حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) گفت: مشکل افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح حل شد و کسانی که در احکام خود ارقامی را اشتباه می‌بینند به شعبه مراجعه کنند تا اختلافات حل شود.

 حسن صادقی گفت: بانک رفاه برای کارگران است و دولتی نیست؛ این بانک در سال ۳۹ با نام بانک رفاه کارگشایی کارگران صندوق بیمه‌های اجتماعی کارگران شکل گرفت تا بتواند برای کارگران کارگشایی کند. تا بعد از انقلاب صفر تا صد این بانک برای کارگران بود و از طریق آن صاحب مسکن شدند.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این نشست گفت: مشکل افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح حل شد و کسانی که در احکام خود ارقامی را اشتباه می‌بینند به شعبه مراجعه کنند تا اختلافات حل شود. 

وی به پیگیریِ ۲۵درصد همسان‌سازیِ حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: حقوق ۹۰۰هزار نفری که احکام آن‌ها در عید ۱۴۰۰ مورد بازبینی قرار گرفت، مبتنی بر پایه حقوق ۱۴۰۰ است. برای این ۹۰۰هزار نفر چیزی حدود ۶۲۵ تا ۶۷۰ هزار تومان باید اضافه شود. ما در این خصوص با رئیس سازمان تأمین اجتماعی جلسه‌ای برگزار کردیم و ایشان این موضوع را به بعد از ثباتِ وضعیتِ سازمان موکول کردند. 

صادقی در انتقاد از جرح و تعدیل قوانین کار و تأمین اجتماعی گفت: تجربه نشان داده آنچه به عنوان اصلاح قانون کار و تأمین اجتماعی عنوان می‌شود به نفع کارگران و بازنشستگان نیست و هر ماده‌ای که جرح و تعدیل شده به ضرر کارگران و بازنشستگان بوده است. اگرچه قانون کار بعد از انقلاب به لحاظ شکلی به نفع کارگران است اما متأسفانه اجرایی نمی‌شود، بنابراین ناکارمدتر از قانون کار پیش از انقلاب عمل می‌کند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به تعهداتی که دولت بر دوش سازمان تأمین اجتماعی گذاشته اشاره کرد و گفت: دولت با آوردنِ گروه‌های مختلف پای سفره‌ی سازمان تأمین اجتماعی بار تعهدات این سازمان را اضافه کرده اما خود به تعهداتش عمل نمی‌کند. در واقع دولت وظیفه‌ی حاکمیتی خود را برعهده‌ی سازمان تأمین اجتماعی گذاشته است، درحالیکه این وظیفه‌ی حاکمیتی دولت است. حالا که سازمان تأمین اجتماعی قرار است این وظیفه را بر دوش بگیرد دولت باید تعهدات خود به سازمان را پرداخت کند. اگر دولت به تعهد خود عمل می‌کرد ما نباید ۴۲۰هزار میلیارد تومان از دولت بدهی داشتیم. 

صادقی در ادامه نسبت به واگذاری بانک رفع کارگران انتقاد کرد و گفت: دولت از طرفی گروه عظیمی را به استناد ماده ۲۹ قانون اساسی پایِ سفره‎ی تأمین اجتماعی می‌آورد و از طرفی دیگر به استناد اصل ۴۴ و ۴۳ قانون اساسی به دنبال خصوصی کردنِ بانکهاست اما می‌خواهد بانک رفاه را دولتی کند! 

به گفته‌ی صادقی؛ بانک رفاه برای کارگران است و دولتی نیست؛ این بانک در سال ۳۹ با نام بانک رفاه کارگشایی کارگران صندوق بیمه‌های اجتماعی کارگران شکل گرفت تا بتواند برای کارگران کارگشایی کند. تا بعد از انقلاب صفر تا صد این بانک برای کارگران بود و از طریق آن صاحب مسکن شدند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید: تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیر دولتی است که سرمایه‌دارانِ آن کارگران شاغل و بازنشسته هستند. 

صادقی می‌گوید: در سال۵۸ شورای انقلاب بانک‌ها را ملی اعلام کرد و چون شناختی از بانک رفاه نداشت با این بانک هم همین رفتار را کرد. از آن مقطع اعتراضاتی به این قضیه می‌شود و تا سال ۶۷ این مجادله ادامه پیدا کرد. در سال ۶۷ که قانون الزام ایجاد شد همه رأی دادند که بانک رفاه متعلق به سازمان تامین اجتماعی و برای کارگران است. در دولت آقای هاشمی این موضوع که بانک رفاه متعلق به کارگران است محقق شد. 

وی ادامه داد: تعلق بانک رفاه به کارگران تا زمانِ ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تثبیت شده بود اما بعد از اینکه قرار شد بانک‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند این موضوع را در مورد بانک رفاه هم پیگیری کردند. ما بارها به این موضوع انتقاد کردیم و مقابل مجلس هم تجمع کردیم و این اعتراضات باعث شد مجلس به صورت موقت بانک رفاه را به مدت دو سال از دستور کار خارج کند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ما با آقای دکتر سالاری، رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی، صحبت کردیم تا سهام بانک رفاه به بازنشستگان فروخته شود اما در آن زمان آقای روحانی موافقت نکردند؛ ایشان گفتند ما نباید مالِ کارگران را به خود کارگران بفروشیم. 

صادقی گفت: در این دولت اما جور دیگری برخورد می‌شود. دولت برای اینکه کسریِ بودجه‌ی خود را تأمین کند دست در جیب هر کسی، حتی بازنشستگان، می‌برد. ما از دولت می‌خواهیم دست خود را از جیب بازنشستگان خارج کند. 

صادقی در ادامه به مشکل خدمات درمانی بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ما از سال ۱۳۸۶ مخالف بیمه تکمیلی بودیم. نگاه ما این بود که خدمات درمان باید در قالبِ قانون الزام رایگان باشد و صفر تا صد هزینه‌‎ی آن بر دوش سازمان باشد. 

وی افزود: ما نیازمند تحول در حوزه‌ی بیمه تکمیلی هستیم. آنچه الان به عنوان بیمه تکمیلی به بازنشستگان می‌دهند تحمیلی است و نیازِ درمان بازنشستگان را تأمین نمی‌کند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به مشکلات بازنشستگان با بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ اشاره کرد و گفت: آتیه‌سازان حافظ می‌گوید ما زیان انباشته داریم؛ وقتی این صندوق با این ادعا از زیر بار تعهدات خود شانه خالی می‌کند ما چرا باید همچنان طرف قرارداد آتیه‌سازان حافظ باشیم. ما یا باید قانون الزام را اجرایی کنیم و یا بیمه تکمیلیِ بهتری برای بازنشتسگان فراهم کنیم.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: