رتبه‌بندی معلمان یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که معلمان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند.بر اساس رتبه بندی معلمان آنها با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شد. رتبه‌بندی معلمان  اواخر آبان ماه سال گذشته  به تصویب رسید.  رتبه بندی معلمان برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، انجام می شود.

معلم

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بر لزوم اجرای قانون رتبه بندی معلمان برای معلمان طرح مهرآفرین تاکید کرد.

محمدرضا دشتی اردکانی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری تاکید کرد: ضمن تشکر از دولت به خاطر پرداختن به مطالبه قانونی معلمان و اجرای قانون رتبه بندی معلمان تسریع در اجرایی شدن کامل این قانون و رفع دغدغه های همه معلمان اعم از رسمی، حق التدریس و خرید خدمت را در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی خواستارم.

نماینده اردکان تاکید کرد: لازم است نیروهای طرح مهرآفرین نیز شامل اجرای این قانون باشند.

منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش در نامه‌ای به قالیباف رئیس مجلس بر ضرورت مشمول شدن ۸۰ هزار معلم طرح مهرآفرین در اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس قوه‌مقننه بر ضرورت مشمول شدن ۸۰ هزار معلم طرح مهرآفرین در اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرد.

متن نامه به شرح ذیل است؛

جناب آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراما ضمن تشکر و قدردانی از جنابعالی به خاطر عنایتی که به قانون نظام رتبه بندی معلمان و لزوم تدوین آیین نامه اجرایی صحیح آن را دارید، به استحضار می رساند

علیرغم اینکه در اعلام نظر قطعی هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ جنابعالی به صراحت تاکید فرموده بودید که «نیروهای فاقد کد شناسه استخدام» نیز شامل تعریف معلم بوده و لازم است در تصویب نامه مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ اصلاح لازم صورت پذیرد تا به دلیل تضییق دامنه شمول قانون، مغایر جزء (۱) ماده (۲) قانون نظام رتبه بندی نگردد. متاسفانه در مصوبه مورخ ۹ مرداد ۱۴۰۱ هیات وزیران درخصوص اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان، علی رغم حذف آن عبارت، جمله «اجرای رتبه بندی منوط به تکمیل فرآیند استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود» اضافه شده که به استناد آن بیش از ۸۰ هزار معلم که سالیان زیادی در قالب نیروهای مهرآفرین و قراردادی وظیفه خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را به عهده داشته اند و از حیث دریافت حقوق و مزایا و حکم کارگزینی تفاوتی با نیروهای رسمی ندارند، از دامنه شمول قانون خارج نموده‌اند.

حضرتعالی مستحضرید که اینجانب به عنوان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از بدو درخواست و پیگیری تقدیم لایحه رتبه بندی توسط دولت وقت تاکنون لحظه به لحظه پیگیر امر خطیر و تحول ساز قانون نظام رتبه بندی معلمان بوده و هستم و در همه مراحل بررسی، تدوین، تنظیم و تصویب این قانون، چه در صحن کمیسیون و چه در صحن مجلس شورای اسلامی و چه در بررسی در شورای محترم نگهبان، حضور جدی داشته و اقرار و تاکید می نمایم که قانونگذار هرگز چنین تلقی از تعریف معلم در این قانون نداشته است.

در قانون معلم به کسی اطلاق می‌شود که در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، وظیفه خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را برعهده دارد، فلذا هرگونه تضییق در دامنه شمول معلمان، مغایر هدف قانونگذار تلقی می‌شود.

خواهشمند است دستور بفرمایید تا در هیات محترم بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین موضوع فوق الذکر مدنظر قرار گرفته تا در تدوین آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان، مغایرت از قانون صورت نپذیرد.

- جناب آقای دکتر اسماعیلی رئیس محترم هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

- جناب آقای پورسید نایب رئیس محترم هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

- جناب آقای دکتر مهری دبیر محترم هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

- اعضای محترم هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اولین پرداختی‌ علی الحساب اجرای قانون رتبه بندی معلمان، گفت: با پرداختی‌های صورت گرفته، بالاخره سد مالی در مسیر اجرای این قانون شکسته شد.

علیرضا منادی سفیدان عنوان کرد: واریزی‌های امروز، نشان داد که مجلس شورای اسلامی توانست در یک قانون محکم و قوی در راستای افزایش کیفیت آموزش و ارتقای شأن و منزلت معلمان، رقم قابل توجهی را در بودجه سال ۱۴۰۱ برای اجرای قانون رتبه بندی اختصاص دهد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان اینکه طبق قولی که داده شده بود، اولین پرداختی علی الحساب رتبه‌بندی معلمان در مردادماه به حساب معلمان واریز شد، افزود: رقم این پرداختی متفاوت بوده و از ۶ تا ۱۵ میلیون تومان است که البته آموزش و پرورش باید توضیح دهد، ملاک و مبنای تفاوت در ارقام واریزی برای معلمان چیست.

وی اضافه کرد: بر اساس آنچه تحقیق کرده‌ایم با اجرای رتبه‌بندی معلمان به حقوق هر معلم بین یک تا ۵ میلیون اضافه می‌شود که واریزی‌های امروز به صورت متفاوت بوده است.

منادی سفیدان تصریح کرد: برای ما که در کمیسیون آموزش مجلس تمام تلاش خود را برای تصویب این قانون به کار بستیم، خبر امروز بسیار خوشایند بود و قطعا آموزش و پرورش با اجرای این قانون خوب متحول خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه فرهنگیان عزیز باید تا تعیین رتبه‌های خود کمی صبر به خرج دهند تا واریزی‌ها دقیق شود، گفت: این اول کار است و قطعا آغاز هر اقدام بزرگی با کاستی‌هایی همراه است که در ادامه برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: ما در به سرانجام رسیدن این قانون با بسیاری از آقایان مشکل داشتیم ولی تلاش شد با تدبیر، بسیاری از مخالفان اجرای این قانون، امروز به موافقان آن تبدیل شوند تا قانونی که وحشت خیلی‌ از آقایان را برانگیخته بود، امروز اجرا شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: امیدوارم این مبالغ پرداختی مورد قبول فرهنگیان واقع شده باشد، گرچه ما اعتقاد داریم معلم به هیچ عنوان نباید دغدغه مالی داشته باشد تا با تمرکز کامل اقدام به تدریس کند و این قانون در همین راستا است.

وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه یک سیما حاضر شد و راجع به برنامه‌های این وزارتخانه در ز‌مینه‌های مختلف و همچنین رتبه‌بندی معلمان توضیح داد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور آغاز می‌شود و برای حل مشکل معلمان مهرآفرین احتمالا آزمونی برگزار می‌شود تا آنها نیز تعیین تکلیف شوند.

ایسنا گزارش داد،  یوسف نوری گفت: برای مناطق مرزی و عشایری برنامه‌هایی داریم و برای ۱۶ منطقه پایگاهی ایجاد کردیم تا معلم ثابت برای آنها اعزام کنیم. همچنین توزیع امکانات را مدنظر داریم. در این بخش از کمک گروه‌های جهادی و خیرین بسیار خوب استفاده کردیم.

نوری افزود: حدود ۸۰۰۰ فضای آموزشی کانکسی و مدارس سنگی خشکه‌چین داریم که در فاز اول ۱۲۰۰ مدرسه بالا ۱۰ دانش‌آموزی با مدارس ایمن جایگزین می‌شوند.

وی در توضیح جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: اجرای رتبه‌بندی به دلیل تنگنای مالی در ابتدای دولت سیزدهم امکان‌پذیر نبود، اما چون شعار رئیس‌جمهور و تلاش ایشان بر این بود و آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده بود رتبه‌بندی به مرحله اجرایی رسید.

بر اساس ماده یک قانون، هدف رتبه‌بندی اول ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و دوم ارتقای صلاحیت معلمی و بعد از آن اصلاح نظام پرداخت است. معلمان و جامعه فرهنگیان دست‌به‌دست هم خواهند داد تا این سه هدف حتما محقق شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجاربی که معلمان کسب می‌کنند در این فرآیند مد نظر است و برآیند این‌ها در کیفیت آموزش و پرورش مؤثر هستند.

یوسف نوری با اشاره به اینکه هیات‌های ممیزی تعیین می‌کنند که رتبه فرد کدام یک از رتبه‌های پنجگانه باشد گفت: اگر اعتراضی باشد ثبت آن در سامانه طراحی‌شده، امکانپذیر است. جا دارد از همکارانم عذرخواهی کنم. سامانه‌های قبلی دچار اشکال بودند و انتقال اطلاعات مشکلاتی را به وجود می‌آورد. ما ناچار شدیم بخواهیم همکاران همه اطلاعات را دوباره بارگذاری کنند که زحمت مضاعف شد و همین یک‌مرتبه انجام می‌شود.

نوری در پاسخ به اینکه علت تاخیر در اجرای رتبه‌بندی را دایره شمول دانسته بود، آیا مشکل حل شده است،‌ گفت: تقریبا همه همکاران فرهنگی شاغل در مدرسه و اداری‌های بخشنامه ۲۳۰ که رسته معلمی دارند مشمول هستند. آنها که کد استخدامی نداشتند در آیین‌نامه قبلی مشمول نبودند که اصلاح شد و ۸۱۰هزار نفر را در برمی‌گیرد. رتبه‌بندی شامل بازنشسته‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: تاریخ اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و تا پایان مرداد بخشی از حق معلمان در رتبه‌بندی به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود. بابت تاخیر عذرخواهی می‌کنیم.

او درباره عدم شمولیت معلمان طرح مهرآفرین نیز گفت: معلمان مهرآفرین زمانی از قرارداد شرکتی وارد آموزش و پرورش شدند و بعضا تا ۱۵ سال از خدماتشان می‌گذرد. در مصوبه سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده هر کس وارد آموزش و پرورش می‌شود باید آزمون داده و تعیین تکلیف شده باشد. صحبت شده که اینها در آزمون داخلی شرکت کنند. تلاش می‌کنیم مجوزش را بگیریم تا آخر شهریورماه آزمونشان را برگزار کرده و تعیین تکلیف شوند.

علت سختگیری در کسب رتبه‌های ۴و ۵ چیست؟

وزیر آموزش و پرورش درباره گفت: از جمله شرایط قانون، سنوات و احراز امتیاز لازم در شایستگی‌های چهارگانه است. طبیعی هم هست و در دانشگاه‌ها نیز همین گونه است. کسب رتبه بالاتر و نهایی تلاش بیشتری نیاز دارد. بر اساس قانون، دانشجومعلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه، کارکنان اداری رسته اداری، مهرآفرینان، بازنشستگان، ماموران به خدمت به سایر دستگاه‌ها مستثنی هستند و مابقی استثنا نیستند و مشمول‌اند.

یوسف نوری درباره نحوه محاسبه مبلغ رتبه‌بندی گفت: آیین‌نامه و شیوه‌نامه ابلاغ شده است و بر اساس آن پس از تعیین رتبه در حکم افراد درج می‌شود. دولت برای سال رتبه‌بندی ۳۸هزار میلیارد تومان بودجه دیده است.

نوری درباره مشکل الزام تحویل مدارک هنگام ثبت نام در مدارس و عدم امکان ثبت نام غیر حضوری گفت: سامانه‌ای که ما داریم نیازمند مراجعه حضوری حتمی نیست اما کمیسیون معین اعلام می‌کند باید مدارک تحویل شود. توصیه کردم ثبت نام میان پایه‌ها بدون نیاز به تحویل مدارک انجام شود اما به خصوص برای اول و دهم تحویل مدارک را داریم. این قوانین دست و پاگیرند و باید به‌روزرسانی شوند.

طرح جبران یادگیری برای دانش‌آموزان جامانده از تحصیل

وزیر آموزش و پرورش افزود: تاکنون ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار دانش‌آموز ثبت‌نام شده‌اند و عمده آنها که باقی مانده‌اند، کلاس دهمی هستند. توصیه و درخواست ما این است ثبت‌نام هر چه زودتر انجام شود تا کلاس‌بندی و ساماندهی نیرو برای ابتدای سال تحصیلی سریع‌تر انجام شود.

یوسف نوری با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون دانش‌آموز در دوران کرونا دچار عدم دسترسی به آموزش و شبکه شاد بودند، گفت: ۱۵۰۰میلیارد تومان برای جبران و تثبیت یادگیری اختصاص داده شد و دوره‌های تابستانی هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است. دولت از آموزش و پرورش در این بخش نیز حمایت کرد و دو میلیون دانش‌آموز تحت پوشش طرح جبران یادگیری قرار گرفتند.

نوری افزود: برای دانش‌آموزانی که به واسطه زیست‌بوم جدید و عدم دسترسی جا مانده باشند ادامه طرح‌های جبران یادگیری را خواهیم داشت. ۱۶۴هزار بازمانده از تحصیل طی یک و نیم ماه اخیر را برگردانده‌ایم.

وی مهم‌ترین دستاورد دولت را مردمی‌سازی دانست به این معنا که زمینه حضور مردم در همه فرآیندها فراهم شده است،‌ گفت: اولیا را باید در امور مدرسه و حتی ارزیابی‌ها دخیل کنیم. عدالت و مردمی‌سازی دو مؤلفه مهم حکمرانی خوب هستند.

 

 

سامانه رتبه‌بندی معلمان از روز چهارشنبه، ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام می کنند؛ امتیازات لازم برای احراز هرکدام از رتبه‌های پنج گانه نیز به تفکیک اعلام شده است.

با آغاز به کار سامانه رتبه‌بندی معلمان از هفته گذشته، فرآیند رتبه بندی معلمان سرعت بیشتری به خود گرفته و آنطور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود، این فرایند برای هر معلم نباید بیش از یک و نیم ماه به طول بینجامد.

البته یوسف نوری وعده داده است که با توجه به تاخیزهای پیش آمده، قرار است مبلغی نیز به صورت علی الحساب بابت معوقات رتبه بندی معلمان واریز شود. از آنجا که زمان اجرای قانون رتبه بندی از شهریور ماه ۱۴۰۰ تعیین شده، معوقات رتبه بندی برای معلمان یک ساله شده است.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، بر اساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه بندی شهریور ماه به صورت علی الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه بندی اقدام کرد.

در شیوه نامه رتبه بندی معلمان که به منظور اجرای صحیح قانون مزبور و پس از اصلاحیه ابلاغی ۱۵ مرداد ماه جاری هیئت وزیران، منتشر شده است، امتیازاتی که معلمان کسب می کنند در چهار گروه شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه تقسیم بندی شده که به این شرح است:نحوه ثبت نام چگونه است؟

سجاد سیاح، سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در تشریح چگونگی ثبت نام در سامانه گفته است: همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه پروفایل داشتند وارد سامانه شوند. اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش، بینی شده است. فرم‌ها و موارد دیگر در سامانه طرح ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد. به زودی فیلم آموزشی راهنما نیز بارگذاری و منتشر می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد که به منظور حفظ عدالت در ورود اطلاعات و جلوگیری از افزایش بیش از حد بار سامانه، اینگونه برنامه ریزی کرده‌ایم که هر رقم کدملی از سمت راست (اولین رقم سمت راست کد ملی) ۲.۵ روز کاری برای ثبت نام فرصت داشته باشد و امروز از صفر شروع می‌شود تا به کد ۹ برسیم. جدول زمانبندی مشخص شده‌ است. با این حال پس از اتمام این زمان نیز فرصت دوباره ای به همه همکاران که موفق به ثبت نام نشده‌اند داده می‌شود و جای استرس و نگرانی نیست.

بنابراین فرهنگیان با توجه به زمان‌بندی بر اساس رقم اول شماره ملی از سمت راست جدول ذیل در سامانه به آدرس؛ https://rtb.medu.ir/ ، ضمن خوداظهاری، در حال بارگذاری مدارک هستند:

رتبه بندی معلمان

 

 

رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان

فرهنگیان هنگام ورود به سامانه رتبه‌بندی معلمان سه دسته فعالیت عمده را باید انجام دهند:

١- تکمیل فرم‌های خود اظهاری در شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای: نتایج این بخش در دسترس ارزیابان حرفه‌ای قرارخواهد گرفت و تکمیل آن اجباری است. پیشنهاد می شود در قسمت «شرح»، شواهد ومصادیق رفتاری خود را در سوالات مطرح شده به صورت مختصر ذکر کنید.

٢- بارگذاری مدارک و مستندات: صرفا در صورت تمایل به دریافت امتیاز از این بخش باید انجام بگیرد و اختیاری است. ضمنا مدارکی بارگذاری شود که اصل آن قابل استناد در زمان ارزیابی باشد.

٣- تائید نهایی: پس از تکمیل تمامی فرم‌های اظهارنامه و بارگذاری مدارک و مستندات باید در بخش تائید نهایی خلاصه وضعیت خود را رؤیت کرده و در صورت اطمینان از صحت اطلاعات ثبت‌شده آن را تائید نهایی کنید. در صورت تائید نهایی، امکان تغییر در اطلاعات وجود ندارد، اما در تمامی مراحل قبل از تائید، قابلیت اصلاح و تغییر امکان‌پذیر است.

قرار بود رتبه بندی معلمان از شهریور ۱۴۰۰ اجرا شود که با تاخیر اجرای آن پرداخت معوقات یک ساله شد که مبلغ ۱۱ میلیون تومان به صورت علی الحساب به حساب معلمان واریز شد.

سامانه رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام می کنند؛ امتیازات لازم برای احراز هرکدام از رتبه‌های پنج گانه نیز به تفکیک اعلام شده است.

با آغاز به کار سامانه رتبه‌بندی معلمان از هفته گذشته، فرآیند رتبه بندی معلمان سرعت بیشتری به خود گرفته و آنطور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود، این فرایند برای هر معلم نباید بیش از یک و نیم ماه به طول بینجامد.

البته یوسف نوری وعده داده است که با توجه به تاخیزهای پیش آمده، قرار است مبلغی نیز به صورت علی الحساب بابت معوقات رتبه بندی معلمان واریز شود. از آنجا که زمان اجرای قانون رتبه بندی از شهریور ماه ۱۴۰۰ تعیین شده، معوقات رتبه بندی برای معلمان یک ساله شده است.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، بر اساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه بندی شهریور ماه به صورت علی الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه بندی اقدام کرد.

در شیوه نامه رتبه بندی معلمان که به منظور اجرای صحیح قانون مزبور و پس از اصلاحیه ابلاغی ۱۵ مرداد ماه جاری هیئت وزیران، منتشر شده است، امتیازاتی که معلمان کسب می کنند در چهار گروه شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه تقسیم بندی شده که به این شرح است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هر ساله مسایل مربوط به آموزش و پرورش را بر اساس اولویت پیگیری می کند، اجرای رتبه بندی معلمان را یکی برنامه‌های مهم این کمیسیون عنوان کرد.

شیوا قاسمی‌پور، امروز در نشست شورای معاونین اداره کل و مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق تابعه استان کردستان که با حضور اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، ضمن تشکر از حضور اعضای کمیسیون در استان کردستان، گفت: هدف از حضور اعضای کمیسیون در کردستان رصد مسائل و چالش های آموزش و پرورش استان و پیگیری و حل این مشکلات است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان اهم فعالیت‌های کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی پرداخت و با بیان اینکه این کمیسیون هر سال یک برنامه اولویت‌دار دارد؛ گفت: برای اولین بار بود که در مجلس یازدهم کمیسیون‌ها به صورت تخصصی کار خود را شروع کرد.

 قاسمی‌پور ادامه داد: خوشبختانه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی یا جزو آموزش عالی و یا آموزش و پرورش هستند و این یک فرصت مناسب است که بر اساس تخصص مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی مطرح و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هر سال به دنبال یک برنامه مشخص هستند؛ گفت: خوشبختانه ما توانسته‌ایم که برنامه‌های مورد نظر خود را اجرایی و به نتیجه برسانیم.

نماینده مردم شهرستان.های مریوان و سروآباد در مجلس اجرای طرح رتبه بندی معلمان را یکی از برنامه‌های مهم قابل اجرای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

 وی ادامه داد: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تمامی فعالیت‌های مربوط به کودکان از بدو تولد تا شش سالگی باید به آموزش و پرورش واگذار شود، اظهار داشت: قبلا کودکان بدو تولد تا هفت سالگی در اختیار سازمان بهزیستی قرار داشتند و با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت، کل فرایند آموزش از صفر تا صد به آموزش و پرورش واگذار شد و این طرح کار بسیاری ارزشمند بود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی طرح جهش تولید دانش بنیان را یکی دیگر از برنامه‌های این کمیسیون در سال دوم فعالیت عنوان کرد و گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان شاهکار این کمیسیون بود که بتواند در موضوع ثروت آفرینی و کسب و کار رشد مراکز خلاق و فناور کمک کند.

وی مهارت آموزی و حرفه آموزی را از دیگر برنامه.های اجرایی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: متاسفانه دانش آموز پس از فارغ‌التحصیل شدن و اخذ مدرک چندان مهارت و حرفه‌ای را نیاموخته است و باید در مدارس هر دانش آموز بتواند یک حرفه و مهارتی را پس از اتمام دوران تحصیل خود بیاموزد.

 وی کمبود نیروی انسانی را از مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: خوشبختانه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی نیروی انسانی را آغاز کرده و در دستور کار قرار دارد و در هفته‌های آینده این طرح هم مورد بحث قرار خواهد گرفت و نیرویی که وارد آموزش و پرورش می‌شود باید نیرویی زبده و کارآزموده باشد.

سخنگوی دولت گفت: سازمان برنامه و بودجه مبلغی را برای علی‌الحساب در اختیار قرار داده تا پیش از اجرای نهایی آن، مبالغی برای معلمان علی‌الحساب فعلا در پایین‌ترین سطح رتبه‌بندی پرداخت شود تا مبالغ قطعی نیز اجرایی شود.

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت:رتبه‌بندی معلمان در حال اجراست و سازمان برنامه و بودجه مبلغی را برای علی‌الحساب در اختیار قرار داده تا پیش از اجرای نهایی آن، مبالغی برای معلمان علی‌الحساب فعلا در پایین‌ترین سطح رتبه‌بندی پرداخت شود تا مبالغ قطعی نیز اجرایی شود.

معلمان در حال بارگذاری مدارک طبق زمان‌بندی وزارت آموزش و پرورش هستند و دولت خوشحال است که توانسته این وعده انتخاباتی خود را عملی کند.

سخنگوی دولت گفت: رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال در حال اجراست.

علی بهادری جهرمی گفت: معلمان در حال بارگزاری مدارک طبق زمان‌بندی وزارت آموزش و پرورش هستند. رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال در یک‌سالگی دولت سیزدهم در حال اجراست.

وی افزود: رتبه‌بندی معلمان در حال اجراست و سازمان برنامه و بودجه مبلغی را در اختیار قرار داده تا پیش از اجرای نهایی آن، مبالغی برای معلمان علی‌الحساب در پایین‌ترین سطح رتبه‌بندی پرداخت شود تا مبالغ قطعی نیز اجرایی شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانشگاه فرهنگیان را در راستای سند تحول بنیادین احیا کردیم که کار بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش محسوب می شود.

یوسف نوری در گفت و گویی تلویزیونی گفت: اولین اقدام تحولی در راستای ایجاد سند تحول بنیادین تحول در مرکز سقل آموزش و پرورش یعنی همان تربیت معلم است.

او گفت: دانشگاه فرهنگیان بیشینه زیادی دارد. در ابتدای دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه شده است اما متاسفانه دستخوش حواشی شده که باید در این سال‌ها آن را ترمیم می‌کردیم.

نوری افزود: در دانشگاه فرهنگیان نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بود. در حالی که در برنامه ششم باید یک به بیست باشد. اولین اقدامی که با همکاری وزارت علوم انجام شد ترمیم این نسبت است.جمعیتی بالغ بر ۵۶۰۰ دکتر معلم داریم که از بین این‌ها ۱۰۰۰ نفر برای دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند.

او گفت: در زیست بوم آموزش الکترونیکی دانشجویان ما باید مهارت کار با نرم افزار‌های رشته خود را بلد باشند لذا  هر دانشجو معلمی که فارغ التحصیل می‌شود حتما باید آزمون جامع استاندارد را بدهد و ۶ مهارت را هم  نیز فرا بگیرد تا گواهی سلامت معلمی را دریافت کند که در رتبه بندی نیز حائز اهمیت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای معلمان چند پایه در دانشگاه فرهنگیان رشته نداشتیم و اکنون این موضوع در حال پیگیری است. یعنی معلم باید تمام ۶ ساحت علمی را یاد گرفته باشد.در این مدت توانستیم دانشگاه فرهنگیان را در راستای سند تحول بنیادین احیا کنیم که کار بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش است.

نوری درباره رتبه بندی معلمان گفت: یکی از کار‌هایی که برای معلمین باید انجام شود همین لایحه است. لایحه رتبه بندی معلمان برای یک دهه قبل است و باید اجرا می‌شد؛ که در این دولت با همت که وجود داشت سال گذشته در اسفند ماه قانونی در این بار تصویب شد.

او ادامه داد: رتبه بندی  معلمان وارد فاز عملیات شده است  و در این مدت آیین نامه آن نیز آماده شده ، البته مشکلاتی نیز وجود دارد نهایتا آیین نامه اول در تیر ۱۴۰۱ تصویب و پس از اصلاح در ۱۵ همین ماه آیین نامه نهایی شد.

او ادامه داد: سامانه رتبه بندی معلمان از امروز باز شده است لذا به صورت آزمایشی همکاران می‌توانند کار‌های خود را انجام دهند، اما از ۲۶ مرداد ماه سامانه به صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.

به گفته نوری بخشی از مطالبات نیز به همکاران پرداخت خواهد شد  البته این را هم باید عنوان کرد که رتبه بندی معلمان امری زمان بر است. البته از تاخیر صورت گرفته بابت آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز از تمامی همکاران عذر خواهی می‌کنم.

او افزود: بیش از ۸۰۰ هزار نفر شامل رتبه بندی می شوند، اما سعی می‌کنیم سریع‌تر کار‌ها را انجام دهیم لذا بخشی از مطالبات را به تدریج پرداخت خواهیم کرد. شروع رتبه بندی برای هر فردی حداقل یک ماه طول خواهد و می‌توان گفت تا آخر سال کامل عملی خواهد شد.

نوری افزود: مسابقات فرهنگی و  ورزشی معلمین ۱۴ سال بود که انجام نمی‌شد، اما امسال با همت همکاران بار دیگر احیا شد که رویداد بزرگ و خوبی در جامعه آموزش و پرورش بود. عموم اعتباراتی که از سازمان برنامه بودجه دریافت می‌کنیم حق و حقوق کارکنان آموزش و پرورش و پرسنل است.

او گفت: آموزش و پرورش به این دلیل که زود بازده نیست به آن توجه چندانی نمی‌شود که البته در این دولت سعی شده این اتفاق پیش نیاید. خیرین ما سال گذشته ۳۴۰۰ میلیار هزینه کردند، امسال هم نیز ۸۰۰۰ میلیار اعتبار پیش بینی کرده اند.

نوری درباره هزینه مدارس دولتی و غیر دولتی در کشور افزود: سه دسته مدرسه داریم. دولتی، غیر دولتی و مدارس خاص. درباره مدارس غیر دولتی اگر تخلفی صورت گرفته است با توجه به شهریه‌هایی که به نسبت به هر مدرسه تعیین کرده ایم مردم می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و حتما به آن رسیدگی می‌شود.یکی  از شاخص های تعیین شهریه مدارس، موفقیت‌های مدارس در سال‌های گذشته است که شورای مدارس غیر دولتی این ارقام وقیمت‌ها را برای مدارس تعیین کرده اند و امسال در این رابطه مشکل نداریم. تا کنون بیش از ۴۰ مدرسه را به دلیل بعضی تخلفات شناسایی شده اند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:  مورد دوم مدارس دولتی خاص هستند مثل مدارس سمپاد؛ که حق ثبتی را از والدین می‌گیرند که میانگین کشوری ۳ میلیون تومان است که به ۴۰ درصد افراد تخفیف‌هایی نیز  تعلق می‌گیرد.

او گفت: بخش اعظمی از قبولی‌های کنکور امسال حاصل همین مدارس سمپاد دولتی است که ۳۰ درصد دانش آموزان سمپاد فرزندان همکاران فرهنگی ما هستند که وضع مالی چندان مناسبی ندارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون ۱۳ و نیم میلیون نفر دانش آموز داریم که بیشتر آن‌ها شهریه پرداخت نمی‌کنند. البته ما باید تمامی مدارس را با کیفیت کنیم و همه در مدارس با کیفیت درس بخوانند. وجود مدارس غیر دولتی از نظر کمی کمک به آموزش و پرورش است، اما اگر بررسی شود اختلافاتی را این موضوع در کشور به وجود آورده است.در دنیا مدارس ابتدایی غیر دولتی و خصوصی به ندرت داریم و به نوعی ما در جهان خاص هستیم.

نوری گفت: امسال ۷۵ درصد قبولی‌های ما دولتی بود اما متاسفانه در جامعه گفته می‌شود سمپاد دولتی نیست، در حالی که مدارس استعدادهای درخشان نیز دولتی محسوب می‌شود. برای مردم ذهنیت اشتباهی ایجاد کردند که مدارس سمپاد غیر دولتی هستند.

وزیر آموزش و پرورش پس از نشست دیروز (سه‌شنبه ۱۱ مرداد) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در تشریح این جلسه، گفت: در نشست امروز ۳ سوال مطرح شد که عمدتا در خصوص رفع مشکلات آموزش و پرورش بود. نمایندگان واسط بین مردم و حاکمیت هستند که از همین طریق سوالات مردم را به دولت به عنوان دستگاه مجری منتقل می‌کنند و در نشست امروز مشکلات اصلی حوزه آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.    یوسف نوری با بیان اینکه بخشی از پاسخ ما به نمایندگان سوال کننده ناظر به اقداماتی بود که تاکنون انجام شده و بخشی دیگر در خصوص مواردی بود که ناظر به آینده است.  بررسی ایرادات آیین نامه رتبه بندی معلمان در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت وی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون رتبه بندی، گفت: آئین نامه قانون رتبه بندی در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نهایی و ایرادات هیات تطبیق مصوبات طی دو جلسه مطرح و این ایرادات برطرف شد.    عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در واقع از فردا سامانه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان راه اندازی خواهد شد و برای اجرای این قانون میزکاری تشکیل خواهد شد تا ضمن راه اندازی هیات‌های ممیزه، اجرای رتبه بندی براساس آئین نامه تصویب شده برای همکاران فرهنگی کلید بخورد.      وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا برای مشمول شدن معلمانی که ۳۰ سال خدمت کرده اند و به آن‌ها گفته شده باید ۲ سال دیگر در آموزش و پرورش بمانند تا مشمول رتبه بندی شوند، چاره اندیشی شده یا خیر، گفت: این موضوع مورد ایراد کمیسیون تطبیق مصوبات نیز واقع و پس از بررسی در دولت برطرف شد لذا نگرانی از این جهت برای همکاران فرهنگی وجود ندارد.  رفع ۱۰ ایراد رتبه بندی معلمان در هیأت دولت وزیر آموزش و پرورش در جواب به پرسشی درمورد رفع ۱۵ ایراد آیین نامه قانون رتبه بندی معلمان در دولت گفت: طی جلساتی که در دولت برگزار شد، ۱۰ ایراد آیین نامه رتبه بندی معلمان پس از تصویب در هیات دولت به هیات تطبیق مصوبات اعلام شد. برهمین اساس اجرای قانون رتبه بندی معلمان از فردا آغاز خواهد شد.  وی تصریح کرد: برای اجرای قانون رتبه بندی ابتدا لازم است هیات‌های ممیزه ارزیابی و تشکیل و سپس مطابق آیین نامه اجرایی کانون‌های ارزیابی نظرات خود را عنوان کنند. به طور طبیعی رتبه‌بندی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش زمان‌بر خواهد بود، ولی تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نسبت به ارتقای تعلیم و تربیت در کشور دقت لازم را به خرج دهیم./باشگاه خبرنگاران

نظام رتبه‌بندی معلمان چیست؟

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.

فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می‌پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می‌دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.

بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان همت گذاشت و لایحه‌ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شد. این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.

در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از تلاش‌های بسیار، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت ۲۷ اسفند ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.

بر این اساس مرحله اول طرح رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، دولت مکلف شد طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.

لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.

این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد.

با این نظام، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود.

ساختار اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان

نظام رتبه‌بندی معلمان دارای ارکان ذیل است:  هیئت ممیزه مرکزی: برای تعیین و تصویب سیاست‌ها و خط‌مشی اجرایی نظام سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان و نظارت بر انجام آن در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود.  هیئت ممیزه استانی: برای طراحی و تصویب برنامه عملیاتی و اجرایی نظام سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان در سطح ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل می‌شود.  کارگروه شهرستان‌ها، منطقه، ناحیه: برای احراز و تأیید رتبه‌ها و ارتقای معلمان به مراتب بالاتر و اجرای نظام سنجش صلاحیت در شهرستان، منطقه و ناحیه تشکیل می‌شود.

ملاک‌های اصلی در رتبه‌بندی معلمان چیست؟

آن‌طور که آیین‌نامه تدوین‌شده آموزش و پرورش نشان می‌دهد، معیارهای عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، رفتار احترام‌آمیز با دانش‌آموزان و اولیا، تعهد سازمانی و… با ۳۰۰ امتیاز تأثیر بسزایی در افزایش رتبه معلمان دارد، بعد از آن هم شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی با حداکثر ۷۵ امتیاز، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد با حداکثر امتیاز ۳۰، تألیف کتاب و مقاله با حداکثر امتیاز ۲۰ و… قرار می‌گیرد.  با وجود تمام بحث و بررسی‌هایی که بر سر نحوه، زمان و چگونگی اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان وجود داشت، نسخه نهایی از آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان عوامل مؤثر در این کار را شامل شایستگی عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه در نظر گرفته است.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: