نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: در حال حاضر هزینه‌ی ساخت هر متر مربع از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در بلوک‌های چهار و پنج طبقه ۷ تا ۸ میلیون تومان است اما برای بلوک‌های بالای ۱۰ طبقه، کمتر از ۱۰ میلیون تومان نخواهد بود.

حمیدرضا سهرابی اظهار کرد: برای آن‌که پروژه‌های نهضت ملی  مسکن در وضعیت منطقی قرار گیرند باید واقع‌بین باشیم. اگر با پیمانکار هم قرارداد متری ۵ میلیون تومان ببندیم احتمالا با توجه به بحث تورم تا زمان تحویل واحد، نرخ‌ها دچار تعدیل می‌شود و به عدد ۸ میلیون تومان می‌رسد. البته پروژه‌ها به صورت جداگانه برآورد می‌شود. یعنی قیمت ساخت واحدها برای طرح‌ها و مناطق مختلف، متفاوت است.

وی افزود: طبق برآوردهایی که صورت گرفته هزینه‌ی ساخت بلوک‌های چهار و پنج طبقه تقریبا متری ۷ تا ۸ میلیون تومان است. اما برای بلوک‌های بالای ۱۰ طبقه، هزینه‌ی ساخت کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیست.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره آخرین روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر گفت: در یک قالب، پروژه‌ها به صورت گروه ساخت است. زمینی که وزارت راه و شهرسازی به ما معرفی می‌کند تفکیک می‌کنیم و خدمات زیربنایی و آماده‌سازی را بر روی آن انجام می‌دهیم.

تقسیم‌بندی متقاضیان در گروه‌های ۳ تا ۴ نفره

سهرابی ادامه داد: سپس متقاضیان را قرعه‌کشی و در گروه‌های ۳ تا ۴ نفره قرار می‌دهیم. در مواردی نیز خانه‌های تک‌واحدی یا دو طبقه به مردم واگذار و شروع به ساخت می‌کنیم. در موضوع تهیه پروانه و نظارت هم در کنار مردم هستیم. این موارد شامل گروه ساخت است که نزدیک ۴۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: در قالبی دیگر احداث بیش از ۵۰ هزار واحد به صورت امانی یعنی پیمان دستمزد را در دستور کار داریم. بدین صورت که ما پیمانکار می‌گیریم و مصالح و خدمات را تامین می‌کنیم تا قیمت ساخت ارزان‌تر تمام شود و تورم کمتری به آن بخورد.

به گفته سهرابی، مجموع تعهد بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن سالیانه ۴۰۰ هزار واحد بوده که تا کنون حدود ۳۰۰ هزار واحد شروع شده است. در بخش شهری تا کنون برای ۱۲۰ هزار واحد پروژه تعریف شده و در بخش  روستایی نیز ۲۰۰ هزار فقره  تسهیلات پرداخت می‌شود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره تاثیر نوسانات قیمت مصالح بر روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: در مقطعی که یکدفعه دستمزد افزایش یافت مقداری دچار کندی در اجرا شدیم اما در حال حاضر پروژه متوقف نداریم.

متوسط ۲۲ درصدی پیشرفت نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک

سهرابی، میانگین پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک و روستاها را ۲۲ درصد دانست و افزود: طبیعتا آغاز به کار طرح‌های جدید، متوسط پیشرفت پروژه را دچار کاهش درصد می‌کند. اما در حال حاضر بیش از ۷۲ هزار واحد از مرحله‌ی فونداسیون عبور کرده است. بیش از ۳۰۰۰ واحد در حین نازک‌کاری و نزدیک ۲۰۰ واحد افتتاح و به مردم واگذار شده است. ۳۰۰۰ واحدی که در مراحل پایانی قرار دارد فروردین ۱۴۰۲ همزمان با سالروز تشکیل حساب صد امام (ره) افتتاح می‌شود.

طرح نهضت ملی مسکن

با توجه به ظرفیت‌های موجود باقی‌مانده از مرحله‌ هشتم ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن، امکان نام‌نویسی در ۱۶ استان شامل آذربایجان شرقی، ایرانشهر (جنوب سیستان و بلوچستان)، بوشهر، کرمان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، لارستان (فارس)،   جنوب کرمان، گلستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان وجود دارد.

متقاضیان برای ثبت نام به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کنند. این ظرفیت‌های خالی در راستای مرحله‌ هشتم ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن است که شهریور امسال آغاز شده بود. با توجه به رویکردهای اخیر وزارت راه و شهرسازی، مهلت زمانی برای ثبت نام نهضت ملی مسکن تعیین نمی‌شود و در واقع نام‌نویسی تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

در صورت تامین زمین در سایر شهرهای کشور در هر زمان سامانه در این شهرها نیز به تدریج بازگشایی و اسامی شهرها به لیست اضافه می‌شود. بر اساس برنامه آن دسته از شهرهایی که در هر فاز ثبت نام اعلام ظرفیت مازاد کرده بودند، ظرفیت مازاد باقی مانده آن به مرحله‌ بعدی انتقال داده می‌شود و امکان تکمیل ظرفیت مازاد اعلام شده در فاز قبلی همچنان وجود دارد. متقاضیان مسکن در شهرهای جدید، باید سابقه سکونت لازم در شهر محل سکونت ذکر شده در این جدول را داشته باشند.

در روزهای اخیر شهریار افندی‌زاده، سرپرست وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که برای بیش از ۲.۵ میلیون واحد نهضت ملی مسکن، تامین زمین شده است.

این در حالی است که طبق اعلام سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون حدود ۵۷ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده و ۲۴ هزار هکتار در اختیار این طرح قرار گرفته است. این مقدار زمین برای ساخت ۱.۵ میلیون واحد کفایت می‌کرد اما با توجه به سیاست  کاهش تراکم واحدها این ظرفیت نیز کمتر شده است.

بنا به گفته تقی رضایی، سرپرست معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن، استان‌هایی مثل کردستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام با کمبود زمین مواجه هستند.

متقاضیان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن و افراد تحت سرپرستی باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی باشند و متقاضی از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. همچنین باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد. و زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن و مردان مجرد بین ۲۳ سال تمام تا ۴۵ سال به شرط ارائه تعهد نامه محضری در خصوص ارائه سند رسمی ازدواج در زمان واگذاری واحد امکان ثبت نام را دارند. سابقه‌ سکونت حداقل ۵ ساله در شهر مورد تقاضا از دیگر شروط ثبت نام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از طریق برنامه‌هایی مثل افزایش مقیاس تولید مسکن درصددیم تا هزینه‌های پروژه نهضت ملی مسکن را کاهش دهیم.

مسکن مهرمدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: از طریق برنامه‌هایی مثل افزایش مقیاس تولید مسکن درصددیم تا هزینه‌های پروژه نهضت ملی مسکن را کاهش دهیم و تا کنون هیچ یک از متقاضیان را از این طرح کنار نگذاشته‌ایم.

علیرضا جعفری اظهار کرد: هنوز وارد این مرحله نشده‌ایم که افرادی را از طرح نهضت ملی مسکن حذف و کسانی دیگر را جایگزین کنیم. امیدواریم هیچگاه هم وارد این مرحله نشویم؛ چرا که امیدواریم هزینه ساخت را مدیریت کنیم و حتی‌الامکان کاهش دهیم.

وی افزود: ما به شرایط اقتصادی متقاضیانی که در دهک‌های مختلف جامعه هستند اشراف کامل داریم. لذا نباید انتظار بیش از توانشان از آنها داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای کاهش هزینه‌های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به دنبال طرح‌های مکمل هستیم. بدین صورت که بتوانیم با استفاده از اقداماتی در بخش‌های مدیریت منابع، مصالح ساختمانی و ایجاد ظرفیت درخصوص مقیاس تولید انبوه مسکن هزینه را کاهش دهیم و حتی‌الامکان فشار واریزی آورده متقاضیان را کاهش دهیم.

جعفری با بیان اینکه بسته ۱۰۰ هزار واحدی گام اول بر اساس منابع و بودجه متقاضیان شکل گرفته است گفت: تحلیلی که از وضعیت گام اول داشتیم بر مبنای آورده بود که به دلیل توان نه چندان زیاد متقاضیان در برخی استان‌ها، مانعی در تولید مسکن محسوب می‌شد. بنابراین امیواریم در طرح‌های مکمل بتوانیم نیاز هموطنان به مسکن را پاسخگو باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: تا آخر سال جاری باید عرضه قابل توجه مسکن را در کشور داشته باشیم. در نشستی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم وعده دادیم که علاوه بر طرحهای مسکن مهر و اقدام ملی، به منظور اثبات توانایی و اراده انقلابی ۱۰۰۰ واحد نیز از پروژه‌های نهضت ملی مسکن که در سال جاری کلنگ اجرای آنها زده شده را تا پایان امسال تحویل دهیم.

گام دوم نهضت ملی مسکن برای ۱۰۰هزار واحد در شهرهای جدید عملیاتی می‌شود.

مسکن ملیگام دوم نهضت ملی مسکن چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

به نقل از ایسنا، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: به‌دنبال اجرای ۱۰۰هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید که در خردادماه شروع شد، چهارشنبه هفته جاری عملیات ۱۰۰هزار واحد گام دوم نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید را با دستور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی آغاز می‌کنیم.

علیرضا جعفری افزود: با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن، متقاضی محور است در این مرحله پروژه‌ها را در شهرهایی که متقاضیان واجد شرایط ثبت‌نام کرده و به مرحله افتتاح حساب رسیده‌اند کلنگ‌زنی می‌کنیم.

جعفری تصریح کرد: درخصوص ۱۰۰هزار واحد مرحله‌ی اول در بحث آماده‌سازی زمین به پیشرفت بیش از ۶۰درصد رسیده‌ایم و در حوزه ساخت مسکن هم به بالای ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی دست یافته‌ایم.

وی با اشاره به سیاست جدید وزارت راه و شهرسازی به‌منظور احداث مسکن با تراکم پایین گفت: با توجه به این موضوع امیدواریم دوره ساخت را کاهش دهیم که در کاهش هزینه تمام شده مسکن تاثیرگذار خواهد بود. همچنین هرچه سریع‌تر واحدها به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان "در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اوقاف می‌تواند کمک کند" گفت: مالکیت زمین اوقافی با مالکیت خصوصی متفاوت است.

فرزانه صادق‌مالواجرد با اشاره به تفاهمنامه وزارت راه  شهرسازی با سازمان اوقاف، اظهار کرد: بر اساس این تفاهمنامه، زمین‌های اوقافی قبل از الحاق ارزش‌گذاری شود.

وی ادامه داد: استان‌ها باید در اجرای تفاهمنامه وزارت راه و اوقاف همکاری کنند. در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اوقاف می تواند کمک کند و باید به این نکته توجه داشت که مالکیت زمین اوقافی با مالکیت خصوصی متفاوت است.

وی همچنین با اشاره به نوسازی بافت فرسوده، افزود: بسته‌های تشویقی شهرسازی در بافت‌های فرسوده منجر به رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده می‌شود. این مهم موردتوجه وزارت راه و شهرسازی بوده و دراین راستا گام‌هایی برداشته شد.

وی با تأکید بر این‌که ضوابط ساخت‌وساز در بافت فرسوده باید با ضوابط ساخت وساز در سایر بافت‌ها متفاوت باشد، اضافه کرد: زیرساخت‌های موجود در بافت فرسوده شرایطی را ایجاد کرده است که تولید مسکن در این بافت‌ها بسیار ساده‌تر باشد.

آیت‌اللهی کارشناس مسکن گفت: هدف اصلی نهضت ملی مسکن، تأمین مالی برای افراد است. اصولاً دولت وظایفی را بر گردن بانک‌ها می‌گذارد که توان پرداخت این تسهیلات را کم می‌کند اما تسهیلاتی در نظر گرفته‌اند که حتما پرداخت خواهد شد.

یکی از وعده‌های دولت سیزدهم برای تأمین مسکن خانوارها، ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال دوره ریاست جمهوری است. سال گذشته بود که دولت طرح نهضت ملی مسکن را تحویل وزارت راه و شهرسازی داد. طرحی که هدف دولت از انجام آن تأمین ۴ میلیون مسکن ملی برای خانوارهای ایرانی بود. به گفته وزیر راه و شهرسازی ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال کار دشواری است و امور زیربنایی آن مانند تسهیلات و تأمین زمین در حال انجام است. تاکنون نیز برای ۳ میلیون واحد، تأمین زمین صورت گرفته اما تأمین اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی مانده است. در این طرح اقساط نهضت ملی مسکن در مناطق محروم و برای اقشار کم‌ درآمد در مناطق مختلف کشور، ماهانه یک میلیون و هشتصد هزار تومان تا سه میلیون و دویست هزار تومان است. البته این مبلغ برای گروه‌های متوسط بین ۲ میلیون و سیصد هزار تومان تا ۴ میلیون دویست هزار تومان برآورد شده است.

گسترش نیوز برای بررسی جزئیات این طرح و تشابه آن با خانه‌های مسکن مهر با یک کارشناس مسکن به گفت‌وگو پرداخته است.

مشکلات تخصصی نهضت ملی مسکن

عطاءالله آیت‌اللهی، کارشناس مسکن در رابطه با تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: اصل کلی و مهم نهضت ملی مسکن، پرداخت مالی برای افراد است. اصولاً دولت وظایفی را بر گردن بانک‌ها می‌گذارد که توان پرداخت این تسهیلات را کم می‌کند. تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که حتماً پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار گسترش نیوز که مردم اخذ وام مسکن برای پرداخت رهن و اجازه را بهتر از تسهیلات نهضت ملی می‌دانند، خاطر نشان کرد: رهن و اجاره نیاز ملموس مردم است. نگرانی دولت از عدم توانایی افراد از پرداخت ودیعه مسکن و اجاره‌ها است. از طرفی هم بانک‌ها وام‌های این‌چنینی را راحت‌تر به مردم پرداخت می‌کند. به دلیل اینکه بازپرداخت کوتاه‌تری دارد و بازگشت پول به بانک با توجه به تضمین‌هایی که گرفته می‌شود، راحت‌تر انجام خواهد شد اما نهضت ملی مسکن طرح سرمایه‌گذاری برای مردم لحاظ می‌شود و تسهیلات آن به صورت طولانی‌تر با بهره کمتر است.

آیت‌اللهی ضمن اشاره به چالش‌های طرح نهضت ملی مسکن گفت: چند عامل اصلی به عنوان چالش این طرح وجود دارد که یکی از این موضوعات، چالش مدیریتی است. نگاه مجریان به این طرح باید نگاه علمی و مطالعاتی بر پایه مهندسی باشد. این طرح باید از هر جهتی بررسی جامع شود؛ نباید فقط به زمین و تأمین اعتبار بسنده کرد. مسکن مجموعه مشخصی دارد که باید در مطالعات علمی و مهندسی دیده شود.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: