قیمت مرغ امروز در خرده فروشی‌ها بیش از 42هزار تومان شد. قیمت مرغ باعث هرج و مرج بسیاری در بازار شده است. قیمت مرغ در چند وقت اخیر با روند صعودی مواجه بوده است. قیمت مرغ گویا با هیچ کنترلی مواجه نیست. قیمت مرغ در روزهای آینده در انتظار نظارت بر توزیع مناسب است.

مدیر میدان میوه و تره بار بهمن گفت: مرغ گرم عمده در میدان بهمن تهران ۴۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

معینی مدیر میدان میوه و تره بار بهمن قیمت امروز خرده فروشی این محصول را در میادین میوه و تره بار تهران ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد که با نرخ مصوب دولتی (۶۳ هزار تومان) حدود ۱۵ هزار تومان فاصله دارد.

قیمت مرغ گرم در میادین میوه و تره بار تهران در روز‌های گذشته ۵۱ هزار و ۹۵۰ تومان بود.

معینی ورودی روزانه مرغ گرم کامل را به میدان بهمن ۵۵۰ تا ۵۶۰ تن اعلام کرد.

قیمت مرغرضا ترکاشوند افزود: مجموعه‌های فعال در این صنعت ضررده بوده، اما به‌دلیل اینکه همچنان با نرخ خرید مواد اولیه قبلی در حال ادامه کار هستند در بازار حضور دارند، اما در صورت تداوم چنین روندی هیچ صرفه اقتصادی و توجیهی برای ادامه کار ندارند.

ترکاشوند درباره دلیل افزایش بیش از حد قیمت تخم‌مرغ گفت: با توجه به افزایش قیمت اقلام مختلف در کشور، قیمت تخم‌مرغ از زمان حذف ارز ترجیحی و در مجموع اِعمال افزایش قیمت‌ها در سطوح مختلف، افزایش چندانی نداشته است و به‌نظر می‌رسد که افزایش قیمت تخم‌مرغ بیش از حد نصاب و معقول صورت گرفته است در حالی که حتی کمتر از آنچه که باید رشد قیمت داشته باشد شاهد افزایش قیمت این محصول بوده‌ایم.

وی ضمن اشاره به کاهش نسبی قیمت مرغ اضافه کرد: افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در ماه‌های آینده حتمی خواهد بود البته ممانعت از رشد انفجارگونه این دو محصول در گروه کنترل قیمت جوجه یک‌روزه توسط دولت و عوامل تاثیرگذار بر این امر است. هر چند فعالان در این صنعت نیز ناچار از این امر هستند در صورتی که در بسیاری از موارد به عرضه مرغ زنده و تخم‌مرغ کمتر از نرخ بازار پرداخته‌اند تا بتواند تعادلی در میزان عرضه و تقاضا ایجاد کنند.

این فعال صنف مرغداری توضیح داد: توزیع کالابرگ الکترونیکی و گنجانده شدن این دو محصول در این طرح از جمله وعده‌هایی بود که به‌منظور حمایت از مردم جهت قرار دادن مرغ و تخم‌مرغ بر سر سفره‌های مردم داده شد، اما هیچ اقدام عملیاتی در این زمینه صورت نگرفت و خرید مرغ و تخم‌مرغ برای بسیاری از مردم خارج از توان و قدرت خریدشان است.

رضا ترکاشوند بیان کرد: از آنجا که سیکل تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور بالاست تقریبا همواره وضعیت باثباتی در بازار در این زمینه وجود دارد و اگر جوجه‌ریزی‌های کمی و کیفی خوبی در دوره جدید صورت گیرد قیمت این دو محصول نیز در بازار کنترل خواهد شد. در غیر این صورت از افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ گریزی نیست هر چند فعالان در زمینه صنعت مرغداری و تولید تخم‌مرغ طی جلساتی که با مسئولان داشته‌اند امیدوار هستند تا روند تولید با حمایت‌های آن تقویت شود تا طی 2 تا 3 ماه آینده ناچار به افزایش قیمت نباشیم.

ترکاشوند بیان کرد: در شرایط فعلی هزینه‌های تولید تخم‌مرغ با قیمت عرضه آن متناسب نیست و ادامه این روند منجر می‌شود تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند به‌طوری که برخی از تولیدکنندگان به‌دنبال حذف گله‌های خود هستند و سیستم قیمت‌گذاری تخم‌مرغ واقع‌بینانه نیست اگر تولید کنندگان بیش از 50 درصد نهاده‌های موردنیاز خود را قرار باشد از بازار با ارز آزاد تامین کنند باید هر کیلوگرم تخم‌مرغ در واحد‌های مرغداری با قیمت معقول به فروش برسد تا برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.

علت عجیب افزایش قیمت مرغ منجمد!

معاون امور دام و طیور وزارت جهادکشاورزی در این باره گفت: مجوز واردات هیچ مرغی از سال گذشته صادر نشده است. دلیل آن هم این بود که شرایط عرضه مرغ بسیار نابسامان بود و به هر حال در جهت تنظیم بازار دولت موظف بود که مقادیر کمبود مرغ را با واردات تامین کند. این مجوز سال گذشته صادر و البته عدد آن هم اصلاح شد و رویکرد ما تولیدات داخلی بود. برهمین مبنا هم مجوز صادرات توسط وزارت جهادکشاورزی داده نشد یا مجوزهایی که داده شد کنسل شد.

حسین دماوندی‌نژاد درخصوص مرغ‌های منجمد در بازار نیز گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای ماه‌های پیش مقادیری مرغ دریافت کردند و در سردخانه‌ها موجود است و به‌صورت محدود عرضه می‌شود. همچنین قیمت مرغ منجمد را اصلاح کردیم و افزایش دادیم که تقاضا به مرغ گرم هدایت شود. بنابراین هم عرضه این مرغ را محدود کردیم.

قیمت مرغحاشیه‌های قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار وارد سومین ماه خود شده است. طی دو ماه گذشته نوسان قیمت این دو ماده غذایی پرمصرف چشمگیر بوده و آنها هر روز از نرخ مصوب فاصله بیشتری گرفته‌اند.

به‌رغم کاهش تقاضا که بخش زیادی از آن ناشی از رشد قیمت تلقی می‌شود، مرغ‌داران دو ماه است که با ارائه مستندات رشد هزینه تولید و زیان‌های وارد شده از دولت می‌خواهند نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ افزایش یابد. در همین حال معاون بازرگانی وزیر جهادکشاورزی روز شنبه اعلام کرد نرخ مصوب مرغ تغییری نداشته و نخواهد داشت. این در حالی است که دولت قرار بود روز ۳۱شهریور رقم جدیدی را برای نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ اعلام کند.

معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ و تخم‌مرغ نداریم، تأکید کرد: قیمت مرغ کماکان ۵۹.۸۰۰تومان است و افزایشی در قیمت مرغ و تخم‌مرغ نداریم.

محسن شیراوند افزود: سیاست وزارت جهادکشاورزی در حوزه مصرف‌کننده ثبات قیمت و در حوزه تولیدکننده کمک حداکثری به توسعه و رونق هرچه بیشتر تولید است، امیدواریم در هفته پیش رو با اتحادیه‌های این حوزه به توافقاتی برسیم و بتوانیم هزینه تمام‌شده تولید را در ابتدای زنجیره کاهش دهیم تا در انتهای زنجیره قیمت برای مصرف‌کننده ثابت بماند و افزایشی نداشته باشد.

وعده اصلاح قیمت مرغ از سوی دولت

صدیق‌پور به وعده دولت مبنی بر اصلاح قیمت مرغ تا پایان شهریور اشاره کرد و افزود: معاون اول رئیس‌ جمهوری اعلام کردند که اصلاح قیمت صورت خواهد گرفت. بر همین اساس نیز جلسات متعددی در دستگاه‌های مختلف برگزار شد تا یک تعادل قیمتی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده برقرار شود.

قیمت مرغدرخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت مرغ

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن جوجه یک‌روزه، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلایل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد: قیمت نهاده از ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری حدود شش برابر شد. طوری که قیمت ذرت از ۱۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت سویا از ۳۰۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان رسید.

او ادامه داد: اگر دولت می‌خواست متناسب با قیمت نهاده اقدام به قیمت‌گذاری کند باید قیمت مرغ زنده حدود ۴۹ هزار تومان و قیمت مرغ گرم حدود ۷۰ هزار تومان به‌دست مردم می‌رسید. اما نرخ مصوب آن ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.

صدیق‌پور درباره تامین نهاده عنوان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان مشکلی در تامین نهاده ندارند و نهاده به‌وفور در سامانه بازارگاه موجود است.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: