یارانه معیشتی به عنوان کمک هزینه به مردم پرداخت می شود. هر دولتی بودجه ای را به عنوان یارانه معیشتی برای  جلوگیری از افزایش بالای قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اختصاص می‌دهد. یارانه معیشتی هرماه در یک تاریخ مشخص به مردم پرداخت می شود.  بیش از 90 درصد مردم یارانه معیشتی دریافت می کنند. در ادامه به خبر جدید درباره یارانه معیشتی می پردازیم.​

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با بیان این که طرح کالابرگ الکترونیکی اختیاری است گفت: یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود.

حمید فرداد مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد: دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

وی افزود: طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در ادامه گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فرداد گفت: با توجه به تأکید وزیر محترم رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

یارانه معیشتیوی همچنین از جذب 67 هزار نفر از اعضای خانواده شهدا و ایثارگران در دستگاه‌های دولتی و حکومتی طی یک‌سال اخیر خبر داد و گفت: همچنین یکی از برنامه‌های مهم ما اجرای قانون تبدیل وضعیت شغلی و استخدامی ایثارگران بود که با اجرای این قانون در 36 ماه گذشته 100 هزار نفر از ایثارگران کارمند دولت تبدیل وضعیت شدند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به روند پرداخت هزینه‌های درمانی جامعه ایثارگری اضافه کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما این است که این هزینه‌ها با 2 ماه تأخیر پرداخت می‌شود و بنابراین به‌روزرسانی این پرداخت‌ها در صدر برنامه‌های ما قرار دارد. اما برای حمایت از ایثارگرانی که داروی خاص مصرف می‌کنند و هزینه‌های آنها به موقع تأمین و پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در ضمن واردات داروها و وسایل درمانی و توان‌بخشی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود، ممنوع شده که یکی از آنها ویلچر برقی خارجی است و به همین خاطر امروز مجاز نیستیم که ویلچر خارجی برای جانبازان قطع نخاع تهیه کنیم.

معاون رئیس‌جمهور همچنین از اختصاص 5 درصد واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به خانواده‌های شهدا و ایثارگران خبر داد و گفت: در استان قزوین روند تأمین زمین برای ساخت مسکن ملی ایثارگران کند پیش می‌رود که باید با کمک مسئولان عمرانی و شهرداری‌های استان قزوین این مشکل در کمترین زمان مرتفع شود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: تخصیص زمین جزو مسئولیت‌های سازمان ملی زمین و مسکن است که در استان‌ها از طریق ادارات‌کل راه و شهرسازی صورت می‌گیرد و بنیاد شهید هیچ زمینی در اختیار ندارد تا آن را به ساخت مسکن ایثارگری اختصاص دهد. با این حال از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم که در این حوزه نگاه ویژه‌ای به جامعه ایثارگری حاکم شود.

این ماه باید هشتمین مرحله از یارانه نقدی دولت رئیسی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما دو سوال مهم درباره این یارانه وجود دارد؛اول اینکه یارانه آذر چه زمان واریز می‌شود و دوم اینکه آیا یارانه نقدی است؟

در هفت ماه گذشته یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی در فاصله 20 تا 22 هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. برای همین انتظار می‌رود یارانه نقدی آذرماه هم مانند ماه‌های گذشته در تاریخ بیستم آذرماه واریز شود.

روز گذشته بود که وزیر اقتصاد، خبر داد زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شده و به زودی توزیع کالابرگ آغاز می‌شود. وزیر اقتصاد گفته بود: مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد و دولت باید از زیرساخت فنی اطمینان حاصل می‌کرد. پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی اجرای طرح کوپن الکترونیک، یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

بر اساس گفته خاندوزی، یارانه آذرماه در کل کشور به صورت نقدی پرداخت می‌شود و تنها یک استان به جای یارانه 300 و 400 هزار تومانی، کوپن الکترونیک می‌گیرند و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

آنگونه که خاندوزی اعلام کرده است یارانه آذرماه در همه استان ها به صورت نقدی واریز می‌شود جز یک استان.

این ماه قرار است مردم استان هرمزگان به جای دریافت یارانه نقدی کالابرگ الکترونیک دریافت کنند و این شیوه بررسی پایلوت طرح توزیع یارانه‌ها و پرداخت کوپن الکترونیک است.

این خبری است که عضو هیئت‌رئیسه مجلس در توئیتی اعلام کرد و از تکمیل زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح کالابرگ الکترونیکی در پی پیگیری رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد.

محسن دهنوی در توئیتی با اشاره به «طرح کالابرگ الکترونیکی» نوشت؛ ماه‌ها است که مجلس، اجرای طرح کالا برگ را به دولت تکلیف کرده و با پیگیری قالیباف رئیس‌مجلس، امروز جلسه‌ای برای بررسی فنی زیرساخت ‌این طرح در سازمان برنامه‌وبودجه برگزار کردیم. اکنون دیگر تمامی کارشناسان و تیم‌های فنی اذعان دارند که زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح تکمیل شده است. این طرح، هفته‌های آینده در استان هرمزگان به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

برای ما در مجلس مهم است که یارانه اعطایی به مردم در طول زمان و بر اثر تورم، ناچیز نشود، البته حق هر شخص است که بین دریافت نقدی یا کالایی یارانه‌ها انتخاب کند.

بر این اساس باید گفت یارانه نقدی آذرماه هم نقدی است و احتمالا این آخرین یارانه نقدی است که دولت رئیسی واریز می‌کند و بعد از آن شیوه پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند.

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت این اجازه را دارد که سیاست‌های حمایتی خود را، نظیر پرداخت یارانه، از کسانی که توانایی مالی این را دارند که ۲۰۰۰ دلار به وسیله کارت ملی ارز خریداری کنند، سلب کند.

میثم مهرپور، ضمن اشاره به مسئله فاصله قیمت ارز توافقی و قیمت ارز بازار آزاد (غیررسمی) و پرداخت ۲۰۰۰ دلار به هر کد ملی در سال، اظهار داشت‌: مسأ‌له پرداخت ارز به نرخ بازار توافقی برای هر کد ملی از اساس کار اشتباه است و متاسفانه از گذشته وجود داشته و تا امروز نیز ادامه دارد.

این کارشناس اقتصادی در تشریح ریشه زمانی این کار گفت: اصل این کار در دولت هاشمی رفسنجانی وجود داشت و در آن زمان به جای ۲۰۰۰ دلار به ۵۰۰۰ دلار رسیده بود اما هیچ دلیل علمی و منطقی برای این کار وجود نداشت.

او  افزود: در آن زمان توجیه این کار این بود که دولت یا نرخ ارز در بازار آزاد را به رسمیت می‌شناسد یا نمی‌شناسد، حال وقتی نرخ ارز آزاد از سوی دولت رسمیت ندارد، پس دولت باید ارز را به یک نرخی به متقاضیان واگذار کند.

* لزوما هر شهروندی مصرف‌کننده و متقاضی ارز نیست/ مردم عادی سپر انسانی اخلا‌ل‌گران ارزی می‌شوند 

 مهرپور با اشاره به اینکه ماهیت کالایی ارز باید تعریف شود، گفت: لزوما هر شهروندی مصرف‌کننده و متقاضی ارز نیست و در این روند پرداخت ارز به هر کد ملی زمینه این را به وجود می‌آورد تا افرادی متولد شوند که سپر انسانی اخلالگران بازار ارز هستند.

 این کارشناس تاکید کرد: حجم افرادی که در صرافی‌ها برای خرید ارز به نرخ توافقی صف می‌بندند به قدری زیاد شده است که می‌توان ادعا کرد‌ تعداد بسیاری از این افراد به هیچ عنوان متقاضی واقعی خرید ارز نیستند.

وی ادامه داد: مدل پرداخت ارز به نرخ توافقی برای هر کد ملی در نهایت سبب می‌شود تا اسکناس به دست متقاضی واقعی نرسد و طبیعتا زمینه اخلال در بازار مهیا شود و میلیاردها دلار از منابع ارزی کشور در این سال‌ها به این شیوه هدر رفته است.

* احتمال حذف یارانه خریداران ارز با کارت ملی/ سواستفاده از اطلاعات خریداران ارز توسط اخلالگران بازار

مهر‌پور در تشریح مخاطرات موجود برای افرادی که برای خرید ارز به نرخ توافقی به دلال‌ها اعتماد می‌کنند، اما خود متقاضی واقعی نرخ ارز نیستند، بیان کرد‌: ممکن است بسیاری از افرادی که کد ملی خود را در اختیار اخلاگران بازار ارز قرار می‌دهند، برای سود اندک این کار را انجام داده و ممکن است، اساسا تمکن مالی خرید ۲۰۰۰ دلار به مبلغ بیش از ۶۰ میلیون تومان را نداشته باشند.

وی تاکید کرد: سیستم سیاستگذار نمی‌تواند تشخیص دهد که خریدار ارز با کد ملی مشخص، تمکن مالی خرید را داشته یا نه اما با توجه به اینکه این فرد این ارز را با قیمت بیش از ۶۰ میلیون تومان خریداری کرده و برای مصارفی تعریف شده نظیر مسافرت خارجی استفاده می‌کند، طبیعتا تمکن مالی لازم را داشته و دولت این اجازه را دارد سیاست‌های حمایتی نظیر پرداخت یارانه را از وی سلب کند و به دست متقاضیان نیازمند برساند

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: