رتبه‌بندی معلمان یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که معلمان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند.بر اساس رتبه بندی معلمان آنها با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شد. رتبه‌بندی معلمان  اواخر آبان ماه سال گذشته  به تصویب رسید.  رتبه بندی معلمان برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، انجام می شود.

کارگروه اجرایی رتبه بندی معلمان در اطلاعیه شماره ۷ خود اعلام کرد تا متقاضیان ارزیابی حرفه ای از طریق سامانه ثبت نام ارزیابان رتبه‌ بندی معلمان در پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس medu.ir ثبت نام خود را انجام دهند.

کارگروه اجرایی رتبه بندی معلمان در اطلاعیه شماره ۷ خود اعلام کرد تا متقاضیان ارزیابی حرفه ای از طریق سامانه ثبت نام ارزیابان رتبه‌ بندی معلمان در پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس medu.ir ثبت نام خود را انجام دهند.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

در راستای اجرای قانون رتبه بندی معلمان و ماده ٢ آیین نامه اجرایی آن، به اطلاع جامعه معلمان گرامی می‌رساند؛ ثبت نام از متقاضیان ارزیابی حرفه‎ای از طریق سامانه ثبت نام ارزیابان رتبه‌ بندی معلمان در پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس medu.ir  میسر می‎باشد.

متقاضیان محترم می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدام نمایند.

شایان ذکر است؛ معلمان شاغل و بازنشسته و اعضای هیت علمی شاغل دانشگاه فرهنگیان یا بازنشسته با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته‎های: علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی که آشنا به فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای انضباط کاری، تحلیل‎گر و دارای روحیه استدلال، پاسخگو نسبت به عملکرد، مسئولیت‎پذیر، دارای توانایی در نگارش و مهارت‎های نوشتاری و صبور و دارای سعه صدر می‌‎باشند، می‎توانند برای شرکت در دوره تربیت ارزیاب رتبه بندی معلمان ثبت نام کنند.

معلمان تا ۲۵ شهریور برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی فرصت دارند و تا به امروز بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان مدارک را بارگذاری کرده‌اند.

رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرایی شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان به‌آدرس rtb.medu.ir فعال است و معلمان باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به‌آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

به گفته محسن زارعی؛ رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تا به امروز ۷۰۰ هزار نفر از معلمان واجد شرکت در طرح رتبه‌بندی، مدارک خود را برای ارزیابی در سامانه مربوطه بارگذاری کرده‌اند، که معادل بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان مشمول شرکت در طرح رتبه‌بندی است.

به گفته او؛ ۸۳۰ هزار معلم در کشور شرایط شرکت در نظام رتبه‌بندی را دارند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و...» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

طبق اعلام کارگروه رتبه‌بندی معلمان، فرصت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تمدید شد. همچنین افرادی که ثبت نهایی کرده‎اند، اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند می‎‌توانند مجدد در مهلت تمدید شده نسبت به اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و...» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

همچنین به دلیل آنکه ممکن است برخی افراد در این مرحله به دلایل مختلف امکان ثبت و تکمیل اطلاعات را نداشته باشند، مقرر شد برای افراد جامانده از بازه زمانی اول، فوتی‌های شاغل و بازنشسته از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد، نیروهای جدیدالاستخدام از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد و افراد مشمول تبصره ۴ ماده ۳ آئین نامه (مهرآفرین و ...) از تاریخ ۲۵ مهر تا ۱۳ آبان ۱۴۰۱ دسترسی به سامانه رتبه‌بندی جهت ثبت و تکمیل اطلاعات فراهم شود.

شواهد و مدارک بارگذاری‌شده، پس از بررسی و تکمیل توسط مدیران مدارس در پرونده الکترونیکی هر فرد ثبت شده و در مرحله بعد توسط ارزیابان بررسی و براساس دستورالعمل ارزیابی و امتیازات معین می‎شود. امتیاز نهایی هر فرد براساس شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی محاسبه می‎شود و ملاک آن، امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و همچنین بررسی ارزیابان است‌که مطابق الگوهای سنجش شایستگی‎های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می‎شود.

طبق آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تایید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مامور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، تمام افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول رتبه‌بندی نیستند.

امتیاز زیر شایستگی‌ها «زیرمجموعه شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه» به صورت تجمیعی محاسبه می‌شود.

شایستگی‌های عمومی معلمان در شاخص‌های، ارتباط و تعامل موثر.مهارت تفکر و حل مسئله.خلاقیت و تحول‌خواهی به شیوه خوداظهاری بررسی می‌شود.

در بخش شایستگی‌های تخصصی در عنوان پیشنهاد تولید و ساخت، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری علمی معلمان با شاخص‌های زیر بررسی می‌شود:

طراحی و تولید نرم‌افزارهای آموزشی، تربیتی و اداری.

ساخت ابزارها و تجهیزات آموزشی، تربیتی و اداری.

ساخت وسایل کمک آموزشی، تربیتی و کمک توانبخشی.

تولید محتوا در فضای مجازی، طراحی، تولید و تدوین بسته‌های یادگیری و درسنامه.

آشنایی با ابزارها، تجهیزات و تکنیک‌های نوین.

برای کسب امتیاز کامل، سطح کیفی دستاورد از اهمیت بسزایی برخوردار است و ارزیاب این کیفیت را بررسی خواهد کرد.

پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد معلم شاخص‌های تألیف و تدوین کتب و مقالات مرتبط.

معلمان باید حداکثر ۵ مورد از با کیفیت‌ترین پژوهش‌ها از بین اقدام‌پژوهی، درس‌پژوهی و روایت‌پژوهی که دارای تأیدیه از مدرسه، منطقه، استان یا کشور است انتخاب و شماره نامه تأیدیه ثبت شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: امتیاز نهایی معلمان در رتبه‌بندی براساس امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و بررسی ارزیابان است‌.

 رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرایی شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان به‌آدرس  rtb.medu.ir فعال است و معلمان با توجه به زمان‌بندی اعلام‌شده باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به‌آدرس  rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و...» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

طبق اعلام کارگروه رتبه‌بندی معلمان، فرصت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تمدید شد. همچنین افرادی که ثبت نهایی کرده‎اند، اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند می‎‌توانند مجدد در مهلت تمدید شده نسبت به اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

هم‌اکنون محسن زارعی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در مورد فرهنگیان مشمول  قانون نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی لازم است معلمان مدارک، مستندات و دلالت‎های خود را مطابق راهنما و براساس مصادیق تعریف شده در سامانه رتبه‌بندی به نشانی RTB.medu.ir بارگذاری کنند.

وی افزود: شواهد و مدارک بارگذاری شده، پس از بررسی و تکمیل توسط مدیران مدارس در پرونده الکترونیکی هر فرد ثبت شده و در مرحله بعد توسط ارزیابان بررسی و براساس دستورالعمل ارزیابی و امتیازات معین می‎شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امتیاز نهایی هر فرد براساس شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی محاسبه می‎شود و ملاک آن، امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و همچنین بررسی ارزیابان است‌که مطابق الگوهای سنجش شایستگی‎های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می‎شود.

زارعی متذکر شد: ضرورت دارد آن گروه از معلمانی که تاکنون دراین خصوص اقدام نکرده‎اند، در فرصت باقی‎مانده ضمن مراجعه به سامانه و با استفاده از راهنمای مربوط که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در قسمت خدمات الکترونیک در بخش مربوط به رتبه بندی معلمان قرار دارد، اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین ثبت‌نام از متقاضیان ارزیابی حرفه‎ای از طریق سامانه ثبت‌نام ارزیابان رتبه‌‌بندی معلمان در پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس medu.ir  میسر است.

متقاضیان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه مذکور اقدام کنند. معلمان شاغل و بازنشسته و اعضای هیئت علمی شاغل دانشگاه فرهنگیان یا بازنشسته با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته‎‌‌های: علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی که آشنا به فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای انضباط کاری، تحلیل‎گر و دارای روحیه استدلال، پاسخگو نسبت به عملکرد، مسئولیت‎‌‌‌پذیر، دارای توانایی در نگارش و مهارت‎‌‌های نوشتاری و صبور و دارای سعه صدر هستند، می‎توانند برای شرکت در دوره تربیت ارزیاب رتبه‌بندی معلمان ثبت‌نام کنند

کارگروه رتبه‌بندی معلمان با صدور اطلاعیه‌ای از تمدید بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور۱۴۰۱ خبر داد.

نظر به درخواست تعداد زیادی از همکاران محترم که به دلیل مسافرت و یا مشکلاتی همچون عدم دسترسی به مدارک و مستندات، موفق به ثبت نام و بارگذاری کامل مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان در مهلت مقرر نشده‎اند، مهلت ثبت نام تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ تمدید می‎شود.

یادآور می‌شود، همکارانی که ثبت نهایی کرده‎اند، اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند نیز می‎توانند مجددا در مهلت تمدید شده نسبت به اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام نمایند.

وزیر آموزش و پرورش به حواشی رتبه‌بندی از بارگذاری مدارک در سامانه گرفته تا زمان صدور احکام و مشکلات معلمان طرح مهرآفرین پاسخ داد.

یوسف نوری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: رتبه بندی را نمی‌خواستند اجرا کنند. پولی که گذاشته بودند از محل فروش املاک بود. اصلا املاک به فروش نمی‌روند و یک ساله هم نمی‌توان فروخت؛ نمی‌خواستند اجرا کنند و چون نمی‌خواستند، کارهای این چنینی انجام می‌دادند؛ یک لایحه ناقصی هم تهیه و به مجلس داده بودند.

وی افزود: قرار بوده در هرسالی ۲۰۰ هزار نفر در رتبه‌های پنجگانه قر ار بگیرند.

نوری با اشاره به اینکه دولت سیزدهم علی رغم محدودیت‌های مالی این لایحه را پس نگرفت و چون قول رئیس جمهور وشعار انتخاباتی‌اش بود، به لطف خداوند تقویت شد و بودجه‌ای در یک ردیف خاص برایش دیده شده گفت: دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی درنظر گرفته بود که ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر در مجلس به آن افزوده شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قاعدتا بودجه‌ای‌ها می‌گویند قانون باید از اول امسال اجرا می‌شد چون دولت نیمه سال آمده بود اما با پولی که گذاشته شد زمان اجرای قانون را از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیدند؛ رتبه‌ها نیز از آموزشیار تا استادمعلم تعیین شدند و از ۴۵ تا ۹۰ درصد مشمول افزایش حقوق می‌شوند.

وی با بیان اینکه ابتدا گفته شد آنها که «کد شناسه» ندارند مشمول رتبه بندی نمی‌شوند گفت: تصور ما این بود که همه همکاران ما شناسه استخدام دارند اما وقتی بررسی کردیم مشخص شد ۴۶۰ هزار نفر شناسه استخدامی ندارند که خیلی عدد بزرگی بود. دوباره اصلاحیه به آیین نامه خورد و مشکل این گروه حل شد.

نوری درباره مشکلات معلمان «طرح مهرآفرین» نیز توضیح داد و گفت: به طور کلی گروهی بودند که در دولت نهم جذب شده بودند. اینها قرارداد با شرکت‌ها داشتند که قراردادشان با شرکت‌ها به قرارداد با دستگاه تبدیل شد و همه اینها رفتند آزمون دادند و جذب دستگاه‌ها شدند.

منتها آموزش و پرورش از مهرآفرین‌ها در طول این مدت آزمون نگرفته است. قوانین و مقرراتی دارند از جمله مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به موجب آن هرفردی می‌خواهد وارد آموزش و پرورش شود، باید آزمونی را از سربگذراند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون آزمون ندادنِ مهرآفرینان مانع شمولیت آنها در رتبه‌بندی شده است و نه شناسه استخدامی‌شان؛ اکنون ۸۱۰ هزار نفر مشمول رتبه‌بندی هستند. مهرآفرینان باقی مانده‌اند که در حال حل مشکل آنها هستیم. نظرم این است که آزمون پایان شهریور برگزار شود. همکاران می‌گویند ۲۰ مهر برگزار شود اما نظر بنده روی آخر شهریور است که اینها بیایند و اگر کسی نتوانست در این آزمون قبول شود یک بار دیگر به او مهلت داده شود تا دوباره آزمون بدهد. مطمئن هستم همکاران همه پذیرفته می‌شوند و نگرانی از این بابت نداریم چون همه معلم هستند و معلمان همواره مطالعه دارند.

وی اضافه کرد: به جز نیروهای خدماتی و اداری آن دسته از مهرآفرینان که مشمول رتبه بندی می‌شوند حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر هستند که ان شاءالله مشکلشان حل می‌شود. خارج از این دایره فقط نیروهای خدماتی و نیروهای اداری را که به عنوان نیروی اداری استخدام شده‌اند را داریم که تعدادشان خیلی کم است. مابقی اگر نیروی آموزشی بوده‌اند و در ستاد مشغول به کارند، آنها نیز شامل رتبه بندی می‌شوند.

نوری با بیان اینکه چند روز قبل علی‌الحسابی بابت معوقات رتبه‌بندی برای معلمان وجهی واریز شد عنوان کرد: خیلی سوال می‌پرسند که چرا سامانه برای بارگذاری مدارک تعیین کردید و چرا باید مدارک را بارگذاری کنیم. خب از یک استاد دانشگاه همین حالا سوال کنید که یک رتبه می‌خواهید بگیرید چقدر طول می‌کشد؟ بیشتر از یک سال معمولا طول می‌کشد اما ما می‌خواهیم برای ۸۱۰ هزار نفر، دو سه ماهه رتبه بندی را انجام دهیم. گفتیم از وقتی فرایند شما شروع شد، یک و نیم ماه بعد رتبه شما را تعیین می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای همین خواستیم همکاران در همین تابستان و ایام تعطیلات مدارس مدارک خود را بارگذاری کنند تا در سال تحصیلی درگیر نباشند. متاسفانه عده‌ای که خودشان نمی‌خواستند بارگذاری را انجام دهند در فضای مجازی حواشی ایجاد کردند. بارگذاری مدارک، مسئله بزرگی هم نیست، ما یک سری مدارکِ آموزش ضمن خدمت همکاران را در اختیار داریم، اما همه مدارک را که نداریم؛ مثلا ممکن است معلمی با دستگاه دیگری همکاری کرده باشد یا جوایزی در یک حیطه‌ای کسب کرده باشد، اینها امتیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی، صرفا افزایش حقوق و ضریب در احکام نیست، بلکه رتبه‌بندی به معنای واقعی و در قالب یک نظام مستقل است اظهار کرد: سه هدف از اجرای رتبه‌بندی داریم؛ ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت، ارتقای صلاحیت‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت مدنظر است.

نوری ادامه داد: هیئت ممیزه رتبه بندی ما باید ادله، مدارک و مستنداتی داشته باشد. اگر این مدارک را در اختیار داشته باشد تعیین رتبه دوساعت بیشتر طول نمی‌کشد. این کار هم فقط یک بار انجام می‌شود و بعدا هر مدرک جدیدی که داشته باشند، فقط همان جدیدها را وارد می‌کنند.

به محض مشخص شدن رتبه، احکام جدید ۲ روز بعد صادر و فرهنگیان آن ماه با حکم جدید حقوق می‌گیرند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سامانه بارگذاری مدارک رتبه‌بندی تاکنون مشکلی نداشته است گفت: سامانه از ۲۶ مرداد آغاز به‌کار کرده‌است. راهنمای بارگذاری داریم و امکان پاسخگویی به مشکلات در این زمینه فراهم است. به محض مشخص شدن رتبه افراد، حقوقشان بلافاصله و دو روز بعد صادر می‌شود و آن ماه با حکم جدید حقوق می‌گیرند؛ البته اگر بعد از پانزدهم ماه باشد، حقوق جدیدشان ماه بعد پرداخت می‌شود.

وی افزود: معوقات هم به تدریج پرداخت می‌شود، استرس به جامعه معلمی وارد نکنند. ما اصرار داریم کار زودتر انجام شود، چون هرچه به آخر سال نزدیک‌تر شویم و مطالبات انباشته شود کار ما هم سخت‌تر می‌شود. اصرار داریم مدارک زودتر بازگذاری شوند تا بتوانیم حقوق‌ها را زودتر و بر اساس رتبه‌بندی پرداخت کنیم.

تکلیف رتبه‌بندی فرهنگیانی که مدرکی بارگذاری نکنند چه می‌شود؟

نوری ضمن اعلام این خبر که تا کنون نزدیک به ۶۰ درصد فرهنگیان بارگذاری مدارکشان را انجام داده‌اند که آمار خوبی هم هست، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فایل صوتی پخش شده منتسب به مدیرکل امور اداری شما درباره عدم رتبه‌بندی معلمانی که بارگذاری مدارک را انجام نمی‌دهند، اظهار کرد: ما خواستیم مهلتی به همکاران بدهند؛ اگر اصلا نمی‌خواهند مدرکی بارگذاری کنند، خب طبیعی است که رتبه‌بندی شامل حالشان نشود. ما از کجا رتبه آنها را تعیین کنیم؟ البته روی این موضوع در هیئت ممیزه تصمیم می‌گیریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ممکن است فردی مدارک بارگذاری نکرده باشد، اما بر اساس همان مدارکی که از وی در دست داریم و موجود است برایش راسا رتبه صادر می‌کنیم که البته این پیشنهاد را می‌دهم و باید بررسی شود تا در هیئت ممیزه روی آن رای بدهند که اگر هرکسی به هردلیلی مدرکی بارگذاری نکرد ما رتبه‌اش را براساس مدارکی که خودمان داریم انجام دهیم.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش قابل توجهی از معلمان که چندین سال در آموزش و پرورش مشغول هستند طرح مهر آفرین و نهضتی مشکلی دارند که در حال پیگیری و موضوع رتبه بندی معلمان سرعت بخشی شود.

علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، در دیدار مردمی با اهالی شهرستان چهار باغ، گفت: دغدغه مجلس تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری و حفظ ارزش های والای انقلاب است و پایبندی دولت به این دو اصل مهم، موجبات هم افزایی بیشتر مجلس و دولت را فراهم می‌کند.

وی در خصوص دولت انقلابی و مردمی سیزدهم گفت: آیت الله رئیسی به عنوان رییس جمهور مردمی دیپلماسی قوی دارد و از هیچ تلاشی برای حل مشکلات مردم دریغ ندارد.

وی در خصوص اقدام خوب استاندار افزود: استاندار البرز با حضور در بین مردم و انجام اقدامات سازنده، در جهت اعتمادسازی مردم نسبت به نظام گام برداشته که قابل تقدیر است. 

حدادی در تذکر مجدد به وزیر آموزش وپرورش در خصوص معلمان بیان کرد: بخش قابل توجهی از معلمان که چندین سال در آموزش و پرورش مشغول هستند طرح مهر آفرین و نهضتی مشکلی دارند که در حال پیگیری و موضوع رتبه بندی معلمان سرعت بخشی شود.

وی در پایان در خصوص اقدامات خود گزارشی ارایه نمود و با اشاره موضوعات مهم گفت : در خصوص در یافت بودجه جاده سهیلیه و جاده های روستایی و ارتقای حوزه شهری لشگرآباد و رامجین پیگری نموده و در خصوص ساخت بیمارستان شهرستان چهارباغ و دریافت حق آبه از سد طالقان مطالبی بیان کرد.

رییس وزیر آموزش و پرورش گفت: قرار است در سامانه شاد بخشی را برای دانش آموزان باز مانده از تحصیل به نام شبکه آموزشی مجازی ایران، مهیا کنیم که کاربردهای زیادی خواهد داشت. سامانه شاد یک سامانه مکمل برای آموزش های حضوری است و از آن استفاده می شود، این سامانه غنی است و باید تکمیل شود.

«یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که "با توجه به حضوری بودن مدارس در سال آینده چرا همچنان بر نرم افزار شاد تاکید می‌شود؟ گفت: سامانه آموزشی دانش آموزان به نام شاد، یک سامانه خوبی است و در طی این دو سال تجارب خیلی خوب را هم کسب کرده است. به دنبال این هستیم که بخشی به آن اضافه کنیم تحت عنوان کلاس مجازی، اقدامات لازم در دست انجام است و امسال هم کارخوب دیگری در آن رقم خواهد خورد.

وی در ادامه گفت: قرار است در سامانه شاد بخشی را برای دانش آموزان باز مانده از تحصیل به نام شبکه آموزشی مجازی ایران، مهیا کنیم که کاربردهای زیادی خواهد داشت. سامانه شاد یک سامانه مکمل برای آموزش های حضوری است و از آن استفاده می شود، این سامانه غنی است و باید تکمیل شود.

یوسف نوری عنوان کرد: زیرساخت‌های مخابراتی سامانه شاد را دوستان در وزارت ارتباطات پوشش می دهند ، سعی می‌شود به پوشش های حداکثری برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌جمله که آموزش های سال آینده حضوری است تاکید کرد: سال تحصیلی آینده از اول مهرماه شروع می شود و سامانه شاد به عنوان یک سامانه مکمل مورد استفاده خواهد بود. در سامانه شاد دانش آموزان آن نقصان هایی که در دوره آموزش غیر حضوری داشتند برطرف می شود.

نوری تصریح کرد: در طول تابستان برای حدود ۲ میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل کلاس تثبیتی یادگیری گذاشتیم و ورود سال تحصیلی هم باز این آموزش ترکیبی و یادگیری و استفاده از سامانه شاد برای مکمل داریم استفاده می کنیم

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به قانون رتبه بندی تغییری در دستمزد معلمان ایجاد نشده است گفت: رتبه بندی هدفش چیز دیگری است کیفیت تعلیم و تربیت و ارتقاء سلامت معلمین از جمله اهداف رتبه بندی است و در دستمزد هم تغییراتی ایجاد خواهد شد.

سازمان برنامه و بودجه درباره علت وجود تفاوت در مبالغ دریافتی معلمان در رتبه‌بندی توضیح داد.

در هفته گذشته سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه از واریز مبلغ حدود ۱۱ میلیون تومان علی‌الحساب برای معلمان بر اساس اجرای قانون رتبه‌بندی خبر داده بود.

پس از واریز این مبالغ، مشخص شد ارقام متفاوتی برای معلمان واریزشده که در واکنش به این موضوع علیرضا منادی‌سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش خواستار توضیح علت این تفاوت ارقام شده بود.

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح این موضوع اظهار داشت: مبلغ یک میلیون تومان که اعلام کردیم به‌طور متوسط در نظر گرفته شده بود؛ طبق احکامی که معلمان رتبه‌بندی می‌شوند، ممکن است تغییراتی در مبالغ دریافتی‌شان اعمال شود و این مابه‌التفاوت نیز تقریبا به همین نسبت پرداخت شد.

 محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره این قانون گفته بود: طبق این قانون مجموع امتیازات دیده شده برای کسب رتبه مختلف یک‌هزار امتیاز است و دو مرحله «تطبیق» و «ارتقا» در قانون دیده شد و بر اساس امتیازات اخذ شده تمامی معلمان بر طبق ۴ شاخصه شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه رتبه‌بندی می‌شوند  و پس از ۵ سال نیز ارتقا می‌گیرد.

بر اساس این قانون  به شاخص‌های تعیین شده یعنی شایستگی عمومی ۳۰۰ امتیاز، شایستگی تخصصی ۲۶۰، شایستگی حرفه‌‌ای  ۲۴۰ امتیاز و تجربه تا ۲۰۰ امتیاز تعلق می‌یابد و معلمان حائز رتبه تا ۵۰۰ امتیاز آموزشیار معلم، مربی معلم ۵۰۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۵۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز، استاد معلم ۹۰۰ امتیاز اخذ خواهد کرد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش پیشتر گفته بود که رتبه‌بندی معلمان از اول شهریور ۱۴۰۰ در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد.

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بر لزوم اجرای قانون رتبه بندی معلمان برای معلمان طرح مهرآفرین تاکید کرد.

محمدرضا دشتی اردکانی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری تاکید کرد: ضمن تشکر از دولت به خاطر پرداختن به مطالبه قانونی معلمان و اجرای قانون رتبه بندی معلمان تسریع در اجرایی شدن کامل این قانون و رفع دغدغه های همه معلمان اعم از رسمی، حق التدریس و خرید خدمت را در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی خواستارم.

نماینده اردکان تاکید کرد: لازم است نیروهای طرح مهرآفرین نیز شامل اجرای این قانون باشند.

منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش در نامه‌ای به قالیباف رئیس مجلس بر ضرورت مشمول شدن ۸۰ هزار معلم طرح مهرآفرین در اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرد.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس قوه‌مقننه بر ضرورت مشمول شدن ۸۰ هزار معلم طرح مهرآفرین در اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرد.

متن نامه به شرح ذیل است؛

جناب آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراما ضمن تشکر و قدردانی از جنابعالی به خاطر عنایتی که به قانون نظام رتبه بندی معلمان و لزوم تدوین آیین نامه اجرایی صحیح آن را دارید، به استحضار می رساند

علیرغم اینکه در اعلام نظر قطعی هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ جنابعالی به صراحت تاکید فرموده بودید که «نیروهای فاقد کد شناسه استخدام» نیز شامل تعریف معلم بوده و لازم است در تصویب نامه مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ اصلاح لازم صورت پذیرد تا به دلیل تضییق دامنه شمول قانون، مغایر جزء (۱) ماده (۲) قانون نظام رتبه بندی نگردد. متاسفانه در مصوبه مورخ ۹ مرداد ۱۴۰۱ هیات وزیران درخصوص اصلاح آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان، علی رغم حذف آن عبارت، جمله «اجرای رتبه بندی منوط به تکمیل فرآیند استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود» اضافه شده که به استناد آن بیش از ۸۰ هزار معلم که سالیان زیادی در قالب نیروهای مهرآفرین و قراردادی وظیفه خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را به عهده داشته اند و از حیث دریافت حقوق و مزایا و حکم کارگزینی تفاوتی با نیروهای رسمی ندارند، از دامنه شمول قانون خارج نموده‌اند.

حضرتعالی مستحضرید که اینجانب به عنوان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از بدو درخواست و پیگیری تقدیم لایحه رتبه بندی توسط دولت وقت تاکنون لحظه به لحظه پیگیر امر خطیر و تحول ساز قانون نظام رتبه بندی معلمان بوده و هستم و در همه مراحل بررسی، تدوین، تنظیم و تصویب این قانون، چه در صحن کمیسیون و چه در صحن مجلس شورای اسلامی و چه در بررسی در شورای محترم نگهبان، حضور جدی داشته و اقرار و تاکید می نمایم که قانونگذار هرگز چنین تلقی از تعریف معلم در این قانون نداشته است.

در قانون معلم به کسی اطلاق می‌شود که در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، وظیفه خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را برعهده دارد، فلذا هرگونه تضییق در دامنه شمول معلمان، مغایر هدف قانونگذار تلقی می‌شود.

خواهشمند است دستور بفرمایید تا در هیات محترم بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین موضوع فوق الذکر مدنظر قرار گرفته تا در تدوین آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان، مغایرت از قانون صورت نپذیرد.

- جناب آقای دکتر اسماعیلی رئیس محترم هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

- جناب آقای پورسید نایب رئیس محترم هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

- جناب آقای دکتر مهری دبیر محترم هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

- اعضای محترم هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت استحضار

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اولین پرداختی‌ علی الحساب اجرای قانون رتبه بندی معلمان، گفت: با پرداختی‌های صورت گرفته، بالاخره سد مالی در مسیر اجرای این قانون شکسته شد.

علیرضا منادی سفیدان عنوان کرد: واریزی‌های امروز، نشان داد که مجلس شورای اسلامی توانست در یک قانون محکم و قوی در راستای افزایش کیفیت آموزش و ارتقای شأن و منزلت معلمان، رقم قابل توجهی را در بودجه سال ۱۴۰۱ برای اجرای قانون رتبه بندی اختصاص دهد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با بیان اینکه طبق قولی که داده شده بود، اولین پرداختی علی الحساب رتبه‌بندی معلمان در مردادماه به حساب معلمان واریز شد، افزود: رقم این پرداختی متفاوت بوده و از ۶ تا ۱۵ میلیون تومان است که البته آموزش و پرورش باید توضیح دهد، ملاک و مبنای تفاوت در ارقام واریزی برای معلمان چیست.

وی اضافه کرد: بر اساس آنچه تحقیق کرده‌ایم با اجرای رتبه‌بندی معلمان به حقوق هر معلم بین یک تا ۵ میلیون اضافه می‌شود که واریزی‌های امروز به صورت متفاوت بوده است.

منادی سفیدان تصریح کرد: برای ما که در کمیسیون آموزش مجلس تمام تلاش خود را برای تصویب این قانون به کار بستیم، خبر امروز بسیار خوشایند بود و قطعا آموزش و پرورش با اجرای این قانون خوب متحول خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه فرهنگیان عزیز باید تا تعیین رتبه‌های خود کمی صبر به خرج دهند تا واریزی‌ها دقیق شود، گفت: این اول کار است و قطعا آغاز هر اقدام بزرگی با کاستی‌هایی همراه است که در ادامه برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: ما در به سرانجام رسیدن این قانون با بسیاری از آقایان مشکل داشتیم ولی تلاش شد با تدبیر، بسیاری از مخالفان اجرای این قانون، امروز به موافقان آن تبدیل شوند تا قانونی که وحشت خیلی‌ از آقایان را برانگیخته بود، امروز اجرا شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: امیدوارم این مبالغ پرداختی مورد قبول فرهنگیان واقع شده باشد، گرچه ما اعتقاد داریم معلم به هیچ عنوان نباید دغدغه مالی داشته باشد تا با تمرکز کامل اقدام به تدریس کند و این قانون در همین راستا است.

وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه یک سیما حاضر شد و راجع به برنامه‌های این وزارتخانه در ز‌مینه‌های مختلف و همچنین رتبه‌بندی معلمان توضیح داد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور آغاز می‌شود و برای حل مشکل معلمان مهرآفرین احتمالا آزمونی برگزار می‌شود تا آنها نیز تعیین تکلیف شوند.

ایسنا گزارش داد،  یوسف نوری گفت: برای مناطق مرزی و عشایری برنامه‌هایی داریم و برای ۱۶ منطقه پایگاهی ایجاد کردیم تا معلم ثابت برای آنها اعزام کنیم. همچنین توزیع امکانات را مدنظر داریم. در این بخش از کمک گروه‌های جهادی و خیرین بسیار خوب استفاده کردیم.

نوری افزود: حدود ۸۰۰۰ فضای آموزشی کانکسی و مدارس سنگی خشکه‌چین داریم که در فاز اول ۱۲۰۰ مدرسه بالا ۱۰ دانش‌آموزی با مدارس ایمن جایگزین می‌شوند.

وی در توضیح جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: اجرای رتبه‌بندی به دلیل تنگنای مالی در ابتدای دولت سیزدهم امکان‌پذیر نبود، اما چون شعار رئیس‌جمهور و تلاش ایشان بر این بود و آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده بود رتبه‌بندی به مرحله اجرایی رسید.

بر اساس ماده یک قانون، هدف رتبه‌بندی اول ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و دوم ارتقای صلاحیت معلمی و بعد از آن اصلاح نظام پرداخت است. معلمان و جامعه فرهنگیان دست‌به‌دست هم خواهند داد تا این سه هدف حتما محقق شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجاربی که معلمان کسب می‌کنند در این فرآیند مد نظر است و برآیند این‌ها در کیفیت آموزش و پرورش مؤثر هستند.

یوسف نوری با اشاره به اینکه هیات‌های ممیزی تعیین می‌کنند که رتبه فرد کدام یک از رتبه‌های پنجگانه باشد گفت: اگر اعتراضی باشد ثبت آن در سامانه طراحی‌شده، امکانپذیر است. جا دارد از همکارانم عذرخواهی کنم. سامانه‌های قبلی دچار اشکال بودند و انتقال اطلاعات مشکلاتی را به وجود می‌آورد. ما ناچار شدیم بخواهیم همکاران همه اطلاعات را دوباره بارگذاری کنند که زحمت مضاعف شد و همین یک‌مرتبه انجام می‌شود.

نوری در پاسخ به اینکه علت تاخیر در اجرای رتبه‌بندی را دایره شمول دانسته بود، آیا مشکل حل شده است،‌ گفت: تقریبا همه همکاران فرهنگی شاغل در مدرسه و اداری‌های بخشنامه ۲۳۰ که رسته معلمی دارند مشمول هستند. آنها که کد استخدامی نداشتند در آیین‌نامه قبلی مشمول نبودند که اصلاح شد و ۸۱۰هزار نفر را در برمی‌گیرد. رتبه‌بندی شامل بازنشسته‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: تاریخ اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و تا پایان مرداد بخشی از حق معلمان در رتبه‌بندی به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود. بابت تاخیر عذرخواهی می‌کنیم.

او درباره عدم شمولیت معلمان طرح مهرآفرین نیز گفت: معلمان مهرآفرین زمانی از قرارداد شرکتی وارد آموزش و پرورش شدند و بعضا تا ۱۵ سال از خدماتشان می‌گذرد. در مصوبه سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده هر کس وارد آموزش و پرورش می‌شود باید آزمون داده و تعیین تکلیف شده باشد. صحبت شده که اینها در آزمون داخلی شرکت کنند. تلاش می‌کنیم مجوزش را بگیریم تا آخر شهریورماه آزمونشان را برگزار کرده و تعیین تکلیف شوند.

علت سختگیری در کسب رتبه‌های ۴و ۵ چیست؟

وزیر آموزش و پرورش درباره گفت: از جمله شرایط قانون، سنوات و احراز امتیاز لازم در شایستگی‌های چهارگانه است. طبیعی هم هست و در دانشگاه‌ها نیز همین گونه است. کسب رتبه بالاتر و نهایی تلاش بیشتری نیاز دارد. بر اساس قانون، دانشجومعلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه، کارکنان اداری رسته اداری، مهرآفرینان، بازنشستگان، ماموران به خدمت به سایر دستگاه‌ها مستثنی هستند و مابقی استثنا نیستند و مشمول‌اند.

یوسف نوری درباره نحوه محاسبه مبلغ رتبه‌بندی گفت: آیین‌نامه و شیوه‌نامه ابلاغ شده است و بر اساس آن پس از تعیین رتبه در حکم افراد درج می‌شود. دولت برای سال رتبه‌بندی ۳۸هزار میلیارد تومان بودجه دیده است.

نوری درباره مشکل الزام تحویل مدارک هنگام ثبت نام در مدارس و عدم امکان ثبت نام غیر حضوری گفت: سامانه‌ای که ما داریم نیازمند مراجعه حضوری حتمی نیست اما کمیسیون معین اعلام می‌کند باید مدارک تحویل شود. توصیه کردم ثبت نام میان پایه‌ها بدون نیاز به تحویل مدارک انجام شود اما به خصوص برای اول و دهم تحویل مدارک را داریم. این قوانین دست و پاگیرند و باید به‌روزرسانی شوند.

طرح جبران یادگیری برای دانش‌آموزان جامانده از تحصیل

وزیر آموزش و پرورش افزود: تاکنون ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار دانش‌آموز ثبت‌نام شده‌اند و عمده آنها که باقی مانده‌اند، کلاس دهمی هستند. توصیه و درخواست ما این است ثبت‌نام هر چه زودتر انجام شود تا کلاس‌بندی و ساماندهی نیرو برای ابتدای سال تحصیلی سریع‌تر انجام شود.

یوسف نوری با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون دانش‌آموز در دوران کرونا دچار عدم دسترسی به آموزش و شبکه شاد بودند، گفت: ۱۵۰۰میلیارد تومان برای جبران و تثبیت یادگیری اختصاص داده شد و دوره‌های تابستانی هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است. دولت از آموزش و پرورش در این بخش نیز حمایت کرد و دو میلیون دانش‌آموز تحت پوشش طرح جبران یادگیری قرار گرفتند.

نوری افزود: برای دانش‌آموزانی که به واسطه زیست‌بوم جدید و عدم دسترسی جا مانده باشند ادامه طرح‌های جبران یادگیری را خواهیم داشت. ۱۶۴هزار بازمانده از تحصیل طی یک و نیم ماه اخیر را برگردانده‌ایم.

وی مهم‌ترین دستاورد دولت را مردمی‌سازی دانست به این معنا که زمینه حضور مردم در همه فرآیندها فراهم شده است،‌ گفت: اولیا را باید در امور مدرسه و حتی ارزیابی‌ها دخیل کنیم. عدالت و مردمی‌سازی دو مؤلفه مهم حکمرانی خوب هستند.

سامانه رتبه‌بندی معلمان از روز چهارشنبه، ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام می کنند؛ امتیازات لازم برای احراز هرکدام از رتبه‌های پنج گانه نیز به تفکیک اعلام شده است.

با آغاز به کار سامانه رتبه‌بندی معلمان از هفته گذشته، فرآیند رتبه بندی معلمان سرعت بیشتری به خود گرفته و آنطور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود، این فرایند برای هر معلم نباید بیش از یک و نیم ماه به طول بینجامد.

البته یوسف نوری وعده داده است که با توجه به تاخیزهای پیش آمده، قرار است مبلغی نیز به صورت علی الحساب بابت معوقات رتبه بندی معلمان واریز شود. از آنجا که زمان اجرای قانون رتبه بندی از شهریور ماه ۱۴۰۰ تعیین شده، معوقات رتبه بندی برای معلمان یک ساله شده است.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، بر اساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه بندی شهریور ماه به صورت علی الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه بندی اقدام کرد.

در شیوه نامه رتبه بندی معلمان که به منظور اجرای صحیح قانون مزبور و پس از اصلاحیه ابلاغی ۱۵ مرداد ماه جاری هیئت وزیران، منتشر شده است، امتیازاتی که معلمان کسب می کنند در چهار گروه شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه تقسیم بندی شده که به این شرح است:نحوه ثبت نام چگونه است؟

سجاد سیاح، سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در تشریح چگونگی ثبت نام در سامانه گفته است: همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه پروفایل داشتند وارد سامانه شوند. اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش، بینی شده است. فرم‌ها و موارد دیگر در سامانه طرح ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد. به زودی فیلم آموزشی راهنما نیز بارگذاری و منتشر می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد که به منظور حفظ عدالت در ورود اطلاعات و جلوگیری از افزایش بیش از حد بار سامانه، اینگونه برنامه ریزی کرده‌ایم که هر رقم کدملی از سمت راست (اولین رقم سمت راست کد ملی) ۲.۵ روز کاری برای ثبت نام فرصت داشته باشد و امروز از صفر شروع می‌شود تا به کد ۹ برسیم. جدول زمانبندی مشخص شده‌ است. با این حال پس از اتمام این زمان نیز فرصت دوباره ای به همه همکاران که موفق به ثبت نام نشده‌اند داده می‌شود و جای استرس و نگرانی نیست.

بنابراین فرهنگیان با توجه به زمان‌بندی بر اساس رقم اول شماره ملی از سمت راست جدول ذیل در سامانه به آدرس؛ https://rtb.medu.ir/ ، ضمن خوداظهاری، در حال بارگذاری مدارک هستند

 

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: