سهام عدالت گونه ای از یارانه است که از دولت نهم به مردم واگذار شد. سهام عدالت با هدف گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران عرضه شد. سهام عدالت در مرحله اول به برخی افراد تحت پوشش کمیته امداد ، بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد.سهام عدالت در ابتدا ارزشی حدود 500 هزارتومان داشت که بعد ها به یک میلیون تومان افزایش یافت. سهام عدالت روند خصوصی سازی در کشور را سرعت بخشید.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: مرحله نخست سود سهام عدالت تا اواسط دی ماه و نوبت دیگر تا پایان سال به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

حسین قربان زاده به جزئیات پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد و اظهار داشت: امسال مجموع سود سهام عدالت به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ در حالی که این رقم سال گذشته حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان بود.

وی خاطرنشان کرد: وجود چنین ارقامی نشان دهنده افزایش ۲ برابری سود سهام عدالت نسبت به سال گذشته است.

قربان زاده ادامه داد: با مطرح شدن این موضوع در شورای عالی بورس و نیز تاکید وزیر اقتصاد، قرار بر این است تا سود سهام عدالت در ۲ نوبت واریز شود که امیدواریم نوبت نخست آن تا اواسط دی ماه و نوبت دیگر تا پایان سال انجام شود.

پیش تر گفته شده بود مرحله سود سهام عدالت تا پایان آذر ماه به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه میزان پرداختی سود سهام عدالت به نسبت سهمی که هر فرد دارد متفاوت است، گفت: عملاً مشمولان سهام عدالت با دریافت ۲ برابری سود سهام عدالت نسبت به سال گذشته همراه خواهند بود.

سهام عدالت

زمان فروش سهام عدالت

پیمان حدادی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در مورد شرط فروش سهام عدالت توسط مشمولان گفت: زمان فروش این سهام توسط مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند به تصمیم نهایی شورای عالی بورس بستگی دارد.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در مورد آخرین وضعیت بازگشایی نمادهای سرمایه‌‌گذاری استانی اظهار کرد: در خردادماه شورای عالی‌بورس، سازمان بورس را مکلف کرد تمهیداتی برای برگزاری مجامع شرکت‌های مذکور بیندیشد. سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مقدمات برگزاری مجامع را انجام دادند و اکنون آمادگی برگزاری هستند.

حدادی ادامه داد: اما نهادی که باید در نهایت مجوز برگزاری یا بازگشایی نمادها را صادر کند شورای‌عالی بورس است که تاکنون این اقدام را انجام نداده است. امیدواریم این موضوع تا ماه آینده به جمع بندی برسد. مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند بتوانند اقدام به فروش سهام خود کنند هم به تصمیم شورای‌عالی بورس بستگی دارد.

سهام عدالت متوفیان هزینه‌بر است؟

اقدامات مربوط به تعیین تکلیف سهام متوفیان در حال انجام است، اما زمان دقیق اجرای آن هنوز مشخص نیست.

حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس به ایرنا گفت: در آخرین جلسه شورای عالی بورس که در نخستین روزهای مهرماه برگزار شد، مصوبه تعیین تکلیف متوفیان سهام صادر شد. وراث باید درخواست خود را اعلام و برگه انحصار به وراثت را در اختیار داشته باشند.

دانش کاظمی به معضل موجود در زمینه سهام متوفیان تاکید کرد و ادامه داد: فرآیند سهام عدالت متوفیان از سال‌ها قبل بلاتکلیف مانده و مشکل اصلی این است که حتی شاید وراث هم فوت کرده باشند.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: اینکه چگونه بتوان سهام عدالت و سود این سهام را به دست وارث اصلی برسانیم، خود دارای یک فرآیند حقوقی است که باید آنها را طی کنیم.

 با توجه به نزدیک شدن برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها، ابهاماتی در زمینه مشارکت مشمولان سهام عدالت که در ۲ سال گذشته روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند، ایجاد شده و تاکنون اطلاعات کافی نسبت به جزییات حضور این افراد در مجامع عمومی سالیانه اعلام نشده بود.

طبق قانون، مشمولان سهام عدالت مستقیم قادر به حضور در مجامع سالیانه هستند، اما مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت که مدیریت سهام خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار کرده‌اند، از این حق مغفول مانده‌اند.

در این زمینه «پیمان حدادی» امروز (چهارشنبه) با ارائه جزییاتی از حضور مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت در مجامع، اعلام کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع، یکی از موضوعات بسیار مهم در موضوع سهام عدالت؛ حضور نماینده مشمولان  سهام عدالت است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.

وی اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی بورس کارگروهی از نماینده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت و نیز اعضای حقیقی شورای عالی بورس، نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تشکیل خواهد شد که این کارگروه برای حضور در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر نماینده انتخاب خواهد کرد.

سهام عدالت

نماینده ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت:‌ در دوم اسفند سال گذشته اعضای هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تغییر کرده‌اند و نفرات جدید اعضای کانون به سازمان بورس برای بررسی صلاحیت اعلام شدند که هنوز نتیجه اعلام نشده و افراد جدید در حال معرفی و بررسی صلاحیت هستند.

حدادی در مورد واریز سود 13 شرکت غیربورسی در پرتفوی سهام عدالت افزود: سود شرکت‌های غیربورسی در حال بررسی است که چقدر از سود این شرکت‌ها از طرف سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده و اگر ارقام آن قابل توجه باشد، مانند سودهای شرکت‌های بورسی سهام عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و پول آن به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود. البته هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری نشده است و پول‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌های غیربورسی اعداد قابل توجهی نیست.

وی همچنین در مورد اصلاح آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت گفت:‌ برخی از مواد آئین‌نامه اصلاح، حذف و یا اضافه شده و یکسری از تبصره‌ها حذف شده‌اند، البته همه مواد آئین‌نامه نیاز به اصلاح ندارد، برخی از موارد مثل انتخاب روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم قبلاً انجام شده و نیازی به تغییر ندارد بقیه موارد هم توسط کارگروه سه نفره سهام عدالت پیگیری می‌شود.

حدادی همچنین در مورد اینکه تا کنون چه تعداد از سهامداران عدالت شماره شبا برای دریافت سود اعلام نکرده‌اند، گفت: آمار این افراد در دست شرکت سپرده‌گذاری است، اما بارها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که سهامداران عدالت چه افراد زیر سن قانونی از طریق سرپرست و یا افراد دیگر باید شماره شبای حساب بانکی خود را از طریق سامانه سجام و یا سامانه سهام عدالت اعلام کنند تا زمان توزیع سود به صورت متمرکز سود آنها نیز واریز شود.

شاخص کل بورس دیروز رشد بیش از یک درصدی داشت. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، بورس روند متعادلی خواهد داشت.

شاخص کل بورس تهران روز گذشته رشد 17 هزار و 982 هزار واحدی داشت و به محدوده یک میلیون و 704 هزار واحدی رسید. امروز نیز شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل حرکت کرد و با رشد بیش از 3 هزار واحدی در تزار 396 هزار واحدی ایستاد.

امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادل را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز تا حدودی مثبت می‌شود.

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد پرداخت سود سهام عدالت‌، اظهار کرد: احتمالا سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه‌پذیر که قرار است امسال واریز شود، در دو نوبت واریز می‌شود.

پرداخت سود سهام عدالت می‌تواند اعتماد سهامداران را نسبت به بورس افزایش و گردش نقدینگی را در بازار بیشتر کند.

 واریز سود سهام عدالت دو مرحله‌ای شد

با گشایش نماد معاملاتی سکه مرکزی، عرضه اولیه اوراق گواهی سکه بانک مرکزی به روش حراج تک‌قیمتی در بورس کالای ایران با موفقیت انجام شد. در معاملات دیروز، هر ۱۰۰ ورقه گواهی سکه بانک مرکزی (معادل یک سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید) به قیمت ۱۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد.(بازارسرمایه)

برخی کارشناسان عقیده دارند که این عرضه می‌تواند به گردش نقدینگی در بازار سهام کمک کند.

عرضه شمش‌های فولادی از تالار صادراتی بورس کالا برای نخستین بار امروز، ۱۸ آبان انجام ‌می‌شود. بدین ترتیب ۱۰ هزار تن شمش بلوم آهن و فولاد ارفع در دو نوبت عرضه می‌شود. صادرات محصول‌های فولادی همچون میلگرد، ناودانی و نبشی از بستر بورس کالا از اوایل دهه ۹۰ تجربه شد.(کالاخبر)

این عرضه باعث شفافیت در بازار فولاد و گردش نقدینگی در بورس خواهد شد.

روز سه‌شنبه هفته آینده ۶۵ دستگاه وانت کارا دو کابین و ۵۰ دستگاه وانت کارا تک کابین در تالار خودرو بورس کالا عرضه خواهد شد. همچنین روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته پیش‌رو نیز عرضه فیدلیتی و دیگنیتی را در دستور کار قرار دارد

این عرضه می‌تواند به گردش نقدینگی در بازار سرمایه و شفافیت بازار خودرو کمک بسزایی کند.

شناسایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جاماندگان سهام عدالت در مرحله اول

گفتنی است که حسین قربان‌زاده رییس سازمان خصوصی سازی نیز چندی پیش گفته بود: طبق مصوبه دولت در فاز نخست به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگرانی که سهام عدالت ندارند، سهام عدالت واگذار خواهد شد که تعداد آنها ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص زمان آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان نیز گفته بود که پرتفوی جاماندگان از قبل در سازمان خصوصی‌سازی‌ پیش‌بینی شده بود، اما یکی از شرکت‌ها در هیأت دولت حذف شد و باید جابه‌جایی پرتفوی صورت بگیرد تا بتوان امور را پیش برد. البته این طرح بعد از هیأت دولت باید به هیأت تطبیق مجلس برود و چنانچه ایرادی نداشته باشد، لازم‌الاجرا است.

سودسهام عدالت

هر ماه خبری جدید در خصوص پرداخت سود سهام عدالت اعلام می‌شود و براساس آخرین اخبار قرار است تا پایان اسفند ماه به دارندگان سهام عدالت و سهامداران تحت پوشش کمیته امداد سود سهام عدالت پرداخت شود.

عسگر توکلی، رئیس هیئت مدیریت شرکت تعاونی سهام عدالت کشور به بازار گفت که سود سهام عدالت اسفند ماه پرداخت خواهد شد. همچنین به افراد و سهامداران تحت پوشش کمیته امداد دو میلیون تومان و افراد عادی یک میلیون تومان سود پرداخت می‌شود

توکلی با اشاره این که تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در دستور کار قرار دارد، درباره دلیل تاخیر سود سهام عدالت اظهار کرد: مقرر بود بخشی از سود‌ها تا شهریورماه انجام شود که عملی نشد و در نهایت سودسهام عدالت غیربورسی‌ها به زودی پرداخت می‌شود.

چگونه برای سهام عدالت جدید ثبت‌نام کنیم؟

قرار بود تیر ماه امسال روند واگذاری سهام عدالت به جاماندگان آغاز شود تا به امروز خبری از واگذاری نیست و احتمالا تا پایان سال این واگذاری انجام شود. جاماندگان نیازی به ثبت‌نام ندارند و تنها مشمولانی که توسط دولت مشخص شده‌اند می‌توانند آن را دریافت کنند.

همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور چندی پیش اعلام کرده بود مشمولان جدید نیازی به ثبت‌نام و ارائه مدارک ندارند. لیست این افراد در سازمان بهزیستی کل کشور وجود دارد. قرار است این سازمان لیست همه افرادی که جزو مشمولان جدید هستند را در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دهد. به محض اینکه سازمان خصوصی‌سازی کار‌های قانونی و اداری را انجام دهد مستقیما برای افراد جامانده سهام عدالت برقرار می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرده که مشمولان جدید به هیچ عنوان برای ثبت‌نام به جایی مراجعه نکنند و هیچ مدارک یا هزینه‌ای برای ثبت‌نام جدید نپردازند. کل این روند از طریق ارتباط بهزیستی با سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود.

بر اساس آمارها،۲۰ میلیون جامانده در این حوزه وجود دارند و تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و مجموعه ایثارگران سها عدالت دریافت خواهند کرد و در خصوص این بقیه این افراد صحبتی نشده است.

پس از هفته‌ها کش و قوس، بالاخره تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص شد و واگذاری سهام به جاماندگان به تصویب هیات دولت رسید.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: