قیمت سکه در سال های اخیر نوسان های زیادی داشته است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم از ۷۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۱ به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا پایان مهرماه سال جاری رسیده که ۱۵۰ برابر شده است. قیمت سکه از سال 97 تا سال جاری نوساناتی داشته که  که این نوسانات  بیشترین عامل مؤثر در  تحریم‌ها و نوسانات شدید بوده است. قیمت سکه و تغییرات آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. قیمت سکه به عو املی از جمله قیمت دلار، قیمت اونس جهانی طلا و نرخ بهره بانکی، وضعیت بازارهای مالی موازی، اتفاقات سیاسی در سطح ملی و کلان و … همگی جزو عوامل موثر بر قیمت سکه هستند. 

سکه امامی خط حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد. در صورتی که قیمت دلار از ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان پایین تر بیاید، سکه می تواند حمایت سنگین ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در معرض تهدید سنگین ببیند

سکه امامی خط حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد. از دست رفتن این حمایت موجب شده است که کمی انتظارات کاهشی در بازار فلز گران بهای داخلی قوی تر شود. با این حال، رفتار اونس طلا در بازارهای جهانی افزایشی بوده است و این موضوع می تواند سد راه نیروهای کاهشی بازار شود.

در کنار این، در مقاطعی سکه محدوده قیمتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد ولی طی روزهای بعد توانست حداقل محدوده ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را حفظ کند و خود را بار دیگر به سوی مرز ۱۵ میلیون تومانی هدایت کند. به این ترتیب می توان گفت که افزایش طلا در بازارهای جهانی و امیدواری فنی نسبت به برگشت قیمتی سکه امامی، بر مبنای رفتارهای قیمتی گذشته، دو متغیری هستند که کمی انتظارات کاهشی را تعدیل می کنند.

برای اینکه انتظارات کاهشی در بازار فلز گران بهای داخلی تقویت شود، نیاز است که در روز جاری، دلار به افت قیمت ادامه دهد و حمایت مهم ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد. در صورتی که حمایت یاد شده از دست برود، سکه می تواند حمایت سنگین ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در معرض تهدید سنگین ببیند. در صورتی که سکه به افت احتمالی دلار بی محلی کند، سطح حباب سکه بار دیگر می تواند به سوی محدوده بالای ۱۲ درصد قدم بردارد. دیروز حباب در محدوده ۱۰.۸ درصدی قرار داشت.

با توجه به افزایش ارزش ذاتی، برخی معامله گران انتظار دارند که قیمت سکه در بازار نیز در هفته جاری در محدوده بالاتری قرار بگیرد و حتی وارد کانال ۱۵ میلیون تومانی شود.

اونس طلا در آغاز بازارهای جهانی رشد قیمت را تجربه کرده و بهای دلار نیز در بازار پشت خطی کمی تقویت شده است. این دو اتفاق موجب شده است که ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی افزایش پیدا کند و در نزدیکی محدوده ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. این در حالی است که در ابتدای هفته جاری، ارزش ذاتی سکه در محدوده ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار داشت.

با توجه به افزایش ارزش ذاتی، برخی معامله گران انتظار دارند که قیمت سکه در بازار نیز در هفته جاری در محدوده بالاتری قرار بگیرد و حتی وارد کانال ۱۵ میلیون تومانی شود. با این حال،‌ شرایط در بازار سکه معمولا پیچیده است و معامله گران به راحتی در ماه های اخیر تن به نوسانات سنگین نداده اند. ففلز گران بهای داخلی اخیرا بیشتر در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ الی ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تغییرات خود را به ثبت رسانده است. به نظر می رسد که در هفته جاری نیز فلز گران بهای داخلی به راحتی نوسان بالای بازه یاد شده را تجربه نکند.

برخی از تحلیل گران فنی باور دارند در صورتی که دلار به بالای محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان برود،‌ سکه بازان نیز در بازار داخلی با فراغ بال بیشتری در موقعیت خرید قرار خواهند گرفت. سکه برای پیش روی معنادار نیاز دارد که در ابتدا از محدوده ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند.

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند در شرایط فعلی اگر قیمت دلار به مسیر کاهشی روز گذشته ادامه دهد احتمال افت قیمت سکه هم وجود خواهد داشت.

 روز گذشته قیمت دلار تهران تحت تاثیر اخبار برجام وکاهش قیمت دلار در بازارهای همسایه عقب نشینی کرد.

قیمت اونس طلا هم تقریبا ۸ دلار پایین آمد و با ۱۷۶۸ دلار معامله شد.

در شرایط یاد شده سکه بازان از مرز حساس ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دفاع کردند. عده ای از معامله گران باور داشتند که احتمالا کاهش قیمت دلار به صورت هیجانی بوده و به همین دلیل به راحتی در موقعیت فروش قرار نگرفتند.

برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقدند در شرایط فعلی اگر قیمت دلار به مسیر کاهشی روز گذشته ادامه دهد احتمال افت قیمت سکه هم وجود خواهد داشت.

موقعیت خطرناک در بازار سکه

حباب سکه دیروز در محدوده ۱۴ درصد قرار گرفت که نسبت به روزهای گذشته بالاتر بود. تحلیلگران فنی می گفتند که افزایش حباب سکه ، فلز زرد رنگ داخلی را در موقعیت خطرناکی قرار داده و رشد حباب سکه احتمال عقب نشینی سکه را بیشتر خواهد کرد.

قیمت سکه در سومین روز هفته دنده معکوس زد اما معامله گران بازار سکه امروز را چگونه پیش بینی کرده اند؟

روز گذشته از قدرت معامله گران افزایشی بازار سکه کم شد و قیمت سکه در سراشیبی قرار گرفت. فلز گران بهای ایران در سومین روز هفته دنده معکوس زد و به سمت کانال ۱۴ میلیون تومان برگشت.

قیمت سکه دیروز در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

 قیمت اونس طلا شب گذشته تقریبا ۱۴ دلار افرایش یافت و تا ۱۷۸۰ دلار پیشروی کرد.

سکه بازان از فاز احتیاط خارج می شوند؟

عده ای از تحلیلگران بازار سکه باور دارند دراین شرایط با فرض نوسان محدود دلار مانند روال این روزها، معامله گران بزرگ بازار سکه از فاز احتیاطی خارج می شوند. حمایت ۱۷۴۰ دلاری نیز اولین حمایت مهم اونس است که شکست آن می تواند احتیاط را به بازار اونس جهانی بازگرداند.

سیگنال پلوسی در بازار طلا

شبکه سی ان ان روز دوشنبه گزارش داد که نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به رغم برخی گمانه‌زنی‌ها درباره حذف تایوان از فهرست مقاصد سفر آسیایی کنونی خود، قصد دارد از این جزیره دیدار کند.

این سفر موجب تنش بین دو قدرت برتر جهان شده و چین واکنش تند و تیزی نسبت به آن نشان داده است.

به نظر می رسد در سایه تنش ها و منفی شدن رشد اقتصادی آمریکا قیمت اونس طلا آرایش صعودی به خود گرفته است.

دیروز وزارت خزانه‌داری آمریکا  اعلام کرد ۶ شرکت و یک کشتی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم‌ قرار داده است.

افزایش قیمت دلار در بازار شبانه

قیمت دلار در واکنش به این خبر رشد کرد. اسکناس آمریکایی دیشب توانست خود را به مرز مقاومتی برساند .

پیش بینی قیمت سکه در بازار امروز

با رشد قیمت طلا، حباب سکه یک درصد کوچک شد.

با توجه به رشد دلار و طلا در بازار شبانه برخی از معامله گران معتقد بودند که احتمال رسیدن سکه به کانال ۱۵ میلیون تومان وجود دارد.

با این حال عده ای دیگر می گفتند در صورتی که قیمت سکه در بازار امروز از محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عقب نشینی کند به تبع آن قدرت معامله گران کاهشی بیشتر خواهد شد و سکه به سمت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد.

قیمت سکه در بازار امروز کاهش یافت. 

آخرین نرخ سکه امامی

سکه امامی ، امروز - یکشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ مصادف با ۳۱ جولای ۲۰۲۲ - با کاهش ۰.۰۸ درصدی به ۱۴,۹۷۸,۰۰۰ (چهارده میلیون و نهصد و هفتاد و هشت هزار) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر سکه امامی
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱۴,۹۷۸,۰۰۰ -۱۳,۰۰۰.۰۰ -۰.۰۸  11:30
۱۴,۹۹۱,۰۰۰ ۱۲۳,۰۰۰ ۰.۸۲ روز قبل
۱۴,۸۶۸,۰۰۰ -۹,۰۰۰.۰۰ -۰.۰۷ ۳ روز پیش

قیمت سکه طلا طرح جدید به مرز کانال قیمتی ۱۵ میلیون تومانی نزدیک شد. پس از نوسانات افزایشی نرخ جهانی اونس طلا در روز‌های گذشته قیمت سکه طلا در معاملات بازار تهران نیز افزایش یافت و در آستانه خروج از کانال ۱۴ میلیون تومانی قرار گرفت. البته این در حالی است که بخش قابل توجهی از نرخ سکه طلا را حباب قیمتی این کالا تشکیل داده است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار تهران حضور نرخ حباب سکه‌های طلا در بالاترین سطوح خود در ماه‌های گذشته ناشی از وجود انتظارات تورمی در میان عموم افراد جامعه است. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته بازار تهران با حدود ۱۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۱۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رسید. اما روز گذشته در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز نوسانات قیمتی چشم‌گیری رخ نداد و قیمت اسکناس دلار در بازه قیمتی ۳ هفته اخیر خود باقی ماند.

دیروز شنبه 8 مرداد روند قیمت سکه در معاملات بازار تهران افزایشی بود. پس از افزایش قیمت جهانی طلا که از مهم‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده قیمت سکه در معاملات بازار تهران است، در روز‌های گذشته، نرخ این سکه ضرب امامی مجددا به سمت مرز‌های کانال 15 میلیون تومانی حرکت کرد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در معاملات ابتدایی نخستین روز هفته جاری در رقم 14 میلیون و 880 هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد. این در حالی است که از روز‌های پایانی هفته گذشته انتظار می‌رفت شروع معاملات سکه در روز شنبه افزایشی باشد. با گذشت چند ساعت از معاملات بازار در روز شنبه قیمت این فلز گران‌بها مجددا افزایش یافت و روی پله نهایی کانال 14 میلیون تومانی ایستاد. فعالان بازار سکه در روز گذشته شاهد حضور کوتاه‌مدت قیمت این کالای سرمایه‌ای در سطوح قیمتی کانال 15 میلیون تومانی نیز بودند که البته این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و در نهایت قیمت فلز زرد با حدود 130 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه 6 مرداد در رقم 14 میلیون و 990 هزار تومان به فعالیت خود پایان داد. طبق محاسبات به‌عمل آمده از ارزش ذاتی سکه طلا در روز‌های گذشته مشاهده می‌شود که بخش قابل توجه یک میلیون و 700 هزار تومانی از قیمت این کالای سرمایه‌ای را حباب قیمتی آن تشکیل داده است. به اختلاف ارزش ذاتی و بهای تمام شده هر کالا در بازار، حباب قیمتی آن کالا گفته می‌شود. به عقیده کارشناسان مالی عوامل مختلفی در به وجود آمدن حباب قیمتی یک کالا موثر‌ند که از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به وجود انتظارات تورمی در جامعه و افزایش حجم تقاضا در معاملات سکه اشاره کرد. به عقیده این افراد با افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه کشور، عموم افراد جامعه با هدف در امان ماندن دارایی‌های خود از موج تورمی به خرید دارایی‌های مطمئن‌تری مانند طلا اقدام می‌کنند که این امر با افزایش حجم تقاضای سکه در بازار سبب افزایش حباب قیمتی این کالا می‌شود. از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که با افزایش سیاست‌های بازدارنده در معاملات غیر‌رسمی ارز توسط نهاد‌های بازار‌ساز و قضایی، بسیاری از فعالان غیر‌رسمی بازار ارز در حال انتقال دارایی‌های خود به معاملات بازار سکه هستند و این موضوع توانسته به افزایش بی‌رویه نرخ حباب سکه دامن بزند.

روز گذشته آرامشی نسبی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز حکم‌فرما بود. با افزایش حجم معاملات توافقی خریدوفروش ارز، از تب‌وتاب معاملات غیر‌رسمی به میزان قابل توجهی کاسته شده است. به صورتی که روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد برای بیست و هفتمین روز متوالی در سطوح قیمتی کانال 31 هزار تومانی به نوسان پرداخت. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در واپسین معاملات روز شنبه با حدود 50 تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 31 هزار و 900 تومان رسید.

 

 

 

 

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: