خیلی از افراد در سراسر دنیا، کشور آلمان را با نام جمهوری فدرال آلمان نیز می‌شناسند. این کشور در قاره سبز واقع شده است و به نوعی، در اروپای مرکزی قرار دارد. به لحاظ جمعیت، کشور آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. شاید با خود بپرسید که مگر پر جمعیت‌ترین کشور اروپا، روسیه نیست؟ در حقیقت روسیه پرجمعیت‌ترین کشور اروپایی است؛ اما این کشور عضو اتحادیه اروپا به شمار نمی‌رود و به همین دلیل هم، آلمان را به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا می‌شناسند. اگر بخواهیم درمورد موقعیت مکانی این کشور نیز صحبت کنیم، باید گفت در جنوب این کشور، رشته کوه‌های آلپ قرار گرفته اند. اما مناطق شمالی آلمان توسط دریای بالتیک محصور شده اند.

کشورهای زیادی در قاره سبز به صورت فشرده کنار هم قرار گرفته‌اند. آلمان نیز به همین دلیل با ۹ کشور اروپایی مرز مشترک دارد. جهوری چک و لهستان در شرق این کشور جای گرفته‌اند؛ این در حالی است که کشور دانمارک از مرزهای شمالی آلمان، به این کشور راه دارد. از آن طرف نیز، اتریش و سوئیس در مقابل دانمارک و در جنوب کشور آلمان جای گرفته‌اند. اما نکته قابل توجه در مورد این کشور این است که آلمان از سمت مرزهای غربی خود، با تعداد بیشتری از کشورها در ارتباط است. لوکزامبورگ، فرانسه، هلند و بلژیک از جمله کشورهایی هستند که از مرز مشترکی با آلمان در غرب این کشور برخوردار اند.

فرهنگ کشور آلمان به چه صورت است؟

اگر در مقاله یا وب سایتی با عبارت Country of poets and thinkers نیز مواجه شدید، بدانید که منظور همان کشور آلمان است. دلیل این نامگذاری هم به این بر می‌گردد که این کشور مهد بسیاری از متفکران و شاعران بوده است.

دینی که اکثر مردم این کشور از آن تبعیت می‌کنند، دین حضرت عیسی مسیح است. اما نکته قابل توجه در مورد این کشور این است که دین‌های اقلیتی زیادی در این کشور وجود دارند و اسلام، بزرگ‌ترین جمعیت آن‌ها را شامل می‌شود. کشور آلمان نیز از جمله کشورهایی است که از تاریخ و تمدن دیرینه‌ای برخودار است. خیلی از افراد، این کشور را با هیتلر می‌شناسند. اگر تاریخ این کشور را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این کشور جزو سرامدان هنر، سیاست و اندیشه در اروپا شناخته می‌شده است. این شهرت آلمان در طول ۱۰۰۰ سال گذشته وجود داشته است.

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به چه صورت است؟

برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، باید به نکاتی توجه کنید تا بتوانید در این کشور به بهترین شکل فارغ التحصیل شوید و مدرک با ارزشی دریافت کنید. در ابتدا برای تحصیلات در این کشور، می‌بایست مراحل اداری زیادی را طی کنید تا بتوانید ویزای تحصیلی و پذیرش دانشگاه‌های کشور آلمان را دریافت کنید و وارد آن شوید. البته ناگفته نماند که تحصیل در دانشگاه های این کشور پیش از هر چیزی نیاز به انگیزه و پشتکار قوی دارید تا قله‌های موفقیت را با تحصیل در تمامی دانشگاه‌های آلمان فتح کنید و به شغل ایده‌آل و مورد نظر خود برسید.

برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در ابتدا نیاز به وسایل مورد نیاز تحصیلی خود دارید. اکثر دانشگاه‌های آلمان دیگر همانند روش‌های سنتی همچون تابلوهای ماژیکی و گچی فعالیت نمی‌کنند؛ بلکه اساتید تمامی دانشجویان را به سیستم‌های آموزشی نوین و مدرن مجهز می‌کنند تا آن‌ها بتوانند به وسیله رایانه‌های همراه، نکات درسی را فرا بگیرند. علاوه بر آن، وجود سیستم آموزشی مدرن در این کشور موجب می‌شود تا دانشجویان بتوانند با شیوه بهتری تحصیلات خود را انجام دهند و مطالب را با کیفیت بسیار بالا تری فرابگیرند.

البته ناگفته نماند که تحصیلات در دانشگاه‌های کشور آلمان، نیاز به ابزارهای آموزشی دیگری نیز دارد که اساتید تلاش می‌کنند تا آن‌ها را برای دانشجویان فراهم سازند. فراموش نکنید که تحصیلات در این کشور نه تنها فقط به صورت تئوری نیست، بلکه اساتید به صورت عملی نیز تلاش می‌کنند تا مباحث را به دانشجویان آموزش دهند. با این تفاصیل، متوجه می شویم که یکی از بهترین ها برای مهاجرت تحصیلی، کشور آلمان است چرا که دانشگاه‌های این کشور به برترین سیستم‌های آموزشی مدرن روز دنیا مجهز هستند. علاوه بر آن، مدارک تحصیلی که توسط دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شوند، از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توان از آن‌ها در هر کشوری برای استخدام رسمی استفاده نمود.

تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان به چه صورت است؟

در روزهای اخیر، تمامی دانشگاه‌های آلمان سامانه‌های پذیرش خود را برای تحصیل دانشجویان مهاجر در مقطع کارشناسی باز نموده‌اند. یکی از بهترین دوره‌ها برای تحصیل در کشور آلمان، مقطع لیسانس می‌باشد. دانشگاه‌هایی که در کشور آلمان وجود دارند، توجه ویژه و به خصوصی بر روی دانشجویان مهاجر در مقاطع کارشناسی دارند. به همین دلیل شما می‌توانید با داشتن مدرک کارشناسی، به این کشور مهاجرت تحصیلی داشته باشید و به بهترین شکل ممکن به ادامه تحصیل خود بپردازید. البته فراموش نکنید که باید مدرک کارشناسی شما از یک دانشگاه معتبر اخذ شده باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان از مزایای فراوانی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور، بهره مند شدن از امکانات بسیار خوب است. تمامی اساتید و سران دانشگاه‌های کشور آلمان تلاش نموده اند تا دانشجویان مقطع تحصیلی بتوانند در کنار تحصیل خود، به شغل مورد نظر نیز بپردازند تا مخارج تحصیل خود را از این طریق تامین کنند. البته فراموش نکنید که مقطع تحصیلی کارشناسی در آلمان می‌تواند یک پوئن مثبت برای دانشجویان این مقطع باشد چرا که آن‌ها می‌توانند به بهترین شکل ممکن در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های برتر کشور آلمان تحصیل کنند و به کسب در آمد بپردازند.

یکی دیگر از مزایای تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان، برخوردار شدن دانشجویان از امکانات فراوان دانشگاه‌ها است. همانطور که در بخش‌های قبل به آن اشاره شد، دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند در حین تحصیل به کسب در آمد نیز بپردازند. علاوه بر آن، دولت آلمان خود را موظف می‌داند تا به تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی امکانات مورد نیاز را اهدا کند. ناگفته نماند که از طریق دانشگاه‌های آلمان، یک واحد مسکونی مناسب به دانشجویان مقطع کارشناسی نیز ارائه می‌شود تا آن‌ها دیگر نگرانی از بابت محل سکونت خود نیز نداشته باشند و بتوانند با خیالی آسوده به تحصیل خود بپردازند.

طول دوره کارشناسی ارشد آلمان

یکی از سوالاتی که خیلی از افراد ممکن است قبل از مهاجرت به آلمان از خیلی از موسسات بپرسند، این باشد که طول دوره کارنشاسی ارشد در این کشور چقدر است؟ معمولا طول دوره‌های مختلفی که در دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شود، با ایران تفاوت چشمگیری ندارد. طول دوره کارشناسی ارشد در کشور آلمان نیز تقریبا مشابه ایران و حدود ۱٫۵ تا ۲ سال خواهد بود. این که ما طول یک دوره را به صورت بازه بیان می‌کنیم، دلیل دارد. دلیل آن هم این است که این دوره بسته به این که شما در هر ترم چند واحد را انتخاب و پاس نمایید، کم و زیاد خواهد شد. به عنوان مثال، اگر شما بتوانید در طول هر ترم تعداد بیش‌تری واحد درسی را انتخاب نمایید، می‌توانید در مدت کوتاه‌تری این دوره به اتمام رسانید.

اما در مورد این که ترم دانشگاهی در این کشور چه زمانی شروع می‌شود، باید گفت همانند سایر دانشگاه‌های مطرح اروپایی است. یعنی ترم هر دانشگاه یا در ژانویه-فوریه و یا هم در سپتامبر شروع خواهد شد. البته نکته‌ای که شما عزیزان باید در این مورد بدانید، این است که ظرفیت پذیرش در هر یک از ترم‌ها بسته به زمان شروع آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، اگر شما قصد ثبت نام و شروع ترم تحصیلی از ماه ژانویه-فوریه را دارید، باید به این نکته توجه کنید که ظرفیت پذیرش برای این ترم چیزی حدود ۳۳ درصد ترم سپتامبر خواهد بود.

مهاجرت تحصیلی آلمان

مهاجرت تحصیلی آلمان

 

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، خوشبختانه در روزهای اخیر، دانشگاه‌های آلمان درب‌های ورودی خود را برای ورود دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باز نموده‌اند. همانطور که می‌دانید، دانشگاه‌‌های آلمان در تمامی نقاط جهان از شهرت بسیاری زیادی برخوردار هستند. علاوه بر آن، دانشگاه‌های این کشور مجهز به برترین و مدرن‌ترین سیستم آموزشی روز دنیا می‌باشد. به همین دلیل سالانه دانشجویان زیادی از تمامی نقاط جهان به این کشور برای ادامه تحصیلات مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارید، حتما از طریق دانشگاه‌‌های آلمان وارد عمل شوید.

برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌‌های آلمان، ابتدا باید شرایطی را دارا باشید تا بتوانید برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید. در ابتدا می‌بایست مدرک کارشناسی خود از دانشگاه‌‌ها و یا مراکز آموزشی معتبر اخذ کنید. پس از آن، باید به فراهم کردن برخی از مدارک مورد نیاز خود همچون پاسپورت، شناسنامه، مدارک تحصیلی و … اقدام کنید و به سفارت آلمان در تهران بروید. البته ممکن است فرآیند پذیرش شما کمی طول بکشد. به همین دلیل نباید سریعا خسته شوید و دست از کار بکشید.

پس از دریافت ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه‌های آلمان، می‌بایست به فکر فراگرفتن زبان رسمی این کشور باشید. برای فراگرفتن زبان آلمانی، نیازی نیست نگران باشید؛ خوشبختانه امروزه در سراسر کشور مراکز آموزشی زیادی تاسیس شده اند که قادر هستند در یک دوره فشرده و کوتاه شش ماهه، شما را به طور کامل با زبان آلمانی آشنا سازند. پیشنهاد می‌شود در هنگام فراگرفتن زبان آلمانی، به نکات ریز توجه ویژه ای داشته باشید تا بتوانید مدرک زبان آلمانی را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان را به بهترین شکل و با بالا ترین نمره اخذ نمایید. ناگفته نماند که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان، کار چندان راحتی نیست و شما باید تلاش و پشتکار خود را چندین برابر افزایش دهید.

تحصیل مقطع دکتری در دانشگاه‌های آلمان به چه صورت است؟

برای تحصیل مقطع دکتری در دانشگاه‌های آلمان، سالانه افراد بسیار زیادی وارد این کشور می‌شوند. از این رو، تمامی دانشگاه‌های برتر آلمان نیز پذیرای دانشجویان نخبه و برتر مقاطع دکتری نیز می‌باشد. به همین دلیل اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارید، پیشنهاد می‌شود برای انجام این کار حتما وارد دانشگاه‌های آلمان بشوید. البته ناگفته نماند که برای تحصیلات در مقاطع دکتری در رشته‌های مختلف دانشگاه‌های آلمان، باید شرایطی را در نظر بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن درون دانشگاه های این کشور به تحصیلات بپردازید.

یکی از مهم ترین شرایطی که باید برای تحصیل مقطع دکتری در دانشگاه های آلمان داشته باشید، تسلط کامل به زبان آلمانی است. زبان آلمانی نسبت به دیگر زبان‌های زنده جهان همچون انگلیسی، کمی دشوار تر است و آموختن آن نیاز به زمان بیشتری دارد. اما هیچ جای نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با مراجعه به مراکز برتر آموزش زبان خارجی، زبان آلمانی را در یک دوره کوتاه و فشرده شش ماهه بیاموزید و مدرک معتبر آن را اخذ کنید. ناگفته نماند که اگر به زبان آلمانی تسلط کامل نداشته باشید، در تحصیلات مقطع دکتری در دانشگاه‌های آلمان ممکن است به مشکل برخورد کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از انجام هر کاری، برای دریافت مدرک زبان رسمی آلمانی اقدام نمایید.

پس از آن که مدرک زبان آلمانی را با نمره ای بسیار بالا دریافت نمودید، می‌بایست برای دریافت پذیرش و بورسیه دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل مقطع دکتری اقدام کنید. نیازی نیست برای تحصیل در این کشور نگران مسائلی همچون محل سکونت باشید چرا که دولت آلمان، خود را موظف دانسته محل سکونت به همراه شرایط مطلوب زندگی را برای دانشجویان این کشور فراهم سازد تا آن‌ها بتوانند بدون هیچگونه دغدغه ای به تحصیلات خود بپردازند. فراموش نکنید که تحصیل در بالا ترین مقطع یعنی دکتری، در دانشگاه‌های آلمان نیاز به پشتکار و اراده بسیار قوی دارد.

شرایط و مدارک که برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان مورد نیاز اند، کدام است؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که بحث آن در روزهای اخیر بسیار گرم است، شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌باشد. آلمان یکی از برترین کشورهای صنعتی اروپایی محسوب می‌گردد و دارای مناطق بسیار زیبایی است. به همین دلیل، این امر سبب شده تا بسیاری از افراد به بهانه تحصیلات به این کشور سفر کنند و با ادامه تحصیل در آلمان، آینده درخشانی را برای خود رقم بزنند. البته فراموش نکنید دریافت ویزای تحصیلی آلمان، دارای شرایطی است که اگر آن‌ها را به طور کامل داشته باشید، می‌توانید به بهترین شکل ممکن ویزا را دریافت و به این کشور به منظور ادامه تحصیل مهاجرت کنید.

برای تحصیل در کشور آلمان و دریافت ویزای تحصیلی این کشور، ابتدا می‌بایست به سن قانونی یعنی ۱۸ سال رسیده باشید. اگر دیپلم را از دبیرسان دریافت نموده‎اید و می‌خواهید برای ادامه تحصیل به کشور آلمان مهاجرت کنید، می‌بایست تلاش کنید تا نمره‌های خوبی در دبیرستان داشته باشید تا بتوانید ویزای تحصیلی دوره کاردانی آلمان را دریافت کنید. ناگفته نماند که اگر مسلط به زبان آلمانی باشید، شانس شما برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور بیشتر خواهد شد. البته فراموش نکنید که برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور، شما نیاز به مدارکی همچون شناسنامه، پایان نامه تحصیلی، نامه معافیت تحصیلی یا معاف از رزم و پاسپورت خواهید داشت.

یکی دیگر از شرایط دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان، تسلط به زبان خارجی است. همانطور که می‌دانید، لازمه هر مهاجرت فراگرفتن زبان می‌باشد. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، می‌توانید با برخی از افراد آلمان ارتباط برقرار کنید. اما برای آن که بتوانید در این کشور تحصیلات موفقی داشته باشید، می‌بایست در دوره‌های تخصصی کلاس‌های زبان آلمانی شرکت کنید و مدرک زبان آلمانی را دریافت نمایید تا بتوانید به بهترین شکل در این کشور ادامه تحصیل دهید.

مدارک اصلی جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان شامل چه مواردی می باشد؟

شرایط پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان دشواری‌های زیادی ممکن است داشته باشد؛ اما شما می‌توانید پس از دریافت ویزای تحصیلی این کشور به بهترین شکل ممکن در دانشگاه‌های آلمان به تحصیلات بپردازید و آینده درخشانی را برای خود رقم بزنید. برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور باید مدارکی را فراهم کنید تا بتوانید نامه پذیرش خود را دریافت کنید. علاوه بر آن، اگر دارای مدرک فنی حرفه‌ای یا مدارک افتخاری دیگری هستید، می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک امتیاز مثبت در این شرایط استفاده نمایید.

برای دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان، ابتدا شما باید مدارک فردی خود را که شامل شناسنامه، کارت ملی، عکس ۳×۴، کارت پایان خدمت یا معافیت و آخرین مدرک تحصیلی را به همراه داشته باشید و به سفارت آلمان بروید. البته فراموش نشود که اگر تمامی این مدارک به طور کامل نباشند، ممکن است در حین انجام مراحل اداری به مشکل برخورد کنید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود پیش از مراجعه به سفارت آلمان تمامی مدارک خود را تکمیل کنید و در صورت اشکال، برای رفع مشکل مدارک خود اقدام کنید تا بتوانید بدون هیچ دردسری سریعا مراحل اداری پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی آلمان را انجام دهید.

پس از آن که تمامی مدارک خود را به سفارت تحویل دادید، می‌بایست برای اخذ پاسپورت اقدام کنید. برای اخذ پاسپورت کافی است وارد سامانه میخک شوید و بقیه کار را به دست متخصصان وبسایت بسپارید تا پاسپورت شما در کمترین زمان ممکن حاضر شود. پس از انجام این کار، اگر مدرک زبان آلمانی یا هیچ کشور دیگری را ندارید، می‌بایست بدون اتلاف وقت در دوره‌های شش ماهه فشرده زبان آلمانی شرکت کنید تا بتوانید مدرک زبان رسمی این کشور را دریافت کنید. ناگفته نماند که با فراهم کردن مدارک تحصیلی این کشور، می‌توانید سریعا ویزا تحصیلی را دریافت کنید.

منظور از دوره کار تحصیل در کشور آلمان چیست؟

خیلی از دانشجویان دوست دارند در حین تحصیل خود نیز، زمانی را برای کار کردن بپردازند. اما متاسفانه این امکان در کشور ما با توجه به شرایطی که وجود دارد، فراهم نشده است. اما اگر قصد دارید تا در حین تحصیل خود در کشور آلمان، کار دانشجویی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره‌های کار تحصیل این کشور شرکت کنید. مکاترونیک، مدیریت، فیزیوتراپی و مدیریت تجاری از جمله دوره‌هایی هستند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. این را به خاطر داشته باشید که شرکت در این دوره‌ها، مزایای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین مزیت آن، عدم نیاز به پرداخت شهریه تحصیلی و در کنار آن، داشتن یک حقوق مناسب خواهد بود.

مزیت دیگری که این دوره‌ها از آن برخوردار اند، امکان دریافت ویزای کاری، پس از اتمام دوره تحصیل شما است. البته شرکت در این دوره به همین راحتی هم نیست و باید حتما یکسری شرایطی را داشته باشید. به عنوان مثال، حتما باید مدرک دیپلم خود را دریافت کرده باشید؛ البته احتمالا خیلی از شما عزیزان این مدرک را در اختیار دارید و جای نگرانی نیست. اما شرط و مشکل اصلی شما، داشتن مدرک زبان این کشور تا سطح C1 است. شاید خیلی از شما عزیزان زبان آلمانی را به خوبی فرا نگرفته باشید و شرایط شرکت در دوره کار تحصیل این کشور را نداشته باشید. اما جای نگرانی وجود ندارد، چرا که می‌توانید با شرکت در دوره‌‌های فاندیشن، سطح زبان آلمانی خود را تا C1 بالا برده و سپس وارد این دوره‌ها شوید.

آیا زمان شروع دوره کار تحصیل آلمان هم همانند سایر دوره‌های این کشور است؟

پاسخ این سوال منفی است. حتمااین نکته را مد نظر قرار دهید که زمان شروع این دوره‌ها، معمولا در ماه اکتبر قرار دارد. البته برخی از رشته‌های آن نیز ممکن است از ماه‌های دیگر مثل آپریل شروع شوند. حقوق شما در این دوره حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو خواهد بود. به علاوه، همانطور که گفته شد، پس از پذیرش در این دوره‌ها نیازی به پرداخت شهریه آن‌ها نخواهید داشت و به صورت کاملا رایگان شروع به تحصیل در یکی از رشته‌های آن خواهید کرد. تنها هزینه‌ای که برای این دوره‌ها می‌پردازید، هزینه ۲۰۰ یورویی ثبت نام دانشگاه و همچنین ۶۲۰ یورویی خود رشته است. شاید با خود بگویید که مبلغ زیادی برای ثبت نام باید بپردازید، اما حقیقت این است که این مبلغ در عرض ۱ یا ۲ ماه کار کردن، به راحتی به دست می‌آید.

مراحل مهاجرت تحصیلی به آلمان به چه صورت است؟

مهاجرت تحصیلی آلمان یک پروسه پیچیده و زمان‌بر است. البته این موضوع زمانی صدق می‌کند که شما بخواهید به تنهایی و بدون دریافت مشاوره مناسب اقدام نمایید. البته موسساتی هم هستند که بدون داشتن تجربه کافی در این زمینه، ادعا کنند که می‌توانند این پروسه را در عرض مدت کوتاهی برای شما به انجام برساند؛ اما واقعیت امر این است که این موسسات مهاجرتی، فقط وقت و هزینه شما را برای سودجویی خود به هدر خواهند داد. شما باید برای این کار حتما به یک موسسه نام آشنا و با سابقه مراجعه کنید. حتما رزومه این موسسه را بررسی کنید تا با سوابق و نمونه‌های موفق آن بیش‌تر آشنا شوید. موسسه رسا از جمله موسساتی است که سال‌ها در این زمینه کار کرده است و توانسته رضایت افراد را با انجام این پروسه‌ها در حداقل زمان ممکن، به دست آورد.

برای شفاف سازی هرچه بهتر پروسه مهاجرت تحصیلی شما به کشور آلمان، ما در این بخش از مقاله قصد داریم تمام مراحلی که این پروسه باید طی کند را، برای شما عزیزان بازگو کنیم. اما در ابتدا این نکته را هم مد نظر قرار دهید که این مراحل، ممکن است در برخی جزئیات خود، بسته به مقطع تحصیلی که شما قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، متفاوت باشد. مرحله اول برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان به این صورت است که پس از ارائه مدرک دیپلم ۱۲ ساله خود، باید در یک دوره کالج این کشور نیز شرکت نمایید. به علاوه، خیلی از مواقع برای این که بتوانید در یکی از دانشگاه‌های آلمان پذیرش شوید، نیاز به شرکت در یکسری از آزمون‌های ورودی خواهید داشت.

پس از آن، باید وقت قبلی از سفارت رزرو کنید تا برای انجام کارهای مربوط به اخذ ویزای دانشجویی خود اقدام کنید. بعد از این که به سفارت مورد نظر مراجعه کردید، اگر تمامی مدارک شما کامل باشند و تمام مراحل قبلی را به درستی طی کرده باشید، ویزای دانشجویی شما صادر خواهد شد.

آیا از طریق بورسیه تحصیلی نیز امکان مهاجرت تحصیلی آلمان وجود دارد؟

همانطور که احتما خودتان تا به حال شنیده اید، بورسیه تحصیلی از جمله روش‌های مهاجرت به هر کشوری است. اما نکته قابل توجه در مورد این روش این است که فقط عده محدودی از افراد که از یکسری شرایط خاص برخوردار اند، می‌توانند از این روش مهاجرتی بهره ببرند. اما یکی از نکات بسیار مهم برای مهاجرت به کشور آلمان از طریق بورسیه تحصیلی، عدم توجه به سطح درآمدی شما و همچنین کشور سکونت شماست؛ این بدان معنا است که کشور آلمان بدون این که سطح درآمد و ملیت شما را در نظر بگیرد، در صورت داشتن استعداد و شرایط لازم، شما را بورسیه خواهد کرد.

یکی دیگر از نکاتی که حتما باید مورد توجه قرار دهید، این است که مهاجرت به کشور آلمان از طریق بورسیه تحصیلی، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، یک پروسه بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود. اما خوشبختانه این امکان برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند، فراهم شده است و پروسه آن نسبت به مقاطع قبلی، آسان‌تر است.

برنامه‌های بورسیه در آلمان به چه شکل اند؟

کشور آلمان از جمله کشورهایی است که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان را بورسیه می‌کند. معمولا سازمان DAAD هر ساله، تعدادی برنامه بورسیه متفاوت را ارائه می‌کند. این برنامه‌ها، خود توسط موسسات مختلفی در آلمان ارائه می‌شوند و کار سازمان DAAD، معرفی همین برنامه‌های مختلف است. به عنوان مثال، برنامه بورسیه Mailcheck و همچنین Trenhim Talent از جمله مواردی اند که هر ساله برای دوره‌های کارشناسی ارائه می‌شوند. به علاوه، بورسیه بنیاد فردریش ایبرت هر ساله برای مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود؛ اما چون برنامه‌های مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معمولا کم و تعداد متقاضیان زیاد است، به همین دلیل هم پذیرش در آن‌ها دشوارتر از مقطع دکترا است. بورسیه بنیاد علمی علوم آلمانی و بورسیه Stipendiumplus از جمله برنامه‌هایی هستند که برای افراد متقاضی بورسیه تحصیلی برای مقطع دکترا ارائه می‌شوند.

مهاجرت تحصیلی آلمان به صورت رایگان

یک از نکات قابل توجه درباره کشور آلمان، رایگان اعلام شدن تحصیل در این کشور از سال ۲۰۱۴ است. این یعنی از سال ۲۰۱۴، اکثر دانشگاه‌های این کشور، مبلغی را به عنوان شهریه از دانشجویان دریافت نکرده‌اند. البته که برای انجام یکسری کارهای اداری باید مبلغی را پرداخت کنید؛ اما میزان آن به نسبت هزینه شهریه سایر کشورها بسیار اندک و در حدود ۳۰۰ یورو است. اما یکی از موضوعاتی که توجه خیلی از دانشجویان را به خود جلب کرده است، امکان تحصیل رایگان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این کشور است. نکته جذاب‌تر این که، کشور آلمان امکان تحصیل رایگان در شش ترم اول مقطع دکترا را برای دانشجویان فراهم کرده است؛ حتی گاهی دیده شده است که برخی دانشجویان در این مقطع مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند.

برای مهاجرت تحصیلی آلمان باید میانگین معدلم چند باشد؟

یکی از مسائلی که هر دانشجو برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور باید رعایت کند، داشتن معدل تعیین شده توسط این کشور است. در واقع قوانین معدل در این کشور کمی سخت‌گیرانه‎تر از کشور خودمان است. قانونی که برای معدل در این کشور وجود دارد، کسب نمره حداقلی ۱۵ به عنوان معدل در تمامی دوره‌های قبلی است. اگر بخواهیم با مثالی این موضوع را بهتر و واضح‌تر برایتان توضیح دهیم، می‌توان به پذیرش در دوره کارشناسی اشاره کرد؛ شما برای این که بتوانید در دوره کارشناسی این کشور شروع به تحصیل کنید، باید معدل حداقلی ۱۵ را در سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم کسب کرده و معدل دیپلم خود را نیز به این میزان برسانید.

به طور کلی این را بدانید که برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، باید معدل بالایی کسب کنید. نکته مهم در این باره، متفاوت بودن میزان قانون معدل در رشته‌های مختلف است. این یعنی قانون حداقلی ۱۵ ممکن است برای تمامی رشته‌ها صدق نکند. مثال بارز آن، پذیرش در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کشور المان است.  شما برای این که بتوانید در این دو رشته، شروع به تحصیل کنید، باید حتما نمره بالای ۱۹ کسب کنید، در غیر این صورت شرایط لازم برای تحصیل را نخواهید داشت. شاید نمره ۱۹ در کشور ایران واقعا یک نمره تاپ باشد، اما در کشور آلمان یک حداقل برای قبولی است و همین موضوع، اهمیت تحصیل در این کشور را مشخص می‌کند.

برای تحصیل در آلمان چه مدرک زبانی مورد نیاز است؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که باید در هنگام مهاجرت تحصیلی آلمان به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، دریافت مدرک زبان رسمی کشور آلمان است. همانطور که می‌دانید، لازمه تحصیل در هر کشور خارجی تسلط کافی داشتن به زبان رسمی آن است. به همین دلیل، شما اگر به زبان آلمانی تسلط نداشته باشید، نمی‌توانید در کلاس‌ها مطالب را به خوبی فرابگیرید. پس باید پیش از مهاجرت تحصیلی به این کشور، برای دریافت مدرک زبان آلمانی اقدام کنید. البته خوشبختانه شما می‌توانید در یک دوره فشرده شش ماهه به زبان آلمان تسلط کامل پیدا کنید و دیگر نیازی نیست نگران فراگرفتن زبان رسمی این کشور باشید.

یکی از معتبر ترین و پر استفاده ترین مدرک زبان برای تحصیل در آلمان، مدرک زبان گوته است. برای دریافت این مدرک، کافی است شما به مراکز معتبر آموزشی مراجعه کنید و در دوره‌های شش ماهه ثبت نام کنید. البته فراموش نکنید که معتبر بودن مدرک گونه به دلیل آن است که پیش از ارائه این مدرک، اساتید تلاش می‌کنند تا تمامی نکات لازم و ضروری زبان آلمانی را به شما آموزش دهند تا شما بتوانید در کشور آلمان با اساتید و دیگر دانشجویان به خوبی ارتباط برقرار کنید و به مشکل برخورد ننمایید. به همین دلیل نیازی نیست نگران باشید چرا که می‌توانید با کمی تلاش، مدرک زبان گوته را با بالاترین درجه دریافت کنید.

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، مدرک زبان گوته یکی از معتبر ترین مدارک زبان آلمانی در جهان محسوب می‌گردد و دریافت آن نمی‌تواند کار دشواری باشد. این مدرک در درجه‌های آ، بی، سی، دی و ای به دانشجویان بر اساس توانایی و نمره آن‌ها در آزمون‌ها ارائه می‌شود. البته ناگفته نماند اگر بتوانید مدرک زبان گوته درجه آ را اخذ کنید، می‌توانید با امتیاز بالاتری برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید.

تحصیل در کالج آلمان به چه صورت است؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که امروزه برای بسیاری از دانش آموزان مطرح است، تحصیل در کالج آلمان می‌باشد. در روزهای اخیر، دولت آلمان برای دانشجویان مهاجر به کشور خود برنامه‌های زیادی را تدارک دیده است تا بتواند افراد برتر را از سراسر جهان به کالج‌های کشور خود فرابخواند. این امر سبب شده تا بسیاری از دانش آموزان مقطع دبیرستان، برای ارسال درخواست پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان اقدام نمایند. البته فراموش نکنید که تحصیل در کشور آلمان، کار چندان ساده ای نیست؛ اما شما می‌توانید با تحصیلات در این کشور و دریافت مدارک تحصیلی معتبر، در هر کجای جهان که علاقه دارید استخدام شوید و لذت ببرید.

برای تحصیل در کالج‌های کشور آلمان شما می‌توانید از چند طریق اقدام کنید. پس از آن که مرحله انتخاب رشته دوره متوسطه اول خود را انجام دادید، می‌توانید برای ارسال درخواست پذیرش اقدام کنید. البته ممکن است در چنین شرایطی، شانس شما برای دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان کم باشد. اما اگر دارای امتیازاتی همچون مقاله‌های ثبت شده و افتخارات ورزشی زیادی باشید، می‌توانید به بهترین شکل نامه پذیرش کالج‌های کشور آلمان را دریافت کنید و در این کشور به ادامه تحصیل در مقطع کالج یا‌های اسکول بپردازید و لذت ببرید.

یکی دیگر از راه‌های تحصیل در کالج آلمان، ارسال درخواست پذیرش پس از اتمام دوره دبیرستان است. برای آن که بتوانید در دانشگاه‌های آلمان در مقطع کاردانی شروع به ادامه تحصیل دهید، باید ابتدا حدود یک سال در کالج‌های این کشور ادامه تحصیل دهید تا با تمامی قوائد تحصیلی این کشور آشنا شوید. شما می‌توانید پس از اتمام دوره دبیرستان و دریافت مدرک دیپلم با نمره و معدلی بسیار بالا، شانس بسیار زیادی برای دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان داشته باشید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود فرصت را غنیمت شمارید و در اسرع وقت، برای ارسال درخواست پذیرش از مراکز معتبر اقدام کنید.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کشور آلمان وجود دارد؟

همانطور که می‌دانید برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان و دریافت ویزا و پذیرش، باید مدرک زبان رسمی گوته را داشته باشید. اما به دلیل دشوار بودن زبان آلمانی، اساتید دانشگاه‌های این کشور قوانینی را وضع کردند تا دانشجویان بتوانند با استفاده مدرک زبان انگلیسی و تسلط داشتن به این زبان، وارد دانشگاه بشوند و به ادامه تحصیل خود بپردازند. البته فراموش نکنید که اگر بتوانید در دوره‌های شش ماهه اخذ مدرک گوته شرکت کنید و در آزمون‌های آن با نمرات بالا قبول شوید، می‌توانید یک امتیاز بسیار خوب را در دانشگاه‌های آلمان برای خود رقم بزنید.

یکی از راه‌های تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان، تسلط کامل داشتن به این زبان است. برای آن که بتوانید به اساتید دانشگاه‌های آلمان ثابت کنید که به زبان انگلیسی تسلط کاملی دارید، باید حتما مدرک خود را ارائه دهید. برای دریافت مدارک زبان انگلیسی رسمی، کافی است در آموزشگاه‌های برتر و معتبر زبان در سراسر کشور شرکت کنید و برای اخذ مدرک آیتلس و تافل اقدام نمایید.

هزینه زندگی و تحصیل در کشور آلمان به چه صورت است؟

اگر بخواهیم در ارتباط با هزینه زندگی در کشور آلمان توضیحاتی ارائه کنیم، باید بدانید که حتی برای داشتن یک زندگی ساده و یا تحصیل در کشور آلمان، هزینه هایی وجود دارد؛ هزینه‌های مربوط به اقامت، خوراک، پوشاک، تفریحات و سفر از جمله این هزینه‌ها به شمار می‌آیند. این هزینه‌‌ها در کشوری مثل آلمان در مقایسه با بقیه کشورهای اروپایی مثل سوئیس یا دانمارک، کمی کم‌تر است. اما اگر بخواهیم این تفاوت را بهتر و ملموس‌تر احساس کنیم، باید این هزینه‌ها را در کشور آلمان با کشورهایی مثل ایتالیا یا لهستان مقایسه کنیم. اگر بخواهیم به صورت عدد و رقم این موضوع را بیان کنیم، باید گفت یک دانشجوی آلمانی حدود ۸۶۷ یورو در ماه را برای پرداخت هزینه‌های زندگی نیاز دارد. این هزینه مشمول خوراک، پوشاک، بیمه سلامتی، کرایه، تلفن، هزینه‌های تحصیل و غیره می‌شود. البته اگر بتوانید در این هزینه‌ها صرفه جویی کرده و با برنامه ریزی بودجه خود را خرج کنید، این هزینه‌ها کمتر هم خواهند شد.

آیا تحصیل‌ در آلمان مزایایی هم دارد؟

آیا با خود فکر کرده اید که تحصیل در کشور آلمان چه مزایایی دارد؟ باید بگوییم سیستم دانشگاهی در کشور آلمان برای دانشجویان، امکانات بسیار زیادی فراهم کرده است. دانشگاه‎های آلمان دستاوردهای فوق العاده ای در زمینه فلسفه و موسیقی دارند. همچنین، سوابق درخشانی در پرورش دانشجویانی مفتخر به کسب جایزه نوبل دارند. تحصیل در کشور آلمان طبق تجربیات افراد مختلف، از سطح بالایی برخوردار است و حتی مدارک دانشگاه‌های آن به صورت جهانی پذیرفته شده است. سیستم دانشگاه کشور آلمان از ۳۰۰ موسسه به هم پیوسته تشکیل شده است که در تمام مناطق این کشور پراکنده شده اند. شاید هیچ کشور دیگری چنین چیزی وجود نداشته باشید. همچنین، به دانشجویان فرصت‎هایی داده می‌شود تا در هنگام تحصیل نیز به کار مشغول شوند.

علاوه بر تمام موضوعات گفته شده، باید اشاره کرد که کشور آلمان در استانداردهای آکادمیک منحصر به فرد بوده و آموزش‌های فنی را به خوبی ارائه می‌دهد. از اکتبر ۲۰۱۴ آلمان به طور رسمی از پرداخت هزینه‌های تحصیلی توسط دانشجویان جلوگیری کرده است. این یعنی آلمان یکی از کم هزینه‌ترین کشورها برای تحصیل در محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی کامل‌تر برخی از این مزایا خواهیم پرداخت.

مهاجرت تحصیلی آلمان

طیف گسترده برنامه‌های تحصیلی

یکی از مهم‎ترین عواملی که مورد توجه اساتید دانشگاه‌های آلمان قرار می‌گیرد، برنامه تحصیلی دانشجویان است. همانطور که می‌دانید، برنامه تحصیلی نقش بسزایی را در بهبود کیفیت سیستم آموزشی ایفا می‌کند. به همین دلیل، متخصصان دانشگاه‌های مونیخ و برلین همیشه در تلاش اند تا بتوانند برترین و بدون نقص‌ترین برنامه‌های تحصیلی را برای دانشجویان انتخاب کنند تا آن‌ها بتوانند به بهترین شکل به مطالعات بپردازند. البته ناگفته نماند که چیدن برنامه‌های تحصیلی، کار چندان ساده‌ای نیست؛ از این رو اساتید دانشگاه‌های آلمان برای انجام چنین کاری از تجربیات مشاوران تحصیلی استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب محبوب شدن دانشگاه‌های آلمان نسبت به دیگر دانشگاه‌های جهان شده است، منعطف و قابل انتخاب بودن برنامه های تحصیلی است. دانشجویانی که در دانشگاه‌های آلمان در حال ادامه تحصیلی هستند، می‌توانند با توجه به شرایط خود برنامه تحصیلی خود برنامه تحصیلی خود را تعیین و مشخص نمایند. به همین دلیل، شما می‌توانید در کشور آلمان باتوجه به شرایط خود برنامه تحصیلی را تعیین نمایید.

برخوداری از دانشگاه‌هایی با شهرت جهانی

همانطور که می‌دانید، دانشگاه‌های بسیار فوق العاده‌ای در کشور آلمان وجود دارند که هر کدام از مزایای فراوانی برخوردار هستند. به همین دلیل، می‌توان گفت که مهاجرت تحصیلی آلمان می‌تواند بهترین گزینه برای ادامه تحصیل دانشجویان باشد. البته اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را دارید، می‌بایست پیش از انجام هر کاری درباره بهترین دانشگاه های این کشور تحقیقات لازم را انجام دهید. انجام این کار موجب می‌شود تا بتوانید در بهترین دانشگاه‌‌های آلمان با توجه به رشته تحصیلی و علاقه خود ثبت نام کنید و از تحصیلات در آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، یکی از برترین و بهترین دانشگاه‌هایی با شهرت جهانی در کشور آلمان محسوب می‌گردد. این دانشگاه جزو پر جمعیت ترین مراکز آموزشی اروپا به شمار می‌آید و هرساله تعداد زیادی دانشجو وارد آن می‌شوند و تعداد زیادی دانشجو نیز از آن فارغ التحصیل می‌شوند. یکی از مهم ترین عواملی که سبب شده دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ جزو دانشگاه‌های پر جمعیت محسوب شود، پذیرش آن است. اساتید این دانشگاه، شرایطی را وضع کرده اند تا تمامی دانشجویان از تمامی نقاط جهان بتوانند وارد لودویگ ماکسیمیلیان بشوند و به ادامه تحصیل خود بپردازند. به همین دلیل، می‌توان به جرئت گفت که این دانشگاه جزو برترین مراکز آموزشی آلمان و اروپا محسوب می‌شود.

دانشگاه فنی تکنیکال مونیخ، یکی دیگر از دانشگاه‌هایی با شهرت جهانی محسوب می‌گردد که در کشور آلمان و شهر مونیخ واقع شده است. درواقع این دانشگاه در قرن نوزدهم تاسیس گشت و تا کنون تنها دانشگاهی در آلمان محسوب می‌شود که در زمینه مشاغل و علوم فنی فعالیت می‌کند. جالب است بدانید از سال ۱۹۷۲ تا به امروز بیش از ۱۷ جایزه نوبل به کارکنان و دانشجویان این دانشگاه اهدا شده است. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر، شعبه‌هایی از این دانشگاه در برخی از کشورهای آسیای تاسیس گشته است تا دانشجویان آسیایی بتوانند در کشور خود از مزایای دانشگاه فنی بهره مند بشوند.

امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان مقاطع مختلف

یکی از مهم‌ترین مزایای دریافت پذیرش دانشگاه‌های آلمان، تحصیل رایگان است. دولت آلمان حساسیت بخصوصی بر روی وضعیت نظام آموزشی کشور خود دارد. به همین دلیل، قصد دارد که در هر شرایطی دانشجویان خود را از علم و دانش ثروتمند کند. از سال‌های بسیار دور تا به امروز، لایحه بورسیه در دانشگاه‌های آلمان تا به امروز مطرح بوده است تا دانشجویانی از تمامی نقاط جهان که قدرت مالی پرداخت هزینه‌های تحصیلات خود را ندارند، بتوانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های آلمان به ادامه تحصیل بپردازند. این امر سبب شده تا سالانه میلیون‌ها دانشجو وارد کشور آلمان شوند تا بتوانند از مزایای تحصیلات رایگان دانشگاه‌های این کشور استفاده نمایند.

برای ادامه تحصیل به صورت رایگان در دانشگاه‌های آلمان، ابتدا باید شرایطی را دارا باشید تا بتوانید بورسیه دانشگاه‌های این کشور بشوید. ابتدا باید تاییده مالی را داشته باشید تا اثبات کنید که وضعیت مالی شما خوب نیست. علاوه بر آن، باید در دانشگاه‌های این کشور تلاش و کوشش زیادی داشته باشید تا بتوانید تا زمان فارغ التحصیل شدن، از بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های آلمان استفاده کنید.

ویزای همراه دانشجویی آلمان و شرایط دریافت آن

دانشجویانی که به قصد تحصیل به آلمان مهاجرت می‌کنند، می‌توانند از نوعی ویزا برای اقامت اعضای خانواده خود نیز بهره ببرند. ویزای همراه دانشجویی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا پس از دریافت ویزای تحصیلی خود، بتوانید اعضای خانواده خود را نیز در حین تحصیل به این کشور بیاورید. کشور آلمان به خوبی دغدغه‌های دانشجویان مهاجری که به این کشور امده‌اند را می‌شناسد؛ این کشور برای افزایش کیفیت آموزشی خود، این نوع ویزا را فراهم کرده است تا دانشجویان بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند. اما برای دریافت این نوع ویزا، حتما باید مدتی از زمان ورود شما به خاک این کشور گذشته باشد. معمولا زمانی که برای این کار تعریف شده است، حدود ۳ ماه تا ۱ سال است؛ این یعنی شما باید این مدت را در کشور آلمان به تحصیل بپردازید و پس از آن می‌توانید برای اخذ چنین ویزایی برای بستگان خود، اقدام نمایید.

یکی از شرایطی که کشور آلمان برای دریافت این ویزا قرار داده است، تمکن مالی دانشجو است. این یعنی شما باید بدون وابستگی به بودجه عمومی آلمان، بتوانید خرج و مخارج زندگی خود و اعضای خانواده خود را در این کشور تامین کنید. به علاوه، باید بتوانید محل مناسبی را برای زندگی خود و بستگان خود فراهم کنید؛ در غیر این صورت فاقد شرایط لازم برای دریافت این نوع ویزا خواهید بود. همچنین، شما زمانی قادر خواهید بود که همسر خود را هم همراه خود به این کشور ببرید، که قبل از دریافت ویزای تحصیلی خود برای ازدواج اقدام کرده باشید. اما مزیتی که برای همسر شما وجود خواهد داشت، امکان کار در این کشور اروپایی است. البته همسر شما برای اقامت در این کشور، باید حتما سطح A1 زبان این کشور را داشته باشد.

شرایط ویزای همراه برای فرزندان و والدین به چه صورت است؟

اگر فرزندی هم دارید، باید سنی کمتر از ۱۸ سال داشته باشد تا بتوانید برای وی ویزای همراه دریافت کنید. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر فرزند شما سنی بیشتر از ۱۶ سال داشته باشد، باید بتواند به زبان آلمانی صحبت و معاشرت کند؛ زیرا برای فرستادن وی به مدرسه نیاز خواهد شد. برای والدین خود نیز زمانی می‌توانید ویزای همراه دریافت کنید که سن نسبتا بالایی داشته باشند. این یعنی فقط زمانی می‌توانید آن‌ها را هم به آلمان ببرید که نتوانند از خود مراقبت کنند. نکته آخر در مورد فرزندان شما این است که نباید در آن زمان متاهل باشند؛ البته اگر قبلا هم ازدواج کرده باشند و بیوه و مطلقه محسوب شوند نیز، امکان دریافت ویزای همراه برایشان وجود نخواهد داشت.

چرا درخواست ویزای تحصیلی من ریجکت شده‌ است؟

دلایل زیادی برای رد شدن درخواست ویزای تحصیلی وجود دارد. اولین دلیلی که ممکن است درخواست شما رد شده باشد، درخواست نامناسب برای ویزای تحصیلی است. این بدان معنا است که شما ممکن است درخواست ویزای برای نوعی از آن داده باشید که مربوط به تحصیل شما نمی‌شود. دومین دلیلی که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد، عدم تمکن مالی شما است. به عنوان یک دانشجو باید بدانید که کشور آلمان معمولا دانشجویانی را در اولویت قرار می‌دهد که بتوانند خرج و مخارج زندگی خود را در این کشور تامین کنند. گاهی هم ممکن است به دلیل عملکرد ضعیف شما در دوره‌های تحصیلی قبلی، سبب ریجکت شدن درخواست شما شود. همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، کشور آلمان روی نمرات شما بسیار حساس است و عملکرد شما را در دوره‌های قبلی، بررسی خواهد کرد.

یکی دیگر از شروط دریافت ویزای تحصیلی، داشتن مدرک زبان بود. اگر شما چنین مدرک و مهارتی را نداشته باشید، طبیعتا درخواست شما برای اخذ ویزا رد خواهد شد. به علاوه، شما باید حتما رشته‌ای را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید که با رشته تحصیلی شما مرتبط باشد، در غیر این صورت نیز درخواست شما ریجکت خواهد شد. وجود نقص در مدارک ارسالی و همچنین عملکرد ضعیف در مصاحبه نیز از جمله دلایلی هستند که احتمال رد درخواست شما را افزایش می‌دهند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: