وام بانکی مجموعه ای از وام ها مختلف را شامل می شود . شرایط دریافت وام بانکی در بانک های مختلف متفاوت است . انواع وام بانکی شامل وام ازدواج، وام تسهیلات مسکن، وام اجاره مسکن، وام تعمیرات، وام هایی برای راه اندازی کسب کارهای متفاوت است . وام بانکی می تواند به کمک ان دسته از افرادی که نیاز مبرم به دریافت وجه نقد در مدت زمان های کوتاه یا طولانی مدت را دارند بیاید. وام بانکی  بسته به نوع وام می تواند سود های متفاوتی داشته باشد . 

 بانک رفاه کارگران با معرفی طرح وام دهی به نام طرح حرکت , به تمام افراد حقیقی و حقوقی از جمله کلیه کارگران , کارمندان , کسبه و شرکت ها وام و تسهیلات تا سقف ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان برای اشخاص حقیقی و مبلغ ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان برای اشخاص حقوقی (شرکت ها ) با سود ۱ الی ۱۷ درصد پرداخت می کند.

وام بازنشستگی

چه کسانی می توانند از این وام بانکی بهره مند شوند؟

  تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی  کارکنان اشخاص اشخاص حقیقی و حقوقی  نرخ سود تسهیلات  بر اساس ضرایب ایجاد میانگین حساب به صورت نرخ ترجیحی حداقل ۱ و حداکثر ۱۷ درصد  نرخ سود تسهیلات بر اساس نوع حساب، مدت سپرده گذاری، مدت بازپرداخت و ضرایب میانگین حساب تعیین می شود.  سقف تسهیلات  تسهیلات قابل پرداخت به اشخاص حقیقی (مجموع تسهیلات تجاری و غیر تجاری) حداکثر تا سقف ۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال  تسهیلات قابل پرداخت به اشخاص حقوقی حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال  اولویت های پرداخت:  اعطای تسهیلات بر حسب میانگین ۶ و ۹ ماهه حساب جاری بدون دسته چک یا سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت  وثایق و تضامین  تمامی وثایق و تضامین قابل قبول بانک  جهت  دریافت وام طرح حرکت بانک رفاه کارگران نیاز به سپرده است و سپرده شما باید بین ۶ تا ۹ ماه گردش داشته باشد. همچنین بازپرداخت این تسهیلات ۳۶ ماه و سود آن برحسب مدت ماندگاری سپرده بین ۱ تا ۱۷ درصد است.  نکته : وام گیرنده و ضامنین باید فاقد تسهیلات سررسید گذشته و معوق  و نیز فاقد چک برگشتیدر شبکه بانکی کشور باشند.

تسهیلات بانکی، انواع مختلفی دارند و هریک از این وام های بانکی، ممکن است، مختص به موسسات اعتباری خاص بوده و یا در اکثر بانک ها، در سراسر ایران، ارائه شوند. همچنین، لازم به ذکر است با توجه به نوع وام مورد نظر افراد متقاضی دریافت تسهیلات، شرایط، مدارک، مبلغ وام، میزان اقساط تسهیلات و ضمانت آن ها، متفاوت، بوده اما نحوه اعتبارسنجی بانکی در تمام انواع وام، یکسان می باشد. از این رو، در ادامه، در رابطه با هر یک از انواع وام بانکی، توضیحات لازم آورده شده است.     وام قرض الحسنه :  یکی از انواع وام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه می باشد که به موجب قرارداد این وام، بانک‌ های عامل، مبلغ مشخصی را به افراد متقاضی وام، به عنوان قرض و با سود پایین، واگذار نموده و دریافت کنندگان این تسهیلات بانکی، متعهد می شوند، معادل میزان مبلغی که وام دریافت کرده اند را به صورت اقساطی، به بانک، پرداخت کنند. 

وام نقدی در این بخش، مجموعه وام‌هایی است که متناسب با شرایط متقاضی وام از جمله موقعیت شغلی، کارکرد حساب سپرده یا حساب جاری، داشتن ضمانت مانند سند ملکی، جواز کسب و ضامن کارمند رسمی و … پیشنهاد می‌شود.
این وام می‌تواند هر کدام از تسهیلات نظام بانکی باشد ولی شرایط متقاضی اصلی‌ترین شرط آن است.

انواع ضمانت برای وام بانکی

کارت یارانه و سهام عدالت یکی از ضمانت‌های وامی است؛ اما تنها چند بانک و برای تعداد محدودی وام این تضمین را قبول می‌کنند. به گفته یک اپراتور بانکی تضامین کارت یارانه و سهام عدالت کاربرد چندانی برای پرداخت وام ندارند.  طلا یکی از معتبرترین تضامین بانکی برای دریافت وام به حساب می‌آید. مبلغ وام حداکثر معادل ۷۰ درصد وزن طلای ضمانتی است. یعنی اگر ملبغ وام ۷۰ میلیون تومان باشد، ارزش وزن طلای ضمانت نیز باید ۱۰۰ میلیون تومان باشد.  ضامن کارمند و کاسب؛ اگر وام‌گیرنده بخواهد یک کارمند را به عنوان ضامن به بانک معرفی کند. باید توجه داشته باشد که مبلغ دریافتی ثبت شده در فیش حقوقی ضامن چهار برابر میزان مبلغ قسط ماهانه باشد.  در واقع اگر اقساط یک وام بانکی ماهانه ۱٫۵ میلیون تومان باشد،ضامن کارمندی که وام‌گیرنده به بانک معرفی می‌کند باید ماهانه شش میلیون تومان حقوق دریافت کند، در غیر این صورت باید چهار ضامن یا بیشتر معرفی نماید. همچنین ضامن باید دارای چک از حساب حقوقی خود باشد.  ضامن کاسب نیز باید برای بانک شناخته شده و مورد تایید باشد. اعتبار، پروانه یا جواز کسب نیز جز شرایط ضروری است. همچنین فرد نباید هیچ گونه چک برگشتی و بدهی معوقه داشته باشد.  سند خانه از دیگر تضامین بانکی برای دریافت وام به حساب می‌آید. به گفته یک اپراتور بانکی سند خانه باید ارزشی بیش از یک میلیارد تومان داشته باشد.  سفته و چک نیز جز ضمانت‌ بانکی برای دریافت وام به حساب می‌آیند. البته تا سال گذشته امکان دریافت وام بانکی از طریق واگذاری سهام وجود داشت اما با ریزش بورس این تضامین بانکی حذف شد.

شرایط ضامن وام بانکی چیست؟

  • ضامن باید فرد معتبری باشد و گردش مالی مناسبی داشته باشد.
  • با توجه به نوع بانک، بیشتر بانک‌ها بازنشستگان را به عنوان ضامن می‌پذیرند.
  • ضامن می‌تواند کارمند دولت به‌صورت رسمی یا قراردادی باشد.
  • فرد دارای پروانه کسب می‌تواند ضامن شود مشروط بر این‌که فعالیت اقتصادی داشته باشد.
  • ضامن باید فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق خود را به بانک ارائه دهد.
  • در صورتی‌که دریافت کننده بانک خودش کارمند رسمی یا قراردادی بوده می‌تواند با ارائه گواهی کسر از حقوق وام دریافت کند و دیگر نیاز به معرفی ضامن نیست.
  • وام گیرنده و ضامن باید در بانکی که قرار است وام دهد، افتتاح حساب نمایند.
  • متقاضی و ضامن نباید بدهی معوق، چک برگشتی یا تسهیلات سر رسید در سیستم بانکی داشته باشند.
این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۳۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: