کارشناس حوزه سلامت و بحران های محیطی ضمن هشدار درباره عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در کشور گفت: کشور باید برای خرید و انبار واکسن آبله هر چه سریعتر اقدام نماید.

کاهش مبتلایان به ویروس کرونا و قربانیان آن در چند هفته اخیر خبر امیدوار کننده و خوشایندی است. خبری که خوب یا بد منجر شده است، مردم نسبت به روزهای اوج اپیدمی کرونا، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را کمتر رعایت کنند. اما متاسفانه بیماری خطرناکی در حال شیوع است. آبله میمون نه چندان آشنایی که تا پیش از این تنها در برخی از کشورهای آفریقایی دیده شده بود، اما قدمت طولانی مدتی دارد و از سال ۱۹۷۰ میلادی جهان را درگیر خود کرده است، این بیماری در دوره‌های مختلف ، با قدرت حمله متفاوتی مشاهده شده است و به تازگی با شیوع مجدد و خطرناک،کشورهای مختلفی را دچار کرده است.

آبله میمون به خاورمیانه هم رسید

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی به گسترش نیوز گفت: طبق آخرین اخبار درباره مبتلایان به بیماری آبله میمون متاسفانه بیماری آبله میمون علاوه بر آمریکا، آفریقا، اروپا و آسیا در خاورمیانه هم دیده شده است. به عنوان مثال اسرائیل صبح دیروز اولین مورد ابتلا به بیماری آبله میمون را شناسایی کرد. بنابراین احتمال ورود ویروس آبله میمون به کشور دور از ذهن نیست.

محبوب فر با انتقاد از وضعیت عادی انگاری درباره بیماری آبله میمون در کشور افزود: تشکیل کمیته اضطرار برای پیشگیری از ورود بیماری آبله میمون در کشور بسیار ضروری است. پیش بینی می‌شود، این بیماری سرنوشتی مشابه کرونا در پیش داشته باشد. به این معنی که در بازه‌ای دو ماهه، با گردشی وسیع در کشور، فرصت آلوده کردن شمار زیادی از افراد را بدست بیاورد.

تامین واکسن آبله میمون ضروری است

کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی ضمن اشاره به پروتکل‌های بهداشتی کرونا تاکید کرد: همه مسافرانی که از کشورهای آلوده وارد کشور می‌شوند، باید مورد بررسی قرار بگیرند. لازم است تمام افرادی که کوچکترین علائم ابتلا به این بیماری دارند، شناسایی شده و قرنطینه شوند. همچنین، باید تمام پروتکل‌های بهداشتی که برای ویروس کرونا در اوایل اپیدمی در کشور داشتیم، برای این بیماری هم رعایت شود.

محبوب فر درباره تامین واکسن بیماری آبله میمون گفت: در کشورهای مختلف اقدام فوری در جهت خرید و انبار واکسن بیماری آبله میمون، در حال انجام است. در کشور ما نیز باید چنین اقدامی صورت بگیرد. ولی متاسفانه کوچکترین تصمیمی در جهت آینده نگری و پیشگیری از این بیمار خطرناک از طرف وزارت بهداشت گرفته نشده است. با توجه به تعاملات و ارتباطات جهانی بین کشورها، احتمال تشکیل یک اپیدمی خطرناک توسط این بیماری بسیار بالاست. بنابراین استفاده از روشی مطمئن برای پیشگیری از شیوع این بیماری کاملا ضروری است.

خطر بیماری آبله میمون را جدی بگیرید

کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی با اشاره به شیوع محدود بیماری آبله میمون در کشورهای آفریقایی در سال‌های گذشته گفت: متاسفانه در شیوع اخیر این بیماری، ۲۱ کشور دچار، به سرعت دچار این بیماری شدند. طبق پیش بینی ها، بیماری آبله میمون پانادمی ۲۰۲۲ خواهد شد.

محبوب فر در پایان گفتگو ضمن هشدار به مسئولین مربوطه درباره بیماری آبله میمون گفت: شواهد امر این طور نشان می‌دهد که بیماری آبله میمون به مرزهای ایران نزدیک شده است. تصور خطرناک نبودن ابتلا به این بیماری در کشور از پایه اشتباه است. بنابراین مردم به عادی انگاری‌های ستاد کرونا و وزارت بهداشت درباره کنترل ویروس کرونا توجهی نکنند و همچون ماه‌های گذشته، با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از شیوع این بیماری در کشور جلوگیری کنند.

علائم مشترک و متفاوت کرونا و آبله میمون

کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی در مورد شباهت و تفاوت بین کرونا و آبله میمون افزود: ویروس آبله میمون علائمی شبیه به کرونا دارد، با این تفاوت که افراد مبتلا به بیماری از نظر بالینی با علامت تب دچار تورم در غدد لنفاوی می‌شوند. از علائم اولیه و مشترک بین بیماری آبله میمون و کرونا می‌توان به سردرد، بدن درد، تب و لرز، کمر درد و خستگی اشاره کرد. بیرون ریختگی پوستی نیز از علائم خاص و ثانویه این بیماری است که با تاول‌هایی در سطح پوست و دانه‌های ریزی قابل تمایز است.

محبوب فر ادامه داد: دوره نهفتگی ابتلا به بیماری آبله میمون تا بروز علائم ۶ تا ۱۳ روز و گاها تا ۳ هفته هم تخمین زده می‌شود. بسیار مهم است، مردم در مورد علائم ابتلا به این بیماری که خیلی شبیه به بیماری سرماخوردگی است، حساسیت لازم را داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر شرایط خطرناک و ناپایداری درباره بیماری‌های واگیردار در کشور داریم.

رعایت حداقلی پروتکل های بهداشتی در کشور

کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی با انتقاد از وضعیت متزلزل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: با نگاهی به اماکن عمومی کشور، حمل و نقل عمومی، مدارس و دانشگاه ها، مراکز تفریحی و ورزشی و حتی اتوبوس‌های بین شهری شاهد رعایت حداقلی فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی سطوح و رعایت پروتکل‌های شخصی از شهروندان هستیم و این شرایط شیوع بیماری آبله میمون که بی‌شباهت به کرونا نیست را دوچندان خواهد کرد.

محبوب فر با اشاره به تاثیرگذاری فاصله‌گذاری اجتماعی در ابتلا به بیماری آبله میمون افزود: فرد آلوده به بیماری آبله میمون از طریق مخاط تنفسی، پوست زخم شده، دستگاه تنفسی، تماس پوستی و استفاده از وسایل مشترک امکان آلوده کردن افراد سالم را به سرعت خواهد داشت. بنابراین حفظ فاصله اجتماعی از اهم موارد پیشگیری در ابتلا به این بیماری است.

پانادمی کرونا تمام نشده است!

کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی یادآور شد: در هیچ یک از کشورهای دنیا با وجود کاهش و حتی کنترل ویروس کرونا خروج از پانادمی اعلام نشده است. لغو پروتکل‌های بهداشتی به طور غیر مستقیم یا مستقیم، در هیچ کشوری اجرا نشده است. بنابراین در سراسر جهان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی درباره ویروس کرونا همچنان اهمیت دارد. ولی متاسفانه در کشور ما، رعایت اصول فردی و اجتماعی برای پیشگیری از این ویروس به پایین‌ترین درصد در چند ماه اخیر رسیده است.

محبوب فر به کم شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: احتمال آلودگی نانوا و محیط نانوایی به بیماری آبله میمون بسیار خطرناک است. اگر اسکناس دریافتی و یا کارت بانکی مشتریان آلوده باشد، دست نانوا این آلودگی را به سرعت منتقل خواهد کرد.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: