قیمت مرغ امروز در خرده فروشی‌ها بیش از 42هزار تومان شد. قیمت مرغ باعث هرج و مرج بسیاری در بازار شده است. قیمت مرغ در چند وقت اخیر با روند صعودی مواجه بوده است. قیمت مرغ گویا با هیچ کنترلی مواجه نیست. قیمت مرغ در روزهای آینده در انتظار نظارت بر توزیع مناسب است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ منجمد با نرخ مصوب در بازار در حال توزیع است و در صورتی که بازار کشش داشته باشد امکان توزیع بیشتر این محصول نیز وجود دارد.

محمد جعفری معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام اظهارکرد: توزیع مرغ گرم در بازار بدون مشکل در حال انجام است در کنار آن مرغ منجمد بدون محدودیت توزیع می‌شود.

وی درخصوص نرخ مرغ افزود: درحال‌حاضر روزانه هزار تن مرغ منجمد با نرخ مصوب هرکیلوگرم ۴۵ هزار تومان در بازار در حال توزیع است و در صورتی که کشش بیشتری وجود داشته باشد امکان توزیع بیشتر این محصول هم هست.

 معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: مرغ منجمد از طریق مباشری و روش سنتی قبلی، همچنین از طریق سامانه ستکاوا در حال توزیع به خرده فروشان سطح شهرها است.

وی تصریح کرد: سامانه ستکاوا با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی خود قرار دارد فعلاً در تهران در حال فعالیت است.

جدیدترین قیمت مرغ امروز در بازار اعلام شد. قیمت مرغ با تغییر همراه شده است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام گفت:در حال حاضر روزانه هزار تن مرغ منجمد با قیمت مصوب هرکیلوگرم ۴۵ هزار تومان در بازار در حال توزیع است.در صورتی که کشش بیشتری وجود داشته باشد امکان توزیع بیشتر این محصول هم هست.

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۸۴,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۹۰,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۹۹,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۹۸,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۹۵,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۸۸,۰۰۰

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

۶۷,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۹,۰۰۰

فیله مرغ

۱۲۵,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیتسل بدون آرد

۱۱۰,۲۰۰

جوجه چینی

جوجه کباب بی‌استخوان و بدون بازو ساده

۱۱۲,۲۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

مرغ کنتاکی

دل مرغ پاک کرده

۱۹,۰۰۰

جگر مرغ

۱۸,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۹,۰۰۰

پای مرغ

۹,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۱۱۰,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۸,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه (بسته ۱۰۰۰گرمی)

۹۹,۰۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی)

۵۷,۵۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته‌بندی بشقابی

تخم‌مرغ بسته‌بندی ۱۵ عددی بسته‌بندی

۴۵,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۲۰ عددی بسته‌بندی

۴۲,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۹ عددی بسته‌بندی

۲۵,۹۰۰

تخم‌مرغ بسته ۶ عددی بسته‌بندی

۱۹,۹۰۰

به نقل از روزنامه همشهری، حاشیه‌های قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار وارد سومین ماه خود شده است. طی دو ماه گذشته نوسان قیمت این دو ماده غذایی پرمصرف چشمگیر بوده و آنها هر روز از نرخ مصوب فاصله بیشتری گرفته‌اند.

به‌رغم کاهش تقاضا که بخش زیادی از آن ناشی از رشد قیمت تلقی می‌شود، مرغ‌داران دو ماه است که با ارائه مستندات رشد هزینه تولید و زیان‌های وارد شده از دولت می‌خواهند نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ افزایش یابد. در همین حال معاون بازرگانی وزیر جهادکشاورزی روز شنبه اعلام کرد نرخ مصوب مرغ تغییری نداشته و نخواهد داشت. این در حالی است که دولت قرار بود روز ۳۱شهریور رقم جدیدی را برای نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ اعلام کند.

معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ و تخم‌مرغ نداریم، تأکید کرد: قیمت مرغ کماکان ۵۹.۸۰۰تومان است و افزایشی در قیمت مرغ و تخم‌مرغ نداریم.

محسن شیراوند افزود: سیاست وزارت جهادکشاورزی در حوزه مصرف‌کننده ثبات قیمت و در حوزه تولیدکننده کمک حداکثری به توسعه و رونق هرچه بیشتر تولید است، امیدواریم در هفته پیش رو با اتحادیه‌های این حوزه به توافقاتی برسیم و بتوانیم هزینه تمام‌شده تولید را در ابتدای زنجیره کاهش دهیم تا در انتهای زنجیره قیمت برای مصرف‌کننده ثابت بماند و افزایشی نداشته باشد.

به‌گفته معاون وزیر جهادکشاورزی هم‌اکنون کمبودی در زمینه تأمین نهاده‌های دامی جو، ذرت و کنجاله سویا وجود ندارد و نهایتا اوایل آبان ماه تمام تعهدات محقق می‌شود. این در حالی است که با وجود تامین نهاده‌ها آنچه باعث افزایش هزینه تولید طیور شده رشد شش برابری قیمت این اقلام بوده است.

براساس مشاهدات میدانی، کمترین رقم اعلامی برای هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌های تهران ۶۵هزار تومان است البته در برخی مناطق تهران و بعضی فروشگاه‌ها این محصول حتی با قیمت ۸۰تا ۹۰هزار تومان هم در حال عرضه است.

هم‌زمان با افزایش قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها از ابتدای شهریور، میادین میوه ‌و تره‌بار شهرداری تهران تنها مراکزی بودند که این کالا را با نرخ مصوب عرضه می‌کردند، اما در یک هفته گذشته بهای مرغ در این بازارها هم از نرخ مصوب فراتر رفته و هر کیلو مرغ تازه در بسته‌بندی‌های کیسه‌ای ۶۰هزار و ۶۰۰تومان قیمت خورده است.

دولت از یک‌ماه پیش با توزیع مرغ منجمد تلاش کرد قیمت را در بازار تنظیم کند. مرغ منجمد هم‌اکنون با قیمت مصوب ۴۳هزار و ۵۰۰تومان در حال توزیع است، اما نتوانسته قیمت مرغ گرم را کاهشی کند.

رقم‌های اعلامی برای هزینه تولید و قیمت مرغ در کشتارگاه نیز نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان ناچارند قیمت بالای ۷۰هزار تومان را برای مرغ بپذیرند. میانگین قیمت مرغ کشتار از خرداد ماه تا مهر افزایشی بوده و از رقم ۴۴هزار و ۳۰۰تومان به ۶۲هزار و۸۰۰تومان رسیده است. براساس داده‌های شبکه خبری صنعت مرغ‌داری و دامپروری کشور میانگین قیمت مرغ کشتار نخستین روز آبان نیز روی عدد ۶۲هزار و ۵۰۰تومان ایستاده که نشان می‌دهد مرغ‌ عرضه شده در خرده‌فروشی‌ها حتی بدون سود نمی‌تواند با نرخ مصوب ۵۹.هزار و ۸۰۰تومان عرضه شود. در چنین شرایطی دولت با چه سیاستی می‌تواند قیمت مرغ را دوباره به نرخ مصوب بازگرداند؟

کاهش تقاضا برای مرغ هم‌زمان با افزایش قیمت این محصول از خرداد، باعث شد تولیدکنندگان با کاهش جوجه‌ریزی از تیرماه تلاش کنند تا حدودی زیان ناشی از رشد هزینه تولید و افت تقاضا را جبران کنند که این امر به افزایش قیمت مرغ از ابتدای شهریور ماه منجر شد.

نهاده‌های دامی و جوجه یک‌روزه، عمده هزینه تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ را تشکیل می‌دهد. قیمت مصوب نهاده‌ها به‌عنوان نخستین حلقه از زنجیره تولید دام و طیور، از اردیبهشت امسال با حذف ارز ترجیحی ۶برابر شده و هزینه تولید را برای مرغ‌داران به‌شدت افزایش داده است. قیمت جوجه یک‌روزه هم در ۳ماه گذشته ۷برابر شده است.

به‌گفته رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی جوجه یک‌روزه که اوایل تابستان به ۲هزار تومان رسیده بود امروز ۱۵هزارتومان قیمت دارد و این رقم هزینه بزرگی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

محمد یوسفی در پاسخ به این پرسش که دولت چه راهکارهایی برای کاهش هزینه در ابتدای زنجیره تولید پیش‌ رو دارد؟ گفت: جوجه یک‌روزه‌ای که با قیمت ۱۵هزار تومان خریداری می‌شود تا به فرآوری برسد ۲۰هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود و یکی از راه‌هایی که دولت می‌تواند بخشی از هزینه‌ تولید را کاهش دهد، تعدیل قیمت این نهاده تولید است.

این مقام صنفی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان برای صادرات، مشوق‌های صادراتی را یکی از مهم‌ترین شیوه‌های حمایتی دولت عنوان کرد و افزود: درحالی‌که تمام دنیا در شرایط کاهش مصرف‌ داخلی زمینه صادرات را فراهم می‌کند در کشور ما سختگیری‌ها به‌قدری بوده که بسیاری از تولیدکنندگان از تولید فاصله گرفته‌اند.

او در واکنش به اظهارات معاون وزیر جهادکشاورزی درباره توافق با بخش خصوصی گفت: تا امروز دعوتی از فعالان بخش خصوصی نشده و جلسه‌ای هم برگزار نشده در نتیجه مشخص نیست دولت با چه سیاستی قرار است هزینه را برای تولیدکنندگان کاهش دهد. به‌گفته یوسفی، بیشتر مرغداران مشکلات شدید نقدینگی دارند و بانک‌ها نیز در این زمینه همکاری خوبی ندارند و این بر مشکلات بخش خصوصی افزوده است.

با توجه به وعده دولت به تولیدکنندگان برای اصلاح قیمت مرغ تا پایان شهریور، خبرها حاکی از آن است که قیمت مصوب مرغ از ۵۹ هزار و ۸۰۰ با افزایش حدود ۱۰ هزار تومانی به ۷۰ هزار تومان خواهد رسید؛ گرانی که قبل از تعیین رسمی آن از چند هفته قبل آغاز شد.

قیمت مرغ در چند روز گذشته در برخی استان‌ها حتی به ۸۰ هزار تومان هم رسید. چند هفته‌ای است که مرغ از نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان فراتر رفته و تولیدکنندگان به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت کردند.

فعالان بخش تولید عنوان می‌کنند که علاوه بر هزینه‌های تمام‌شده تولید، نهاده‌ها را با ارز نیمایی و آزاد می‌خرند. از آن جایی‌ که دست تولیدکنندگان خالی از نقدینگی است، تولید دیگر برایشان به‌صرفه نیست. از همین رو درخواست اصلاح قیمت را داشتند.

تولیدکنندگان می‌گویند به‌رغم شرایط اقتصادی، امکان ادامه تولید با قیمت‌های فعلی وجود ندارد. چراکه بنگاه‌های تولیدی خیریه نیستند که دولت بخواهد یارانه‌ مصرف‌کنندگان را از جیب تولیدکنندگان بپردازد.

گرچه هنوز قیمت جدید مرغ تعیین نشده است، اما گفته می‌شود که قیمت مرغ گرم در محدوده ۷۰ هزار تومان در هر کیلو تثبیت خواهد شد.

دولت نیز برای کنترل بازار اقدام به واردات مرغ منجمد کرد. اما قیمت‌ها را نتوانست به نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان برساند. در حال حاضر قیمت مرغ منجمد ۴۵ هزار تومان است.

درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مرغ

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن جوجه یک‌روزه، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلایل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد: قیمت نهاده از ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری حدود شش برابر شد. طوری که قیمت ذرت از ۱۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت سویا از ۳۰۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان رسید.

او ادامه داد: اگر دولت می‌خواست متناسب با قیمت نهاده اقدام به قیمت‌گذاری کند باید قیمت مرغ زنده حدود ۴۹ هزار تومان و قیمت مرغ گرم حدود ۷۰ هزار تومان به‌دست مردم می‌رسید. اما نرخ مصوب آن ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

صدیق‌پور درباره تامین نهاده عنوان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان مشکلی در تامین نهاده ندارند و نهاده به‌وفور در سامانه بازارگاه موجود است.

وعده اصلاح قیمت مرغ از سوی دولت

صدیق‌پور به وعده دولت مبنی بر اصلاح قیمت مرغ تا پایان شهریور اشاره کرد و افزود: معاون اول رئیس‌ جمهوری اعلام کردند که اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت. بر همین اساس نیز جلسات متعددی در دستگاه‌های مختلف برگزار شد تا یک تعادل قیمتی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده برقرار شود.

وی بیان کرد با تعیین ۴۹ هزار تومان برای مرغ زنده، یک سود مکفی نصیب تولیدکنندگان خواهد شد. در غیر این صورت انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان به وجود نخواهد آمد و امکان کاهش تولید محتمل خواهد بود.

صدیق‌پور تاکید کرد که دولت با توجه به نیم دوم سال جاری و امکان افزایش مصرف باید دقت‌نظر بیشتری درباره برنامه‌ریزی تولید داشته باشد.

او وضعیت فعلی تولید را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در ماه جاری تولید خوبی داشته‌ایم. برای مهرماه بالغ‌بر ۱۱۳ میلیون جوجه داریم که این میزان حتی نسبت به مهرماه سال گذشته که نهاده ترجیحی دست تولیدکنندگان می‌رسید بیشتر است.

در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ تازه بین ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۱۱ هزار تومان، قیمت فیله مرغ ۱۲۳ هزار تومان، ران مرغ با پوست ۵۲ هزار تومان در حال عرضه است.

با توجه به وعده دولت به تولیدکنندگان برای اصلاح قیمت مرغ تا پایان شهریور، خبرها حاکی از آن است که قیمت مصوب مرغ از ۵۹ هزار و ۸۰۰ با افزایش حدود ۱۰ هزار تومانی به ۷۰ هزار تومان خواهد رسید؛ گرانی که قبل از تعیین رسمی آن از چند هفته قبل آغاز شد.

قیمت مرغ در چند روز گذشته در برخی استان‌ها حتی به ۸۰ هزار تومان هم رسید. چند هفته‌ای است که مرغ از نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان فراتر رفته و تولیدکنندگان به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت کردند.

فعالان بخش تولید عنوان می‌کنند که علاوه بر هزینه‌های تمام‌شده تولید، نهاده‌ها را با ارز نیمایی و آزاد می‌خرند. از آن جایی‌ که دست تولیدکنندگان خالی از نقدینگی است، تولید دیگر برایشان به‌صرفه نیست. از همین رو درخواست اصلاح قیمت را داشتند.

تولیدکنندگان می‌گویند به‌رغم شرایط اقتصادی، امکان ادامه تولید با قیمت‌های فعلی وجود ندارد. چراکه بنگاه‌های تولیدی خیریه نیستند که دولت بخواهد یارانه‌ مصرف‌کنندگان را از جیب تولیدکنندگان بپردازد.

گرچه هنوز قیمت جدید مرغ تعیین نشده است، اما گفته می‌شود که قیمت مرغ گرم در محدوده ۷۰ هزار تومان در هر کیلو تثبیت خواهد شد.

دولت نیز برای کنترل بازار اقدام به واردات مرغ منجمد کرد. اما قیمت‌ها را نتوانست به نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان برساند. در حال حاضر قیمت مرغ منجمد ۴۵ هزار تومان است.

درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مرغ

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن جوجه یک‌روزه، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلایل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد: قیمت نهاده از ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری حدود شش برابر شد. طوری که قیمت ذرت از ۱۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت سویا از ۳۰۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان رسید.

او ادامه داد: اگر دولت می‌خواست متناسب با قیمت نهاده اقدام به قیمت‌گذاری کند باید قیمت مرغ زنده حدود ۴۹ هزار تومان و قیمت مرغ گرم حدود ۷۰ هزار تومان به‌دست مردم می‌رسید. اما نرخ مصوب آن ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

صدیق‌پور درباره تامین نهاده عنوان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان مشکلی در تامین نهاده ندارند و نهاده به‌وفور در سامانه بازارگاه موجود است.

وعده اصلاح قیمت مرغ از سوی دولت

صدیق‌پور به وعده دولت مبنی بر اصلاح قیمت مرغ تا پایان شهریور اشاره کرد و افزود: معاون اول رئیس‌ جمهوری اعلام کردند که اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت. بر همین اساس نیز جلسات متعددی در دستگاه‌های مختلف برگزار شد تا یک تعادل قیمتی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده برقرار شود.

وی بیان کرد با تعیین ۴۹ هزار تومان برای مرغ زنده، یک سود مکفی نصیب تولیدکنندگان خواهد شد. در غیر این صورت انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان به وجود نخواهد آمد و امکان کاهش تولید محتمل خواهد بود.

صدیق‌پور تاکید کرد که دولت با توجه به نیم دوم سال جاری و امکان افزایش مصرف باید دقت‌نظر بیشتری درباره برنامه‌ریزی تولید داشته باشد.

او وضعیت فعلی تولید را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در ماه جاری تولید خوبی داشته‌ایم. برای مهرماه بالغ‌بر ۱۱۳ میلیون جوجه داریم که این میزان حتی نسبت به مهرماه سال گذشته که نهاده ترجیحی دست تولیدکنندگان می‌رسید بیشتر است.

در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ تازه بین ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۱۱ هزار تومان، قیمت فیله مرغ ۱۲۳ هزار تومان، ران مرغ با پوست ۵۲ هزار تومان در حال عرضه است.

به‌دلیل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر، سازمان بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی برای جلوگیری از این روند نامه‌ای با مضمون شناسایی متخلفان منتشر کرد.

قیمت مرغ در روزهای اخیر بالاتر از نرخ مصوب ۶۰هزار تومان گزارش شده است.

مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به روسای جهاد کشاورزی استان‌های سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه و تهران با موضوع نظارت بر مرغداری‌های بالای ۴۳ روز نوشت:

حسب دستور صادره برای جلوگیری از افزایش قیمت و تأمین گوشت مرغ موردنیاز در بازار استان‌ها مقتضی است دستور فرمایید مدیران بازرسی طی یک اقدام ضرب‌الاجل با همکاری معاونت امور دام، معاونت بازرگانی و حراست استان‌ها لیست کلیه مرغداری‌هایی که بیش از ۴۳ روز از زمان جوجه روزی آن‌ها می‌گذرد استخراج نمایید. چنانچه این مرغداری‌ها از کشتار مرغ ممانعت به عمل می‌آورند با بهره‌گیری از ظرفیت بسیج پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی و با هماهنگی دادستانی استان‌ها با مراجعه به این مرغداری‌ها در صورت عدم ارسال مرغ به کشتارگاه‌ها و احراز تخلف، برخورد جدی اعمال شود و پرونده متخلفین به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال گردد.

بنابراین گزارش قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش یافته است. نرخ این محصول در برخی از فروشگاه‌ها بالاتر از نرخ مصوب هرکیلوگرم ۶۰هزار تومانی خود به فروش می‌رسد.

قیمت‌ مرغ و تخم‌مرغ هم چنان در اوج

بررسی‌های دو روز گذشته از وضعیت قیمت کالا‌های اساسی در هفته جاری حاکی از ثبات نسبی قیمت اکثر کالا‌ها و رکود در بازار آن‌ها را نشان می‌داد. اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ که در روز‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته همچنان بر این مدار پیش می‌رود و امروز نیز تغییری در این قیمت‌ها مشاهده نشده است.

به‌نظر می‌رسد بازار مرغ و تخم‌مرغ انتظار می‌کشد تا پایان شهریور قیمت‌های این بازار را تعیین کند.

براین اساس قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته بین ۳ تا ۷هزار تومان و قیمت تخم‌مرغ نیز حدود ۲۰هزار تومان افزایش داشته است.

تولیدکنندگان دلیل این مساله را افزایش تقاضا عنوان می‌کنند. ضمن اینکه جوجه‌ریزی در حوزه مرغ گوشتی نیز به شدت کاهش یافته است.

براین اساس مرغداران معتقدند که هنوز مرغ و تخم‌مرغ به قیمت واقعی نرسیده و قرار است که دولت ۳۱ شهریور ماه قیمت جدید این دو کالا را تعیین و اعلام کند.

بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی در هفته جاری حاکی از ثبات نسبی قیمت اکثر کالاها و رکود در بازار آنهاست اما قیمت مرغ و تخم مرغ که در روزهای اخیر روند صعودی به خود گرفته همچنان بر این مدار پیش می‌رود.

براین اساس قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته بین ۳ تا ۷ هزار تومان و قیمت تخم مرغ نیز حدود ۲۰ هزار تومان افزایش داشته است.

تولیدکنندگان دلیل این مساله را افزایش تقاضا عنوان می‌کنند ضمن اینکه جوجه ریزی در حوزه مرغ گوشتی نیز به شدت کاهش یافته است.

براین اساس مرغداران معتقدند که هنوز مرغ و تخم مرغ به قیمت واقعی نرسیده و قرار است که دولت ۳۱ شهریور ماه قیمت جدید این دو کالا را تعیین و اعلام کند.

قیمت مصوب مرغ ۵۹۸۰۰ تومان اعلام شده بود که در یک هفته اخیر نرخ این کالای اساسی از نرخ مصوب بالاتر رفت و تا کیلویی ۶۵ هزار تومان به فروش رسید.

بعد از گذشت ۳ ماه از اعلام نرخ مصوب مرغ، هفته گذشته این کالای اساسی افسار پاره کرد و تا کیلویی ۶۵ هزار تومان فروخته شد که معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی این عمل را گرانفروشی دانست و اعلام کرد که باید کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش برسد و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می‌شود. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که نرخ کنونی هر کیلو مرغ ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، سینه ۱۲۰ هزار تومان، فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان و ران مرغ ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان است.
برای بررسی بیشتر در این پیرامون گسترش نیوز با مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی به گفت‌و گو پرداخت.
مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ مرغ در هفته گذشته نوسان داشته است با رد این موضوع گفت: در هفته گذشته خیلی نوسان قابل توجهی نداشتیم، قیمتی که در بازار فروخته می‌شد کاذب بود و همان نرخ مصوبه ۶۰ هزار تومان در بیشتر مراکز به فروش می‌رسد. گاهی اواقات پیش می‌آید که مرغدار در بازار، مرغ‌های خود را گران عرضه می‌کنند و یا دیده می‌شود که گاهی کشتارگاه ناچار می‌شود، چند روز محصول را کمی با افزایش به فروش برساند. اما این موضوع مقطعی بوده و اکنون با نرخ مصوب فروخته می‌شود. در حال حاظر با نرخ ۵۹۸۰۰ در حال عرضه است و مشکلی وجود ندارد.
با وجود گرانی‌ها در بازار مواد غذایی امسال دیده شد محرم امسال در بحث نذری‌ها رونق کمتری نسبت به سال گذشته داشت یوسف خانی پیرامون میزان فروش مرغ در ماه محرم نسبت به سال گذشته تصریح کرد: تغییری نسبت به سال گذشته وجود نداشت و میزان فروش آن هم تغییر چندانی که قابل ذکر باشد نبوده است.
وی ضمن ارائه پیش‌بینی وضعیت بازار در هفته آینده گفت: مشکلی در بازار مرغ وجود ندارد و همچنان قیمت‌ها با همین روال قبل و با نرخ مصوب به فروش می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود عرضه مرغ در این هفته کمی افزایش یابد در این‌صورت امکان دارد نرخ مرغ کاهش هم داشته باشد.
فضای رقابتی بین تواید‌کنندگان ایجاد شده است
یوسف‌خانی در خصوص افزایش جوجه‌ریزی و تاثیر آن بر نرخ مرغ خاطر نشان کرد: این موضوع تاثیری بر نرخ مرغ ندارد. دلیل این‌که این عمل باعث افزایش نرخ نمی‌شود این است که نرخ مصوب با نرخ جوجه و نهاد‌های آزاد که بود ارائه شده است. تاثیر مثبت آن این است که وقتی نرخ جوجه افزایش می‌یابد یعنی این‌که جوجه‌ریزی هم افزایش یافته است و این اتفاق خوبی است.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی اضافه کرد: با از بین رفتن ارز دولتی و جایگزین شدن ارز آزاد، فضای رقابتی خوبی ایجاد شده است. برای واردات نهادهای دامی و تولید شرایط خوب و مساعدی پیش آمده که انتظار می‌رود از این فرصت به خوبی استفاده شود.
در چند رو گذشته پیشنهاد افزایش احتمالی نرخ مصوب مرغ داده شده بود که یوسف خانی در این باره گفت: همین نرخ مصوب ۶۰هزار تومانی هم برای بخش زیادی از مصرف‌کنندگان بالاست و تقاضا برای نرخ کنونی هم چندان بالا نیست، از این‌رو بسیار بعید می‌دانم که دولت و ستاد تنظیم بازار با افزایش نرخ مصوب موافقت کند.
وی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم نرخ تمام‌شده تولید و نرخ مرغ از در مرغداری هم‌اکنون ۳۸هزار تومان برای هر کیلوگرم است که اگرچه سود چندانی برای تولیدکننده به‌حساب نمی‌آید اما زیان هم نیست. اگر زیان هم باشد تقاضا و مستندات تولیدکنندگان در ستاد تنظیم بازار بررسی می‌شود اما با توجه به تقاضای کنونی بعید می‌دانم دست‌کم تا پایان امسال نرخ مصوب مرغ تغییر کند.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ به سبب کمبود عرضه به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده است.

آقای مهدی یوسف خانی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان، مرغ گرم در عمده فروشی ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان و در خرده فروشی ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان است.

به گفته او، فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب مقطعی است و برآورد می شود که از ۲۰ شهریور مجدد به نرخ مصوب برسد.

یوسف خانی نرخ کنونی هر کیلو ران مرغ بدون کمر ۶۲ هزار تومان، ران مرغ با کمر ۵۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۱۰ هزار تومان و فیله مرغ را ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت:‌ هم اکنون روزانه ۱۶۰۰ تن مرغ در تهران عرضه می شود، در حالیکه طی هفته های اخیر تا ۱۸۰۰ تن مرغ در روز توزیع می شد که در نتیجه‌ کمبود عرضه و اعلام بار از طرف مرغداران‌ منجر به نوسان قیمت در بازار شده است.

بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان، سینه ۱۲۰ هزار تومان، فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان و ران مرغ ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان است.

بنابر گفته اتحادیه مرغداران‌گوشتی، جوجه ریزی در واحدهای مرغداری از ۱۳۰ میلیون قطعه به ۹۰ میلیون قطعه کاهش یافته که این امر بیانگر کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با آزادسازی صادرات، میزان محدودی صادرات مرغ انجام‌ شد درحالیکه پتانسیل صادرات یک‌ میلیون تن مرغ در سال به سهولت وجود دارد.

حبیب اسداله نژاد گفت: قیمت کنونی مرغ زنده در سطح کشور ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان است که براین اساس مرغ گرم باید با نرخ مصوب عرضه شود.

به گفته او، با مردمی سازی یارانه و کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی سرانه مصرف راهی جز توزیع کالابرگ الکترونیکی نیست چرا که این موضوع در پایداری تولید، امنیت غذایی و سلامت جامعه تاثیر بسزایی دارد.

اسداله نژاد می گوید: با اصلاح نظام یارانه، جوجه ریزی از ۱۳۰ میلیون قطعه به ۸۵ تا ۹۰ میلیون رسید که این امر کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی تولید نشان‌می دهد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با مردمی سازی یارانه و آزادسازی صادرات، میزان محدودی صادرات مرغ انجام‌ شد، درحالیکه پتانسیل صادرات یک‌میلیون تن مرغ در سال به سهولت وجود دارد.

بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۵۹ تا ۶۵ هزار تومان، ران مرغ ۴۸ تا ۶۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۲۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۳۰ هزار تومان است که مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب را گرانفروشی ناشی از نبود نظارت می داند.

با توجه به پتانسیل صادرات یک میلیون تن مرغ در کشور، اما به سبب عدم رقابت در بازارهای جهانی دولت باید مشوق هایی در نظر بگیرد که مابه التفاوت جبران شود.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: