حقوق بازنشستگان مبلغ پولی است که ماهیانه تا پایان عمر به افرادی که  دارای شرایط بازنشستگی هستند تعلق می گیرد.حقوق بازنشستگان با در نظر گرفتن میانگین دوسال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی بوده محاسبه می شود .حقوق بازنشستگان دارای فاکتورهایی است و  از جمله شرط سنی و داشتن سابقه کار معین که شرایط برقراری این حقوق است.حقوق بازنشستگان 1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.

حقوق بازنشستگانهرچند با عقب نشینی دولت و اعلام افزایش سی و هشت درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر، پرونده افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بسته شد اما هنوز تکلیف این گروه از بازنشستگان با متناسب سازی حقوقشان روشن نیست.

هرچند با عقب نشینی دولت و اعلام افزایش سی و هشت درصدی حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر، پرونده افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بسته شد اما هنوز تکلیف این گروه از بازنشستگان با متناسب سازی حقوقشان روشن نیست.

در حال حاضر بخشی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بابت متناسب سازی حقوقشان از این سازمان طلبکارند، عمده این بازنشستگان طلبکار مستمری بگیران غیر حداقلی بگیر هستند.

متناسب سازی یا همسان سازی حقوق یکی از مطالبات محقق نشده یکی از موضوعات برنامه پنج ساله ششم توسعه بود که با هدف ترمیم قدرت مزدی عموم بازنشستگان به مرحله اجرا درآمد.

در سازمان تامین اجتماعی نیز این طرح شامل حال جمعیت سه و نیم میلیون نفری بازنشستگان و مستمری بگیران شد اما در نهایت یک و نیم میلیون بازنشسته غیر حداقل بگیر تادیه نشد و این گروه معادل بیست و پنج درصد از مبلغ مستمری که در زمان صدور حکم بازنشستگی آنها صادر شده بود، طلبکار شدند.

در هفته‌های گذشته حتی پیش از آنکه تکلیف افزایش سی و هشت درصدی مستمری غیر حداقلی بگیر این سازمان روشن شود، مسئولان سازمان تامین اجتماعی از آمادگی دولت برای تادیه هرچه سریعتر این بدهی خبر داده بودند.

تا به اینجا به نظر می‌رسد که مطالبات مربوط به اجرای باقیمانده برنامه متناسب سازی شامل حال عده معدودی می‌شود و رقم آن نیز چندان قابل چشمگیر نیست.

اما با توجه به تمدید برنامه ششم توسعه برای سال ۱۴۰۱ و نیز احتمال تمدید آن برای سال ۱۴۰۲ این احتمال تقویت می‌شود که ماجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، یکبار دیگر از ابتدا برای عموم بازنشستگان این سازمان عملیاتی شود.

هرچند بعید است که دولت بپذرید تا در ادامه تمدید برنامه ششم توسعه، بخش‌های مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را یکبار دیگر عملیاتی کند اما در صورتی قرار بر اجرای دوباره این برنامه باشد باید منابع مالی جدیدی برای این کار اختصاص یابد.

پس از گذشت چند ماه قرار است از ماه آینده ما به التفاوت حقوق بازنشستگان واریز شود.

بنابر اعلام رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، عقب‌افتادگی ۵ ماه گذشته افزایش حقوق بازنشستگان (از فروردین تا مرداد) قرار است از مهرماه به مرور پرداخت شود.

به نقل از فارس، «علی دهقان‌کیا» رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در نشست خبری امروز با خبرنگاران، اظهار کرد: سال گذشته شورای عالی کار طی جلسه‌ای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را اعلام کرد و براساس آن حقوق بازنشستگان حداقل بگیران ۵۷ درصد و بازنشستگان سایر سطوح ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان برای سال ۱۴۰۱ مشخص شد.

وی افزود: پس از اعلام این رقم اما دولت آن را اجرا نکرد و تاکید کرد افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در تضاد است و نمی توانند افزایش ۳۸درصدی را اجرا کنند.

دهقان کیا تاکید کرد: روز ۱۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۱، کانون عالی بازنشستگان جلسه ای با مدیرعامل تامین اجتماعی با موضوع افزایش حقوق بازنشستگان به ویژه بازنشستگان سایر سطوح برگزار کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران گفت: در ادامه و با توجه به اهمیت حقوق بازنشستگان سایر سطوح، جلساتی با نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی، هیئت رئیسه مجلس، در دستور کانون عالی بازنشستگان قرار گرفت.

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

دهقان نیا خاطرنشان کرد:در نهایت کانون عالی بازنشستگان بر اجرای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مُصر بوده و در نهایت مصوبه به هیئت دولت ارجاع داده شد.

وی ابراز کرد: در هیات دولت نیز تیم اقتصادی با افزایش ۳۸درصدی سازمان تامین اجتماعی مخالفت و عنوان کردند که این بازنشستگان مانند سایر بازنشستگان کشوری و لشکری باید افزایش ۱۰ درصدی را در حقوق سال جاری داشته باشند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به تلاش‌های اقتصادی کانون برای افزایش حقوق بازنشستگان، عنوان کرد: این کانون به رغم وجود موانع و مشکلات جلسات خود را با روسای کمیسیون اجتماعی و اقتصادی مجلس و همچنین وزیر اقتصاد و معاون اجرایی رییس مجلس را ادامه داد؛ این در حالی بود که شخص رئیس جمهور نیز به صورت ویژه به این موضوع ورود پیدا کرده بود.

دهقان‌کیا تصریح کرد: البته برخی از بازنشستگان در راستای مطالبه‌گری خود تجمعاتی را در استان‌های مختلف انجام دادند، آن دسته از بازنشستگانی کخ مطالبه‌گر بودند مورد حمایت کانون‌های بازنشستگی قرار دارند اما افراد خاطی از ما جدا هستند.

وی ادامه داد: در آن مقطع رئیس جمهور صدای بازنشستگان را شنید و خواستار رسیدگی هرچه سریعتر مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

دهقا‌ن‌کیا با اشاره به تلاش‌های آقای قالیباف برای افزایش حقوق بازنشستگان، این تلاش ها را ستود و عنوان کرد: پس از تلاش‌های بسیار سرانجام هفته گذشته در بین برگزاری جلسه مجمع کانون عالی بازنشستگان در گیلان، آقای زاهدی‌وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه خبر خوشی را مبنی بر موافقت و افزایش ۳۸ درصدی بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان برای بازنشستگان سایر سطوح اعلام کرد.

واگذاری سهام به بازنشستگان

وی با اشاره به دیگر خبرهای خوش برای بازنشستگان، اعلام کرد: در جلسه مازنداران، دو خبر دیگر از سوی سرپرست وزارت رفاه اعلام شد که یکی از آنها واگذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بازنشستگان و دیگری برنامه‌ریزی برای خانه‌دار شدن بازنشستگان تامین اجتماعی بود که امیدواریم این موارد نیز به صورت ویژه مورد پیگیری قرار بگیرد.

دهقان کیا، خاطرنشان کرد: البته امیدواریم شرکت‌هایی در اختیار بازنشستگان قرار بگیرد که از شرکت‌های سودآور باشند نه از شرکت‌های زیان‌آور که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ضمن قدردانی از شخص رئیس جمهور، رئیس مجلس، روسای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی مجلس و همچنین اهالی رسانه جهت تحقق افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح، گفت: در این زمینه شاهد یک اتفاق و همدلی و در نهایت نتیجه مثبت آن بودیم.

وی در خصوص زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، اظهار کرد: در همین زمینه قرار است احکام جدید بازنشستگان در شهریورماه صادر و حقوق آنها بر اساس آن پرداخت شود. همچنین عقب‌افتادگی ۵ ماه گذشته (از فروردین تا مرداد) قرار است از مهرماه به مرور پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران ادامه داد: در بندهای سیاست کلی تامین اجتماعی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انفلال در بند ۳ این سیاست های کلی اعلام شده که پای بندی به حقوق بازنشستگان مهم است، در واقع یک کارگر انتطار دارد که در آینده حقوق او به میزان تورم افزایش یابد.

وی ابراز کرد: یکی از بحث های مهم دیگر تامین منابع پایدار است به طوری که ما باید بتوانیم هم حقوق، درمان و ۱۸ خدمت دیگر بازنشستگان را تامین کنیم و منابع آن باید موجود باشدو پرداخت بدهی های دولت سهم بسزایی در کمک‌های ما ایفا می کند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران مساله درمان را یکی از معضلات بازنشستگان خواند و گفت: درمان یکی از معضلات تامین اجتماعی است و کمر بازنشستگان را خم کرده است. همه قیمت داورها افزایش یافته و تمام بازنشستگان با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اضافه کرد: در نسخه ها برای دریافت داروها سقف تعیین کرده اند و اضافه‌های دارو را باید باید به صورت آزاد حساب کنند. این مشکل جدی است و باید بیشتر توجه کنند.

بیست و هفتم مرداد بعد از پنج ماه انتظار، سرپرست وزارت کار، مصوبه شورایعالی کار را برای بازنشستگان کارگری ابلاغ کرد. قرار است احکام جدید بازنشستگان شهریورماه صادر شود و به این ترتیب، بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه مشمول افزایش ۳۸ درصدی به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان می‌شوند و حقوق خود را بر این اساس دریافت می‌کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: به احتمال زیاد، مهرماه معوقات فروردین واریز می‌شود، آبان معوقات اردیبهشت، خرداد معوقات آذر و به همین ترتیب در طول پنج ماه بعد از شهریور، معوقات بازنشستگان پرداخت و به صفر می‌رسد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با بیان اینکه «بعد از پنج ماه نگرانی و اضطراب بالاخره به نتیجه رسیدیم و خوشبختانه دولت به اجرای قانون تمکین کرد» در ارتباط با روال کار و انتظار برای دریافت معوقات توضیح می‌دهد: قرار شده پرداخت معوقات پنج ماه اول سال به تدریج انجام شود؛ طبق عرف و روال کار سازمان، هر ماه بخشی از مطالبات بازنشستگان واریز می‌شود و تا قبل از پایان سال مطالبات به صفر می‌رسد.

او  ادامه می‌دهد: معوقات افزایش ده درصد نیز در طول دو یا سه ماه پرداخت شد و اکنون نیز احتمالاً هر ماه بخشی از معوقات بازنشستگان پرداخت خواهد شد؛ به احتمال زیاد، مهرماه معوقات فروردین واریز می‌شود، آبان معوقات اردیبهشت، خرداد معوقات آذر و به همین ترتیب در طول پنج ماه بعد از شهریور، معوقات بازنشستگان پرداخت و به صفر می‌رسد.

به گفته صادقی، در این مرحله آنچه باقی مانده ۲۵ درصد متناسب‌سازی سال قبل است که باید برای اجرایی و عملیاتی شدن آن برنامه‌ریزی شود؛ در این رابطه نیز باید در مذاکرات با مقامات سازمان و وزارت کار، نتیجه قابل قبول حاصل شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه می‌دهد: بعد از پرداخت ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ به یک دوران ثبات و پایداری می‌رسیم؛ قاعدتاً این بخش از مطالبات بازنشستگان یا همان باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل نیز باید قبل از پایان سال جاری پرداخت شود تا در پایان سال معوقات بازنشستگان کارگری از سازمان تامین اجتماعی به صفر برسد و سال آینده هیچ مطالبه‌ی معوقی نداشته باشیم و به روال عادی پرداخت مستمری‌ها و افزایش سالیانه آن بازگردیم.

صادقی تاکید می‌کند: بعد از این مباحث، نوبت تادیه مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت است؛ با پرداخت بدهی‌های دولت، سازمان به پایداری و تعادل می‌رسد؛ سازمان باید مطالبات تاریخی و انباشته خود را از دولت تادیه کند تا بتواند سر پا بماند و به خدمات‌رسانی به بیمه شدگان بدون خلل و اخلال ادامه دهد؛ این مساله برای ما بازنشستگان کارگری اهمیت بسیار دارد و امیدواریم در این زمینه نیز شاهد اتفاقات مثبت باشیم.

صادقی در پایان گفت: از تمام عزیزانی که در این مدت در مسیر احقاق حق بازنشستگان همکاری و تلاش کردند، تشکر می‌کنم؛ بازنشستگان کارگری بعد از مدت‌ها انتظار و نگرانی بالاخره در بیست و هفت مرداد تا حدودی به آرامش رسیدند و تا اندازه‌ای از نگرانی‌هایشان کاسته شد. امیداریم باقی مسیر نیز به خوبی و بدون مشکل طی شود.

حقوق شهریورماه بازنشستگان با احکام جدید است|اعلام زمان پرداخت معوقات بازنشستگان

در این باره، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی نیز گفت: روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.

میرهاشم موسوی در نشست با بازنشستگان اعلام کرد: مطابق پیگیری ویژه رئیس جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریور ماه صادر خواهد شد و حقوق شهریور این عزیزان بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود. همچنین روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.

موسوی در این جلسه با تشریح برخی دستاورد‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره اخیر، از جمله تسویه بدهی بانکی انباشته این سازمان، توجه به معیشت بازنشستگان را از اولویت‌های اصلی این سازمان معرفی کرد و گفت: در سال جاری در بودجه، بازپرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده که در حال پیگیری برای تدوین سازوکار‌های تحقق آن هستیم.

وی افزود: رئیس جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه حل مشکلی که در زمینه افزایش مستمری سایر سطوح بازنشستگان تأمین‌اجتماعی پیش آمده بود، تأکیدات و حمایت ویژه‌ای داشتند و خوشبختانه با حمایت مسئولان و تلاش‌های صورت‌گرفته، خواسته بازنشستگان در مورد اعمال مصوبه شورای عالی کار در زمینه افزایش مستمری‌ها، محقق شد.

موسوی همچنین در تماس تلفنی با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک سیما در این زمینه توضیح داد: قبلا مصوبه‌ای که برای سایر سطوح بازنشستگان عزیز تأمین اجتماعی در هیأت دولت طرح شد، مصوبه‌ای بود که در سایر سطوح، مصوبه قبلی شورای عالی کار را نپذیرفته بودند و تا سقف ۱۰ میلیون تومان ۱۰ درصد بعلاوه ۶۵۰ هزار تومان بود و بالاتر از ۱۰ میلیون تومان افزایش ۱۰ درصد را مصوب کرده بودند که این مصوبه در خرداد ماه به ما اعلام شده بود و ما بر اساس قانون اجرا کردیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: امروز براساس اعلام سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با توجه به اختیاراتی که دولت به وزرای عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی داده بود و همچنین با دستور اکید و ویژه رئیس جمهور درباره بررسی و تصمیم جدید برای سایر سطوح؛ آقای زاهدی وفا اعلام کردند که مصوبه شورای عالی کار براساس ماه ۹۶ قانون تأمین اجتماعی پذیرفته شده و انشاء الله ما این مصوبه را براساس ماده ۹۶ و مصوبه شورای عالی کار برای سایر سطوح اعمال خواهیم کرد.

عضو هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: صدور احکام جدید را در شهریورماه انجام می‌دهیم و پرداخت حقوق شهریور براساس احکام جدید صورت می‌گیرد.

رییس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران از تصویب مصوبه افزایش حقوق ۳۸ درصدی بازنشستگان سایر سطوح خبر داد.

دهقان کیا رییس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با بیان اینکه امروز در جلسه کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب مصوبه افزایش حقوق ۳۸ درصدی بازنشستگان سایر سطوح خبر داد، گفت: مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی ابلاغ شد و از اول شهریور حقوق بازنشستگان ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان اعمال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ماده ۹۶ مصوب شورای عالی کار سرانجام اجرایی شد، گفت: مابه التفاوت افزایش حقوق‌ها از اول سال به مرور طی ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.

دهقان کیا تاکید کرد: همچنین در این جلسه در خصوص کمک‌های مسکن و اختصاص سهام به بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز تصمیماتی اتخاذ شد که به زودی اعلام خواهد شد.

ظاهرا ماراتن مطالبه بازنشستگان و کارگران برای اجرای مصوبات شورای عالی کار و مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی هم در خصوص افزایش مستمری بازنشستگان و هم در خصوص اجرای مصوبه حق مسکن کارگران در نقطه پایانی قرار دارد.

در طول ۵ ماه گذشته یک فرآیند بسیار طولانی، نفس‌گیر و پرچالشی بین کارگران، بازنشستگان و دولت سپری شد؛ با وجود این‌که مسیر برای انعطاف دولت، قانون بود.

ماجرا از این قرار بود که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مستمری بازنشستگان این سازمان را مطابق با مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار افزایش داد. بر این اساس، می‌بایست از ابتدای سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری‌ها به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد زیاد می‌شد.

با این وجود، دولت برخلاف مصوبه شورای عالی کار و همچنین نظر هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از مقدار مصوب و در حدود ۱۰ درصد ابلاغ کرد.

خواسته بازنشستگان از دولت

بر این اساس، طی مدت اخیر بازنشستگان بارها روی مصوبه شورای عالی کار تاکید کردند و خواستار اجرای مصوبات شورای عالی کار، یعنی اعمال ۳۸ درصد افزایش به اضافه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت برای بازنشستگان سایر سطوح بودند.

روز دوشنبه حسن صادقی، دبیرکل خانه کارگر در گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ۱۰ روز بعد از ابطال رای دولت توسط رییس مجلس بنابر قانون اساسی دولت موظف است به قانون عمل کند اما هنوز چنین اقدامی از سوی دولت رخ نداده و در این شرایط بازنشستگان نمی‌توانند سکوت خود را ادامه دهد.

وی متذکر شد: توصیه می‌کنیم طی این سه روز دولت موضع نهایی خود را درباره حقوق بازنشستگان اعلام کند.

عبدالحمید عبایی‌حسنی، رییس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی خوزستان نیز در نامه‌ای به سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار تعیین تکلیف صدور احکام حقوقی بازنشستگان شد.

عبایی‌حسنی عنوان کرد: تقاضا داریم هر چه سریع‌تر ترتیبی اتخاذ فرمایید تا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نسبت به صدور احکام افزایش حقوق ۳۸ درصدی بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان بر مبنای مصوبات شورای عالی کار و هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی اقدامات لازم را به عمل آورده و بازنشستگان را از این بلاتکلیفی نجات دهند.

خبر تازه در راه است؟

حال پس از گذشت حدود ۵ ماه به نظر می‌رسد بالاخره دولت تصمیم نهایی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان را گرفت، تا جایی که سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از اتخاذ تصمیم برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد. براساس اظهارات محمدهادی زاهدی‌وفا، امروز باید جزییات و نحوه اجرای افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شود.

او درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی غیرحداقلی بگیر گفت: اختیارات هیات وزیران به وزرای عضو تفویض شد. ما هم درچارچوب مصوبه شورای عالی کار و طبق قوانین باید تصمیم می‌گرفتیم، اما محدودیت‌های منابع وجود داشت و دارد.

وی اضافه کرد: با نمایندگان بازنشستگان جلساتی داشتیم؛ تصمیم گرفتیم قانون اجرا و بر نحوه اجرا توافق کردیم و جلسه‌ای با نمایندگان بازنشسته ها داریم که خودشان نحوه افزایش را اعلام و اطلاع‌رسانی می‌کنند.

معاون دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: اینکه دولت مدام می‌خواهد زمان بخرد، حق و حقوق بازنشستگان را محقق نخواهد کرد.

محمد حمزه‌ای در گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰تومانی اظهار داشت: ارزش حقوق کارگران و بازنشستگان امسال نصف شده است.

براساس کتابی که ما ترجمه کرده‌ایم و در سال ۲۰۱۴ میلادی در این کتاب بیان شده است که اقتصاد پایدار در گروی اشتغال پایدار است و افزایش اشتغال پایدار در حفظ ارزش دستمزد کارگران است.

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این مراسم با اشاره به مساله افزایش حقوق بازنشستگان تصریح کرد: ما امروز به مناسبت روز خبرنگار هم از خبرنگاران و صاحبان قلم تقدیر می‌کنیم و نشان می‌دهیم که جامعه کارگری و بازنشستگی از کسانی که صدای آن‌ها هستند، حمایت می‌کنند.

صادقی با اشاره به پنج ماه تلاش کارگران و بازنشستگان ابراز داشت: ما مانند مغنی تلاش کردیم تا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منطبق با حکم هیات مدیره تامین اجتماعی بالا رود اما امروز شاهد این هستیم که نتیجه مبارزات و اعتراضات ما را در ارایه پیشنهاد افزایش حقوق کشوری‌ها و لشگری‌ها برداشت کرده‌اند و ما راه را برای این پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه باز کردیم.

وی بیان کرد: دولت در بودجه خود برای افزایش حقوق کشوری و لشگری ردیف قرار داده اما برای ما در تامین اجتماعی ردیف قرار نداده است. دولت تصور نکند با تلف کردن وقت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی می‌تواند برای افزایش حقوق کارکنان خود زمان بخرد.

معاون دبیرکل خانه کارگر یادآور شد: اینکه دولت مدام می‌خواهد زمان بخرد، حق و حقوق بازنشستگان را محقق نخواهد کرد. سرپرست وزارت کار هفته گذشته زمان خرید تا بحث افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری را در مجلس مطرح کند.

صادقی با اشاره به ورشکستگی صندوق‌های کشوری و دولتی به دلیل ضریب پشتیبانی پایین عنوان کرد: دولت از جیب مردم و کارگران و مالیات پیدا و پنهان این صندوق‌ها را اداره می‌کند و حالا صندوق تامین اجتماعی را که مشمولان آن از جیب خود می‌خورند را از حق خود محروم کردند.

وی با تاکید بر مشکلات عمده‌ای که در زمان احمدی نژاد برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده است، گفت: اگر دولت برای پایداری صندوق تامین اجتماعی ارزش قائل است نباید این پایداری را به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گره بزند و مسئولان نباید آدرس غلط بدهند. مشکل ناپایداری صندوق تامین اجتماعی در ۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی کارفرمایان و ۴۰۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه پایداری صندوق تامین اجتماعی با اجرای افزایش حقوق صحیح متناسب با ماده ۹۶ قانون تامیم اجتماعی رخ می‌دهد و موجب کاهش فرار بیمه‌ای می‌شود، اظهار داشت: سو مدیریت و نگاه کمیته امدادی به صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای ما را با مشکلات عظیم دچار کرده است و تا روزی که این نگاه تغییر نکند، مشکلات جامعه بازنشستگی حل نخواهد شد.

صادقی با توصیه به دولت درباره تن دادن به پرداخت ۳۸ درصد افزایش و ۵۱۵ هزارتومان مبلغ ثابت تصریح کرد: ما در مذاکرات مطرح کردیم که اگر دولت جیب خالی دارد می‌تواند بجای معوقات، سهام بانک رفاه کارگران که متعلق به خود ما است را بین بازنشستگان توزیع کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ روز بعد از ابطال رای دولت توسط رییس مجلس بنابر قانون اساسی دولت موظف است به قانون عمل کند اما هنوز چنین اقدامی از سوی دولت رخ نداده و در این شرایط بازنشستگان نمی‌توانند سکوت خود را ادامه دهد و توصیه می‌کنیم طی این سه روز دولت موضع نهایی خود را درباره حقوق بازنشستگان اعلام کند.

بنا بر اعلام سازمان تأمین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح از شهریور اعمال خواهد شد

بنا بر اعلام سازمان تأمین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح از شهریور اعمال خواهد شد و هنوز مشخص نیست که آیا معوقات حقوق بازنشستگان از فروردین پرداخت خواهد شد یا خیر؟

 سرانجام پس از اعتراض مکرر بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح و افزایش ۳۸ درصدی و برگزاری جلسات در مجلس شورای اسلامی و همچنین درخواست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از دولت برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان و البته ورود شخص رئیس جمهور به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح و دستور به محمد مخبر معاون اول خود برای پیگیری این مسئله، درنهایت در روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ماه جاری اطلاعیه‌ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی درباره این موضوع اعلام شد.

در اطلاعیه سازمان تأمین اجتماعی به نقل از میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با زمان اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان آمده است: پیرو اعلام سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر موافقت با اصلاح و افزایش مستمری سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه متمرکز برای بازنشستگان عزیز انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و ان‌شاءالله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد.

در حالی از سوی سازمان تأمین اجتماعی، زمان اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان این سازمان را شهریورماه اعلام کرده‌اند که در این اطلاعیه به معوقات بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق بازنشستگان اشاره نشده است و مشخص نیست که معوقات بازنشستگان از فروردین چگونه محاسبه خواهد شد.

همچنین در این اطلاعیه به رقم افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح اشاره‌ای نشده است که آیا قرار است افزایش ۳۸ درصدی اعمال شود یا کمتر؟

یکی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در صفحه توئیتر خود نسبت به اجرایی نشدن افزایش حقوق بازنشستگان واکنش نشان داد.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی بازنشستگان انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر احکام حقوقی بازنشستگان ابلاغ و اجرا شود.

عبدالعلی رحیمی‌مظفری، نماینده مردم سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

«از مسئولین اجرایی خصوصا وزارت کار می‌خواهیم احکام حقوقی بازنشستگان عزیز را سریع‌تر ابلاغ و اجرا کنند. بازنشستگان از کار بازنشسته شده‌اند از زندگی که بازنشسته نشده‌اند. خرج زندگی آنها بیشتر شده است.

یک سوال: چرا آنچه باید دولت بگیرد سریع اجرایی می‌شود آنچه باید بپردازد معطل می‌ماند؟»

در سال جاری افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با گلایه‌ها و اعتراضاتی همراه شد. در نهایت با پیگیری مجلس و اقدام دولت در مسیر اصلاح قرار گرفته است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی را ارائه داد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باتوجه به منابع و اعتبارات لازم برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیازمند زمان بیشتر برای ارزیابی هستیم که احتمالا هفته آینده با حضور نمایندگان جامعه کارگری به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید و اعلام نتیجه خواهد شد.

محمدهادی زاهدی‌وفا در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در خصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، دولت به وزرای عضو هیات امنای تامین اجتماعی اختیار تصمیم‌گیری داد که در بررسی‌های گذشته به جمع نهایی نرسیدیم و مستلزم ارزیابی مجدد هستیم.

وی افزود: باتوجه به منابع و اعتبارات لازم برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیازمند زمان بیشتر برای ارزیابی هستیم که احتمالا هفته آینده با حضور نمایندگان جامعه کارگری به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید و اعلام نتیجه خواهد شد.

رییس کانون بازنشستگی استان تهران گفت: ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد، ولی انتظار ما از هیات امنا، مصوبه‌ای بوده که خودشان قبلا تایید کردند و برای دولت فرستادند. دیر و زود است، اما سوخت و سوز نیست.

رییس کانون بازنشستگی استان تهران گفت: هیات امنای سازمان تامین اجتماعی باید روی مصوبه قبلی خود پافشاری کند؛ غیر از این باشد، در جامعه این برداشت می‌شود که هر تصمیمی که آقایان می‌گیرند، ممکن است غلط از آب در بیاید.

علی دهقان‌کیا اظهار داشت: با توجه به این‌که دستور سه باره رییس‌جمهور پشت داستان حقوق بازنشستگان است، در نهایت تصمیم گرفته شد که موضوع به وزرای هیات امنای سازمان تامین سپرده شود.

وی عنوان کرد: هیات امنا هم قبلا یک پیشنهادی داشتند و انتظار ما از هیات امنا این است که آنچه که خودشان قبلا با توجه به منابع و مصارف پیشنهاد دادند، تایید کنند.

وی تاکید کرد: اگر اتفاقی غیر از این بیفتد، به این مفهوم است که اشتباه کردند؛ حالا این‌که تصمیم اول اشتباه بوده یا تصمیم امروزشان، خود موضوعی است. بر همین اساس، انتظار ما این است که همان مصوبه قبلی، یعنی افزایش ۳۸ درصدی حقوق به اضافه ۵۱۵ هزار تومان تایید شود.

رییس کانون بازنشستگی استان تهران تصریح کرد: ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد، ولی انتظار ما از هیات امنا، مصوبه‌ای بوده که خودشان قبلا تایید کردند و برای دولت فرستادند. دیر و زود است، اما سوخت و سوز نیست.

دهقان‌کیا در رابطه با اظهارات دولتی‌ها در رابطه با این‌که کارکارشناسی روی حقوق بازنشستگان صورت می‌گیرد، گفت: بحث‌های کارشناسی دیگر از دست دولت خارج شد و دیگر دولت مسوولیت را به وزرای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی سپرده است؛ به ویژه وزیر اقتصاد و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. اگر تصمیم نهایی از سوی آنها گرفته شود، به طور قطع دولت مخالفتی نخواهد کرد.

دهقان‌کیا افزود: هیات امنای سازمان تامین اجتماعی باید روی مصوبه قبلی خود پافشاری کند؛ غیر از این باشد، در جامعه این برداشت می‌شود که هر تصمیمی که آقایان می‌گیرند، ممکن است غلط از آب در بیاید.

محمدهادی زاهدی وفا با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارند، افزود: بر این اساس هیأت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.  وی با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رییس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

 حقوق بازنشستگان چه تغییری می‌کند؟ 

به دلایلی که هنوز معلوم نیست دولت از ابلاغ مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خودداری می‌کند. با این حال نقل قول‌ها از افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان حکایت دارند اما هیچ کدام از این اخبار به معنی افزایش حقوق ماه مرداد نیست. هنوز از ابلاغ مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبری نیست، هرچند نقل قول‌ها حکایت از افزایش ۳۸ درصدی مستمری غیرحداقلی بگیران بدون رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه دارد.  با این وضعیت نحوه محاسبه حقوق مردادماه بیش از ۱٫۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی چگونه خواهد بود؟  طبق روال سازمان تامین اجتماعی از بیستم هرماه آغاز به پرداخت مستمری بازنشستگان خواهد کرد و همیشه چند روز جلوتر از این اتفاق فیش مستمری ماه جدید برای بازنشستگان صادر می‌شود.  در حال حاضر کمتر از یک هفته تا آغاز موعد پرداخت مستمری مرداد باقی مانده است، بررسی تجارت‌نیوز حاکی از آن است که فیش حقوق این ماه براساس احکام قبلی صادر شده است و این یعنی هنوز خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نیست.  برابر قانون، هرگونه افزایش یا کاهش مبلغ حقوق بازنشستگان نیازمند ابلاغ رسمی دولت است، براساس این ابلاغ است که احکام حقوق بازنشستگی فرد به فرد مستمری بگیران برای مدت یک سال تغییر و در نتیجه حقوق بازنشستگی افزایش پیدا می‌کند.

حقوق بازنشستگاننحوه محاسبه حقوق بازنشستگان

در محاسبه حقوق بازنشستگی، سابقه‌ای کسور بازنشستگی آن پرداخت شده یا تعهد پرداخت شده‌است ملاک قرار می‌گیرد  براساس ماده ۳۱ قانون برنامه پنجم توسعه، سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده حقوق و دستمزد بازنشستگان را در صورت افزایش غیرعادی حقوق آن‌ها در ۲ سال پایانی کار، طبق حقوق ۵ سال آخر محاسبه کند.[۳] با این حال در قانون برنامه ششم توسعه این مطلب حذف شد و در ماده ۸۲ تأکید شد که «برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمه‌شدگان صندوق‌های بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی دستگاه‌ها، نهادها و بانکها) بر مبنای میانگین دو سال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی می‌باشد [است]».[۴]  بنابراین بر اساس قوانین موجود، محاسبه حقوق (مستمری) بازنشستگی در سازمان تأمین اجتماعی بر اساس فرمول زیر انجام می‌شود:  حقوق (مستمری) بازنشستگی = (تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه تقسیم بر عدد ۳۰) × (متوسط دستمزد مشمول کسر حق بیمه طی دو سال آخر بیمه‌پردازی).  برای مثال اگر فردی در سال ۱۳۹۰ دستمزدی معادل .۱۱۰ ریال و در سال ۱۳۹۱ دستمزدی معادل ۱۳۰ ریال داشته باشد و در ابتدای سال ۱۳۹۲ بازنشسته شود و همچنین ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه (کسور) داشته باشد، حقوق (مستمری) وی برابر خواهد بود با  حقوق (مستمری) = ([۱۱۰+۱۳۰] تقسیم بر ۲) × (۲۵ تقسیم بر ۳۰) = ۱۰۰ ریال

پولدر تاریخ بیست و دوم فروردین ماه امسال علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.  وی در این باره اعلام کرد: بر این اساس علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصد حداقل‌بگیران، سایر سطوح ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد.  در حالی قرار بود افزایش افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ ، ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان در نظر گرفته شود که در ادامه این افزایش از سوی دولت رد شد.بر همین اساس افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در هفته‌های اخیر چالش بین دولت، مجلس و کانون‌های بازنشستگی بوده است.  در همین ارتباط آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور در خصوص بررسی افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان به معاون اول خود دستور داد.  در این رابطه علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: در پی درخواست‌های گروه‌هایی از بازنشستگان درخصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری، رئیس‌جمهور به معاون اول دستور داد موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه کنند.  همچنین علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگی استان تهران درباره آخرین تصمیمات اخذ شده درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان (سایر سطوح) گفت: تصمیم‌گیری در خصوص این مسئله از سوی دولت به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است. در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی نمایندگانی از ۳ گروه کارگری، کارفرمایی و دولت حضور دارند که نظر دو گروه درخصوص افزایش ۳۸ درصدی بازنشستگان سایر سطوح مثبت است و امیدواریم نظر نمایندگان دولت در هیئت امنای تامین اجتماعی نیز مثبت باشد.  رئیس کانون بازنشستگی استان تهران تصریح کرد: در ارتباط با افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح و افزایش ۳۸ درصدی برای این گروه از جامعه، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ۳ بار به معاون اول خود دستور داده است که با توجه به مشکلاتی که بازنشستگان دارند در این زمینه ورود جدی را داشته باشد، اما پس از گذشت چند ماه هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است و در ادامه سیاست مجلس شورای اسلامی نامه لغو مصوبه دولت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح را صادر کرد و بر همین اساس به دولت یک هفته مهلت داده شده است تا نسبت به تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان سایر سطوح اقدام کند.  دهقان‌کیا گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلاتی که بازنشستگان در این زمینه دارند، امیدواریم هر چه زودتر مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح عملیاتی شود.کانون‌ها و همچنین کانون عالی بازنشستگان معتقدند که باید قانون به طور کامل اجرایی شود و بر همین اساس دولت نیز باید این مسئله را جدی بگیرد که در همین ارتباط نیز مجلس موافق افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان است.  رئیس کانون بازنشستگی استان تهران درباره زمان افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح و افزایش ۳۸ درصدی حقوق آنها در سال ۱۴۰۱، افزود: پیش‌بینی می‌شود شنبه پانزدهم مردادماه در جلسه هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی افزایش حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف شود.  همچنین محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارد، گفت: بر این اساس هیئت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.  زاهدی وفا با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رئیس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی، مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.  به گزارش تسنیم؛ بنا بر اعلام صورت گرفته از سوی رئیس کانون بازنشستگی استان تهران فردا قرار است جلسه مرتبط با افزایش حقوق بازنشستگان برگزار شود و در خصوص افزایش افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ تصمیم گیری شود.  گفتنی است، حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس حروف الفباء از بیستم هر ماه آغاز و تا بیست و پنجم ادامه دارد.

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۵۵ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: