حقوق بازنشستگان مبلغ پولی است که ماهیانه تا پایان عمر به افرادی که  دارای شرایط بازنشستگی هستند تعلق می گیرد.حقوق بازنشستگان با در نظر گرفتن میانگین دوسال آخر دریافتی که داراشی کسور بازنشستگی بوده محاسبه می شود .حقوق بازنشستگان دارای فاکتورهایی است و  از جمله شرط سنی و داشتن سابقه کار معین که شرایط برقراری این حقوق است.حقوق بازنشستگان 1401 همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 مقداری از حقوق بازنشستگان کشور ی کمتر می باشد.

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان فعلا در مهرماه به صورت علی‌الحساب پرداخت و مابه‌التفاوت آن در ماه‌های دیگر اعمال خواهد شد.

بر اساس مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی، برای شاغلین تمام دستگاه‌ها، چه دستگاه‌هایی که مشمول قانون خدمات کشوری می‌شوند و چه دستگاه‌هایی که مشمول نظام پرداخت هماهنگ می‌شوند،  براساس ۳ هزار امتیازی که به این دستگاه‌ها تعلق می‌گیرد، مجموعا حدود ۱ میلیون تومان (یک میلیون و پنج هزار تومان) به پایه حقوقشان افزوده می شود. علاوه بر این موضوع برای شاغلین حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان بطور ثابت برای همه افزوده می‌شود به علاوه ۵ درصد حقوق شان که آن هم طبق جلسه دیروز مجلس افزون بر ۹۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. البته حق عائله‌مندی و حق اولاد هم که برای بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند.

چندی پیش گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری منتشر شد. دوفوریت این لایحه در جلسه علنی مورخ ۱۷/۷/۱۴۰۱ به تصویب رسید که با تصمیم مورخ ۲۴ مهرماه صحن علنی مجلس، ضمن تصویب کلیات آن، برای اعمال برخی تغییرات مجددا به کمیسیون برنامه و بودجه اعاده شد.

گفتنی است، در نهایت، عنوان این لایحه به «لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری» تغییر یافته است. بر اساس دستور صحن علنی مجلس، بررسی این لایحه در دومین دستور امروز چهارشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ (بعد از بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی) قرار داشت.

افزایش حقوق کارمندان از مهر به صورت علی الحساب/ ادامه بررسی لایحه ترمیم حقوق از۸ آبان در جلسه امروز مجلس، برخلاف برنامه ریزی که از قبل شده بود در نهایت ادامه بررسی لایحه ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری بعد از تعطیلی یک هفته‌ای صحن علنی مجلس در روز یکشنبه ۸ آبان‌ماه خواهد بود.

معاون امور مجلس سازمان برنامه و بودجه، در خصوص آخرین وضعیت تصمیمات اتخاذ شده برای افزایش حقوقها، گفت: افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان فعلا در مهرماه به صورت علی‌الحساب پرداخت و مابه التفاوت آن در ماه های دیگر اعمال خواهد شد.

پیش‌بینی‌ که دولت کرده است منابع لازم برای این حقوق چیزی حدود ۵۴ تا ۵۷ هزار میلیارد تومان است که منابع آن از محل صرفه‌جویی‌های هزینه‌های جاری دولت و پیش بینی درآمدهایی که در ماه‌های آتی صورت گرفته اتفاق خواهد افتاد.

لازم به ذکر است بنظر می رسد  تعویق افتادن ترمیم حقوق ها علاوه بر شلوغی مجلس به دلیل رای اعتماد به وزیر کار، دلایل دیگری از جمله اختلاف نظر های مجلس با دولت و سازمان برنامه و بودجه داشته باشد این ادعا وقتی روشن تر می شود که نگاهی به تغییرات لایحه ارسالی دولت به مجلس و سیر تغییرات آن در کمیسیون های اول و دوم داشته باشیم.

اختلاف نظر دولت و مجلس در لایحه ترمیم حقوق ها

طبق لایحه دولت، حقوق مشمولین جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی، ‌مبلغ نه میلیون (۹.۰۰۰.۰۰۰) ریال افزایش می‌یابد. افرادی که تا پایان شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان میزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون، کمتر از مبلغ نه میلیون (۹.۰۰۰.۰۰۰) ریال شود تا سقف مذکور متناسب‌سازی دریافت می‌نمایند. این در حالی است که نمایندگان مجلس در کمیسیون اول علاوه بر این مبلغ که دولت در لایحه اورده بود، ۵% از محل مبلغ هفتاد هزار میلیارد (۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ناشی از تغییر زمان اجرای این قانون و از پنج درصد (۵%) تا ده درصد (۱۰%) از محل سهام، سهم‌الشرکه و اموال و اولویت اختصاص سایر منابع قابل تأمین به بند (ی) تبصره (۲)، به حقوق و مستمری مشمولان این بند اضافه می‌شود و در سالهای بعد نیز مشمول افزایش سنواتی می‌گردد.

یا در بندی دیگر طبق لایحه دولت، مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به ‌میزان ده درصد (۱۰%) و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک‌های درآمدی (۱) و (۲) و (۳) هستند به‌میزان پنج درصد (۵%) بیشتر افزایش می‌یابد. اما در ادامه مجلس در کمیسیون اول و دوم این مقدار و از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش داد.

همچنین مجلس با افزودن بندهایی به لایحه ارسالی دولت که از اول در لایجه دولت وجود نداشتند، این لایحه را دستخوش تغییراتی کرده است که به نظر می رسد چندان به مذاق دولت و سازمان برنامه و بودجه خوش نیامده است از جمله این طرح ها میتوان به افزایش کمک معیشت جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و مشمولین ماده ۳۸ قانون جامع خدمات ‌رسانی به ایثارگران حداقل به پنجاه و شش میلیون (۵۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال و کمک ‌معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و رزمندگان معسر به چهل و پنج میلیون (۴۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال و  معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی ایثارگران موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، اشاره کرد.

حال باید منتظر ماند ودید سرنوشت لایحه ترمیم حقوق ها که به جلسه هشتم آبان ماه مجلس شورای اسلامی موکول شده است در نهایت به کجا می‌رسد؟

میزان دقیق افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت مشخص شد. کارمندان افزایش حقوقی یک میلیون تومانی و بازنشستگان نیز ۹۰۰هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت.

معاون سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه قطعی این سازمان برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان توضیحاتی ارائه داد.

بابک افقهی درباره میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان اظهار کرد: آنچه که در پیشنهاد دولت مطرح شده تحت عنوان لایحه به مجلس همان است که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند. برای کارکنان دولت مبلغ یک میلیون تومان و برای بازنشستگان ۹۰۰هزار تومان که به این رقم حق عائله‌مندی و حق اولاد افزایش ۵۰درصدی و ۱۰۰درصدی پیدا کرده است. به این معنا که بابت همسر ۲۰۰هزار تومان و برای هر فرزند ۱۰۰هزار تومان اضافه می‌شود.

افقهی افزود: البته توافقی که ما با کمیسیون برنامه بودجه کرده‌ایم یک افزایش مجددی برای بازنشستگان پیش‌بینی شده است و در صورت تصمیم نهایی این موضوع در مجلس ۵درصد دیگر به حقوق بازنشستگان افزوده خواهد شد.

به گفته وی، سایر پیشنهادهایی که دولت داده است ناظر بر افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تحت عنوان فوق‌العاده جهش علمی پیشنهاد شده به دستور رئیس‌جمهور است.

 معاون سازمان برنامه و بودجه گفت:‌ اجازه دهید صحن علنی مجلس را رصد کنیم و اگر مورد تأیید نماینده‌ها قرار گرفت بعد ازجلسه مجلس قطعی‌تر می‌شود صحبت کرد.

جدول افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان بر حسب نظرات دولت و مجلس منتشر شد.

گزارش نهایی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری منتشر شد.

به نقل از تسنیم، دو فوریت این لایحه در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۷ به تصویب رسید که با تصمیم مورخ ۲۴ مهرماه صحن علنی مجلس، ضمن تصویب کلیات آن، برای اعمال برخی تغییرات مجددا به کمیسیون برنامه و بودجه اعاده شد.

گفتنی است، در نهایت، عنوان این لایحه به «لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری» تغییر یافته است.

بر اساس دستور صحن علنی مجلس، بررسی این لایحه در دومین دستور امروز چهارشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ (بعد از بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی) قرار دارد.

در هر سه مرحله این مصوبات، تغییرات قابل توجهی به شرح جدول زیر وجود داشته است که برای درک بهتر به صورت جدول افزایش حقوق کارکنان (تطبیقی لایحه و مصوبات کمیسیون) ارائه شده است:

جدول افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان بر حسب نظرات دولت و مجلس

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان یک کارشناس اقتصادی با تشریح سازوکار و پیش‌بینی منابع افزایش حقوق‌ کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری بر لزوم پرداخت معوقات متناسب‌سازی به شکل اقساطی تاکید کرد و گفت: همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی مکلف به اجرای متناسب‌سازی حقوق‌ها هستند.

حمید نجف  با اشاره به تصویب کلیات افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری در مجلس، اظهار کرد: آنچه مسلم است افزایش مجدد حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت باید از ابتدای سال اتفاق می افتاد و این پیش‌بینی در بودجه سال گذشته دیده می‌شد. با توجه به اینکه دولت برنامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در دستور کار داشت معتقدم که موضوع افزایش حقوق‌ها و منابع آن حتما در بودجه ۱۴۰۱ و سال گذشته در جریان بررسی و تصویب بودجه لحاظ می شد و دولت بخشی از مابه‌التفاوت حذف ارز ۴۲۰۰ تومان را به این قضیه اختصاص می‌داد.

وی ادامه داد: ناترازی و عدم توازن در حقوق و دستمزدها نگرانی‌هایی را هم در جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی و هم کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری به دنبال داشت و گرفتاری‌هایی را برای دولت در شش ماهه نخست سال ایجاد کرد که امیدواریم با همراهی مجلس و دولت در بودجه ۱۴۰۲ این مساله دیگر تکرار نشود و تبعیض در پرداخت‌ها را شاهد نباشیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شاید اگر حقوق همه حقوق بگیران اعم از کشوری و لشگری و تامین اجتماعی از روز اول ۱۰ درصد افزایش داده می شد و اختلاف ۲۸ درصدی را شاهد نبودیم، برخی نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها در نیمه نخست سال به وجود نمی‌آمد لذا تاکید داریم که از نظرات نخبگان و صاحبنظران در جریان بودجه نویسی حتما استفاده شود.

دو راهکار برای تامین منابع لایحه متناسب سازی 

نجف در عین حال به ساز و کار تامین منابع مالی افزایش جدید حقوق‌ها اشاره کرد و گفت: چون دولت افزایش ۱۰ درصدی را در بودجه ۱۴۰۱ دیده و افزایش جدید تا سقف ۲۰ درصد را لحاظ نکرده بود، طبعا منابع آن هم دیده نشده است و باید ساز و کار لازم برای اختصاص منابع آن هم پیش بینی شود. در چنین مواردی که دولتها با کسری بودجه مواجه هستند، معمولا دو راهکار دنبال می‌شود؛ اول اینکه از منابع بودجه‌های عمرانی‌زده و در بودجه‌های جاری وارد می‌کنند، یعنی اگر پروژه‌ای در حال کلنگ زنی یا بهره‌بردای است به ناچار متوقف می‌شود و منابع آن را خرج هزینه‌های جاری می کنند.

او  افزود: راهکار دوم این است که دولت اموالی که در بخش‌های مختلف در اختیار دارد مثل اموال تملیکی و مازاد را به فروش برساند و این منابع را به این موضوع اختصاص بدهد و سازمانها و دستگاه‌هایی که بودجه دولت را می‌گیرند تابع این مساله هستند.

این کارشناس  با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و شبه دولتی مکلف به اجرای مصوبه متناسب سازی هستند، تاکید کرد: تمام دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که مشمول افزایش ۱۰ درصدی حقوق دولت بودند و ابتدای سال این افزایش را لحاظ کردند، مکلفند که مصوبه متناسب‌سازی را اجرا کنند.

پرداخت معوقات متناسب سازی به شکل اقساطی

وی همچنین بر لزوم پرداخت معوقات متناسب سازی تاکید کرد و گفت: افزایش جدید حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری تحت عنوان متناسب سازی به شکل پلکانی یا هر شیوه دیگر که اجرا شود، معوقات آن باید پرداخت شود چون مربوط به افزایش سال ۱۴۰۱ است ولو اینکه در بودجه ۱۴۰۱ دیده نشده باشد. به هر حال فرایند قانونی خود را در مجلس و شورای نگهبان طی می‌کند لذا همانطور که برای بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی این معوقات از ابتدای سال پرداخت خواهد شد، برای کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری هم لازم الاجرا است.

نجف گفت: بر اساس شنیده‌ها قرار نیست معوقه متناسب‌سازی داده شود، در حالی که این افزایش سنواتی هر زمان که اتفاق بیفتد، باید مابه التفاوت و معوقات آن پرداخت شود. دولت می‌تواند با توجه به کسری بودجه‌ای که اعلام می کند، مثل بازنشستگان تامین اجتماعی این معوقات را به شکل اقساطی در ماه‌های آخر سال به کارمندان خود و بازنشستگان کشوری و لشگری پرداخت کند.

این کارشناس در پایان  با بیان اینکه باید از تجربه ۱۴۰۱ در بودجه‌نویسی استفاده کنیم، تاکید کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رشد حقوق و دستمزدها باید قانونمند و به دور از هرگونه تبعیض در پرداخت‌ها باشد تا موجب گرفتاری دولت و نگرانی طبقات حقوق بگیر و مستضعف جامعه در سال آینده نشود.

با مصوبه روز گذشته مقرر شد که حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به‌علاوه ۵ درصد افزایش و حقوق کارکنان دولت به‌میزان یک میلیون تومان افزایش یابد.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبات جدید کمیسیون متبوعش درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: پس از تصویب کلیات این لایحه در جلسه علنی به‌دلیل وجود ابهاماتی لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگردانده شد.

وی در توضیح مصوبات جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارکنان دولت، گفت: با مصوبه روز گذشته مقرر شد که حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به‌علاوه ۵ درصد افزایش و حقوق کارکنان دولت به‌میزان یک میلیون تومان افزایش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حق عائله‌مندی و حق اولاد به‌ترتیب ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد، ادامه داد: همچنین کف حقوق رزمندگان بالای ۲۵ درصد به ۵ میلیون و ششصد هزار تومان و کف حقوق رزمندگان معسر ۴ میلیون و ششصد هزار تومان  تعیین شد.

کوچکی‌نژاد تأکید کرد: همچنین با مصوبه کمیسیون  برنامه و بودجه به‌میزان ۳۰ درصد به مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اضافه خواهد شد.

نماینده رشت در مجلس با تأکید بر اینکه افزایش حقوق‌ها از اول مهرماه اعمال می‌شود، گفت: کار بررسی روی این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه به پایان رسیده است و لایحه جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه شده است و فردا در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی قرار می‌گیرد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از نیمه دوم امسال اعمال می شود.

در حالی دو فوریت «لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری» هفته گذشته در صحن علنی مجلس بررسی و در نهایت تصویب شد که براساس آنچه اعلام شده، در صورت تصویب این لایحه، افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی انجام می‌شود.

آن‌طور که علی‌رضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفته، لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در هفته جاری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

به گفته او، کمیسیون برنامه و بودجه تا روز یک‌شنبه آینده (۲۴ مهر) برای ارائه گزارش خود درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری فرصت دارد و بعد از ارائه گزارش، این لایحه در دستور صحن علنی قرار می گیرد.

براساس لایحه جدید دولت قرار است حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری، لشکری و تمام دستگاه‌های اجرایی تا سقف ۲۰ درصد افزایش یابد.

دولت که حقوق کارمندان و بازنشستگان خود را ۱۰ درصد افزایش داده بود، سرانجام بعد از گذشت حدود ۷ ماه لایحه افزایش مجدد حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری را به مجلس ارائه داد که دوفوریت آن تصویب شد و براساس آن حقوق تمام مشمولان قانون خدمات کشوری و نیروهای مسلح تا سقف ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

در حالی این لایحه پس از گذشت هفت ماه به مجلس ارائه شد که بودجه ۹ هزار میلیارد تومانی برای متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت برای امسال در نظر گرفته شده بود اما هنوز اجرا نشده است.

قرار است روز یکشنبه این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار بگیرد تا در مورد جزئیات آن تصمیم‌گیری شود. طبق این لایحه حقوق کارمندان دولت به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و کسانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند مشمول افزایش درصد بیشتر تا سقف ۲۰ درصد می‌شوند.

برای بازنشستگان نیز براساس ضرایب پایه ریالی متفاوت، حقوق افراد از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. بیشترین میزان افزایش در طرح متناسب‌سازی حقوق، برای کارکنان دولت معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

به گفته علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، با توجه به تصویب دو فوریت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در مجلس، این لایحه برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد. آن طور که سلیمی به ایسنا گفته است، کمیسیون برنامه و بودجه تا روز یکشنبه هفته آینده (۲۴ مهر) برای ارائه گزارش خود درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری فرصت دارد و بعد از ارائه گزارش، این لایحه در دستور صحن علنی قرار می گیرد.

این در حالیست که اغلب مواد لایحه افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری در  کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است.

محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  درباره آخرین وضعیت لایحه دوفوریتی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گفت: همه موارد بررسی شده و کلیات تصویب شده شنبه آخرین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه را خواهیم داشت و بعد از آن در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت با در نظر گرفتن منابع مالی این لایحه را ارائه کرده، افزود: این لایحه شامل تمام افرادی می‌شود که از دولت حقوق می‌گیرند از جمله کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری، مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی.

اما چه کسانی مشمول افزایش حقوق می‌شوند؟

لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات را هم در برمی‌گیرد. نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات، کارکنان کشوری و لشکری سازمان انژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار)، بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی هم از این لایحه سود می‌برند.

همچنین کارکنان و بازنشستگان وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانکها و بیمه‌های دولتی مشمول این قانون می‌شوند.

بر این اساس تمام کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های دولتی و اجرایی که شامل قانون خدمات کشوری هستند مشمول افزایش حقوق می‌شوند.

تنها صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری (زیر مجموعه کانون وکلای دادگستری)، کانون سردفتران و دفتریاران که زیر نظر کانون وکلای دادگستری است شامل این افزایش حقوق نمی‌شود.

مابه‌التفاوت پنج ماه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تاکنون پرداخت نشده بازنشستگان خواستار پرداخت یکجای مطالبات خود هستند، با این حال تاکنون زمان مشخصی از سوی مسئولان تامین اجتماعی به بازنشستگان اعلام نشده است.

دولت شهریورماه، افزایش ۳۸ درصدی را به علاوه ۵۱۵ هزار تومان در حقوق بازنشستگان کارگری لحاظ کرد بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار دریافت معوقات ۵ ماه خود به صورت یکجا هستند، مطالباتی که با در نظر گرفتن حداقل حقوق برای بازنشستگان به دست کم پنج میلیون تومان برای آنها می‌رسد.

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران  درباره چگونگی پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: به احتمال زیاد سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند به صورت یک جا مابه‌التفاوت پنج ماهه حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

او در ادامه توضیح داد: یعنی هر ماه معوقه در ماه بعد دریافت حقوق محاسبه و واریز شود؛ مثلا معوقه فروردین در مهر، اردیبهشت در آبان و خرداد در آذر و اگر به این ترتیب جلو برویم تا پایان ماه دی، معوقات به صفر می‌رسد.

دهقان کیا افزود: با وجود اینکه خواسته بازنشستگان پرداخت معوقات به صورت یکجا است اما سازمان توان پرداخت آن را ندارد و در این صورت بهتر است پرداخت مابه‌التفاوت را از ماه مهر آغاز کند که تا پایان سال به اتمام برسد.

رئیس بخش ارتباط با رسانه سازمان تامین اجتماعی هم  گفت: برای تامین اعتبار پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی نیازمند منابع عظیمی هستیم که تامین آن دشوار است.

او در ادامه افزود: منابع مالی از محل حق بیمه استان‌ها جمع آوری و در حساب سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد اما پرداخت‌ معوقات به صورت متمرکز ازطریق سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

با این حال قلی زاده، مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی به اکوایران گفت: هنوز تصمیمی از سوی مسئولان تامین اجتماعی برای چگونگی پرداخت این معوقات گرفته نشده است.

عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم لایحه افزایش دوباره حقوق کارمندان و بازنشستگان را به مجلس پیشنهاد داده است که از این لایحه حمایت می‌کنیم.

 محمد خدابخشی، لایحـه دولت برای متناسـب سـازی حقـوق کارمندان و بازنشستگان، اظهار داشت: امسال برای دومین بار است که دولت افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را پیشنهاد داده که در راستای بهبود وضعیت معیشت این قشر است.

وی افزود: با توجه ‌به تورم و در راستای متناسب‌سازی حقوق‌ها این افزایش حقوق از سوی مجلس مورد حمایت قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اگر دولت توان ‌افزایش بیشتر حقوق‌ها را داشت، به‌طورقطع پیشنهاد می‌داد، گفت: دولت سیزدهم میزان درصد افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را به گونه‌ای پیشنهاد داده که قدرت پرداخت داشته باشد.

خدابخشی بیان کرد: نمایندگان از لایحه پیشنهادی دولت حمایت خواهند کرد.

 دولت سیزدهم در حالی در اقدامی کم‌سابقه و در اواسط سال برای افزایش دوباره حقوق کارمندان و بازنشستگان اقدام کرده است که در حدود یک سال و دو ماه گذشته به انحاء مختلف توانمندسازی مالی اقشار مختلف را در کانون توجه قرار داده، بدون اینکه استقراضی کرده یا خلق پولی انجام داده باشد.

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که با توجه به دغدغه آیت‌الله ابراهیم رئیسی درباره معیشت کارمندان و بازنشستگان کشور، دولت سیزدهم در لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد داده که افزایش جدیدی در حقوق‌ها لحاظ شود که در صورت تصویب از ابتدای شهریور در حقوق کارمندان و بازنشستگان اعمال خواهد شد.

حقوق بازنشستگان در انتظار پرداخت معوقات است که هنوز پرداخت نشده است.

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به‌عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد، اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است.

باقی‌مانده ۲۵درصد از متناسب‌سازی حقوقی سال ۱۴۰۰ که هنوز پرداخت نشده، از جمله مطالبات بازنشستگان است که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

در این خصوص حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفته است؛ اجرای متناسب‌سازی باقی‌مانده از ابتدای سال ۱۴۰۰ یک حق مبتنی بر متن صریح قانون است.

صادقی با اشاره به اینکه متناسب‌سازی باقی‌مانده بازنشستگان از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه شود، متذکر شده؛ در احکام حقوقی کسانی که محق هستند، باید متناسب‌سازی گنجانده شوند. ضمن اینکه ما خواهان معوقات ۲۸درصد حقوق افزایش نیافته ناشی از تاخیر دولت در پذیرش افزایش حقوق ۳۸درصد بازنشستگان سایر سطوح دریافت مستمری هستیم و این معوقات شامل ۵ ماه مابه‌التفاوت پرداخت نشده ۲۸درصد است، باید مدیران سازمان تامین اجتماعی مشخص کنند به چه نحوی (یک جا یا به مرور در فیش حقوقی هر ماه) واریز خواهد شد؟

بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان سال ۲۵درصد متناسب‌سازی باقی‌مانده از سال گذشته نیز اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال به حساب بازنشستگان واریز شود.

در همین رابطه علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفته است؛ ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند.

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است. 

در این خصوص حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفته است؛ اجرای متناسب‌سازی باقی مانده از ابتدای سال ۱۴۰۰ یک حق مبتنی بر متن صریح قانون است.

وی افزوده؛ کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی کشور باید به عنوان خط مقدم مطالبه‌گری بازنشستگان، بحث متناسب‌سازی را مورد پیگیری قرار دهد اما تاکنون نه پاسخی در این زمینه گفته و نه زمان‌بندی مشخصی درباره پرداخت و نحوه پرداخت آن اعلام شده است.

صادقی با اشاره به اینکه متناسب‌سازی باقی‌مانده بازنشستگان از ابتدای سال ۱۴۰۱ محاسبه شود، متذکر شده؛ در احکام حقوقی کسانی که محق هستند، باید متناسب‌سازی گنجانده شوند. ضمن اینکه ما خواهان معوقات ۲۸ درصد حقوق افزایش نیافته ناشی از تاخیر دولت در پذیرش افزایش حقوق ۳۸ درصد بازنشستگان سایر سطوح دریافت مستمری هستیم و این معوقات شامل ۵ ماه مابه‌التفاوت پرداخت نشده ۲۸ درصد است، باید مدیران سازمان تامین اجتماعی مشخص کنند به چه نحوی (یکجا یا به مرور در فیش حقوقی هر ماه) واریز خواهد شد؟

بنا به این گزارش، بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان سال ۲۵ درصد متناسب‌سازی باقی‌مانده از سال گذشته نیز اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال به حساب بازنشستگان واریز شود.

در همین رابطه علی بابایی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس گفته است؛ ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند.

قلی شادبخش (رئیس هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور) گفت: در بحث ۲۵درصد باقی مانده از همسان‌سازی حقوقی بازنشستگان در سال قبل ما ضمن رعایت محدودیت‌های مالی سازمان تامین اجتماعی پیگیر این مسئله در کانون و مجلس و تامین اجتماعی خواهیم بود.

در ماه‌های اخیر باوجود اینکه مسئله افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در شهریورماه حل شد، اما هنوز در نیمه دوم امسال مسائل دیگری علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح باقی مانده است؛ مسائلی چون بیمه تکمیلی، باقی مانده معوقات همسان‌سازی سال‌های گذشته و مسائلی مانند آن، از جمله این مطالبات است.

قلی شادبخش (رئیس هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور) با اشاره به مشکل بیمه تکمیلی بازنشستگان اظهار کرد: قرارداد کانون بازنشستگان با شرکت بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی (آتیه سازان) در تاریخ اول آذرماه ۱۴۰۰ شروع و تا ۳۰ آبان‌ماه امسال اعتبار دارد. لذا تا قبل از این تاریخ نمی‌توان تغییری در نوع قرارداد و شرکت همکاری کننده ایجاد کرد.

وی افزود: ما حدود ۹ سال است که با شرکت آتیه سازان قرارداد بیمه تکمیلی داشتیم که رضایت نسبی بسیاری نیز برقرار بود، اما امسال با افزایش تعرفه‌ها و قیمت‌های خدمات درمانی مشکلاتی در خدمات این شرکت پیش آمده که باعث نارضایتی بخشی از بازنشستگان ما شده است.

شادبخش با اشاره به اینکه «ما در کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در صدد بازبینی این قرارداد هستیم و به همه شرکت‌های بیمه تکمیلی برای بررسی شرایط فراخوان خواهیم داد» توضیح داد: البته فعلا پیگیر حل مشکلات بیمه تکمیلی تا این موعد هستیم و شرکت آتیه سازان نیز قول‌هایی در این زمینه داده است، اما برای تجدید قرارداد از شرکت‌های مختلف باید در مناقصه دعوت شود و از رئیسان کانون‌های بازنشستگان استان‌های کشور در این زمینه نظرخواهی خواهیم کرد.

رئیس هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه کرد: ما برای مناقصه باید بسته درمان بیمه تکمیلی را طراحی و ارائه دهیم و در زمینه مناقصه با شرکت‌ها باید این مناقصه را روزنامه‌های کثیرالانتشار نیز انعکاس دهیم. ضمن اینکه با مدیرعامل‌های شرکت‌های مهم نیز قبل از آن مکاتبه خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم در قرارداد جدید رضایت بیشتری برای بازنشستگان بیمه شده بدست بیاوریم.

بازنشستگان سایر سطوح کارگری در انتظار پرداخت معوقات پنج ماه اول سال هستند؛ این بازنشستگان انتظار دارند مطالبات به زودی پرداخت شود.

قرار است نشستی برای تعیین زمان پرداخت معوقات بازنشستگان کارگری برگزار شود

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: