رئیس جمهور گفت: پیشرفتی که ما امروز در حوزه دانش‌بنیان داریم مرهون تلاش دانشمندان، فرهیختگان و دانش پژوهان هستیم.

«سید ابراهیم رئیسی» در آیین تجلیل از برگزیدگان سه جشنواره فناوری خوارزمی که در مرکز همایش‌های صداو سیما برگزار شد، با بیان اینکه پیشوایان دینی ما هم خود از علم و دانش بهره مند هستند و هم جامعه را به یادگیری علم و خردورزی توصیه کرده‌اند، اظهار داشت: آنان برای خردمندان، دانشمندان و محققان جایگاه ممتازی قائل بودند و همواره کسی که اهل تعقل و تدبر بوده، مورد تشویق قرار می دادند.

وی با یادآوری اینکه برای زندگی بهتر در عالم، قوانینی در عالم هستی وجود دارد که باید آن را کشف کرد، افزود: اگر از نعمت‌های الهی به خوبی بهره‌برداری کنیم، دیگر از حوادث چون سیل و نزولات آسمانی نگرانی نداریم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه «هیچ دردی بی درمان نیست و بشریت باید تلاش کند»، اظهار داشت: علم و فناوی زیربنای اقتدار کشور است و زنجیره دانش پژوهش، نوآوری و فناوری توسعه پایدار را در کشور تضمین می کند.

آیت‌الله رئیسی گفت: بزرگان دین ما در سیره و سلوکشان برای خردمندان، دانشمندان و محققان جایگاه ممتازی قائل بودند و همواره کسی که اهل تعقل و تدبر بوده را مورد تشویق قرار می‌دادند.

وی افزود: به ما تأکید کردند که در قرآن هم آیات نورانی قرآن و آیات الهی تدبر کنید و از کنار آن رد نشوید. زمین و آسمان همه جلوه‌های آیات خداوند است و همه جلوه خداست اما در این جلوه‌های خدا تدبر و نظر کنید. معنای نظر این نیست که فقط ببینید، بلکه نگاه کنید. نگاه کردن یک چیز است و نظر کردن همراه با تفکر و تعامل است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در خلقت انسان و خلقت عالم و جهان هستی نظر کنید؛ در قوانین پیچیده‌ای که در هستی وجود دارد نظر کنید و با نگاه علمی و ژرف‌اندیشی و این همواره مورد تأکید بوده است. خودشان هم به ما آموخته‌اند که اینگونه باید حرکت کرد باید قوانینی را که در این عالم و در هستی وجود دارد کشف کرد و کشف این قوانین بر عهده بشریت است که با تلاش و علم و دانش قوانین حسی را کشف کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تأکید شده که اگر می‌خواهید امراضتان بدون درمان نمانند، بروید و در قوانین عالم و هستی و آنچه در عالم وجود دارد مطالعه کنید. هیچ بیماری بدون دوا وجود ندارد. بروید و داروی آن را با تفکر و اندیشه به دست آورید؛ ما آن را برای شما در عالم هستی قرار داده‌ایم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: اگر می‌خواهید نزولات آسمانی تبدیل به سیل نشود و زندگی انسان را تهدید کند آن را تبدیل به فرصت کنید تا در یک استانی باران می‌آید می گوییم چکار کنیم این نعمت خداوند است؛ برای اینکه ما زیرساخت‌هایی را نساختیم که از این نعمت بهره‌برداری شود. اگر خوب از آن نعمت‌ها بهره‌برداری شود از اینکه نزولات آسمانی در یک‌جا افزایش پیدا کند نگرانی نخواهیم داشت.

رئیس جمهور بیان کرد: امروز بشریت در جای جای عالم آنجایی که توانسته اولا به قوانین هستی دست پیدا کند و بعد هم بهترین‌های را در زندگی خودش به‌کار بگیرد، در مقابل تهدیدهای آفات طبیعی امراض و دردها آرامش پیدا کرده است و هیچ دردی بی‌درمان نیست.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: بشریت باید تلاش کند علم و فناوری همین است. علم و فناوری زیر اقتدار کشور است. ما در هر حوزه‌ای که پیش می‌رویم باید همراه علم و دانش باشد و زنجیره دانش، پژوهش،‌ نوآوری و فناوری توسعه پایدار را در کشور تضمین می‌کند. این زنجیره اگر در کنار هم قرار بگیرد می‌تواند توسعه پایدار در کشور را تضمین کند.

رئیس جمهور یادآور شد: علم و علم و فناوری مرز نمی‌شناسد؛ بنابراین ما باید تعامل ما با همه ملت‌ها و دولت‌ها در عالم برای تعامل در انتقال دانش و فناوری باشد و تعاملی که با همه کشورهای همسایه، منطقه و در سطح جهان داریم بر این اساس استوار باشد.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: خوشبختانه جوانان ما در این باب در این سال‌ها خیلی خوب حرکت کردند و مُشوّق اصلی هم رهبر انقلاب اسلامی بوده‌اند. ایشان بارها در نشست‌هایشان با دانشجویان و اساتید تأکید داشتند که در این رابطه حمایت خواهم کرد و حقیقتاً هم حمایت کردند. پیشرفتی که ما امروز در کشور در شرکت‌های دانش‌بنیان داریم مرهون تلاش دانشمندان، فرهیختگان و دانش پژوهان و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

رئیس جمهور پیش از سخنان خود به برگزیدگان ۳ جشنواره فناوری خوارزمی شامل سی و ششمین دوره جشنواره خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی و نیز جشنواره نوآوری و فناوری لوح و تندیس این جشنواره را اهدا کرد.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی رویدادی برای شناسایی و معرفی طرح‌های برتر ملی و قدردانی از دانشمندان، پژوهشگران و نوآورانی است که با دانش و نوآفرینی‌های ذهنی و عملی خود دنیای پرتلاطم امروز را به محلی روشن‌تر و امن‌تر می‌برند.

این جشنواره که بنیان آن در سال ۱۳۶۶ بنا نهاده شد، یکی از باسابقه‌ترین جشنواره‌های علمی کشور محسوب می شود و اولین دوره آن در سال ۱۳۶۶ با ارائه طرح‌های ملی برگزار شد و در پنجمین دوره در سال ۱۳۷۰ با شرکت طرح‌های ملی و بین‌المللی برگزار شد و از دوره سیزدهم که در سال ۱۳۷۸ بوده است، علاوه بر طرح‌های ملی و بین‌المللی طرح‌های ایرانیان مقیم خارج نیز به آن اضافه شد.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: