سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ سامانه بارشی و باران، رگبار باران، در ارتفاعات بارش برف، وزش باد شدید موقتی، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعدوبرق از جمعه (۲۹ مهرماه) تا یکشنبه( ۱ آبان‌ماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز جمعه دراردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه و شمال ایلام،شنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، کرمانشاه، شمال ایلام، شمال لرستان، همدان، شمال مرکزی، ارتفاعات سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و یکشنبه در گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، البرز، تهران، شمال سمنان و ارتفاعات قزوین و زنجان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره لغزندگی جاده، اختلال در سفرهای بین شهری در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این مخاطره احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، تسریع در برداشت محصولات زراعی و باغی و تسریع در کاشت محصولات پاییزه ر توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار، سازمان هواشناسی از افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از پنجشنبه(۲۸ مهرماه) تا یکشنبه (۱ مهرماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنج‌شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و زنجان،جمعه درآذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، شمال همدان و شمال کرمانشاه، شنبه در کردستان، زنجان، کرمانشاه، مرکزی، جنوب آذربایجان غربی، لرستان، قزوین، جنوب سمنان، قم، تهران، شمال شرق اصفهان، خراسان رضوی و خراسان شمالی و یکشنبه در کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب اصفهان و جنوب آذربایجان غربی پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این مخاطره جوی احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه با صدور هشدار زردرنگ دیگری از افزایش سرعت باد شمالی و ارتفاع موج در نواحی ساحلی به‌طور میانگین ۱.۵ تا ۲.۵ متر در نواحی فراساحلی تا ۳ متر از جمعه (۲۹ مهرماه) تا یکشنبه ( ۱ آبان‌ماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز جمعه در غرب دریای خزر، در استان گیلان و غرب مازندران، شنبه در دریای خزر، در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و یکشنبه در استان‌های گیلان و غرب مازندران مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌ها، اختلال در تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی محدودیت در سفرهای دریایی با شناورهای سبک و تمهیدات پیشگیرانه جهت دوری از خسارت در فعالیت‌های دریایی را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: