قیمت طلا و سکه متاثر از رشد نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شده است. کاهش قیمت طلا بعد از ریزش قیمت دلار رخ داده است. قیمت طلا اکنون به سطح پایینی سقوط کرده است. قیمت طلا در سایر نقط دنیا هم با روند کاهشی موجه شده است. آخرین وضعیت قیمت طلا را در ادامه می توانید بخوانید.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش به ۱۶۶۸ دلار و ۱۸ سنت رسید.

 قیمت طلا که پس‌از انتشار گزارش مربوط به تورم آمریکا و احتمال سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی این کشور کاهش‌یافته بود، دوباره روند افزایشی در پیش گرفت.

کاهش ارزش دلار و بالا رفتن ارزش پوند در بحبوحه گزارش مقامات دولتی انگلیس مبنی‌بر اصلاح قانون مالیات باعث افزایش قیمت طلا شد. با توجه به این‌که قیمت طلا براساس دلار سنجیده می‌شود پایین آمدن ارزش دلار باعث افزایش قیمت طلا شده‌است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش به ۱۶۶۸ دلار و ۱۸ سنت رسید.

طبق گزارش وزارت کار آمریکا، شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور به غیر از مواد غذایی و انرژی ۶.۶ درصد نسبت‌به سال قبل افزایش داشته که بالاترین رقم از ۱۹۸۲ را نشان می‌دهد. تورم در آمریکا ۰.۴ درصد نسبت‌به ماه قبل و ۸.۲ درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش داشته‌است.

سیاست‌های فدرال‌رزرو آمریکا بازار اوراق‌قرضه و ارز را در سراسر دنیا در سال جاری میلادی مختل کرده و درعین‌حال نتوانسته بازار کار این کشور را آرام کرده و تورم را مهار کند. این سیاست‌ها بر قیمت طلا هم تاثیر گذاشته و آن را ۲۰ درصد نسبت به اوج ماه مارس پایین آورده‌است. حالا به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی آمریکا قصد دارد نرخ بهره را بازهم افزایش دهد که می‌تواند قیمت طلا را پایین‌تر بیاورد.

قیمت نقره امروز با ۰.۲۷ درصد افزایش به ۱۸ دلار و ۹۷ سنت رسید و پلاتین با ۰.۳۶ درصد افزایش ۹۰۶ دلار و ۴۶ سنت معامله می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۱۶۷۷ دلار و ۵ سنت رسید.

عدم اطمینان در مورد میزان افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا قیمت طلا را تا حدی ثابت نگه‌داشته است. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری فلزات گرانبها را افزایش داده و تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید آنها را پایین می‌آورد، بنابراین قیمت طلا بازهم تحت فشار قرار می‌گیرد.

قیمت طلا که در نیمه اول ماه جاری میلادی بالاتر از ۱۷۰۰ دلار در هر اونس بود، هفته پیش به پائین‌تر از این سطح سقوط کرد. در شرایطی که قیمت طلا از آن زمان تقریباً ثابت مانده‌است، اقدام فدرال‌رزرو آمریکا در روز چهارشنبه برای افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره جهت مهار تورم می‌تواند یک‌بار دیگر قیمت طلا را پایین بیاورد.

محدود شدن خرید طلا در بزرگ‌ترین خریداران فلزات گرانبها یعنی هند و چین تا حدی مانع افزایش قیمت این فلز گرانبها شده‌است.

علاقه‌مندان به طلا که در این هفته در مجمع جهانی طلا در دنور گردهم می‌آیند، خوش‌بین هستند. نظرسنجی از برخی شرکت‌کنندگان در بزرگ‌ترین اجلاس سالانه این صنعت نشان می‌دهد  قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی ۱۸۰۶ دلار و ۱۰ سنت پیش‌بینی‌شده است. آخرین باری که طلا به این قیمت رسید، اوایل ماه ژوییه بود.

قیمت نقره امروز با ۱.۰۷ درصد افزایش به ۱۹ دلار و ۵۷ سنت رسید و پلاتین با ۰.۱۳ درصد کاهش ۹۲۱ دلار و ۲۳ سنت معامله می‌شود

نایب رییس اتحادیه طلا گفت: بعد از تعطیلات باید منتظر اخبار منتشر شده از نتیجه مذاکرات هسته‌ای باشیم که به طور حتم بر قیمت‌ها در بازار اثرگذار خواهد بود.

تغییرات قیمت دلار در روزهای اخیر به دنبال منفی شدن فضای سیاسی برجام، بازار طلا و سکه را هم صعودی کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر، قیمت سکه امامی ۶۱۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار در حدود ۵۳ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

به این شکل که هر قطعه سکه امامی در ۱۶ شهریور ۱۳ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان داشت.

این در حالی است قیمت سکه امامی در آخرین لحظه معاملاتی هفته گذشته به ۱۴ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافت.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با توجه به تعطیلات بازار اصلی کشور و بازار جهانی طلا تا روز دوشنبه قیمت‌ها در همین سطح باقی خواهد ماند.

محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا در این خصوص می‌گوید: پیش‌بینی اکثر تحلیلگران اقتصادی با توجه به اوضاع سیاسی دنیا، جنگ اوکراین و روسیه، مسائل نفت و گاز و مشکلاتی که اروپا با آن مواجه است، این بود که با کاهش ارزش دلار، قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح خود برسد.

وی عنوان می‌کند: برخلاف پیش‌بینی کارشناسان، چنین اتفاقی رخ نداد و در چند روز گذشته قیمت جهانی طلا سیر نزولی پیدا کرد و در هفته جاری تحت تاثیر همین تحولات مثبت در حوزه سیاسی جهان، قیمت جهانی طلا سیر نزولی پیدا کرد و به کانال ۱۶۰۰ دلار رسید.

کشتی‌آرای تصریح می‌کند: بعد از تعطیلات هم باید منتظر اخبار منتشر شده از نتیجه مذاکرات هسته‌ای باشیم که به طور حتم بر قیمت‌ها در بازار اثرگذار خواهد بود.

قیمت طلا امروز پنج‌شنبه کاهش یافت زیرا ارزش دلار قوی‌تر و انتظارات فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره، جذابیت این فلز را کاهش داده است.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۷ و ۲۵ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۳.۱ درصد کاهش به ۱۶۹۳ دلار و ۹۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۱۸ درصد کاهش به ۱۶۹۴ دلار و ۹۰ سنت رسید.

شاخص دلار ۰.۱ درصد به سمت اوج‌های اخیر افزایش یافت و طلا را برای خریدارانی که سایر ارزها دارند گران شد. انتظارات فدرال‌رزروی جنگ‌طلب‌تر، برخی سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند تا میزان افزایش بیشتر بازده اوراق قرضه را بررسی کنند.

طلا نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا و بازدهی بالاتر بسیار حساس است و در عین افزایش ارزش دلار، هزینه فرصت نگهداری شمش‌های غیر بازده را افزایش می‌دهد.

قیمت‌های تولیدکننده ایالات‌متحده در ماه اگوست برای دومین ماه متوالی کاهش یافت زیرا قیمت بنزین بیشتر کاهش یافت و منجر به کوچک‌ترین افزایش سالانه در یک سال شد که می‌تواند ترس از ریشه‌دار شدن تورم را برطرف کند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه گفت که بانک‌های مرکزی باید در مبارزه با تورم گسترده تلاش کنند.

دارایی‌های اس‌پی‌دی آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، با ۰.۲۴ درصد کاهش از ۹۶۲.۸۸ تن در روز سه شنبه به ۹۶۰.۵۶ تن در روز چهارشنبه رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۹.۵۷ دلار رسید. پلاتین با ۰.۴ درصد کاهش به ۹۰۲.۵۰ دلار رسید و پالادیوم در ۲۱۶۳ دلار و ۴۳ سنت ثابت ماند.

قیمت طلا برای امروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ اعلام شد، قیمت طلای ۱۸ عیار به ۱ میلیون ۳۱۴ هزار ۶۹۰ تومان رسید.

 

ویژگی‌هایی مثل نقدشوندگی سریع، حمل آسان (ارزش بالا در حجم کم) و نگهداری راحت (فاسد نمی‌شود، زنگ نمی‌زند و از بین نمی‌رود) باعث شده که این فلز کمیاب از دیرباز مورد توجه افراد و دولت‌ها قرار بگیرد. طلا فلزی چکش‌خوار است و به‌سادگی شکل می‌گیرد. همین موضوع باعث شد که در دوران باستان، نفیس‌ترین و ظریف‌ترین مصنوعات از طلا ساخته شوند. قیمت طلای ۲۴ عیار از عیارهای ۲۲ و ۱۸ بالاتر است. اما برای نگه‌داری و سرمایه‌گذاری طلای ۲۴ بهترین گزینه نیست. طلای خالص (۹۹٫۹%) به‌سادگی آسیب می‌بیند و تغییر شکل می‌دهد.

قیمت طلا امروز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار)

قیمت طلا امروز ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۱ اعلام شد. بر این اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۱ میلیون ۳۳۷ هزار ۷۷۵ تومان رسید. هر گرم طلای ۲۴ عیار ۱ میلیون و ۷۸۳ هزار ۷۰۰ تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۲۳٫۲۹ دلار به فروش می رسید. گفتنی است، قیمت مثقال طلا به ۵ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسیده است. 

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (شنبه) در بازار آزاد تهران به ۱۳میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدیدامروز(شنبه، ۱۹شهریورماه) در بازار آزاد تهران به ۱۳میلیون و ۹۶۰هزارتومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۱۳ میلیون و ۳۰۱هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه نیم سکه۷ میلیون و ۹۸۰ هزارتومان و، ربع سکه ۴ میلیون و ۹۸۰ هزارتومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون ۹۹۰ هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۱۷دلار و۶۲ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران یک میلیون ۲۸۲هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۹ درصد کاهش به ۱۶۹۳ دلار و ۷۷ سنت رسید.

افزایش ارزش دلار و سود اوراق قرضه‌ خزانه‌داری آمریکا در بحبوحه انتظار سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی باعث کاهش قیمت طلا شده‌است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۹ درصد کاهش به ۱۶۹۳ دلار و ۷۷ سنت رسید.

تمرکز بازار در این هفته بر اجلاس بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه خواهد بود. انتظار می‌رود نرخ بهره در این اجلاس ۷۵ واحد افزایش یابد.

پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا هم در اجلاس فدرال رزرو در بیستم و  بیست و یکم همین ماه افزایش یابد. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

خبر رشد بخش خدمات در آمریکا در ماه اوت ارزش دلار را به بالاترین رقم طی ۲ دهه گذشته رسانده‌است. بدین‌ترتیب خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌شود.

سود اوراق قرضه‌ خزانه‌داری آمریکا هم به بالاترین رقم از ماه ژوئن رسیده که نتیجه احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو آمریکاست.

تحلیلگران عقیده دارند با توجه به بالا رفتن ارزش دلار و سود خزانه‌داری آمریکا، بازگشت طلا به روند افزایش قیمت چندان آسان نخواهد بود.

قیمت نقره امروز با ۰.۸۵ درصد کاهش به ۱۷ دلار ۷۶ سنت رسید و پلاتین با ۱.۰۹ درصد کاهش ۸۴۶ دلار و ۸۰ سنت معامله می‌شود.

در دومین هفته شهریور شاهد کاهش نرخ سکه و طلا بودیم و بازار سرمایه با نوسان محدود همراه بود.

در این هفته نرخ‌ها در بازار‌های مالی روند کاهشی داشت. سکه از کانال ۱۳ میلیون تومانی فراتر نرفته و بورس هم با نوسان محدود همراه بوده است.

شاخص کل بورس در این هفته با افت ۱۱ واحدی از عدد یک میلیون و۴۵۰ هزار واحدی روی پله یک میلیون و۴۳۹ هزار واحد ایستاد.

محمد خبری‌زاده کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بورس چشم انتظار تغییرات در قیمت‌های جهانی، نرخ دلار و اخبار نهایی از نتیجه مذاکرات بین‌المللی است. اگر تغییری در این حوزه‌ها ایجاد نشود پیش‌بینی این است که بازار روندی متعادل و مشابه هفته قبل را پیش بگیرد و شاخص‌ها تغییر چندانی نداشته باشند.

در هفته گذشته شاخص کل با کاهش ۰.۲۱ درصدی به تراز یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد و شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۰.۸۹ درصدی به ارتفاع ۴۱۱ هزار و ۸۹۷ واحد افزایش یافت.

او گفت: با توجه به شرایط فعلی و ابهامات موجود به نظر می‌آید مانند هفته‌های قبل، بازار شاهد پیشتازی صنعت خاصی نباشد اما در کل نقدینگی در صنایع مختلف دلاری و ریالی در حال گردش است.

در هفته گذشته صنعت کوچک انتشارات و چاپ با رشد ۱۰.۶۸ درصد بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشته است.

او می‌گوید: اخبار سیاسی، عرضه‌های خودرویی در بورس کالا، اخبار مربوط به تغییرات در اساسنامه پالایش یکم و دارایکم، نرخ دلار و نرخ‌های جهانی از جمله موارد اثرگذار بر روند بازار در هفته آینده خواهند بود.

نرخ سکه طرح جدید در این هفته حدود ۲۹۰ هزار تومان کاهش یافت همچنین نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب با افزایش ۵۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان همراه بودند.

سکه‌های یک گرمی و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ترتیب ۹۰ هزار تومان و ۸۴ هزار تومان کاهش نرخ داشتند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار‌های مالی گفت: علت کاهش قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر، اخبار مثبتی بود که از مذاکرات وین منتشر می‌شد. اما هرچقدر که زمان بگذرد و این اخبار صرفا به صورت خبر باقی بماند و عملی نشود، قیمت سکه و طلا به سمت کانال‌های بالاتر صعودی می‌شود.

او می‌گوید: در حال حاضر نیز بازار طلا و سکه بلاتکلیف و منتظر اخبار نتیجه نهایی مذاکرات است. اگر نتیجه برجام مثبت باشد، سیاست‌گذاران سعی می‌کنند که قیمت‌ها را کنترل کنند.

در دومین هفته شهریور شاهد کاهش نرخ سکه و طلا بودیم و بازار سرمایه با نوسان محدود همراه بود.

در این هفته نرخ‌ها در بازار‌های مالی روند کاهشی داشت. سکه از کانال ۱۳ میلیون تومانی فراتر نرفته و بورس هم با نوسان محدود همراه بوده است.

شاخص کل بورس در این هفته با افت ۱۱ واحدی از عدد یک میلیون و۴۵۰ هزار واحدی روی پله یک میلیون و۴۳۹ هزار واحد ایستاد.

محمد خبری‌زاده کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بورس چشم انتظار تغییرات در قیمت‌های جهانی، نرخ دلار و اخبار نهایی از نتیجه مذاکرات بین‌المللی است. اگر تغییری در این حوزه‌ها ایجاد نشود پیش‌بینی این است که بازار روندی متعادل و مشابه هفته قبل را پیش بگیرد و شاخص‌ها تغییر چندانی نداشته باشند.

در هفته گذشته شاخص کل با کاهش ۰.۲۱ درصدی به تراز یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد و شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۰.۸۹ درصدی به ارتفاع ۴۱۱ هزار و ۸۹۷ واحد افزایش یافت.

او گفت: با توجه به شرایط فعلی و ابهامات موجود به نظر می‌آید مانند هفته‌های قبل، بازار شاهد پیشتازی صنعت خاصی نباشد اما در کل نقدینگی در صنایع مختلف دلاری و ریالی در حال گردش است.

در هفته گذشته صنعت کوچک انتشارات و چاپ با رشد ۱۰.۶۸ درصد بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشته است.

او می‌گوید: اخبار سیاسی، عرضه‌های خودرویی در بورس کالا، اخبار مربوط به تغییرات در اساسنامه پالایش یکم و دارایکم، نرخ دلار و نرخ‌های جهانی از جمله موارد اثرگذار بر روند بازار در هفته آینده خواهند بود.

 سکه ۲۹۰ هزار تومان ارزان شد

نرخ سکه طرح جدید در این هفته حدود ۲۹۰ هزار تومان کاهش یافت همچنین نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب با افزایش ۵۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان همراه بودند.

سکه‌های یک گرمی و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ترتیب ۹۰ هزار تومان و ۸۴ هزار تومان کاهش نرخ داشتند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار‌های مالی گفت: علت کاهش قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر، اخبار مثبتی بود که از مذاکرات وین منتشر می‌شد. اما هرچقدر که زمان بگذرد و این اخبار صرفا به صورت خبر باقی بماند و عملی نشود، قیمت سکه و طلا به سمت کانال‌های بالاتر صعودی می‌شود.

او می‌گوید: در حال حاضر نیز بازار طلا و سکه بلاتکلیف و منتظر اخبار نتیجه نهایی مذاکرات است. اگر نتیجه برجام مثبت باشد، سیاست‌گذاران سعی می‌کنند که قیمت‌ها را کنترل کنند.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۷۳۵ دلار و ۴ سنت رسید.

 افزایش ارزش دلار و تأثیر اطلاعات اقتصادی چین و سیاست‌های بانک‌های مرکزی در افزایش نرخ بهره بر حساسیت بازار تاثیر گذاشته و باعث پایین آمدن قیمت طلا شده‌است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۷۳۵ دلار و ۴ سنت رسید.

ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای دنیا به ۱۰۸.۸۱ رسیده‌است. این شاخص حاکی از ترس بازار از افزایش نرخ بهره علی‌رغم کند شدن روند رشد اقتصاد است.

افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین بر سر مسئله تایوان هم بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند، چون پکن یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان کالا در سراسر دنیاست. این خبر حتی بر تمایل به دلار آمریکا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن هم تاثیر گذاشته‌است. دولت بایدن از کنگره آمریکا خواسته ۱.۱ میلیارد دلار فروش سلاح به تایوان را تصویب کند.

خبرهای مربوط به توانایی اتحادیه اروپا در مقابله با بحران انرژی هم بازار طلا و دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اتحادیه اروپا توانسته دو ماه زودتر از هدف تعیین‌شده، ذخایر گاز خود را پر کند و برای یک زمستان سخت آماده باشد. محدود شدن عرضه نفت و گاز روسیه به اروپا قیمت انرژی در این قاره را به بالاترین رقم رسانده‌است.

دراین‌بین، سود ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا تا ۳.۱۰ درصد کاهش‌یافته است. به‌نظر می‌رسد اطلاعات مربوط به اطمینان مصرف‌کننده در آمریکا برای ماه اوت و همچنین اظهارنظرهای فدرال‌رزرو آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازار کالاها داشته باشند. اما در حال حاضر تمام توجه به گزارش اشتغال در آمریکا جلب شده که قرار است در روز جمعه منتشر شود. جروم پاول رییس فدرال‌رزرو آمریکا در سخنرانی خود در جکسون هول نگرانی درمورد رکود اقتصاد و بازار کار در آمریکا را افزایش داد.

قیمت نقره امروز با ۰.۷۵ درصد کاهش به ۱۸ دلار و ۵۳ سنت رسید و پلاتین با ۰.۵۹ درصد کاهش ۸۶۲ دلار ۱۱ سنت معامله می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۱.۱۷ درصد کاهش به ۱۷۳۸ دلار و ۱۴ سنت رسید.

 اظهارات جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو آمریکا در مورد احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره و بالا نگه‌داشتن آن برای مهار تورم، باعث کاهش قیمت طلا شد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۱.۱۷ درصد کاهش به ۱۷۳۸ دلار و ۱۴ سنت رسید. اطلاعات اولیه اقتصادی در آمریکا نشان می‌دهد بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا ۰.۶ درصد در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی کوچک شده‌است، این رقم در فصل زمستان برابر با ۰.۹ درصد بود. به‌علاوه، نرخ بیکاری در آمریکا در هفته منتهی به نوزدهم ماه اوت پایین آمده‌است.

این اطلاعات اقتصادی باعث شد بانک مرکزی آمریکا تصمیم بگیرد به سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه خود ادامه دهد. بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد. بنابراین با توجه به اظهارات پاول به‌نظر می‌رسد طلا همچنان تحت فشار خواهد بود.

تحلیلگران عقیده دارند طلا باید به ۱۸۰۰ دلار برسد تا بتواند شتاب خود را به دست آورد، در غیر این صورت در محدوده ۱۷۴۰ تا ۱۷۵۰ دلار باقی خواهد ماند.

علاوه‌بر سخنان پاول در اجلاس بانک‌های مرکزی در جکسون هول، سرمایه‌گذاران بر اطلاعات مربوط به شاخص هزینه‌کرد فردی مردم در آمریکا هم تمرکز کرده‌اند که می‌تواند دیدگاه‌های جدیدی را نسبت‌به قیمت فلزات گران‌بها ارائه دهد.

قیمت نقره امروز با ۱.۷۵ درصد کاهش به ۱۸ دلار و ۸۳ سنت رسید و پلاتین با ۲.۲۹ درصد کاهش ۸۶۶ دلار و ۹۷ سنت معامله می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۱۷۷۳ دلار و ۹۱ سنت رسید.

قیمت طلا برای پنجمین روز پیاپی در بحبوحه‌ ضعف گسترده دلار آمریکا و تمایل بازار به سرمایه‌گذاری‌های ایمن به‌دنبال نگرانی درمورد رکود اقتصاد دنیا افزایش یافت.

شاخص دلار آمریکا در روز دوشنبه به‌خاطر ترس از رکود در آمریکا در بحبوحه اطلاعات ناامیدکننده اقتصادی ۰.۱۳ درصد کاهش یافت و به حدود ۱۰۵.۲۴ رسید. شاخص مدیران خرید در بخش تولید کارخانه‌ای در آمریکا به پایین‌ترین رقم از ۲۰۲۰  یعنی ۵۲.۸ رسیده‌است. این رقم در ماه گذشته برابر با ۵۳ بود.

به‌علاوه، آمار ناامیدکننده اقتصادی در منطقه یورو و چین هم بر ارزش دلار و به‌دنبال آن قیمت طلا تاثیر گذاشته‌است.

خرده‌فروشی در آلمان ۸.۸ درصد نسبت‌به سال قبل کاهش‌یافته است. از طرف دیگر، طبق گزارش منابع آگاه، نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در روز سه‌شنبه از تایوان بازدید کند که نشان دهد آمریکا در برابر تهدید چین ساکت نمی‌نشیند. برخی منابع هم گزارش داده‌اند آمریکا در فکر محدود کردن ارسال تجهیزات ساخت ریزتراشه به تولیدکنندگان چینی است.

دراین‌بین، بازار سهام وال‌استریت افت متوسطی داشته و سود ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا به حدود ۲.۵۸ درصد رسیده‌است، یعنی پایین‌ترین رقم طی ۴ ماه گذشته. شاخص بورس اس‌پی۵۰۰ هم ۰.۲۵ درصد طی یک روز کاهش‌یافته است.

روی‌هم‌رفته، ضعف دلار آمریکا و تمایل بازار به سرمایه‌های ایمن به نفع خریداران طلا خواهد بود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۳ دلار و ۸۶ سنت معادل ۰.۲۲ درصد کاهش به ۱۷۶۲ دلار و ۸ سنت رسید.

طلا دوباره درخشش خود را در برابر قدرت گرفتن دلار آمریکا ازدست‌داد. بالا رفتن نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا هم سرمایه‌گذاران را از این فلز گران‌بها دور کرده‌است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۳ دلار و ۸۶ سنت معادل ۰.۲۲ درصد کاهش به ۱۷۶۲ دلار و ۸ سنت رسید.

از طلا معمولاً به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن در زمان بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی یاد می‌شود.در سال گذشته میلادی زمانی‌که شرایط اقتصاد دنیا به‌خاطر همه‌گیری کرونا برهم ریخته بود، سرمایه‌گذاران به طلا روی آوردند و باعث شدند قیمت آن به بالاترین رقم طی چندین سال گذشته برسد.

به‌همین‌ترتیب، در روزهای آغازین جنگ روسیه و اوکراین هم قیمت طلا به یک رکورد جدید رسید.

اما افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی تاثیر منفی بر قیمت طلا می‌گذرد.

بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا در دوره کرونا نرخ بهره را جهت تقویت اقتصادهایشان پایین آوردند. اما حالا این اقتصادها نرخ بهره را جهت مهار تورم افزایش می‌دهند.

افزایش ارزش دلار آمریکا هم قیمت طلا را پائین می‌آورد. ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مهم دنیا به بالاترین رقم طی ۲۰ سال گذشته رسیده‌است. دلیل قدرت گرفتن دلار را می‌توان تورم بالا و افزایش نرخ سود اوراق‌قرضه در آمریکا دانست.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۱۰ دلار و ۱۰ سنت معادل ۰.۵۸ درصد افزایش به ۱۷۶۵ دلار و ۹۴ سنت رسید.

 افزایش دوباره تورم در آمریکا به‌دنبال ضعف ارزش دلار تمایل برای طلا به‌عنوان یک سرمایه ایمن را افزایش داده و باعث بالا رفتن قیمت آن شده‌است. سطح فعلی قیمت طلا احتمالاً سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب خواهد کرد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۱۰ دلار و ۱۰ سنت معادل ۰.۵۸ درصد افزایش به ۱۷۶۵ دلار و ۹۴ سنت رسید.

هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان در آمریکا بیشتر از حد انتظار در ماه ژوئن افزایش‌یافته و تورم ماهیانه به بالاترین رقم از ۲۰۰۵ رسیده‌است.

انتشار این خبر ارزش دلار را ۰.۳ درصد پایین آورد و باعث قدرت گرفتن طلا شد. پایین آمدن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.

برخی سرمایه‌گذاران طلا را به‌خاطر ایمن بودن سرمایه‌گذاری در آن خریداری می‌کنند، اما برخی دیگر تصور می‌کنند طلا و به‌طورکلی فلزات درحال‌حاضر ارزان‌ترین قیمت را برای خرید دارد.

طلا برای چهارمین ماه پیاپی کاهش قیمت داشته‌است. قیمت طلا در بحبوحه افزایش سریع نرخ بهره بانک‌های مرکزی، ۳۰۰ دلار نسبت‌به اوج ماه مارس که از مرز ۲۰۰۰ دلار گذشته بود، پایین آمده‌است. ترس از رکود اقتصادی هم تمایل به دلار را بالا برده و باعث افزایش ارزش شده‌است.

بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را بالا می‌برد.

قیمت نقره امروز با ۱.۶۶ درصد افزایش به ۲۰ دلارو ۲۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۹۱ درصد افزایش ۸۹۹ دلار و ۳۵ سنت معامله می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱۷۱۷ دلار و ۱۶ سنت رسید.

قیمت طلا پس‌از رسیدن به اوج ۱۷۲۸ دلار در روز سه‌شنبه، روند نزولی را طی کرد. سیاست‌گذاران منتظر نتایج اجلاس فدرال‌رزرو آمریکا در مورد سیاست پولی این کشور هستند. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱۷۱۷ دلار و ۱۶ سنت رسید.

عوامل بسیاری بر حساسیت بازار تاثیر گذاشته‌است، مانند کاهش دورنمای سوددهی شرکت والمارت به‌خاطر بالا رفتن قیمت مواد غذایی و انرژی و همچنین پایین آمدن دورنمای رشد اقتصاد توسط صندوق بین‌المللی پول برای سال جاری و سال آینده میلادی

اتحادیه اروپا هم تصمیم به ۱۵ درصد کاهش مصرف گاز گرفته‌است. این تصمیم به‌دنبال اطلاعیه شرکت گازپروم روسیه مبنی‌بر کاهش جریان گاز به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم ۱ گرفته شد که دوباره قیمت انرژی را بالا می‌برد. تاجران به‌دنبال یک پشتوانه ایمن هستند، بنابراین قیمت دلار افزایش می‌یابد. شاخص دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای دنیا ۰.۵۴ درصد بالا رفته‌است. به‌این‌ترتیب خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌شود.

دراین‌بین، شاخص سهام اس‌پی ۵۰۰ پس‌از سقوط در روز سه‌شنبه افزایش یافته‌است که می‌تواند از سرمایه‌های مخاطره‌آمیز حمایت کرده و باعث کاهش ارزش دلار شود.

طلا همچنین تحت فشار کاهش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران و نگرانی در مورد تقاضا در هند و چین قرار گرفته‌است. تصمیم فدرال‌ رزرو آمریکا مسیر طلا را تا حدی مشخص می‌کند. اگر بانک مرکزی آمریکا روند افزایش نرخ بهره را آهسته‌تر کند طلا بازهم قدرت می‌گیرد.

بانک مرکزی اروپا هفته گذشته نرخ بهره را جهت مقابله با تورم بالا برد. با توجه به این‌که طلا به‌عنوان یک پشتوانه در زمان تورم بالا در نظر گرفته می‌شود، بالا بردن نرخ بهره هزینه نگهداری این فلز گرانبها را افزایش می‌دهد.

قیمت نقره امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۱۸ دلار و ۵۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۰۴ درصد کاهش ۸۷۶ دلار و ۱۱ سنت معامله می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۲ درصد افزایش به ۱۷۲۵ دلار و ۲۸ سنت رسید.

 روند افزایش قیمت طلا طی روزهای اخیر تا حدی متوقف‌شده است. تصمیم فدرال‌ رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره در اجلاس روز چهارشنبه قیمت این فلز گران‌بها را پایین می‌آورد چون قرار است سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا سختگیرانه‌تر شوند.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۲ درصد افزایش به ۱۷۲۵ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا در هفته گذشته به پایین‌ترین رقم از ۲۰۲۱ رسید و در ادامه، اطلاعات ضعیف اقتصادی آمریکا باعث افزایش نسبی قیمت آن شد. انتظار می‌رود سیاست‌گذاران آمریکا در اجلاس آینده فدرال‌رزرو نرخ بهره را بازهم افزایش دهند. اطلاعات مربوط به تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی هم نشان خواهد داد اقتصاد این کشور وارد یک رکود فنی شده‌است یا نه.

سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو و بالا رفتن ارزش دلار بر نگرانی درمورد تورم و رکود اقتصاد پیشی گرفته و تمایل به طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن را پایین آورده و در نتیجه باعث کاهش بیشتر قیمت آن می‌شود.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از ورود اقتصاد آمریکا در یک رکود گسترده نمی‌بیند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد تحت فشار قرار گرفتن قیمت طلا ناشی از کاهش علاقه سرمایه‌گذاران باشد.

قیمت نقره امروز با ۰.۵۳ درصد افزایش به ۱۸ دلار و ۴۳ سنت رسید و پلاتین با ۰.۶۹ درصد افزایش ۸۸۹ دلار و ۱۱ سنت معامله می‌شود.

طلا و سکه تحت تاثیر در هفته‌ای که گذشت نوساناتی را تجربه کردند و اکنون در مسیری کاهشی قرار دارند.

قیمت طلا و قیمت سکه این روزها تحت تاثیر کاهش قیمت انس جهانی و از سوی دیگر اخبار سیاسی و تاثیر آن بر قیمت دلار دچار نوساناتی شده است.

در لحظه تنظیم این گزارش قیمت طلا در رقم یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان قرار دارد.

سکه نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روزهای گذشته کاهش قیمت داشته است.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: افزایش قیمت طلا تا بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سیگنال مهمی است تا مشخص شود روند صعودی همچنان در بازار برقرار است.

او ادامه داد: قیمت طلا اگر زیر قیمت یک میلیون و ۲۹۰ هزار تثبیت شود ریتم نزولی تندتری به‌وجود می‌آید.

علت شکست حمایت مهم قیمت سکه

تحلیلگران علت شکست حمایت مهم سکه را هم داخلی و هم خارجی می‌دانند.

ارزش ذاتی طلا و سکه با استفاده از ارزش اونس و قیمت دلار محاسبه می‌شود. دلیل خارجی اثر گذار بر بازار طلا و سکه ارزش اونس است. با افزایش بدبینی نسبت به آینده اونس در کوتاه مدت، معامله‌گران احتمال کاهش اونس را در پیش‌بینی‌های خود می‌سنجند.

قیمت اونس بر اساس نمودار و پیش‌بینی تحلیلگران در کوتاه‌مدت می‌تواند تا محدوده ۱۶۸۰ دلاری کاهش یابد، با توجه به آنکه بازار هنوز رفتار اونس در برخورد با این محدوده حمایتی را ارزیابی نکرده گارد نزولی فعلی اونس فعلا باعث کاهش ارزش ذاتی طلا و سکه می پ‌شود.

عامل داخلی در کاهش قیمت سکه

عامل داخلی در کاهش قیمت سکه نیز به قیمت دلار مربوط می‌شود. قیمت دلار تهران همزمان با سفر بایدن افزایش یافته بود. ولی در ادامه موفق به شکست مقاومت خود نشد و عقب‌نشینی کرد.‌

احتیاط معامله‌گران از مذاکرات برجام

باتوجه به احتمال از سرگیری مجدد مذاکرات برجامی معامله‌گران ارز در قیمت‌های بالا برای خرید ارز احتیاط می‌کنند به‌همین دلیل چون عوامل بنیادی اثرگذار بر قیمت سکه و طلا کاهش پیدا کرده است خریداران سکه در مقابل افزایش حباب سکه و خرید در بالای محدوده ۱۵ میلیون تومان احتیاط کرده‌اند.

ارز یک کشور می‌تواند نشان‌دهنده میزان اعتماد مردم به دولت و بانک مرکزی یک کشور باشد.این هفته رییس دولت قبل در مورد ذخایر ارزی کشور در پایان دولت صحبت کرده بود که دیروز واکنش وزیر اقتصاد را در پی داشت و برخی مسائل و مشکلات به جا مانده از دولت قبل مطرح شد.

بر اساس تجربه بازار ارز به اینگونه اخبار واکنش خوبی نشان نمی‌دهد زیرا ارز کشور بر خلاف دولت‌ها ثابت است و با توجه به افزایش اثر مسایل سیاسی بر اقتصاد در برهه کنونی، این آسیب دیدن اعتماد به دولت ها را بعدها در نرخ ارز منعکس می کند چون اگر اعتماد مردم به دولت و بانک مرکزی به عنوان متولی اقتصاد و ناظر بازار ارز چه در گذشته و چه در حال، آسیب ببیند در بحران‌های اقتصادی کمتر به دولت و بانک مرکزی اعتماد می‌کنند. و کنترل اوضاع سخت تر می‌شود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۲ درصد افزایش به ۱۷۰۹ دلار و ۵۴ سنت رسید.

قیمت طلا تحت فشار قدرت گرفتن دلار آمریکا و علیرغم کاهش ارزش دلار نسبت به رکورد هفته گذشته، در حدود ۱۷۰۰ دلار در هر اونس باقی‌مانده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۲ درصد افزایش به ۱۷۰۹ دلار و ۵۴ سنت رسید.

سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه اجلاس فدرال‌رزرو آمریکا در ۲۶ و ۲۷ ژوئیه هستند. هنوز مشخص نیست این بانک نرخ بهره را چه مقدار برای مقابله با تورم بالا ببرد. جدیدترین اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد سیاست‌گذاران این کشور موافق ۷۵ واحد افزایش نرخ بهره هستند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در مؤسسه اواندا گفت:« احتمالاً لازم نیست فدرال رزرو آمریکا سیاست سختگیرانه‌ای مانند آنچه بازار تصور می‌کرد در پیش بگیرد. اما روند افزایش نرخ بهره تا اوایل سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت. ارزش دلار در ابتدای این هفته پائین می‌آید اما تاثیر چندانی بر قیمت طلا نخواهد گذاشت. یعنی طلا احتمالاً به حدود سطح ۱۷۵۰ دلار نزدیک نمی‌شود».

قیمت طلا هفته گذشته برای اولین‌بار از ماه اوت سال گذشته میلادی به کمتر از ۱۷۰۰ دلار رسید و شاخص دلار ۰.۴ درصد در روز گذشته کاهش یافت، اما تغییر چندانی پس‌از آن نداشته‌است.

قیمت نقره امروز با ۱.۲۷ درصد کاهش به ۱۸ دلار و ۶۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۴۳ درصد کاهش ۸۶۳ دلار و ۷۵ سنت معامله می‌شود.

کانال تلگرام گسترش نیوز

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت انس جهانی طلا در هفته گذشته ۱۰۰ دلار کاهش یافت و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت فلز زرد در داخل کشور طی دو هفته آینده افت داشته باشد.

«محمد کشتی آرای»اظهار داشت: سیر نزولی قیمت جهانی طلا در هفته گذشته همچون هفته قبل ادامه داشت، به این ترتیب که هفته گذشته کاهش ۳۵ دلاری و هفته قبل از آن نیز ۶۵ دلار کاهش قیمت و در مجموع بالای ۱۰۰ دلار کاهش بها را داشتیم. 

به گفته وی، در آخرین معاملات روز گذشته بهای انس جهانی به ۱۷۰۸ دلار رسید که افت ۱۰۵ دلاری برای قیمت جهانی طلاست و دلایل خاص خود را دارد. 

کشتی آرای تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که این روزها در ایام قبل از ماه محرم قرار داریم و تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایش یافته و در نتیجه قیمت طلا و انواع سکه حباب بالایی دارد و کاهش قیمت جهانی نتوانست بر این رشد تقاضا تاثیر بگذارد. 

وی ادامه داد: در آخرین معاملات، سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشتند که این رشد بها در واقع همان حباب قیمت‌ها بود. 

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: گرچه شاهد کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت انس جهانی طلا بودیم اما هر گرم طلای ۱۸ عیار و یک مثقال طلای آب شده در هفته گذشته نه تنها کاهش قیمت نداشتند بلکه حباب قیمت را شاهد بودیم. 

 وی اضافه کرد: حباب سکه در هفته گذشته با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید که نشان از افزایش حباب به نسبت بهای انس جهانی طلا است. 

کشتی آرای اظهار داشت: نرخ ارز نیز تا روز چهارشنبه ثبات نسبی داشت اما در روز پنجشنبه هر دلار آمریکا ۴۲۰ تومان افزایش یافت. 

وی بیان کرد: نکته حائز اهمیت اینکه پس از ۲۰ سال قیمت دلار ‌و یورو برابر شد و این نشان می‌دهد که ارزش یورو در بازارهای جهانی کاهش و دلار افزایش یافته و این افزایش ارزش دلار موجب کاهش قیمت بهای انس جهانی طلا شده است. 

کشتی آرای گفت: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت جهانی طلا باز هم کاهش یابد و از روز شنبه قیمت‌ها در همین محدوده نوسان داشته باشد و در بازار داخلی نیز در دو هفته آینده با کاهش تقاضا حباب سکه کمتر شود.

قیمت هر اونس طلا امروز از ۱۷۴۲ دلار روز گذشته هم پایین‌تر آمده و ۱۷۳۴ دلار و ۵۳ سنت معامله می‌شود.

بازار طلا پس‌از کاهش قیمت شدید هفته گذشته همچنان با مشکل مواجه است و تحلیلگران عقیده دارند قیمت این فلز گرانبها بازهم پایین‌تر خواهد رفت.

طبق پیش‌بینی تحلیلگران کپیتال ایکانامیکس، قیمت طلا در پایان سال جاری میلادی ۴ درصد کمتر از سطح فعلی خواهد بود و به حدود ۱۶۵۰ دلار در هر اونس سقوط می‌کند.

افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی قیمت طلا را در نیمه دوم سال جاری میلادی پائین می‌آورد. قیمت طلا همین حالا ۱۵ درصد نسبت به اوج ماه مارس کاهش‌یافته است. این اظهارنظرها در شرایطی اعلام‌شده که قیمت طلا در حال حاضر در محدوده ۱۷۳۰ دلار در هر اونس قرار دارد.

قیمت هر اونس طلا امروز از ۱۷۴۲ دلار روز گذشته هم پایین‌تر آمده  و ۱۷۳۴ دلار و ۵۳ سنت معامله می‌شود.

بازار طلا سال جاری میلادی را با قدرت شروع کرد، چون سرمایه‌گذاران برای حفاظت از خود در برابر افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها به طلا روی‌آورده بودند. اما ترس از تورم اخیراً کاهش‌یافته و جای خود را به نگرانی در مورد رکود اقتصاد داده‌است.

علاوه‌بر افزایش نرخ بهره و نگرانی در مورد رکود اقتصادی، قدرت گرفتن دلار هم مانع دیگری بر سر راه افزایش قیمت طلاست. طبق گزارش این مؤسسه انگلیسی، ارزش دلار با یورو برابر خواهد شد و حتی می‌تواند آن را پشت سر بگذارد. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند.

قیمت نقره امروز با ۰.۵۹ درصد کاهش به ۱۹ دلار و ۲ سنت رسید و پلاتین با ۰.۷۷ درصد کاهش، ۸۶۶ دلار و ۷۴ سنت معامله می‌شود.

در روزهایی که بازار متشکل جمعه‌ها هم باز است، بازار آزاد به تعطیلات رفته بود.

امروز قیمت دلار متشکل وارد کانال ۲۸ شد و تفاوت قیمت دلار بازار متشکل و آزاد به ۱۱ درصد کاهش یافت. قیمت یورو هم در یکقدمی ۲۹ هزار تومان قرار گرفت. در بازار ارز هم قیمت دلار در هرات و سلیمانیه اعلام نشد. در تهران اما قیمت دلار ۳۱ هزار و ۳۰۰ کشف شد. این محدوده قیمت برای هفتمین روز پیاپی است که در بازار ارز تکرار می‌شود.

معامله‌گران می‌گویند بازار طلا هم حبابی شد. هر گرم طلای آبشده ۸۶ هزار تومان حباب دارد و میزان حباب آن در هر کیلیو به ۸۶ میلیون تومان می‌رسد

. در واقع هر کیلو طلا در ایران ۸۶ میلیون تومان گرانتر از جهان است. بزرگ شدن حباب فلزهای گرانبها در ایران به فضای انتظاری و خبرهای سیاسی برمی‌گردد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۷۴۲ دلار و ۴۸ سنت رسید.

 طلا پس‌از یک هفته پر فرازونشیب و در بحبوحه‌ ترس از تورم جهانی که قیمت آن را به پایین‌ترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته رسانده بود، نسبتاً ثابت مانده‌است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۷۴۲ دلار و ۴۸ سنت رسید.

متخصصین بازار عقیده دارند کاهش شدید قیمت طلا در هفته گذشته نتیجه افزایش قدرتمند شاخص دلار، موضع فدرال‌رزرو در مورد افزایش نرخ بهره و نگرانی در مورد تورم جهانی بوده‌است. شاخص دلار به سطح ۱۰۷.۷۸ رسید که بالاترین رقم طی ۲۰ سال گذشته را نشان می‌داد و باعث شد قیمت طلا تا محدوده ۱۷۱۰ تا ۱۷۸۰ دلار در هر اونس سقوط کند.

 انتشار اطلاعات مربوط به لیست حقوق و دستمزد مشاغل بخش غیرکشاورزی در آمریکا نشان می‌دهد ۳۷۲ هزار شغل در ماه ژوئن در آمریکا اضافه‌شده که ۱۰۰ هزار شغل بیشتر از حد انتظار بوده‌است.این اطلاعات فدرال رزرو را تشویق به افزایش بیشتر نرخ بهره می‌کند تا تورم را پایین بیاورد. این اقدام مانع بهبود قیمت طلا می‌شود.

متخصصان عقیده دارند با توجه به ارزش بالای دلار، انتظار می‌رود قیمت طلا همچنان تحت فشار باشد. بنابراین توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران طلا منتظر بمانند تا طلا دوباره روند افزایشی خود را از سر بگیرد.

قیمت نقره امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۱۹ دلار و ۲۴ سنت رسید و پلاتین با ۲ درصد افزایش، ۸۹۴ دلار و ۷۶ سنت معامله می‌شود.

قیمت طلا امروز با ۲.۳ درصد کاهش، به ۱۷۶۹ دلار و ۸۸ سنت رسید که پایین‌ترین رقم از دسامبر سال گذشته میلادی را نشان می‌دهد.

 افزایش ارزش دلار در بحبوحه بالا گرفتن ترس از رکود اقتصادی باعث سقوط سرمایه‌های مخاطره‌آمیز شده و قیمت طلا را هم تا پایین‌ترین رقم طی ۶ ماه گذشته کاهش داده‌ است.

ارزش دلار به‌خاطر تمایل سرمایه‌گذاران نسبت‌به آن به‌عنوان یک پشتوانه ایمن به بالاترین رقم طی دو سال گذشته رسیده و قیمت طلا را پایین آورده‌است. بازار سهام آمریکا یک کاهش ۲ درصدی را در بحبوحه ترس از افزایش دوباره نرخ بهره توسط فدرال رزرو جهت پایین آوردن تورم تجربه کرده‌است. این اقدام فدرال‌ رزرو باعث رکود بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا خواهد شد.

این احتمال که بانک مرکزی اروپا در سخت کردن سیاست‌های پولی آهسته‌تر از فدرال رزرو عمل می‌کند ارزش یورو را پایین آورده و باعث قدرت گرفتن بیشتر دلار شده‌است. ترس از نگرانی در اروپا به‌خاطر احتمال توقف عرضه گاز طبیعی روسیه بسیار شدید است.

قیمت طلا امروز با ۲.۳ درصد کاهش، به ۱۷۶۹ دلار و ۸۸ سنت رسید که پایین‌ترین رقم از دسامبر سال گذشته میلادی را نشان می‌دهد. شاخص دلار آمریکا هم یک درصد بالا رفته‌است.

قیمت نقره امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۱۹ دلار و ۱۰ سنت رسید و پلاتین با ۰.۲۱ درصد کاهش، ۸۶۶ دلار و ۹۱ سنت معامله می‌شود.

به‌علاوه، ادعای روسیه در مورد کنترل کامل شهر لیسیچانسک و تردید نسبت‌ به توانایی چین در ازسرگیری روند تحول اقتصادی بیش‌از پیش بر قیمت طلا فشار می‌آورد.

در بحبوحه این اتفاقات، سوده ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا بیشترین کاهش هفتگی را از ماه فوریه تجربه کرده‌ است. شاخص سهام وال‌استریت پس‌از افزایش شگفت‌آور در روز جمعه هنوز نتوانسته مسیر واضحی را در پیش می‌گیرد. شاخص سهام اس‌پی۵۰۰ هم نیم درصد پایین آمده است.

قیمت نقره امروز با ۰.۶۰ درصد افزایش به ۱۹ دلار و ۷۹ سنت رسید و پلاتین با ۰.۲۴ درصد کاهش، ۸۹۰ دلار و ۵۹ سنت معامله می‌شود

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: