حقوق بازنشستگان  پولی است که ماهیانه تا پایان عمر به افرادی که  دارای شرایط بازنشستگی هستند تعلق می گیرد. حقوق بازنشستگان چگونه محاسبه میشود ؟ این حقوق با در نظر گرفتن میانگین دوسال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی بوده محاسبه می شود و به بازنشستگان کشور پرداخت می شود .حقوق بازنشستگان دارای فاکتورهایی است و  از جمله شرط سنی و داشتن سابقه کار معین که شرایط برقراری این حقوق است.  حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی  مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.در ادامه به آخرین جزییات از افزایش حقوق بازنشستگان می پردازیم.

علی دهقان کیا گفت: تصمیم گیری در خصوص افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان تأمین اجتماعی از سوی دولت به هیأت امنای سازمان واگذار شد، همانجایی که در مرحله اول نظر خود را به صورت رسمی به دولت اعلام کرده بود.

او  گفت: در هیأت امنا نمایندگان سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت حضور دارند که نظر دو گروه مشخص و موافق افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح سازمان است و امیدواریم نظر نمایندگان دولت نیز مثبت باشد و در مجموع فکر می‌کنم نظر کلی هیأت امنا برای اجرای قانون مثبت باشد.

حقوق بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران افزود: سه بار رئیس جمهور در خصوص مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان به معاون اول خود دستور داد که با توجه به مشکلات بازنشستگان جلساتی را با آن‌ها داشته و نظر آن‌ها را جلب کنند، اما پس از چند ماه نتیجه‌ای حاصل نشد و در نهایت رئیس مجلس نامه لغو مصوبه دولت را صادر کرد و یک هفته به دولت مهلت داده شد تا نسبت به تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان و اجرای قانونی مصوبه اقدام کنند.

دهقان کیا با اشاره به اینکه در این مهلت یک هفته تکلیف اجرای مصوبه مشخص نشد و در نهایت روز گذشته هیأت دولت اجرای آن را به هیأت امنای تأمین اجتماعی واگذار کرد، گفت: در حال حاضر بازنشستگان از نظر شرایط اقتصادی مشکلات بسیاری دارند و اعصاب و روان آن‌ها به هم ریخته است بنابراین وقت کشی برای اجرای این مصوبه به هیچ وجه مناسب نیست و بهتر بود به جای چند ماه معطلی همان ابتدا رئیس جمهور دستور اجرای آن را می‌داد و یا همان زمان به تأمین اجتماعی واگذار می‌شد.

به گفته وی، نظر کانون‌ها و همچنین کانون عالی بازنشستگی این است که باید قانون به طور کامل اجرایی شود. در گذشته رأی مجلس را نداشتیم و ممکن بود این مصوبه به درستی اجرا نشود، اما در حال حاضر نظر موافق مجلس را نیز داریم و منتظر اجرای درست کانون از سوی سازمان تأمین اجتماعی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ده میلیون بازنشسته و خانواده شأن منتظر اجرای درست قانون و افزایش ۳۸ درصدی حقوق شأن هستند، گفت: باید در جمهوری اسلامی وعده و وعید‌های داده شده اجرایی شود و مسئولان نسبت به قول خود بی تفاوت نباشند بنابراین انتظار داریم اگر هیأت امنا بخواهد مشکل بازنشستگان را حل کند نسبت به اجرای قانون اقدام نماید تا در شرایط روحی و روانی بازنشستگان مقداری بهبود حاصل شود.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران تصریح کرد: امیدواریم رئیس جمهور برای آخرین بار هم که شده به نمایندگان خود در هیأت امنا دستور اکید دهد تا هر چه زودتر تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح مشخص شود و بیش از این ماجرا کش پیدا نکند.

وی گفت: به احتمال زیاد شنبه هفته آینده ۱۵ مرداد ماه در جلسه هیأت امنای تأمین اجتماعی تکلیف افزایش حقوق مشخص و اعلام خواهد شد.

 محمد حسن زدا، کارشناس سازمان تامین اجتماعی درباره دو واژه مستمری بگیران و بازنشستگان، اظهار کرد: در ادبیات سازمان تامین اجتماعی دو واژه بسیار تکرار می‌شود؛ بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران تامین اجتماعی.

این کارشناس سازمان تامین اجتماعی درباره تفاوت ادبیات مستمری و بازنشستگی، گفت: سئوالاتی زیادی مطرح می‌شود که آیا این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت است؟ که باید گفت هر دو مفهوم یکی است، اما لفظ مستمری بگیر بیشتر برای بازماندگان و از کار افتادگان استفاده می‌شود که مبلغی را به صورت مستمر دریافت می‌کنند.

 

زدا با اشاره به اینکه گروه دیگری نیز داریم که بازشستگان سازمان تامین اجتماعی هستند، افزود: این افراد بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند که بازنشسته شده اند و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دو مفهوم بازنشستگی و مستمری با یکدیگر خیلی تفاوت ماهوی ندارند و هر دو مفهوم یکی است، اما در جزئیات، برایشان تفاوت قائل می‌شویم.

تفاوت حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری

بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدند بازنشستگان کشوری در مقایسه با آنها از وضعیت بهتری به لحاظ حقوق، مزایا، پاداش، تسهیلات بانکی و رفاهی و تامین اجتماعی تکمیلی برخوردارند. نداشتن بیمه طلایی و خدمات نامناسب بیمه دی از جمله مشکلاتی است که به آن اعتراض دارند .

مهم ترین نکته در خصوص هر دو صندوق این است که در حال حاضر توان مالی زیادی در مقایسه با صندوق های بازنشستگی کشورهای توسعه یافته ندارند . در حال حاضر برخی از بزرگترین کمپانی ها نفتی و … متعلق به صندوق های بازنشستگی می باشند که با سرمایه گذاری های مناسب قدرت مالی آنان را بسیار بالا برده است .

تفاوت های دو صندوق با توجه به قوانین موجود که البته تغییر آن در آینده دور از ذهن نیز به نظر نمی رسد به شرح ذیل می باشد :

* از مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری ماهانه ۹ درصد از کارمند به عنوان سهم بازنشستگی و همچنین دو درصد از اقلام مشمولکسور جهت دفترچه خدمات درمانی وی کسر می گردد. اما تامین اجتماعی ماهانه ۷ درصد از کارمند به عنوان سهم بازنشستگی و درمان دریافت می نماید. لذا پرداختی فرد به تامین اجتماعی پایین تر می باشد .

* صندوق بازنشستگی با هر افزایش کل آن را به عنوان مقرری ماه اول دریافت می کند اما مشمولین صندوق تامین اجتماعی مبلغی به عنوان مقرری ماه اول ندارند و با صدور هر نوع حکم حقوقی افزایش خود را از همان ماه اول دریافت می کنند .

* مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری در ایام بیماری و مرخصی معذوریت با هر نوع استخدام پرداخت حقوق و مزایای کارمند بر عهده دستگاه می باشد، اما کارمندان استخدام پیمانی که مشترک صندوق تامین اجتماعی می باشند در بیماری بیش از ۳ روز و مرخصی معذوریت جهت دریافت حقوق می بایست به تامین اجتماعی مراجعه نمایند.

*کسانی که قبل از استخدام سوابق بیمه پردازی خصوصی به تامین اجتماعی دارند چنانچه تمایل دارند از سوابق بیمه ای قبلی خود برخوردار باشند بهتر است همچنان مشترک صندوق تامین اجتماعی باشند .

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: