وام بازنشستگان و وظیفه بگیران امسال واریز میشود. وام بازنشستگان 12 میلیون تومان است. ثبت نام وام بازنشستگان دوره جدید تا پایان اردیبهشت امسال ادامه دارد. وام بازنشستگان به 22 هزار و 913 نفر تعلق میگیرد. وام بازنشستگان تنها به کسانی تعلق میگرد که ثبت نام نهایی خودرا در سایت sabasrm.ir انجام دهند. مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد بر ارتقای خدمات رفاهی و درمانی و نیز پیگیری امتیاز مناطق جنگی بازنشستگان تاکید کرد و گفت: افزایش وام بازنشستگان در دستور کار است.

وام بانکیتسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۱۲ میلیون تومان و به بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی که قصد سفر عتبات عالیات را دارند، پرداخت می‌شود.

رفاه کارگران از اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی برای سفر‌های عتبات عالیات خبر داد.

بنابر اعلام بانک رفاه این تسهیلات در قالب همکاری مشترک بانک رفاه کارگران، سازمان تأمین‌اجتماعی، کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و سازمان حج و زیارت، به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، این تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۱۲ میلیون تومان و در مرحله اول به تعداد ۲۰ هزار فقره به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی که قصد سفر عتبات عالیات را داشته باشند، پرداخت می‌شود.

لازم به ذکر است، بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط می‌توانند برای بهره‌مندی از این تسهیلات، پس از ثبت‌نام در سامانه‌های سازمان حج و زیارت، به کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور مراجعه کنند.

 مراحل وام کربلای بازنشستگان به صورت زیر است:

۱. مراجعه بازنشسته متقاضی به کافی‌نت و ثبت‌نام در سامانه های حج و زیارت و دریافت رسید ثبت تام

۲. مراجعه به کانون بازنشستگی و دریافت معرفی نامه به بانک

۳. مراجعه به بانک

سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری از مدتی قبل پرداخت وام ضروری سال ۱۴۰۱ را آغاز کرده‌اند. برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی این تسهیلات ۱۲ میلیون تومان و برای بازنشستگان کشوری ارزش این وام ۱۵ میلیون تومان است.

براساس اعتباراتی که جداگانه هرکدام از این دو صندوق برای مستمری بگیران خود کنار گذاشته‌اند، پیش بینی می‌شود که در ماه‌های باقیمانده از سال جاری به ترتیب حدود ۳۰۰ هزار کارمند بازنشسته و نیز حدود ۴۰۰ هزار کارگر بازنشسته این تسهیلات را دریافت کنند.

اما در این میان شروطی وجود دارد که امکان دسترسی به این تسهیلات را برای متقاضیان متفاوت می‌کند.

به طور مثال در سازمان تامین اجتماعی، مستمری بگیران بالای ۷۰ سال سن یا کسانی که حساب واریزی حقوق بازنشستگی آن‌ها در بانکی غیر از بانک رفاه است، نمی‌توانند مانند سایر کارگران بازنشسته برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

در این خصوص، اما راهکار‌هایی هست که می‌تواند مشکل این دو گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی را برای دریافت وام ضروری حل کند.

اقدامی که بازنشستگان بالای ۷۰ سال باید انجام دهند

در خصوص بازنشستگانِ متقاضی که از هر حیث شرایط لازم برای ثبت درخواست وام ضروری دارند، اما سن آن‌ها بالای ۷۰ سال است، مقررات ناظر بر پرداخت وام ضروری بازنشستگی راه حلی را پیش بینی کرده است.

مطابق این راه حل، کافی است متقاضی بالای ۷۰ سال سن، ضامنی قابل وثوقی را به بانک معرفی کند تا بتواند وام ضروری خود را دریافت کند.

البته درحالتی که سن بازنشسته متقاضی کمتر از ۷۰ سال باشد نیازی به معرفی ضامن و بانک رفاه به اعتبار مستمری که قرار است ماهانه واریز شود، وام را پرداخت می‌کند.

دلیل ایجاد این محدودیت، بالا بودن احتمال فوت شخص وام گیرنده در سنین بالای ۷۰ سال است. از آنجا که بعد از فوت، احتمال قطع مستمری به دلیل نبودن بازماندگان سببی یا نسبی وجود دارد، بانک سعی می‌کند تا از طریق ضامن معتبر ریسک‌های احتمالی را کاهش دهد.

بازنشستگانی که در بانک رفاه حساب ندارند، چه باید بکنند؟

اما در مورد آن گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی که حقوق ماهانه آن‌ها به حساب بانکی غیر از بانک رفاه واریز می‌شود نیز مقررات موجود راه حلی پیش بینی کرده است.

این افراد کافی است تا با مراجعه به یکی از شعب یا کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی به صورت رسمی درخواست واریز حقوق بازنشستگی را به حسابی فعالی در یکی از شعب بانک رفاه ارائه کنند.

یک ماه بعد از جابجایی حساب، این افراد واجد شرایط نام نویسی برای دریافت وام بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی خواهند بود.

بخش قابل توجهی از ایرادها و انتقادهایی به نحوه توزیع این وام بازمی‌گردد، برخلاف صندوق بازنشستگی کشوری که وام‌ ضروری پانزده میلیون تومانی را با شرایط مشابه تنها و تنها براساس نام نویسی اینترنتی میان بازنشستگان متقاضی واجد شرایط توزیع می‌کند، در سازمان تامین اجتماعی کانون‌های بازنشستگی نقش موثر و پررنگی در نام‌نویسی از متقاضیان دارند.

از افزایش وام ضروری سازمان تامین اجتماعی بیشتر از یک ماه می‌گذرد و حالا مدتی است که مستمری‌بگیران متقاضی و واجد شرایط این سازمان در صف دریافت این وام دوازده میلیون تومانی قرار دارند.

روال اقدام برای دریافت این وام کار چندان پیچیده‌ای نیست، کافی است که متقاضی زیر هفتاد سال سن داشته باشد و از نظر سیستم بانکی بدهکار محسوب نشود، در این صورت وام مورد نظر در سی‌وشش قسط با نرخ چهار درصد پرداخت خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی سه‌میلیون و ششصد هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر دارد و قرار است برای سال ۱۴۰۱ اعتباری پنج هزار میلیارد تومانی بابت توزیع وام ضروری میان بازنشستگان واجد شرایط اختصاص یابد.

تامین اعتبار با مشارک پنجاه – پنجاه بانک رفاه کارگران و سازمان تامین اجتماعی است و پیش بینی می‌شود ظرف مدت باقیمانده از سال ۱۴۰۱ حدود چهارصد هزار بازنشسته مشمول دریافت این تسهیلات شوند.

اما با وجود این مسیر به ظاهر آسان و سرراست، همه متقاضیان واجد شرایط در نحوه دریافت این وام شرایط یکسان و برابری ندارند.

به صورت مشخص، بخش قابل توجهی از ایرادها و انتقادهایی به نحوه توزیع این وام بازمی‌گردد، برخلاف صندوق بازنشستگی کشوری که وام‌ ضروری پانزده میلیون تومانی را با شرایط مشابه تنها و تنها براساس نام نویسی اینترنتی میان بازنشستگان متقاضی واجد شرایط توزیع می‌کند، در سازمان تامین اجتماعی کانون‌های بازنشستگی نقش موثر و پررنگی در نام‌نویسی از متقاضیان دارند.

به بیان ساده‌تر اگر یک بازنشسته تامین اجتماعی واجد شرایط دریافت وام ضروری بخواهد شانس خود را برای دریافت این تسهیلات بیازماید، باید برخلاف دیگر همتایان و هم صنفان خود در صندوق بازنشستگی کشوری به یکی از کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی متوسل شود.

به باور بازنشستگان و منتقدانی که عموما از میان متقاضیان دریافت این تسهیلات هستند، اصرار سازمان تامین اجتماعی بر بازی دادن نهادهای صنفی بازنشستگان در توزیع وام‌های ضروری بیشتر از آنکه به مصداقی از سپردن نقش و مسئولیت به نهادهای اجتماعی باشد، زمینه برای دور شدن عدالت در توزیع این تسهیلات در میان متقاضانی است که به زعم داشتن استحقاق دریافت، مدتهاست که در صف انتظار قرار دارند.

واقعیت این است که هم وام دوازده میلیون تومانی سازمان تامین اجتماعی و هم وام پانزده میلیون تومانی صندوق بازنشستگی کشوری در نهایت با حدود دو تا سه ماه حداقل مستمری یک کارمند یا کارگر بازنشسته برابری می‌کنند.

این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که در شرایط اقتصادی کنونی ارزش این وام‌ها تا چه اندازه ناچیز است اما در مقابل شرایط مالی عموم بازنشستگان نیز آنقدر تعریفی ندارد که نتوان از دریافت آن بابت تامین مخارج جاری و ضروری مثل جور کردن پول پیش کرایه خانه چشم پوشی کرد.

مدیرکل مالی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: هفتمین نوبت وام ضروری ۱۵میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری عصر امروز (سه شنبه) به حساب ۲۳هزار و ۳۵۷ نفر از بازنشستگان مشمول واریز شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی خدامی افزود: با هماهنگی بانک عامل، نوبت هفتم و آخرین نوبت وام ضروری از اعتبار سال ۱۴۰۰ با افزایش مبلغ وام از ۱۲۰ به ۱۵۰ میلیون ریال برای ۲۳هزار و ۳۵۷نفر از مشمولان عصر امروز (سه‌شنبه) واریز شد.

به گفته وی، این تسهیلات با کارمزد ۴درصد و اقساط ۳۶ ماهه به بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری ارائه شده است.

گفتنی است، در ۶ مرحله قبل مبلغ وام ۱۲ میلیون تومان بوده که طی هماهنگی های صورت گرفته با بانک عامل (بانک صادرات ایران) و به منظور کسب رضایتمندی بازنشستگان این مبلغ به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

معاون سازمان تامین‌اجتماعی از افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام ضروری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری خبر داد.

معاون سازمان تامین‌اجتماعی از افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام ضروری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری خبر داد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری با افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام ضروری بازنشستگان و مستمری‌بگیران نسبت به سال گذشته، رقم ریالی این تسهیلات را از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون تومان رسانده است.

احمد اسفندیاری با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد مجموع بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور، تحت پوشش خدمات و حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، افزود: صیانت و تکریم از بازنشستگان و مستمری‌بگیران همراه با ارائه خدمات متنوع و مطلوب، از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این سازمان است و از ابتدای اجرای طرح پرداخت تسهیلات ضروری – از ابتدای سال ۹۹ – تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات ضروری ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال جاری در شش مرحله پرداخت تسهیلات خواهد شد، افزود: سازمان تامین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۱با افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام نسبت به سال گذشته، رقم ریالی این تسهیلات را از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون تومان رسانده و تاکنون در مرحله نخست این طرح در سال جاری ۵۰ هزار و ۷۳۰ فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط، پرداخت شده است.

اسفندیاری با بیان اینکه ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی توسط کانون‌های بازنشستگی و به صورت کاملاً غیرحضوری انجام می‌شود؛ خاطرنشان کرد: در سال جاری در مجموع ۴۱۶ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی و رفع نیازهای این افراد از دغدغه‌های مهم سازمان تأمین‌اجتماعی است، یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان سال و در مراحل بعدی پرداخت تسهیلات، تعداد ۳۶۵ هزار نفر دیگر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران این تسهیلات را دریافت می‌کنند.

اسفندیاری به تفاهم‌نامه این سازمان با بانک رفاه کارگران و کارمزد چهار درصد تسهیلات اعطایی به مستمری‌بگیران با بازپرداخت ۲۴ ماهه اشاره کرد و یادآور شد: سیاست‌های حمایتی با هدف بهبود وضعیت جامعه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته ۳۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شد، تأکید کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از حق بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط این سازمان تقبل شده و پرداخت می‌شود و خدمات تحت پوشش بیمه تکمیلی نیز نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

اسفندیاری با اشاره به آغاز مجدد طرح کرامت رضوی در سال جاری گفت: از اوایل تیر ماه اعزام بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی به زیارت امام رضا (علیه‌السلام) در قالب طرح « کرامت رضوی » آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در راستای مسائل رفاهی و تقویت سلامت و نشاط روحی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این افراد به همراه همسرانشان به این سفر اعزام خواهند شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی به ارائه ۱۸ نوع خدمات بیمه‌ای و درمانی به جامعه هدف تحت پوشش این سازمان اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات درمان بستری رایگان به بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در تمامی مراکز درمانی دولتی طرف قرارداد از دیگر اقدامات این سازمان است.

 وی با بیان اینکه بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با ۳۹۳ مرکز درمانی و بیش از ۱۰ هزار تخت فعال در حال ارائه خدمات به مخاطبان و بازنشستگان است، اذعان کرد: بیش از ۳۰ درصد مراجعان مراکز درمانی سرپایی این سازمان بالای ۶۵ سال سن دارند.

اسفندیاری همچنین به اجرای طرح تحول درمان و راه‌اندازی کلینیک‌های دیابت و فشار خون با استفاده از ظرفیت‌های موجود مراکز درمانی ملکی اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی با آموزش ۵۰۰ پرستار، ۹۲ کارشناس تغذیه و ۴۰۰ پزشک عمومی در حال اجرای این طرح در جهت خدمت‌رسانی و تکریم مراجعان و بازنشستگان است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از افزایش سقف خرید لوازم خانگی بازنشستگان خبر داد .

سقف خرید لوازم خانگی بازنشستگان به صورت اقساطی تا ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

اعتبارات خرید اقساطی لوازم خانگی بازنشستگان به رقم ۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته است؛ این تسهیلات با کارمزد ۶ درصد ارائه خواهد شد.

اسکندری (مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری) افزایش این رقم در سال جاری را تایید کرده و آن را راهکاری برای بهبود معیشت بازنشستگان دانسته است.

بازنشستگان کشوری علاوه بر تسهیلات بانکی، می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان از فروشگاه‌ها لوازم خانگی بخرند؛ اعتبارسنجی آن‌ها با فیش‌ها و احکام حقوقی‌شان انجام می‌شود.

نام‌نویسی متقاضیان وام بازنشستگی تامین اجتماعی آغاز شد. این وام ۱۲ میلیون تومانی که با نرخ ۴ درصد پرداخت می‌شود به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

در بودجه سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی اعتباری پنج هزار میلیارد تومانی برای وام ضروری بازنشستگان پیش‌بینی شده است. این یعنی از میان جمعیت ۳٫۶ میلیون نفری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، حدود ۴۱۶ هزار نفر شانس دریافت این تسهیلات را دارند.

چه کسانی نمی‌توانند وام بگیرند؟

بررسی‌های نشان می‌دهد وام ضروری بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی به کسانی تعلق می‌گیرد که دارای این شرایط باشند:

– داشتن کمتر از ۷۲ سال سن

– دریافت مستمری از طریق بانک رفاه کارگران

– نداشتن بدهی و تعهد بانکی

– استفاده نکردن از تسهیلات مشابه در سه سال گذشته

– داشتن سیم کارت تلفن همراه به نام شخص بازنشسته متقاضی

همه موارد فوق از جلمه عواملی هستند که در غربالگری متقاضیان ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی باعث کاسته شدن از صف متقاضیان می‌شوند.

نام‌نویسی از طریق کانون بازنشستگی

از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی، اعتبارات این تسهیلات را از طریق سهمیه‌بندی میان کانون‌های بازنشستگی تقسیم می‌کند. در نتیجه متقاضیان این تسهیلات باید از طریق مراجعه به یکی از کانون‌های بازنشستگی اقدام کنند.

هرچند این شیوه توزیع وام، منتقدانی جدی در میان بازنشستگان تامین اجتماعی دارد اما در حال حاضر متقاضیان واجد شرایط باید به واسطه کانون بازنشستگی که در محل سکونت آنها وجود دارد، برای نام‌نویسی‌اقدام کنند.

نام‌نویسی در مناطقی مانند شهرستان تهران به دلیل جمعیت بالای بازنشستگان و وسعت محدوده سکونتی فقط به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است اما در سایر نقاط به دلایل مختلف ممکن است به صورت حضوری انجام شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، رقم جدید وام بازنشستگان را اعلام کرد. برای سال ۱۴۰۱ وام ضروری کارگران بازنشسته مبلغ دوازده میلیون تومان خواهد بود.

برای سال ۱۴۰۱ رقم وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پنج میلیون تومان افزایش یافت و به رقم دوازده میلیون تومان رسید.

برابر صحبت‌های اخیر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار است برای امسال اعتباری ۶ هزار میلیارد تومانی بابت پرداخت وام‌های ضروری بازنشستگی کنار گذاشته شود.

به صورت مشخص وی دراین باره گفت: سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۰۰ هزار فقره وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی پیش بینی کرده است. این وام‌ها از طریق کانون عالی بازنشستگان میان کانون‌های استانی توزیع خواهد شد و در نهایت با ثبت نام اینترنتی به دست متقاضیان واجد شرایط خواهد رسید.

موسوی در باره شیوه پرداخت وام‌های ضروری سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی گفت: برای امسال تمامی مراحل مربوط به نام نویسی بازنشسته متقاضی، معرفی شدن به بانک و حتی پرداخت وام به صورت غیر حضوری است و نیازی به مراجعه حضوری هیچکدام از متقاضیان نیست.

وام ضروری بازنشستگی یکی از خدماتی است که سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان خود ارائه می‌کند، برای سال ۱۴۰۰ این سازمان به ۲۹۰ هزار بازنشسته وام ضروری۷ میلیون تومانی پرداخت کرده بود.

امسال، تقسیم وام ضروری بازنشستگان بعید است

در این باره نیز علی دهقان‌کیا، مسئول نهاد بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران گفت: این وام‌ها براساس جمعیت هر کانون تقسیم خواهد شد، سود این وام چهار درصدی است و نام نویسی و پرداخت آن به صورت غیر حضوری خواهد بود. در حال حاضر ۵ هزار سهمیه وام به شهرستان تهران تعلق گرفته است.

در سنوات گذشته معمول بود برخی کانون‌های بازنشستگی سهمیه وام تعیین شده را مجددا تقسیم می‌کردند و اینطوری با کاستن از مقدار تعیین شده برای هر فقره وام، به شمار بیشتری از متقاضیان وام پرداخت می‌کردند.

به گفته دهقان‌کیا، هرچند برخی کانون‌های بازنشستگی در گذشته با انجام این کار به شمار بیشتری از متقاضیان وام دادند اما با توجه به تغییر تورمی، بعید است این روش پاسخگو باشد به صورت مشخص خود ۱۲ میلیون تومان نزدیک به دو ماه حداقل مستمری است، بنابراین تقسیم کردن آن به خودی خود جذابیتی ندارد

هنوز مشخص نیست که مدیران این بانک باز هم تسهیلات را در قالب ۱۲ میلیون تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند یا خیر. اما به نظر می‌رسد که مبلغ وام قرض الحسنه به علت محدودیت اعتبار کمتر از میزان وام مرابحه باشد.

آخرین دوره ثبت نام وام ضروری۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد. تسهیلاتی که با نرخ سود ۴ درصد پرداخت می‌شود و اقساط بازپرداخت آن ۳۶ ماهه است. اما پس از آن دیگر خبری از ثبت نام وام ضروری نشد. حالا برخی از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی ادعای ثبت نام دوباره این تسهیلات را مطرح کرده اند.

اما بررسی سایت رسمی صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد که همچنان درگاه وام ضروری بسته است و خبری هم ثبت نام وام ضروری۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی نیست.

البته به نظر می‌رسد که شکل گرفتن ادعای ثبت نام وام ضروری۱۲ میلیون تومانی به دلیل صحبت‌های اخیر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد باشد.

جزئیات پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان وام به بازنشستگان صندوق کشوری

هفته قبل بود که خاندوزی اعلام کرد هیئت مدیره بانک صادرات با پیشنهاد او برای پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام قرض الحسنه و ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان وام مرابحه شش درصد موافقت کرده است.  

طبق گفته وزیر اقتصاد، قرار است که این وام بدون ضامن به بازنشستگان کشوری پرداخت شود. البته او جزئیات بیشتری از این تسهیلات را اعلام نکرد و تشریح آن را به مدیران بانک صادرات واگذار کرد.  

با این وجود هنوز مشخص نیست که مدیران این بانک باز هم تسهیلات را در قالب ۱۲ میلیون تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند یا خیر. اما به نظر می‌رسد که مبلغ وام قرض الحسنه به علت محدودیت اعتبار کمتر از میزان وام مرابحه باشد.

در مورد زمان ثبت نام این وام نیز هنوز مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات جزئیاتی را منتشر نکرده اند، اما احتمالا در روزهای آینده ریز جزئیات این وام نیز اعلام خواهد شد.

بنا بر توافق صندوق بازنشستگی کشوری با بانک صادرات، وام بازنشستگان این صندوق از ۱۲ میلیون به ۱۵ میلیون افزایش یافته و این توافق از تیرماه عملیاتی خواهد شد.

 چندی پیش نشستی با حضور محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و سید ضیاء ایمانی مدیرعامل بانک صادرات ایران برگزار شد و بر اساس توافق صورت گرفته قرار شد که وام بازنشستگان این صندوق افزایش یابد.

بر همین اساس محمد اسکندی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزایش اعتبارات پرداختی از سوی بانک صادرات ایران به صندوق را حداقل مطالبه بازنشستگان دانست.

بر اساس توافق صورت گرفته قرار است مبلغ پرداختی تحت عنوان وام به بازنشستگان صندوق بازنشستگی از ۱۲ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد و این توافق بنا بر تاکید مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری این افزایش آن از تیرماه جاری اعمال و اجرایی خواهد شد و طی چند روز آینده سقف وام افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد بر ارتقای خدمات رفاهی و درمانی و نیز پیگیری امتیاز مناطق جنگی بازنشستگان تاکید کرد و گفت: افزایش وام ضروری بازنشستگان در دستور کار است.

از صندوق بازنشستگی فولاد، «حسین عامریان» در نشست با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی فولاد در مجتمع گاجره و با اشاره به خواسته برخی از بازنشستگان برای لحاظ شدن امتیاز مناطق جنگی اظهار داشت: دراین‌خصوص طبق صحبتی که با رییس کانون بازنشستگی خوزستان هم داشتیم پیگیری‌های زیادی از مدیران فولاد خوزستان داشته‌ایم و اخیراً در دیدار با نمایندگان مجلس نیز موضوع را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: درصدد هستیم مبلغ وام ضروری و تعداد وام گیرندگان را افزایش دهیم.

عامریان، خطاب به کانون‌های بازنشستگی گفت: اگر فکر می‌کنید اشکالی در کار ما وجود دارد حتماً مطرح کنید و ما با حسن‌نیت کامل آماده گفتگو هستیم چنانچه در خصوص اصلاحیه همسان‌سازی نیز همین کار را انجام دادیم و اگر باز انتقادی به روند اجرا باشد بررسی خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دارایی‌های صندوق گفت: تمام تلاش خود را برای مولدسازی دارایی‌ها انجام می‌دهیم. هدف ما این است که پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی زودبازده را انجام دهیم تا عایدی آن هر چه سریع‌تر نصیب جامعه هدف صندوق شود.

وی با اشاره به برخی گلایه‌ها درباره خدمات بیمه تکمیلی درمان گفت: حتماً این گلایه‌ها را بررسی و پیگیری می‌کنیم تا در قرارداد سال جدید شرایط بیمه درمان بهتر از سال‌های قبل شود تا ما در این راستا حرکت کنیم تا باکیفیت‌ترین خدمات درمانی را به بازنشستگان ارائه دهیم. ضمن اینکه نظارت نمایندگان کانون‌ها و بازنشستگان می‌تواند دراین‌خصوص مثمر ثمر باشد.

نام‌نویسی وام بازنشستگان کشوری تا پایان امشب ادامه دارد

نام‌نویسی اینترنتی وام ۱۲ میلیون تومانی ضروری مرحله اول سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازنشستگان و وظیفه‌ بگیران این صندوق فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir تا ساعت ۲۴ امشب انجام خواهد شد.

به منظور ثبت نام این وام یک بازه زمانی ۳۰روزه (آبان ماه) اعلام شده است و تنها از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir انجام و پس از اتمام مهلت یک ماهه ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و … بررسی می‌شود.

پس از آن با اولویت بندی و براساس میزان اعتبار تخصیصی از سوی بانک عامل، تعداد تسهیلات که ۳۰۰هزار فقره است به واجدین شرایط تعلق می‌گیرد.

پرداخت وام ضروری سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به حساب «واجدین شرایط» به صورت ماهانه و براساس نوبت بندی که در سایت اعلام می‌شود انجام خواهد شد که اطلاعات آن پس از مشخص شدن نتایج، اطلاع رسانی می‌شود.

طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، میزان وام ضروری در این دوره ۱۲ میلیون تومان تعیین شده است و تنها به متقاضیانی پرداخت می‌شود که از طریق حساب بانک صادرات حقوق بازنشستگی یا مستمری دریافت می‌کنند. وام با نرخ سود چهار درصد ارائه می‌شود و اقساط بازپرداخت آن ۳۶ ماهه (ماهانه ۰۰۰‘۵۴۳‘۳ ریال) خواهد بود.

مبلغ وام، پس از اعلام اسامی متقاضیان واجد شرایط، بر اساس اولویت تعیین شده به شماره حساب متقاضی در بانک صادرات ایران واریز می‌شود و واریز وام از طریق پیامک به اطلاع آن‌ها خواهد رسید.

افراد زیر مجاز به ثبت‌نام وام ضروری نیستند:

- بازنشستگانی که کمتر از یک سال از صدور حکم بازنشستگی آن‌ها گذشته باشد.

- وارث ذکوری که تا سه سال آینده از فهرست وظیفه‌بگیران خارج می‌شود.

- متقاضیانی که حکم ترمیم حقوق در سال جاری برای آن‌ها صادر نشده باشد.

در صورتی که چند نفر به عنوان وراث وظیفه‌بگیر باشند، وام ضروری تنها به یک نفر و به شرط جلب رضایت سایر وظیفه‌بگیران تعلق خواهد گرفت. به این منظور تکمیل «فرم تعهد وراث» ضروری است و تنها در صورت ارائه فرم تعهد وراث و تأیید مدیریت‌های صندوق بازنشستگی در مرکز استان درخواست ثبت نام کننده در لیست متقاضیان وام ضروری قرار خواهد گرفت.

همچنین درخصوص وراث صغیر و محجور، ارائه اصل حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی ایران در هنگام دریافت وام ضروری است.

ذکر شماره دفترکل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره تلفن همراه برای ثبت نام الزامی است.

همچنین تاکید شده است که ثبت نام در سامانه، الزاما حقی را برای پرداخت وام به متقاضی ایجاد نخواهد کرد. پس از اتمام مراحل ثبت نام مدارک متقاضیان و سوابق آن‌ها درباره دریافت دیگر وام‌ها و تسهیلات مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس میزان اعتبار تخصیصی توسط بانک عامل، «واجدان شرایط» تعیین شده و اسامی آن‌ها در سامانه اعلام می‌شود.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: