ارائه تقاضای دریافت یارانه را ارائه کنند

۲۰ مرداد ماه باید چهارمین مرحله یارانه نقدی جدید پرداخت شود. سوالی که وجود دارد این است که یارانه مرداد نقد است یا در قالب کالابرگ پرداخت می‌شود؟

از ابتدا قرار بود یارانه جدید در قالب کالابرگ پرداخت شود. اما چون زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک فراهم نبود قرار شد تا آماده شدن زیرساخت‌ها این پرداخت، نقدی باشد.

سه ماه از زمان واریز یارانه نقدی گذشته و هنوز خبری از فراهم شدن زیرساخت‌های توزیع کوپن نیست. برای همین انتظار می‌رود یارانه مردادماه هم مانند ماه‌های گذشته به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

پیش از این هم اعلام شده بود که تا زمانی که همه زیرساخت‌ها فراهم نشود، واریز یارانه‌ها به صورت نقدی است. اما تاکنون هیچ کدام از مقامات دولت، درباره زمان قطع نقدی یارانه و پرداخت کالابرگ آمار و گزارش رسمی نداده‌اند.

همین روند مجلس باعث انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شد و اعلام کردند که احتمالا هدف دولت ادامه پرداخت نقدی این مبلغ است و طرح پرداخت کوپن برای همیشه از دستور کار خارج شده است.

اما دولت به این گمانه‌زنی واکنش خاصی نشان نداده و فعلا واریز یارانه‌ها را ادامه می‌دهد.

حسین عباسی، استاد اقتصاد هم چندی قبل گفته بود بعید است که دولت بخواهد و بتواند یارانه نقدی را حذف کند. چون زمانی که پرداخت نقدی به مردم انجام می‌شود، حذف و جایگزینی آن واکنش‌های منفی به همراه دارد.

بسیاری از مردم هم خواستار واریز نقدی یارانه‌ها هستند و می‌گویند این مبلغ را صرف اجاره خانه و هزینه‌های دیگر زندگی خود می‌کنند. برخی دیگر معتقدند دولت باید به واریز نقدی ادامه دهد و نحوه هزینه‌کرد این پول را به خود مردم بدهد. اگر افرادی می‌خواهند با آن کالای اساسی و مواد خوراکی بخرند. اگرنه هر کدام آن را در جایی که خودشان تشخیص می‌دهند هزینه کنند.

معوقات یارانه‌ای ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیت آن‌ها برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود و دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها یارانه بدهکار است.

یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود. در واقع، دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها بدهکار است.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

این مبلغ با هدف جبران آثار تورمی ناشی از برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شود. طبق قانون مجلس، دولت ملزم است تا در ازای پرداخت این یارانه اقلام ضروری مردم را به نرخ شهریورماه سال ۱۴۰۰ تامین کند.

برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود ندارد، ولی دسترسی آن‌ها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود.

به دنبال اجرای این برنامه، نام نویسی از دو گروه شهروندان آغاز شد. گروه اول شهروندانی بودند که در لیست داده‌های آماری وزارت رفاه وجود داشتند، اما از جمع یارانه‌بگیران کنار گذاشته شده بودند.

دسته دوم، اما کسانی بودند که وزارت رفاه هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی آن‌ها نداشت و در نتیجه مبلغی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شد.

گروه اول معترضان و گروه دوم جاماندگان بودند، دولت در همان روز‌های نخست بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی برای شهروندان گروه نخست یا به اصطلاح معترضان، یارانه جدید اردیبهشت را به صورت علی‌الحساب واریز کرد. این مبلغ تا زمان بررسی صلاحیت آن‌ها غیر قابل برداشت بود.

همزمان با موعد واریز یارانه تیر، قرار شد مبلغ بلوکه شده اردیبهشت به همراه مبلغ پرداخت نشده مربوط به ماه خرداد نیز به حساب این گروه از شهروندان واریز شود.

در خصوص شهروندان دسته دوم یا به اصطلاح جاماندگان نیز هرچند یارانه اردیبهشت به صورت مشروط پرداخت نشد، اما طبق وعده دولت در صورت مستحق شناخته شدن شهروندان متقاضی، این یارانه از ماه اردیبهشت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

از قرار معلوم واریز یارانه تیر به حساب شهروندان معترض و جامانده انجام شده است و بابت معوقات دو ماه گذشته نیز پرداخت این مطالبات هر لحظه صورت می‌گیرد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که از نظر تامین اعتبار مشکلی نیست و مساله فقط انجام برخی هماهنگی‌های بانکی است.

در فرآیندواریز یارانه برای شهروندان ۹ دهک درآمدی، وزارت رفاه هر  شش ماه یک بار از طریق آزمون وسع، اطلاعات درآمدی خود را به روز می‌کند. این اتفاق آخرین باز بیستم تیر صورت گرفت.

براین اساس شهروندانی که در این به روز رسانی واجد دریافت یارانه جدید باشند، این مبلغ را دریافت می‌کنند. واریز آن نیز با دستور سازمان برنامه انجام می‌شود و تا اطلاع ثانونی این یارانه به صورت نقدی خواهد بود.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یارانه تیرماه برای کسانی که اعتراض آنها قبول شده، واریز شده، اما معوقات خرداد و اردیبهشت هنوز قابل برداشت نیست.

 سیده طیبه حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که با وجود ثبت اعتراض، هنوز یارانه ماه گذشته آنها قابل برداشت نیست، افزود: از کسانی که اعتراض خود را نسبت به دهک‌بندی ثبت کرده بودند، تعدادی جزو دهک پر درآمد ۱۰ قرار گرفتند که یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما بقیه که جزو ۹ دهک کم‌درآمد قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه به حساب آنها واریز و قابل برداشت شد.

وی اضافه کرد: عده‌ای از کسانی که قبلا اعتراض خود به دهک‌بندی را ثبت کرده بودند و یارانه در حساب آنها واریز و مسدود شده است، چون از این تعداد بخشی از معترضان جزو سه دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به جای ۳۰۰ تومان باید ۴۰۰ تومان به حساب‌شان واریز شود، بنابراین هنوز مبالغ واریز شده یارانه مربوط به خرداد و اردیبهشت‌ماه قابل برداشت نشده است.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: بعد از هماهنگی با وزارت کار و مشخص شدن تعداد کسانی که مشمول یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌شوند، یارانه‌های واریزی برای این افراد قابل برداشت خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: کسانی که تاکنون یارانه نگرفته‌اند یا در سال‌های قبل از دریافت یارانه انصراف داده‌اند یا اینکه از ابتدا یارانه نگرفته‌اند، می‌توانند به سایت MY.GOV.IR مراجعه و تقاضای خود برای دریافت یارانه را ثبت کنند.

وی همچنین در مورد سامانه حمایت نیز گفت: این سامانه زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بر اساس وعده‌ای که وزیر تعاون داده است، به زودی این سامانه با به روز رسانی جدید باز خواهد شد. اما فعلا سامانه MY.GOV.IR فعال بوده و قابلیت ثبت تقاضا برای متقاضیان یارانه را دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد کسانی که خانوار خود را جدا کرده‌اند، اظهار کرد: عده‌ای از افرادی بودند که در خانوار قبلی مشمول یارانه می‌شدند و بعد از ازدواج خانوار فرزندان جدا می‌شود، ممکن است فرزندی که خانوار جدید یارانه‌ای تشکیل داده است، جزو دهک دهم و پردرآمد جامعه باشد و مشمول دریافت یارانه نباشد، اما همچنان پدر و مادر وی مشمول دریافتی یارانه باشند.

حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گفته‌اند در برخی از خانوارها یارانه برای یک نفر واریز شده و برای دیگران واریز نشده، گفت: ملاک ما سرپرست خانوار است، اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه قرار گیرد، به سایر اعضا نیز تعلق می‌گیرد و اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه نشود، سایر اعضا نیز مشمول نخواهند شد.

فرصت اعتراض به دهک‌بندی برای افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی که در دهک دهم قرار گرفته باشند، فراهم شد.

براساس آنچه سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره نحوه اقدام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی اعلام کرده است، افرادی که تا ابتدای سال ۱۴۰۱ یارانه دریافت نکردند یا در سال‌های قبل یارانه‌شان قطع شده بوده یا انصراف داده بودند یا به هر دلیلی ثبت‌نام نکرده بودند می‌توانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir اقدام به ثبت نام کنند. 

این سامانه در بستر درگاه ملی خدمات دولت است و با ثبت شماره تلفن همراه و ثبت کد ملی‌ و شماره شبا، ثبت نام شما کامل خواهد شد. همچنین افرادی که از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱ یارانه‌شان قطع شده است هم می‌توانند با مراجعه به سامانه hemayatmcls.gov.ir درخواست بازبینی خود را ثبت و منتظر بررسی وزارت رفاه باشند. 

اگر فردی به این سامانه مراجعه کرده و درخواست بازبینی ارائه داده است اما همچنان جزو دهک ۱۰ است، می‌تواند تا ۱۰ روز آینده که این سامانه مجددا باز خواهد شد، اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد و دریافت یارانه وارد کنند.  در حالی که از سال آینده سیاست جدیدی برای یارانه بگیران تعیین خواهد شد؛ اما در حال حاضر به دلیل تغییراتی که در شرایط خانوارها ایجاد می‌شود همیشه امکان تکمیل اطلاعات افراد یارانه بگیر وجود دارد.

در مرحله نخست برای افرادی که درخواست بازبینی داشتند، بخشی از اطلاعات تکمیل شده و پرداخت یارانه نقدی  صورت می‌گیرد؛ اما همیشه این امکان وجود دارد که افراد در سایت حمایت ثبت نام کنند چرا که ممکن است برخی تشکیل خانواده بدهند و برخی هم جدا شوند.

در کدام دهک درآمدی قرار دارید؟

اگر جزو خانوارهایی هستید که به دهک‌بندی درآمدی خود اعتراض دارید و نمی‌دانید در کدام دهک قرار دارید، یکی از راه‌های استعلام دهک خانوار، استعلام با کد ملی است.

برای این کار ابتدا باید با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرید که در این مرحله با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار می‌توانید دهک درآمدی خانوار خود را ببینید و بدانید که در کدام یک از دهک‌های اول تا دهم درآمدی قرار دارید.

با این شماره همه افراد می‌توانند دهک خانوار خود را با کمک کد ملی سرپرست استعلام کنند؛ جز افرادی که سپرست یا یکی از اعضای خانواده آنها جزو نیروهای مسلح باشد. این گروه برای اطلاع از دهک درآمدی خانواده خود باید با ستاد نیروهای مسلح تماس بگیرند. علاوه بر این، شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برای پاسخگویی به سوالات در اختیار مردم است.

هفته گذشته همزمان با واریز سومین مرحله از واریز یارانه جدید، مشخص شد که شماری از شهروندان معترض و جامانده به لیست یارانه بگیران اضافه شده‌اند. بخشی از این شهروندان جاماندگانی بودند که تا نیمه خرداد ثبت نام کرده‌بودند. روز جمعه گذشته یارانه تیر ماه این گروه از شهروندان به مانند سایر شهروندان یارانه بگیر پرداخت شد، اما در خصوص یارانه معوقه ماه‌های اردیبهشت و خرداد هنوز زمان قطعی واریز مشخص نیست.

یارانه معوقه جاماندگان و معترضانی که درخواست آن‌ها مورد موافقت وزارت رفاه قرار گرفته‌است، چه زمانی پرداخت می‌شود؟

بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، دولت ضمن نام نویسی از معترضان و جاماندگان وعده داد که در صورت تایید تقاضای این گروه از شهروندان، به آن‌ها یارانه ماه‌های معوقه را پرداخت خواهد کرد.

هفته گذشته همزمان با واریز سومین مرحله از واریز یارانه جدید، مشخص شد که شماری از شهروندان معترض و جامانده به لیست یارانه بگیران اضافه شده‌اند. بخشی از این شهروندان جاماندگانی بودند که تا نیمه خرداد ثبت نام کرده‌بودند.

روز جمعه گذشته یارانه تیر ماه این گروه از شهروندان به مانند سایر شهروندان یارانه بگیر پرداخت شد، اما در خصوص یارانه معوقه ماه‌های اردیبهشت و خرداد هنوز زمان قطعی واریز مشخص نیست.

مشمولان جدید منتظر وازیر یارانه بمانند

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها از آن حکایت دارد که به زودی طبق وعده دولت یارانه‌های معوقه این گروه از شهروندان پرداخت خواهد شد.

به نظر می‌رسد دلیل نامشخص بودن زمان واریز به هماهنگی‌های در دست انجام شبکه بانکی برای رفع مسدودی برخی حساب‌ها و تجمیع معوقات یارانه‌ای بازمی‌گردد.

در اردیبهشت ماه بعد از آنکه شماری از شهروندان نسبت به قطع یارانه خود معترض شدند، دولت برای هرکدام از معترضان مبلغی ۳۰۰ هزار تومان واریز کرد، اما اجازه برداشت آن را تا پایان رسیدگی به درخواست نداد.

به صورت مشخص زمان قطعی و جزئیات احتمالی مربوط به واریز یارانه‌های اردیبهشت و خردادماه جاماندگان و معترضان واجد صلاحیت در اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها منتشر خواهد شد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیش از این تعداد جاماندگان واجد صلاحیت دریافت یارانه جدید را ۲٫۲ میلیون نفر اعلام کرده بود.

علاوه براین شناور بودن دهک‌های درآمدی موضوع حائز اهمیتی است که از این پس می‌تواند هر شش ماه یکبار فهرست یارانه‌بگیران را تغییر دهد. آخرین مرتبه وزارت رفاه بیستم تیرماه این فهرست را به روز رسانی کرده بود.

به موازات هماهنگی برای تسویه حساب یارانه‌های معوقه جاماندگان و معترضان یارانه نام نویسی از دو گروه جریان دارد، دسته اول کسانی هستند که تا به امروز یارانه نگرفته‌اند و هنوز درخواستی برای آن ارائه نکرده‌اند.

گروه دوم نیز کسانی هستند که وزارت رفاه در بررسی‌های خود با درخواست آن‌ها برای گرفتن یارانه موافقت نکرده بود.

به روال دو ماه گذشته در سومین روز هفته آینده، یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به ۹ دهک درآمدی جامعه پرداخت می‌شود. جز این قرار است برخی از گروه‌های جامغه بسته معیشتی دریافت کنند. اگرچه مشخص نیست این بسته در این هفته پرداخت می‌شود و یا در مناسبتی دیگر. 

۹ دهک اول درآمدی جامعه در هفته پیش رو باید منتظر دریافت یارانه نقدی جدید باشند. یارانه‌ای که پرداخت آن از اردیبهشت امسال آغاز شده و تاکنون دو مرحله آن پرداخت شده است. حالا قرار است بیستم تیر ماه سومین مرحله این یارانه هم واریز شود.

گروه دیگری که این هفته باید منتظر یارانه جدید باشند، معترضان به عدم دریافت یارانه هستند. حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ماه گذشته به عدم واریز یارانه اعتراض کردند. یارانه این گروه واریز شده اما هنوز قابل برداشت نیست تا سازمان هدفمندی یارانه این گروه را شناسایی کند و تشخیص دهد که معترضان مشمول یارانه می‌شوند.

اطلاعات این گروه هم بررسی شده و احتمالا یارانه این گروه هم در روز بیستم تیرماه قابل برداشت می‌شود. بر این اساس، این هفته تنها یک یارانه نقدی به حساب مشمولان واریز می‌شود و یارانه دیگری در راه نیست.

پیش از این، مطرح شده بود که احتمالا قرار است دولت یارانه عید قربان را پرداخت کند. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد یارانه مناسبتی جدیدی در راه نیست و آنچه در بسیاری از رسانه‌ها با عنوان یارانه عید قربان مطرح شده، همان یارانه ماهانه‌ای است که بیستم هر ماه پرداخت می‌شود. اما از یارانه مناسبتی خبری نیست.

بسته معیشتی جدید توزیع می‌شود؟

چند روز قبل، رئیس بنیاد مستضعفان از توزیع بسته‌ معیشتی جدید در بین مردم خبر داد. پرویز فتاح گفته «برای تابستان ۱۴۰۱ با توجه به اثرات حذف ارز ترجیحی که از یک سو باعث افزایش قیمت مواد لبنی و کاهش قدرت خرید خانوارهای نیازمند شده و از سوی دیگر تولیدکنندگان را نیز با مشکل مواجه کرده بود، بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت تا در این مرحله یک میلیون بسته لبنی را میان نیازمندان توزیع کند.»

با توجه به این صحبت‌ها احتمالا بسته معیشتی جدیدی در راه است که هنوز زمان توزیع آن اعلام نشده است. اما قرار است به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و نیازمندان ساکن در مناطق محروم پرداخت شود.

برخی معتقدند احتمالا این بسته معیشتی در یکی از مناسبت‌های مذهبی و اعیاد پیش رو پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه عید قربان در هفته پیش رو قرار دارد، این احتمال وجود دارد که این بسته در هفته آینده توزیع شود.

حدود ۵۰ روز از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی به حساب معترضان می‌گذرد اما این یارانه همچنان قابل برداشت نیست. سوالی که وجود دارد این است که چرا هیچ‌کدام از مقامات مسئول زمان دقیق قابل برداشت شدن یارانه را اعلام نمی‌کنند و چرا روند بررسی یارانه‌ها زمان‌بر شده است؟۲۶ اردیبهشت ماه اعلام شد یارانه نقدی جدید به حساب افرادی که پیش از این یارانه می‌گرفتند واریز شده است. اما همان زمان اعلام شد این مبلغ در حساب افراد مسدود است تا بررسی‌های لازم انجام شود و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی کند که آیا این افراد مشمول حمایت دولت هستند یا نه.از آن تاریخ بیشتر از یک ماه می‌گذرد. دومین مرحله یارانه جدید واریز شده و هفته آینده سومین مرحله آن، به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز می‌شود اما هنوز تکلیف جاماندگان و معترضان مشخص نیست.این تاخیر در حالی است که هفته گذشته رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی تاکید کرد که وضعیت یارانه‌ای این گروه باید هر چه سریع‌تر مشخص شود و تا قبل از واریز نوبت جدید یارانه‌ها، این افراد تکلیف خود را بدانند و یارانه آنها قابل برداشت شود.

یک هفته از سخنرانی رئیسی هم گذشته و هنوز این وزارتخانه لیست مشمولان را اعلام نکرده است.

خبر جدید از پرداخت یارانه جاماندگان

بالاخره اولین خبر درباره کمک معیشتی دولت عنوان شد. روز پیش سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه‌های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می‌شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می‌خورند.

حالا بسیاری از معترضان می‌توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می‌شوند اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه‌ها چه زمانی است.

اگر مبنا دستور رئیسی برای پیگیری باشد، تکلیف این گروه از مشمولان باید در هفته جاری مشخص شود و کمک معیشتی این گروه قبل از یارانه تیرماه -سومین مرحله واریز- قابل برداشت شود.

گمانه دیگری که وجود دارد این است که دولت یارانه این گروه و یارانه و ۹ دهک دیگر جامعه را همزمان با عید قربان واریز می‌کند. چون چنین اقدامی در این دولت مسبوق به سابقه است که بسیاری از واریزی‌ها و کمک‌های معیشتی را به اعیاد و مناسبت‌ها موکول می‌کند.

زمان برداشت یارانه معترضان

اواسط خرداد مبلغی به حساب آنها واریز شد اما هنوز قابل برداشت نیست. هنوز هیچ کدام از مقامات سازمان هدفمندی یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمان دقیق قابل برداشت شدن این مبلغ را اعلام نکرده‌اند. برخی می‌گویند بررسی اعتراضات ثبت شده در وزارت کار همچنان ادامه دارد و این روند با توجه به استعفای وزیر کار طولانی شده است.

اما رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی خود تاکید کرد که تکلیف این گروه از معترضان باید زودتر مشخص شود. او گفت جالب نیست که مرحله سوم هم واریز شود اما این گروه هنوز منتظر باشند و بگوییم اطلاعات آنها در حال بررسی است.

یارانه تیر قرار است بیستم واریز شود. اگر قرار باشد معترضان هم تعیین تکلیف شوند، باید منتظر بود که نتایح بررسی‌ها ظرف هفته آینده اعلام شود.

پرداخت یارانه معیشتی یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومانی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور از تحت پوشش قرار گرفتن ۱۳۷ هزار خانوار مستمری بگیر جدید خبر داد.

سید مرتضی حسینی در این باره اظهار کرد: یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار در قالب ۲ میلیون نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی بودند که از امسال ۱۳۷ هزار خانوار جدید با حمایت دولت تحت پوشش این سازمان قرار گرفتند و از اردیبهشت ماه مستمری معیشتی را دریافت کرده‌اند.

وی گفت: ۱۲۰ هزار خانوار جدید، معلولان شدید و خیلی شدید هستند که در دهک های یک تا هفت درآمدی قرار دارند.

بنابر اظهارات حسینی، در حال حاضر سازمان بهزیستی قریب به ۷ میلیون مددجو دارد که در قالب بیش از صد خدمت به آنان ارائه خدمت می شود.

این خانوارها ۲ میلیون یارانه نقدی می گیرند

با نزدیک شدن به پایان خرداد ماه و ورود به ماه اول تابستان، برای بسیاری از شهروندان که معیشتشان به شدت به یارانه های نقدی وابسته است، این پرسش ایجاد شده است که یارانه تیرماه به چه صورت پرداخت خواهد شد؟

با نزدیک شدن به پایان خرداد ماه و ورود به ماه اول تابستان، برای بسیاری از شهروندان که معیشتشان به شدت به یارانه های نقدی وابسته است، این پرسش ایجاد شده است که یارانه تیرماه به چه صورت پرداخت خواهد شد؟

بر اساس اظهار نظر مقامات مسئول یارانه ها براساس دهک های درآمدی توزیع می شود و هر چقدر خانواده ای درآمد کمتری داشته باشد یارانه بیشتری می گیرد و در واقع تاثیر مثبتی بر سبد معیشت آنها دارد.

پیشتر و در همین رابطه روح الله صلبی- مدیر کل اقتصاد و دارایی استان گلستان به رسانه ها گفت: یارانه ها براساس دهک های درآمدی توزیع می شود و هر چقدر خانواده ای درآمد کمتری داشته باشد یارانه بیشتری می گیرد و در واقع تاثیر مثبتی بر سبد معیشت آنها دارد.

وی افزود: قبل از اصلاح نرخ جدید یارانه‌ها، خانوارهای تک نفره ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه و ۵۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می کردند که مجموع یارانه پرداختی در این خانوار به ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید اما پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه ها این میزان تغییر کرد و دریافتی خانواده های تک نفره تا پنج نفره از ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان در پاسخ به گلایه برخی افراد مبنی بر اینکه چرا گرانی به بیشتر از چهار قلم کالای اساسی رسید، پاسخ داد: از ابتدای امر قرار نبود که همه افزایش قیمت ها از محل یارانه ها تامین شود و یارانه تنها مربوط به چهار قلم کالای اساسی است، در سال ۹۷ هم ۲۵ قلم کالا مشمول یارانه بود که این مهم در سال جاری و با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها به چهار قلم کالا کاهش یافت.

 صلبی با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت کالاها مربوط به تورم سالانه است، بیان کرد: تورم حتی در فقدان یارانه‌ها هم اتفاق می‌افتد و علت آن ساختارهای موجود در کشور است، به طور قطع اصلاح این ساختار ها نیاز به زمان دارد و همراهی مردم و مسئولان را می‌طلبد و جراحی اقتصادی می‌تواند سرعت این اصلاحات را بهبود ببخشد.

وی به جزئیات پرداخت یارانه تیرماه اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا زمان آزادسازی زیرساخت های توزیع کالابرگ، یارانه به صورت نقدی پرداخت شود لذا شیوه پرداخت یارانه در تیر ماه سال جاری نیز به صورت نقدی خواهد بود، تمام دغدغه دولت این است که به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه فشار وارد نشود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها از بروز فساد و رانت گسترده جلوگیری می کند، تاکید کرد: عدم تحقق سیاست‌ها و اهداف تخصیص ارز ترجیحی، روند افزایشی واردات، کاهش انگیزه برای تولید کالاهای اساسی و غیره از جمله علل اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و جراحی اقتصادی دولت بوده است.

صلبی با اشاره به اینکه دولت با حذف ارز ترجیحی مبارزه با فساد و رانت خواری را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: با اجرای جراحی اقتصادی، دولت یارانه را به طور مستقیم بین مردم توزیع کرد در واقع با اجرای این طرح یارانه حذف نمی شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل سوء استفاده و رانت زیاد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه به جای آنکه در ابتدای زنجیره تولید پرداخت شود در انتهای زنجیره تولید پرداخت شده و به دست مصرف کننده نهایی رسیده است، بیان کرد: با این روش یارانه به طور مستقیم بین دهک های کم درآمد جامعه پرداخت می شود و این مهم به معنای افزایش عدالت در توزیع است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه متصدی یارانه‌ها بیشتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تصریح کرد: ما در حوزه وزارت اقتصاد بیشتر در حوزه نان نظارت می کنیم.

گفتنی است در همین باره به تازگی احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد به رسانه ها گفت: تا زمانی که گزارش نهایی دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود، دولت تصمیم جدیدی در مورد یارانه‌ها اتخاذ نمی‌کند. امیدواریم گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ در تیر به دولت ارسال شود تا ستاد اقتصادی تصمیم بگیرد که برای ماه‌های بعد، به چه شکلی عمل کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی و برکات اجرای این طرح گفت: مردمی‌سازی یارانه‌ها دست سودجویان و رانت‌خواران را از بیت‌المال کوتاه می‌کند.

حجت الاسلام محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه کارشناسان اقتصادی و حتی خود مردم مخالف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند زیرا به اقتصاد کشور ضربه زد و متاسفانه منجر به افزایش کالاهای اساسی و رانت و فساد شد.

وی افزود: متاسفانه با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی آرد و بسیاری از کالاهای اساسی کشورمان نظیر روغن و شکر و ... به کشورهای همسایه قاچاق شد و قاچاق معکوس با پول مردم افزایش یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: با اینکه دولت سابق متوجه سیاست اشتباه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شده بود اما شجاعت حذف و عقب نشینی از اجرای آنرا نداشت ولی دولت سیزدهم برای نجات اقتصاد ایران دست به اقدام شجاعانه اصلاح ارز ترجیحی و عادلانه سازی یارانه‌ها گرفت تا از استمرار لطمات جبران ناپذیر به اقتصاد و کشور جلوگیری کند.

سبزی گفت: هم اکنون مجلس این اختیار را به دولت داده تا یک زیرساخت مناسب برای رساندن ارز ترجیحی باقی مانده در حوزه نهاده‌های دامی و دارو به دست مردم طراحی و ارائه کند که بزودی این زیر ساخت عملیاتی می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه مردمی‌سازی یارانه‌ها دست سودجویان و رانت‌خواران را از بیت‌المال کوتاه می‌کند، خاطرنشان کرد: اکنون دولت در نظر دارد یارانه‌ها را مستقیم از حلقه اول یعنی وارد کننده به دست مردم یعنی حلقه آخر زنجیره عرضه و تقاضا برساند. این مساله با دو روش یارانه نقدی و کالابرگ مد نظر است اما مجلس کالابرگ را ترجیح می دهد زیرا ما موافق یارانه نقدی نیستیم چون منجر به تورم شده و آثار و برکات آن به جامعه هدف نمی‌رسد

یارانه خرداد به حساب برخی از سرپرستان خانوارها واریز شده و برخی دیگر هنوز این یارانه را دریافت نکرده‌اند. اما نکته مهم این است که این یارانه هنوز قابل برداشت نیست.

۱۹ اردیبهشت ماه اولین مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. یارانه‌ای که دو روز بعد یعنی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه قابل برداشت شد.

به گزارش منیبان، همزمان با واریز کمک معیشتی اردیبهشت ماه، یارانه دوم خرداد هم به حساب برخی از خانوارها واریز شد اما برخی دیگر هنوز پیامک واریز نوبت دوم خرداد ماه را دریافت نکرده‌اند. البته شرایط برای هر دو گروه یکسان است چون یارانه خرداد هنوز قابل برداشت نیست و زمان دقیق برداشت یارانه خرداد ماه اعلام نشده است.

در پیامک ارسالی برای خانوارها اعلام شده بود که زمان دقیق برداشت کمک معیشتی توسط سازمان هدفمندی اعلام می‌شود.

زمان دقیق واریز یارانه خرداد

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی نشان می‌دهد که زمان دقیق واریز یارانه دوم خرداد هنوز مشخص نشده است.

پاسخی که روابط عمومی این سازمان به تجارت‌نیوز داده این است که امکان برداشت یارانه دوم خرداد در روزهای پیش رو بعید است و احتمالا این مبلغ در نیمه دوم ماه و آخرین روزهای خرداد ماه قابل برداشت می‌شود.

کمک معیشتی اول ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ۱۹ اردیبهشت واریز و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت قابل برداشت شد. اما عده بسیاری به دریافت نکردن این کمک معیشتی ماهانه اعتراض داشتند. قرار شد این افراد اعتراض خود را در سامانه اعلام کنند و دولت به این اعتراضات رسیدگی کند.

پس تا زمانی که به این اعتراضات رسیدگی نشود، یارانه نوبت دوم خرداد ماه قابل برداشت نیست.

گفتنی است که در هفته جاری کمک معیشتی جدید برای بخشی از افرادی که از لیست خط خورده بودند،‌ واریز شد. اما این یارانه هم قابلیت برداشت ندارد و سازمان هدفمندی اعلام کرده احتمالا این مبلغ در آخرین روزهای خرداد ماه قابل برداشت است.

برای مشخص شدن زمان دقیق واریز یارانه دوم خرداد باید منتظر اطلاعیه سازمان هدفمندی بود اما بعید است که این یارانه زودتر از ۲۰ خرداد ماه قابل برداشت باشد.

یارانه معیشتی تیرماه ۱۴۰۱ چه زمان واریز می‌شود

اگرچه هنوز یارانه خرداد ماه قابل برداشت نشده اما برای بسیاری این سوال مطرح شده است که یارانه تیرماه چه زمان واریز می‌شود و آیا اصلا یارانه‌ای در کار است؟

دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. مرحله اول این کمک معیشتی قابل برداشت شده و مرحله دوم هنوز نه.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مرحله سوم یارانه جدید هم برای مردم واریز می‌شود و یا واریز نقدی متوقف می‌شود و قرار است به مردم کالابرگ داده شود؟

زمان پرداخت کالابرگ

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوارها تعلق بگیرد.

کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

اما روز گذشته مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی به تسنیم گفته است پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه اجرا می شود و بعد وارد اجرای فاز دوم که پرداخت کالابرگ است می‌شویم.

گفته این مقام مسئول به این معناست که یارانه نقدی در تیرماه حذف می‌شود و به جای آن کالابرگ پرداخت می‌شود.

سبد کالابرگ شامل چه کالاهایی است؟

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس  افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه گفت: جاماندگان یارانه کمک‌معیشتی برای ثبت‌نام باید به سایت سازمان هدفمندی مراجعه کنند که هنوز راه‌اندازی نشده است، در سامانه حمایت وزارت رفاه، امکان اعتراض به دهک درآمدی برای حذف شده‌ها وجود دارد.

‌ثبت‌نام یارانه‌ کمک‌معیشتی و اعتراض به حذف یارانه در 2 سامانه مجزا‌ انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار‌ اقتصادی خبرگزاری فارس، تعدادی از مخاطبان و شهروندان در تماس با خبرگزاری فارس نسبت به حذف یارانه معیشتی خود اعتراض داشتند و عنوان کردند با مراجعه به سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سختی توانسته‌اند وارد شوند و یا سامانه با اختلال همراه بوده است.

وی در این‌باره می‌گوید: از ابتدا اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها تاکنون چندین بار سامانه حمایت وزارت رفاه به‌روز رسانی ‌و ارتقا ظرفیت داده شده و پهنای باند آن چندین بار افزایش یافته است. همچنین تغییراتی در این سامانه جهت تسهیل امور مردم اعمال شده است.

موتورچی افزود: مشکل این است که حدود هشت میلیون نفر جامانده یارانه هستند که یا از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند یا در سال‌های قبل سرپرست خانوار با انصراف از یارانه موجب شده‌اند که فرزندان خانواده نتوانند یارانه بگیرند و اکنون پس از تشکیل خانواده نمی‌توانند‌ جزو متقاضیان یارانه باشند و یا فرزندان آنها که به دنیا می‌آیند به دلیل انصراف پدر خانواده از دریافت یارانه جا مانده‌اند.

* ثبت‌نام جاماندگان در سایت سازمان هدفمندی/ سامانه فعلا راه‌‌اندازی نشده است

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که باید سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه اعلام شود که البته آنها هم در تلاش هستند، اما هنوز سامانه هدفمندی یارانه‌ها اعلام نشده است و این باعث شده است حجم تقاضا و ترافیک در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش یابد.

* امکان اعتراض به حذف در سایت سامانه حمایت وزارت تعاون‌

وی اضافه کرد: کسانی می‌توانند به سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند که یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند یا به خاطر قرار گرفتن در دهک دهم درآمدی حذف شده‌اند، بنابراین بعد از ورود به سامانه می‌توانند اعتراض خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کنند.

موتورچی افزود: علاوه بر سامانه حمایت شماره تلفن گویای 0216369 و شماره کارشناسی 09200006369 پاسخگوی شهروندان است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد ‌دلیل حذف یارانه معیشتی افراد گفت: بر اساس قانون و دهک‌بندی که از سوی دولت اعلام شده، کسانی که در دهک 10 پردرآمدی شمرده می‌شوند، یارانه آنها حذف شده و این هم به روش سیستمی و با کامپیوتر از طریق تقاطع‌گیری اطلاعات از سامانه‌های مختلف مانند ثبت احوال، ثبت اسناد،‌ مجموع درآمد خانوار، مایملک خانوار، تعداد سفر خارجی،‌ تعداد خودرو و تعداد منزل مسکونی مدنظر قرار می‌گیرد که مجموع این موارد دهک‌بندی را‌‌‌‌‌‌‌‌ شکل می‌دهد و این هم مصوبه دولت است و تصمیم‌گیری فردی نیست، بلکه سیستم با تقاطع‌گیری اطلاعات یک فرد را‌‌‌‌‌‌‌‌ جزو دهک ده به شمار می‌آورد و حذف می‌کند.

وی افزود: در عین حال امکان ثبت اعتراض تقاضای مجدد از سوی شهروندان در سامانه حمایت فراهم شده است.

موتورچی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: کسانی که از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند، باید صبر کنند تا سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها راه‌اندازی شود و تقاضای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آنجا ثبت کنند.

دولت در راستای طرح اصلاح یارانه کالاهای اساسی، از شب گذشته دو یارانه کمک معیشتی300 هزار یا 400 هزار تومانی برای 9 دهک‌ جامعه واریز کرده است.

همزمان با گزارش حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور به مردم که شب گذشته به صورت زنده از طریق رسانه ملی انجام شد، واریز یارانه حمایتی به 9 دهک مورد نظر دولت آغاز شد.

بر اساس آنچه رئیس جمهور اعلام کرد و مقامات بانک مرکزی و سازمان هدفمندی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ تکرار کردند، یارانه حمایتی برای 3 دهک کم‌درآمد جامعه به ازای هر نفر ماهانه 400 هزار تومان و برای 6 دهک با درآمد بیشتر به ازای هر نفر 300 هزار تومان ماهانه واریز شد.

البته این مبالغ هنوز قابل برداشت نیست و در موقع مقرر از طریق دولت اعلام و قابل برداشت خواهد شد.

همچنین برخی از بانک‌ها پیامک دادند که «بسته حمایتی طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها نوبت اول به حساب شما واریز گردید که پس از اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قابل برداشت می‌باشد»، همچنین پیامک دیگری به همین مضمون برای یارانه نوبت دوم نیز از طریق این بانک اعلام شده است.

به گزارش فارس، برخی از شهروندان در تماس با خبرگزاری فارس، اعلام کردند از مبالغ واریز شده یارانه حمایتی دولت قسط 31 هزار تومانی بابت وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه در دوران کرونا نیز کسر شده است.

​یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بناست روند حذف ارز ترجیحی کالاها ادامه داشته باشد یارانه هر فرد باید حداقل به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

محمد حسن آصفری با اشاره به حذف یارانه آرد و افزایش نرخ نان و ماکارونی بیان کرد: اینکه ما تاکید داریم حذف ارز ترجیحی منجر به فشار به مردم می‌شود، یکی از نمونه‌های پس لرزه آن اکنون در بحث ماکارونی و نان‌های صنعتی قابل مشاهده است. دولت باید نظارت خود را بر توزیع ارز ترجیحی افزایش دهد تا اینکه بخواهد آن را حذف کند. حذف یک باره ارز ترجیحی افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: دولت باید نظارت خود را افزایش دهد و بسنجد که آیا به فردی که ارز ترجیحی را می‌دهد صلاحیت دارد؟ آیا کالایی که تولید کرده و یا وارد می‌کند را در اختیار مردم قرار می‌دهد؟ حذف ارز ترجیحی آثار نامطلوبی به همراه دارد. ماکارونی که خوراک اقشار پایین و متوسط جامعه است با افزایش نرخ از سفره‌ها حذف می‌شود. افزایش سه برابری نرخ ماکارونی قطعا به مردم فشار وارد می‌کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر هم دولت قصد دارد که ارز ترجیحی را حذف کند، باید یارانه‌ها را افزایش دهد. یارانه ۴۵ هزارتومانی دیگر دردی از مردم دوا نمی‌کند. اگر بناست ارز ترجیحی حذف شود باید به هر فرد حداقل ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده شود. مجلس قطعا نسبت به این موضوع کوتاه نمی‌آید.

وی در ادامه تاکید کرد: توقع است قبل از حذف ارز ترجیحی، یارانه‌ها افزایش یابد. ۶۰ میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند. خوراک این قشر موادی ساده نظیر ماکارونی و نان‌های صنعتی بود. انتظار می‌رود اگر قرار است این روند ادامه یابد دولت در کوتاه‌ترین زمان نسبت به افزایش یارانه‌ها اقدام کند. نباید با گرانی فشار بیشتری بر مردم تحمیل شود.

​علی بابایی کارنامی نماینده ساری در مجلس گفت: باید آن گپ قیمتی که بین تولید کننده و مصرف کننده برنج وجود دارد را مدیریت کنیم و دولت می‌تواند در این بخش یارانه برنج را مدنظر قرار دهد.

علی بابایی کارنامی ضمن تاکید بر این نکته که ۶۰ الی ۷۰ درصد تولید برنج در استان های شمالی است، با اشاره به افزایش قیمت برنج تاکید کرد: دولت باید قیمت خرید تضمینی برنج را مورد بررسی قرار دهد و نباید به بهانه افزایش قیمت بر سر تولید کننده بکوبیم.

وی با بیان اینکه قیمت مندرج برنج در بازار قیمت واقعی است، گفت: مواد اولیه برای تولید برنج در کشور گران شده است، به عنوان مثال هزینه کود شیمیایی، هزینه کاشت کارگر و تامین آب رو به افزایش بوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: امسال در استان‌های شمالی منابع آبی برای مباحث کشاورزی ۷ درصد افزایش پیدا کرد ضمن اینکه کشاورز دغدغه های دیگری هم دارد.

بابایی کارنامی با اشاره به سیاست هایی که در چند سال گذشته موجب بهره وری مناسب نشده است، گفت: دولت باید حمایت لازم را از کشاورزان انجام می داد که متاسفانه به درست صورت نپذیرفت.

نماینده مردم ساری با بیان اینکه دولت باید به سمت آبیاری قطره حرکت می‌کرد، اظهار کرد: سیستم مکانیزاسیون در بحث آبدهی در کشاورزی رخ نداده است لذا این دیگر کار کشاورز نیست و کار دولت است و وقتی این کار انجام نشده، کشاورز همه موارد را از جیب خود پرداخت می‌کند و وقتی کشاورز همه موارد را از جیب خود پرداخت کند دیگر قیمت برنج افزایش پیدا خواهد کرد.

بابایی کارنامی ادامه داد: ما تا رسیدن به استانداردهای حمایتی از کشاورزان فاصله زیادی داریم اما باید آن گپ قیمتی که بین تولید کننده و مصرف کننده برنج وجود دارد را مدیریت کنیم و دولت می‌تواند در این بخش یارانه تولید کالاهای اساسی به عنوان برنج را مدنظر قرار دهد. به عنوان مثال اگر برنج کیلویی ۹۰ هزار تومان است، ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برساند و یارانه مذکور به مصرف‌کننده ارائه شود. بنابراین این مسئله هیچ اشکالی ندارد چرا که دولت سالیانه میلیاردها تومان یارانه پرداخت می‌کند و باید این بخش مدنظر قرار گیرد.

نماینده مردم ساری بیان داشت: متاسفانه اولین مشکلی که ما در موضوع معرفی کالاهایی اساسی داریم این است که برنج به عنوان کالای اساسی خانوار محاسبه نمی شود و این مسئله باید اصلاح شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برنج یک کالای استراتژیک است، گفت: وقتی برنج جزو سبد کالای اساسی قرار گیرد طبیعی است که سیاست های که شامل سایر کالاها شده، شامل برنج هم خواهد شد.

بابایی کارنامی تاکید کرد: ما نباید به بهانه حمایت از مصرف کننده بر سر کشاورز بکوبیم کاری که در بحث مرکبات بر سر کشاورز می‌آوریم چرا که کشاورزان یک سال برای تولید محصول خود زحمت کشیده و بعد تاکید دارند که محصولشان خریداری شود و مسئولین هم می‌گویند این محصول را خریداری خواهند کرد اما زمان برداشت محصول که می‌رسد، دولت دست به صادرات می‌زند.

نماینده مردم ساری تاکید کرد: متاسفانه در سال جاری اکثریت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مناطق شمالی خسارات زیادی متحمل شده و ورشکست شدند و این خسارات را دولت به این این بخش وارد کرده است و در بحث برنج هم همین موضوعات وجود دارد.

سی امین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ های کشور، در این مرحله از واریز به خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

هفدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

سی‌امین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: سی‌امین مرحله یارانه معیشتی (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) ساعت ۲۴ روز شنبه (۱۰ اردیبهشت‌ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، دوازدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

پرداخت مستمری معیشتی ۴۲۰ هزار تومانی برای هر نفر

۲ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که حدود ۷ میلیون نفر را شامل می‌شود. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص افزایش ۲۰ درصدی «مستمری» معیشتی مددجویان در سال جاری، اعلام کرد که میزان افزایش مستمری مراکز شبانه‌روزی منوط به مصوبه هیات وزیران است که سازمان طی هفته آینده پیشنهادات خود را در این راستا آماده و به هیات وزیران اعلام خواهد کرد.

مبالغ مستمری معیشتی مددجویان تحت پوشش برای خانواده یک نفره ماهانه به ۴۲۰ هزارتومان، خانواده دو نفره به ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره به ۸۴۰ هزار تومان، چهار نفره به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و پنج نفره به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

حدود ۲ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که حدود ۷ میلیون نفر را شامل می‌شود، از این جمعیت در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار ( معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر) مستمری معیشتی دریافت می‌کنند اما یک بخشی از مددجویان در دهک‌های پایین و ضعیف جامعه وجود دارند که مستمری معیشتی دریافت نمی‌کنند و امید است در سال جاری بخشی از این افراد را وارد چرخه کرده و به آنها مستمری پرداخت شود.

یارانه معیشتی چیست

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد.

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

​در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوار‌هایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآورد‌ها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

با واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از آذر امسال، یارانه پنج دهک اول جامعه چندین برابر می‌شود. خانوار‌هایی که در سه دهک اول باشند با فرض یک خانواده پنج نفره، یارانه‌ای می‌گیرد به شرح زیر است.

اگر یک خانواده در دهک‌های چهارم و پنجم باشد، وضعیت یارانه‌هایی که از آذر دریافت می‌کنند به شرح زیر است:

زمان واریز یارانه معیشتی

یارانه جدید دولت همان یارانه ۲۰۰ هزار تومانی است که ابراهیم رئیسی وعده داد در برنامه‌های اقتصادی خود اجرا می‌کند و به پنج دهک اول تعلق می‌گیرد. زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی چه زمانی است؟

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

رییس جمهوری؛ در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده یکی از برنامه‌هایش برای کمک به معیشت خانوار پرداخت یارانه جدید است.

زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی براساس اظهارات ابراهیم رئیسی آذر امسال است، یعنی حدود دو ماه دیگر. یارانه ۲۰۰ هزار تومانی وعده‌ای است که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم داده و گفته که به پنج دهک اول پرداخت می‌شود.

به گفته او قرار است برای خانوار‌های پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. این کارت‌ها هر ماه به‌ازای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند. پنج دهک اول جمعیت کشور این یارانه را می‌گیرند، با این تفاوت که دهک‌های اول، دوم و سوم به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم و پنجم به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

حذف یارانه این سه دهک در دولت رئیسی

دیوان محاسبات گزارش داد بیش از ۲۳ میلیون نفر از سه دهک بالای درآمدی شناسایی شده‌اند اما به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای قطع یارانه اعلام نشده است. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نسبت به شناسایی سه دهک بالای درآمدی یارانه‌بگیران از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام کرده است.دیوان محاسبات گزارش داد بیش از ۲۳ میلیون نفر از سه دهک بالای درآمدی شناسایی شده‌اند اما به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای قطع یارانه اعلام نشده است.

در این گزارش اعلام شد: طبق جز یک قانون بودجه سال ۹۹، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و براساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌‌شود نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌ بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد،‌ اقدام کند.

نتایج تفریغ بودجه نشان می‌دهد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در اجرای حکم این بند و ماد ه ۴ آیین نامه اجرایی آن، نسبت به شناسایی سه دهک بالای درآمدی یارانه بگیران از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام کرده است.

در حال حاضر ۷۶ میلیون ۸۵۵ هزار نفر یارانه بگیر ثبت شده که از این میزان ۲۳ میلیون و ۳۳ هزار نفر یارانه بگیر سه دهک بالای درآمدی شناسایی شده اند که البته به سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ها اعلام نشد. وزارتخانه مزبور در خصوص اعلام خانوارهای شناسایی شده به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها جهت حذف از لیست یارانه بگیران اقدامی انجام نداده که مبین عدم رعایت مفاد حکم این جزء است.

بر این اساس بیش از ۱۲ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان یارانه به سه دهک بالای درآمدی اختصاص یافت.

یارانه پرداختی حذف می شود

پس از دو سال از آغاز پرداخت یارانه تورم ایجاد شد و این تورم به گونه‌ای بود که چند برابر درآمد مردم بابت این قضیه افت کرد و زیان این ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان بسیار بیشتر از منفعت آن بود.

بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی کمتر از دو ماه دیگر باید برای بررسی به مجلس ارایه شود که بزرگ‌ترین چالش آن یعنی کسری احتمالی منابع پیش‌بینی‌هایی را برای حذف برخی یارانه‌ها قوت می‌بخشد. این در حالی است که اخبار مشخصی از جلسات برگزار شده پیرامون لایحه بودجه سال آینده به بیرون درز نکرده و حتی روز یکشنبه نیز مجلس در این‌باره جلسه غیرعلنی برگزار کرد.

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه اخیر ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با اشاره به موضوع یارانه‌های نقدی گفته است با توجه به توزیع یارانه‌ها در بخش‌های مختلف، آثار مثبت و اثربخشی مطلوب و قابل قبولی در بهبود سفره مردم، شاخص‌های کلان اقتصادی و بخش تولید دیده نمی‌شود و بهبود اثرگذاری هدفمندسازی یارانه نیاز به مطالعه علمی و کارشناسی دارد.

البته پیش از این امید حاجتی در مورد احتمال حذف یارانه‌ها در شهریور ماه گفته بود برای بهینه‌ترین تصمیم به حال مردم و جامعه، تاکنون نشست‌های متنوعی با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شده است که پس از جمع‌بندی کلیه نظرات کارشناسان این حوزه‌ها، بهترین تصمیم برای ارائه و تصویب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به ستاد بودجه کشور در قالب بسته پیشنهادی هدفمندی ارائه خواهد شد.

​حاجتی عنوان کرده بود که برنامه حمایتی پیشنهادی علاوه بر فقرزدایی باید به گونه‌ای طراحی شود که فاصله طبقاتی در جامعه به حداقل برسد و وضعیت ضریب جینی در جامعه بهبود پیدا کند و باید به کلیه سطوح افراد در جامعه و رفع فقر آنها توجه شود

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: