قرعه‌کشی ایران خودرو برای خرید خودرو مسبوق به سابقه است و مسوولان صنعتی کشور برای پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار اقدام به قرعه‌کشی کرده‌اند. قرعه کشی ایران خودرو زمانی آغاز شد که واردات خودرو در کشور ممنوع شد و خودرو سازان قادر به پاسخگویی نیاز های مردم نبودند. قرعه کشی ایران خودرو برای اولین بار در سال 61 انجام شد. قرعه کشی ایران خودرو در سال 99 شرایط متفاوت تری از سال 61 داشت. قرعه کشی ایران خودرو امروزه متقاضیان زیادی دارد و در هر دوره داوطلبان زیادی در آن شرکت و  خواهان دریافت خودرو با این طرح هستند.

اسامی برندگان رزرو قرعه کشی مرحله دوم فروش فوق العاده  ایران‌خودرو از طریق سامانه فروش یکپارچه تخصیص خودرو به نشانی sale.iranecar.com  اعلام شد.

متقاضیان محترم دومین مرحله از طرح یکپارچه تخصیص خودرو می توانند با مراجعه به صفحه "نتایج قرعه‌کشی"، وضعیت ثبت نام خود را مشاهده نمایند.

تمامی افرادی که در مرحله اول قرعه کشی این طرح برنده نشده‌اند می توانند جهت اطلاع از وضعیت قرعه کشی مجدد پروفایل خود را  چک  کنند.

کمیته توزیع عادلانه خودرو که با هدف جلوگیری از توزیع رانت نهفته در اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار تشکیل شده بود شرایطی را برای واگذاری خودرو به متقاضیان تعیین کرد که براساس آن اولا باید حداقل یک‌سال از سکونت متقاضی در محل ارائه تقاضا می‌گذشت و متقاضی و افراد تحت تکفلش نیز باید فاقد خودرو می‌بودند. ثانیا متقاضی و همسرش از سال ۵۷ هیچ خودرویی از تولیدکنندگان داخلی خریداری نکرده باشند و در زمان ارائه تقاضا نیز داشتن گواهینامه به نام متقاضی الزامی بود.

خودروسازان داخلی به دلایلی از جمله سهولت دسترسی مشتریان به محصولات آنها و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا خرید و فروش خودرو در بازار، اقدام به برگزاری قرعه‌کشی می‌کنند.

پیش فروش و ثبت نام محصولات ایران خودرو در طرح‌های سه ماهه و یکساله اعلام می‌شود و بلافاصله بعد از اتمام ثبت نام، قرعه کشی خودرو انجام می شود و اسامی برندگان در سامانه فروش خودرو اعلام خواهد شد.

از اردیبشهت ماه ۱۴۰۱ اما روش قرعه کشی، ثبت‌نام و اعلام نتایج طرح‌های فروش ایران خودرو با تغییراتی همراه شده است وبه این صورت که کلیه ثبت نام و قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام می گیرد. متقاضیان می توانند با اطلاع از قیمت روز محصولات ایران خودرو و در نظر گرفتن بودجه مورد نظر جهت خرید خودرو اقدام کنند.

قرعه کشی ایران خودرو

ایران خودرو (با نام تجاری آیکو، IKCO) یک شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ دو برادر به‌نام‌های احمد و محمود خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونه‌ای اتوبوس بود.

در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامه‌ریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدل‌های کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. انواع کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و آمبولانس نیز در این سال‌ها با همکاری دایملربنز در این شرکت تولید می‌شد. در سال ۱۳۵۲، شرکت هدف‌گذاری کرد که به خودکفایی برسد و محصولاتی تمام ایرانی به فروش برساند. در این راستا، چندین کارخانه و شرکت تامین‌کننده در سراسر ایران تأسیس شد. شرکت در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه برهم زده‌شد و پس از جنگ، این شرکت با پژو فرانسه و شریک‌های خارجی برای تولید خودروهای تازه در ایران به توافق رسید.

در دههٔ ۱۳۶۰، این شرکت با توجه به آشفتگی اقتصادی ایران، تا نزدیکی تعطیلی کامل پیش رفت که با اعلام آمادگی پژو برای همکاری، ایران خودرو دچار تحولی بزرگ شد. پژو به شریک ایران خودرو در ایران تبدیل شد و محصولات این شرکت را در شمار بسیار بالا در ایران به فروش رساند. پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس توانستند بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار بگیرند که سود قابل توجهی برای شرکت فرانسوی داشت. ایران خودرو با رنو، دیگر شرکت خودروسازی فرانسوی نیز همکاری کرد و ال۹۰، از محصولات ارزان‌قیمت این شرکت را به شکلی موفق در بازار ایران به فروش رساند.

بسیاری از کارشناسان ایرانی باور دارند که با نبود مدیریت درست، ایران خودرو از شرکتی خودکفا به یک ابزار فروش برای شرکت‌های خارجی تبدیل شده‌است. با این وجود، این شرکت دو خودروی کاملاً اختصاصی سمند (۲۰۰۲) و دنا (۲۰۱۵) را تولید کرده‌است. سمند محصول سال ۲۰۰۲، نخستین خودروی ملی ایران نامیده شد.

شرکت ایران‌خودرو در مرداد ۱۳۴۱ با سرمایه‌ای نزدیک به یک‌صد میلیون ریال توسط برادران خیامی بنیان نهاده شد و در شهریور همان سال با شماره ثبت ۸۳۵۲ و شناسهٔ ملی ۱۰۱۰۰۳۶۰۷۹۴ در ادارهٔ ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید. نخستین گروه تولیدات این شرکت، اتوبوس‌های معروف به «ال‌پی» بودند که شاسی آن‌ها از آلمان وارد می‌شد.[۴][۵][۶]

شرکت ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۸، کارخانه تولید موتور دیزل اتوبوس و کامیون خود را در تبریز با عنوان شرکت تولید موتورهای دیزل ایران (I.D.E.M) و با سرمایه‌گذاری مستقیم دایملربنز آلمان و همچنین در همین سال کارخانه تولید گیربکس کامیون و اتوبوس خود را با نام شرکت چرخشگر در همین منطقه، با سرمایه‌گذاری مستقیم ZF آلمان، بنیان‌گذاری نمود.[۷][۸]

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۳۰۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: