قیمت مرغ امروز در خرده فروشی‌ها بیش از 42هزار تومان شد. قیمت مرغ باعث هرج و مرج بسیاری در بازار شده است. قیمت مرغ در چند وقت اخیر با روند صعودی مواجه بوده است. قیمت مرغ گویا با هیچ کنترلی مواجه نیست. قیمت مرغ در روزهای آینده در انتظار نظارت بر توزیع مناسب است.

گزارش اخیر مرکز آمار از ثبت تورم ۹۰ درصدی تولیدکننده مرغداری حکایت دارد. موضوعی که می‌تواند شوک جدید به قیمت مرغ وارد کند و بهانه‌ای جدید برای بالابردن قیمت کالاهای اساسی باشد.

مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود تورم نقطه‌ای تولیدکننده مرغداری‌ها را در تابستان سال جاری 90 درصد اعلام کرد. موضوعی که ممکن است به بهانه‌ای جدید برای بالابردن قیمت مرغ و البته سایر کالاهای اساسی تبدیل شود.

در این بین آمار نشان می‌دهد بیشترین تورم فصلی مرغداری‌‌ها مربوط به استان اردبیل است. این آمار از آن جهت اهمیت دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین مرغداری‌های گوشتی ایران در اردبیل فعال هستند.

در حالی که سال گذشته همین مرغداری‌ها جوجه‌های یک‌روزه را امحا می‌کردند، حالا صنعت مرغداری به یکی از زیان‌ده‌ترین صنایع ایران تبدیل شده است. این در حالی است که دولت قصد داشت با حذف ارز ترجیحی تأمین نهاده‌ها، بازار مرغ را مدیریت کند، اما اکنون قیمت مرغ بیش از نرخ‌های مصوب دولتی عرضه می‌شود.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین مشکلات موجود در صنعت مرغ دو چندان شد. طوری که با آغاز این جنگ قیمت نهاده‌های دام و طیور تا بیش از 50 درصد افزایش یافت. در کنار افزایش قیمت، زمینه واردات نهاده از اوکراین که نزدیک به 40 درصد نهاده موردنیاز ایران از این کشور تأمین می‌شد، بسیار سخت شد.

عدم تأمین به‌موقع نهاده پای بسیاری از تولیدکنندگان را به بازار آزاد باز کرد که همین مساله خود عاملی برای افزایش هزینه تولید شد.

اوضاع صنعت مرغداری بعد از حذف ارز ترجیحی به‌مراتب سخت‌تر شد و دیگر توانی برای مرغداری‌ها برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش نماند. از سمت دیگر کاهش قدرت خرید مردم پس از اصلاح نظام یارانه‌ها باعث شد نفس بسیاری از مرغداری‌ها به شمارش درآید و برخی از آن‌ها ورشکست شوند.

دولت نیز در پی کاهش قدرت خرید مردم ناچار به واردات مرغ منجمد شد که همین موضوع خود عاملی برای کاهش انگیزه تولیدکنندگان بود.

قیمت مرغ افزایش پیدا کرد

با تغییر ارز مرجع تأمین نهاده‌ها قیمت مرغ نیز تحت تأثیر قرار گرفت. چنانکه حتی قیمت مرغ که در هر کیلو 59 هزار و 800 تومان مصوب شد، اکنون دیگر در بازار مشاهده نمی‌شود و مرغ با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود.

محمدتقی جهانبخشی، عضو هیات مدیره انجمن جوجه یک‌روزه، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: از 20 اردیبهشت سال جاری مرجع ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی تغییر کرد که می‌توان گفت ارز شش برابر افزایش یافت. به‌تبع آن دولت در قیمت مرغ و تخم‌مرغ تجدیدنظر کرد.

این فعال صنفی در کنار افزایش شش برابری قیمت دلار برای تأمین نهاده به افزایش هزینه حقوق و دستمزد، آب، برق و … اشاره کرد و افزود: برای مثال اگر در گذشته هزینه یک مرغداری یک میلیارد تومان بود، امروز تولیدکننده برای همان واحد تولیدی به 2.5 میلیارد تومان نقدینگی احتیاج دارد.

او این تورم را ناشی از تغییر مرجع ارز دانست و ادامه داد: همواره این فرازوفرودها در صنعت مرغداری بود. طبیعتاً زمانی که هزینه‌ها افزایش می‌یابد تقاضا کاهش پیدا می‌کند و برخی از تولیدکنندگان از این چرخه کنار می‌روند.

جهان‌بخشی در پایان درباره کاهش انگیزه ورود سرمایه‌گذار به این صنعت عنوان کرد: ورود سرمایه‌گذار به این صنعت نیازمند شناخت دقیق از این فضای کسب‌وکار است تا بتواند با تمام مشکلات موجود به تولید ادامه دهد.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام گفت: روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ منجمد با نرخ مصوب در بازار در حال توزیع است و در صورتی که بازار کشش داشته باشد امکان توزیع بیشتر این محصول نیز وجود دارد.

محمد جعفری معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام اظهارکرد: توزیع مرغ گرم در بازار بدون مشکل در حال انجام است در کنار آن مرغ منجمد بدون محدودیت توزیع می‌شود.

وی درخصوص نرخ مرغ افزود: درحال‌حاضر روزانه هزار تن مرغ منجمد با نرخ مصوب هرکیلوگرم ۴۵ هزار تومان در بازار در حال توزیع است و در صورتی که کشش بیشتری وجود داشته باشد امکان توزیع بیشتر این محصول هم هست.

 معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: مرغ منجمد از طریق مباشری و روش سنتی قبلی، همچنین از طریق سامانه ستکاوا در حال توزیع به خرده فروشان سطح شهرها است.

وی تصریح کرد: سامانه ستکاوا با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی خود قرار دارد فعلاً در تهران در حال فعالیت است.

جدیدترین قیمت مرغ امروز در بازار اعلام شد. قیمت مرغ با تغییر همراه شده است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام گفت:در حال حاضر روزانه هزار تن مرغ منجمد با قیمت مصوب هرکیلوگرم ۴۵ هزار تومان در بازار در حال توزیع است.در صورتی که کشش بیشتری وجود داشته باشد امکان توزیع بیشتر این محصول هم هست.

قیمت مرغحاشیه‌های قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار وارد سومین ماه خود شده است. طی دو ماه گذشته نوسان قیمت این دو ماده غذایی پرمصرف چشمگیر بوده و آنها هر روز از نرخ مصوب فاصله بیشتری گرفته‌اند.

به‌رغم کاهش تقاضا که بخش زیادی از آن ناشی از رشد قیمت تلقی می‌شود، مرغ‌داران دو ماه است که با ارائه مستندات رشد هزینه تولید و زیان‌های وارد شده از دولت می‌خواهند نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ افزایش یابد. در همین حال معاون بازرگانی وزیر جهادکشاورزی روز شنبه اعلام کرد نرخ مصوب مرغ تغییری نداشته و نخواهد داشت. این در حالی است که دولت قرار بود روز ۳۱شهریور رقم جدیدی را برای نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ اعلام کند.

معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ و تخم‌مرغ نداریم، تأکید کرد: قیمت مرغ کماکان ۵۹.۸۰۰تومان است و افزایشی در قیمت مرغ و تخم‌مرغ نداریم.

محسن شیراوند افزود: سیاست وزارت جهادکشاورزی در حوزه مصرف‌کننده ثبات قیمت و در حوزه تولیدکننده کمک حداکثری به توسعه و رونق هرچه بیشتر تولید است، امیدواریم در هفته پیش رو با اتحادیه‌های این حوزه به توافقاتی برسیم و بتوانیم هزینه تمام‌شده تولید را در ابتدای زنجیره کاهش دهیم تا در انتهای زنجیره قیمت برای مصرف‌کننده ثابت بماند و افزایشی نداشته باشد.

به‌گفته معاون وزیر جهادکشاورزی هم‌اکنون کمبودی در زمینه تأمین نهاده‌های دامی جو، ذرت و کنجاله سویا وجود ندارد و نهایتا اوایل آبان ماه تمام تعهدات محقق می‌شود. این در حالی است که با وجود تامین نهاده‌ها آنچه باعث افزایش هزینه تولید طیور شده رشد شش برابری قیمت این اقلام بوده است.

براساس مشاهدات میدانی، کمترین رقم اعلامی برای هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌های تهران ۶۵هزار تومان است البته در برخی مناطق تهران و بعضی فروشگاه‌ها این محصول حتی با قیمت ۸۰تا ۹۰هزار تومان هم در حال عرضه است.

هم‌زمان با افزایش قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها از ابتدای شهریور، میادین میوه ‌و تره‌بار شهرداری تهران تنها مراکزی بودند که این کالا را با نرخ مصوب عرضه می‌کردند، اما در یک هفته گذشته بهای مرغ در این بازارها هم از نرخ مصوب فراتر رفته و هر کیلو مرغ تازه در بسته‌بندی‌های کیسه‌ای ۶۰هزار و ۶۰۰تومان قیمت خورده است.

دولت از یک‌ماه پیش با توزیع مرغ منجمد تلاش کرد قیمت را در بازار تنظیم کند. مرغ منجمد هم‌اکنون با قیمت مصوب ۴۳هزار و ۵۰۰تومان در حال توزیع است، اما نتوانسته قیمت مرغ گرم را کاهشی کند.

رقم‌های اعلامی برای هزینه تولید و قیمت مرغ در کشتارگاه نیز نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان ناچارند قیمت بالای ۷۰هزار تومان را برای مرغ بپذیرند. میانگین قیمت مرغ کشتار از خرداد ماه تا مهر افزایشی بوده و از رقم ۴۴هزار و ۳۰۰تومان به ۶۲هزار و۸۰۰تومان رسیده است. براساس داده‌های شبکه خبری صنعت مرغ‌داری و دامپروری کشور میانگین قیمت مرغ کشتار نخستین روز آبان نیز روی عدد ۶۲هزار و ۵۰۰تومان ایستاده که نشان می‌دهد مرغ‌ عرضه شده در خرده‌فروشی‌ها حتی بدون سود نمی‌تواند با نرخ مصوب ۵۹.هزار و ۸۰۰تومان عرضه شود. در چنین شرایطی دولت با چه سیاستی می‌تواند قیمت مرغ را دوباره به نرخ مصوب بازگرداند؟

کاهش تقاضا برای مرغ هم‌زمان با افزایش قیمت این محصول از خرداد، باعث شد تولیدکنندگان با کاهش جوجه‌ریزی از تیرماه تلاش کنند تا حدودی زیان ناشی از رشد هزینه تولید و افت تقاضا را جبران کنند که این امر به افزایش قیمت مرغ از ابتدای شهریور ماه منجر شد.

نهاده‌های دامی و جوجه یک‌روزه، عمده هزینه تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ را تشکیل می‌دهد. قیمت مصوب نهاده‌ها به‌عنوان نخستین حلقه از زنجیره تولید دام و طیور، از اردیبهشت امسال با حذف ارز ترجیحی ۶برابر شده و هزینه تولید را برای مرغ‌داران به‌شدت افزایش داده است. قیمت جوجه یک‌روزه هم در ۳ماه گذشته ۷برابر شده است.

وعده اصلاح قیمت مرغ از سوی دولت

صدیق‌پور به وعده دولت مبنی بر اصلاح قیمت مرغ تا پایان شهریور اشاره کرد و افزود: معاون اول رئیس‌ جمهوری اعلام کردند که اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت. بر همین اساس نیز جلسات متعددی در دستگاه‌های مختلف برگزار شد تا یک تعادل قیمتی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده برقرار شود.

وی بیان کرد با تعیین ۴۹ هزار تومان برای مرغ زنده، یک سود مکفی نصیب تولیدکنندگان خواهد شد. در غیر این صورت انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان به وجود نخواهد آمد و امکان کاهش تولید محتمل خواهد بود.

صدیق‌پور تاکید کرد که دولت با توجه به نیم دوم سال جاری و امکان افزایش مصرف باید دقت‌نظر بیشتری درباره برنامه‌ریزی تولید داشته باشد.

او وضعیت فعلی تولید را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در ماه جاری تولید خوبی داشته‌ایم. برای مهرماه بالغ‌بر ۱۱۳ میلیون جوجه داریم که این میزان حتی نسبت به مهرماه سال گذشته که نهاده ترجیحی دست تولیدکنندگان می‌رسید بیشتر است.

در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ تازه بین ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان، سینه مرغ ۱۱۱ هزار تومان، قیمت فیله مرغ ۱۲۳ هزار تومان، ران مرغ با پوست ۵۲ هزار تومان در حال عرضه است.

با توجه به وعده دولت به تولیدکنندگان برای اصلاح قیمت مرغ تا پایان شهریور، خبرها حاکی از آن است که قیمت مصوب مرغ از ۵۹ هزار و ۸۰۰ با افزایش حدود ۱۰ هزار تومانی به ۷۰ هزار تومان خواهد رسید؛ گرانی که قبل از تعیین رسمی آن از چند هفته قبل آغاز شد.

قیمت مرغ در چند روز گذشته در برخی استان‌ها حتی به ۸۰ هزار تومان هم رسید. چند هفته‌ای است که مرغ از نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان فراتر رفته و تولیدکنندگان به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت کردند.

فعالان بخش تولید عنوان می‌کنند که علاوه بر هزینه‌های تمام‌شده تولید، نهاده‌ها را با ارز نیمایی و آزاد می‌خرند. از آن جایی‌ که دست تولیدکنندگان خالی از نقدینگی است، تولید دیگر برایشان به‌صرفه نیست. از همین رو درخواست اصلاح قیمت را داشتند.

تولیدکنندگان می‌گویند به‌رغم شرایط اقتصادی، امکان ادامه تولید با قیمت‌های فعلی وجود ندارد. چراکه بنگاه‌های تولیدی خیریه نیستند که دولت بخواهد یارانه‌ مصرف‌کنندگان را از جیب تولیدکنندگان بپردازد.

گرچه هنوز قیمت جدید مرغ تعیین نشده است، اما گفته می‌شود که قیمت مرغ گرم در محدوده ۷۰ هزار تومان در هر کیلو تثبیت خواهد شد.

دولت نیز برای کنترل بازار اقدام به واردات مرغ منجمد کرد. اما قیمت‌ها را نتوانست به نرخ مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان برساند. در حال حاضر قیمت مرغ منجمد ۴۵ هزار تومان است.

قیمت مرغدرخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مرغ

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن جوجه یک‌روزه، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلایل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد: قیمت نهاده از ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری حدود شش برابر شد. طوری که قیمت ذرت از ۱۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت سویا از ۳۰۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان رسید.

او ادامه داد: اگر دولت می‌خواست متناسب با قیمت نهاده اقدام به قیمت‌گذاری کند باید قیمت مرغ زنده حدود ۴۹ هزار تومان و قیمت مرغ گرم حدود ۷۰ هزار تومان به‌دست مردم می‌رسید. اما نرخ مصوب آن ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

صدیق‌پور درباره تامین نهاده عنوان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان مشکلی در تامین نهاده ندارند و نهاده به‌وفور در سامانه بازارگاه موجود است.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: