نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: پیامک تکمیل آورده برای متقاضیانی که تایید نهایی شده زمین آن‌ها ارسال شده است.

خلیل محبت خواه گفت:  ۹۸۰ هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده و تاکنون برای کسانی که تایید نهایی شده و زمین آن‌ها در شهر‌های تهران تامین شده پیامک واریز وجه  ارسال شده است و از سوی دیگر متقاضیانی که آورده خود را تکمیل نکنند به انتهای لیست خواهند رفت.

به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران در حوزه پرداخت وام ودیعه مسکن  نظارت‌ها در حال انجام است. به هیچ عنوان بانک‌ها نباید در پرداخت ودیعه مسکن به متقاضیان  کوتاهی یا کم کاری کنند. البته با  پیگیری‌ها انجام شده از سوی بانک مرکزی روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در استان تهران در مقایسه با سایر شهر‌ها بهتر شود.

او گفت:  روند ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن  بهبود یافته و هم اکنون  با توجه به حجم میزان آورده‌های متقاضیان اجرای این پروژه‌ها بهبود یافته است.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان از ارائه پیشنهاد تامین مالی نهضت ملی مسکن به وزارت خبر داد و گفت:‌ شهرداری‌ها پای کار نیستند و اولویت آنها کسب درآمد است.

سیدمحمد مرتضوی گفت‌ :در خصوص اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن کشور،‌اظهار کرد: با وجود آن که بیش از یکسال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما هنوز برنامه خروج از بحران مسکن دیده نشده است، البته در حرف و گفتار این مسئله دیده می‌شود.

وی با مثبت ارزیابی کردن تغییرات در بدنه وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد:‌ تغییر معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و انتصاب قائم وزیر در نهضت ملی مسکن با هدف حل مشکلات این بخش عملیاتی شده است. البته با این تغییر و تحویل مدیریتی همه چیزی را تمام شده تلقی کنیم.

وی افزود:‌ با توجه به عملکرد معاونت مسکن و ساختمان باید تغییراتی در این معاونت انجام می‌شد که به‌درستی این تصمیم از سوی وزیر راه و شهرسازی اتخاذ شد. قائم مقام  وزیر راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن نیز تجربه بزرگی از گذشته دارد و در طرح مسکن مهر فعالیت‌های خوبی را انجام داده است.

وی در ادامه با یادآوری این‌که با توجه به اظهارات و وعده‌های رئیس‌جمهوری در زمان انتخابات و همچنین قانون جهش تولید مسکن انتظاراتی در جامعه به‌وجود آمد،‌ تصریح کرد:‌ بر این اساس انتظار ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال در جامعه شکل گرفته، این در حالی است که طی یکسال و چند ماهی که از عمر دولت می‌گذرد اتفاق ملموسی در این رابطه روی نداده است.

الزامات ساخت4 میلیون مسکن فراهم نیست

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌‌که پروژه‌های بزرگ در حوزه تولید مسکن در بازه‌های زمانی 2 تا 3 سال ساخته می‌شود، اضافه کرد: چنانچه قصد داریم 4 واحد مسکونی در را طی 4 سال عمر دولت بسازیم و آنها تحویل مردم دهیم باید زیرساخت‌های مورد نیاز آنرا تکمیل فراهم کنیم.

مرتضوی بیان کرد: بر این اساس باید تا امروز خیلی از اقدامات اجرایی برای ساخت 4 میلیون واحد را به انجام رسانده باشیم. برخی از اقداماتی که منجر به شکل گیری فرآیندها می‌شود مانند تهیه زمین. اما تا امروز نتوانسته‌ایم زمین مورد نیاز برای ساخت 4 میلیون مسکن را در اختیاری بگیریم. در این شرایط چگونه می‌توانیم 4 میلیون مسکن را بسازیم و تحویل گروه‌های هدف دهیم.

وی یادآور شد: بعد از تامین زمین به مرحله انتخاب سازنده، انجام فراخوان،‌ تعیین قیمت ساخت،‌ ضمانت نامه و ... می‌رسیم. اقداماتی که در نهایت منجر به شکل‌گیری فعالیت‌ها برای ساخت و ساز واحدها می‌شود.

وی با بیان این‌که حداقل آماده‌سازی برای رفت و آمد نیروهای اجرایی به کارگاه‌ها نیز زمانبر است، گفت: وقتی نتوانسته‌ایم برای 4 میلیون واحد مسکونی زمین تامین کنیم این پیام می‌دهد این پروژه ملی و عظیم را با این شرایط نمی‌توانیم به سرانجام برسانیم.

شهرداری‌ها پای کار نیستند

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که مسکن مهر با همه کم و کاستی‌ها خروجی‌هایی داشت و منجر به خانه‌دار شدن مردم شد، اظهار کرد: یکی از الزامات دیگر نهضت ملی مسکن همکاری دستگاه‌های اجرایی است. این دستگاه‌ها باید زمین‌های خود را در اختیار وزارت راه قرار دهند. از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز باید پای کار باشند به‌خصوص در بحث صدور پروانه‌ها. متاسفانه شهرداری‌ها پای کار نهضت ملی مسکن نیستند.

مرتضوی با اشاره به این‌که اولویت شهرداری‌هاکسب درآمد است و توجهی به توسعه مسکن ندارند، افزود: تا زمانی که دستگاه‌های دولتی از جمله دستگاه‌های خدمات رسان با نهضت ملی مسکن همراه نباشند، پیشرفت این طرح کٌُند و نامحسوس خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد:‌ علاوه بر این مسائل یک نکته کلیدی و مهم در طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد،‌یعنی منابع مالی (وام و آورده مردم). همه می‌دانیم امروز خانواده‌‌های ایرانی که قرار است خانه‌دار شوند جزو دهک‌های 2 تا 7 بوده و از توان حداقلی برای تامین مالی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: برای ساخت واحدها نهضت ملی مسکن علاوه بر آورده 300 تا 400 میلیون تومانی 300 تا 450 میلیون تومان نیز تسهیلات باید تأمین شود تا سازنده بتواند با این منابع مالی کار را به سرانجام برساند. اما به نظر می‌رسد این تأمین مالی (آورده متقاضیان) دور از دسترس است.

وی با تاکید بر این‌که باید در بحث تأمین مالی نهضت ملی مسکن تجدیدنظر صورت گیرد، اظهار کرد: بر این اساس انبوه‌سازان پیشنهاد تأمین بخشی از منابع مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با استفاده از مکانیسم تهاتر به وزارت راه و شهرسازی داده است. معتقدیم باید در این بخش به دولت کمک کنیم تا در نهایت بتوانیم بخش قابل توجهی از این واحدها را بسازیم.

مرتضوی درباره جزئیات پیشنهاد انبوه‌سازان به وزارت راه و شهرسازی، افزود: پیشنهاد داده‌ایم 20 تا 30 درصد از منابع مالی پروژه‌ها را تأمین کنیم و در مقابل در قالب تهاتر زمین‌هایی به انبوه‌سازان واگذار شود. دولت در نظر دارد بخشی از اراضی خود را به فروش رسانه و منابع آنرا برای تأمین یارانه نهضت ملی مسکن به صندوق ملی مسکن واریز کند.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: با پیشنهاد ما دولت زمین‌های داخل و خارج طرح‌های نهضت ملی مسکن را اختیار انبوه‌سازان قرار داده و ما مجددا از آنها برای ساخت مسکن خودمالکی استفاده خواهیم کرد.

مرتضوی تاکید کرد: با این کار دیگر طرح‌ها ناتمام نمی‌ماند، ضمن این‌که با تکمیل آورده مردم پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زمان کوتاه‌تری به سرانجام می‌رسد.

وی از ارسال پیشنهادات انبوه‌سازان برای تامین مالی نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی طی روزهای آینده خبر داد و گفت: یکی دیگر از مزیت‌های این کار تامین سرانه‌ واحدهای مسکونی از سوی انبوه‌سازان است. همیشه کارهای برای انجام کارهای زیرساختی را به دقیقه 90 موکول می‌کنیم. اما اگر آماده‌سازی و محوطه‌سازی به انبوه‌سازان واگذار شود برای این کارها برنامه‌های اجرایی تدوین می شود. به این ترتیب روز تحویل مسکن همه جزییات لازم در سایت‌های به پایان می‌رسد و سکونتگاه بهتری برای مردم فراهم خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن تغییر کرده است، گفت: در شرایط جدید، همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

رستم قاسمی درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن اقشار کم‌برخوردار اظهار کرد: نحوه تامین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه مثل اعضای بهزیستی، کمیته امداد و ... مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سهم وام آن‌ها از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۵۰۰ هزار مسکن به دهک‌های کم‌درآمد تا سال آینده خبر داد و گفت: سهم وام این اقشار از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می شود.

وی با یادآوری این‌که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای این افراد در دست اجراست و حداکثر ظرف یک سال آینده واگذار می‌شود، افزود:‌ برای تامین مسکن کارکنان دولت، وزارت راه و شهرسازی با همه وزارتخانه‌ها توافقنامه‌ای امضا کرد تا با زمین خود وزارتخانه‌ها یا با تامین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخت مسکن انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با تاکید معاون اول رئیس جمهور، وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند برنامه ساخت واحدهای مسکونی برای کارمندان خود را تا روزهای آینده ارائه دهند، اضافه کرد:‌ ساخت مسکن برای کارمندان نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.

قاسمی با بیان اینکه شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن تغییر کرده است، افزود: در شرایط جدید، همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

زینعلی گفت: ولی امید است که دولت در چشم اندازها و برنامه های آتی با ایجاد منابع و افزایش تولید بهینه تر ، بتواند گره کور بازار مسکن را باز کند. ولی در حال حاضر اقدامی که بتواند گره گشا باشد، دیده نمی شود.

بعد از گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم و وعده سنگینی که برای ساخت وساز مسکن در کشور داده شد،‌ همچنان شاهد عدم تعادل عرضه و تقاضا در این بازار مهم و حیاتی هستیم. این موضوع بسیاری از مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. عدم توان مردم برای خرید خانه بازار اجاره بهای را نیز ملتهب کرده و شهروندان را به شهرک نشینی و حاشیه نشینی مجبور کرده است.

بازار مسکن اگر نتواند نیاز مردم را برآورده کند و از رکود خارج شود به یک مشکل حاد در کشور تبدیل شده و بنیاد خانوار را از بین می برد. در نتیجه ضرورت دارد تا دولت تمام چالش های موجود در بازار مسکن را بررسی کرده و به یک نتیجه سودمند برسد.

کارشناس مسکن، در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز گفت: با توجه به شرایط عمومی اقتصادی کشور، برنامه ریزی و اجرایی کردن پروژه نهضت ملی مسکن بسیار دشوار به نظر می رسد. اکنون که یک سال از عمر دولت می گذرد به نظر نمی رسد وزارت راه وشهرسازی بتواند تحقق این وعده را عملی کند. رکودی که در بازار مسکن شاهد آن هستیم محصول شرایط اقتصادی بازار است و ارتباطی با تصمیمات دولت ندارد. از این رو تمام تلاش های دولت برای ساماندهی بازار مسکن، از این شرایط تاثیر گرفته و مانع از این شده است که قیمت ها کاهش پیدا کند.

زینعلی گفت: بازار مسکن تنها در صورتی سر و سامان می گیرد که دولت با برنامه ریزی و به صورت مستمر ، اقدام به تولید انبوه مسکن کرده و به مساله مکان یابی صحیح و زیر ساخت های کشور توجه ویژه کند. وقتی که هرساله تولید مسکن در کشور روند صعودی در پیش بگیرد و فاصله بین عرضه و تقاضا کاهش یابد، بعد از گذشت چند سال می توانیم بگوییم که گره کور بازار مسکن باز می شود و اقشار کم درآمد جامعه با ابزارهای مالی و پولی خود می توانند خانه دار شوند.

وی افزود: دولت باید با کمک انبوه سازان و بخش خصوصی و تکیه بر منابع مالی مشخص اقدام به ساخت و ساز کند و روش تامین مالی مرحله ای را حذف کند. با این اقدامات تعداد مشخصی از واحدهای مسکونی در یک بازده زمانی معین ساخته و تحویل متقاضیان داده می شود. وگرنه در کوتاه مدت و با ابزارهای محدود تمام سیاست هایی که دولت برای ساماندهی بازار مسکن بکار می برد، شکل شعاری به خود می گیرد و نهایتا اجرایی نمی شود.

زینعلی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر شکاف عمیق درآمد خانوارها با سبد معیشتی جامعه، تامین بودجه برای خرید خانه را ناممکن کرده است. چرا که اگر عرضه در بازار مسکن افزایش یابد، باز هم عده ای زیادی از مردم توانایی خرید یک خانه کم متراژ را ندارند. اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است و روز به روز تشدید می شود. دولت طبق قانون اساسی موظف است با تامین منابع مالی مناسب، اقدام به ساخت وساز کرده و به عنوان سرمایه گذار اصلی و با توجه به نیاز سنجی دقیق ، اقدام به تولید انبوه مسکن در سطح گستره کند.

تاکید رهبر انقلاب بر تولید نهضت ملی مسکن در کشور

زینعلی در رابطه با تاکید رهبر انقلاب بر حل مشکل مسکن در کشور و ضرورت توجه به مشکلاتی که این بازار حیاتی برای مردم پدید آورده است، بیان کرد: در حال حاضر بهترین پیشران اقتصادی در کشور، بازار مسکن است و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند تمام منابع لازم برای ساخت و ساز در کشور موجود است و ما نیازی به واردات از خارج از کشور نداریم.

این کارشناس مسکن افزود: باید مدیران توانمند اجرایی با نظارت و پیگیری های مستمر، به تولید مسکن درکشور سرعت ببخشند تا شاهد اعتماد سازی عمومی نسبت به بازار مسکن در جامعه باشیم. همچنین با ایجاد سیاست های پولی و مالی مناسب، اقشار مختلف جامعه را برای خرید مسکن توانمند کنند.مشکلات بخش مسکن باعث ایجاد رکود در بازار می شود و با این اتفاق انباشت تقاضا صورت می گیردکه تعادل بازار را بر هم می زند. در نتیجه توان خرید مردم از بین رفته و بازار اجاره نیزکه متاثر از قیمت مسکن است، ملتهب شده و باعث نارضایتی های عمومی می شود.

به گفته زینعلی در اکثر کشورهای دنیا مالکیت مسکن موضوع خیلی مهمی برای مردم نیست و معضل خاصی به حساب نمی آید ولی درکشور ما از دیرباز این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. مسکن یکی از بنیادین ترین موضوعات تشکیل خانواده است که اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند تبعات جبران ناپذیری را در سطح کلان جامعه به وجود می آورد.

زینعلی در پایان گفت: امید است که دولت در چشم اندازها و برنامه های آتی خود با ایجاد منابع و افزایش تولید بهینه تر ، بتواند گره کور بازار مسکن را باز کند. ولی در حال حاضر اقدامی که بتواند گره گشا باشد، دیده نمی شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از دور جدید ثبت نام نهضت ملی مسکن با تامین زمین های جدید خبر داد و گفت: ثبت نام یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی دارای شرایط چهارگانه در طرح نهضت ملی مسکن قطعی شد.

« محمود محمودزاده» امروز ( یکشنبه) در آستانه یکسالگی دولت در گزارشی به ارایه آماری از عملکرد ساخت نهضت ملی پرداخت و گفت: افزایش ساخت و ساز توسط بخش خصوصی یکی از  راهبردهای جهش تولید مسکن بود که بتوانیم آمار را از صدور ساخت ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد پروانه ساختمانی در سالهای اخیر ارتقا دهیم.

وی گفت: در همین راستا به ارایه طراحی برای افزایش سهم بخش خصوصی در تسهیلات ساخت مطابق سقف طرح‌های حمایتی پرداختیم که اگر ساخت و ساز صنعتی باشد ۲۰ درصد به مبلغ تسهیلات افزوده می شود.  

وی گفت: نتیجه این سیاست آن است که اکنون بیش از ۳۳۵ هزار متقاضی خودمالکی در پنج ماهه نخست سال برای تولید مسکن ثبت نام کردند که نشان میدهد درخواست تولید مسکن در سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیری خواهد داشت.

محمودزاده گفت: سازندگان می توانند تمام مراحل درخواست را بدون مراجعه حضوری انجام دهند که با این سیاست از امضای طلایی خودداری شده است  و متقاضی با مراجعه به سامانه و انتخاب شعبه بانکی اقدام به دریافت تسهیلات ساخت می کند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: