ویس‌کرمی؛ عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: کاری را که دولت‌ها و مجلس‌های گذشته درباره رتبه بندی شهامت انجام آن را نداشتند، کمیسیون ورود پیدا کرد و آن را به سرانجام رساند. مبالغی که از شهریور ۱۴۰۰ به معلمان پرداخت نشده، دِینی به گردن دولت محسوب می‌شود.

قانون رتبه‌بندی معلمان بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان قرار است که امروز اجرا شود. به گفته وزیر آموزش و پرورش، تمامی فرآیند اجرای رتبه‌بندی برای هر کدام از معلمان، از تعیین رتبه تا حقوق در ۴۵ روز انجام خواهد شد. بر اساس گزارش‌های اخیر، سامانه آیین رتبه‌بندی برای آن دسته معلمانی که مشمول می‌شوند از امروز جهت بارگذاری مدارک در دسترس است. اینکه بالاخره پس از ۱۲ سال ابهام معلمان به نتیجه رسیده است و معلمان بر اساس چارچوب و قوانین مشخص رتبه‌بندی می‌شوند، امیدواری این قشر را برانگیخته است. با همه این تفاسیر باید دید اجرای طرح مذکور چقدر به معیشت معلمان کمک می‌کند. ابهامات بسیاری نیز درباره تعیین تکلیف ۸ گروه خارج‌ شده از آیین نامه نیز وجود دارد. به نتیجه رسیدن قانون رتبه بندی بسیار حائز اهمیت است؛ البته پس از سال‌های متمادی ابهام و انتظار، آنچنان دور از انتظار هم نبود. درباره کم و کیف احتمالی اجرای رتبه‌بندی معلمان گسترش‌نیوز، با مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون مجلس در ابتدا اظهار کرد: آیین نامه‌ای که نوشته می‌شود، پس از تایید شورای نگهبان، دولت مفاد آن را اجرایی می‌کند. در جریان رتبه‌بندی نیز ۲ نفر از اعضای کمیسیون به نمایندگی از دیگر نمایندگان مامور شدند که به ادامه کار نظارت کنند. موضوع آیین‌نامه آنقدر طولانی شد که ۲۵ مرتبه ویرایش شد. بنابراین به دلیل امور دیگر کمیسیون، مثل مسائل کشوری و حوزه انتخابی، موضوع آیین‌ رتبه‌بندی معلمان به نمایندگان مورد تایید کمیسیون سپرده شد و دیگر نمایندگان از جزئیات و عاقبت آن اطلاعی ندارند.

ویس کرمی در ادامه افزود: بعضی از مصوبات آیین نامه با قانون سازگار نبود که کمیته تطبیقی (کمیته اتفاق مجلس) پس از بررسی‌های متمادی به این نتیجه رسیدند که مواردی با قانون همخوانی ندارد و در نهایت دولت آن ها را اصلاح کرد. سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی کشور به دلیل برنامه‌های مربوط به استخدام و بحث تبدیل وضعیت در تنظیم آیین نامه دخیل و صاحب نظر بوده‌اند. بنابراین با توجه به کل شرایط یاد شده آیین نامه موجود، به عنوان ماحصل نهایی تصویب شد.

افزایش حقوق قابل توجه در گروه تلاش‌های بیشتر معلمان

او میزان افزایش حقوق معلمان را متناسب با رتبه تعیین‌ شده دانست و گفت: نمی‌توان دریافتی معلمان را  به صورت دقیق مشخص کرد. اگر معلمان بتوانند رتبه مورد قبول را به‌دست بیاورند، حقوق متناسب با رتبه خود را دریافت می‌کنند. در قانون نیز پیش‌بینی شده هر معلمی که در رتبه ۱ تا ۵ قرار می‌گیرد، پس از آن با توجه به رتبه چه میزان به حقوق آنها اضافه می‌شود. این در حالی است که بسیاری از معلمان در رتبه پایین قرار می‌گیرند. صحت این پیش‌بینی تا زمان اجرای کامل رتبه‌بندی و به دلیل طولانی بودن فرآیند در هاله‌ای از ابهام است. ابتدا باید مدارک افراد بارگذاری و سپس اعمال شود. پس از آن در معرض نظر ذینفعان قرار می‌گیرد که اگر اعتراضی داشتند بررسی می‌شود.

ویس کرمی ادامه داد: حقوق  فرد به فرد با یکدیگر فرق می‌کند بنابراین برآورد آن، برای مجلس کار آسانی نیست. شاید در حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شود. البته که این موضوع نیز باز هم بستگی به رتبه معلمان دارد. اگر در رتبه ۵ قرار گیرند حقوقشان بسیار بالاتر می‌رود. البته لازم به ذکر است با توجه به شرایط و قوانینی که قرار دادند، ممکن، معلمی نتواند چنین رتبه‌ای را به‌ دست آورد.

بدهی دولت به معلمان هر چه زودتر پرداخت شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس ضمن اشاره به بارگذاری مدارک خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرحله‌ای است که باید اسناد و مدارک معلمان تهیه شود، طبق فرمول و جدولی که تهیه شده امتیاز‌ها باید وارد آن شود و شاخص‌ها تعیین شود تا بتوانند رتبه را اعلام کنند. بقیه ماجرا اعداد  و ارقامی است که در یکدیگر ضرب می‌شوند. برای مثال تعداد امتیاز و نمره‌ای که معلمان کسب می‌کنند، در فوق العاده آن ضرب و به حقوق معلمان اضافه می‌شود. رتبه‌بندی از شهریور ۱۴۰۰ محاسبه و معتبر است. مبالغی که به معلمان پرداخت نشده، دِینی به گردن دولت محسوب می‌شود.

رتبه‌بندی منجر به افزایش کیفیت آموزش می‌شود

ویس‌کرمی درباره تاثیر رتبه‌بندی معلمان بر کیفیت سیستم آموزشی کشور تصریح کرد: تلاش کمیسیون آموزش بر این بود که کیفیت آموزش کشور بالا رود و مقداری نیز به وضعیت معیشتی معلمان کشور کمک شود. اگر رتبه‌بندی، درست اجرا شود، در بحث کیفیت آموزش اثر دارد.  معلمان در رتبه‌بندی باید تلاش کنند شاخص‌هایی را ارتقا دهند. اگر معلمی در رتبه یک قرار می‌گیرد باید حتما تلاش کند که شاخص‌های خود را افزایش دهند و در مرحله بعد به رتبه بعدی برسد. برای این امر چند سالی نیز زمان دارند. بجز استثناهایی مانند استعدادهای درخشان، در بقیه موارد این موضوع باعث می‌شود معلمان، تلاش‌های مضاعفی به جز تدریس، ‌برای ارتقای خود انجام دهند. این موضوع به افزایش کیفیت آموزش منجر می‌شود. منتها باید در عمل نیز پس از چندسال ارزیابی، شاهد تغییرات آن‌ها باشیم.

چالش‌ها به نتیجه می ارزید

او در خاتمه افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و تورم اخیر افزایش مختصر حقوق، کفاف معلمان را نمی‌دهد اما به قول معروف باز هم از هیچی بهتر است. کاری را که دولت‌ها و مجلس‌های گذشته شهامت انجام آن را نداشتند. کمیسیون ورود پیدا کرد و آن را به سرانجام رساند. رتبه‌بندی معلمان قطعا چالش‌ها و فشارهای روانی بسیاری را به کمیسیون تحمیل کرد اما بالاخره به نتیجه مطلوبی رسید. در این راستا امر قانون مرتبط با پزشکان و مردم را نیز در دست اقدام داریم که آن هم طرح سومندی است. همچنین پیش از این نیز بحث دانش‌بنیان‌ها مطرح بود که در کمیسیون آموزش تصویب شد.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: