یارانه نان پس از پرداخت یارانه جدید توسط دولت مطرح شد . یارانه نان با عنوان نان کارتی چندی است که موضوع گفتگو و نگرانی مردم شده است. یارانه نان با هدف کاهش مشکلات در زمینه  قاچاق و عرضه خارج از شبکه آرد در سراسر کشور روی کار آمده است. یارانه نان و طرح پرداخت آن قرار است در چند استان بزودی اجرا شود. یارانه نان برای دهک های مختلف جامعه احتمالا مبلغ و میزان متفاوتی دارد.

قیمت نان

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به طرح یارانه نان گفت: طبق اطلاعات به دست آمده ۲.۵ تا ۲.۷ هزار میلیارد تومانی که توسط دولت برای آرد پرداخت می‌شود، تبدیل به نان نمی‌شود.

سیدهادی سبحانیان در نشست خبری با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم اظهار کرد: رشد اقتصادی طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ در حد یک درصد بود و درامد سرانه نیز کاهشی ۳۲ درصدی داشته است. از سوی دیگر تشکیل سرمایه در حوزه ماشین آلات و ساختمان سیر نزولی داشته و همه این موارد باعث شده است که رشد اقتصادی هشت درصدی محقق نشود.

وی ادامه داد: میزان نقدینگی از ۶۳۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به پنج هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. افزایش شیب تورم در کشور هم یک هشدار برای دولت سیزدهم بود. میزان تورم در چند سال اخیر از میانگین تورم در ۳۰ سال گذشته بسیار بالاتر بود

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه کسری بودجه از ۳۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است، گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی ۶۰۰ درصد، وابستگی صندوق تامین اجتماعی به بودجه دولت ۵۰ درصد، بدهی دولت به بانک مرکزی ۴۷۶ درصد و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱۳۱ درصد افزایش داشته است.

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ما به طور متوسط بین نانوایی‌های کشور روزانه ۲۴ هزار تن آرد توزیع می‌کردیم، درحال حاضر با وجود سامانه هوشمندسازی یاران آرد و نان، با ۱۶ تا ۱۸ هزار تن، نیاز آرد کل کشور تأمین می‌شود.

محمد جلال با بیان اینکه بنای ما این بود قیمت نان تغییر نکند، گفت: از ابتدای شروع طرح هوشمندسازی یارانه نان، چون دولت مایل بود تا افرایش قیمت اتفاق نیفتد، باید این جبران را برای نانوایان انجام دهد. یک مبلغی را به عنوان کمک هزینه به نانوایان پرداخت کردیم. این تصمیم باعث کمک به جبران هزینه‌های نانوا و اقتصادی ماندن فعالیت نانوایی می‌شد و دولت از ابتدا با منطق جبران هزینه‌های نانوا همراه بود.

وی افزود: دومین اثری که جبران ۱۵ درصدی داشت این بود که استقرار زیرساخت ها، کارتخوان هوشمند را از قالب نمایشی خارج کرد و به کارکرد واقعی رساند. روزانه حدود ۷/۹ میلیون تراکنش در سامانه ثبت می‌شود. در این ۹۰ روز، فروش ۴/۱ میلیارد قرص نان در این سامانه ثبت شده است.

استقرار کارتخوان‌های هوشمند باعث مشاهده پذیر شدن فعالیت‌های نانوا شد. نگاهمان این بود تا نانوا باید وارد زمین بازی شود و استقرار کارتخوان هوشمند به صورت نمایشی نباشد.

مشاور وزیر اقتصاد بیان کرد: ۷۴ هزار نانوایی در سطح کشور قابلیت استقرار کارتخوان هوشمند را دارند. ما به طور متوسط بین نانوایی‌های کشور روزانه بین ۲۴ هزار تن آرد توزیع می‌کردیم، درحال حاضر با وجود سامانه، با ۱۶ تا ۱۸ هزار تن آرد کل نیاز کشور تامین می‌شود. نان سنگک فقط ۱۰ درصد آرد را مصرف می‌کند و کمترین مصرف آرد مربوط به همین نان است.

در گذشته تقلب‌هایی از طرف نانوایان اتفاق می‌افتاد، مثلا مبلغ تراکنش را افزایش می‌دادند. ۳ درصد نانوایان در سطح کشور تراکنش غیرواقعی داشتند که ۱۲ درصد کمک هزینه را دریافت کردند.

مشاور وزیر اقتصاد افزود: دستورالعمل‌های لازم در ماه جاری به نانوایان ابلاغ می‌شود.

پیچیدگی سامانه اشکالی ندارد، اما قائده و قانون نباید پیچیده باشد. دولت الکترونیک یعنی ساخت امکان برای حکمرانی بهتر.

یعنی شما به موجب خدماتی، داده‌هایی را تولید می‌کنید و ما می‌توانیم به این داده‌های اتکا کنیم. وقتی دولت الکترونیک را توسعه دهیم، دایره امکانات حکمرانی بهتر را توسعه می‌دهیم. امروز به این رسیدیم که زیرساخت نان و آرد کشور در سیطره جمهوری اسلامی است.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: در فاز بعدی موضوع آرد و نظام توزیع آرد در دستور کار است. مقوله سهمیه آرد نانوا ام الفساد در مسئله توزیع آرد کشور بوده و می‌خواهیم پایه‌های این فساد را متزلزل کنیم. چالش سهمیه بندی آرد باعث شده بود که قیمت مجوز نانوایی در تهران به طور متوسط ۵ میلیارد تومان باشد و در مناطق گران قیمت به ۹ میلیارد برسد.

بیژن نوروزی مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ تا امسال، قیمت انواع نان حدود ۲ و نیم برابر افزایش داشته است، گفت: در این مدت هزینه های تولید نانوایی ها بیش از پنج برابر شده است.  وی افزود: دولت در طرح جدید به دنبال قیمت واقعی نان است و مابه التفاوت نرخ سال قبل و امسال را با توجه به افزایش هزینه ها به نانوایان پرداخت می کند.

نوروزی مقدم درباره پرداخت ۱۵ درصد از فروش روزانه به نانوایان به عنوان یارانه گفت: این شیوه پرداخت تنها به نان نوع یک (ساده) تعلق میگیرد درحالیکه باید یک درصد مشخصی به همه ی انواع نان پرداخت شود. همچنین با توجه به افزایش حداقل دو برابری هزینه ها از سال قبل تاکنون این میزان یارانه عادلانه نیست.

او افزود: فروش کیلویی نان به دلیل به وجود آمدن خرده نان باعث هدر رفت نان و افزایش ضایعات آن می شود.  وی در باره فروش نان در مغازه ها و مکان های غیر از نانوایی ها گفت: در کارتخوان ها قسمتی به عنوان کسب و کار دیده شده است که میزان فروش این نوع نان ها برای دریافت ۱۵ درصد یارانه در آن ثبت می شود.  وی درباره افزایش قیمت نان با آزادسازی یارانه ها گفت: با اجرای این طرح قیمت هر کیسه آرد از ۳۹ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و مثلا برای هر قطعه نان سنگک قیمت تمام شده به ۱۳ هزار تومان خواهد رسید که مابه التفاوت این مبلغ را دولت پرداخت میکند.  نوروزی مقدم افزود: بهتر است این یارانه برای نان به مردم پرداخت شود تا بتوانند با مدیریت آن میزان نان دریافتی خود را تهیه کنند.  رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در باره استفاده از کارتخوان هوشمند در نانوایی ها گفت: این طرح از زمان اجرا در نانوایی ها به صورت ناقص عملی شد و بسیاری از اشکالاتی که به مرور زمان نمایان می شود هنوز لاینحل مانده است. اشکالاتی مانند قطعی برق یا سیستم اینترنت، فروش یک جای نان برای مقاصد مختلف مانند خیرات و .

جزئیات جدید از تغییر یارانه نان

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد تصریح کرد: بهبود وضعیت تولید نان تنها در فضای رقابتی امکان‌پذیر است. زمانی که فضا رقابتی را برای تولید نان ایجاد کنیم، کیفیت و کمیت آن بالاتر خواهد رفت و ایجاد رقابت در زمینه نان تنها با خروج فرد متخلف از چرخه تولید رقم خواهد خورد.

نانرئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با اشاره به فروش کیلویی نان گفت: اگر نان به صورت کیلویی به فروش برسد و به نانوا بگویید که نان را برشته کند او به هیچ عنوان این کار را نکرده و نان را به صورت تازه وزن می‌کند و در پی آن کیفیت نان پایین خواهد آمد. نباید بستری فراهم کنیم تا تخلف‌ها به صورت دیگری شکل گیرد.

صفر تا صد خرید نان با کارت یارانه نان

از دیروز تجهیز نانوایی‌های پایتخت به دستگاه‌های کارتخوان جدید برای هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان شروع شد و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده تمام نانوایی‌های سنتی کشور به این دستگاه‌ها مجهز شوند. با عملیاتی شدن این طرح هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان وجود نخواهد داشت و قیمت نان نیز تغییر نمی‌کند اما یارانه آرد پس از فروش نان به حساب نانوا واریز می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از اجرای مرحله اول طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان از دوشنبه (دیروز) در استان تهران خبر داد. حشمت‌الله عسگری در جلسه کارگروه آرد و نان استان گفت: اجرای این طرح از هدررفت سالانه بیش از حدود 4 میلیون تن نان در کشور و قاچاق گسترده آرد یارانه‌ای جلوگیری خواهد کرد. عسگری با اشاره به نصب 6800 کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران از دستگاه‌های اجرایی خواست با تشدید گشت‌های بازرسی، مانع هر گونه سوءاستفاده و تخلف شوند. وی با اشاره به عدم تغییر قیمت نان در سال جاری افزود: قیمت نان همان نرخ مصوب سال 1400 است و هرگونه افزایش خارج از مصوبه، غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

 ماجرای کارت یارانه نان چیست؟

تنها اطلاعاتی که بیات اعلام کرده این است که احتمالا «نان دولتی فقط از طریق دستگاه کارتخوان فروخته می‌شود و دارندگان وجه نقد باید نان را به نرخ آزاد خریداری کنند.

یعنی تنها خرید نان با کارت بانکی مشمول یارانه می‌شود و اگر مردم بخواهند نان را نقدی بخرند، مشمول یارانه نمی‌شود و قیمت آن آزاد محاسبه می‌شود.نانوایان هم باید بعد از این آرد را با قیمت آزاد بخرند و مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و دولتی را از دولت دریافت کنند.  یعنی نانوایان به ازای تراکنش‌های مشتریان در نانوایی، یارانه نان دریافت می‌کنند.

چندی پیش رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد تصریح کرد: بهبود وضعیت تولید نان تنها در فضای رقابتی امکان‌پذیر است. زمانی که فضا رقابتی را برای تولید نان ایجاد کنیم، کیفیت و کمیت آن بالاتر خواهد رفت و ایجاد رقابت در زمینه نان تنها با خروج فرد متخلف از چرخه تولید رقم خواهد خورد.  رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با اشاره به فروش کیلویی نان گفت: اگر نان به صورت کیلویی به فروش برسد و به نانوا بگویید که نان را برشته کند او به هیچ عنوان این کار را نکرده و نان را به صورت تازه وزن می‌کند و در پی آن کیفیت نان پایین خواهد آمد. نباید بستری فراهم کنیم تا تخلف‌ها به صورت دیگری شکل گیرد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: