یارانه جدید و نحوه پرداخت آن و معوقات آن  مسئله ای است که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. یارانه جدید دو ماه به مردم پرداخت شده است. یارانه جدید تیرماه هنوز به حساب مردم واریز نشده است. یارانه جدید جاماندگان چه زمانی واریز می شود؟  یارانه جدید برا جاماندگان از طریق  سایت my.gov.ir قابل ثبت نام  است.

اولین یارانه زمستان ۱۴۰۰ دیشب واریز و قابل برداشت شد. این یارانه فقط چند ساعت قبل از بودجه‌ای واریز شد که امروز به مجلس می‌رود و تکلیف یارانه‌ها را در سال آینده مشخص خواهد کرد.

اگرچه مقامات دولتی کم و بیش از تصمیم یارانه‌ای خود در سال آینده پرده برداشته‌اند و گفته‌اند که تصمیمات ور جهتی است که مردم به صورت اختیاری یا کالابرگ دریافت کنند یا یارانه نقدی.

در حال حاضر طرح کالابرگ در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجرا است. آن‌طور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهم آذرماه امسال اعلام کرده، در صورت موفقیت طرح کالابرگ، در سایر استان‌ها نیز اجرایی شود.

به گفته سید صولت مرتضوی، قانونگذار تکلیف کرده است که دولت به جای پرداخت یارانه نقدی، کالابرگ الکترونیکی توزیع کند، اما چون تاکنون بستر فراهم‌ نشده بود، این کار انجام نشد. اما اکنون مقرر شده زمینه کالابرگ الکترونیکی را با انجام نمونه آزمایشی دنبال کنیم و به همین منظور به صورت آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده است.

مرتضوی تاکید کرده، ما مکلف هستیم که سازوکار کالابرگ را تقویت کنیم. همکاران ما در وزارت کار با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت جلساتی داشتند و بستر این کار فراهم شده است؛ این طرح در چند شهرستان به صورت موردی اجرا شد که بازخورد خوب و مطلوبی گرفتیم. اما به محض اینکه زمینه کالابرگ الکترونیکی فراهم شود، به صورت آزمایشی آن را اجرا می‌کنیم و امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

وی متذکر شده، استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که بخواهند می‌توانند از آن استفاده کرده و یا از مبلغ نقدی آن استفاده کنند.

بنا به این گزارش، سازوکار اجرای طرح کالابرگ این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص و به اختیار می‌توانند با این کارت، پروتیین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، پول آن را برداشت کنند.

در این میان، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در تشریح آخرین وضعیت اختصاص کالابرگ الکترونیکی گفته، نباید خودمان را درگیر این موضوع که یارانه نقدی بهتر است یا کالابرگ؟» کنیم. او خبر داده که هر کدام از مدل یارانه نقدی و کالابرگ که در تست‌ها موفق باشند، پیاده‌سازی شده و دولت هم در همان مسیر پیش خواهد رفت.

تصمیم نهایی دولت درباره یارانه ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومانی در سال آینده/ جزییات تازه درباره شیوه پرداخت یارانه‌ها؛ نقدی است یا کالابرگ؟ 

توضیح سخنگو درباره یارانه‌ها

در این شرایط، اولین یارانه زمستان ۱۴۰۱ دیشب به حساب خانوار واریز و قابل برداشت شد و بنا به گفته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در دی ماه هم همه مردم یارانه را به صورت نقدی دریافت کردند.

طیبه حسینی توضیح داده؛ حدود ۷۸ میلیون نفر از مردم ایران مشمول یارانه هستند که در دی ماه نیز مانند ماه‌های گذشته یارانه خود را به صورت نقدی دریافت می‌کنند.

او درباره طرح کالابرگ یادآور شده؛ اگر قرار بر اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در هر استانی باشد، ابتدا باید وجه مورد نظر یک ماه زودتر و به صورت اعتباری در نظر گرفته شود و نهایتا تا بیستم هر ماه فرصت دهیم تا آن را هزینه کنند. اگر تا بیستم هر ماه این مبلغ خرج نشد، باقی‌مانده حساب اعتباری به صورت نقدی قابل برداشت خواهد بود.

تصمیم یارانه‌ای دولت در بودجه ۱۴۰۲

در این میان، آن‌طور که وزیر اقتصاد در نشست خبری دیروز اعلام کرده، منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ میزان پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی) حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس رقم پرداخت ماهیانه یارانه نقدی حدود ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد بیش از ۱۰ درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است.

بنا به گزارش‌ها، در سال ۱۴۰۱ یارانه نقدی در قالب جدول ذیل تبصره ۱۴ گنجانده شده بود که در لایحه سال بعد عملا این جدول حذف شده و در سرفصل‌های مربوط به درآمدهای نفت و فرآوردها نفت و گاز گنجانده شده است.

یارانه

هفته آینده هفتمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. آن هم در حالی که دو روز قبل این مساله مطرح شد که احتمالا یارانه افرادی که دلار سهمیه‌ای خریده‌اند قطع می‌شود.

22 آبان ماه یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و علاوه بر مشمولان قبلی، سه میلیون نفر دیگر هم قرار است در لیست دریافت‌کنندگان یارانه جدید قرار بگیرند.

اما در کنار مشمولان جدید، اخباری منتشر شد که حاکی از احتمال حذف یارانه برخی از افراد است؛ افرادی که در هفته گذشته دلار سهمیه‌ای خریده‌اند.

دو روز قبل بود که معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیامکی به افرادی که کارت ملی خود را به دلالان دلار اجاره می‌دهند هشدار داد که « اطلاعات هویتی خریداران دلار برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.»

این پیامک پس از آن ارسال شد که تعداد زیادی از مردم و به خصوص دلالان برای خرید دلار سهمیه‌ای در مقابل صرافی‌های مجاز صف بستند و بسیاری از مردم، کارت ملی خود را با قیمت 600 تا 700 هزار تومان به دلالان دلار اجاره می‌دادند تا از سهمیه دو هزار تایی دلاری آنها استفاده کنند.

اما پس از این اتفاق و با توجه به افزایش تقاضا برای دلار 34 هزار تومانی، این مساله مطرح شد که احتمالا یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای حذف می‌شود.

یارانه معیشتی

پیگیری‌ها از شبکه بانکی و بررسی اخبار نشان می‌دهد ماجرای وام ۲۰۰ میلیونی یارانه واقعیت ندارد و هیچ بانکی در کشور نه چنین وامی می‌دهد و نه وعده پرداخت آن را داده است. پس ماجرا چیست؟

به نظر می‌رسد که چندین خبر در دو سه هفته گذشته منتشر شده و بسیاری را به خطا انداخته است. یکی از این اخبار امکان دریافت وام با سهام عدالت بود. وامی که تنها به دارندگان سهام عدالتی که یارانه می‌گیرند پرداخت می‌شود و مبلغ آن ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت است. بر اساس این وام، دارندگان سهام عدالت می‌توانند بین دو تا ۱۴ میلیون تومان وام بگیرند و سهام عدالت خود را وثیقه دریافت وام قرار بدهند.

این وام در قالب نقدی پرداخت نمی‌شود و در قالب کارت اعتباری است و وام‌گیرندگان فقط باید از طریق فروشگاه‌های اعلام شده توسط بانک، این وام را خرج کنند.

خبر دومی که منتشر شده مربوط به دریافت وام ۲۰۰ میلیونی با ضمانت سهام است. اما نه با سهام عدالت. دو روز قبل بود که مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی از رونمایی سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک خبر داد و گفت: با رونمایی از این سامانه، وثایق بانکی برای وام‌های خرد تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیل می‌شود.

یعنی قرار است به زودی از سامانه‌ای رونمایی شود که دارندگان سهام در بورس، بتوانند سهام خود را به عنوان وثیقه قرار دهند و روند دریافت وام برای آنها ساده‌تر می‌شود.

در این روش، شخص سهامدار می‌تواند متناسب با اندازه تسهیلات و اعتبارات مورد احتیاج و نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وثیقه نزد بانک بگذارد.

سال گذشته هم رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی از پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن خبر دادند. براساس دستور رییسی قرار بود فرایند پرداخت وام‌های خرد در بانک‌ها تسهیل شود و مردم بدون ضامن بتوانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. اما کمتر بانکی زیر بار پرداخت چنین وامی رفت.

براساس هیچ کدام از این اخبار قرار نیست یارانه نقدی، وثیقه وام ۲۰۰ میلیون تومانی قرار بگیرد.

یارانه جدید مردادماه به زودی واریز می شود

پس از واریز یارانه مرحله ۱۳۷ (تیرماه) برخی سرپرستان خانوار اعلام کردند که به جای یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مبالغ کمتری به حساب آن‌ها واریز شده است. بدین معنا که یک خانوار ۴ نفره حاضر در دهک چهارم تا نهم که باید به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کنند، به جای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان دریافتی داشته اند.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: