قیمت دلار و نرخ ارز از جمله عوامل مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد کشور است. قیمت دلار این روزها نوسانات بسیاری دارد. قیمت دلار به عوامل مختلفی بستگی دارد عوامل بنیادی از جمله عواملی است که بر قمیت دلار تاثیر دارد. قیمت دلار بر زندگی روزمره مردم هم تاثیرهای بسیاری دارد. قیمت دلار به شرایط روانی جامعه هم بستگی دارد و شرایط روانی جامعه را هم میتوان از عوامل موثر بر قیمت دلار دانست.

دلار در بازار آزاد با رشد ۱۰ تومانی ، ۳۳/۰۴۰ تومان معامله شد.

امروز دلار در بازار امروز ( هفتم آبان ماه ) با رشد قیمت همراه بود و  ۳۳/۰۴۰ تومان معامله شد. بازار آزاد ارز با کوچکترین تحولات سیاسی و اقتصادی جهان دستخوش تغییر می شود؛ حال اگر یک طرف این تحولات ایران باشد، تاثیر آن بر قیمت دلار و سایر ارزها دوچندان می شود. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۸¡۶۷۵ (بیست و هشت هزار و ششصد هفتاد و پنج تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۸¡۹۶۴ (بیست و هشت هزار و نهصد شصت و چهار تومان) در صرافی های ملی اعلام شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که قیمت دلار در ۱۴۰۱ در کانال ۲۴ تا ۲۷ هزار تومانی معامله می‌شود. البته رویدادهای سیاسی از جمله مذاکرات و ناآرامی های داخلی قیمت این اسکناس آمریکایی را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و احتمال نزولی شدن قیمت دلار پس از تصویب نهایی طرح احیای توافق هسته ای ایران و ۱+۵ وجود دارد. همچنین اقتصاددانان سرمایه گذاری در بازار دلار را با ریسک «بسیار بالا» ارزیابی کرده و افراد با دانش مالی کم را از این امر بر حذر داشته اند.

دیروز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ قیمت دلار دوباره وارد محدوده ۳۲ هزار تومان شد و با ۲۷۹ تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبل ۳۲ هزار و ۸۴۲ تومان در بازار تهران معامله شد. دلیل نوسان قیمت دلار و بازگشت به عقب این اسکناس آمریکایی چیست؟

روز گذشته قیمت دلار از کانال ۳۲ هزار تومان عبور کرد و وارد محدوده ۳۳ هزار تومانی شد. هر چند این اسکناس آمریکایی ورود به کانال ۳۳ هزار تومانی را ۱۱ مهر نیز تجربه کرد اما دیروز نیز مانند قبل این افزایش قیمت زمان زیادی دوام نیاورد. دلار بار دیگر در محدوده ۳۲ هزار تومان در نوسان است و دیروز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ قیمت دلار با ۲۷۹ تومان کاهش به قیمت ۳۲ هزار و ۸۴۲ تومان در بازار آزاد تهران معامله شد.

روز گذشته با افزایش قیمت دلار، یورو و پوند نیز متاثر از بازار به ترتیب ۳۲۷ و ۳۵۰ تومان گران‌تر شد و نسبت به نخستین روز هفته در سطح قیمتی ۳۲ هزار و ۲۴ و ۳۷ هزار و ۶۰ تومان معامله شدند.

هر چند که فعالان بازار روز گذشته معتقد بودند که افزایش قیمت درهم و دلار هرات عامل افزایش قیمت دلار در بازار تهران است اما تحلیلگران ، عامل ارزپاشی و تزریق ارز به بازار را سیگنال مهمی برای ثبات قیمت دلار در روزهای گذشته عنوان کردند. «فنر دلار در دستان دولت فشرده شده و قیمت با تورم همخوانی ندارد.»  این تحلیل، عقیده بسیاری از کارشناسان بازار است.

تزریق نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ارز به بازار توسط دولت در هفته‌های گذشته سیگنال‌هایی بود که بازار معاملات تهران دریافت می‌کرد و عاملی برای ثبات و نوسان اندک قیمت دلار در بازار است.

روز گذشته برخی کارشناسان صعود قیمت را برای قیمت دلار پیش‌بینی کردند و از سوی دیگر برخی قیمت دلار و نوسان فعلی بازار را چندان قابل توجه ندانستند.

پیش بینی قیمت دلار

اما روند قیمت دلار دیروز چگونه خواهد بود؟با وجودی که سیگنال‌های مثبتی از نشست‌‌های هسته‌ای وین به گوش نمی‌رسد اما گویا تلاش دولت برای ثابت و آرام نگه داشتن بازار دیروز نیز نتیجه بخش بود و دلار دوباره روند کاهشی داشت. باید دید تلاش دولت تا کجا بر بازار دلار اثرگذار است؟

در همین رابطه حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: در شرایط فعلی نمی توان برای بازار ارز تحلیل خاصی ارائه داد زیرا بازار تحت تاثیر برخی مسائل و اتفاقات خاص سیاسی است و مولفه‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر بازار تاثیر چندانی ندارد.

تقاضای کاذب برای دلار

او با اشاره به این‌که عدم اطمینان روانی و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور بازار دلار را تحت فشار قرار داده افزود: تقاضای کاذب برای بازار ایجاد شده و بیشتر خروج ارز را نه در غالب حواله بلکه به صورت عدد و رقم‌های فیزیکی بازار دلار شاهد هستیم.

جیهانی ادامه داد:‌مسائلی نظیر درآمدهای ارزی دولت و تراز تجاری ملی بر قیمت دلار تاثیر گذار است و ما تغییری در این مولفه‌ها شاهد نیستیم بنابراین دلیل این نوسان قیمت دلار و بالا و پایین شدن قیمت‌ها اتفاقات خارج از بازار است.

این کارشناس بازارها درباره تاثیر اخبار مذاکرات هسته‌ای برجام بر قیمت دلار گفت:‌ حتی اگر مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های آینده موفقیت آمیز هم باشد دولت آمریکا بهره سیاسی مورد انتظار را از آن نخواهد برد. زیرا طرف آمریکایی قصد بهره‌ بردن از توافقات هسته‌ای برای انتخابات کنگره آمریکا را داشت.

او روند دلار را در روزهای آینده صعودی دانست و گفت:‌ دولت برای ثبات قیمت دلار در روزهای اخیر تلاش زیادی می‌کند و اگر دخالت‌ نهادهای بازارساز بر قیمت‌ها نباشد قیمت‌ دلار روند صعودی خواهد داشت.

اما آیا دلار وارد این محدوده می‌شود و سیگنال رشد قیمت را صادر می‌کند؟ برخی معتقدند قیمت دلار هنوز برای کانال جدید خیز برنداشته و برخی دیگر میگویند دلار آماده صعود به کانال جدید است اما بازارساز مانع آن است و اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

البته نکته مهمی که وجود دارد این است که قیمت دلار هرات امروز روند صعودی داشت و همین مساله سیگنال جدید درباره دلار صادر می‌کند. اما از طرف دیگر اولین هفته مهرماه با تعطیلی نسبی بازارها آغاز شد. چراکه نیمی از روزهای هفته پیش رو تعطیل است و برای همین انتظار می‌رود معاملات به حداقل ممکن برسد و بازارها چندان نوسانی نداشته باشند.

برای همین برخی معتقدند قیمت دلار این هفته نوسان چندانی ندارد و باید منتظر هفته دوم مهر ماه بود.

از طرف دیگر برخی اخبار برجامی منتشر می‌شود که ممکن است بتواند بر قیمت دلار اثر بگذارد. از آن جمله سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به وین.محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی قرار است برای حضور در نشست سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین برود و گفته در این نشست با گروسی دیدار می‌کند.

همچنین بعد از سفر رئیسی به نیویورک، اظهارات مثبتی از طرفین برای از سرگیری مذاکرات منتشر شد. اگرچه بازار ارز این اظهارات را جدی نگرفته و هیچ واکنشی به آن نشان نداد.

روند قیمت دلار در نیمه دوم سال

اما دیدگاه دوم بیانگر افزایش قیمت دلار است. دیدگاهی که می‌گوید قیمت دلار در نهایت در نیمه دوم سال صعودی است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند آنچه در شرایط کنونی بر قیمت دلار اثر می‌گذارد، روندهای اقتصادی است که همه آنها به دلار سیگنال افزایش قیمت می‌دهد. از آن جمله کارشناسان اقتصادی می‌گویند در نیمه دوم سال احتمالا روند دلار صعودی است. چراکه هم دلار از ارزش ذاتی خود عقب مانده، هم دولت در چند ماه گذشته فنر ارز را فشرده نگه داشته، هم اینکه در نیمه دوم سال کسری بودجه نمود پیدا می‌کند  و این کسری بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد.

برخی از کارشناسان معتقدند قیمت دلار سقف کنونی را رد می‌کند و وارد کانال جدیدی می‌شود. اما برخی دیگر معتقدند دلار برای ورود به کانال جدید، به سیگنال‌های بیشتری نیاز دارد و فعلا دست‌اندازهایی در مسیر افزایش قیمت دیده می‌شود. از جمله برخی اخباری که نشان می‌دهد احتمالا ظرف چند ماه آینده مذاکرات مجددا از سر گرفته می‌شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط کنونی پیش‌بینی قیمت دلار و روند بازار ارز وابسته به روند مذاکرات است. اگر مذاکرات مجددا آغاز شود می‌توان امید به کاهش قیمت داشت. به عبارتی مذاکرات مهم‌ترین مانع افزایش قیمت دلار است. اما اگر مذاکرات آغاز نشود و به نتیجه نرسد، آن زمان روند افزایشی بر بازار حاکم می‌شود.

قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۸ هزار و ۸۲۳ تومان و قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۸۳۳ تومان اعلام شد.

امروز سه‌شنبه‌ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ قیمت دلار در صرافی ملی رقم ۲۸ هزار و ۸۲۳ تومان اعلام شد. نرخ خرید دلار در این صرافی نیز ۲۸ هزار و ۵۳۶ تومان تعیین شد.

قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۸ هزار و ۸۳۳ تومان اعلام شده؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی ۲۸ هزار و ۵۴۶ تومان قیمت خورده است.

معاملات توافقی ارز در سومین روز هفته با تداوم قیمت گذاری دلار و یورو در کانال ۳۰ هزار تومانی آغاز شده است.

جدیدترین قیمت‌ها از بازار توافقی ارز نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت هر اسکناس دلار آمریکا به رقم ۳۰۲۰۰ تومان رسیده است که نسبت به نرخ پایانی روز گذشته حدود ۳۰۰ تومان ارزان‌تر است.

همچنین هر اسکناس یورو توافقی ۳۰۷۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به نرخ پایانی روز گذشته، با افت همراه است.

بر اساس این گزارش؛ در پایان معاملات روز گذشته بازار توافقی بیش از ۱۲ میلیون دلار اسکناس و بیش از ۹۰۰ هزار یورو معامله شد.

قیمت دلار در روزهای گذشته با افزایش همراه بود. این افزایش تا جایی ادامه داشت که دلار وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. اما بازار در هفته‌های آینده چه روندی را طی می‌کند؟

قیمت دلار روزهای گذشته وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. این افزایش تا جایی ادامه داشت که قیمت دلار فردایی در بازار آزاد به ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان نیز رسید. کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ ارز فعلا در همین محدوده باقی می‌ماند. اما از نیمه دوم سال به بعد احتمال افزایش قیمت‌ها در این بازار وجود دارد. چون از نیمه دوم سال کسری بودجه خود را نشان می‌دهد و این کسری بودجه به افزایش قیمت دلار  منجر می‌شود.

اما جدا از اخبار و تحولات سیاسی، عوامل دیگری نیز در نوسان قیمتی تاثیرگذارند. کارشناسان در مورد عوامل نوسان قیمت دلار در روزهای آینده چه می‌گویند؟

علی‌اصغر سمیعی، رئیس هیات مؤسس کانون صرافان گفت: نرخ هر کالایی به دو عامل عرضه و تقاضا بستگی دارد. بیش از ۸۰ درصد عرضه ارز در ایران نیز، در اختیار دولت است. البته ۵۰ درصد از تقاضای ارز در کشور، از سمت بخش خصوصی است. اما اجازه واردات به همان ۵۰ درصد متقاضی ارز داده نمی‌شود.در شرایط عادی، دولت می‌تواند در تعیین قیمت دلار نقش اساسی داشته باشد.

او توضیح داد: اما اینکه پیش‌بینی کنیم که قیمت واقعی دلار چیست یا دلار تا پایان سال چه روندی را طی می‌‌کند، بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و تفاصل نرخ تورم در ایران و کشورهای حوزه دلار است. البته همین نرخ دلار نیز می‌تواند بر اساس سیاست‌های اقتصادی دولت تغییر کند.

سمیعی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ نوع نرخ دلار در کشور وجود دارد. اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.

قیمت دلار در صورت توافق

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی گفت: به نظر می‌رسد کنترل برای پایین آمدن قیمت دلار و همچنین کنترل برای جلوگیری از حرکت صعودی دلار وجود دارد. قطعا تا پایان مذاکرات برجام و مشخص شدن نتیجه نهایی آن و اتفاقاتی که در بعد سیاسی کشور رخ می‌دهد، این کنترل قیمتی ادامه دارد.

او افزود: با توجه به جریاناتی که در مساله بودجه وجود دارد، پایین آمدن دلار از کف ۲۷ هزار تومان، حتی با وقوع برجام نیز برای سیاست‌مداران بعید است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در مذاکرات رخ دهد یا توافقی صورت نگیرد، دلار آماده شروع روند صعودی شدن را در بازار کشور دارد. اما امیدواری‌ها و احتمالاتی که وجود دارد این است که دلار در کانال ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان نوسان داشته باشد. حتی در صورت توافق در مذاکرات برجام کف قیمتی ۲۷ هزار تومان برای دلار محکم خواهد بود.

اما بازار در روزهای گذشته چه روندی را طی کرد؟

دلار دیروز، ۲۴ شهریور در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش جزئی، ۲۸ هزار و ۷۵۳ تومان اعلام شده است.

دلار در بازار آزاد نیز بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند نوسانی آغاز کرد. دیروز معاملات با قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز شد. در ادامه روند نوسانی ادامه یافت و به ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. همین روند در مورد معاملات غیرقانونی فردایی نیز در جریان بود.

نرخ دلار در بازار آزاد در کانال ۳۰ هزار تومان در حال پیشروی است.

افزایش قیمت دلار در حالی است که در هفته‌های گذشته به کانال ۲۷ هزار تومان هم نزدیک شده بود و پس از آن، چند هفته‌ای در کانال ۲۹ هزار تومان جا خوش کرده بود.

کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز معتقدند یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت دلار، کورنگ شدن انتظارات مثبت برجامی است، به طوری که حتی روز گذشته سیگنال‌هایی از تاخیر گفت‌وگوهای هسته‌ای برجام تا بعد از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شد.

به این ترتیب، پس از انتشار سیگنال‌های جدی و نگران‌کننده از طرف‌ اروپایی‌ها، سقف مقاومت ۳۰ هزار تومانی دلار شکسته شد و نرخ این ارز در مرز ۳۱ هزار تومان قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر هر دلار آمریکا ۳۰ هزار و ۸۵۰ تومان قیمت دارد، به طوری که این رقم‌نسبت به روز یک‌شنبه گذشته افزایش ۲۵۰ تومانی را نشان می‌دهد.

از ابتدای هفته تاکنون هر دلار آمریکا در حدود ۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است و همین موضوع، سایر بازارها را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است.

افزایش قیمت دلار بعد از تحریم های آمریکا

به نظر می رسد بعد از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و سیگنال های ضد و نقیض برجامی کاسه صبر معامله گران دلار به سر آمده  و انتظارات صعودی بار دیگر در تهران تقویت شده است.

عده ای از معامله گران می گفتند در صوتی که بازار ساز وارد میدان نشود ممکن است اسکناس آمریکایی به سمت محدوده ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان هم خیز بردارد .

حمایت دلار هرات از تهران

البته بازار های همسایه هم امروز از تهران حمایت کردند . نرخ دلار در هرات امروز وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد و تا محدوده ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان بالا رفت. این در حالی است که نرخ دلر هرات در روزهای گذشته پشت مرز ۳۰ هزار تومان متوقف شده بود .  

بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا  ۲۷,۷۹۲(بیست وهفت هزار  وهفتصد و نود و دو تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا  ۲۸,۰۷۱ (بیست و هشت هزار و هفتاد و یک تومان) اعلام شد.

قیمت خرید یورو امروز  ۲۸,۶۷۹ (بیست و هشت هزار وششصد و هفتاد و نه تومان) و قیمت فروش یورو ۲۸,۹۶۸ (بیست و هشت هزار و نهصد و شصت و هشت تومان) است.

بازده هفتگی شاخص بورس در هفته ای که گذشت پس‌از ۶ هفته مثبت شد، هرچند شاخص سهام علیرغم شروع مثبت پایان منفی را ثبت کرد ولی بازدهی کل شاخص بورس در این هفته مثبت بود.

معامله گران درهم را نماد تقاضای واقعی بازار ارز می دانند و می گویند حباب ۴۰۰ تومانی درهم نشان می دهد که هنوز انتظارات افزایشی در بازار بالاست

بعضی از تحلیلگران انتظار دارند دلار تا کانال ۲۹ هزار تومانی کاهش یابد، ولی معامله گران افزایشی به خاطر حباب بالای درهم جو کاهشی بازار را باور نمی کنند، تعدادی از کارشناسان سهام معتقد هستند که به خاطر ارزندگی بازار و تزریق اخبار مثبت به بازارسرمایه، ممکن است روند نزولی بازار سرمایه متوقف شود، ولی چرا آخرین امیدها به سکه است؟

در بازار ارز فرضیه کاهش قیمت ها باورپذیر تر شده است، اخبار مثبت برجامی بیشتر مورد توجه بازار قرار می گیرد و اخبار منفی در هیجانات مثبت کمتر مورد توجه است، مسؤلین کشور هم فعلا واکنش منفی در برابر بسته پیشنهادی اروپا نشان نداده اند، همین مسئله نشان می دهد که فعلا بازار و روند پیش روی آن برای هفته آتی نمی تواند افزایشی باشد مگر آنکه جهت انتظارات تغییر قابل توجهی کند.

 بازارها فعلا اظهار نظر های منفی طرف های مذاکره را چانه زنی های دقیقه نودی برای گرفتن امتیاز بیشتر تلقی می کنند و به همین دلیل تا اظهار نظرهای رسمی تر معامله گران ریسک خرید در قیمت های بالاتر را قبول نمی کنند، در صورتی که توافق در کوتاه مدت انجام شود و هیجانات کاهشی بر بازار غلبه کند دلار می تواند تا کانال ۲۹ هزار تومان عقب نشینی کند، محدوده حمایت ۲۹ هزار تومانی از آن جهت مهم تلقی میشود که هدف قیمتی که پیش‌تر بانک مرکزی با سران قوا مشخص کرده بود نیز محدوده ۲۹ هزار تومان بوده است.

با این وجود معامله گران افزایشی به حباب حدود ۴۰۰ تومانی نرخ دلاری درهم اشاره میکنند، معامله گران درهم را نماد تقاضای واقعی بازار ارز می دانند و میگویند حباب ۴۰۰ تومانی درهم نشان می دهد که هنوز انتظارات افزایشی در بازار بالاست و جو‌کاهشی برای آن ها فقط با حباب منفی دلار باورپذیر می شود.

بازگشت امیدواری ها به بازار سرمایه

بازده هفتگی شاخص بورس در هفته ای که گذشت پس‌از ۶ هفته مثبت شد، هرچند شاخص سهام علیرغم شروع مثبت پایان منفی را ثبت کرد ولی بازدهی کل شاخص بورس در این هفته مثبت بود.

از نظر تکنیکالی در بازه روزانه، اندیکاتور آر اس آی شاخص کل در ناحیه اشباع فروش با افزایش تقاضا مواجه شده است غالبا نمودارها پس از قرارگیری در محدوده اشباع فروش مورد توجه قرار می گیرند و با استقبال خرید مواجه می شوند و این واکنش شاخص کل در بازه کوتاه مدت طبیعی است.

تحلیلگران تکنیکالی برای آنکه رفتار شاخص را بهتر پیش بینی کنند نمودار ها را در تایم فریم های مختلف مورد بررسی قرار می دهند در بررسی شاخص کل در تایم فریم هفتگی و ماهانه هنوز جای اصلاح وجود دارد ولی آنچه که امیدها را برای توقف روند نزولی شاخص کل در محدوده های فعلی تقویت می کند، کاهش میانگین نسبت قیمت سهام به سود آوری در بازار سرمایه است.

گزارشات سالانه شرکت ها منتشر شده و به خاطر رشد سودآوری و کاهش قیمت سهام در بازار سرمایه میانگین نسبت قیمت به سودآوری در بازار سهام به کمتر از هفت رسیده است،از طرفی دولت در شرایطی که بازار ارزنده است اخبار مثبت را به بازار سرمایه تزریق میکند، به همین دلیل بعضی از تحلیلگران اعلام میکنند که ممکن است شاخص کل از محدوده های فعلی بازگردد ولی برای تایید این فرضیه باید رفتار بازار را گام به گام بررسی کرد و جلو رفت.

 باهوش بازار چه می کند؟

  در بازار طلا شرایط کمی متفاوت است حباب سکه امامی در هفته پیش کف دو ماه و نیمه را تجربه کرد، کاهش حباب سکه به لطف افزایش ارزش اونس جهانی طلا اتفاق افتاد. سکه امامی در هفته اخیر در مقابل فشار های کاهش مقاومت کرده و حمایت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست نداده است. مقاومت سکه در جبهه قیمتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی هنوز آخرین امید ها را در میان معامله گران افزایشی زنده نگه داشته است. معامله گران بازار سکه و طلای آب شده به معامله گران باهوش بازار شهرت دارند و مقاومت باهوش بازار در مقابل فشارهای کاهشی هنوز بعضی را نسبت به آینده افزایشی بازار امیدوار نگه داشته است.

سلطانی زاده؛ عضو شورای عالی کانون صرافان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها از اثرات مثبت برجام بر بازار ارز، شاهد روند آرام در بازار هستیم. در شرایط فعلی فروشندگان نسبت به خریداران ارز پیشی گرفته‌اند. عرضه در بازار به جهت نگرانی از نتیجه برجام و کاهش احتمالی قیمت کاهش بیشتری داشت.

چندین سال که بازار ارز ایران منتظر کوچک‌ترین سیگنال از مذاکرات برجامی است. اگر چه برخی از مهره‌های اصلی مذاکرات وین نسبت به توافق هسته‌ای خوش‌بین هستند اما اختلاف بر سر نتیجه نهایی بازار دلار را سر درگم کرد. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا مدعی هستند که متن نهایی توافق هسته‌ای آماده است اما سیاست مردان ایرانی با رد این موضوع معتقدند که این متن همچنان نیازمند بررسی ایران است. در خصوص وضعیت بازار ارز کشور و سرنوشت قیمت دلار در روزهای آینده گفتگویی با یکی از اعضای شورای عالی کانون صرافان داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

فروشندگان بازار ارز فعال شدند

کامران سلطانی زاده؛ عضو شورای عالی کانون صرافان در گفتگو با گسترش نیوز گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها از اثرات مثبت برجام بر بازار ارز، شاهد روند آرام در بازار هستیم. در شرایط فعلی فروشندگان نسبت به خریداران ارز پیشی گرفته‌اند. عرضه در بازار به جهت نگرانی از نتیجه برجام و کاهش احتمالی قیمت کاهش بیشتری داشت.

سلطانی زاده اظهار کرد: در ماه‌های اخیر تلاطم افزایشی بیشتر بود و بازار نسبت به اخبار منفی، سیگنال مثبت نشان داده است. روند کاهش قیمت چشم‌گیر نبوده است. اگر نسبت بگیریم، حدود یک چهارم افزایش، کاهش قیمت را تجربه کرده‌ایم. اگر به میزان افزایش، کاهش قیمت داشتیم؛ قیمت دلار در کانال‌های پایین‌تر قرار می‌گرفت. اثر افزایش تلاطم‌ها بیش‌تر در بازار خودنمایی می‌کند.

وی ضمن اشاره به تأثیر کشورهای همسایه بر بازار ارز ایران گفت: ایران صادرات گسترده‌ای به عراق و افغانستان دارد و بازگشت ارز از این کشورها به صورت اسکناس است. می‌توانیم از کشورهای همسایه برای تأمین ارز حاصل از صادرات استفاده کنیم. در نتیجه کشورهای همسایه برای بازار ارز ایران اهمیت زیادی دارند. صرافی‌های ما در عراق و افغانستان بسیار پویا و فعال هستند. در نتیجه تأثیرات منفی را با جایگزینی راهکارهای مؤثر کنترل می‌کنند.

عضو شورای عالی کانون صرافان پیرامون استفاده از رمز ارزها در تجارت خاطرنشان کرد: متولی و مجری مباحث ارز در کشور بانک مرکزی است و اخبار رسمی پیرامون ارز دیجیتال باید از سمت بانک مرکزی مخابره شود. قانون نقش بانک مرکزی را مشخص کرده؛ مرجع تشخیص استفاده از هر نوع ارزی، بانک مرکزی است. مطمئناً در تصمیم  جدید ثبت سفارش با رمز ارز، بانک مرکزی به ‌عنوان متولی اصلی مباحث ارزی نظارت  داشته است.

وضعیت دلار در بازار ارز ایران

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، قیمت‌ دلار، در بازار آزاد افزایش داشت. از  ۳۱۶۰۰ شروع شد و به ۳۱۳۵۰ رسید. قیمت دلار نیمایی امروز با ۰،۰۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۴۴۸ تومان رسیده است. قیمت دلار در سامانه متشکل ارزی نیز با ۰،۱۰ افزایش ۲۷۸۳۴ تومان شد. همچنین در بازارهای همسایه نرخ دلار، محرکی برای صعود ارز امریکا در تهران شد. قیمت دلار در بازار بیش از ۴۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به مرز مقاومتی جدید نزدیک شد. در بازار سلیمانیه نیز نرخ دلار صعودی بود. در معاملات نقدی سلیمانیه تقریباً ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را شاهد بودیم

یخ قیمت دلار در بازار ارز با اعلام خبر شروع مجدد مذاکرات شکست و بازار سهام پس از شکست چندین حمایت متوالی با حمایت دولتی سبز شد.

 بازارهای معاملاتی در روز قبل هرکدام در یک جهت حرکت کردند، بازار سرمایه بعد از مدت ها به دست دولت لباس سبز بر تن کرد، معاملات بازار ارز کاهشی سپری شد و بازار سکه رنج ماند. بازار سهام پس از شکست چندین حمایت متوالی با حمایت دولتی سبز شد،وقتی دولت با انتشار اخبار مثبت در وضعیت منفی بازار تقاضا در بازار را تقویت کرد نوعی حمایت صورت گرفته است انتشار چندباره خبر فروش خودرو در بورس کالا و صحبت مقامات رسمی از بسته حمایتی دولت از بازار سهام موجب تقویت بازار سرمایه شد، یخ بازار دلار بعد از دو هفته آب شد و معامله گران سکه همچنان بی تفاوت نسبت به شرایط معامله می کنند

علامت احتیاط در بازار سرمایه

بازار سرمایه در روز قبل با افزایش تقاضا همراه شد و پس از مدت ها بیشتر نمادهای بازار جامه سبز به تن کردند. بهانه افزایش تقاضا در بازار روز قبل،  خبر عرضه خودرو توسط ایران‌خودرو ، سایپا و گروه بهمن در بورس کالا در هفته آخر مرداد شد که سهامداران را از بلاتکلیفی خارج کرد و باعث شد حداقل نوسانگیران برای یک نوسان رو به بالا وارد بازار شوند به همین دلیل سهام خودرویی با افزایش تقاضا و حجم معاملاتی همراه شد.  

ارزش معاملات بورس با وجود بهبود هنوز ضعیف است و هنوز نمی توان پایان اصلاح بازار را باور کرد. یک یا دو روز مثبت معاملاتی پس از چند روز اصلاح در کلیت بازار اتفاقی طبیعی است  و با توجه به از دست رفتن حمایت های مهم، کف سازی شاخص در یک محدوده میتواند هیجانات معامله گران را تعدیل کند. تحلیلگران با توجه به ارزش معاملات انتظار بازگشت به اصطلاح شلاقی از بازار ندارند و پیشنهاد میکنند افراد کم تجربه فعلا از خرید در قیمت های بالا و مثبت خودداری کنند.

یخ بازار ارز آب شد

یخ بازار ارز با اعلام خبر شروع مجدد مذاکرات شکست و بازار ارز که در دو هفته گذشته در بالای نیمه کانال ۳۱ هزار تومانی میخکوب شده بود در معاملات دیروز تکان خورد و به پایین نیمه کانال ۳۱ هزار تومانی سقوط کرد. روز قبل رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا معاون مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا عازم وین شدند  بازگشت خوش بینی ها نسبت به برجام ، معامله گران را نسبت به دلار بدبین کرد و قیمت ها کاهشی شدند ولی آن چیزی که نظرها را به خود جلب می‌کرد مقایسه میزان کاهش قیمت دلار پس از انتشار خبر این دور مذاکرات با مذاکرات دوحه بود، پس از انتشار خبر مذاکرات دوحه قیمت دلار در یک روز هزار و پانصد تومان کاهش یافت.

  کاهش  قیمت دلار در معاملات دیروز خیلی کمتر بود. معامله گران دلیل این اتفاق را افزایش کنترل دلار و سرکوب آن در ناحیه فوق میدانند که باعث شده عکس العمل دلار در مقابل این خبر کمتر شود. قیمت درهم در معاملات امروز حدود ۱۲۰ تومان کاهش یافت ولی فاصله نرخ دلاری درهم و دلار تهران در محدوده سقف دوهفته قبل باقی ماند که نشان میدهد معامله گران درهم حتی با انتشار خبر مذاکره هم دست برتر تقاضا را دارند و نسبت به نتیجه مذاکرات خیلی خوش بین نیستند.

بی تفاوتی سکه

اونس طلا در این هفته افزایش یافته بود خوش بینی درپایان هفته قبل نسبت به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بالا رفت و شاخص دلار منفی شد  افزایش تنش ها میان آمریکا و چین در حاشیه سفر نانسی پلوسی به تایوان نیز در پیشنهادات قیمتی طلا موثر بود و اونس طلا که از تضعیف دلار و ناامنی سود می برد در یک هفته حدود ۱۰۰ دلار رشد کرد. ولی در روز چهارشنبه دلایل تقویت اونس تضعیف شد و نرخ اونس کاهش پیدا کرد.

کاهش قیمت اونس و کاهش قیمت دلار باعث کاهش ارزش ذاتی سکه نسبت به روز سه شنبه شد ولی سکه امامی در محدوده نوسانی قبل باقی ماند. سکه امامی و ربع سکه دیروز صد هزار تومان کاهش یافت ولی به خاطر کاهش بیشتر ارزش ذاتی طلا حباب سکه افزایشی شد. افزایش حباب سکه و بالا بودن حباب درهم با وجود از سرگیری مجدد مذاکرات و ارزش معاملات ضعیف بازار سرمایه نشان میدهد معامله گران جو کلی حاکم  بر هیچکدام از بازارها را جدی نگرفته اند.

دلار در بازار متشکل امروز با افزایش ۰.۰۹ درصدی، از ۲۷,۷۲۹ (بیست و هفت هزار و هفتصد و بیست و نه ) تومان به ۲۷,۷۵۶ (بیست و هفت هزار و هفتصد و پنجاه و شش ) تومان رسید.

براساس اعلام بانک مرکزی قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی امروز _یکشنبه نهم مردادماه ۱۴۰۱_ ۲۷۸ هزار و ۲۵۴ ریال است؛ همچنین نرخ رسمی هر یورو ۴۲ هزار و ۹۴۶ ریال و نرخ آن در صرافی ملی ۲۸۷ هزار و ۷۱۱ ریال و نرخ رسمی هر پوند انگلیس به قیمت ۵۱ هزار و ۱۵۵ ریال و نرخ آن در بازار آزاد ۳۸۹ هزار و ۸۰ ریال است.

علاوه بر این هر فرانک سوئیس ۴۴ هزار و ۹۱ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۱۵۶ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۳۴۶ ریال، کرون دانمارک پنج هزار و ۷۶۸ ریال، روپیه هند ۵۳۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۶ هزار و ۵۶۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۱۷ هزار و ۴۹۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۱ هزار و ۵۲۲ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۵۱ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۸۱۱ ریال است.

از سوی دیگر دلار نیوزیلند ۲۶ هزار و ۳۸۴ ریال، راند آفریقای جنوبی دو هزار و ۵۳۲ ریال، لیر ترکیه دو هزار و ۳۴۵ ریال، روبل روسیه ۳۴۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق دو هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۳۵۵ ریال، ریال عربستان سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۴۲۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۴ هزار و ۳۰۹ ریال، ده روپیه سریلانکا یک هزار و ۱۷۲ ریال، کیات میانمار (برمه) ۲۳ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۳ هزار و ۷۳ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ یکصد درام ارمنستان ۱۰ هزار و ۳۳۶ ریال، دینار لیبی هشت هزار و ۶۴۹ ریال، یوان چین شش هزار و ۲۲۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۱۵ هزار و ۶۶۴ هزار ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۴۳۸ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۲ هزار و ۲۲۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان هشت هزار و ۸۰۶ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۲۱۹ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار و ۸۱۰ ریال، افغانی افغانستان ۴۶۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۲ هزار و ۶۳۴ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۶ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۷۵ هزار و ۸۵۷ ریال، سومونی تاجیکستان چهار هزار و ۱۲۳ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و هفت ریال قیمت‌گذاری شد.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز

قیمت دلار در بازار آزاد، امروز به ۳۱,۹۲۰ (سی و یک هزار و نهصد و بیست ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، بدون تغییر است.

قیمت دلار در بازار متشکل امروز

دلار در بازار متشکل، امروز به ۲۷,۷۰۳ (بیست و هفت هزار و هفتصد و سه ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۰۵ درصدی داشته است.

جدول قیمت ۳ روز اخیر دلار در بازار متشکل

قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۷,۷۰۳     ۱۶ ۰.۰۵ ۱۱:۲۶
۲۷,۶۸۷     ۲۷ ۰.۰۹ روز قبل
۲۷,۶۶۰     -۱۳.۰۰ -۰.۰۵ ۳ روز پیش

آخرین نرخ یورو در صرافی ملی

همچنین یورو در صرافی ملی با افزایش ۰.۰۹ درصدی نسبت به روز قبل ، ۲۸,۷۷۱ (بیست و هشت هزار و هفتصد و هفتاد و یک ) تومان معامله شد
حذف دلار توسط برخی کشور ها اتفاقی نیست که به تازگی افتاده باشد. در چند سال اخیر برخی از کشور ها به دلیل مشکلات اقتصادی و تجارت بین الملل به حذف دلار از مبادلات خود اقدام کرده اند. از آنجایی که در سال های اخیر آمریکا بدهکاری های زیادی را به کشور ها از جمله کشورهایی مانند چین و ژاپن داشته است، بسیاری از کشور ها برای جلوگیری از خسارت مالی تصمیم به این کار گرفته اند. البته برخی کارشناسان نظری مخالف این موضوع دارند و آن ها عقیده دارند که دلار نباید از عرصه تجارت بین الملل حذف شود زیرا در این صورت به اقتصاد جهانی ضرر بزرگی وارد خواهد شد. مقامات کشور ها نتوانستند ارزی مناسب به عنوان جایگزین برای دلار انتخاب کنند. بنابراین هر کشور در مبادلات از ارز ملی خود استفاده می کند تا در این راستا به هیچ یک از دو طرف خسارت وارد نشود.

قیمت دلارالبته به دلایلی که پیش از این گفته شد برخی از کشور ها مانند چین، هند و روسیه دلار را از مبادلات خود حذف کردند. روسیه و چین مبادلات خود را با ارز ملی خود یعنی روبل روسیه و یوآن چین آغاز کردند. در این راستا موافقت نامه ای دو جانبه تنظیم شد. استفاده از ارز های ملی در مبادله های تجاری نیز مشکلات خود را دارد. به عنوان مثال ارز های ملی نوسانات بسیار زیادی دارند در حالی که دلار به عنوان شناخته شده ترین ارز بین المللی کمترین میزان نوسان را دارا است و جز ارز های بسیار با ثبات است. البته استفاده از ارز ملی یکی از روش های دور زدن تحریم های آمریکا علیه کشور ها است. مثلا پاکستان نیز به دلیل بالا رفتن قیمت دلار و پایین آمدن ارزش پولی کشور تصمیم گرفته است مبادلات خود با کشور های چینی را به وسیله یوان انجام دهد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱۳ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: