وام / وام یکی از ترفندهای دنیای اقتصاد برای ایجاد آسایش در زندگی مردم است و امروزه یکی از راهکارهایی است که مردم از آن برای تأمین نقدینگی لازم برای کارهای مختلف خود استفاده می‌نمایند. وام بانکی مجموعه‌ای از وام‌ های قرض‌الحسنه و تسهیلات بانکی وسوسه‌برانگیز است. صاحبان مشاغل، زوج‌های جوان، کارآفرینان،‌ مسکن‌جویان و خلاصه هر کسی که قصد ایجاد تحولی در زمینه شغلی، زندگی و تحصیلی خود دارد؛ می‌تواند از وام بانکی به‌عنوان یک وجه کمکی بهره‌مند شود

در پی ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام و همچنین سپرده‌گذاری بدون سود برای دریافت تسهیلات، عملکرد بانک‌ها در این راستا و رعایت این بخشنامه مورد بررسی قرار گرفته که در این گزارش به طور نمونه شرایط وام دهی از سوی بانک کشاورزی و چگونگی برخورد این بانک با بخشنامه مربوطه رصد شده است.

بر اساس مشاهدات میدانی از برخی شعب بانک کشاوزی این بانک برای پرداخت تسهیلات خرد، مبلغی از وام یا سپرده را بلوکه نمی‌کند. اما پرداخت وام در این بانک منوط به بررسی میانگین حساب است.

در این زمینه، مسئول اعتبارات یکی از شعب بانک کشاورزی می‌گوید که برای دریافت وام اگر حساب جاری داشته باشید می‌توانید تا سه برابر میانگین آن وام بگیرید و در صورت داشتن حساب کوتاه‌مدت تا دو برابر میانگین آن را می‌توانید تسهیلات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنید.

همچنین، شعبه دیگری نیز درباره شرایط پرداخت وام اینگونه توضیح می‌دهد که می‌توان پس از گذشت شش ماه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به روش ذکر شده در بالا وام خرد گرفت.

البته، در رابطه با اینکه برای دریافت وام از بانک کشاورزی به این شکل شرایط اخذ ضامن به چه صورت است، مسئولان شعب این بانک اعلام می‌کنند که برای وام بالای ۵۰ میلیون تومان باید یک ضامن می‌خواهد.

علاوه براین، شعبه دیگری می‌گوید که ضامن برای دریافت وام باید کارمند رسمی و چک صیادی داشته باشد.

بررسی‌های دیگر از شعب بانک کشاورزی نیز بیانگر این است که باید حداقل سه تا شش ماه از افتتاح حساب شما در این بانک گذشته باشد تا میانگین حساب شما براساس نوع حساب بررسی شود که بتوانید وام بگیرید.

طبق این گزارش، در حالی بانک کشاورزی شرط تسهیلات‌دهی در شعب خود را میانگین حساب اعلام می‌کند که مسئولان بانکی معتقدند بانک‌ها نباید برای پرداخت تسیهلات خرد شرط بررسی میانگین حساب بگذارند و باید براساس رتبه اعتباری نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند./ ایسنا

وام ارزان 200 میلیونی یارانه به سرپرستان خانوار

به گزارش کاماپرس، اشخاص حقوقی که مایل به دریافت وام قرض الحسنه 200 میلیونی بانک مهر ایران هستند باید در یکی از شعب این مجموعه سپرده قرض الحسنه داشته باشند. شرکت‌‌ها و مجموعه‌هایی امکان دریافت این تسهیلات را دارند که حداقل سه ماه از خواب سپرده آن‌ها گذشته باشد. این تسهیلات قرض الحسنه بوده و تنها 4 درصد کارمزد به آن تعلق می‌گیرد. حداکثر مدت زمان بازپرداخت اقساط آن هم 18 ماه است. ضمانت اصلی این تسهیلات اعتبار شغلی است. طبق اعلام بانک مهر ایران، کارکنان شرکت برای دریافت این تسهیلات می‌توانند به صورت ضربدری ضامن یکدیگر شوند.

با توجه به مبلغ وام، نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت آن، میزان هر قسط 11 میلیون و 111 هزار و 111 تومان خواهد بود. مجموع رقم تسهیلات و سود نیز به 200 میلیون و 200 هزار تومان می‌رسد.

دیگر وام قرض الحسنه بانک مهر ایران

بانک مهر ایران یک مجموعه بانکی قرض الحسنه است که در راستای ترویج قرض الحسنه و پرداخت تسهیلات بدون سود و با کارمزد اندک کار خود را آغاز کرد. اکنون این مجموعه علاوه بر ارائه تسهیلات قرض الحسنه، خدماتی مانند افتتاح سپرده، انواع طرح‌های مسئولیت اجتماعی و … را به مشتریان واجد شرایط خود ارائه می‌دهد.

با توجه به خدمات ارائه شده توسط این بانک مشکلات افراد زیادی در زمینه مسکن، فرزندآوری، کسب و کار و … کاهش پیدا کرده است. هم اکنون این بانک علاوه بر طرح مهریار ایران، در قالب اعتبار در حساب جاری، اندوخته بانوان مهر ایران، حمایتی فرد حقیقی، مهر آتیه نوین، اندوخته اجتماعی، 3 در یک، کالا کارت، اندوخته خانواده مهر ایران و … به واجدین شرایط تسهیلات ارائه می‌دهد./ کاما پرس

شرایط وام 100 میلیونی دولت به سرپرستان خانوار

در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و شرکت دولتی پست بانک آمده است: «درخصوص ابلاغ بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در راستای اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل ماده ۶۹ قانون مذکور، با احتساب نرخ تورم سالانه، سهمیه آن بانک جهت اعطای تسهیلات موصوف مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۰ سال و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر و در نظر گرفتن شرایط خانوار به شرح زیر تعیین و ارسال می‌شود. بدیهی است دستورالعمل مربوطه متعاقباً ارسال خواهد شد.

الف) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب دو فرزند شده یا می‌شوند، هر خانواده به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان

ب) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به صاحب یک فرزند شده یا می‌شود، هر خانواده به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان.

ج) خانوارهای دونفره ( زوج و زوجه) به هر خانواده مبلغ ۷۰ میلیون تومان.

لازم به ذکر است استعلام‌های لازم جهت بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات مسکن مبنی بر عدم اخذ تسهیلات مسکن از بانک‌ها و موسسات اعتباری از سامانه سمات بانک مرکزی دریافت شود.

با عنایت به مراتب فوق، خواهشمند است دستور فرمایند ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه موضوع به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود».

مبالغ و شرایط پرداخت تسهیلات مسکن قانون جوانی جمعیت

طبق این گزارش، براساس ماده ۶۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بانک مرکزی باید در راستای اجرای بند (چ) ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از منابع سپرده­‌های پس انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم به بعد شده یا می‌شوند، به میزان ۱۵۰ میلیون تومان اقدام کند.

همچنین، این بانک باید در راستای اجرای بند (چ) ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان از منابع سپرده­‌های پس انداز و جاری قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با باز پرداخت حداکثر ۱۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن به شرح ذیل اقدام کند:

الف ـ خانوارهای صاحب دو فرزند تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان به هر خانواده به میزان ۱۰۰ میلیون تومان.

ب ـ خانوارهای صاحب یک فرزند تا سقف ۱۶۰ میلیارد تومان به هر خانواده به میران ۸۰ میلیون تومان.

پ ـ خانوارهای دو نفره (زوج و زوجه) تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان به هر خانواده به میزان ۵۰ میلیون تومان.

منبع: ایسنا

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: