طی هفته‌های اخیر وزارت بهداشت طرحی به نام «دارویار» را برای اصلاح سیاست‌های دولت به منظور تخصیص ارز دارو آغاز کرده است. روز گذشته حنان حاجی‌محمودی، مدیر کل بیمه گری و درآمد سازمان بیمه سلامت، جزئیات این طرح و افراد مشمول آن را بیان کرد.

طبق گفته‌های مسئولان وزارتخانه بهداشت، اجرای طرح دارویار در نهایت موجب افزایش قیمت داروها به صورت آزاد خواهد شد. اما با افزایش پوشش بیمه‌ای داروها، عملا هزینه پرداختی از جیب مردم برای خرید داروها افزایش پیدا نخواهد کرد. بر اساس طرح دارویار، دولت 119 قلم داروی خارج از نسخه را هم تحت پوشش بیمه خواهد برد. در مجموع اجرای این طرح باعث خواهد شد تا از نظر هزینه دارو فشاری روی مردم نباشد.

بر اساس تصمیم وزارت بهداشت، طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری 5 میلیون و 400 هزار نفر از افراد جزو سه دهک پایین جامعه، بیمه همگانی یا رایگان شدند. اما طبق آمار موجود هنوز 1 میلیون و 600 هزار ایرانی بیمه ندارند. بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، اخیرا بیان کرده که از آغاز اجرای طرح دارویار یعنی بیست و سوم تیرماه 1401 تا سه ماه بعد، 1 میلیون و 600 هزار ایرانی به شرط داشتن کارت ملی عملا بیمه خواهند بود. در حال حاضر به این اشخاص فرصت داده شده تا شرایط خود را بسنجند و بیمه خود را پایدار کنند.

افراد بدون بیمه‌ای که احساس می‌کنند جز سه دهک پایین جامعه هستند، اما در طرح بیمه رایگان ماه‌های اردیبهشت و خرداد بیمه نشده‌اند، به منظور تعیین سطح درآمدی خود به سامانه اعتراض به دهک بندی وزارت کار مراجعه کنند. تعیین دهک بندی افراد بدون بیمه برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: