قیمت خودرو با فاکتورهای مختلفی تعیین میشود از جمله فاکتورهای تاثیر گذار تورم بخشی است.قیمت خودرو طی سالیان گذشته ثبات نداشته است و همواره با تغییر همراه بوده است . تغییرات قیمت خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. قیمت خودرو در بازار امروز نوسان ها و حاشیه های بسیاری دارد . در ادامه به بررسی قیمت خودرو در بازار آزاد می پردازیم.

یک کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو گفت: در چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود نشان داده است و برخلاف روند سالیانه، رکود و تنفس قیمتی در تابستان و حتی شب عید اتفاق افتاده است.

فربد زاوه درباره وضعیت قیمت‌ ها در بازار خودرو اظهار داشت: بررسی روند تورم نشان می‌دهد تغییرات قیمتی در بازار ها به صورت پیوسته اعمال نمی‌شود، بلکه به‌صورت پلکانی با افزایش در بازه‌های کوتاه زمانی و ثبات نسبی بعد از از آن در بازار اعمال می‌شود.

وی افزود: درواقع قیمت‌ها در بازه‌های زمانی از ثبات خارج می‌شوند و با سرعتی نسبتا زیادی بالا می‌روند، این افزایش تا جایی صورت می‌گیرد که معاملات کاهش چشمگیر پیدا کند و سپس تصحیح منفی قیمتی رخ می‌دهد و قیمت‌ها با شیب بسیار کم و کندی کاهش می‌شود تا حجم معاملات دوباره زیاد شود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: افزایش حجم معاملات با روند بعدی تورم همزمان می‌شود و تصحیح قیمتی بعدی رخ می‌دهد. این روند حتی در تورم‌های شدید سال‌های اخیر هم دیده می‌شود و مختص بازار خودرو نیست و متناسب نوع و گروه کالایی و عرضه آن، میزان ضرورت کالا و توان مشتری از پریودهای چند ماهه تا یک ساله دارد.

این کارشناس بازار خودرو گفت: در بازار خودرو معمولا این پریودها فصلی صورت می‌گیرد. در چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود نشان داده است و برخلاف روند سالیانه، رکود و تنفس قیمتی در تابستان و حتی شب عید اتفاق افتاده است.

زاوه افزود: هرچند نقش موضوعاتی مانند واردات خودرو و مسئله برجام در این جابه‌جایی را نمی‌توان نادیده گرفت که در دوره‌های رونق فصلی باعث رکود در بازار و تعلل خریداران شد و لذا دوره‌های فصلی را جابجا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ثبات قیمت‌ها از انتهای تابستان و یا ابتدای پاییز دوباره از بین بروند و موج بعدی افزایش قیمت‌ها در نیمه پاییز و ابتدای زمستان به بازار بازگردد، حال اگر دوباره اصرار بر سرکوب قیمت‌ها و تکذیب تورم در دولت کمافی‌السابق صورت بگیرد، حتما شدت آن افزایش می‌باید و اگر دولت به شناوری قیمت‌ها در مبدا تولید رسمیت بدهد، می‌توان به شدت پایین‌تر آن امید داشت ولی به هر صورت از این موضوع نمی‌توان فرار کرد.

قیمت پراید ۱۱۱ امروز با یک میلیون تومان کاهش به ۱۸۶ میلیون تومان رسید. پراید ۱۵۱ هم با یک میلیون تومان کاهش به ۱۷۹ میلیون تومان رسید. تیبا امروز با یک میلیون تومان افزایش ۲۰۳ میلیون تومان بود. تیبا دو هم دو میلیون تومان گرانتر از روز گذشته بود و ۲۱۰ میلیون تومان به فروش رسید. ساینا امروز با سه میلیون تومان کاهش قیمت به ۲۰۴ میلیون تومان رسید و کوئیک دنده‌ای هم با دو میلیون تومان کاهش قیمت امروز ۲۰۶ میلیون تومان بود. سمند LX امروز با دو میلیون تومان کاهش قیمت به ۳۱۳ میلیون تومان رسید. سمند EF۷ امروز پنج میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۳۴۵ میلیون تومان رسید. پژو ۴۰۵ با سه میلیون تومان کاهش قیمت امروز ۲۹۰ میلیون تومان بود. پژو ۲۰۷ دنده‌ای امروز سه میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به ۳۹۹ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم با پنج میلیون تومان افزایش قیمت امروز ۶۰۵ میلیون تومان بود.

 

قیمت خودرو

قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو در بازار آزاد، وانت آریسان ارزان‌ترین خودرو تولیدی ایران‌خودرو در بازار آزاد محسوب می‌شود و در دسته وانت‌های تک‌کابین قرار می‌گیرد. ارزان‌ترین خودرو سواری تولید شده ایران‌خودرو در بازار آزاد رانا LX است. رانا با موتور TU5 از نظر پیشرانه با خودرو‌های ۲۰۶ تیپ پنج، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و پژو ۴۰۵ رقابت دارد. با وجود توقف تولید رانا، نسخه به روزرسانی شده رانا پلاس توسط ایران‌خودرو روانه بازار شد. بعد از رانا LX، پژو ۴۰۵ و سمند Lx ارزان‌ترین محصولات داخلی ایران خودرو به حساب می‌آیند.

در سوی مقابل گران‌ترین خودرو داخلی ایران‌خودور دنا پلاس توربو اتوماتیک است. دنا پلاس توربو اتوماتیک از موتور EF7 توربو بهره می‌برد و مجهز به جعبه دنده شش‌سرعته است. همچنین جدیدترین خودرو داخلی ایران‌خودرو تارا دنده دستی است و همین حالا دومین محصول گران‌قیمت ایران‌خودرو به شمار می‌رود.  همچنین قرار است نسخه اتوماتیک تارا به زودی وارد بازار شود. پژو پارس اتوماتیک نیز ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو با جعبه دنده اتوماتیک است. بین مدل‌های مونتاژی ایران‌خودور پژو ۵۰۸ بیشترین قیمت را دارد و کنار سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک در دسته خودرو‌های گران‌تر از یک میلیارد قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

  ‌اسد کرمی، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت خودرو نسبت به روزهای گذشته، روندی کاهشی را در بازار خودروی کشور طی می‌کند. اما بازار همچنان در رکود است. این رکود در سال‌های گذشته سابقه نداشته و بسیار سنگین است. البته رکود در بازار خودروهای داخلی سنگین‌تر است و هیچ معامله‌ای شکل نمی‌گیرد. به نظر نمی‌رسد در روزهای آینده نیز تغییری در روند بازار دیده شود.  چندی پیش نیز، بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر هیچ عاملی برای کاهش قیمت خودرو در بازار وجود ندارد. در نتیجه به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز نباید انتظار کاهش قیمت را داشته باشیم.  البته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. اما قیمت‌ خودرو همچنان با نوساناتی همراه است. به نظر می‌رسد این رکود تورمی در آینده نیز ادامه داشته باشد و بازار تا پایان سال با ۲۰ درصد تورم همراه شود.

قیمت خودرو

 موج جدید افزایش قیمت خودرو در راه است؟ 

چند هفته‌ای است که قیمت‌ها در بازار خودرو ساکن شده است و اگر تغییر قیمتی هم وجود داشته باشد، کاهش یا افزایش اندک و غیرمحسوس قیمت‌هاست.  کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند که این شرایط قیمتی در بازار خودرو با گذشته متفاوت است؛ چراکه پیش از این تغییرات قیمتی به صورت فصلی اتفاق می‌افتاد، اما در چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود نشان داده و برخلاف روند سالانه، رکود و تنفس قیمتی در تابستان و حتی شب عید اتفاق افتاده است. کارشناس صنعت خودرو گفت: مجموعه عوامل نشان می‌دهد این رکود در قیمت‌ها، یک پایداری در کنترل تورم نیست و از طرفی آمار نگران‌کننده کسری بودجه در کنار افزایش شدید نقدینگی در کشور و البته بی انضباطی مالی شدید دولت و عدم نظارت بر شبکه بانکی، به نظر می رسد دستیابی به تورم هدف ۳۵ درصد ناممکن باشد و احتمالا تورم در کشور تا انتهای سال به کمتر از ۴۰ درصد نرسد.  زاوه یادآور شد: این روند تورمی به معنی افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار است که نهایتا به افزایش محدود عرضه تنها دوره‌ای به تعویض می‌افتد یا سرعت آن کمتر می‌شود ولی در روند کلی افزایش خللی ایجاد نمی‌کند.  وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ثبات قیمت‌ها از انتهای تابستان و یا ابتدای پاییز دوباره از بین بروند و موج بعدی افزایش قیمت‌ها در نیمه پاییز و ابتدای زمستان به بازار بازگردد، حال اگر دوباره اصرار بر سرکوب قیمت‌ها و تکذیب تورم در دولت کمافی‌السابق صورت بگیرد، حتما شدت آن افزایش می‌باید و اگر دولت به شناوری قیمت‌ها در مبدا تولید رسمیت بدهد، می‌توان به شدت پایین‌تر آن امید داشت ولی به هر صورت از این موضوع نمی‌توان فرار کرد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: