تغییرات و نوسان های قیمت طلا به عوامل مختلفی بستگی دارد. قیمت طلا در سال های اخیر نوسان های زیادی داشته است . به طور کلی 5 عامل مهم و بنیادی قیمت طلا را تغییر میدهند که یکی از آن ها تورم است. بدلیل افزایش تورم در سال های اخیر قیمت طلا نیز افزایش یافته است..در ادامه به بررسی قیمت طلا می پردازیم.

روزهای گذشته با اخباری که از مذاکرات وین منتشر شد، قیمت دلار روندی کاهشی را آغاز کرد. این کاهش قیمت به بازار طلا و سکه نیز رسید. آیا برجام باعث تداوم یافتن کاهش قیمت‌ها می‌شود؟ بازار طلا در شهریورماه به چه سویی می‌رود؟

در روزهای گذشته بازارهای مالی با کاهش قیمت همراه بودند. اخباری که از مذاکرات وین به گوش می‌رسید، قیمت دلار و همچنین قیمت طلا و سکه را با کاهش همراه کرد.

سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را تا لحظه انتشار این گزارش کاهشی اعلام کرد. هر گرم طلای ۱۸ گرم تا صبح جمعه در محدوده یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۶۰۱ تومان قرار داشت.

قیمت سکه طرح جدید نیز در این لحظه روند کاهشی دارد و به قیمت ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین قیمت سکه طرح قدیم نیز روند نزولی داشت و به ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

کارشناسان معتقدند این روزها بازار طلا و سکه بدون توجه به بازار جهانی به طور کامل از دلار پیروی می‌کنند و در صورت تداوم کاهش قیمت ارز، در این بازار نیز ریزش قیمت ادامه می‌یابد.

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در هفته پیش رو به احتمال زیاد اخباری موثق از نتایج مذاکرات وین منتشر می‌شود.

او توضیح داد: در بازار داخلی همه چیز به قیمت دلار بستگی دارد. در نتیجه،  به نظر می‌رسد در هفته آینده که وارد شهریور می‌شویم سکه امامی در کانال ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نوسان داشته باشد.

وی در رابطه با اونس جهانی افزود: پیش‌بینی می‌شود که اونس در بین ۱۷۸۰ تا ۱۸۲۰ دلار نوسان داشته باشد.

اما صادقین نوسان بازار طلا را اینگونه پیش‌بینی کرد که در هفته پیش رو شاهد نوسانات بین پنج تا هفت درصدی نرخ‌ها باشیم.

صادقین یادآور شد: فعلا سیاست‌های فدرال رزرو به سطحی رسیده که انتظار ۰٫۵ درصد افزایش نرخ بهره برای بازار وجود دارد. در این صورت نمی‌توان انتظار داشت که اونس جهانی با کاهش چندانی همراه شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۷ درصد کاهش به ۱۷۹۵ دلار و ۷۳ سنت رسید.

قیمت طلا در شرایطی که سرمایه‌گذاران در حال بررسی دورنمای سیاست پولی فدرال‌رزرو آمریکا در بحبوحه‌ نشانه‌های کاهش تورم هستند در نوسان است.

طلا چهارمین افزایش قیمت هفتگی خود را در پایان هفته جاری تجربه کرد که طولانی‌ترین روند افزایش قیمت آن طی یک سال گذشته بود. کاهش فشار تورم در آمریکا مانع سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال‌رزرو آمریکا در افزایش نرخ بهره شده و تمایل برای طلا را افزایش می‌دهد. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری این فلز گران‌بها را هم‌بالا می‌برد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۷ درصد کاهش به ۱۷۹۵ دلار و ۷۳ سنت رسید.

تاجران انتظار دارند فدرال‌رزرو در اجلاس روز چهارشنبه نرخ بهره را برای ماه سپتامبر بین ۵۰ تا ۷۵ واحد افزایش دهد.

رییس بانک مرکزی آمریکا در روز جمعه اعلام کرد این بانک باید به روند افزایش نرخ بهره ادامه دهد تا مطمئن شود تورم به هدف ۲ درصد رسیده‌است، حتی اگر این اقدام باعث تضعیف اقتصاد شود.

سرمایه‌گذاران همچنین در حال بررسی دیدار دوروزه نماینده کنگره آمریکا از تایوان هستند که احتمالاً باعث افزایش تنش‌ها با چین می‌شود. این تنش‌ها پس‌از دیدار نانسی پلوسی، سخنگوی کنگره آمریکا از تایوان در اوایل ماه جاری میلادی به وجود آمدند.

قیمت نقره امروز با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۲۰ دلار و ۸۴ سنت رسید و پلاتین با ۰.۷۹ درصد کاهش ۹۵۷ دلار و ۷۱ سنت معامله می‌شود. ارزش دلار ثابت بوده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۷۱ درصد افزایش به ۱۸۰۲ دلار و ۴۰ سنت رسید.

قیمت طلا برای چهارمین هفته پیاپی افزایش‌یافته و در حدود مرز ۱۸۰۰ دلار در هر اونس باقی‌مانده است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۷۱ درصد افزایش به ۱۸۰۲ دلار و ۴۰ سنت رسید.

طبق گفته متخصصان بازار، اطلاعات مربوط به کاهش تورم در آمریکا ارزش دلار را به پایین‌ترین رقم طی یک‌ ماه گذشته رسانده و به قدرت گرفتن طلا کمک کرده‌است. این متخصصان عقیده دارند قیمت طلا همچنان روبه‌افزایش خواهد بود و در محدوده ۱۷۶۰ تا ۱۸۲۰ دلار باقی می‌ماند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا در ماه گذشته میلادی ۸.۵ درصد گزارش‌شده، درحالی‌که بازار انتظار یک تورم ۸.۷ درصدی را به‌دنبال تورم ۹.۱ درصد در ماه ژوئن داشت. تورم هسته که هزینه کالاهای بی‌ثبات مانند مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، ۵.۹ درصد نسبت‌ به سال قبل افزایش داشته‌است که پائین‌تر از حد انتظار بوده ولی همان روند ماه ژوئن را ادامه داده‌است.

تحلیلگران عقیده دارند کاهش فشار تورم در آمریکا به‌خاطر پایین آمدن قیمت انرژی در این کشور است که باعث می‌شود فدرال‌ رزرو سیاست‌های سخت‌گیرانه خود را در ماه‌های آینده تا حدی آرام کند. بازار درحال‌حاضر انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در اجلاس ماه سپتامبر به‌جای ۷۵ واحد تنها ۵۰ واحد افزایش دهد. بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

اما الان علی‌رغم کاهش تورم، بانک مرکزی آمریکا هنوز هم موفقیت‌آمیز بودن سیاست‌های خود را اعلام نکرده‌است و به‌نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در آن‌ها ایجاد کند.

متخصصان عقیده دارند آنچه بیش‌ از همه بر قیمت طلا در هفته آینده تأثیر خواهد گذاشت ارزش دلار آمریکا است. انتظار می‌رود ارزش دلار در هفته پیش رو به‌دنبال افزایش خرده‌فروشی و تولید صنعتی در آمریکا افزایش یابد.

قیمت نقره امروز با ۱.۷۲ درصد افزایش به ۲۰ دلار و ۷۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۵۸ درصد افزایش، ۹۶۵ دلار و ۳۳ سنت معامله می‌شود.

قیمت طلا غافلگیر شد

در روز چهارشنبه قیمت دلار تقریبا در محدوده 1760 دلار نوسان داشت. در حالی که تحلیل‌گران بازار سیگنال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره را یکی از دلایل رشد طلا عنوان می کردند اما در روزی که گذشت سیگنال های متناقضی مخابره شد.  همین موضوع شبب شد تا هم شاخص دلار و هم نرخ سود اوراق قرضه در آمریکا مجددا به روند صعودی خود بازگردند و فشار نزولی بر قیمت طلا را بیشتر کنند.

قیمت طلا

برخی از مقامات فدرال رزرو یک هفته پس از جلسه ماه جولای این نهاد بر موضع تهاجمی انقباضی فدرال رزرو تاکید کردند. موضوعی که جریان ورود پول به بازار طلا را محدود کرد. با افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا بیشتر و همین موضوع سبب کاهش تقاضا برای این فلز ارزشمند می شود.  البته برخی تحلیل گران بر این باورند که نگرانی های شدید رکود اقتصاد جهان می تواند روند صعودی طلا را حفظ کند.  روز چهارشنبه جیمز بولارد رییس فدرال رزرو سینت لوییز اعلام کرد که بانک مرکزی باید در افزایش نرخ بهره ثابت قدم باشد تا بتواند تورمی را که اکنون بر قله چهل ساله ایستاده است را به محدوده هدف بازگرداند. محدوده هدف نرخ بهره فدرال رزرو 2 درصد است، اما اکنون تورم بزرگ ترین اقتصاد جهان از 9 درصد هم عبور کرده است.  روز گذشته سفر نانسی پلوسی به تایوان سبب رشد قابل توجه قیمت طلا شد. سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا به کشوری که چین آن را جزئی از خاک خود می داند، تنش های سیاسی بین دو قطب اقتصادی جهان را به بالاترین سطح خود در ماه های گذشته رساند. این موضوع یکی از فاکتورهای پیش بینی نشده ای بود که به صعود قیمت طلا کمک کرد.

جدید ترین قیمت طلا در بازار آزاد

قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد با 11,500 تومان کاهش، 1,355,000 معامله شد .  قیمت طلا مثقال 18 عیار در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد با 48,000 تومان کاهش، 5,869,000 معامله شد.

61JhUfsKergi

چه عواملی بر قیمت طلا اثر گذارند؟

 عرضه و تقاضا در پایان سال 2015 کل طلای موجود در جهان 186700 تن بوده است. اگر کل این موجودی طلا را کنار هم بگذاریم مکعبی به طول هر ضلع 21 متر تشکیل می‌شود. چین با سهم 14 درصدی از تولید طلا در سال 2015، بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان می‌باشد. قارۀ آسیا درمجموع 23 درصد، آمریکای جنوبی و مرکزی 17 درصد و آمریکای شمالی 16 درصد کل تولید سال 2016 را به خود اختصاص دادند. 19 درصد تولید به آفریقا و 14 درصد آن نیز به کشورهای متحد مشترک‌المنافع مربوط می‌شود. بازیافت طلا نیز در حدود یک‌سوم کل عرضه را شامل می‌شود. اما در طرف تقاضا، صنعت جواهرسازی همواره مهم‌ترین متقاضی طلا در طول تاریخ بوده است. طی دوره 5 ساله اخیر (2015- 2011) جواهرسازی بیش از 50 درصد کل تقاضای جهانی طلا را به خود اختصاص داده است. این نشان می‌دهد که طلا تنها یک صندوق سرمایه‌گذاری امن و پناهگاه سرمایه‌گذاران نبوده و در صنعت نیز مصارف مهمی دارد. دو کشور چین و هند به‌عنوان بزرگ‌ترین بازارهای جواهرات در جهان درمجموع بیش از نیمی از مصرف طلا را از آن خودکرده‌اند. بخش عمده‌ای از این اشتها به طلا به مسائل فرهنگی این کشورها بازمی‌گردد. در این دو کشور رسم است که در مراسم‌ها و جشن‌ها مردم طلا می‌خرند و به دلیل فقدان ابزارهای مالی مناسب، مردم طلا را اصلی‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنند. تمایل به خرید و حفظ جواهرات به‌صورت موروثی در چین و هند به نسل‌های بعدی نیز منتقل‌شده است. در برخی از نقاط هند طلا هنوز هم به‌عنوان واحد پولی در مبادلات به کار می‌رود. داشتن طلا نشان‌دهنده میزان ثروت فرد است و برخی معتقدند طلا نقش دفع بلا را دارد. در چین طلاهای سفید و زرد نمادهایی از ناز و نعمت‌اند و به این فلز احترام خاصی می‌گذارند. موضوع اساسی در خصوص تقاضای جواهرسازی طلا بحث رشد اقتصادی و افزایش ثروت می‌باشد. با افزایش رشد اقتصادی کشورها، سطح درآمد افراد نیز بالا می‌رود که این می‌تواند به افزایش تعداد خریداران طلا و جواهر منتج گردد. شواهد موجود نه‌تنها نشانه‌ای از فروکش کردن تقاضای جواهرسازی در دو کشور چین و هند را به دست نمی‌دهد بلکه با رشد اقتصادی فعلی این کشورها پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 میلادی مجموعاً یک میلیارد مصرف‌کننده طلا در این دو کشور وجود داشته باشد که با سطح درآمدی احتمالی آن‌ها در آن سال، تقاضای جواهرات و طلا باقوت حفظ خواهد شد. در طرف تقاضا نباید از دارندگان بزرگ طلا ازجمله بانک‌های مرکزی، IMF و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا غافل بود. هرکدام از این گروه‌ها می‌توانند تأثیر بسیار مهمی بر بازار طلا گذاشته و این تأثیرها بعضاً تقاضای سرمایه‌گذاری و همچنین صنایع جواهرسازی را نیز متأثر می‌کنند. این گروه از فعالان بازار می‌توانند چنان منبع تقاضای بزرگی شوند که حتی افزایش تولید شرکت‌های معدنی طلا را با خود همراه کند. به‌طورکلی سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به بازار طلا رادارند باید بدانند قیمت این فلز متأثر از هزینه‌های تولیدی، عرضه پول، ثبات یا به‌هم‌ریختگی سیاسی و اقتصادی در جهان، تقاضای جواهرات و صنعت بوده و وابسته به تصمیم‌گیری‌های بانک‌های مرکزی و صندوق بین‌المللی پول می‌باشد. به‌بیان‌دیگر طلا منبع محدودی است که تحت تأثیر اوضاع اقتصادی جهان است. خوب است بدانیم قیمت طلا در بازه‌های بلندمدت از ثبات نسبی برخوردار است و نوسانات مهم آن بیشتر در کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد.

در ایران طلای ۱۸ عیار، در عربستان طلای ۲۱ عیار و در کشور‌های شبه‌قاره هند طلای ۲۴ عیار به عنوان استاندارد رسمیت دارد. زر یا طلا عنصری فلزی به شمار می‌آید که نشان شیمیایی آن Au  و عدد اتمی آن ۷۹ است. این فلز به‌صورت تکه‌ای یا دانه‌ای در بین سنگ‌ها پیدا می‌شود و اغلب کاملاً خالص است و در صنعت جواهرسازی جایگاه بسیار مهمی دارد. طلای ۲۴ عیار، بدون ناخالصی است و طلای ۱۸ عیار درصد خاصی از ناخالصی را داراست. در این مطلب به بررسی تفاوت طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار می‌پردازیم.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: