گاهی اوقات به خاطر شرایط اقتصادی، خیلی از کسب ‌و‌کارها به تعدیل نیرو روی می‌ آورند و افرادی بیکار می شوند. جالب است بدانید که اگر بیکاری فرد تعمدی نباشد در بسیاری از موارد مشمول خدمات بیمه بیکاری می شود.

از نظر قانون بیمه بیکاری، بی کار به شخص بیمه‌شده‌ای گفته می‌شود که بدون میل و اراده خود بی کار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند. بنابراین بیکاری اگر از طریق ترک کار یا استعفا باشد مشمول قانون بیمه بیکاری نمی‌شود. فرد بیکار شده متقاضی بیمه باید حداکثر پس از گذشت ۳۰ روز از بیکاری، این مسئله را به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع بدهد اما درصورتی‌که متقاضی  بیمه بیکاری در این بازه زمانی به اداره کار مراجعه نکند؛ با ارائه عذر موجه و تایید هیات حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنان تا ٣ ماه امکان دریافت بیمه را خواهد داشت.

شرایط دریافت بیمه بیکاری

۱- فرد متقاضی بیمه نباید به صورت تعمدی بیکار شده باشد.

۲- بازنشسته، مستمری بگیر یا از کار افتاده نباشند.

۳-به جز اندسته از افرادی که به دلایل حوادث غیرمترقبه کار خود را از دست داده‌اند افراد متقاضی بیمه باید پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

۴-  بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه و غیر مترقبه از قبیل سیل، زلزله جنگ، آتش‌سوزی و  …  بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل ، از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد .

۵- کارگران فصلی درصورتی‌که صرفا در میانه فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

۶- چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

 ۷-افراد مسن دارای ۵۵ سال سن و بیشتر میتوانند در صورت پیدا نکردن شغل و تا رسیدن به سن‌بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.

میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه قبلی بیمه شده می‌باشد. به مقرری افراد متأهل یا‌ متکفل، تا حداکثر (۴) نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان (۱۰%) حداقل دستمزد افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی‌مقرری‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از ۸۰%)) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

بعد از دریافت خدمان بیمه، بیمه شده مکلف است در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی و یا سایر‌واحدهای ذیربط با تأیید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود شرکت نموده و هر دو ماه یک بار گواهی شرکت در این دوره‌ها را به شعب تأمین ‌اجتماعی تسلیم نماید.

همچنین توجه شود که طبق گفته مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی مشمولان بیمه بیکاری علاوه بر مقرری ماهیانه میتوانند از خدمات درمانی هم استفاده کنند.

مدت زمان دریافت بیمه بیکاری به شرح زیر است:

سابقه پرداخت بیمه مدت زمان دریافت مقرری برای متاهلین مدت زمان دریافت مقرری برای مجردها

۶ تا ۲۴ ماه ۱۲ماه ۶ ماه

۲۵ تا ۱۲۰ ماه ۱۸ماه ۱۲ ماه

۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه ۲۶ ماه ۱۸ ماه

۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه ۳۶ ماه ۲۶ ماه

از ۱۴۱ ماه به بعد ۵۰ ماه ۳۶ ماه

مبلغ این بیمه هر ماه به بانک رفاه واریز می شود، بنابراین افراد برای دریافت مقرری حتما باید در این بانک حساب داشته باشند.

توجه شود که به تازگی به تازگی امکان ثبت نام غیر حضوری متقاضیان فراهم شده و تمامی افراد می‌توانند با ورود به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir ثبت‌نام خود را انجام دهند. البته مراحل نهایی پیگیری بیمه بیکاری نیازمند مراجعه حضوری است.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۳۹ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: