قرعه‌کشی ایران خودرو خودرو برای خرید خودرو سابقه زیادی دارد و مسوولان صنعتی کشور برای پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار اقدام به قرعه‌کشی کرده‌اند. قرعه کشی  ایران خودرو زمانی آغاز شد که واردات خودرو در کشور ممنوع شد و خودرو سازان قادر به پاسخگویی نیاز های مردم نبودند. قرعه کشی ایران خودرو برای اولین بار در سال 61 انجام شد. قرعه کشی ایران خودرو در سال 99 شرایط متفاوت تری از قرعه کشی های  گذشته داشت. قرعه کشی ایران خودرو امروزه متقاضیان زیادی دارد و در هر دوره داوطلبان زیادی در آن شرکت و  خواهان دریافت خودرو با این طرح هستند.

قرعه کشی طرح جدید فروش محصولات ایران خودرو ساعت ۱۰ صبح دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۸ با حضور مراجع رسمی برگزار شد.

نتایج قرعه‌کشی دو طرح فروش فوق‌العاده و پیش فروش محصولات ایران خودرو منتشر شد.

قرعه کشی طرح جدید فروش محصولات ایران خودرو ساعت ۱۰ صبح دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۸ با حضور مراجع رسمی برگزار شد.

امروز سه شنبه نتایج پس از تایید فرآیند قرعه‌کشی توسط نهاد‌های نظارتی منتشر شد و از طریق سایت فروش ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir در دسترس است.

منتخبان سه روز مهلت دارند نسبت به واریز وجه خودرو طبق بخش‌نامه اقدام کنند و در صورت واریز نکردن وجه، نفرات ذخیره جایگزین می‌شود.

در سی و هشتمین مرحله از فروش فوق العاده چهار محصول سورن پلاس، پژو پارس سال، دنا پلاس توربوشارژ با گیربکس شش سرعته و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک با موعد تحویل سه ماهه عرضه شد.

در طرح پیش فروش نیز محصولات تارا دستی، تارا اتوماتیک، دناپلاس توربوشارژ با گیربکس شش سرعته و فرمان برقی، رانا پلاس و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک عرضه شد.

گروه صنعتی ایران خودرو در سی و هشتمین مرحله از فروش فوق العاده محصولات خود دنا پلاس توربوشارژ با گیربکس ۶ سرعته، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، پژو پارس سال و سورن پلاس را با موعد تحویل سه ماهه و با قرعه کشی به مشتریان عرضه کرد.

قرعه کشی ایران خودرو برای خودروهای دنا پلاس، پژو پارس، سورن پلاس، تارا دستی و اتوماتیک در روز دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

گروه صنعتی ایران خودرو در سی و هشتمین مرحله از فروش فوق العاده محصولات خود دنا پلاس توربوشارژ با گیربکس ۶ سرعته، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، پژو پارس سال و سورن پلاس را با موعد تحویل سه ماهه و با قرعه کشی به مشتریان عرضه کرد. در طرح پیش فروش این خودروساز نیز خودروهای دنا پلاس توربوشارژ ۶ سرعته با فرمان برقی، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، رانا پلاس، تارا اتوماتیک و تارا دستی با قرعه کشی به بازار عرضه شدند.

جزئیات برگزاری قرعه کشی ایران خودرو

مراسم قرعه‌کشی این محصولات قرار است به شکل زنده در روز دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ از سایت ایران خودرو به آدرس ikco.ir و کانال رسمی این شرکت در آپارات به آدرس ikco_ir پخش شود. نتایج قرعه کشی پس از این که فرایند قرعه کشی توسط نهادهای نظارتی تایید شد، از طریق سایت فروش این شرکت خودروسازی به آدرس esale.ikco.ir اعلام می‌شوند.

گفتنی است برندگان قرعه کشی فقط ۳ روز فرصت خواهند داشت تا طبق بخشنامه وجه خودرو را واریز کنند. اگر در این سه روز فرایند واریز وجه انجام نشود، نفرات ذخیره جایگزین خواهند شد.

مهدی خطیبی با بیان این‌که مشتریان و حواله داران به هیچ وجه نباید تحت تاثیر شایعات و فضاسازی‌ها قرار گیرند، تصریح کرد: آنچه برای گروه صنعتی ایران خودرو حائز اهمیت است تامین نظر مشتریان و مصرف کنندگان واقعی است و در این مسیر تمام تلاش ما بر این است تا از هر گونه نارضایتی آنان جلوگیری شود.

خطیبی با اشاره جریان سازی و شبهه افکنی شبکه‌های دلالی در سطح بازار خودرو تصریح کرد: گروه صنعتی ایران خودرو در چارچوب آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌ کنندگان خودرو در تلاش است تا تعهدات خود را ایفا کند اما به منظور جلب رضایت حواله‌ داران هایما و رفع نگرانی آنان، قیمت جدید محصولات در حواله‌های پیش فروش اعمال نخواهد شد و مابه‌التفاوت نیز براساس قیمت‌ های قبل از مشتریان دریافت خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان این‌که قیمت‌گذاری محصولات این شرکت مطابق ضوابط ابلاغی خواهد بود، تصریح کرد: قیمت محصولات هایما در تمامی فروش‌ها به جز حواله‌داران براساس مبالغ جدید مصوب محاسبه خواهد شد.

بورس کالا در نامه‌ای شرایط خرید خودروی شاهین را برای روز سه‌ شنبه ابلاغ کرد.

عرضه خودروی شاهین گروه خودرویی سایپا در بورس کالا تایید شد و براساس آن، ۲۰۰ دستگاه خودرو شاهین با قیمت پایه هر خودرو ۳۰۴ میلیون تومان در سه شنبه ۲۲ شهریور در بورس کالا عرضه می شود؛ براساس اطلاعیه بورس کالای ایران، تاریخ تحویل خودروی شاهین ۲۳ مهر ۱۴۰۱ اعلام شده است.

خریداران ملزم به واریز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد مالیات نقل و انتقال و ۲ درصد مالیات شماره گذاری برچسب انرژی (برمبنای قیمت نهایی) و همچنین مبلغ ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۶۵ ریال به ازای هر خودرو شامل بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۶۵ ریال و خدمات مرتبط با شماره گذاری و پلاک به مبلغ ۳ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال هستند.

در این اطلاعیه همچنین اشاره شده انتخاب نمایندگی و امکان تعیین ررنگ خودرو (سفید یا مشکی) بدون هزینه در مرحله تکیمل وجه برای مشتری فراهم شده است.

بورس کالا در نامه ‌ای شرایط خرید خودروی شاهین را برای روز سه‌ شنبه (۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱) ابلاغ کرد که در این ابلاغیه به سه شرط اساسی برای خرید این خودرو اشاره شده است.

در جدیدترین نامه محمد نوروزپور، مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالا آمده است: میزان پیش دریافت خرید محصول شاهین ۱۰ درصد است.

همچنین در این نامه اشاره شده محدودیت ورودی تعداد خرید برای هر کد ملی وجود ندارد و اشخاصی که پیشتر در عرضه های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده اند نیز امکان ثبت سفارش دارند.

علاوه بر این، در صورت وجود مازاد عرضه، خرید برای مشتریان حقوقی در مازاد عرضه بلامانع است.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید و عرضه چند خودروی جدید به بازار تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: اواسط سال آینده هم خودروهای اقتصادی وارد بازار می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید و عرضه چند خودروی جدید به بازار تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: اواسط سال آینده هم خودروهای اقتصادی وارد بازار می‌شوند.

سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور، اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی مذاکراتی را با خودروسازان خارجی آغاز کرده‌اند، اما برنامه‌هایمان را بدون در نظر گرفتن مذاکرات و تحریم‌ها به پیش می‌بریم، البته رفع تحریم‌ها باعث تسهیلاتی در صنعت می‌شود، اما برنامه ما وابسته به تحریم‌ها نیست.

وی با بیان اینکه روند ما در صنعت خودرو رو به رشد است، افزود: در بخش‌های مختلف از قطعه سازان تا شرکت‌های دانش بنیان همه در حال ارتقا هستند. هم افزایی بین شرکت‌ها برای نخستین بار در این صنعت رخ داده و شرکت‌های قطعه ساز و خودروساز ما برنامه‌های مشترک تولید دارند.

ویز صمت با بیان اینکه امروز از چند محصول جدید رونمایی شد که برخی از آن‌ها امسال و بعضی سال آینده به تولید می‌رسند، گفت: در کشورهای دیگر وقتی تحریم اتفاق افتاد، صنعت خودروی آنها متوقف شد، اما همان‌طور که اشاره شد این اتفاق در صنعت خودروی ما رخ نداد.

فاطمی امین در مورد تولید خودروی اقتصادی بیان کرد: تولید خودرو از زمانی که طراحی آن آغاز می‌شود تا زمانی که در بازار عرضه می‌شود، حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد. در نمایشگاه امروز نیز از چند خودروی اقتصادی رونمایی شد و شرکت‌های خودروسازی بر اساس برنامه‌ای که اعلام کرده‌اند این خودروها اواسط سال آینده وارد بازار می‌شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌هایی بین شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی گفت: انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌ای در راستای تولید بن سازه‌های مشترک بسیار مؤثر است و حتی می‌تواند هزینه‌های تولید خودرو را به‌شدت کاهش دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: یکی از نکات برجسته نمایشگاه این است که بین شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی کار مشترک اتفاق می‌افتد.

فاطمی امین در مورد اینکه آیا مذاکره‌ای با شرکت خودروسازی تویوتا انجام شده است یا نه، گفت: وزارت صمت مذاکره‌ای با تویوتا انجام نداده است. ممکن است شرکت‌ها مذاکراتی با تویوتا انجام دهند، زیرا در حوزه واردات، وزارت صمت هیچ دخالتی ندارد و شرکت‌های ایرانی مذاکره انجام می‌دهند.

با تولید خودرو از زمانی که طراحی آن آغاز می‌شود تا زمانی که در بازار عرضه می‌شود، حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد. در نمایشگاه امروز نیز از چند خودروی اقتصادی رونمایی شد، شرکت‌های خودروسازی براساس برنامه‌ای که اعلام کرده‌اند این خودروها اواسط سال آینده وارد بازار می‌شود.

چگونه وام خرید خودرو بگیریم؟

به علت گرانی خودرو در سال‌های اخیر وام خودرو مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است برای اطلاع از شرایط و نحوه دریافت این وام ادامه مطلب را بخوانید.

تسهیلات خرید خودرو از خودروسازان ایرانی هم توسط بانک‌ها و هم توسط شرکت‌های لیزینگ و خودروساز ارائه میشود که تفاوت اندکی با هم دارند.

شرکت‌های لیزینگ و خودروساز برای ضمانت سند خودروی شما را تا پایان اقساط وام در رهن شرکت فروشنده نگه میدارند. اما این شرایط در بانک‌ها وجود ندارد و بانک ها صرفا ضامن یا ضامنین که کارمند رسمی یا کسانی که مشتری تایید شده بانک هستند را قبول می کنند. 

یک نکته قابل توجه این است که بعد از گذر از مراحل احراز صلاحیت دریافت وام، حواله وام خودرو در وجه و نام گروه خودروساز صادر می‌شود نه شما. این به این معنی است که به‌هیچ‌وجه نقدی از طرف بانک به حساب متقاضی واریز نخواهد شد.

شرایط دریافت وام خودرو:​

۱-مهم ترین و اصلی ترین شرط برای دریافت وام خودرو این است که فرد متقاضی تصمیم گرفته‌ باشد از یکی از شرکت‌های خودروسازی ایرانی ماشین بخرد، در غیر این صورت، یعنی برای خرید ماشین‌های خارجی، وام به فرد متقاضی تعلق نخواهد گرفت.

۲- برای ثبت‌نام این وام باید بیش از ۱۸ سال داشته باشید.

۳-متقاضی وام نباید در سیستم بانکی کل کشور سابقه چک برگشتی یا تسهیلات معوقه داشته باشد.

۴- علاوه بر این میزان حقوق دریافتی فرد، ضامن یا ضامنان باید نشان دهد که متقاضیان وام تحت هر شرایطی توان بازپرداخت اقساط تسهیلات را دارند.

امکان دریافت تسهیلات حداکثر به میزان ۱۰۰ میلیون تومان است و بازپرداخت آن معمولاً در ۳۶ ماه یا ۳ سال صورت می‌گیرد. مبلغ تسهیلات پرداختی متناسب با توان بازپرداخت مشتری تعیین می‌شود.

مدارک موردنیاز برای وام خودرو از این قرار است:

۱.    اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه (همچنین صفحه اول شناسنامه ضامن یا ضامنان)

۲.    اصل و کپی کارت ملی متقاضی به همراه اصل و کپی کارت ملی ضامن یا ضامنان

۳.    گواهی اشتغال به کار یا فیش حقوقی متقاضی (در این مورد ذکر میزان حقوق نیز اهمیت دارد)

۴.    معرفی ضامنی که مورد قبول بانک باشد (به همراه مدارک شناسایی و فیش حقوقی)

۵.    اصل و کپی فیش حقوقی ضامن یا ضامنان

۶.    یک قطعه عکس از متقاضی

۷.    پیش‌فاکتور خرید خودرو از یکی از نمایندگی‌های مجاز داخل کشور

۸.    سه عدد تمبر مالیاتی (از خود بانک دریافت کنید)

۹.    اصل و کپی اسناد مالکیت، کارت و بیمه‌نامه خودرو با امضای نمایندگی فروش خودرو

نکته قابل توجه این است که مدارک مورد نیاز در بانک‌های مختلف ممکن است کمی با هم متفاوت باشند لذا بهتر است قبل از مراجعه به بانک سایت بانک وام دهنده را چک کنید./اقتصادآنلاین

نتایج قرعه‌کشی سومین مرحله تخصیص خودرو امروز اعلام می شود.

سخنگوی وزارت صمت گفت: نتایج قرعه کشی سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت، امروز ۲۲ شهریور ماه اعلام می‌شود.

امید قالیباف با اعلام این خبر افزود: قرعه کشی سومین مرحله تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه دیروز (۲۱ شهریور ماه) انجام شد و نتایج به شرط دریافت استعلام ها، امروز ۲۲ شهریور در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، مشتریان همچنین می‌توانند با پیامک ارسال شده شرکت‌های خودروساز نیز از نتایج قرعه کشی آگاه شوند.

قالیباف ادامه داد: در این دوره برای ۶۰ هزار خودروی عرضه شده، بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند.

در سومین دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص از ۶۰ هزار خودرو عرضه شده، ۵۰ درصد ظرفیت قرعه کشی به طرح جوانی و ۲۰ درصد ظرفیت به خودرو‌های فرسوده اختصاص یافت.

مراسم قرعه‌کشی سومین مرحله فروش فوق العاده ایران خودرو در سامانه یکپارچه فردا دوشنبه ۲۱ شهریورماه برگزار خواهد شد.

قرعه‌کشی سومین مرحله فروش خودروسازان (فروش فوق‌العاده ایران خودرو) از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی و نمایندگان شرکت‌های خودروساز ساعت ۱۰ صبح فردا دوشنبه ۲۱ شهریورماه برگزار می‌شود.

در سومین مرحله قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تعداد ۶ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۸۴ نفر و ثبت‌نام کردند و از مجموع تعداد ثبت‌نام کنندگان ۳۶۴ هزار و ۸۲ نفر معادل ۵.۴ درصد در طرح جوانی جمعیت و ۱۲۴ هزار و ۵۶۲ نفر معادل ۱.۹ درصد در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت نام کردند.

در این مرحله به دلیل خروج محصولات سایپا غیر از (ساینا اس) از قرعه‌کشی تنها ۱.۲ درصد متقاضی خودروهای شرکت سایپا بودند و بیش از ۹۷ درصد ثبت‌نام کنندگان در سامانه یکپارچه متقاضی محصولات ایران خودرو بودند.

ثبت نام سومین دوره قرعه کشی یکپارچه خودرو از فردا آغاز می‌شود و به مدت سه روز تا پایان روز جمعه ۱۸ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

ثبت‌نام سومین مرحله فروش خودروها در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و متقاضیان به مدت سه روز و تا پایان روز جمعه ۱۸ شهریور ماه فرصت ثبت‌نام خواهند داشت.

در سومین دوره قرعه کشی یکپارچه حدود ۶۰  هزار خودرو عرضه می‌شود که ۵۰ درصد ظرفیت قرعه کشی به طرح جوانی، ۳۰ درصد به فروش فوق‌العاده و پیش فروش و ۲۰ درصد ظرفیت به خروج خودروهای فرسوده اختصاص داده می‌شود. البته ظرفیت خروج خودرو‌های فرسوده ۱۰ درصد فراتر از مقدار مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۱ است. 

افزایش ۸ برابری شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو

طبق گفته مسئولان وزارت صمت شانس برنده شدن برای خودرو‌های پر‌طرفدار در این دوره ۸ برابر افزایش یافته است و با ادامه این روند انتظار می‌رود با افزایش تولید تا پایان سال تمامی خودرو‌ها از شمول قرعه کشی خارج شوند.

بر این اساس ممکن است در سومین فروش و قرعه‌کشی یکپارچه خودروها، به دلیل افزایش تولید ایجاد شده، شاهد خروج خودروی دیگری از شمول قرعه‌کشی باشیم. ضمن اینکه تنها تفاوت نوبت سوم تخصیص یکپارچه خودروها با دو مرحله قبلی، اخذ استعلام از ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت برای متقاضیان مشمول طرح جایگزینی خودرو فرسوده است.

در این دوره برای اولین بار طی سال‌های اخیر خودرو هایما با ظرفیت آزاد و بالا در قالب فروش فوق العاده توسط ایران خودرو عرضه شده است.

فروش با قرعه‌کشی ایران خودرو تا پایان سال خاتمه می‌یابد

پیش از این منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز تاکید کرده بود: با ساماندهی تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه که با عرضه متنوع خودرو و خروج بیش از ۷۰ درصد انواع محصولات خودرویی از فرآیند قرعه کشی همراه شده است و با تداوم روند تکمیل خودرو‌های ناقص که تا کنون ۹۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و همچنین کسب آمادگی لازم در زنجیره تامین برای افزایش تولید و استفاده از سازوکار واردات برای تنظیم بازار و انتقال فناوری به کشور، روش عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو و قرعه کشی تا پایان سال خاتمه پیدا می‌کند.

منوچهر منطقی به آخرین وضعیت عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو اشاره کرد و گفت: پیرو دستور رئیس‌جمهور درخصوص شفاف‌سازی فرآیند عرضه و تخصیص خودرو به مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان آغاز به کار کرده و تا کنون نسبت به برگزاری دو دوره عرضه خودرو در ۲۷ اردیبهشت و ۲۵ تیر اقدام شده است و در هفته جاری شاهد سومین دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو خواهیم بود.

مرحله سوم قرعه کشی خوردو این هفته آغاز می شود / فروش خودرو در سامانه یکپارچه تا پایان سال خاتمه می یابد

منطقی، تخصیص عادلانه خودرو، افزایش امکان دسترسی مصرف کنندگان به خودرو، ایجاد شفافیت و رویه واحد در عرضه برای همه خودروسازان، رفع شائبه مهندسی عرضه به‌صورت قطره چکانی و یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان، همچنین افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف کنندگان در هر دوره عرضه را از جمله مزایای سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در راستای تنظیم بازار و ارتقاء رضایت مصرف کنندگان اعلام کرد.

وی بیان‌داشت: با توجه به پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی و همچنین کاهش ۹۴ درصدی آمار خودروهای ناقص نسبت به مدت مشابه سال قبل و از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار، در هفته جاری شاهد سومین دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو خواهیم بود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که برنامه‌ریزی این دوره به گونه‌ای خواهد بود که تعهدات قبلی شرکت‌های خودروسازی کاهش یابد، از عرضه خودرو در قالب طرح‌های "پیش فروش"، "فروش فوق العاده"، "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" و "خروج خودروی فرسوده" خبر داد.

منطقی تصریح کرد: با ساماندهی تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه که با عرضه متنوع خودرو و خروج بیش از ۷۰‌درصد انواع محصولات خودرویی از فرآیند قرعه کشی همراه بوده است، پس از سال‌ها، آرامش در بازار خودرو حاکم شده و امکان دسترسی مصرف کنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروساز داخلی هشت برابر افزایش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد با تداوم روند تکمیل خودروهای ناقص، کسب آمادگی لازم در زنجیره تأمین برای افزایش تولید و بهره گیری از سازوکار واردات برای تنظیم بازار و انتقال فناوری به کشور، روش عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو تا پایان امسال خاتمه یابد.

زمان دور جدید قرعه کشی خودرو اعلام شد. قرعه کشی خودرو از طرفداران زیادی برخوردار است.

قرعه کشی خودرو در نیمه اول شهریور انجام می‌شود. شرکت های خودروساز اعم از نیمه دولتی و خصوصی در مجموع حول و حوش ۲۶۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود را در قالب طرح های متنوع فروش از مسیر سامانه صمت در به مشتریان واگذار کردند.

فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بار دیگر در دستورکار سیاست گذار خودرویی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی گفت: زمان سومین مرحله ثبت‌نام و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار بود در نیمه اول شهریور‌ باشد، اما زمان دقیق آن در هفته آینده اعلام می‌شود.براساس اعلام عبدالله توکلی لایجانی مجوزها داده شده و ساز و کارها برای برگزاری دوره سوم ثبت نام خودرو از طریق سامانه یاد شده در حال انجام است.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت درباره تعداد عرضه در دور جدید فروش از مسیر سامانه یکپارچه گفت در دور جدید عرضه خودرو در سامانه یاد شده مانند دو دوره قبل، تعداد محصولات عرضه شده شرکت های خودروساز قابل توجه خواهد بود، البته این مساله بستگی به برنامه های خودروسازان برای عرضه در دور جدید فروش خودرو نیز دارد. توکلی لاهیجانی تاکید کرد در مجموع الان نمی‌توان تعداد عرضه را به طور دقیق اعلام کرد.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت تولید در شرکت های خودروساز می گوید تولید خودرو در ماه‌های اخیر افزایش زیادی داشته است و یکی از خودروسازی‌های بزرگ کشور نه تنها در سال جاری خودروی کامل بیشتری تولید کرده است، بلکه از تولید سال گذشته پیشی گرفته است.

توکلی لاهیجانی معتقد است با این روند افزایش تولید، در نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش عرضه به بازار خواهیم بود.

مدیرکل صنایع خودرویی صمت تاکید می کند همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا به هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو در سال جاری دست یابیم.

بررسی آمار شرکت کنندگان برای خرید خودرو به قیمت کارخانه از مسیر سامانه یاد شده نشان می دهد در مجموع بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای در اختیار گرفتن محصولات تولیدی شرکت های خودروساز ثبت نام کردند. شرکت های خودروساز اعم از نیمه دولتی و خصوصی در مجموع حول و حوش ۲۶۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود را در قالب طرح های متنوع فروش از مسیر سامانه صمت در به مشتریان واگذار کردند. دو دور پیشین فروش از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برخی از محصولات تولیید شرکت های خودروساز به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت تقاضا از چرخه قرعه کشی خارج شدند و متقاضیان این خودروها می توانند بی دغدغه برای خرید آنها اقدام کنند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن اشاره به افزایش تولید روزانه این گروه خودروسازی، از خروج همه محصولات سایپا از فرآیند قرعه‌کشی و حذف محدودیت‌های قرعه‌کشی از ابتدای شهریور ماه خبر داد و تاکید کرد در حال حاضر سایپا هیچ خودروی ناقصی ندارد.

محمد علی تیموری با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح عملکرد این گروه خودروسازی و برنامه‌های این شرکت برای عبور از چالش‌ها پرداخت.

وی ضمن اشاره به اینکه در بهمن ماه سال گذشته حدودا ۸۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های گروه سایپا وجود داشت، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی هفت ماه اخیر، در حال حاضر یک خودروی ناقص در سایپا نداریم.  تولید در گروه سایپا به ۲۰۰۰ دستگاه در روز رسیده و این در شرایطی است که تمامی محصولات داخلی هستند و مونتاژکاری نداریم.  

از ماه آینده، همه محصولات سایپا از گردونه قرعه‌کشی خارج می‌شوند

این مدیر خودروساز خبر داد: به دنبال افزایش تولید، فروش محصولات از فرآیند قرعه‌کشی خارج و از ابتدای ماه آینده تمام محدودیت‌های ثبت‌نامی خودرو برای محصولات سایپا برداشته خواهد شد.

تیموری پیرامون مقایسه پیشرفت‌های صنایع نظامی و صنعت خودرو، اظهار کرد: صنایع دفاعی در همه دنیا در حوزه دانش‌بنیان جلوتر از سایر صنایع  هستند و صنایع دفاعی کشور ما نیز از بزرگترین صنایع دانش‌بنیان هستند و بایستی از این ظرفیت در داخلی‌سازی قطعات استفاده کنیم.  سایپا نیز از این ظرفیت صنایع نظامی بهره‌ گرفته و ۳۰ هزار از ۸۰ هزار خودروی کف را که بصورت ناقص و دارای کمبود قطعات بودند، با قطعاتی که وزارت دفاع تولید کرد، تکمیل کرد. همچنین با هفت شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع قرارداد بسته‌ایم و قسمتی از قطعات مورد نیاز را از این شرکت‌ها دریافت می‌کنیم.

تولید خودرو شاهین هیبریدی تا سال آینده

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا خاطر نشان کرد: دومین فضای دانش‌بنیان‌ها در کشور، دانشگاه‌ها هستند. از زمانیکه مسئولیت شرکت سایپا را برعهده گرفته‌ام، هفت تفاهم‌نامه با وزارت علوم امضا کرده‌یم تا از امکانات وزارت علوم و توان علمی و آزمایشگاهی دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده کنیم؛ بر این اساس با دانشگاه نوشیروانی بابل تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا با همکاری یکدیگر در سال آینده خودروی شاهین هیبریدی را تولید و عرضه کنیم.

تیموری در ادامه در رابطه با مطالبه رهبر معظم انقلاب و مردم در خصوص افزایش کیفیت محصولات نیز، گفت: در گذشته نگاه تولید محصول به بیرون از کشور و همکاری با سایر کشورها بود که منجر به بی‌کیفیتی محصولات و انباشت بیش از شش ماهه خودروهای ناقص در کف پارکینگ‌ها شد، اما خوشبختانه اکنون همه محصولات مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و محصولات از کارخانه بصورت مستقیم عرضه می‌شود و مشکلات بر طرف شده است.

کنترل کیفی محصولات به خط تولید منتقل شده است

وی افزود: همچنین در بحث افزایش کیفی محصولات، کنترل کیفیت در همان ایستگاه تولیدی انجام می‌شود و کنترل کیفیت به خطوط تولیدی منتقل شده است. با این اقدام  ۱۲ درصد از عیوب در خط تولید مرتفع می‌شوند. ضمن اینکه در خصوص فرآیند کیفی قطعات، سیستمی پایه‌ریزی شده که هر ایرادی در لحظه به شرکت قطعه‌ساز اعلام تا مشکل رفع شود؛ این فرآیند در یک بازه یک‌ساله می‌تواند منجر به رفع نواقص شود.

این مدیرعامل خودروساز تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰۰۰ قطعه‌ساز با نیروی انسانی ۳۰۰ هزار نفری مشغول به فعالیت هستند که چنانچه مطالبات آن‌ها به‌موقع پرداخت شود، دغدغه آن‌ها نیز کاهش یافته و می‌توانند با نوسازی قالب‌ها و تجهیزات به بهبود کیفیت کمک کنند.

تیموری از کاهش ۳۵ درصدی مراجعه‌ها به نمایندگی‌ها خبر داده و گفت: در حال حاضر ۴۲ پروژه کیفی طراحی و در حال انجام است؛ لذا بطور کلی در پروژه‌های کیفی، پیش از آنکه محصول عرضه شود، بایستی رفع نقص انجام شود که این دقیقا به‌معنای کیفیت است که با بقای تولیدکننده برابری می‌کند. قطعا کیفیت محصولات جاری ارتقا پیدا می‌کنند و در مورد محصولات جدید نیز تا از کیفیت اطمینان پیدا نکنیم، عرضه‌ای نخواهیم داشت.

عرضه دو موتور جدید سایپا تا پایان امسال

مدیرعامل گروه سایپا اعلام کرد:در سال جاری دو موتور جدید عرضه خواهیم کرد.   مورد اول موتور M۱۵ پلاس است که در مراحل تکمیل قرار دارد و در حال حاضر در مرحله تست و کالیبره شدن است. با این موتور، مصرف سوخت محصولات یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، کاهش پیدا خواهد کرد. موتور دوم نیز M۱۶ است که خط تولید این موتور جدید در حال راه اندازی است. خط تولید این موتور مدت‌هاست که بدون استفاده مانده است؛ چراکه شرکت ‌های خارجی کار را رها کرده و رفتند، اما مجدد با کمک مهندسان داخلی، نرم‌افزارهای مربوطه نوشته شده و بهمن ماه امسال دوباره راه اندازی می‌شود  و ظرفیت تولید از ۱۷۰۰ موتور در روز به ۲۵۰۰ موتور می‌رسد.

وی ضمن اشاره به تولید خودروی اقتصادی نیز گفت: برای تولید خودروی اقتصادی بایستی تیراژ تولید، بالا باشد؛ بر همین اساس وزارت صمت یک پلتفرم مشترک مطرح کرده تا میزان تولید خودرو بیشتر شود. در این پلتفرم مشترک رقابت دو خودروساز از بین نمی‌رود. مراکز تحقیق و توسعه، یک خودرو را در یک پلتفرم طراحی می کند اما ظاهر خودروها تفاوت دارد و این موضوع باعث کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت منجر خواهد شد.

عرضه ۱۲۰ درصد لوازم یدکی سایپا، به دنبال طرح نظارتی وزارت صمت

تیموری در ادامه در رابطه با نظارت بر بازار قطعات و افزایش کیفیت در این حوزه نیز، خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات بسیار موثری که بسیار به صنعت خودروسازی کشور کمک کرده است، حذف کالاهای قاچاق از سوی وزارت صمت بوده است. همزمان با حذف کالاهای قاچاق عرضه قطعات استاندارد را به بازار افزایش داده‌ایم. طی چهار ماهه ابتدایی امسال ۱۲۰ درصد لوازم یدکی استاندارد به بازار عرضه شده و دیگر مشتری‌ها در صف انتظار نمی‌ایستند. لوازم یدکی خودروهای قدیمی نیز بایستی به موقع تامین شود که در حال انجام است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، در سال جاری ۵۰۰ درصد عرضه لوازم یدکی استاندارد را بیشتر خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه سایپا ضمن تاکید بر اینکه قیمت نهاده‌ها در تعیین قیمت خودرو تاثیر بسیار دارد، گفت: ۷۰ درصد قیمت خودرو را نهاده‌ها شامل می‌شوند و ما نقشی در آن نداریم. ورق‌های فولاد در بورس عرضه می‌شوند (که البته ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته است). امیدواریم دولت سیاست‌گذاری‌ بر روی قیمت خودرو را در مورد ورق فولاد و مواد پتروشیمی نیز داشته باشد تا با کاهش قیمت همراه شوند.

 مذاکره با ۱۶ برند برای واردات خودرو

وی افزود: البته در قیمت خودرو قطعات الکترونیکی نیز تاثیرگذار است که در این بخش، وابستگی زیادی به خارج داریم و وابسته به نرخ ارز و نرخ تعرفه های گمرکی است. امیدواریم تولید IC  یا چیپ‌ست‌ها در داخل انجام شود تا با کاهش وابستگی، قیمت نیز کاهش پیدا کند. سایپا به دنبال تولید به صورت skd و Ckd است و در این زمینه چهار خط تولید فراهم شده که امکان تولید در این خطوط مهیاست و در صورتیکه آئین نامه واردات ابلاغ شود، با توجه به اینکه با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم، گروه خودروسازی سایپا حتما خودروهایی را بر اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد.

جبران خسارت قطع همکاری شرکای خارجی برای بازگشت به بازار خودرو ایران

تیموری در مورد حضور مجدد شرکت‌های خودروساز خارجی در صورت ایجاد شرایط حضور در ایران، تصریح کرد: دولت فرش قرمز برای هیچ خودروسازی پهن نمی‌کند.   حضور و قطعه همکاری شرکای خارجی در دولت گذشته زیان زیادی به خودروسازی ما وارد کرد. بطور مثال سهام شرکت رنو پارس ۵۱ درصد مربوط به رنو و ۴۹ درصد متعلق به سایپا بود و در تحریم‌ها، زمانیکه قطع همکاری کردند، سایپا به تنهایی مجبور شد با چندین هزار مشتری هماهنگی ایجاد و خودروهای جایگزین را تامین کند؛ لذا شرکای خارجی برای ورود مجدد به بازار خودرو کشور باید هزینه‌های قبلی را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه بازار کشور بسیار بزرگ است و تنها خودروهای تولیدی پیش از سال ۱۳۹۰ در حال تردد، حدود ۱۸ میلیون دستگاه هستند که استانداردهای لازم را ندارند و مصرف سوخت بالایی دارند، گفت: متاسفانه هیچ خودرویی برای قشر متوسط به پایین، وارد کشور نشده است؛ این در حالیست که واردات هیچ خللی برای تولید داخلی نخواهد داشت. برای تولید خودروهای اقتصادی بایستی تیراژ تولید بالا باشد. پلتفرم مشترک ایران‌خودرو و سایپا در وزارت صمت تایید شده و این خودروی اقتصادی در مرکز تحقیقات سایپا قرار دارد که در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو وزارت صمت رونمایی می‌شود. در حال حاضر تمام مدارک مهندسی و نقشه‌های آن در حال فراهم شدن است و بعد از آن به سمت فرآیند قالبسازی می‌رویم. به دلیل اینکه قرار است این خودرو را هم سایپا و هم ایران‌خودرو تولید کنند و تیراژ بالا است، قطعا قیمت این خودرو اقتصادی می‌شود.

ورود ۸ محصول سایپا به بازار

مدیرعامل سایپا ادامه داد: سایپا هشت محصول را به بازار عرضه خواهد کرد. خودروی عمومی ون ۱۵ نفره گازسوز تا پایان امسال به بازار عرضه می‌شود که تاثیر بسیاری در کاهش آلایندگی هوا دارد. از وظایف ماست که به سمت خودروهای تجاری برویم و خودروهایی که مردم از آن درآمد کسب می‌کنند را تولید کنیم؛ سیاست ما تقویت خودروهای تجاری است.

تیموری خاطر نشان کرد: نقدینگی که سال ۱۳۹۰ از سایپا خارج شد، به جای آنکه صرف تولید و طراحی محصول جدید شود به سهامداری و بازار سرمایه رفت. بایستی ما از همه کسب و کارها خارج شویم و تمام سرمایه را در تولید و طراحی محصول جدید صرف کنیم؛ چرا که این موضوع شرط بقای ما است. در مقطعی ۴۲ درصد سهام سایپا "تودلی" و به کارکنان واگذار شد، اما متاسفانه حتی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان، وارد بورس هم نشد تا کارگران از سهام بهره‌مند شوند. براین اساس مقدمات ورود شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان به بورس را تا پایان سال فراهم کردیم تا سال آینده کارگران بتوانند سهام خود را خرید و فروش کنند. علاوه بر این شرکت‌های زیر مجموعه‌ای در گروه سایپا وجود دارد که تمایل داریم بخش خصوصی، سهام این شرکت‌ها را خریداری کنند.

وی در پایان در رابطه با معوقات گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: در سال گذشته ۴۳ هزار و ۲۴۵ خودرو معوق داشتیم که خوشبختانه در خرداد ماه امسال به صفر رسید. در همین ماه سازمان استاندارد اعلام کرد تولید تیبا به دلیل  عیوب پرتکرار متوقف شود. بر همین اساس طی دو ماه ۲۰ هزار خودروی معوق ایجاد شده که با رفع عیوب و رعایت استانداردهای لازم در حال تحویل هستیم

وزارت صمت بر حذف قرعه‌کشی برای فروش خودرو تاکید دارد. سکاندار این وزارتخانه نیز چندی پیش بار دیگر از این موضوع سخن گفت اما تاریخ دقیقی را برای آن اعلام نکرد و گفت که حذف قرعه‌کشی بسته به شرایط و تدریجی خواهد بود.  پس از آنکه در اواخر تیر دومین مرحله ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار شد، وزارت صمت اعلام کرد همه افرادی که محصولات سایپا را انتخاب کرده‌اند، به غیر از دو محصول برنده محسوب می‌شوند. در واقع قرعه‌کشی برای دیگر محصولات سایپا حذف شد. 

حذف ۲ شرط اصلی طرح‌های قرعه‌کشی ایران خودرو

در همان زمان سایپا نیز اعلام کرد در فروش بدون قرعه‌کشی محصولات این شرکت، دو شرط اصلی در طرح‌هایی که همراه با قرعه‌کشی اجرا می‌شوند، حذف شده است.  در واقع در این طرح فروش بدون قرعه‌کشی دو شرط مهم وجود نداشت:  ۱- محدودیت عدم خرید طی ۴۸ ماه گذشته: در طرح‌های همراه با قرعه‌کشی خودروسازان، حداقل فاصله مجاز از آخرین خرید (ثبت‌نام یا تحویل خودرو) ۴۸ ماه است. اما در فروش بدون قرعه‌کشی این محدودیت حذف شده است.  ۲- محدودیت پلاک فعال انتظامی: همچنین در دیگر طرح‌های خودروسازان، ثبت‌نام برای متقاضیان دارای پلاک انتظامی فعال (نصب روی خودروهای سواری با کاربری شخصی) ممنوع است. در طرح فروش بدون قرعه‌کشی خودرو، این شرط هم وجود ندارد.

در طرح‌های بدون قرعه‌کشی، ثبت‌نام از متقاضیان تا زمان اتمام ظرفیت فروش ادامه دارد و به همه افرادی که ثبت‌نام کرده باشند، خودروی مورد نظر تعلق می‌گیرد.

حذف تدریجی شروط از طرح‌های بدون قرعه‌کشی ایران خودرو

حالا سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است که این دو شرط به تدریج از همه طرح‌های فروش بدون قرعه‌کشی خودرو حذف می‌شود. آنگونه که  گزارش شده امید قالیباف در ویدئویی که از خود منتشر کرده، توضیح داده است: پس از سه سال، مقرر شده است برای طرح‌ فروش خودروهایی که از شمول قرعه‌کشی خارج شده (و خودروهایی که به‌تدریج خارج می‌شوند)، محدودیت‌هایی که پیش از این اعمال می‌شدند، کنار گذاشته شود.

این بدین معناست که بطور مثال فردی که قصد خرید کوییک R (که اخیرا از چرخه قرعه‌کشی خارج شده است)، به‌جای بازار آزاد از خود شرکت‌ خودروساز خرید خود را بدون آنکه محدودیت پلاک انتظامی فعال، عدم خرید ۴۸ ماهه از دو خودروساز بزرگ و… مانع شود، انجام دهد.

وی با بیان اینکه این اقدام به زودی اجرا خواهد شد، گفت: مزیت این تصمیم جدید این است که به‌جای آنکه حجم عمده تقاضا به سمت بازار باشد و منجر به افزایش قیمت شود، به سمت خرید از شرکت خودروساز حرکت می‌کند و نیازش تامین می‌شود؛ این موضوع باعث خواهد شد قیمت‌ها در بازار آزاد بیش‌تر کاهش پیدا کنند.

کدام خودروها بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شوند؟ اکنون در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، محصولات تعدادی خودروسازان برای فروش بدون قرعه‌کشی درج شده است.  از محصولات ایران خودرو نام این چهار خودرو دیده می‌شود: ۱- تارا اتوماتیک (مشارکت در تولید)

۲- تارا دستی (مشارکت در تولید)

۳- دنا پلاس توربوشارژ (مشارکت در تولید)

۴- دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک (مشارکت در تولید)

همچنین سایپا چهار محصول خود را بدون قرعه‌کشی در این سامانه عرضه می‌کند:

۱- ساینا (پیش فروش و مشارکت در تولید)

۲- کوییک (پیش فروش و مشارکت در تولید)

۳- کوییک R با گیربکس معمولی و رینگ آلومینیومی (پیش فروش و مشارکت در تولید)

۴- کوییک با با گیربکس معمولی (پیش فروش و مشارکت در تولید)

مدیران نیز محصول را بدون قرعه‌کشی به فروش می‌رساند:

۱- ایکس ۵۵ پرو اکسلنت اسپورت (فروش فوق‌العاده)

۲- ایکس ۵۵ پرو اکسلنت (فروش فوق‌العاده)

۳- تیگو ۸ پرو پرمیوم (فروش فوری)

تا کنون فقط حذف شروط ثبت‌نام خودرو برای محصولات سایپا به صورت رسمی اعلام شده است. به گفته سخنگوی وزارت صمت، حذف شروط برای طرح‌های فروش خودروسازان دیگر، «به تدریج» رخ می‌دهد.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۲۵ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: