نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

زینعلی گفت: ولی امید است که دولت در چشم اندازها و برنامه های آتی با ایجاد منابع و افزایش تولید بهینه تر ، بتواند گره کور بازار مسکن را باز کند. ولی در حال حاضر اقدامی که بتواند گره گشا باشد، دیده نمی شود.

بعد از گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم و وعده سنگینی که برای ساخت وساز مسکن در کشور داده شد،‌ همچنان شاهد عدم تعادل عرضه و تقاضا در این بازار مهم و حیاتی هستیم. این موضوع بسیاری از مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. عدم توان مردم برای خرید خانه بازار اجاره بهای را نیز ملتهب کرده و شهروندان را به شهرک نشینی و حاشیه نشینی مجبور کرده است.

بازار مسکن اگر نتواند نیاز مردم را برآورده کند و از رکود خارج شود به یک مشکل حاد در کشور تبدیل شده و بنیاد خانوار را از بین می برد. در نتیجه ضرورت دارد تا دولت تمام چالش های موجود در بازار مسکن را بررسی کرده و به یک نتیجه سودمند برسد.

کارشناس مسکن، در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز گفت: با توجه به شرایط عمومی اقتصادی کشور، برنامه ریزی و اجرایی کردن پروژه نهضت ملی مسکن بسیار دشوار به نظر می رسد. اکنون که یک سال از عمر دولت می گذرد به نظر نمی رسد وزارت راه وشهرسازی بتواند تحقق این وعده را عملی کند. رکودی که در بازار مسکن شاهد آن هستیم محصول شرایط اقتصادی بازار است و ارتباطی با تصمیمات دولت ندارد. از این رو تمام تلاش های دولت برای ساماندهی بازار مسکن، از این شرایط تاثیر گرفته و مانع از این شده است که قیمت ها کاهش پیدا کند.

زینعلی گفت: بازار مسکن تنها در صورتی سر و سامان می گیرد که دولت با برنامه ریزی و به صورت مستمر ، اقدام به تولید انبوه مسکن کرده و به مساله مکان یابی صحیح و زیر ساخت های کشور توجه ویژه کند. وقتی که هرساله تولید مسکن در کشور روند صعودی در پیش بگیرد و فاصله بین عرضه و تقاضا کاهش یابد، بعد از گذشت چند سال می توانیم بگوییم که گره کور بازار مسکن باز می شود و اقشار کم درآمد جامعه با ابزارهای مالی و پولی خود می توانند خانه دار شوند.

وی افزود: دولت باید با کمک انبوه سازان و بخش خصوصی و تکیه بر منابع مالی مشخص اقدام به ساخت و ساز کند و روش تامین مالی مرحله ای را حذف کند. با این اقدامات تعداد مشخصی از واحدهای مسکونی در یک بازده زمانی معین ساخته و تحویل متقاضیان داده می شود. وگرنه در کوتاه مدت و با ابزارهای محدود تمام سیاست هایی که دولت برای ساماندهی بازار مسکن بکار می برد، شکل شعاری به خود می گیرد و نهایتا اجرایی نمی شود.

زینعلی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر شکاف عمیق درآمد خانوارها با سبد معیشتی جامعه، تامین بودجه برای خرید خانه را ناممکن کرده است. چرا که اگر عرضه در بازار مسکن افزایش یابد، باز هم عده ای زیادی از مردم توانایی خرید یک خانه کم متراژ را ندارند. اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است و روز به روز تشدید می شود. دولت طبق قانون اساسی موظف است با تامین منابع مالی مناسب، اقدام به ساخت وساز کرده و به عنوان سرمایه گذار اصلی و با توجه به نیاز سنجی دقیق ، اقدام به تولید انبوه مسکن در سطح گستره کند.

تاکید رهبر انقلاب بر تولید مسکن در کشور

زینعلی در رابطه با تاکید رهبر انقلاب بر حل مشکل مسکن در کشور و ضرورت توجه به مشکلاتی که این بازار حیاتی برای مردم پدید آورده است، بیان کرد: در حال حاضر بهترین پیشران اقتصادی در کشور، بازار مسکن است و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند تمام منابع لازم برای ساخت و ساز در کشور موجود است و ما نیازی به واردات از خارج از کشور نداریم.

این کارشناس مسکن افزود: باید مدیران توانمند اجرایی با نظارت و پیگیری های مستمر، به تولید مسکن درکشور سرعت ببخشند تا شاهد اعتماد سازی عمومی نسبت به بازار مسکن در جامعه باشیم. همچنین با ایجاد سیاست های پولی و مالی مناسب، اقشار مختلف جامعه را برای خرید مسکن توانمند کنند.مشکلات بخش مسکن باعث ایجاد رکود در بازار می شود و با این اتفاق انباشت تقاضا صورت می گیردکه تعادل بازار را بر هم می زند. در نتیجه توان خرید مردم از بین رفته و بازار اجاره نیزکه متاثر از قیمت مسکن است، ملتهب شده و باعث نارضایتی های عمومی می شود.

به گفته زینعلی در اکثر کشورهای دنیا مالکیت مسکن موضوع خیلی مهمی برای مردم نیست و معضل خاصی به حساب نمی آید ولی درکشور ما از دیرباز این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. مسکن یکی از بنیادین ترین موضوعات تشکیل خانواده است که اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند تبعات جبران ناپذیری را در سطح کلان جامعه به وجود می آورد.

زینعلی در پایان گفت: امید است که دولت در چشم اندازها و برنامه های آتی خود با ایجاد منابع و افزایش تولید بهینه تر ، بتواند گره کور بازار مسکن را باز کند. ولی در حال حاضر اقدامی که بتواند گره گشا باشد، دیده نمی شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از دور جدید ثبت نام نهضت ملی مسکن با تامین زمین های جدید خبر داد و گفت: ثبت نام یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی دارای شرایط چهارگانه در طرح نهضت ملی مسکن قطعی شد.

« محمود محمودزاده» امروز ( یکشنبه) در آستانه یکسالگی دولت در گزارشی به ارایه آماری از عملکرد ساخت نهضت ملی پرداخت و گفت: افزایش ساخت و ساز توسط بخش خصوصی یکی از  راهبردهای جهش تولید مسکن بود که بتوانیم آمار را از صدور ساخت ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد پروانه ساختمانی در سالهای اخیر ارتقا دهیم.

وی گفت: در همین راستا به ارایه طراحی برای افزایش سهم بخش خصوصی در تسهیلات ساخت مطابق سقف طرح‌های حمایتی پرداختیم که اگر ساخت و ساز صنعتی باشد ۲۰ درصد به مبلغ تسهیلات افزوده می شود.  

وی گفت: نتیجه این سیاست آن است که اکنون بیش از ۳۳۵ هزار متقاضی خودمالکی در پنج ماهه نخست سال برای تولید مسکن ثبت نام کردند که نشان میدهد درخواست تولید مسکن در سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیری خواهد داشت.

محمودزاده گفت: سازندگان می توانند تمام مراحل درخواست را بدون مراجعه حضوری انجام دهند که با این سیاست از امضای طلایی خودداری شده است  و متقاضی با مراجعه به سامانه و انتخاب شعبه بانکی اقدام به دریافت تسهیلات ساخت می کند.

 وی گفت: راهبرد دوم دولت افزایش ساخت و ساز در بافت فرسوده شهری است که در صورت تکمیل منابع صندوق مسکن امتیاز سرمایه گذاری افزایش می یابد.

محمودزاده گفت: نهضت ملی مسکن تنها طرح حمایتی است که یارانه و درصد تسهیلات برای دهک های مختلف در آن، متفاوت است. در دهک اول تا سوم تسهیلات نهضت ملی مسکن مطابق توان خانوار با کمترین سود پرداخت می شود.

معاون مسکن وزارت راه گفت: بیش از ۵ میلیون ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن داشتیم ، یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی حایز شرایط چهارگانه هستند و  برای تکمیل و بارگذاری مدارک مراجعه کرده اند.

وی گفت: همین حدود زمین ساخت نهضت ملی تامین شده است و خبر خوب اینکه با تامین زمین امکان ثبت نام مجدد در هفته آینده در برخی شهرها فراهم می شود.

وی درباره آمار ساخت مسکن دولتی گفت: ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری و ۱۸۲ هزار واحد مسکن روستایی و در بخش خودمالکی ۳۳۰  هزار مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و عملیات ۴۲۰ هزار واحد کلنگ زنی شده است که در مجموع یک و نیم میلیون واحد مسکونی نهضت ملی در حال ساخت است.

شاکری گفت: تا پایان سال ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد بازار می شود که به بازار مسکن شوک بزرگی وارد می‌کند و رونق می‌بخشد.

مسکن یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن مردم است.تفاوت طرح نهضت ملی مسکن با مسکن مهر در این است که در این طرح زمین ۹۹ ساله باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد، در صورتی که در مسکن مهر این تعهد نبود. چه کسانی می‌توانند در نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند؟مبلغ اقساط ماهیانه طرح نهضت ملی مسکن برای اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. مبلغ اقساط نهضت ملی مسکن برای گروههای متوسط را بین دو میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد کرده است.

 اقبال شاکری گفت: ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی یکی از وظایف اتاق تعاون است که تحویل کلید این واحد‌ها باید در آینده نزدیک به مرحله عملیاتی برسد.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تا پایان سال تحویل داده خواهد شد با تحویل این واحد‌ها شوک بزرگی به بازار مسکن برای رونق این بازار وارد خواهد شد.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تا پایان شهریور ۱۰۰ هزارواحد نهضت ملی مسکن به بهره داری خواهد رسید.

زمین مجانی به متقاضیان نهضت مسکن ملی داده می‌شود

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در نهضت ملی مسکن زمین متعلق به دولت و مجانی به مردم داده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن مهر کل زمین‌های که دولت داد یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد بود بقیه زمین هایی بود که متعلق به مردم بود اما در نهضت ملی مسکن ما همه زمین ها در واقع متعلق به دولت است و مجانی در اختیار مردم می‌گیرد.

رستم قاسمی روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت درباره مسکن مهر گفت: مسکن مهر حدود ١٢ سال طول کشید و هنوز بالاخره ٢٠٠ هزار از واحد‌های آن باقی مانده است اما از مهر ماه مرحله نیازمندی‌های ساخت مسکن آغاز شد و امروز یک و نیم میلیون واحد از مرحله پایه تا نازک کاری در دست اجرا داریم.

باتوجه به آخرین قیمت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن که چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده، اگر بعضی واحدها با همین نرخ به دست متقاضیان برسد قیمت یک واحد ۶۰ متری این پروژه ۲۸۲ میلیون تومان خواهد بود.

باتوجه به آخرین قیمت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن که چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده، اگر بعضی واحدها با همین نرخ به دست متقاضیان برسد قیمت یک واحد ۶۰ متری این پروژه ۲۸۲ میلیون تومان خواهد بود؛ البته برخی سازندگان مدعی هستند که به دلیل رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی قیمت هر متر به حدود ۸ میلیون تومان رسیده که در آن صورت نیز یک آپارتمان ۶۰ متری نهضت مسکن ۴۸۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت که بخش قابل توجهی از آن وام بانکی است.

 متوسط قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری در بازار مسکن شهر تهران بر اساس اعلام مرکز آمار در تیرماه امسال به ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن با نرخ اعلامی دولت یعنی متری ۴.۷ میلیون تومان ۲۸۲ میلیون و با قیمت متری ۸ میلیون تومان مدنظر سازندگان ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد که حدود یک پنجم نرخ‌های بازار مسکن پایتخت است.

رسیدن ۴۳۰ هزار واحد به مرحله‌ی فونداسیون

پروژه نهضت ملی مسکن که هدف‌گذاری آن احداث چهار میلیون واحد طی چهار سال است با تامین زمین برای حدود ۱.۵ میلیون واحد و رسیدن ۴۳۰ هزار واحد به مرحله‌ی فونداسیون در کل کشور جریان دارد. البته طبیعتا پروژه‌ای به ابعاد چهار میلیون واحد دارای چالش‌هایی است. وزیر راه و شهرسازی بخشی از این چالش‌ها را عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات می‌داند. از آن طرف سازندگان می‌گویند که تورم مصالح ساختمانی و پرداخت نکردن آورده توسط برخی متقاضیان، پروژه‌ها را دچار مشکل کرده است.

انبوه‌سازان، عزم دولت برای اجرای یک پروژه چهار میلیون واحدی در بخش مسکن را تحسین می‌کنند. اما هنوز به یک تفاهم مشترک با وزارت راه و شهرسازی نرسیده‌اند. مهم‌ترین اختلاف نظر بین بخش خصوصی و دولت، اختلاف بر سر قیمت تمام شده است.

گلایه وزیر از عدم همکاری بانک‌ها با پروژه

از آن طرف وزارت راه و شهرسازی و سازندگان نسبت به سیستم بانکی گله‌مند هستند. بانک‌ها موظفند طبق قانون ۲۰ درصد از تسهیلات سالیانه خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما در سال‌های اخیر حدود ۵ درصد این تکلیف محقق شد. به نظر می‌رسد در هنوز بر پاشنه‌ی قبل می‌چرخد. چند روز قبل رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی گفت که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت خانه‌های نهضت ملی مسکن همکاری نمی‌کنند.

در بخش تامین زمین اما به نظر می‌رسد مشکل چندانی وجود ندارد. بنا به گفته  قاسمی تا کنون برای ۱.۵ میلیون واحد زمین تامین شده است. آمار تا ۱۵ تیرماه نیز گویای آن است که ۴۳۰ هزار واحد به مرحله فونداسیون، ۲۰۱ هزار واحد به مرحله‌ی سقف، ۱۴۰ هزار واحد به مرحله‌ی سفت‌کاری و ۶۳ هزار واحد به مرحله‌ی نازک‌کاری رسیده و آن‌طور که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده تا پایان شهریورماه ۱۰۰ هزار واحد به متقاضیان تحویل می‌شود.

زمین‌های مازاد دولتی در اختیار طرح ملی مسکن

یکی از مشکلات به مقاومت دستگاه‌های دولتی در واگذاری اراضی مازاد خود به طرح نهضت ملی مسکن مربوط می‌شود. برای رفع این مشکل تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد منعقد شده است. رییس‌جمهور به دستگاه‌های دولتی فرصت داده تا پایان شهریورماه نسبت به معرفی زمین‌های مازاد خود اقدام کنند در غیر این صورت زمین‌ها به نام وزارت راه و شهرسازی سند می‌خورد. گفته می‌شود تا کنون ۹ درصد اراضی مازاد دولتی به پروژه جهش تولید و تامین  مسکن اختصاص یافته است.

درخصوص وضعیت اجرای طرح به دلیل عدم دستیابی به مفاهمه بین بخش خصوصی و بخش دولتی، بنا به گفته سازندگان، کار روی غلتک نیفتاده است. سیدمحمد مرتضوی ـ رییس کانون انبوه‌سازان چند روز قبل به ایسنا گفت که سازمان برنامه و بودجه در ایجاد تعدیل‌ها تورم نیمه دوم سال گذشته را لحاظ نکرده است. دولت سقف قیمت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرده؛ در حالی که برخی سازندگان از قیمت‌های بالای ۶ میلیون تومان و حتی ۸ میلیون تومان سخن می‌گویند.

دست و پنجه نرم کردن برخی سازندگان با تورم

ایرج رهبر ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران و سازندگاه سایت ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن شهریار بیان کرد: در ابتدای سال جاری هزینه هر متر مکعب بتن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بود که هم‌اکنون به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. از آن طرف با تعلل متقاضیان در پرداخت آورده و پرداخت نشدن به‌موقع تسهیلات بانکی مواجهیم.

او  با ابراز نگرانی از تورم تدریجی نهاده‌های ساختمانی گفت: اگر دولت تعدیل‌ها را نپذیرد ممکن است به یک جایی برسیم که مجبور شویم برخلاف میل باطنی، کار را متوقف کنیم. تجهیزات ما مثل سیستم قالب، پاور، ژنراتور و غیره هزینه‌بر است که خواب این تجهیزات باعث اتلاف سرمایه می‌شود.

به نظر می‌رسد عمده قراردادهای پروژه نهضت ملی مسکن که تا کنون منعقد شده با بخش دولتی بوده است. بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از جمله دستگاه‌های فعال در پروژه نهضت ملی مسکن هستند. مسئولان وزارت راه و شهرسازی طی فراخوان‌هایی از انبوه‌سازان خوشنام و فعال برای مشارکت در این طرح دعوت کرده است.

زمین از دولت، ساخت خانه از مردم

یکی دیگر از شقوق پروژه نهضت ملی مسکن، واگذاری زمین به صورت خودمالک است. دولت در شهرهایی که امکان تامین زمین دارد با ارایه نقشه و الگوهای ایرانی ـ اسلامی، زمین‌ها را در اختیار متقاضیان واجد شرایط در قالب گروه‌های دو و سه نفره قرار می‌دهد تا اقدام به ساخت و ساز کنند. در برخی مناطق امکان واگذاری زمین به یک نفر نیز وجود دارد. واگذاری زمین خودمالک در شهر جدید ایوانکی برای ساکنان شهر تهران انجام می‌شود و احتمالا در آینده با تامین زمین، شهرهای قرچک و پیشوا نیز وارد این فرآیند می‌شوند. به گفته محمود محمودزاده در حال حاضر ۳۳۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن از نوع خودمالک است.

مدل دیگر طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت تسهیلات به دارندگان زمین است. به این صورت که دولت تمامی امتیازات این طرح را به سازندگانی که زمین در اختیار دارند یا پروژه آنها نیمه‌کاره مانده اختصاص می‌دهد و این افراد می‌توانند از تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومانی این طرح به ازای هر واحد استفاده کنند.

کارها با شدت و ضعف جلو می‌رود

به هر ترتیب پروژه نهضت ملی مسکن  با وجود فراز و نشیب‌ها در مناطق مختلف کشور با شدت و ضعف پیش می‌رود. این طرح در صورت اجرا می‌تواند به خانه‌دار شدن بسیاری از مستاجران بیانجامد؛ مستاجرانی که در بعضی کلانشهرها تا ۷۰ درصد درآمدهای خود را به پرداخت اجاره‌بها اختصاص می‌دهند. بر اساس آمار حدود ۹ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد.

به دلیل نوسانات شدید قیمت مسکن که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شده و ادامه دارد خرید خانه برای بسیاری از خانواده‌ها به هدفی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. بر اساس اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به ۴۴.۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. یعنی یک واحد ۵۰ متری در پایتخت به طور میانگین ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید زمین در شهرها ۴۰ درصد و در کلانشهرها ۶۰ درصد قیمت مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.

اما با تمهیداتی که در حذف هزینه‌های زمین در طرح نهضت ملی مسکن اندیشیده شده قیمت واحدها به مراتب پایین‌تر از نرخ‌های بازار خواهد بود. واگذاری زمین در طرح اقدام ملی مسکن شامل اجاره ۹۹ ساله، فروش اقساطی ۱۰ ساله و مشارکت در ساخت است. البته فرم «ج» متقاضیان باید سبز باشد و از سال ۱۳۸۴ به بعد، زمین یا واحد مسکونی در اختیار نداشته باشند.

با این اوصاف حتی اگر قیمت متری ۴.۷ میلیون تومان را در نظر نگیریم و واحدهای نهضت ملی مسکن با قیمت متری ۸ تا ۱۰ میلیون تومان ساخته شود یک واحد ۶۰ متری با هزینه‌ای بین ۴۸۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان ساخته می‌شود که کمتر از یک چهارم قیمت آپارتمان ۵۰ متری در شهر تهران است.

اگرچه وزارت راه و شهرسازی همچنان بر ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با متری ۴.۵ میلیون تومان اصرار دارد اما بعضا زمزمه هایی مبنی بر احتمال افزایش رقم قراردادها به گوش می رسد.

ساخت نهضت ملی مسکن متری چند تمام می شود؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، یکی از اصلی ترین تفاوت‌های نهضت ملی مسکن با مسکن مهر، در نحوه محاسبه هزینه ساخت آن است؛ در مسکن مهر همه چیز از قبل مشخص بود و با نرخ ثابتی پیمانکاران موظف به تکمیل واحدهای ساخته شده بودند.

اما در نهضت ملی مسکن به دلیل تورمی که در بخش ساخت و ساز و همچنین نهاده‌های ساختمانی وجود دارد، قرار نیست با نرخ ثابتی این پروژه‌ها به اتمام برسد بلکه قراردادها به نحوی است که بر اساس تعدیل‌های سه ماهه سازمان برنامه و بودجه، در پایان دوره ساخت، به رقم اولیه قرارداد اضافه می‌شود.

معاون وزیر راه: هزینه نهضت ملی مسکن متری ۶ میلیون است

در حال حاضر هزینه هر متر مربع ساخت و ساز بدون در نظر گرفتن تعدیل‌های اعلامی سازمان برنامه و بودجه، ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. هر چند که علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، رقم قراردادهای نهضت ملی مسکن را بر اساس نرخ تعدیل سه ماهه سوم ۱۴۰۰، متری ۶ میلیون تومان عنوان می‌کند.

با این حال تشکل‌های فنی مهندسی نسبت به نرخ‌های تعدیل اعلامی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه سوم و چهارم ۱۴۰۰، انتقاد دارند و آن را در مواردی که افزایشی بوده، در مقایسه با نرخ تورم و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، عملاً منفی می‌دانند و در مواردی هم عملاً نرخ تعدیل‌های جدید را کاهشی عنوان می‌کنند.

این در حالی است که گفته می‌شود ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های مسکن را زمین تشکیل می‌دهد که با حذف قیمت زمین در نهضت ملی مسکن و محاسبه آن به صورت اجاره ۹۹ ساله که در عمل، به معنی رایگان بودن زمین است، بخش مهمی از هزینه‌های ساخت و ساز کسر می‌شود.

وزیر راه: تورم نهاده‌های ساختمانی سبب شد تا درخواست افزایش وام نهضت ملی مسکن را مطرح کنیم

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اخیراً در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به تورم موجود در نهاده‌های ساختمانی اعلام کرد از شورای پول و اعتبار درخواست کرده‌ایم تا با افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۴۵۰ به ۷۰۰ میلیون تومان در تهران، موافقت کند.

به گفته رستم قاسمی، در نهضت ملی مسکن برای واحد ۱۰۰ متری با احتساب هزینه تمام شده ساخت هر متر ۴.۵ میلیون تومان، درخواست وام ۴۵۰ میلیون تومانی کرده بودیم که با آن موافقت شد اما با تورمی که در نهاده‌های ساختمانی پیش آمده، هزینه ساخت هر متر افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین می‌گوید بر اساس اعلام دیوان محاسبات کشور، کمتر از ۸.۵ درصد برنامه طرح اقدام ملی مسکن که در دولت یازدهم پایه گذاری شد، به مرحله اجرا و پیشرفت فیزیکی رسید؛ از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی از آغاز به ساخت حدود یک و نیم میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم خبر داده است که به معنای این است که بخش اعظم قراردادهای ساخت مسکن، در این دولت و با همان متری ۴.۵ میلیون تومان با انبوه سازان یا دیگر سازندگان به امضا رسیده است.

هر چند که برخی از سازندگان مسکن این ارقام را نپذیرفته‌اند اما بخش مهمی از انبوه سازان، با محاسبات سازمان برنامه و بودجه همراهی کرده‌اند.

این در حالی است که تا کنون معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اعلام هزینه نهایی تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن طفره رفته و آن را به اتمام پروژه موکول کرده است.

معاون مسکن وزارت راه: قیمت تمام شده ساخت به آیتم‌های متعددی بستگی دارد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در آخرین روز تیرماه امسال در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره مبلغ آورده متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن و قیمت تمام شده که محل سوال بسیاری از شرکت کنندگان در این طرح است، گفت: مبلغ آورده برای هر دهک متفاوت است، دهک‌های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده و حدود ۸۰۰ هزار خانوار هستند، فقط ۲۰ درصد آورده اولیه را باید تأمین کنند و ۸۰ درصد هزینه با پرداخت تسهیلات دولتی برای آنها محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: برای دهک‌های متوسط حدود ۵۵ درصد هزینه تمام شده از طریق تسهیلات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده ساختمان نیز به بسیاری از مسائل بستگی دارد و دولت در تأمین زمین، سود تسهیلات، یارانه انشعابات با هدف کاهش قیمت نهایی ساخت کمک می‌کند.

به گفته محمودزاده آورده اولیه متقاضیان در استان‌های مختلف با توجه به تراکم ساختمان، زیربنا، زمان آغاز ساخت متفاوت است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید: فعلاً ملاک ما نرخ تعدیل‌های سه ماهه دوم ۱۴۰۰ است

دریافت مسکن

علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز گفت: هنوز قراردادهایی که به امضا می‌رسد، بر اساس نرخ تعدیل سه ماهه دوم ۱۴۰۰ است و نرخ‌های تعدیلی که سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه سوم و چهارم اعلام کرده، ملاک قراردادهای نهضت ملی مسکن نیست.

وی تأکید کرد: با این حال معاونت مسکن و ساختمان مسئول ابلاغ رقم قراردادهای نهضت ملی مسکن به دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی است و تا کنون این معاونت رقم جدیدی به ما اعلام نکرده است تا در قراردادها با سازندگان لحاظ کنیم.

مرکز آمار: تورم نهاده‌های ساختمانی؛ ۴۳ درصد

در حالی که سازمان برنامه و بودجه همچنان آخرین نرخ تعدیلی که اعلام کرده، به سه ماهه‌های سوم و چهارم سال ۱۴۰۰ برمی گردد، اما مرکز آمار ایران در گزارشی که اخیراً از تورم بهار ۱۴۰۱ نهاده‌های ساختمانی منتشر کرده، تورم نقطه به نقطه نهاده‌های ساختمانی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته را ۴۳.۴ درصد اعلام کرده است.

این مرکز تورم فصلی نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در بهار ۱۴۰۰ نسبت به زمستان سال ۱۴۰۰ را برای شهر تهران ۲۶.۳ و برای کل کشور ۲۳.۳ درصد برآورد کرده است.

کانون انبوه سازان: نرخ‌های تعدیل سازمان برنامه را می‌پذیریم

فرشید پورحاجت عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکندرباره هزینه تمام شده ساخت نهضت ملی مسکن اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه یک قرن است که نرخ‌های تعدیل پروژه‌های عمرانی و مسکونی را بر اساس شاخص‌هایی اعلام می‌کند که اقدام مناسبی است.

وی افزود: یک تفاوت مسکن مهر با نهضت ملی مسکن در این است که در مسکن مهر، نرخ‌ها مقطوع بود و باید پیمانکاران بر اساس همان نرخ‌ها کل پروژه را به اتمام می‌رساندند. اما در نهضت ملی مسکن از ظرفیت سازمان برنامه و بودجه در محاسبه هزینه‌ها و رخ گذاری پروژه‌های مسکونی برای اولین بار استفاده شد.

مرکز آمار تورم نهاده‌های ساختمانی را تأیید می‌کند اما سازمان برنامه نرخ تعدیل منفی می‌دهد

فعال صنعت ساختمان با بیان اینکه در یک دهه اخیر تکانه‌های اقتصاد کلان سبب ایجاد تورم شدید در بخش مسکن شد، گفت: علی رغم اینکه هم تورم عمومی داشتیم و هم در نهاده‌های ساختمانی تورم داشتیم، اما سازمان برنامه و بودجه نرخ تعدیل سه ماهه‌های سوم و چهارم را منفی اعلام کرده بود.

وی با تأکید بر اینکه در بلند مدت تورم مسکن داریم یادآور شد: در سال جاری دستمزدها ۵۷ درصد رشد کرد که یکی از اصلی ترین نهاده‌های تولید مسکن است؛ پافشاری وزارت راه و شهرسازی بر اعلام نرخ‌هایی که در حال حاضر به عنوان هزینه تمام شده ساخت مسکن از سوی این وزارت خانه اعلام می‌شود، تبعاتی خواهد داشت که در آینده آن را مشاهده خواهیم کرد.

متری ۴.۵ میلیون تومان امکان اجرا ندارد

پورحاجت با تأکید بر اینکه هیچ پروژه‌ای با متری ۴.۵ میلیون تومان قابل اجرا نیست ادامه داد: در طرح اقدام ملی قرار شد قراردادها با انبوه سازان متری ۲.۷ میلیون تومان به امضا برسد که این نرخ با توجه به قیمت دلار و نهاده‌های ساختمانی در آن زمان تعیین شده و تا حدودی به واقعیت نزدیک تر بود اما در حال حاضر برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن را می‌خواهند با متری ۴.۵ میلیون تومان بسازند که شدنی نیست. دولت باید در این رقم تجدید نظر کند.

متری ۶ تا ۷ میلیون تومان عملیاتی تر است

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر همین ارقام کمتر از ۷ میلیون تومان در هر متر مربع، واقع بینانه تر باشد البته در حال حاضر همچنان نرخ‌های تعدیل سه ماهه دوم ۱۴۰۰ در حال پیاده سازی است و وزارت راه و شهرسازی هنوز با نرخ‌های تعدیل اعلامی سازمان برنامه برای سه ماهه‌های سوم و چهارم، نسبت به امضای قرارداد نهضت ملی مسکن اقدام نکرده است. هر چند که کنترل و نظام مند شدن قیمت‌ها کار پسندیده‌ای است اما در نرخ‌های تعدیلی باید تجدید نظر شود.

سرگردانی مردم در واریز وجه، دریافت تسهیلات و انتخاب واحد مسکونی

نامشخص بودن رقم تمام شده واحدهای ذیل طرح نهضت ملی مسکن سبب سرگردانی برخی از متقاضیان در خصوص رقم واریزی شده است. اگرچه وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده که نرخ‌ها شناور است و در پایان دوره ساخت، هزینه تمام شده محاسبه خواهد شد، اما می‌توان با اعلام نرخ‌های تقریبی، فرآیند تأمین آورده متقاضیان را تسهیل کرد.

ضمن اینکه قرار است این طرح، عمدتاً «تسهیلات محور» باشد تا «آورده محور»؛ حال آنکه در بخشنامه جدید بانک مرکزی، اعطای تسهیلات منوط به تأمین آورده‌های متقاضیان شده و بانک‌ها مکلفند در صورتی که متقاضی، آورده‌های خود را واریز کرد، بسته به میزان پیشرفت پروژه، تسهیلات به آن تزریق شود که این موضوع ممکن است به افزایش زمان ساخت و بیشتر شدن هزینه تمام شده پروژه‌ها بینجامد.

برخی کارشناسان معتقدند تطویل زمان ساخت، شاید بیشتر به نفع سازنده باشد که مشمول تعدیل‌های متعدد در طول پروژه خواهد شد و متقاضیان از افزایش هزینه تمام شده ساخت، متضرر می‌شوند که به نظر می‌رسد در قراردادهای منعقده میان دستگاه‌های مجری نهضت ملی مسکن با سازندگان، مسأله «دوره ساخت» باید به نحوی که نه متقاضی متضرر شود نه سازنده، لحاظ شود.

امکان بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به صورت پلکانی هم وجود دارد و با این شیوه، متقاضیان در سال اول پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی، ماهانه ۴.۳ میلیون تومان می‌پردازند.

اولین بار یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مسکن در مصاحبه‌ای رقم اقساط بازگشتی تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن برای وام ۴۵۰ میلیون تومانی پایتخت را ماهانه ۷ میلیون تومان، برای وام ۴۰۰ میلیون تومانی کلانشهرها ماهانه ۶.۳ میلیون تومان، برای وام ۳۰۰ میلیونی ساخت در سایر شهرها، ماهانه ۴.۷ میلیون تومان و برای اقساط ۲۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نهضت ملی مسکن ماهانه ۴ میلیون تومان عنوان کرده است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد، اظهارات این عضو هیئت مدیره بانک مسکن، استناد قانونی از سوی شورای عالی مسکن یا شورای پول و اعتبار بانک مرکزی ندارد.

بر مبنای آخرین جزئیات موجود، توجه به اعداد مطرح شده در قالب رقم اقساط بازگشتی تسهیلات نهضت ملی مسکن بیانگر آن است که عضو هیئت مدیره بانک مسکن از شیوه نوع پرداخت ساده استفاده کرده و ارقام تسهیلات را بیان کرده است.

این در حالیست که یک نوع متداول پرداخت اقساط بازگشتی تسهیلات بلند مدت، استفاده از شیوه پلکانی است که با نرخ سودهای پلکانی متفاوت ۳ درصد، ۵ درصد و ۹ درصد قسط بندی می‌شود.

در حقیقت در شیوه پرداخت اقساط ساده، میزان رقم بازگشت اقساط در طول دوره بازپرداخت ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما در شیوه بازگشت اقساط پلکانی، تسهیلات به صورت متفاوت در هر سال و از رقم کم به زیاد قسط‌بندی می‌شود.

بر همین اساس در شرایطی که یک متقاضی شیوه پرداخت پلکانی ۹ درصد را به شیوه پرداخت ساده ترجیح دهد، در سال اول پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید ۴.۳ میلیون تومان را به صورت ماهانه پرداخت کند. این رقم پرداخت در سال دوم به ۴.۷ میلیون تومان افزایش می‌یابد و در سال سوم متقاضی دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید مبلغ ۵.۱ میلیون تومان را بپردازد.

بر این اساس در شیوه پلکانی پرداخت تسهیلات متقاضی در اقساط سال هفتم به رقم پرداخت تسهیلات معادل ماهانه ۷ میلیون تومان می‌رسد

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: متأسفانه هنوز همکاری بین دستگاهی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن شکل نگرفته است.

رسول فرخی  میکال در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 12 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:‌ طرح جهش تولید مسکن مهمترین وعده دولت انقلابی است اما تاکنون همکاری بین دستگاهی و بین بانک‌ها برای اجرای آن شکل نگرفته است. در بخش‌هایی از شهرستان‌ها زمین برای ساخت مسکن شناسایی نشده است.

نماینده مردم  لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی افزود:  بخشی از جامعه که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، تکلیف آن‌ها در این طرح چه خواهد شد.

وی در ادامه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی درباره مطالبات چای کاران گفت:‌ انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی مطالبات چای‌کاران را پرداخت کند. یکی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی به خصوص در حوزه کشاورزی است. براساس قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، باید جلوی ترخیص برنج‌های وارداتی گرفته شود.

فرخی خطاب به وزیر آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: از وزارت آموزش و پرورش انتظار می‌رود نسبت به تعیین تکلیف آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی اقدام کنند. همچنین وزیر بهداشت باید در خصوص بیمارستان شهرستان سیاهکل و بیمارستان 22 آبان لاهیجان تعیین تکلیف کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور گفت: در گام نخست اجرای نهضت ملی جهش تولید مسکن، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید فعال است که بخشی از واحدهای یک طبقه هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا جعفری روز پنجشنبه در بازدید از شهر جدید عالیشهر  بیان کرد: به دنبال وعده رئیس جمهور برای ساخت چهار میلیون مسکن در قالب نهضت ملی مسکن و تاکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه، به شرکت عمران شهرهای جدید و دیگر دستگاه‌های مرتبط تکلیف شده است تا با شناسایی و حل مشکلات، واحدهای مسکونی گام نخست با سرعت قابل توجهی پیش برود.

وی ادامه داد: در برخی از مناطق مشکل محدودیت زمین وجود دارد اما این مساله در شهر جدید عالیشهر بوشهر وجود ندارد و باید در بخش عملیات اجرایی هماهنگی‌هایی صورت گیرد که امروز در نشست شورای اداری این شهر پیگیری می‌شود.

جعفری عنوان کرد: مسائل مربوط به پیمانکاری و بانکی، قراردادهای مشارکتی و تک سندی کردن اراضی بخشی از مسائلی است که حل آن در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به طور حتم تلاش می‌شود تا سهمیه‌ای از واحدهای نهضت ملی مسکن در هفته دولت به بهره‌برداری برسد و بخشی از واحدهای مسکونی مناطقی که واحدهای یک طبقه اجرایی شده در این زمان تحویل خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر واحدهای مسکونی گام نخست نهضت ملی مسکن، برخی از پروژه‌های مسکونی متوقف و نیمه کاره‌ نیز در کشور وجود دارد که فاقد متقاض بوده و در این دوره که ثبت نام متقاضیان صورت گرفت، سرعت بخشی به آنها در دستور کار جدی قرار گرفته تا شاهد افتتاح آنها باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور درباره تعهد سنواتی این شرکت برای تکمیل واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر، گفت: در شهرهای جدید حدود ۶۰ هزار واحد باقیمانده داریم که هنوز تحویل داده نشده و حدود ۲۰ هزار واحد نیز تحویل شده اما مراحل و امکان بهره بردای آن برای گیرنده فراهم نبوده است.

جعفری اعلام کرد: بخش عمده‌ای از این واحدهای مسکن مهر امسال تحویل می‌شود و مابقی در تابستان آینده به اتمام می‌رسد.

بهره‌برداری از بیمارستان محلی عالیشهر در هفته دولت

وی ادامه داد: بیمارستان محلی و مرکز خدمات جامع سلامت سردار شهید سلیمانی عالیشهر اکنون یک سال است که متوقف مانده و تصمیم گرفته شد تا با ایجاد ظرفیت تهاتر برای پرداخت مطالبات پیمانکار، تکمیل آن سرعت گیرد و تحویل بهره‌بردار که دانشگاه علوم پزشکی ایران است، شود.

جعفری اعلام کرد: در همکاری که با دانشگاه علوم پزشکی تلاش می‌شود تا تکمیل عمرانی و تجهیز این مجموعه درمانی سرعت گیرد و هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسد.

جعفری گفت: در این سفر به استان بوشهر، پروژه‌های مختلف فرهنگی، خدماتی، ورزشی و درمانی شهر جدید عالیشهر مورد  بازدید قرار گرفت که با توجه به فرصت‌های خوبی که در اختیار این شهر است، قابلیت توسعه خدمات در راستای ایجاد یک فضای سکونت مناسب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور افزود: استخر احداث شده در عالیشهر مجموعه مجهز و خوبی است و هدف ما این است که عموم جوانان این شهر از آن استفاده کنند.

وی توضیح داد: اگر آموزش و پرورش که اکنون این مجموعه را در اختیار دارد برای بهره برداری و هزینه نگهداشت آن مشکل داشته باشند، شرکت عمران شهر جدید، این پروژه را تحویل می‌گیرد و با استفاده از یارانه فرهنگی نسبت به نگهداشت آن اقدام می‌کند.

جعفری افزود: در این صورت هزینه استفاده از این مجموعه برای جوانان عالیشهر کاهش می‌یابد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان به شورای پول و اعتبار خبر داد. وام این طرح در زمان حاضر ۴۵۰ میلیون تومان است.

 رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه جهان‌آرا با یادآوری این‌که طی ۱۰ سال گذشته به دلیل عدم توجه به بخش مسکن بین عرضه و تقاضا فاصله زیادی به‌وجود آمده است‌،‌اظهار کرد: در کشور ۸ میلیون مستأجر داریم، ضمن این‌که با توجه به ازدواج‌ها،‌ سالانه نیازمند ساخت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی هستیم.

وی ادامه داد: برای رفع این نیازها، رئیس‌جهموری دستور ساخت ۴ میلیون مسکن را داد که البته اگر سالانه یک میلیون مسکن را هم بسازیم باز با کمبود مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به ثبت‌نام ۵.۴ میلیون متقاضی در نهضت ملی مسکن و پالایش ۳.۲ میلیون نفر از این تعداد،‌ افزود:  تاکنون اراضی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد  تامین شده و تا شهریور اراضی ۳.۲  میلیون واحد تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با یادآوری این‌که همه زمین‌های واگذار شده به مردم در نهضت ملی مسکن ۹۹ ساله و رایگان است، بیان کرد: در دولت نهم و دهم برای ۱.۶ میلیون مسکن زمین تامین شده اما در نهضت ملی مسکن زمین ۳.۲ میلیون واحد تامین می‌شود و ۸۰۰ هزار واحد نیز مسکن روستایی است.

مسکن ملی

هزینه ۷ میلیون تومانی ساخت هر مترمربع نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که به دلیل تورم امکان پیش بینی قیمت تمام شده ساخت وجود ندارد، تصریح کرد: هزینه ساخت هر متر مربع ۶ تا ۷ میلیون با تورم امروز تمام می شود اگر تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان برسد بخشی از مشکل رفع می شود که ما این موضوع را به دولت و شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده ایم.

قاسمی گفت: اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله و پلکانی است و براساس ۵۰ درصد از هزینه های درآمدی خانواده ها پیش بینی شده است.

تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن از شهریور

وزیر راه و شهرسازی از تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تا شهریور امسال خبر داد و با اشاره به این‌که اگر مردم در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت‌نام نکنند از ارائه بسیاری از خدمات محروم می شوند،‌گفت: اکنون اطلاعات ۷۲ میلیون نفر را در سامانه داریم و با وجود آنکه تکمیل نشده جامع ترین سامانه اطلاعات مردم است.

قاسمی با بیان این‌که برای۷۵۰ هزار واحد خانه خالی کشور به سازمان مالیاتی قبض مالیاتی داده ایم،‌اضافه کرد: از این رقم حدود ۶۰ هزار مالک اعتراض کرده اند. هدف از مالیات خانه خالی، درآمد برای دولت نیست بلکه می خواهیم عرضه مسکن را زیاد کنیم و اگر مالکان خانه را خالی نگه دارند مالیات می پردازند و در صورت عدم پرداخت، جریمه می شوند.

وی با تاکید بر این‌که بانک‌های فعال در حوزه املاک در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه خواهند شد، اظهار کرد:  قیمت گذاری مسکن در بسیاری از کشورها وقتی با بحران مواجه می شوند گرفته می شود و این مصوبه ها در دو سال گذشته هم وجود داشت . این مصوبه سقف ۲۵ درصد در سران تصویب شد و بسیاری از مالکان واحدهای اجاره خود را تخلیه نکرد و تمدید کردند.

مشاوران املاک ساماندهی می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که حدود ۳۰۰ هزار مشاور املاک در کشور داریم، گفت: تعداد کمی از این مشاوران املاک در سامانه کد رهگیری قرار دارند اما در اتفاق جدید تمامی بنگاه های مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری متصل می شود و تمامی معاملات رصد و بررسی می شود و تا سال آینده این اقدام اجرایی خواهد شد.

قاسمی درباره حق‌الزحمه مشاوران املاک افزود: نرخ جدید متناسب‌ با قیمت های منطقه ای است که هرساله توسط وزارت اقتصاد و دارائی تعیین خواهد شد و در کاهش قیمت ها تاثیر خواهد داشت.

وی با بیان این‌که با طراحی بسته اجاره بها آرامش بازار مسکن در این ماه نسبت به ماه گذشته بازگشته است، افزود: در بسته جدید اجاره مسکن تمدید قرارداد ها را بسیار پیگیری خواهیم کرد و دغدغه جدید رئیس جمهور است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از هزینه آورده ۱۰ هزار متقاضی مسکن مهر در زیرساخت‌ها خبر داد و گفت: رئیس جمهور دستور داده این مشکلات برطرف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن بر اساس شاخص تعدیل سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰ حدود ۶ میلیون تومان است.

علیرضا جعفری در رابطه با جدیدترین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن و هزینه ساخت این واحدها اظهار کرد: دستورالعملی سال گذشته در رابطه با قراردادهای طرح نهضت ملی مسکن ابلاغ شد. در این دستورالعمل مبنای محاسبه هزینه‌های ساخت برای هر مترمربع ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۵ درصد پلوس ( بـالاتر از بـرآورد انجـام شـده از سوی کارفرمـا) و ۱۰ درصد مینـوس( پـایین‌تـر از برآورد پیمانکار) است.

او  ادامه داد: از سوی دیگر مبنای محاسبه هزینه‌های ساخت بر اساس ضریب تعدیل سه‌ماه سوم سال ۱۴۰۰ نیز است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران افزود: با توجه به این‌که در قیمت‌گذاری‌ها یک شاخص و یک مبنا را داریم که قیمت بازار است. ضمن این‌که ضریب تعدیل را نیز داریم، امروز ملاک عمل ما مطابق همان ضریب شاخص تعدیل سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰ تقریبا حدود ۶ میلیون تومان هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن است.

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین جزئیات طرح مسکن ملی توضیحاتی ارائه داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۵.۶ میلیون نفر در ۷ فاز اعلام شده در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که بیش از ۹۰ درصد پالایش شده اند.

محمودزاده معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین جزئیات طرح نهضت ملی مسکن به سوالات زیر پاسخ داد:

کار ساخت و ساز را برای چه تعداد انجام می دهید؟

بیش از ۵.۶ میلیون نفر در۷ فاز اعلام شده در طرح های حمایتی دولت ثبت نام کردند که بیش از ۹۰ درصد ثبت نام کنندگان پالایش شدند و پالایش آنها نهایی شده و توسط ادارات کل اطلاع رسانی صورت گرفته است.

عمده ۱۰ درصدی که باقی مانده‌اند دو گروه هستند یعنی کسانی که از ۱۵ تیرماه ثبت نام کرده اند و افرادی که مشمول قانون حمایت از جمعیت می شوند.

هدف گذاری ما برای شهرک هایی که زیرساخت های مناسب دارند چیست؟

حدود ۵۶۷ هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است که حدود پنجاه هزار واحد در بافت فرسوده و مابقی پروژه های در حال ساخت است .حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی در حال ساخت است. ۳۳۳ هزار واحد هم خود مالک هستند. مجموعه اینها یک و نیم میلیون واحد را شامل می شود.

از چهار میلیون واحدی که مورد تعهد است ۳.۲ میلیون مسکن شهری و مابقی روستایی است. از این میزان زمین یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکونی کاملا مشخص و تامین شده است .

یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد اراضی است که برای الحاق به محدوده و یا شهرک در مراحل بررسی کاربری در استان ها است.

مجموعه اینها ۲.۹ میلیون استرداد تامین واحد دارد. به صورت فرض بیش از ۹۰ درصد اراضی ۴ ساله تا به الان تامین شده است.

مهمترین مسئله در تولید مسکن چیست؟

گام اول تولید مسکن که بحث تامین زمین است با قدرت برداشته شده و می‌توان گفت که به طور عام مشکلی به اسم زمین نداریم.

مگر در برخی از شهرها که طبیعتاً مانند استان کردستان و امثال آن دچار کمبود زمین هستیم که دستورالعمل های برای تامین زمین داده شده است.

ظرفیت دو سال اول یعنی دو تا ۸۰۰ هزار واحد را که باید شروع می شد به صورت صد در صد تامین زمین انجام شده است.

یکی از سیاست‌ها این است که گاهی اوقات الحاق یا توسعه فیزیک شهرها نامناسب نیست، بحث ایجاد شهرک‌های جدید مطرح است با دستورالعملی که در شورای شهرسازی و معماری ایران تصویب شد ، بستر جدیدی در تسهیل و ایجاد شهرک های جدیدی ایجاد شده است.

مطالعات اولیه بیش از ۴۰ شهرک تاکنون در سطح استان های مختلف انجام شده است. حدود هشت یا نه شهرک مصوبات نهایی شورای عالی را گرفته اندکه به عنوان فرصت های جدید توسعه شهری در طرح نهضت ملی مسکن محسوب می شوند.

کدام شهر ها ظرفیت جدید و باقی مانده دارند؟

رئیس جمهور دستور دادند تا کل نیاز زمین برای ۴ میلیون واحد تا مردادماه تامین شود یعنی تمام استانداران به عنوان رئیس شورای عالی مسکن استان مکلف شدند تعدادی که اشاره شده که قریب به یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار واحد است علاوه بر یک میلیون و پانصد هزار واحدی که اشاره شد را تا انتهای مرداد ماه تعیین تکلیف کنند. اگر اینگونه شود طبیعتا ثبت نام جدید هم خواهیم داشت.

کیفیت در ساخت و ساز و نظارت ها چگونه است ؟

وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است با استفاده از تجارب طرح های قبلی بتواند بلوغ بیشتری را در طرح‌های جدید ایجاد کند. اتفاقی که الان حادث شده این است که در حقیقت علاوه بر نظارت عادی که مهندسین سازمان نظام مهندسی به پروژه ها دارند ،یک لایه بالاتر به اسم مشاورینی که وزارت راه و شهرسازی برای کنترل نظارت دارد این کار را انجام دهند.

برای اولین بار در صنعت ساختمان کشور تفاهمنامه کلی با یک شرکت بیمه منعقد شده تا تمام ساختمان هایی که تحویل مردم داده می شود ضمانت کیفیت داشته باشد یعنی برای ۱۰ سال اجزای مختلف ساختمان هر کدام برای مقاطعی که در نظر گرفته شده بیمه کیفیت می شود و متقاضی می تواند مطمئن شود که وقتی واحد اش را تحویل می‌گیرد کیفیت لازم را دارد.

چه برنامه ای برای واحدهای ویلایی در استان ها دارید؟

به تمام همکاران سطح کشور این موضوع ابلاغ شده است که در شهرهایی که زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند ، اولویت با واگذاری زمین به صورت گروهی و یا حتی در برخی از موارد به صورت فردی است و این اتفاق انجام شده است.

در شهر طبس و یزد واحدهای ما در حال نازک کاری هستند. در خیلی از شهرهای کشور به صورت ویلایی واگذار شد. در هر شهری که زمین موجود باشد ما صرفاً زمین با حمایت های قانونی واگذار می‌کنیم.

در چهار الی پنج استان همکاران ما نیاز ۴ سال را تامین کردند مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی. برخی از استان ها دچار مشکل زمین هستند مانند استان‌های شمالی و استان‌های غربی که معمولاً کوهستانی هستند.

آنها در شرایط فعلی بیشتر از نیاز و بیشتر از کسانی که تاکنون ثبت نام کردند زمین را تامین کرده‌ایم.

در حال تلاش هستیم با دستوری که رئیس‌جمهور داده اند در مردادماه کل نیاز به ۴ میلیون تامین شود که دیگر دغدغه ای برای تامین زمین وجود نداشته باشد.

تا چه حد به اصول معماری ایرانی و اسلامی توجه می شود؟

در قانون جهش تولید مسکن با توجه به اهمیت توجه به اصول معماری ایرانی و اسلامی، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است تا کارگروهی با مراجع مربوطه تشکیل دهد.

ما در هر شهر و در هر استانی باید بتوانیم مبتنی بر معماری بومی آن منطقه عمل کنیم نه اینکه از تهران الگوهای از پیش طراحی شده را ابلاغ کنیم.

در هر استان کارگروهی ابلاغ شده علاوه بر بررسی هایی که شهرداری انجام می دهند، کارگروهی متشکل از نهادهای دولتی، نهادهای دانشگاهی و صاحب‌نظران تشکیل شود تا تمام طرح های معماری و تفکیک های پروژه را کنترل و تصویب کنند.

با توجه به اشراف محلی باید کار را انجام دهند. وزارت راه و شهرسازی صرفا نظارت می‌کند و این مسئولیت نهایتاً بر عهده شورای مسکن استان است ولی این اختیار در نزد تمام استان ها است و مبتنی بر معماری بومی طرح ها باید مصوب شوند و لذا هیچکدام توسط ستاد انجام نمی‌شود لذا این بستر وجود دارد و طبیعتاً یک رقابتی که هر استانی که بهتر عمل کند می‌تواند این کیفیت را بهتر انجام دهد.

اولین تحویلی های واحدهای طرح نهضت ملی مسکن چه زمانی است ؟

تلاش ما این است که پایان شهریورماه بتوانیم بخشی از پروژه ها را تحویل دهیم.

پیش‌بینی اولیه حدود ۱۰۰ هزار واحد است که تلاش شده تا بتوانیم به عنوان اولین بخش از این پروژه را تحویل دهیم .

کدام استان ها بیشترین پیشرفت فیزیکی را داشتند؟

در آذربایجان غربی حتی برخی از مردم مستقر شده‌اند. در خراسان جنوبی ، یزد و در بخش هایی از سیستان و بلوچستان پیشرفت داشتیم.

تا انتهای شهریور پیش بینی بر این است که حدود ۱۰۰ هزار واحد را تحویل دهیم، انشالله اگر نهادهای خدماتی بتوانند انشعابات را برساند کار را به جلو پیش خواهیم برد.

مبلغ تمام شده هر واحد چقدر است؟

آورده برای دهه های مختلف متفاوت است، طراحی صورت گرفته است تا برای دهک های اول تا سوم حدود ۸۰ درصد قیمت ساخت را از طریق تسهیلات پر کنیم .

تحت پوششین کمیته امداد و بهزیستی شامل این دهک‌ها می شوند یعنی حدود ۸۰۰ هزار خانوار در این پروژه قرار می گیرند.

دهک‌های متوسط حداقل حدود ۵۵ درصد قیمت تمام شده را با تسهیلات انجام می‌دهیم و به لحاظ اهمیت این موضوع برای دولت، اخیراً با دستور رئیس جمهور ،معاون اول محترم کار گروهی را تشکیل دادند تا برای تامین مالی موضوعات بپردازیم تا فاصله بین توان مالی خانوار و قیمت تمام شده را پر کنیم .

نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که قیمت تمام شده ساختمان به خیلی از موضوعات مرتبط است، آنچه که دولت کمک می کند زمین، سود تسهیلات و یارانه هایی است که در انشعابات و امثال آن متقبل می‌شود و قیمت بازار قیمت مخصوص خود است.

وزیر راه وشهرسازی، گفت: طی ۴ ماهه امسال در پایتخت ۴۸ هزار واحد دارای پروانه ساخت در سامانه وزارت راه درخواست وام داده اند که ۱۰ برابر سنوات گذشته است.

رستم قاسمی امروز در خبر ۱۴ به سوالاتی در رابطه با آخرین وضعیت تولید مسکن  پاسخ داد:

سوال: آخرین وضعیت تولید مسکن را اعلام کنید.

آقای قاسمی: اخیرا اعلام شده بود پروانه ساخت نسبت به ۱۸ سال گذشته بی سابقه است، اما باید اعلام کنیم که مرجع ارائه آمار تنها  شهرداری تهران است  و طبق این آمار که توسط شهرداری  ارائه شده در اوج صدور پروانه ساخت در پایتخت از سال‌های ۹۰ تا ۹۳ تعداد ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار پروانه صادر شده است که تعداد زیادی از این خانه‌ها هم ساخته نشده است.

با استناد به همین آمار در سال ۹۶ تعداد ۱۴ هزار و ۳۰۰ پروانه ساخت، در سال ۹۷ تعداد ۱۸ هزار پروانه ساخت و در سال ۹۸ تعداد ۱۹ هزار پروانه ساخت صادر شده است.

سوال: آمار‌های  ساخت مسکن در تهران چه میزان است؟

آقای قاسمی: در ۴ ماهه امسال  ساخت ۳۳۴ هزار واحد خود مالکی در کل کشور را شروع کرده ایم که زمین دارند و تنها تسهیلات  ساخت ۴۵۰ میلیون تومانی دریافت می کنند.

در چهار ماه گذشته در پایتخت ۴۸ هزار واحد مسکونی دارای پروانه ساخت در سامانه وزارت راه درخواست وام کردند. این رقم با توجه  به تعداد پروانه ساخت صادر شده در چهار ماه نخست امسال و تعمیم آن در طول سال است. پیش‌بینی ما این است که این آمار ۱۰ برابر سنوات گذشته باشد.

   ۱۸۰ هزار واحد مسکونی هم با شهرداری تهران قرارداد داریم که در قالب بافت فرسوده در حال ساخت است.

مردم تنها باید به آمار‌های رسمی در این بخش توجه کنند.

سوال: آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن را توضیح بفرمایید.

آقای قاسمی: تعهد دولت سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد شهری است.  یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد امروز در کل کشور از عملیات فونداسیون تا نازک کاری در دست کار داریم و مسکن مهر که کار بزرگی بود نیمی از این پروژه بود، اما در اقدام ملی ۷۰ هزار واحد فونداسیون  به بالا شروع شده و در اختیار  قرار گرفتیم  و براساس گزارشات رسمی ۸.۸ پیشرفت داشته است  که این پروژه‌ها هم  وارد نهضت ملی مسکن شدند‌.

سوال: آیا ثبت نام در شهر‌های دیگر آغاز می‌شود؟

آقای قاسمی: در استان‌های کشور زمین داریم متقاضی کمتر ثبت نام کنند و سامانه باز شده و به محض تامین زمین ثبت نام دوباره آغاز می‌شود.

ما ساخت یک‌میلیون و ۳۸۵ هزار واحد مسکن را شروع کرده‌ایم و در چند ماه آینده به ۲ میلیون واحد می‌رسانیم.  ما به این چهار میلیون واحد تعهد دولت هم اکتفا نمی‌کنیم و به طور قطع اگر نیاز باشد تولید خواهیم کرد.

سوال: وضعیت تولید مسکن‌های روستایی به چه شکلی است؟

آقای قاسمی:  ۸۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته خواهد شد که عملیات ۲۰۰ هزار واحد آغاز شده است و هفته آینده ۳۰۰ هزار واحد با بنیاد مسکن توافق خواهیم کرد  که ساخت آن‌ها شروع می‌شود

معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زمانبندی فاز هفتم ثبت‌نام نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه صادر شده، فاز هفتم ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از تاریخ ۱۵ تیر ماه سال جاری و بر اساس میزان واحدپذیری اراضی شناسایی شده در شهرهای کشور آغاز شده است به نحوی که در این مرحله، صرفاً امکان ثبت‌نام در شهرهای دارای اراضی مازاد بر تعداد متقاضیان حائز شرایط مراحل قبل وجود دارد.

بر این اساس پایان مهلت ثبت‌نام منوط به اتمام ظرفیت اراضی هر شهر است. خاطرنشان می‌شود پس از پالایش و احراز شرایط این متقاضیان و در صورت وجود ظرفیت مازاد، مجدداً ثبت‌نام برای ظرفیت مازاد اراضی انجام می‌شود.

لیست استان‌ها و شهرهای دارای ظرفیت ثبت‌نام در فاز هفتم طرح نهضت ملی مسکن

۷ هزار هکتار از زمین‌های شهری برای ساخت نهضت ملی مسکن به دلیل احتکار از سوی دستگاه‌های دولتی، هنوز برای ساخت مسکن اختصاص نیافته و وزارت راه و شهرسازی به‌تنهایی و از محل منابع خود تاکنون ۷۰ درصد زمین نهضت ملی مسکن را تامین کرده است.

۷۰ درصد اراضی زمین برای ساخت نهضت ملی مسکن تامین شده است، اما نه از محل انتقال زمین‌های مازاد دستگاه‌ها و سازمان‌ها، بلکه همه از محل اراضی وزارت راه و شهرسازی است که نشان می‌دهد بخش مهمی از vجهش تولید مسکن با کم‌توجهی سایر دستگاه‌ها در حال خاک خوردن است.

تکلیف قانونی تامین زمین ساخت مسکن برای دستگاه‌ها چیست؟

سال گذشته بود که با ورود مجلس برای حمایت از دولت در نهضت خانه‌سازی، قانون جدیدی مصوب شد که به غیر از وزارت راه و شهرسازی سایر دستگاه‌ها را به تامین زمین ساخت مسکن اجبار می‌کرد.

مطابق ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن که مردادماه ۱۴۰۰ تصویب و مهرماه همان سال به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد، تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی مکلف شدند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

ادارات ثبت اسناد و املاک نیز مکلف‌اند پس از اعلام وزارتخانه یاد شده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند؛ با این حال از وزارت راه و شهرسازی خبر رسیده است که دستگاه‌های دولتی نمی‌خواهند زمین‌هایشان را به طرح نهضت ملی مسکن اهدا کنند.

نقطه قوت «زمین‌های» ساخت نهضت ملی در چیست؟

دولت سیزدهم از ابتدا مطرح کرد که نمی‌خواهد خارج از محدوده شهری و در جایی که زیرساخت کافی وجود ندارد، خانه‌سازی کند، برای همین قرار شد دستگاه‌ها «زمین‌های شهری» خود را که در مکان مناسب است برای ساخت مسکن به پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن اهدا کنند. با این حال این زمین‌ها که حالا قیمت خیلی مناسبی هم دارد جزو علاقه‌مندی و دارایی‌های سازمان‌ها است و در انتقال آن مقاومت زیادی انجام می‌شود.

زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شد

حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ تامین قطعی شده؛ علاوه بر آن معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، زمین در بهار امسال شناسایی شده است که نیازمند تعیین کاربری یا الحاق به محدوده و یا بررسی فنی در سطح شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی بود. با تعیین تکلیف نهایی، زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است.

براساس این گزارش، از کل ۴ میلیون واحدی که قرار است طی ۴ سال توسط دولت ساخته شود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۸۰۰ هزار واحد روستایی است.

بنابراین با احتساب تعیین تکلیف نهایی زمین برای ساخت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی، ۷۰ درصد اراضی زمین برای ساخت مسکن تامین شده است و از آن جهت که تامین همه ۷۰ درصد اراضی مسکن سازی از محل اراضی وزارت راه و شهرسازی است کار بزرگی انجام شده است، اما سوال این است که سازمان‌ها به پشتوانه کدام قانون، زمین‌ها را احتکار کرده‌اند؟.

سازمان‌ها به پشتوانه کدام قانون، زمین‌ها را احتکار کرده‌اند؟

«محمود محمودزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال می‌گوید: در بودجه سالانه، حکمی تحت عنوان مولدسازی آمده است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد اراضی در اختیار خود را برای تامین اعتبار بفروشند و برای همین دستگاه‌ها زمین‌ها را خرج کسری اعتبارات خود می‌کنند.

وی درباره اینکه چه موانعی موجب امتناع سازمان‌ها از واگذاری زمین‌های خود به وزارت راه برای شهرک‌سازی شده است، گفت: دو قانون موازی وجود دارد، قانون نخست جهش تولید مسکن است که بر آزادسازی زمین برای ساخت مسکن تاکید دارد، دیگری قانونی است که در بودجه سالانه تحت عنوان مولدسازی آمده است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد اراضی در اختیار خود را برای تامین اعتبار بفروشند و برای همین دستگاه‌ها زمین‌ها را خرج کسری اعتبارات خود می‌کنند.

شناسایی ۷ هزار هکتار زمین و مقاومت دستگاه‌ها برای انتقال آن

آن‌طور که عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن نیز اخیرا گفته است تاکنون ۷۰۰۰ هکتار از اراضی دولتی شناسایی و درخواست انتقال سند آنها مطرح شده اما تنها ۴ درصد از این زمین‌ها در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته که این، عدد بسیار کمی است.

«ارسلان مالکی» می‌گوید که با مقاومت دستگاه‌ها در این موضوع مواجه شده‌ایم.

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن درباره استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تامین زمین نهضت ملی مسکن اظهار کرد:‌ بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش ملی مسکن، دستگاه‌های دولتی مکلف به در اختیار قرار دادن زمین‌های مازاد خود برای طرح نهضت ملی مسکن شده‌اند که البته با مقاومت دستگاه‌ها در این موضوع مواجه شده‌ایم. درحالی‌که این اراضی عمدتاً در داخل محدوده شهر قرار گرفته و از لحاظ زیرساختی و هزینه‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن بسیار به‌صرفه و مفید است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید بر اینکه حذف متقاضیان طرح نهضت ملی بدون دلیل موجه در هیچ یک از شرکت‌های تابعه قابل قبول نخواهد بود، گفت: در صورت وقوع این امر و اثبات اشتباه آن در هر یک از شرکت‌ها قطعا با کارگزار مربوطه برخورد خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری روز پنجشنبه در نشست شرکت عمران شهرهای جدید قرارگاه نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید با تأکید بر اهمیت فعالیت دفاتر توسعه فرهنگی و اجتماعی در شهرها به ویژه در ایام مناسبتی تصریح کرد: تمام شرکت های تابعه طی یک ماه آینده راه اندازی دفاتر توسعه خدمات اشتغال و کارآفرینی را در دستور کار قرار داده و به نتیجه برسانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعیین بسته سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای پروژه‌های مشارکتی در شهرهای جدید گفت: تمامی شرکت‌ها موظفند با قوت این حوزه را دنبال کرده و به ارزش افزوده شهرهای خود بیافزایند.

جعفری همچنین با تأکید بر اهمیت بحث مولدسازی در شهرهای جدید نیز خاطرنشان کرد: در این راستا همه شهرها باید زمین‌هایی را که قابلیت تأسیس شهرک دارند شناسایی و با انتخاب مشاور و اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان این مساله را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در این خصوص اضافه کرد: شهرها باید برای جذب سرمایه گذار جذابیت ایجاد کرده و با تکمیل بانک اطلاعات این حوزه از ظرفیت سرمایه گذاران داوطلب بهره ببرند. ما باید بتوانیم عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کرده و با تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری حداکثر تا پایان تابستان سال جاری در این مرحله تا حد قابل قبولی پیشروی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: مدیران عامل در شهرهای جدید سراسر کشور استانداران را از پروژه‌های مشارکتی و توجیه اقتصادی آن با خبر کرده و از این طریق ارتباط با سرمایه‌گذاران کلان استان‌ها را تسریع بخشند.

جعفری بر اهمیت مدیریت تهاتر در شهرهای جدید تأکید کرد و افزود: مهمترین اقدامات در بخش پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن اعم از پالایش متقاضیان، تعریف پروژه و زمین، انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی است که باید در تمامی شهرها با توجه به برنامه زمانبندی پیش رفته و در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه بدون شک حذف متقاضیان بدون دلیل موجه در هیچ یک از شرکت‌های تابعه قابل قبول نخواهد بود، گفت: در صورت وقوع این امر و اثبات اشتباه آن در هر یک از شرکت‌ها قطعا با کارگزار مربوطه برخورد خواهد شد.

جعفری همچنین با تأکید بر پیشبرد پروژه‌های نهضت ملی در حوزه مسکن و آماده سازی به صورت همزمان در شهرها بیان کرد: شهرها در این مسیر از ظرفیت پیمانکاران و انبوه سازان بهره برده و صدور پروانه برای ساخت شهرک‌ها را نیز با توجه به ضوابط و قوانین موجود در دستور کار قرار دهند.

نشست شرکت عمران شهرهای جدید قرارگاه نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید با حضور «علیرضا جعفری» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و مدیران عامل شرکت‌های تابعه از طریق ویدئو کنفرانس با هدف بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در مرحله اول، اقدامات شهرها برای مقدمات آغاز مرحله دوم، امور مربوط به پالایش متقاضیان و تأمین زمین و شهرک‌ها برگزار شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: ثبت نام در نهضت ملی مسکن تا ۳۱ تیر ادامه دارد و متقاضیان در شهر‌های اعلام شده می‌توانند ثبت نام کنند.

خانم پروانه اصلانی گفت: برای نهضت ملی مسکن دوره جدیدی از ثبت نام را از ۱۵ تیر آغاز کرده ا یم، تاکنون در  ۱۷ استان با توجه به اراضی  ظرفیت ثبت نام ایجاد شده است.

تاکنون در ۱۷ استان کشور اراضی برای نهضت ملی مسکن تامین شده و در شهر تهران تنها شهر ایوانکی در نظر گرفته شده است. پیش از این سایت نهضت ملی مسکن با مشکل مواجه شده بود وامکان ثبت نام در آن فراهم نشده بود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طی سه مرحله به متقاضیان نهضت ملی مسکن پیامک واریز آورده ارسال می‌کنیم و اگر پس از مرحله‌ی سوم وجهی پرداخت نکنند افرادی از لیست ذخیره را جایگزین آنها می‌کنیم، البته بنا به دستور وزیر فعلا پروژه‌ها با استفاده از وام بانکی پیش می‌رود تا اعتماد متقاضیان جلب شود.

علیرضا جعفری  اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در حال اجراست و امیدواریم تا اوایل مردادماه این تعداد را به ۲۰۰ هزار برسانیم. نکته‌ی مهم بحث آورده متقاضیان است که باید این حوزه مقداری جدی‌تر دنبال شود. از افرادی که ثبت نام کرده و تایید شده‌اند درخواست می‌کنیم موضوع واریز نقدینگی را مقداری تسریع کنند تا بتوانیم پروژه‌ها را به شکل مطلوب پیش ببریم.

ایشان افزود: برای پرداخت آورده سه بار به متقاضیان پیامک می‌فرستیم تا نسبت به  واریز آورده اقدام کنند. در صورتی که پس از بار سوم این اقدام صورت نگیرد قاعدتا متقاضیان غیرموثر حذف و افرادی از لیست ذخیره جایگزین آنها می‌شوند.

واریز نکردن وجه توسط برخی متقاضیان چالش ایجاد کرده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تاخیرهایی که در تامین آورده از سوی متقاضیان صورت گرفته منجر به چالشی برای پروژه نهضت ملی مسکن شده است گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی فعلا پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات بانکی پیش می‌رود تا اعتمادسازی بین مردم ایجاد شود و بدانند که پروژه‌ها در حال پیشرفت است. اما امیدوارم در مراحل بعدی متقاضیان، جدی‌تر پای کار بیایند.

۱۰ شهر جدید در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد

جعفری درباره چگونگی اجرای ۱۰۰ هزار واحد مرحله دوم تاکید کرد: با توجه به این‌که در بعضی شهرها متقاضی محدود است و کمتر ثبت نام کرده‌اند سامانه برای نام‌نویسی مجدد باز شده است. از ۱۶۳ شهری که در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد ۱۰ مورد آن شهرهای جدید هستند. اگر متقاضیان در این مرحله استقبال بیشتری داشته باشند به محض ثبت نام اولیه، پروژه‌ها را شروع خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: حدود۳ ماه طول می‌کشد تا به آن نقطه برسیم که متقاضیان برای واریز وجه دعوت شوند. مشکلی نیز درخصوص تامین زمین شهرهای این مرحله از  ثبت نام وجود ندارد.

مرحله هفتم ثبت نام نهضت ملی مسکن در ۱۷ استان

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. ثبت نام مرحله‌ی هفتم از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر آغاز شده است. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است

خلیل محبت‌خواه گفت: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهر جدید ایوانکی امکان ثبت نام مجدد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد گفت: در تمامی شهرهای استان، تامین زمین صورت گرفته، پیمانکار انتخاب شده و به محض کلنگ‌زنی، متقاضیان به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.

وی افزود: در این مرحله از ثبت‌نام در شهرهای دارای ظرفیت در برخی استانها نام‌نویسی می‌شود که در استان تهران شهر جدید ایوانکی دارای ظرفیت خالی است. متقاضیان برای نام‌نویسی به سامانه طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در ایوانکی زمین به صورت خودمالکی واگذار می‌شود گفت: به متقاضیان در قالب گروههای دو نفره زمین واگذار می‌شود که می توانند اقدام به ویلاسازی کنند. در واقع ساخت به عهده خود متقاضیان است که این نوعی مزیت محسوب می‌شود. در ایوانکی نوع واحدهای مسکونی به صورت ویلایی است.

به گفته محبت‌خواه، برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر تهران صرفا شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی و شهرهای پاکدشت، رباط کریم در نظر گرفته شده که در چهار شهر مذکور ظرفیت تکمیل شده و در این مرحله فقط امکان ثبت نام در ایوانکی وجود دارد.

وی درباره تعیین تکلیف متقاضیانی که هنوز پیامک برای آنها واریز نشده است گفت: زمین در تمامی شهرهای استان تهران شامل پیشوا، قرچک، دماوند، فیروزکوه، پاکدشت و رباط کریم تامین شده است. پروسه الحاق به محدوده به اتمام رسیده مشاور انتخاب شده است. در حال حاضر با پیمانکاران و انبوه‌سازان قرارداد بسته‌ایم تا پروژه‌ها را شروع کنند. به محض کلنگ‌زنی، نفراتی که ثبت نام کرده‌اند به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد در ۴۰ شهرستان از چهار استان گیلان، هرمزگان، بوشهر و سمنان آغاز شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تا روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ کل واحدهای پروژه‌ی مذکور یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد است. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد در مراحل اجرایی ساخت قرار دارد و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد کلنگ‌زنی شده است. برای ساخت یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶  واحد تامین زمین صورت گرفته است. تعداد ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: آن دسته از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که واجد شرایط هستند و برای آنها پیامک واریز وجه ارسال شده اگر نسبت به تامین آورده اولیه اقدام نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها خواهند شد.

خلیل محبت‌خواه اظهار کرد: سهمیه استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن، سالیانه ۱۵۵ هزار واحد است که هیچ مشکلی در بخش زمین نداریم. زمین برای دو سال آینده تامین شده و تا چهار سال آینده هم تامین خواهد شد.

وی افزود: تا حدود ۴۵ روز قبل در حال بررسی مسائل مربوط به زمین در کارگروه و کمیسیون بودیم که این مرحله به اتمام رسیده است. هم‌اکنون مشغول تهیه طرح‌ها و مشاور هستیم. در بعضی مناطق پیمانکاران وارد فعالیت شده‌اند. در برخی نقاط هم زمین در اختیار پیمانکاران قرار گرفته که به زودی کارهای اجرایی شروع می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان تهران که تکلیفشان مشخص نشده است، گفت: به تمام کسانی که واجد شرایط شناخته شده‌اند پیامک داده‌ایم تا نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کنند. اگر آورده را به‌موقع واریز نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها می‌شوند.

محبت‌خواه تصریح کرد: اگر کسی واجد شرایط است و برای او پیامک ارسال نشده موضوع را از طریق سایت پیگیری کند. چنانچه نتیجه نگرفت به اداره راه و شهرسازی شهرستان مربوطه برود.

بیش از ۴۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است

وی درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران گفت: پروژه‌ها خوب پیش می‌رود. بیش از ۴۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده که به زودی چندین پروژه دیگر به این رقم افزوده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: در استان تهران به هر تعداد که متقاضی داشته باشیم واحدهای نهضت ملی مسکن احداث می‌کنیم. تا کنون ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که پالایش آنها تقریبا در حال اتمام است. ثبت نام جدید هم به زودی انجام می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد آغاز می‌شود. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسط های اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

وزیر راه و شهرسازی از آغاز مجدد ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی برای بهره‌مندی از توان انبوه‌سازان خوشنام نداریم.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵ تیرماه تمدید شده است، اظهار کرد: استان‌ها باید توجه داشته باشند متقاضیانی که با مکاتبه نسبت به تعیین تکلیف مدارک خود اقدامی نکنند با هماهنگی شورای استان از ادامه طرح کنار گذاشته شوند تا متقاضیان بیشتری امکان حضور در اجرای طرح را پیدا کنند.

وی افزود: بعد از ۱۵ تیرماه سامانه طرح‌های حمایتی مسکن برای متقاضیان جدید به مدت ۱۵ روز باز می‌شود تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان پالایش شده امکان ثبت‌نام از افراد جدید نیز فراهم باشد.

وی درباره افتتاح حساب متقاضیان پالایش و تایید شده که به بانک معرفی شدند نیز توضیح داد: مدیران کل راه و شهرسازی دقت کنند که حداکثر زمان لازم برای افتتاح حساب متقاضیان معرفی شده به بانکها دو هفته است که باید این زمان رعایت شود تا اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت لازم را پیدا کند.

وی با بیان این‌که با برنامه‌ریزی  در صددیم  تا پایان شهریورماه اجرای فونداسیون واحدهای طرح نهضت ملی مسکن از دو میلیون واحد عبور کند، گفت: طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن بانک‌ ها باید ۲۰ درصد سهم تسهیلات را به بخش مسکن اختصاص بدهند که در این خصوص ضرورت دارد تا بانک‌ها نهایت همکاری را داشته باشند. همچنین در بند ۵ ماده قانون جهش تولید مسکن نیز تاکید شده که برای تامین زمین از اراضی دولتی برای اجرای پروژه‌های قانون جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی در اجرای ماده ۱۰ قانون مذکور اقدام لازم را به‌عمل آورند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که هیچ محدودیتی برای بهره‌مندی از توان پیمانکاران و انبوه‌سازان خوش‌نام در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد اعلام کرد: در بیشتر استان‌ها پالایش‌ها در مرحله نهایی شدن است که باید اینکار سرعت بیشتری یابد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در تعدادی از استان ها، بررسی خاک زمین اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن به این آزمایشگاه ارجاع شده تا کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر مجید کیانپور مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به روش‌های نوین بررسی رویه آسفالت جاده‌ها، هزینه‌های نگهداری بعضاً تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد به خصوص که منابع مالی ما محدود است و باید در جاهایی که ضرورت دارد، برای بهسازی معابر و شریان‌های اصلی هزینه شود.

وی افزود: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کلیه محورهای مورد نظر را پیمایش مسیر کرده و توسط دستگاه‌های اسکنر برداشت مسیر می‌شود؛ سپس روی داده‌ها تحلیل انجام می‌شود تا نقاطی که بسته به نوع و درجه خرابی در کیلومترهای مورد نظر برای بهسازی به کارفرما اعلام می‌شود. این کارفرما هم می‌تواند دستگاه‌های تابعه وزارت راه باشد و هم شهرداری‌ها که به آزمایشگاه مکانیک خاک سفارش بررسی رویه راه‌ها را داده اند. در آزادراه‌ها نیز این موضوع هم شامل شرکت‌های سرمایه گذار و بهره بردار آزادراه‌های خصوصی و هم آزادراه‌های دولتی می‌شود.

کیانپور درباره بررسی کیفیت خاک پروژه‌های نهضت ملی مسکن ادامه داد: در پروژه‌های عمرانی که به آزمایشگاه مکانیک ارجاع می‌شود مشاور این پروژه‌ها، مواردی را به ما ارجاع داده و شرح خدمات مهندسی برای آن طرح تعریف می‌شود؛ ما هم شرایط خاک پروژه را به کارفرما اطلاع می‌دهیم.

به گفته این مقام مسئول، در برخی استان‌ها بررسی خاک پروژه‌های ساخت مسکن در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، به آزمایشگاه مکانیک خاک ارجاع شده است در این استان‌ها، تیم‌های کارشناسی ما بر اساس پروژه‌های فنی اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. مثلاً در استان‌های مرکزی، زنجان و البرز بررسی خاک محل اجرای پروژه به آزمایشگاه مکانیک خاک ارجاع شده است.

وی درباره ارجاع ریزش ترانشه ها در آزادراه تهران-شمال به آزمایشگاه مکانیک خاک یادآور شد: آزمایشگاه مکانیک خاک صرفاً به بررسی رویه آسفالت راه‌ها می‌پردازد و ریزش ترانشه ها در حوزه اجرای مشاور پروژه است؛ ممکن است در یک پروژه در یک قطعه حضور داشته باشیم و در قطعه دیگری نباشیم.

کیانپور درباره ورود آزمایشگاه مکانیک خاک به بررسی خاک پروژه‌های ریلی و فرودگاهی اظهار کرد: آزمایشگاه مکانیک خاک با توجه به قدمت حدوداً ۷ دهه‌ای آن، در اکثر پروژه‌های زیرساختی حضور داشته است خصوصاً پروژه‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی؛ ما در حال حاضر در پروژه‌های مرتبط با وزارت نیرو نیز حضور داریم که ۵ طرح آبی و سد سازی از جمله آنهاست؛ همچنین در ۱۹ فاز پارس از ۲۳ فاز آن حضور داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت بیش از ۶۰۰ نوع آزمایش مربوط به مکانیک خاک را انجام می‌دهد.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک درباره خصوصی سازی آن گفت: قرار بود از طرق اصل ۴۴ برای آن تصمیم گیری شود اما در حال حاضر تا کنون خبری از واگذاری آن نیست؛ ما معتقدیم این شرکت می‌تواند نقش حاکمیتی داشته باشد و فعالیت‌های اجرایی آن واگذار شود؛ مثلاً در تهیه دستورالعمل‌های قیر و آسفالت به عنوان همکار با مؤسسه استاندارد و نظام فنی اجرایی کشور در حال فعالیت هستیم به طوری که در بخش بررسی کیفیت قیر و آسفالت خدمات منحصر به فردی ارائه می‌دهیم.

وی تأکید کرد: ما ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات از دیگر دستگاه‌ها داریم که به دنبال تسویه مطالباتمان هستیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با بیان اینکه سه دهک اول درآمدی هیچ آوردهای در نهضت ملی مسکن ندارند، گفت: آورده سایر دهک ها ۳۵۰ میلیون تومان است.

پروانه اصلانی با یادآوری اینکه قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر طرح‌های حمایتی یک الگو را دنبال می‌کرد و همه اقشار جامعه در همه دهک‌ها یک جور و با یک حمایت دیده می‌شدند، اظهار کرد: در صورتیکه در طرح نهضت ملی مسکن تفاوت بین دهک‌های مختلف درآمدی دیده شده است. این تفاوت‌ها از نظر سقف تسهیلات، آورده و نرخ سود تسهیلات و از نظر کمک‌های بلاعوضی است که به متقاضیان می‌شود و اینها همه قانونی شده است.

 وی ادامه داد: برای دهک‌های یک تا سه (اقشار کم‌درآمدی) فرآیندهایی دیده شده است. نخست آنکه با تفاهم‌نامه‌هایی که امضا کردیم دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی به کمک وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احداث مسکن اقشار کم‌درآمدی آمدند. به عنوان نمونه قرارگاه امام حسن مجتبی، بنیاد مستضعفان در این طرح حضور دارند. بدین معنا آنها واحدهای مسکونی را می‌سازند تا به این طریق به آورده متقاضیان کمک کنند.

اصلانی افزود: در شورای عالی مسکن مصوب شد تا برای دهک‌های یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، اساسا در آورده نیاورند و با حمایت هایی که در خصوص آن اقشار در وزارت راه و شهرسازی در خصوص آماده سازی زمین انجام می‌شود،  کار احداث سرعت بگیرد.  همچنین در خصوص تسهیلات این اقشار نیز مصوب کردیم که در ابتدای انجام کار ۲۰ درصد تسهیلات بانکی پرداخت شود.

وی گفت: برای سایر حمایت‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی، وزارت راه و شهرسازی کمک‌های بلاعوض در صندوق ملی مسکن برای این دهک‌ها و سایر دهک‌ها دیده است. زیرا هم اکنون تا دهک‌های پنجم و ششم نیازمند حمایت هستن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند احداث طرح نهضت ملی مسکن و شرایط اجرای واحدهای این اقشار اعلام کرد: روال به این ترتیب است که دهک‌های اول تا سوم درآمدی در طرح نهضت ملی مسکن آورده اولیه را پرداخت نمی‌کنند و بقیه مردم باید ۴۰  میلیون آورده داشته باشند و در طول دوره ساخت که بین ۲ تا ۳ سال است متقاضیان باید آورده خود را تکمیل کنن

اصلانی تاکید کرد: هر چه قیمت تمام شده باشد منهای تسهیلات باید از محل آورده متقاضیان تامین شود که می تواند بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در طی سه سال دوره ساخت توسط متقاضیان تامین شود. نمی‌توان در حال حاضر پیش‌بینی کرد که قیمت تمام شده مسکن دقیقا به چه میزان می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی در خصوص قیمت تمام شده و آورده متقاضیان وجود ندارد گفت: هم اکنون آورده متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده است و در ابتدای اجرای طرح در سال گذشته قیمت تمام شده طرح نهضت ملی مسکن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: