یارانه نقدی چندماهی است که به حساب سرپرست خانوار ها واریز می شود. یارانه نقدی مرداد ماه چهارمین یارانه نقدی پس از حذف ارز 4200 تومانی است . مبلغ این یارانه نقدی برای خانوارهای مختلف متفاوت است. مبلغ این یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومان است . در ادامه به بررسی زمان دقیق یارانه نقدی می پردازیم.

زمان واریز یارانه نقدی مردادماه

 اگرچه سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز زمان دقیق واریز یارانه‌ها را مشخص نکرده، اما با توجه به تاریخ واریزی‌های قبلی می‌توان این‌طور برداشت کرد که دولت تا ۲۰ مردادماه یارانه‌های نقدی را واریز خواهد کرد.  یارانه نقدی مردادماه، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.   پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.  البته برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود ندارد، اما دسترسی آنها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود.

در آستانه وایز چهارمین مرحله از یارانه نقدی جدید، وزیر اقتصاد و دارایی از احتمال قطع یارانه و پرداخت کالابرگ خبر داده و گفته برای ارائه کالابرگ منتظر گزارش نهایی تامین زیرساخت‌ها هستیم.

یارانه نقدی

از اردیبهشت ماه و همزمان با پرداخت یارانه نقدی، قرار بود زیرساخت‌های توزیع کالابرگ فراهم شود و پس از آن دولت به جای یارانه نقدی، به مردم کوپن الکترونیک بدهد. حالا وزیر اقتصاد گفته تا اوایل شهریور تصمیم‌گیری نهایی درباره توزیع کالابرگ گرفته می‌شود.  اما چقدر احتمال دارد که یارانه نقدی قطع و به جای آن کالابرگ پرداخت شود؟ بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت موظف است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقدام به پرداخت کالابرگ کند. اما با توجه به اینکه تاکنون مقدمات پرداخت کالابرگ فراهم نبوده، یارانه جدید در قالب نقدی پرداخت شده شده است.

حالا احسان خاندوزی گفته ارائه کالابرگ منوط به این است گزارش استقرار زیرساخت‌های فنی خدمت آقای رئیس‌جمهور ارائه شود. این گزارش قرار است تا آخر مرداد توسط دوستان ارائه شود. امیدواریم اوایل شهریور ماه، بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزئیات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.  وزیر اقتصاد اعلام کرده که پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت، شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام می‌کنیم.

مرداد ماه یارانه نقدی پرداخت میشود یا کالایی؟

  این اظهارات خاندوزی به این معناست که از شهریورماه به بعد یارانه نقدی حذف می‌شود و جای آن را کالابرگ می‌گیرد. چراکه پرداخت آن را مشروط نکرده و تنها گفته پرداخت کالابرگ منتظر تصمیم ستاد اقتصادی دولت است تا شیوه پرداخت را مشخص کند. اما از طرف دیگر، برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند دولت هیچ اراده‌ای برای پرداخت کوپن الکترونیک ندارد و می‌خواهد به روند پرداخت پول نقد ادامه دهد و به سمت توزیع کالابرگ نمی‌رود.  مردم هم در این میان معتقدند که پرداخت یارانه نقدی بهتر از توزیع کالابرگ است چون به خانوارها امکان می‌دهد که خودشان درباره نحوه هزینه‌کرد یارانه خود تصمیم‌گیری کنند نه آنکه دولت مشخص کند که یارانه آنها صرف چه کالایی شود.  هنوز معلوم نیست سرنوشت یارانه نقدی چه می‌شود و آیا دولت به بهای حذف این یارانه، به نارضایتی جدیدی در جامعه دامن می‌زند یا نه. اما فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که یارانه مرداد و شهریورماه همچنان نقدی باشد. درباره یارانه مرداد با قطعیت می‌توان این مساله را اعلام کرد. اما درباره یارانه شهریور کمی تردید وجود دارد.  اما با توجه به اینکه گزارش زیرساخت‌ها، شهریور اعلام می‌شود بعید است دولت بتواند ظرف یکی دو هفته یارانه را حذف و به جای آن کوپن بدهد. برای همین پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته اگر دولت قصد تغییر شیوه پرداخت را داشته باشد.

کالابرگ الکترونیک

البته پیش از این سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس چندی پیش اعلام کرده بود: منظور از کالابرگ الکترونیکی همان کارت‌های یارانه‌ای است که امروز در آن‌ها یارانه نقدی واریز می‌شود که بعدها اگر دولت زیرساخت‌ها را آماده و فراهم کرد، این‌ها را به کالابرگ‌ها اختصاص دهیم.  وی عنوان کرده بود: امروز هم در فروشگاه‌ها با همین یارانه‌ها افراد خرید می‌کنند؛ منتها چون در همان کارت یارانه قبلی واریز می‌شود، می‌توانند نقدی هم دریافت کنند.  وی توضیح داده بود: در ادامه طرح این است که این کارت یارانه، یارانه کالایی شود یعنی افراد با این کارت‌ها کالاهای مورد نیاز خانواده‌شان را در فروشگاه‌هایی که دستگاه کارتخوان برای این کارت‌ها اختصاص داده می‌شود، خرید کنند.  نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرده بود: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.  وی تاکید کرده بود: یارانه که برای جبران کاهش قدرت خرید مردم است امروز به صورت نقدی داده می‌شود، فردا اگر زیرساخت‌هایش آماده شد به صورت کالابرگ‌های الکترونیکی داده می‌شود که اتفاقا می‌تواند باعث یک رقابت سالم بین فروشگاه‌ها شود به طوری که فروشگاه‌ها می‌توانند تخفیف‌های خوبی مانند کارت حکمت به خریداران خود دهند.  سرانجام یارانه نقدی؟  با این وجود، هنوز معلوم نیست سرنوشت یارانه نقدی چه می‌شود؛ اگرچه فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که یارانه مرداد و شهریورماه همچنان نقدی باشد.  در کل با توجه به اینکه گزارش زیرساخت‌ها، شهریور اعلام می‌شود، بعید است دولت بتواند ظرف یکی دو هفته یارانه را حذف و به جای آن کوپن بدهد. برای همین پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته اگر دولت قصد تغییر شیوه پرداخت را داشته باشد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: