رئیس جمهور با تاکید بر آمادگی ایران برای انتقال دانش و فناوری‌های نوین به کشورهای برادر و دوست از جمله کشورهای آفریقایی، برنامه‌ریزی برای تسهیل فعالیت و مشارکت بخش خصوصی ایران و این کشورها، از جمله حذف مقررات و تعرفه‌های دست و پاگیر و ناکارآمد را ضروری عنوان کرد.

سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در دیدار شرکت‌کنندگان در «اولین اجلاس همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب آفریقا» بر آمادگی تهران برای گسترش همه‌جانبه همکاری با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای غرب این قاره تاکید کرد.

رئیس جمهور، آفریقا را قاره‌ای ثروتمند و برخوردار از نیروی انسانی کارآمد و ذخایر سرشار و فراوان توصیف و تصریح کرد: در سده‌های گذشته کشورهای غربی با اعمال سلطه و حاکمیت استعمار، ثروت این کشورها را به غارت برده‌اند، اما گسترش روابط با آفریقا در جمهوری اسلامی ایران نه برای ثروت‌های این منطقه، بلکه با هدف پیشرفت و رفاه همه ملت‌ها از جمله ملت‌های آفریقایی است.

رئیسی با تاکید بر اهمیت شناخت ظرفیت‌ها، منابع و زمینه‌های همکاری و تبادل تجربه بین ایران و کشورهای غرب آفریقا، به پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های فنی- مهندسی، تجهیزات پزشکی، دارو، نانو، تجهیزات کشاورزی، فناوری‌های زیستی و علم و فناوری‌های نوین، با وجود اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران اشاره کرد و خطاب به شرکت کنندگان در اجلاس همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب آفریقا گفت: می‌توانید از طریق بازدید حضوری با این پیشرفت‌ها و توانمندی‌های ایران آشنا شوید و این پیام را دریافت کنید که اراده و پشتکار یک ملت می‌تواند همه تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل و آن ملت را به پیشرفت برساند.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر آمادگی ایران برای انتقال دانش و فناوری‌های نوین به کشورهای برادر و دوست از جمله کشورهای آفریقایی، برنامه‌ریزی برای تسهیل فعالیت و مشارکت بخش خصوصی ایران و این کشورها، از جمله حذف مقررات و تعرفه‌های دست و پاگیر و ناکارآمد را ضروری عنوان کرد.

رئیسی پیشنهاد این اجلاس، مبنی بر گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و کشورهای آفریقایی بویژه در زمینه‌های انرژی، فنی-مهندسی، حمل و نقل، کشاورزی و معدنی را اقدامی موثر و سازنده در جهت توسعه روابط طرفین خواند و افزود: آمار کنونی تجارت و تبادل تجربه بین ایران و آفریقا قابل قبول نبوده و با توجه به ظرفیت‌ها و اهتمام مقامات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب آفریقا انتظار می‌رود همکاری‌ها و روابط اقتصادی و تجاری فی‌مابین بیش از این متحول شود.

رئیس جمهور به تهدیدهای مشترک و مشابه ایران و آفریقا از طریق جریان‌های تروریستی مورد حمایت بیگانگان و قدرت‌های خارج از منطقه اشاره کرد و افزود: آفریقا با وجود استعدادها و ظرفیت‌های انسانی و طبیعی می‌تواند با اتحاد و انسجام و ایستادگی در مقابل سیاست‌های استعماری، پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد و ما زمینه‌ها را برای همکاری و کمک به این توسعه و پیشرفت بسیار آماده می‌بینیم.

رئیسی به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب آفریقا که در اجلاس تهران فعالانه حضور داشتند توصیه کرد مصوبات و تصمیمات این اجلاس را با جدیت پیگیری و اجرایی سازند.

تعدادی از وزرا، معاونین وزرا و مقامات کشورهای که در این اجلاس شرکت داشتند، در این دیدار، نظرات خود را در خصوص زمینه‌های توسعه و تقویت همکاری‌های علمی و اقتصادی ایران با کشورهای غرب قاره آفریقا مطرح کردند.

این مقامات ضمن تشکر از توجه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آفریقایی و ابتکار فراهم کردن زمینه برگزاری چنین اجلاسی در ایران، از توافقات بدست آمده بویژه در زمینه‌های تجاری و مالی ابراز رضایت کردند.

آمادگی و برنامه‌ریزی برای توسعه روابط اقتصادی از طریق گسترش سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد خطوط متنوع حمل و نقل، علاقمندی به استفاده از توانایی‌های ایران در فناوری‌های علمی و تحقیقاتی و پیشنهاد گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های کشاورزی و معدنی از جمله محورهای سخنان وزرا و سایر مقامات آفریقایی حاضر در این نشست بود.

این خبر برای شما مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: