در حالی بازار ارز در آخرین لحظات معاملاتی هفته گذشته به دنبال انتشار خبر آغاز دور جدید مذاکرات وین، شاهد کاهش قیمت دلار بود، اما انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره برجام در ابتدای هفته جاری، مسیر قیمت دلار را تغییر داد و صعودی کرد.

این واکنش دلار به اخبار سیاسی در حالی است که هنوز هیچ خبر نهایی از مذاکرات هسته‌ای منتشر نشده است و به همان اندازه که اخبار امیدبخش وجود دارد، اخبار ناامیدکننده هم منتشر می‌شود.

اما به نظر می‌رسد قیمت دلار، اخبار منفی را جدی گرفته و به آنها واکنش نشان می‌دهد. برخی دیگر از معامله‌گران هم معتقدند ریزش روز چهارشنبه هیجانی بوده و بازار در حال بازگشت به جای اصلی خود است.

تروئیکای شمالی روز جمعه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه در وین در حال انجام است، دور جدید مذاکرات نیست و ایران باید الان تصمیم بگیرد!

بر همین اساس، بررسی روند بازار حاکی از آن است که نرخ دلار عصر دیروز تقریبا ۳۵۰ تومان بالاتر از دو روز قبل معامله شد.

در این میان، برخی از فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند که بازارهای همسایه از تهران اندکی حمایت کردند و به همین دلیل قیمت دلار تهران بر مدار صعود قرار گرفته بود. نرخ دلار در بازار سلیمانیه امروز ۲۲۰ تومان و در بازار هرات قیمت دلار ۳۳۰ تومان افزایش را تجربه کردند. قیمت درهم نیز امروز افزایش ۸۰ تومانی را ثبت کرد.

مراقب تلاطم‌های بزرگ ارزی باشید

در این شرایط، علی‌اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: با بالا رفتن یا پایین آمدن ۵۰۰ تومان یعنی در واقع تلاطمی که کمتر از دو درصد باشد، اتفاق نا خوشایندی نخواهد بود و امری بسیار طبیعی تلقی می‌شود، ولی مسوولین اقتصادی باید مراقب باشند تلاطم‌های بزرگ اتفاق نیافتد.

وی عنوان کرد: بانک مرکزی می‌تواند با تزریق‌های مثبت و منفی جلوی این تلاطمات را بگیرد، برای مثال اگر که قرارداد برجام امضای شود، برای اینکه جلوی ریزش عجیب و غریب و موقت قیمت‌ها که به احتمال زیاد برای مدت کوتاهی هم خواهد بود، گرفته شود، بهتر است بانک مرکزی خودش یا توسط بانک‌ها و صرافان اعلام کند که به عنوان نمونه کف قیمت خرید دلار ۳۰ هزار تومان خواهد بود و خودش یا بانک‌ها دلار را با قیمت ۳۰ هزار تومان بخرند و بدین صورت جلوی ریزش عجیب و غریب و موقت گرفته می‌شود.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: