یارانه نان پس از پرداخت یارانه جدید توسط دولت مطرح شد . یارانه نان با عنوان نان کارتی چندی است که موضوع گفتگو و نگرانی مردم شده است. یارانه نان با هدف کاهش مشکلات در زمینه  قاچاق و عرضه خارج از شبکه آرد در سراسر کشور روی کار آمده است. یارانه نان و طرح پرداخت آن قرار است در چند استان بزودی اجرا شود. یارانه نان برای دهک های مختلف جامعه احتمالا مبلغ و میزان متفاوتی دارد.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه حدود ۱۶۰۰ نانوایی در استان محل اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی سهمیه آرد تحت پوشش قرار گرفته‌اند، گفت: زمان دقیقی برای اجرای طرح در کل کشور مشخص نیست اما طی ماه جاری مرحله جدید در برخی استان‌های منتخب اجرایی خواهد شد.

محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد برآوردهای انجام شده برای منابع افزایش کمک هزینه دولت به نانوایی‌ها در فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد گفت: در مرحله دوم کمک هزینه پرداختی به نانوایان برای جبران خلاء درآمدی که نانوایان دچار آن هستند انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه براین اساس نرخ این کمک هزینه از ۱۵ درصد به حدود ۳۰ درصد خواهد رسید، گفت: به این ترتیب برخی از هزینه‌های مربوط به افزایش حقوق و دستمزد و اجاره نانوایان ضمن عدم تغییر قیمت نان جبران خواهد شد. در مرحله پیش‌رو علاوه بر ترمیم کمک هزینه بحث محدودیت سهمیه  نیز به تدریج برداشته می‌شود.

این کار تحت عنوان متناسب‌سازی سهمیه آرد با عملکرد گذشته آنها معرفی می‌شود. در حقیقت ساختار تخصیص آرد به نانوایان هوشمند و عادلانه‌تر می‌شود.

جلال با اشاره به اینکه دولت در موضوع یارانه نان، برای سال ۱۴۰۱ در قانون بودجه ۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده است که این عدد در سال آینده به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، گفت: در نتیجه ایده‌ای در خصوص حذف یارانه نان وجود ندارد. الگوی هوشمندسازی صرفا ساختار توزیع آرد یارانه‌ای در کشور را هوشمندانه‌تر و عادلانه‌تر خواهد کرد. به این ترتیب جلوی هدر رفتی که در حال حاضر وجود دارد، جلوگیری خواهد شد.

ارائه نتایج اجرای آزمایشی مرحله جدید هوشمندسازی یارانه آرد در آینده نزدیک

وی در پاسخ به سوالی در مورد تخصیص منابع طرح هوشمندسازی گفت: در حال حاضر کمی زود است که بخواهیم در مورد هزینه‌های دولت صحبت کنیم. در ابتدا باید به پیشرفت مرحله جدید برسیم. دستاوردهای این مرحله با اجرای آزمایشی که در یکی از استان‌ها کشور انجام شده در حال نمایان شدن است.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: در زمان حاضر دستاوردهای اجرای این طرح را براساس داده‌های قابل اتکا بررسی می‌کنیم و در آینده در مورد هزینه‌ها نیز صحبت خواهیم کرد. بر این اساس مشخص خواهد شد که دولت تا چه مقدار هزینه‌های عمومی خود را کاهش داده است و در مقابل چه اقداماتی در مورد ترمیم اقتصاد نانوایان، ارتقا کیفیت نان و دسترسی آسان‌تر مردم بدون تغییر قیمت انجام داده است.

۱۶۰۰ نانوایی مشمول مرحله آزمایشی هوشمندسازی شده‌اند

وی در پاسخ به سوالی در مورد تعداد نانوایی‌هایی که در طرح اجرای آزمایشی مشمول شدند و همچنین نتایج اولیه گفت: در استانی که به طور آزمایشی کار اجرای مرحله بعدی طرح آغاز شده است، حدود هزار و ۶۰۰ نانوایی که کل نانوایی‌های استان را شامل می‌شود، تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

جلال با تاکید بر اینکه برای اعلام دستاوردهای این کار ما یک رویه چند ماهه‌ای را در نظر گرفتیم، گفت: در حال حاضر فرآیند افزایش کمک هزینه و شناورسازی سهمیه آرد نانوایان نسبت به عملکرد دوره گذشته آنها در این استان انجام شده است. فضای عمومی همراهی نانوایان مثبت بوده است و به گفته مسئولان استان، با پیاده‌سازی این طرح در برخی از نقاط شهر صف‌ها کاهش یافته و دسترسی مردم به نان افزایش یافته است.

برای آنکه بتوانیم دستاوردهای پیاده‌سازی این مرحله را به درستی ارزیابی کنیم به زمان بیشتری نیاز داریم تا پس از تحلیل دقیق‌تری ارائه کنیم.

امکان افزایش ۱۰ درصدی سهمیه  نانوایی‌ها در هر دوره خرید آرد

وی در پاسخ به سوالی در مورد فرآیند و شیوه شناورسازی سهمیه نانوایان گفت: در مرحله شناورسازی قرار است سوابق فروش و تراکنش‌های نانوا بر روی کارتخوان‌های هوشمند مبنای اختصاص سهمیه آرد یارانه‌ای به نانوا باشد. قطعا اگر نانوا عملکرد دقیق و حرفه‌ای و درستکارانه خود را ادامه دهد، معادل همان سهمیه و تا ۱۰ درصد بیشتر از آن (براساس کیفیت رفتار نانوا) امکان افزایش سقف خرید آرد یارانه‌ای در هر دوره وجود خواهد داشت.

به عبارت دیگر نانوا مابه ازای عملکرد دقیق و صحیح خود می‌تواند تا ۱۰ درصد افزایش آرد را در دوره‌های آینده برای خود فراهم کند. با این منطق حجم تولید نان در بازه‌های زمانی روزانه افزایش پیدا می‌کند. امکان افزایش سودآوری یا ترمیم درآمد نیز ایجاد می‌شود. این منطق کمک می‌کند تا نانوایی که رفتار درست کارانه دارد درآمد بیشتری داشته باشد.

پیشنهاد تعیین دوره‌های ۱۰ روزه به عنوان الگوی اصلی تخصیص آرد

مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد دوره‌های زمانی تعیین شده برای تحویل آرد به نانوایی‌ها و علت این تفاوت گفت: در گذشته دوره‌های زمانی مختلف در هر یک از استان‌ها، بر اساس اقتضائات تامین تامین آرد از سوی کارخانه‌ها، ملاحظات حمل و نقل آرد و شرایط دسترسی به مکان‌های توزیع مانند روستا‌های صعب العبور، دوره‌های یک ماهه، ۱۵ روزه و ۱۰ روزه برای خرید آرد یارانه‌ای پیش‌بینی شده بود.

وی اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که با نظر و تایید مدیران استانی الگوی اصلی توزیع آرد یارانه‌ای به دوره‌های ۱۰ روزه تغییر کند اما اگر ملاحظات خاصی در مورد فاصله و یا مسائل حمل و نقل وجود داشت، این دوره‌ها به صورت استثنایی ۱۵ روزه یا یک ماهه باشد. وقتی نانوا قصد خرید در دوره‌های ۱۰ روزه دارد، یک بازه یک ماهه از عملکرد گذشته نانوا مبنای تحلیل قرار می‌گیرد و مبتنی بر داده‌های تحلیل شده و ضرایب تبدیل نان به آرد معادل آن، حجم دسترسی نانوا به آرد یارانه‌ای دوره جدید در ۱۰ روز دوره تعیین می‌شود.

کل این فرآیند توسط سامانه هوشمند انجام خواهد شد و اصولا اگر نانوا نسبت به سلامت تراکنش‌های خود مراقبت قابل قبولی را داشته باشد در طول زمان علاوه براینکه معادل عملکرد خود خرید می‌کند می‌تواند حجم خرید خود را به تدریج افزایش دهد.

توسعه اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی سهمیه آرد به استان‌های منتخب در ماه جاری

جلال در خصوص زمان اجرای این طرح در کل کشور گفت: زمان دقیقی در کل کشور مشخص نیست اما مرحله جدید در ماه جاری در برخی از استان‌های منتخب اجرایی خواهد شد.

سابقه تراکنش نانوایی‌ها ارزنده‌ترین دارایی آنها خواهد بود

وی در پاسخ به سوالی در مورد روش‌های تقلب و بحث برخورد با آن گفت: رویکرد عمومی طرح بر اعتماد به رفتار نانوا طراحی شده است اما سامانه در مرحله جدید یک عملیات پالایش بر روی تراکنش‌ها انجام می‌دهد. تعریفی را تحت عنوان رفتار متعارف در این طرح داریم.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: منظور از این عنوان در واقع تراکنش‌هایی است که با متوسط رفتار تراکنشی سایر نانوایان در آن منطقه تفاوت معنی‌داری را نداشته باشد. سامانه به صورت مستمر در حال تحلیل سوابق تراکنش‌ها است. به طور مثال اگر توسط یک کارت حجم‌های بالای خرید نان ثبت شود بدون آنکه دلیل موجهی داشته باشد و از مسیرهایی که برای خرید نان سازمان‌ها و مراکز مختلف در نظر گرفته شده نباشد، یا فواصل خرید و ساعت تراکنش نامتعارف باشد، توسط سامانه تشخیص داده می‌شود.

معنای این تشخیص این است که اگر نانوا تخلفی داشته باشد، در تخصیص سهمیه‌ها و کمک هزینه‌های دوره آتی ممکن است دچار محدودیت شود. پس از این ارزنده‌ترین دارایی یک نانوایی سابقه تراکنش‌های او است که کمک می‌کند تا بتواند دسترسی خود را به آرد یارانه‌ای افزایش دهد و حداکثر کمک هزینه را دریافت کند. هیچ رفتاری در سامانه از قلم نخواهد افتاد و قرار است به سمت الگویی عادلانه‌تر حرکت کنیم.

تنها براساس نان فروخته شده آرد دوره بعد تخصیص پیدا می‌کند

وی با بیان اینکه در مقابل اقدامات غیرمتعارف نیازی نیست سهمیه کاهش پیدا کند،گفت: در مرحله جدید سهمیه ثابت آرد برای نانوا موضوعیتی ندارد و نانوا براساس فروش نان به مردم امکان خرید آرد دارد. با این منطق هر واحد نانوایی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کند و معادل آن به مردم نان ارائه نمی‌دهد به طور خودکار در دوره بعدی آرد کمتری دریافت خواهد کرد. بنابراین در این فرآیند نیازی به کم کردن سهمیه نیست و نانوا برابر نان فروخته شده آرد می‌گیرد و کمی بیشتر.

نقش مردم در نظارت بر کیفیت نان و مقابله با کم فروشی

جلال با اشاره به نقش مردم در نظارت بر کیفیت و جلوگیری از کم فروشی نان، گفت: در مرحله جدید و در حوزه جلوگیری از هدر رفت آرد یارانه‌ای، ایده شناورسازی سهمیه را داریم و برای افزایش هزینه نانوایی‌ها ایده کمک هزینه را داریم. در سمت مردم نیز افزایش قیمت یا سهمیه بندی نداریم. با این وجود در حوزه کیفیت نان لازم است که بتوانیم از مشارکت مردم استفاده کنیم.

وی افزود: برنامکی برای این موضوع تهیه شده است که به زودی مشخصات آن اعلام خواهد شد. در این برنامک مشتریان پس از خریدهای خود از نانوایی‌ها می‌توانند سوابق خرید نان خود را مشاهده کنند. افراد می‌توانند بر روی هر رسید تراکنش نظرات خود نسبت به تجربه خرید شامل کیفیت نان، اندازه نان، بهداشت و رفتار نانوا ارائه کنند.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: قائل هستیم که اگر یک مشارکت عمومی در سمت مردم نسبت به فعالیت نانوا رخ دهد، تاثیر قابل توجهی بر رقابت و در نتیجه افزایش کیفیت پخت نان در نانوایی‌ها خواهد داشت. به این ترتیب به منظور شناسایی تخلفاتی که به طور مستقیم از تراکنش‌ها قابل شناسایی نیست نیز از این شیوه استفاده خواهد شد.

یارانه نانمنظور از دوره عملکرد نانوایی آیا فقط عملکرد یک ماه قبل است یا میانگین دوره‌های عملکردی مدنظر است؟

مبنای اصلی عملکرد ما یک‌ماهه است، البته دوره دریافت آرد برای هر نانوایی متفاوت است. برای برخی دوره‌های ۱۰ روزه، ۱۵ روزه و یا ۳۰ روزه محاسبه می‌شود و متناسب با عملکرد دوره‌های قبلی، سهمیه آرد دریافت می‌کنند؛ یعنی برای هر ماه در دوره‌های ۱۰ روزه یک‌سوم ماه در دوره‌های ۱۵ روزه یک‌دوم و یا ۳۰ روزه به همان اندازه قبل اختصاص می‌یابد. هر نانوایی که فروش نان بیشتری داشته باشد و ساعت کارش را بخواهد افزایش دهد، در دوره آینده سهمیه آرد با چند درصد افزایش دریافت می‌کند؛ یعنی امکان افزایش تولید وجود خواهد داشت و کسی که قصد دارد نان بیشتری بفروشد و سهمیه او کفاف عملکردش را ندهد، سهمیه‌اش بالا می‌رود و به تدریج هر دوره که عملکرد محقق شود، براساس داده‌های کارتخوان هوشمند تا ۱۰ درصد امکان افزایش سهمیه آرد وجود دارد. در زمینه افزایش کمک‌هزینه نانواها به دلیل عدم افزایش قیمت نان در سال جاری و بر اساس قولی که دولت برای جبران افزایش هزینه اجاره و یا دستمزد نانواها داده است،‌ از اول طرح ۱۵ درصد ارزش عملکرد فروش نان به نانوا واریز می‌شد، اما در فاز دوم این رقم به دو برابر افزایش می‌یابد. در پایان هر روز عملکرد کارتخوان در فروش نان مبنای محاسبه کمک‌هزینه قرار می‌گیرد و از این پس این کمک‌هزینه به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. البته این عدد قطعی نشده ممکن است بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از عملکرد نانوا در هر روز به عنوان کمک‌هزینه به حسابش واریز شود.

برخی نانوایان برای دریافت یارانه بیشتر ممکن است بیش‌اظهاری در فروش تعداد نان داشته باشند، با آن چگونه برخورد می‌کنید؟

مدیریت هوشمند آرد و نان به خاطر تحلیل داده‌ها و بهره‌برداری از داده‌ها است و توصیه ما به همه نانوایان این است که بزرگترین دارایی یک نانوا سوابق تراکنشی او در کارتخوان هوشمند است، بنابراین نسبت به سلامت و درستی داده‌های خود دقت کنند. در برخی نانواها مشاهده می‌شود که مثلا با یک کارت بانکی خریدهای غیرمتعارف به عنوان مشتری ثبت می‌شود. چون سامانه هوشمند است آن را شناسایی می‌کند. یا ممکن است برخی نانوایان نان را گران‌تر بفروشند یا تعداد بیشتری نان ثبت کنند، در حالی که کمتر از آن به مشتری تحویل می‌دهند. در این زمینه هم از نظارت مردمی استفاده می‌شود و هم بازرسان ویژه وجود دارند که در صورت کشف تخلف، جریمه‌های آن چنان سنگین خواهد بود که دیگر کسی به فکر رفتار متقلبانه نباشد. با پردازش داده‌ها و استخراج آن می‌توان عملکرد واقعی نانوا را به دست آورد. اگر عملکرد واقعی کمتر باشد، میزان سهمیه آرد و حتی کمک‌هزینه به نانوایی در دوره‌های بعدی کم می‌شود و رتبه نانوا کاهش پیدا می‌کند.

نانوایی‌ها براساس چند رتبه تقسیم‌بندی می‌شوند؟

کاهش رتبه اثر مستقیم بر کاهش تخصیص آرد در دوره آتی دارد. رفتار متقلبانه به افزایش سهمیه کمک نخواهد کرد و دوره‌های آتی اثر منفی می‌گذارد.

تاکنون چند نوع تخلف در نانوایی‌ها پیدا کرده‌اید؟

اکثر نانوایی‌ها درست عمل می‌کنند، اما برخی رفتارهای متقلبانه در برخی نانوایی‌ها هم شناسایی کرده‌ایم. برخی نانوایی‌ها تراکنش‌های غیرواقعی ثبت می‌کنند که این تراکنش‌ها بر افزایش آرد و کمک‌هزینه اثری ندارد و در آینده به دلیل دقت در رتبه نانوا، سهمیه آرد طبق رتبه خواهد بود؛ بنابراین نانوایان باید به سلامت و غیرواقعی بودن تراکنش‌ها دقت کافی داشته باشند. مسئله کم‌فروشی ویا کسری چانه خمیر نان را به دقت کنترل کنند و از کم‌فروشی اجتناب کنند، چون مجازات‌های معنی‌داری در نظر گرفته شده است. بنای ما اعتماد به نانوایی‌ها است، اما اگر مورد خلافی مشاهده شود، مجازات‌های پرهزینه خواهد بود و امکان جبران برای نانوایی‌ها سخت است. بازرسان مردمی و بازرسان حرفه‌ای به صورت موردی از نانوایی‌ها خرید می‌کنند. مردم هم می‌توانند نسبت به کمیت و کیفیت نان،‌ ابعاد و وزن نان، نحوه برخورد نانوا و بهداشت نانوایی اعلام نظر کنند و بر روی برنامک تخصصی نانوایی‌ها و نرخ‌های اعمالی اظهار نظر کنند. همچنین در مورد باز و بسته بودن نانوایی اطلاع‌رسانی کنند و رفتارهای غیرواقعی از طریق کارتخوان‌های هوشمند شناسایی می‌شوند. در این زمینه سایتی با نرم‌افزار نانی‌نو راه‌اندازی شده. این برنامک یک سمتی برای مردم دارد که می‌توانند تخلف‌های احتمالی نانوا را گزارش کنند و یک سمت برای نانوا دارد که می‌تواند کارنامه و سوابق و عملکرد خودش را ببیند. مردم هم می‌توانند برای رتبه‌بندی نانوا و ویژگی نانوایی اظهارنظر کنند.

طرح هوشمند نانوایی در فاز دوم از کی اجرا می‌شود؟

بعد از فراگیری در کلیه استان‌ها در مرحله دوم که به معنی تخصیص آرد یارانه‌ای مبتنی بر علمکرد واقعی نانواست، طرح به پایداری و بلوغ می‌رسد.

یارانه آرد و نان سالانه چقدر است و آیا دولت قصد ندارد، کم‌کم یارانه آن را کاهش و در نهایت حذف کند؟

آرد یارانه‌ای ارزان است. دولت پیش‌بینی لازم را برای تأمین گندم و آرد یارانه‌ای برای بودجه سال آینده را انجام داده است. طبق قول وزارت جهاد کشاورزی تأمین گندم برای آرد هیچ محدودیت و کمبودی نداریم. برای سال آینده هم پیش‌بینی لازم صورت گرفته و تغییر خاصی برای نان مردم و مشتریان صورت نمی‌گیرد.

فاصله قیمتی آرد نانوایی و صنف و صنعت چقدر است که منجر به هدر رفت آرد می‌شود؟

قبلا این فاصله قیمت به طور متوسط چهار برابر بود اما بعد از حذف ارز ترجیحی متوسط ۱۶ برابر شده؛ یعنی آرد غیرنانوایی ۱۶ برابر گران‌تر از آرد نانوایی است و این باعث شکل‌گیری هدررفت آرد می‌شود. دولت در نظر دارد با مدیریت هوشمند اتفاقی طی دهه‌ها به دلیل فاصله قیمت گندم و آرد و نان در مصارف مردمی و صنعتی وجود دارد، از هدر رفت آن جلوگیری کند. این عدد با مدیریت داده‌ها کشف شد و روزانه ۵ هزار تن آرد خارج از مصرف پیدا شد.

روزانه چه میزان آرد بین نانوایی‌ها توزیع می‌شود؟

آرد نانوایی‌ها روستائیان و عشایر و برخی از مصارف برای برخی نهادها شناسایی شده و روزانه ۵ هزار تن هدررفت شناسایی شده است. قبلاً ابعاد این هدررفت ناپیدا بود اما اکنون با اجرای طرح و تحلیل داده‌ها این میزان هدررفت روشن شد و ما امیدواریم با اجرای مرحله دوم، مدیریت هوشمند آرد و نان این رقم به حداقل ممکن کاهش پیدا کند و این هدررفت هم ناشی از فاصله قیمت‌ها، قیمت آرد یارانه‌ای و غیریارانه‌ای است.

بیشترین هدررفت مربوط به کدام بخش است؟ آیا قاچاق آرد هم سهم مهمی دارد؟

کلیه مصارف مشترک گندم و آرد مستعد جذب برای هدررفت آرد یارانه‌ای از شبکه دارند. هم در صنایع مختلف و هم در تولید خوراک دام و طیور و هم واحدهای صنعتی و صنفی و یک بخش کوچک هم قاچاق آرد به کشورهای همسایه انجام می‌شود. البته رقم قاچاق عدد بزرگی نیست. بزرگترین بخش جذب آرد یارانه‌ای در کارخانه‌های خوراک دام و طیور و واحدهای صنعتی و صنفی مصرف‌کننده گندم و آرد هستند که مستعد جذب آرد یارانه‌ای است.

مرحله دوم هوشمندسازی آرد از کی شروع می‌شود؟

مرحله دوم از بهمن‌ماه به تدریج شروع می‌شود. بستگی به روند اجرایی دارد. ملاحظات اجرایی را درنظر می‌گیریم. تلاش دولت این است که در کوتاه‌ترین زمان برای حمایت از نانوایان متعهد و اکثریت نانوایی‌ها که به کار خود تعهد دارند اعمال سهمیه جدید و کمک‌هزینه جدید انجام شود. همچنین تعداد اندکی از نانوایی‌ها که رفتار متقلبانه دارند با آنها برخورد می‌شود. در بخش مصرف‌کننده هم کیفیت نان افزایش و قیمت آن تغییر نخواهد کرد.

قیمت نانپرداخت یارانه نان چند ماهی است که آغاز شده و در پی آن قرار بود قاچاق آرد تا حد زیادی کنترل و کاهش یابد. یارانه نان از ابتدا این شائبه را به وجود آورد که پرداخت آن می‌تواند زمینه‌ساز گرانی قیمت نان شود.

از سال‌های گذشته موضوع نان سنتی در قالب نان یارانه‌ای نوع یک و نان یارانه‌ای نوع دو در کشور مطرح بود. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم‌ آرد نان یارانه‌ای نوع یک بین ۸۲۰ تا ۸۵۰ تومان است و قیمت هر کیلوگرم آرد نان یارانه‌ای نوع دو حدود ۱۲۰۰ تومان است. بنابراین هر دوی این نان‌ها با دو نوع آرد، یارانه‌ای محسوب می‌شوند و قیمت آنها فاصله زیادی هم ندارد.

در نانوایی‌ها عموما کیسه‌های زردرنگ آرد یارانه‌ای نوع دوم هستند و کیسه سفیدرنگ حاوی آرد نان یارانه‌ای نوع یک است؛ آرد نان یارانه‌ای نوع دو در ابتدای دهه۹۰ در دولت دهم که یک‌بار آزادسازی اتفاق افتاد تحت عنوان نانوایی‌های آزادپز مطرح شد. این اصطلاح از آن زمان باقی مانده و عمدتا در نانوایی‌های سنگکی این اصطلاح رایج است که این یک عبارت مصطلح شده اشتباه است.

در برخی موارد از این موضوع و اصطلاح از سوی نانوایان استفاده نادرست و باعث گمراه شدن مشتریان می‌شود وگرنه نانوایی سنتی آزادپز به شکل معنی‌داری در کشور وجود ندارد. یعنی نانوایی سنتی که آرد را با نرخ آزاد تهیه و با آن نان پخت کند در کشور وجود ندارد.

محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد با بیان این‌که آرد نانواهای سنتی به‌صورت یارانه تامین می‌شود، می‌گوید: «حدود ۶۵ تا ۷۰درصد آرد نانوایی‌های کشور از طریق آرد یارانه‌ای نوع یک تامین می‌شود و برای باقی آن ــ حدود ۳۰ درصد ــ آرد یارانه‌ای نوع دو توزیع می‌شود، اما باید توجه داشت که تمام نان‌های سنتی از طریق آردهای یارانه‌ای پخت می‌شود.»

به گفته وی، بالای ۹۹درصد نانوایی‌های سنتی ازجمله نان لواش، سنگک، بربری و تافتون از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند و تنها در برخی از مناطق محدود در شمال شهرهای پرجمعیت مواردی بوده که به نانوایی‌ها مجوزهایی داده شده که از آرد غیریارانه‌ای استفاده کنند و نرخ نان این نانوایی‌ها هم آزاد است. البته آرد نان‌های سنتی محلی که بعضا برای پخت آن‌ها از روغن و شکر استفاده می‌شود، از نوع یارانه‌ای نیست و نرخ آن‌ها متفاوت از نان‌های سنتی در چهار نوع شناخته شده است.

جزئیات جدید از تغییر یارانه نان

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد تصریح کرد: بهبود وضعیت تولید نان تنها در فضای رقابتی امکان‌پذیر است. زمانی که فضا رقابتی را برای تولید نان ایجاد کنیم، کیفیت و کمیت آن بالاتر خواهد رفت و ایجاد رقابت در زمینه نان تنها با خروج فرد متخلف از چرخه تولید رقم خواهد خورد.

نانرئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با اشاره به فروش کیلویی نان گفت: اگر نان به صورت کیلویی به فروش برسد و به نانوا بگویید که نان را برشته کند او به هیچ عنوان این کار را نکرده و نان را به صورت تازه وزن می‌کند و در پی آن کیفیت نان پایین خواهد آمد. نباید بستری فراهم کنیم تا تخلف‌ها به صورت دیگری شکل گیرد.

صفر تا صد خرید نان با کارت یارانه نان

از دیروز تجهیز نانوایی‌های پایتخت به دستگاه‌های کارتخوان جدید برای هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان شروع شد و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده تمام نانوایی‌های سنتی کشور به این دستگاه‌ها مجهز شوند. با عملیاتی شدن این طرح هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان وجود نخواهد داشت و قیمت نان نیز تغییر نمی‌کند اما یارانه آرد پس از فروش نان به حساب نانوا واریز می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از اجرای مرحله اول طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان از دوشنبه (دیروز) در استان تهران خبر داد. حشمت‌الله عسگری در جلسه کارگروه آرد و نان استان گفت: اجرای این طرح از هدررفت سالانه بیش از حدود 4 میلیون تن نان در کشور و قاچاق گسترده آرد یارانه‌ای جلوگیری خواهد کرد. عسگری با اشاره به نصب 6800 کارتخوان در نانوایی‌های استان تهران از دستگاه‌های اجرایی خواست با تشدید گشت‌های بازرسی، مانع هر گونه سوءاستفاده و تخلف شوند. وی با اشاره به عدم تغییر قیمت نان در سال جاری افزود: قیمت نان همان نرخ مصوب سال 1400 است و هرگونه افزایش خارج از مصوبه، غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

 ماجرای کارت یارانه نان چیست؟

تنها اطلاعاتی که بیات اعلام کرده این است که احتمالا «نان دولتی فقط از طریق دستگاه کارتخوان فروخته می‌شود و دارندگان وجه نقد باید نان را به نرخ آزاد خریداری کنند.

یعنی تنها خرید نان با کارت بانکی مشمول یارانه می‌شود و اگر مردم بخواهند نان را نقدی بخرند، مشمول یارانه نمی‌شود و قیمت آن آزاد محاسبه می‌شود.نانوایان هم باید بعد از این آرد را با قیمت آزاد بخرند و مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و دولتی را از دولت دریافت کنند.  یعنی نانوایان به ازای تراکنش‌های مشتریان در نانوایی، یارانه نان دریافت می‌کنند.

چندی پیش رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد تصریح کرد: بهبود وضعیت تولید نان تنها در فضای رقابتی امکان‌پذیر است. زمانی که فضا رقابتی را برای تولید نان ایجاد کنیم، کیفیت و کمیت آن بالاتر خواهد رفت و ایجاد رقابت در زمینه نان تنها با خروج فرد متخلف از چرخه تولید رقم خواهد خورد.  رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با اشاره به فروش کیلویی نان گفت: اگر نان به صورت کیلویی به فروش برسد و به نانوا بگویید که نان را برشته کند او به هیچ عنوان این کار را نکرده و نان را به صورت تازه وزن می‌کند و در پی آن کیفیت نان پایین خواهد آمد. نباید بستری فراهم کنیم تا تخلف‌ها به صورت دیگری شکل گیرد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: